مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ حرمت ربا امر عرفی نیست که بتوان با تغییر شکل، ظلم بودن آن را منتفی کرد
✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد:
❇️ عدهای بر این باور هستند که اساس بانکداری بر رباخواری میباشد؛ از این جهت تفکیک میان بانکداری و رباخواری در عمل امری غیر ممکن است.
⬅️ حل محتوای ربوی بانکها با ثبت عقودی چون مضاربه در اسناد بانکی تصحیح نمیگردد؛ زیرا حکم اولی مضاربه در فقه این است که عامل، ضامن سرمایه نیست و اگر سرمایه بدون تعدی و تفریط او تلف شود، یا سودی حاصل نگردد، احدی حق اخذ خسارت از وی را ندارد.
⬅️ تمامی موارد حیل ربا، تغییر شکل است و ماهیت ربوی بانکها تغییر نکرده است. علاوه بر عرف مردم، بزرگان نیز بانکهای ایران را ربویترین بانکهای دنیا میدانند؛ زیرا سود بیشتری میگیرند. علت چنین نگرشی در میان مردم، وجود تغییر در شکل بانکها است. غالب مردم بدون توجه به اشکالات مختلف در قراردادهای بانکی، اقدام به امضاء آنها میکنند.
❇️ در پاسخ به شبه فوق جمعی از فقهاء معتقد هستند در اسلام، نظام اقتصادی وجود ندارد و احکام به صورت تعبدی از نصوص کتاب و سنت به ما رسیده است؛ از این رو آنها نظامند و هدفمند نیستند. این افراد خود را تابع نص میدانند و میگویند به این دلیل که نصوص فقط قرض ربوی را تحریم کردهاند؛ میتوان با جایگزینی طرق دیگر، از اشکال قرض ربوی دوری کرد.
❇️ در نقد پاسخ مذکور میتوان گفت: تغییر شکل در نزد قائلین به وجود نظام اقتصادی در اسلام، امری ناتمام است؛ زیرا ایجاد نظام موقوف به تغییر در محتوا بوده و با تغییر شکلی، محقق نمیشود. این که احکام اقتصادی اسلام را صرفا احکامی تعبدی دانسته و نظام اقتصادی را مخدوش بدانیم، خلاف مفاد آیات و روایات است.
متن کامل: https://b2n.ir/h72241
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_محمد_تقی_شهیدی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ ماهیت شناسی رأی مردم و آثار آن/ انتخابات عقدی مستقل است و تا زمانی که نماینده مصلحت مردم را رعایت میکند، قابل فسخ نیست
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ نظریه مشروعیت رای مردم و مشروعیت بخشی آن به حکومت، چند سوال را در ذهن مخاطب ایجاد میکند:
1️⃣ آیا ماهیت آن وکالت می باشد یا بیعت یا پدیده جدید؟
2️⃣ اگر گفته شود رأی مردم نوعی وکالت است، آیا وکالت شرعی با همه آثارش منظور است؟
3️⃣ آیا رأی اکثریت مجوز حکومت بر اقلیت میباشد؟
4️⃣ با توجه به اینکه رأی مردم در محدوده امور مرتبط با خودشان است، اگر اکثریت بر عدم اجرای حکمی از شریعت اصرار کردند، حاکمیت باید تمکین کند؟
⬅️ نمایندگی، ریاست جمهوری، شورای شهر و ... یک بحث جدید می باشند؛ یعنی وکالت به معنایی خاص نیست بلکه امر جدیدی است که ساخته عقلا میباشد و مخالف امر شریعت نیز نیست.
⬅️ انتخابات عقد و عهدی است مستقل و تا زمانی که نماینده مصلحت مردم را رعایت میکند و شرایط نمایندگی را دارد، قابل فسخ نیست مگر اینکه زمان آن منقضی شود یا انتخابی جدید صورت پذیرد.
متن کامل: https://b2n.ir/g34066
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_علیدوست
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ تعظیم شعائر از مصادیق تقوای قلب
✅ حجه الاسلام سید محسن حسینی فقیه در درس خارج «فقه شعائر» بیان داشت:
⬅️ آیه 23 سوره حج میفرماید «من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب»؛ یعنی تعظیم شعائر، تقوای قلب است و تقوای قلب نیز واجب است. احراز کبری مذکور از دو راه میسر است:
1️⃣ جمله «من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب»که جمله خبریه در مقام انشاء و آکد است؛ یعنی تعظیم شعائر از باب تقوای قلب است.
2️⃣ وجوب تقوای قلب؛ انسان امر به تقوای مطلق شده است و تقوای قلب نیز از مصادیق تقوا، محسوب میشود؛ بنابراین تعظیم شعائر، تقوای قلب است و تقوا واجب است، پس تعظیم شعائر واجب میباشد.
⬅️ شیخ فاضل صفار چند اشکال در استدلال به این آیه بیان کرده است:
⬅️ اشکال نخست: در آیه، شعائر الله به دلیل اضافه شدن به کلمه الله، اضافه عام است؛ از این جهت هر آنچه که مرتبط با الله و علامتی برای توجه به او باشد، شعائر الله نامیده میشود. ممکن است گفته شود هر چند به حسب ظاهر تعظیم شعائر الله عام است اما قرائنی وجود دارد که با توجه به آنها میگوییم مراد شعائر خاص میباشد؛ پس دلیل اخص از مدعا میشود.
⬅️ مستشکل میخواهد با توجه به چهار قرینه، تعظیم شعائر را حمل بر معنای حج کند. سه قرینه نخست سبب اجمال و قرینه چهارم سبب تشخیص حج میشود که موضوع را از اجمال خارج میکند؛ از این رو به نظر میرسد اشکال اول با این قرائن وارد نیست.
📝 متن کامل: B2n.ir/z72679
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_شعائر
#حجه_الاسلام_سید_محسن_حسینی_فقیه
🔎@fiqhenezam_com
♦️ حقوق شهروندی، امری عرفی و واجب / از جمله حق شهروندی، زندگی مستقل بدون وابستگی به کشورهای کفر است.
✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه» بیان داشت:
⬅️ مسئله حقوق شهروندی یکی از مهمترین ابتلائات حکومت به شمار میرود که در زبان عربی از آن تعبیر به «حق المواطنة» میشود.
⬅️ همه شهروندان اعم از شیعه، سنّی، مسیحی، یهودی یا هر دین دیگر در هر دولت و حکومتی که زندگی میکنند دارای حقوقی میباشند. هرچند این حقوق عرفی محسوب میشوند اما شارع آنها را واجب کرده؛ به این معنی که عدم استیفاء این حقوق، عقاب أخروی را به همراه دارد.
⬅️ حق مواطنه حقّی است که به اقتضای عیش و زندگی ثابت میباشد. هرچند شخص در وطن خود نباشد اما هرکجا زندگی کند اقتضائات و نیازهایی مانند آب و برق و گاز و راه و ... دارد.
⬅️ استحقاق تسهیلات عامه که شامل آب، برق، گاز، تعلیم، تحصیلات، سوادآموزی و ... بر عهده حکومت است. شهروندان استحقاقهای دیگری مانند استحقاق دخالت در نصب مسئولین را نیز دارند. این شخص میخواهد زندگی کند و فردی نیز میخواهد بر او حکومت کند، آیا او حقّ رأی ندارد که چه کسی را حاکم خودش قرار دهد؟
⬅️ شهرسازی؛ خیابان کشی و کوچه سازی، تأمین امنیت عمومی، کنترل بازار و ارزاق و قیمت. از جمله حقوق شهروندی این است که یک شهروند مستقل زندگی کند و وابستهی به کشور های کفر نباشد، این حق را دولت باید اجرا کند.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d04101
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#حقوق_شهروندی
#آیت_الله_سیفی_مازندرانی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
📘 پنجمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «تشکیل و تحکیم خانواده» منتشر شد 🔻 آنچه در این شماره می
Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
🔖 دانلود پنجمین شماره نشریۀ رویش اندیشه با موضوع: «تشکیل و تحکیم خانواده»
📌 آنچه در این شماره میخوانید:
🔹پروندههایی با عناوین: تحولات ساختاری خانواده، تحولات نقش زنان در خانواده، تحولات ازدواج در ایران، تحولات روابط زوجین در خانواده و خشونت علیه زنان در خانواده
🔸گفتوگو با اساتید و کارشناسان: حجتالاسلام والمسلمین زیبایینژاد، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر منصورهسادات صادقی، حجتالاسلام والمسلمین سالاریفر، دکتر زهرا داورپناه، دکتر راحله کاردوانی، دکتر سمیه عربخراسانی، دکتر تینا امین و خانم مذحجی. و گفتاری از: دکتر امیرحسین بانکیپورفرد و دکتر عالیه شکربیگی
📍کانال نشریۀ رویش اندیشه:
🌐@rouyesh_andisheh
===========================
#فقه_نظام
#نشریه
#خانواده
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ هزاران سقط جنین در سال که در جمهوری اسلامی هم وجود دارد، از بین بردن نسل است.
✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد:
⬅️ تعبیر «حکومت صالحان» بیانگر این نکته است که تشویق و امر به نماز، زکات، امربه معروف و نهی از منکر منحصر در وظیفه حاکم اسلامی نیست و تک تک افراد جامعه باید این عمل را انجام دهد.
⬅️ در زمانی که دارای قدرت و حکومت هستید، نباید به صورت تک بعدی عمل کنید و فقط به جنبه معنوی توجه کنید و جنبه مادی را فراموش کنید یا به جنبه مادی توجه کنید و از جنبه معنوی غافل شوید. در حکومت صالحان، بُعد مادی و معنوی هماهنگ با هم پیش میرود.
⬅️ توجه به این دو بُعد، متضمن پایداری حکومت است. اما اگر یکی را انجام دهید و دیگری را فراموش کنید، زمین میخورید. «مَنْ لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ» در هر صورت، مردم وابسته به مسائل مادی هستند و باید نیاز مالی آنان برطرف شود.
بعد از آن که بعد معنوی و مادی مردم تقویت شد به مردم بصیرت و آگاهی دهید که اگر اقداماتی در سطح جامعه انجام میشود، برای مصلحت خود آنها میگویید که این کار انجام نشود. اگر درباره حجاب صحبت میکنیم به سود دختران شما است؛ زیرا اگر فساد جامعه را فراگیرد، دختر و همسر شما محفوظ نمیماند.
⬅️ حکومت از قدرت و آزادی کافی برای بازخواست کردن مفسدین را دارد. اگر مسائل مادی و معنوی برای افراد فراهم شود، پذیرش افکار عمومی و زمینه برای مجازات خلافکاران فراهم است. افراد نیازمند و گرسنه در جامعه را نمیتوان مدام نصیحت کرد؛ زیرا موجب ناراحتی او میشود و میگوید: «خودت داری و از ما خبر نداری».
متن کامل: https://b2n.ir/a17469
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_پیشگیری_از_جرم
#آیت_الله_محسن_فقهی
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ بانک شرعی یعنی تنظیم معاملات و سودها بر اساس شرع
✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد:
⬅️ بانک عبارت است ار مؤسسه انتفاعی یا غیر انتفاعی که هدف آن تحصیل منفعت برای سهامداران خود است؛ به عبارت دیگر مؤسسه انتفاعی که به وسیله سرمایه خود یا به وسیله سپرده مشتریان اقدام به جمع سرمایه میکند و با خدمات بانکی مانند وام دادن و مانند آن، خدمات خود را ادامه میدهد.
⬅️ هدف از تأسیس کلیه بانکها، سودآوری است. اگر بانکی سود نداشته باشد، نه مؤسسی دارد نه هیات مؤسسی و نه تأسیس میشود. در عصر حاضر بانک ها به نحوی گسترش پیدا کردهاند که اقتصاد دنیا بر اساس بانک است؛ از این رو بر ضرورت بانکداری اسلامی تأکید میکنیم؛ یعنی همان دلیلی که برای ضرورت بانکداری ارئه میدهیم، برای بانکداری اسلامی نیز ارائه میدهیم.
⬅️ در خصوص مشروعیت بانکها برخی بر این باور هستند به دلیل اینکه بانکها اهل بهره میباشند و ربا را نمیتوان از بانکها جدا کرد، غیر اسلامی و نامشروع هستند؛ از این رو معامله با آنها غیر مشروع میشود.
⬅️ در مقام نقد این نظر باید گفت:
1️⃣ ضرورت جهانی، تعامل با بانکها را ضروری کرده و چارهای جز تعامل با بانک وجود ندارد.
2️⃣ بین سود و ربا، ملازمه نیست. معاملاتی وجود دارد که سودآوری دارد ولی ربوی نیست.
⬅️ بر خلاف افرادی که میگویند همه بانکها، غیر مشروع میباشند، میگوییم در صورتی که معاملات و سودها را بر اساس شرع تنظیم کنیم، بانک شرعی ایجاد میشود. مراودات مسلمانان با مسلمانان و غیر مسلمانان، لازم است؛ زیرا در آیه«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»، جمله «یا ایها الذین آمنوا» اشاره به مکلفین دارد نه مومنین و این بدان معنا است که دلیل احکام، دلیل عقلی است، نه شرعی.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/j57973
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_مسائل_بانکداری
#آیت_الله_هادی_عباسی_خراسانی
🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند:
🔻سومین پیش نشست #همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
🔸#هم_اندیشی: رویکردشناسی فقه نظام ساز (1)
✔️ دیدگاه:
1. آیت الله اراکی
2. آیت الله اعرافی
3. آیت الله مبلغی
✔️ مقررین:
1. حجت الاسلام علی صالحی منش
2. حجت الاسلام علی بخشی
3. حجت الاسلام سید مهدی موسوی
✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی
🕰 زمان: شنبه 24 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30
🔻 برنامه به صورت #حضوری برگزار می گردد.
🌐 امکان حضور #مجازی نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
=============================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com
♦️ ضرورت تشکیل حکومت و دولت در روایات/ مبسوط الید بودن امام، مشروط به حضور مردم
✅ حجه الاسلام محمد رضا عصمتی در درس خارج «فقه التقنین» بیان کرد:
⬅️ امیرالمومنین علیه السلام است که میفرماید: «وَ الْوَاجِبُ فِي حُكْمِ اللَّهِ وَ حُكْمِ الْإِسْلَامِ عَلَى الْمُسْلِمِينَ بَعْدَ مَا يَمُوتُ إِمَامُهُمْ أَوْ يُقْتَلُ ضَالًّا كَانَ ...
⬅️ با توجه به این جمله از روایت «وَ يَحْفَظُ أَطْرَافَهُمْ» مشخص میشود که مقصود از امام در این روایت، امامی است که بر تمام شئونات جامعه اسلامی حاکمیت دارد.
⬅️ از دیدگاه شیعه امامان از سوی خداوند منصوب میشوند. اما در عین حال حضور و رأی مردم نیز مهم است. این مهم را میتوان از سخنان علی بن ابی طالب علیه السلام در خطبه شقشقیه مشاهده کرد.
⬅️ حضور مردم تاثیر گذاری مهمی در انجام وظایف امام دارد به گونهای که اگر نباشند، حتی امیرالامومنین علیهالسلام نیز خانه نشین خواهد شد.
⬅️ علمای شیعه حضور مردم را نوعی بیعت میدانند که برای مبسوط الید شدن امام، انجام آن بر مردم را واجب میدانند. اگر مردم بیعت کردند امام تکلیف دارد و الا تکلیفی ندارد؛ بنابر این در نقش و تاثیر مردم تردیدی نیست اما اینکه آیا این اثر به معنای انتخاب آنها است یا بیعت آنها، میان اهل سنت وشیعه اختلاف است.
⬅️ متن کامل: https://b2n.ir/w84337
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_تقنین
#حجه_الاسلام_محمد_رضا_عصمتی
🔎@fiqhenezam_com
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار می کند:
🔻چهارمین پیش نشست #همایش_ملی_فقه_نظام_ساز
🔸#هم_اندیشی: رویکردشناسی فقه نظام ساز (2)
✔️ دیدگاه:
1. آیت الله میرباقری
2. آیت الله فاضل لنکرانی
3. آیت الله هادوی تهرانی
✔️ مقررین:
1. حجت الاسلام سید پیمان غنایی
2. حجت الاسلام محمد قاسمی
3. حجت الاسلام حسن عابدی
✔️ دبیر علمی: حجت الاسلام محمد جواد تاکی
🕰 زمان: یکشنبه 25 اردیبهشت 1401، ساعت 17 تا 19:30
🔻 برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد.
🌐 امکان حضور مجازی نیز فراهم است. لینک شرکت در هم اندیشی: 👇
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
============================
#فقه_نظام
#همایش
🔎@fiqhenezam_com
♦️بررسی شرائط صحّت و مشروعیّت مضاربه در بانکها
✅ آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی در درس خارج « بانکداری اسلامی» بیان کرد:
⬅️ رباخواری گناه بزرگی است که به تصریح قرآن إعلان جنگ با خدا و رسول میباشد؛ از این رو بزرگان از فقها در صدد بر آمدهاند برای سودهای دریافتی اشخاص از بانک، راه صحتی پیدا کرده و آن را از دایره ربا خارج نمایند.
⬅️ اولین راهی که بعد از انقلاب إسلامی در ایران مطرح شد، معامله در ضمن عقد مضاربه بود که یکی از عقود مشروع در شرع مقدّس إسلام است. در این عقد سرمایه متعلّق به فردی است که در اختیار عامل قرار میدهد تا با آن کار کرده و ربح حاصل از آن به نسبت درصد توافق شده بین دو تقسیم شود.
⬅️ در عقد مضاربه ضمان مال به عهده سرمایه گذار میباشد اما إشکال این است که بانک با عامل شرط میکند که ضمان به عهده او باشد و در این جهت مطالبه چند ضامن معتبر را از او میکند که اگر مال تلف شود ولو به تلف سماوی، اول از شخص عامل و در صورت عدم تمکّن مالی، از ضامن دریافت شود.
⬅️ بانک در ضمن عقد مضاربه شرط میکند که درصد معيّنی از بهره تجارت مثلاً 27 درصد وامی که میدهد، به عنوان سود سالیانه به بانک پرداخت شود و هیچ کاری هم به سود و زیان عامل ندارد؛ یعنی 27 درصد معيّن شده را بدون هیچ قید و شرطی دریافت میکند هر چند منفعتی عائد عامل نشود. بلکه حتی در صورتی که عامل در تجارت ضرر کند، بانک سود و بهره خود را دریافت میکند.
متن کامل: https://b2n.ir/z45156
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#بانکداری_اسلامی
#آیت_الله_مصطفی_اشرفی_شاهرودی
🔎@fiqhenezam_com
♦️ جامعه بدون حکومت و بشرِ بدون نظام و سامانه حکمران، طبیعی زندگی نمیکند
✅ آیتالله علیاكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد:
⬅️ ما به اَشکال مختلف راجع به ضرورت «حکومت» استدلال خواهیم کرد که عبارتاند از: استدلال فطری، استدلال عقلی، استدلال به رویه عقلائیه و تمسک به دلایل دینشناختی.
🔻 ابی بکر الإصم قائل است حکومت لازم و واجب نیست بلکه یک نیاز ثانوی است. اینگونه نیست که در هر حال باید حکومت داشت. ضرورتهایی به نحو ثانوی در مناسبات انسانها به وجود میآید که موجب نیازمندی به حکومت میشود و اگر مردم با هم به انصاف رفتار کنند و به هم ظلم نکنند( تناصفت الاُمه)، به حکومت نیازی نخواهد بود؛ زیرا هیچ فردی به دیگری تعدی نمیکند.
❇️ این بیان، سخنی سُست میباشد. در واقع او تصور کرده که حکومت فقط یک وظیفه بر عهده دارد و آن جلوگیری از ظلم است. همچنین او حکومت را یک امر عارضی و ثانوی دانسته در حالی که وظیفه حکومت منحصر در این نیست.
❇️ بعضی از امور ذاتاً جنبه حکومی دارند و لزوماً باید به نحوه حکومت تدبیر شوند. علاوه بر اینکه تربیت جامعهای که همه افراد آن منصف و عادل باشند، به نحو خودکار اتفاق نمیافتد و قهراً نیازمند یک نظام، حکومت و لزوماً یک امامی است تا مردم را تربیت کند و آنها را منصف و عادل بار بیاورد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/j74982
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الولایه
#آیت_الله_علی_اکبر_رشاد
🔎@fiqhenezam_com
♦️ انسان به مجرّد بیمار شدن نباید به سمت دارو برود
✅ حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج «فقه الطبابه» بیان کرد:
⬅️ هر عاقلی تشخیص میدهد که سلامتی خوب و بیماری بد است؛ از این رو عقل میگوید: مراقب سلامتی خودت باش و مراقب باش که بیمار نشوی. صحّت حقیقتی است که در عالم هستی آفریده شده است و زمانی که انسان به وسیله قوه عاقله خود به آن توجّه دارد، آن را تشخیص میدهد و انتخاب میکند.
⬅️ دفع به معنای پیشگیری و رفع یعنی درمان. بحث دارو و دواء در اینجا معنی پیدا میکند؛ یعنی در راستای یکی از مدرَکات عقلی انسان است که عبارت باشد از «الصحة حسن و السقم قبیح»؛ انسان که عقل فعّالی دارد میگوید: سعی کن سالم باشی و بیمار نشوی؛ لذا برای دفع و رفع این آفت یعنی بیماری، از دارو استفاده میکند.
⬅️ دواء (یا دارو یا تریاق یا پادزهر) عبارت است از چیزی که نسبت به آفات در بدن انسان، قدرت دافعه و رافعه دارد. طبق بیان شرع و همچنین متخصصین، دارو پادزهر خود از سموم محسوب میشوند؛ در این عالم هر آفتی با آفت دیگری از بین میرود.
⬅️ پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله می فرمایند: تا زمانی که میتوانی درد را تحمل کنی از مصرف دارو اجتناب کن؛ هرگاه قابل تحمل نبود پس مصرف کن. از امام علی علیه السلام منقول است که فرمود: مسلمان خود را مداوا نمیکند مگر آنکه بیماریش بر سلامتیاش غلبه کند؛ یعنی انسان به مجرّد اینکه بیمار شد نباید به سمت دارو برود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/w54678
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_الطبابه
#حجه_الاسلام_محسن_ملکی_ابرده
🔎@fiqhenezam_com
Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
✅ نگاهی گذرا بر بخشهای مختلف پنجمین شماره نشریه رویش اندیشه؛
1️⃣ سخن آغازین
2️⃣ رویداد
3️⃣ پرونده تحولات ساختار و مدیریت خانواده در ایران
4️⃣ پرونده تحولات قواعد ازدواج و همسرگزینی در ایران
5️⃣ پرونده تحولات روابط زوجین
6️⃣ پرونده تحول جایگاه زن در خانواده
7️⃣ معرفی کتاب
8️⃣ تاریخ اندیشه
⬅️ همچنین در این شماره گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد، حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا سالاری فر، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر سمیه غرب خراسانی، دکتر راحله کاردوانی، دکتر زهرا داورپناه، دکتر تینا امین، خانم مریم مذحجی، دکتر منصوره سادات صادقی را میخوانید.
⬅️ گفتارهای پنجمین شماره نشریه رویش اندیشه از دکتر امیرحسین بانکی پور فرد و دکتر عالیه شکربیگی است.
⬅️ گفتنی است؛ یادداشتهای این شماره نیز به قلم دکتر محمدصادق هدایت زاده، دکتر علیرضا بهرامی، دکتر محمدرضا فتح الله بیاتی، محمد صابر اسدی، سجاد نوجوان، محمدمهدی بیکی، منصور لطفی، ایمان زاغیان، حامد ملانوری، محمدامین مهدی زاده، هادی غیاثی و محمد رزمگه است.
📚 متن کامل: https://b2n.ir/s56104
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#نشریه
#خانواده
🔎@fiqhenezam_com
♦️ پذیرش یا عدم پذیرش امام و حاکمیت از سوی مردم، تأثیری در مشروعیت بخشی آنها ندارد
✅ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد:
⬅️ گفت با پشتوانه قرآنی و روایی معتقد هستیم که حکومت منحصر در افرادی است که خداوند راضی به حاکمیت آنان میباشد که عبارتند از رسول، امام و منسوبین از سوی رسول و امام.
⬅️ مشرع حکومت امام یا رسول، خداوند متعال است اعم از اینکه مردم بپذیرند یا نپذیرند. از سوی دیگر مردم در پذیرش این حکومت، اختیار دارند و پذیرش یا عدم پذیرش آنها تأثیری در مشروعیت بخشی به امامت و حاکمیت ندارد؛ از این رو عدم پذیرش امامت و حاکمیت توسط مردم، موجب دفع تشریع امامت و حاکمیت نمیشود.
⬅️ رأی مردم از حکومت امام، رفع مانع میکند؛ بنابراین تا زمانی که مردم رأی به امام ندادهاند برای حکومت ایشان مانع وجود دارد. مقتضی از سوی خداوند وجود دارد اما زمانی که مردم حکومت امام را نپذیرند، برای حکومت مانع ایجاد میشود.
⬅️مجوز ریاست جمهوری به وسیله رأی مردم است. از این رو اگر مردم به او رأی بدهند رئیس جمهور میشود و تا قبل از آن رئیس جمهور نیست. اما فقیه زمانی که فقاهت پیدا کرد، از جانب پرودگار بر مردم ولایت دارد.
متن کامل: https://b2n.ir/p57929
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_سید_ابوالحسن_مهدوی
🔎@fiqhenezam_com
♦️در قرضهای که با گذشت زمان ارزش آن خیلی کم میشود، قرض گیرنده ضامن ارزش است
✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛
⬅️ به دلیل اینکه واقعیت فارکس برای ما مشخص نیست، نمیتوانیم حکمی برای آن صادر کنیم. اگر واقعا در فارکس، مبادله ارز صورت میگیرد، اشکالی ندارد. همانگونه که خرید و فروش ارز در عالم واقع اشکالی ندارد، خرید و فروش آن در فضای مجازی نیز اشکالی ندارد اما در فارکس، آیا خرید و فروش واقعی صورت میگیرد یا صوری است؟
⬅️ یکی از ملاکهای صحت معامله این است که یا باید جنسی خرید و فروش شود یا باید شخصی که پول میگیرد در مقابل آن خدمتی را انجام بدهد. البته ممکن است بر اساس عناوین ثانوی یک معاملهای را به دلیل مصلحت برای یک مدتی ممنوع کنیم.
⬅️ جمله «كُلُّ بَيْعٍ مَلْهُوٍّ بِه» شامل بخشی از فعالیتهای اقتصادی که صوری هستند، میشود؛ به عنوان نمونه اقتصاددانها بر این باور هستند که بورس نوعی بازی میباشد. اگر در بورس به صورت حقیقی کلایی خرید و فروش میشود، بیع است اما اگر نوعی بازی باشد تحت عنوان مذکور قرار میگیرد.
⬅️ در دیون عادی شخص، ضامن حجم پول است مگر اینکه در هنگام دین ارزشی تعیین شود که در این صورت، ضامن مال معیار میباشد. اما در قرضهای عادی که به مرور ارزش آن کم میشود، اگر این کاهش خیلی محسوس شود، قرض گیرنده ضامن ارزش است.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d20566
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#اقتصاد
#آیت_الله_هادوی_تهرانی
🔎@fiqhenezam_com
♦️متاورس و جایگاه آن در اقسام مالکیت شرعی
✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛
⬅️ متاورس عبارت است از اینترنت پیش رفته. نسبت فضای اینترنت کنونی با فضای متاورس، ناقص با کامل است؛ به این معنا که در فضای اینترنت فعلی افراد به وسیله دو بعد بینایی و شنوایی با طرف مقابل خود ارتباط برقرار میکنند اما در متاورس با سه بعد این ارتباط برقرار میشود.
⬅️ تفاوات متاورس با اینترنت فعلی در این است که در متاورس چند قدم به حالت حقیقی نزدیک میشوید به گونه ای که احساس انسان به وجود طرف مقابل قویتر میشود.
⬅️ شرکتهایی که متعهد ایجاد فضای متاورس هستند، فضا را به طرف مقابل یا اجاره میدهند یا میفروشند؛ به تعبیر دیگر در متاورس قابلیت خرید و اجاره فضای متاورس وجود دارد. چند سوال در اینجا مطرح است؛ نخست اینکه اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی شود، آیا از نظر فقه ما مشروع است؟ دوم اگر مالکیت مجازی منتهی به مالکیت حقیقی نشود مانند متاورس، آیا مشروعیت دارد یا ندارد؟
متن کامل: https://b2n.ir/t35263
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فضای_مجازی
#حجه_الاسلام_زمانی_فرد
🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
♦️ فرهنگ باورها و تشریح اصول آن / ایجاد و جهت دهی فرهنگ جامعه بر عهده حاکمیت
✅ آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛
⬅️ فرهنگ جامعه به دو بخش تقسیم میشود: فرهنگی که وظیفه حاکمیت است و فرهنگی که وظیفه و کار مردم است. حاکمیت، مسئول فرهنگ مردم میباشد و یکی از وظایف آن، ایجاد فرهنگ صحیح بین مردم میباشد. این سخن سکولارها که فرهنگ بر عهده مردم است و دولت نباید در آن دخالت کند، غلط است و با مبانی اسلامی در تضاد میباشد.
⬅️ دستگاه حاکمیتی باید دارای فرهنگی باشد که شکل دهنده باور دستگاه حاکمیتی باشد و اعمال حاکمیت از این باورها برخیزد. بر اساس این نوع باروها، فرهنگ حاکم بر گفتارها و گفتمان حاکمیت در صحبت با مردم و منشأ ابزارهای گفتاری و رفتارهای، از جمله مباحثی است که باید در این بخش به آنها پرداخته شود.
⬅️ بسیاری از سیاست مداران ما خود را از خدا اعلمتر میدانند. در روایتی دارد که حضرت درباره ابو حنیفه میگوید که او چنین میگفت: «قال علی و اقول» وگاها «قال رسول الله و أقول»؛ آنهایی که میگویند رسول الله نیز مجتهد بود و«قد اخطأ و قد یصیب» به معنای این است که بگو ییم «قال رسول الله و أقول»؛ این فرهنگ باید از حوز فرهنگ حاکمیت خارج شود.
⬅️ اینکه گفته شود سول الله نقد پذیر است و به حضرت میگفتند «هذا منک ام من الله»، بیانگر مشرک بودن آنها است. رسول خدا، رسول است؛ یعنی آنچه میگوید، همان است که خدای متعال به ما ابلاغ میکند. «وَ مَا محُمَّدٌ إِلَّا رَسُول» همه چیز پیامبر، رسالتی است و از نزد خود چیزی نمیگوید.
متن کامل: https://b2n.ir/n12297
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_فرهنگ
#آیت_الله_محسن_اراکی
🔎@fiqhenezam_com