eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نقص از قوانین اسلامی نیست، از مدیرانی است که قوانین را به صورت دقیق انجام نمی‌دهند 🔻 آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ سپرده در بانکداری اسلامی نیز پذیرفته شده است. محوریت سپرده در بانکداری غربی، ربا می‌باشد که بر اساس آیه شریفه «حَرَّمَ الرِّبَا» حرام است. اما محوریت سپرده در بانکداری اسلامی، ماهیت قرض می‌باشد. در قرض به ظاهر سودی به سپرده‌گذار تعلق نمی‌گیرد اما از وامی که می‌گیرد می‌تواند منتفع شود. ⬅️ هر چند بانکداری مسأله جدیدی می‌باشد اما عناوینی مانند امانت، قرنها قدمت دارند. شرایط جدیدی که عقود مختلفه‌ بر اساس آن شکل می‌گیرد، در گذشته وجود نداشته؛ از این رو بسیاری از نظامات بانکداری باید تحت عنوان مسائل مستحدثه بیان شود. ⬅️ یکی از روان‌ترن و بهترین اقدامات بانک‌ها، قرض‌الحسنة‌هامی‌باشد. موانع موجود در قرض الحسنه نباید به گونه‌ای باشد که دسترسی به آن را محال یا سخت کند؛ به عبارت بهتر کارمزدها نباید سنگین باشد که با سودهای دیگر بانک‌ها برابر یا بیشتر باشد. نباید در ظاهر به نام قرض الحسنه باشد، ولی در واقع قرض الحسنه نباشد. ⬅️ سود و بهره‌ در بانکداری اسلامی به معنی شناور بودن انتفاع آن است؛ یعنی به دلخواه مشتری، یا بدهکار و بستانکار انجام می‌شود. از این رو بانکداری اسلامی، بانکداری به‌روز است؛ چرا که قراردادهایش به‌روز است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/d87789 ======================== @fiqhenezam_com🔎
✅ عناصر تحقق بخشیدن به امنیت در جامعه/ از نگاه اسلام مردم باید قانون پذیر باشند 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد؛ ⬅️ نخستین عنصر، حاکمیت قانون در جامعه است. جامعه‌ای که قانونمند نباشد، به دلیل اینکه هر نوع کاری در آن انجام می‌شود، امنیت نخواهد داشت. اما جامعه‌ای که قانونمند باشد، امنیت نیز بر آن حاکم خواهد بود. ⬅️ جامعه باید به گونه‌ای باشد که افراد به خود اجازه ارتکاب جرمی مانند دزدی، اختلاس و رشوه را ندهند. ⬅️ اگر بخواهیم امنیت به لحاظ کیفری و حقوقی در جامعه تحقق پیدا کند، باید جامعه قانونمد باشد.پذیرش قانونمندی در اسلام به میزانی واضح است که شخص را از رجوع به آیات و روایات بی‌نیاز می‌کند. ⬅️ اساس اسلام بر قانون است و قانون اسلام در فقه تجلی کرده است. اینکه در فقه گفته می‌شود هر فعل اختیاری خارج از احکام پنجگانه واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح نیست، بیانگر این نکته است که قانون در همه امور از منظر اسلامی، سرایت دارد. ⬅️ اگر مشاهده می‌شود که روحیه مردم درجوامع اسلامی، قانون گریزی است، نشان دهنده این نکته است که ما در معرفی و تطبیق اسلام، اشکال داشته‌ایم. ایراد در اسلام نبوده بلکه اسلام می‌خواهد مردم را قانون پذیر بار بیاورد نه قانونگریز. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g47451 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
❇️ سنت انتظار دهمین اصل از اصول باورهای دستگاه حکومتی در نظام اسلامی 🔻 آیت الله اراکی در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد؛ ⬅️ سنت انتظار یکی از بزرگترین سنتهای اجتماعی خداوند است. در جهان آفرینش سه انتظار بزرگ وجود دارد. ⬅️ نخستین انتظار، انتظار ظهور حضرت آدم بود. از روایات و از خود آیات کریمه استفاده می‌شود که مدتها شاید هزاران سال قبل از خلقت آدم خدای متعال خبر آفرینش چنین موجودی را به ملائک داده بود ⬅️ انتظار دوم پیدایش پیامبرخاتم صل الله علیه واله بود. این آغاز مرحله جدیدی بود که تمام انبیا و پیروان آنها منتظر آن بودند؛ بر این اساس همه انبیا مبشر به رسول اکرم بودند. . ⬅️ علت مهاجرت تعداد زیاد یهودیان ار فلسطین به جزیره العرب این بود که می‌دانستند از این سرزمین، رسول خاتم برخواهد خواست. آنها اعتقاد داشتند که رسول خاتم باید از میان ما باشد؛ از این رو وظیفه خود دانستند که به جزیره العرب آن هم مدینه بروند. ⬅️ انتظار خواه و ناخوواه لوازم و مقارناتی دارد. یکی از مهمترین آنها فراهم کردن زمینه اجتماعی ظهر آن حضرت است. فراهم کردن زمینه اجتماعی به این معنا است که زمینه برای اطاعت و نصرت آن حضرت مهیا شود. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x70312 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎@fiqhenezam_com
✅ راه عملی تشخیص چگونگی رعایت کرامت، میزان قرار دادن خود است 🔻آیت‌الله اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛ ⬅️ آیا قاعده طلایی، قاعده اصیل با مضمون و محتوای مستقل است یا انتزاعی از قواعد دیگر است و اصالتی ندارد؟ ⬅️ اگر بگوییم این قاعده به امر جامع اخلاقی مهم اشاره می‌کند و ذیل آن قواعدی قرار می‌گیرد، این قاعده حقیقی است با بار مستقل و مضمون مستقل. ⬅️ اگر بگوییم این قاعده بار مستقل ندارد بلکه برآمده از احبب لغیرک ما تحب لنفسک است، در این صورت تلقی اول این است که خود قاعده، اصل است. ⬅️ به نظر می‌رسد باید تلقی اول را معیار قرار دهیم. اما در تعبیر ادق هر دو تعبیر نقص دارند و باید تلقی سومی بیان شود. ⬅️ شخصیت واحده‌ انسان، ملاک است. لکن قاعده مورد بحث برای آن شاخص گذاشته است. پس اگر بخواهیم قاعده را بازکنیم که قواعد دیگر از آن منشعب می‌شود، این است که کرامت شما و دیگران یکسان است و باید پاس داشته شود. حال چگونه حقوق دیگران را تشخیص دهم؟ می‌گوید همانی را که برای خود می‌خواهی برای دیگران نیز بخواه. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n20519 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ تفاوت اجاره محاباتی به شرط قرض با اجاره به شرط قرض 🔻آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد: ⬅️ صاحبخانه‌ای اجاره محاباتی به شرط قرض می‌کند ولی قصد او از قرض، انتفاع نیست بلکه وثیقه است. یعنی بخشی از پول را از مستأجر به عنوان وثیقه می‌گیرد که اگر یک روز اجاره نداد یا ضربه ای به خانه زد بتواند از آن پول بردارد. فرض مذکور اشکالی ندارد. زیرا وثیقه گرفتن دلیلی بر منع ندارد. ⬅️ اما نوع اجاره به شرط قرض این گونه نیست. نوعا اجاره را کم می‌کنند برای اینکه بتوانند از مستأجر قرض الحسنه بگیرند. از این رو متعارف از اجاره به شرط قرض که غالب فقهاء مثل امام و آیت الله زنجانی و آیت الله وحید جایز می دانند، آیت الله سیستانی و آیت الله هاشمی شاهرودی جایز نمی دانند. ⬅️ فردی به مدت یک سال خانه‌ای که یک میلیارد قیمت داشت را به قیمت صد میلیون و به بیع الخیار بفروش. این کار به اهداف مختلف می تواند انجام پذیرد: 1️⃣ گاهی برای این است که شخص مقابل می‌خواهد رهن کامل کند. همه بزرگان رهن کامل را حرام می‌دانند. توجیه این معاملات این است که اجاره مختصری گرفته شود و اجاره محاباتیه به شرط قرض شود که مشهور آن را بی اشکال می دانند. 2️⃣ گاهی نیز هدف از بیع الخیار این است که شخص نیاز به پول دارد و از سوی دیگر قصد تهیه مسکن هم ندارد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s03445 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
مدرسه مطالعات فقه نظام
❇️ روش استنباط گزارهای فقه امنیت در بیع سلاح به دشمنان دین 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه امنیت» بیان کرد: ⬅️ بحث از بیع سلاح به دشمنان، برای نشان دادن اختلاف دو روش ذکر شده در استنباط گزاره‌های امنیت می‌باشد. همچنین یکی از مصادیق امنیت نیز محسوب می‌شود. ⬅️ بازگشت مسئله به صدر اسلام است. در زمان امام باقر و امام صادق علیهما السلام مسلمانان در مواقعی قصد ارسال سلاح به اهل شام برای مقابله با روم را داشنتند. برای اصحاب سوال بود که آیا می‌توان به حکومت بنی امیه سلاح ارسال کرد با اینکه دشمن دین و مذهب هستند؟ ⬅️ در این خصوص روایات سه گروه هستند. برخی از روایات فروش سلاح به دشمنان دین را مطلقا جایز می‌دانند. در مقابل برخی از روایات این کار را مطلقا جایز نداسته‌اند. دسته‌ای دیگر از روایات فروش صلاح در زمان صلح را جایز و در زمان جنگ را جایز نمی‌دانند. ⬅️ شیخ انصاری در برخورد با این روایات از اصول فقهی استفاده می‌کند که در موضوعات دیگر استفاده می‌شود. از این جهت مشخص است که دغدغه شیخ مسئله نیست بلکه روش است. ⬅️ اشکال به مطالب شیخ انصاری، بر روش ایشان در برخورد با ادله بیع سلاح است. اگر اصولی مانند «لن یجعل الله للکافرین علی المسلمین سبیلا»، «الاسلام یعلو و لا یعلا علیه»، «تعاونوا علی البر و التقوا و لا تعاونوا علی الاثم و العدوان» وجود دارد، باید از آنها در مباحث خود استفاده کنیم. باید در یک نظام حلقوی در کنار همدیگر یا نظام هرمی در طول همدیگر قرار بدهیم و سپس مقتضای همه ادله را نگاه کرد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/p66963 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ عبادات، اطاعت پیامبر و اولو الامر، حدود و وقف بر مصالح عامه از زیر مجموعه حق الله هستند 🔻آیت الله سید احمد خاتمی در درس خارج «حقوق معنوی» بیان کرد: ⬅️ از جمله مصادیق حقوق معنوی را می‌توان مواردی مانند حق تالیف، حق چاپ و نشر، حق ابتکار و اختراع دانست. ⬅️ برخی از فقهاء مانند امام خمینی (ره) جایگاهی برای حق معنوی قائل نیستند. اما برخی دیگر از فقهاء برخلاف امام خمینی این گونه حقوق را دارای جایگاه می‌دانند. ⬅️ برای حق می‌توان سه نوع تقسیم بندی متصور شد. تقسیم اول: حق قابل اسقاط و حق غیر قابل اسقاط. تقسیم دوم: حق قابل نقل و حق غیر قابل نقل و تقسیم سوم حق مالی و حق غیر مالی. تقسیم حق به حق الله و حق الناس و حق مشترک بین الله و الناس را نیز می‌توان برای حق متصور شود. ⬅️ امام سجاد علیه السلام در رسالة الحقوق، پنجاه حق را ذکر کرده است. ⬅️ رساله حقوق را به جز امام معصوم علیه السلام کسی نمی‌تواند بیان کرده باشد؛ لذا نیازی به بررسی سند امثال کتاب تحف العقول نیست تا اشکال شود مولف این کتاب بر این باور است که چون روایات کتاب، اخلاقی هستند نیازی به سند ندارند. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/u66867 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ اعتبار آزمایشات و نتائج پزشکی و جایگاه آن در ایجاد علم یقینی 🔻آیت الله محمد محمدی قایینی در درس خارج « فقه احکام پزشکی» بیان کرد: ⬅️ بحث در اعتبار انواع آزمایش‌های پزشکی و مسائل مرتبط با کارشناسی‌هایی که در رابطه با تشخیص آسیب‌ها و هویتها انجام می‌شود، در دو مقطع مهم قابل پیگیری است. برای اینکه موضوع بحث روشن شود و حوزه بحث متناسب با مسائل پزشکی از غیر پزشکی جداسازی شود. ⬅️ مرحله اول اعتبار این آزمایشها در راستای تحصیل علم و جزم و یقین است. به واسطه این آزمایش‌ها برای اشخاص حقیقی و شخصیت‌های حقوقی مانند قضات، علم حاصل می‌شود. از این رو جایگاه این بحث در فقه پزشکی نیست بلکه مرتبط با کتاب قضا و اعتبار علم قاضی است. ⬅️ مرحله دیگر از بحث این است که اگر برای قاضی به وسیله وسائل پزشکی علم حاصل نشود، آیا می‌توان به کارشناسی‌های پزشکی اعتناء کرد. ⬅️ اگر آزمایش‌های صورت گرفته مفید علم باشند، تأثیر آنها از قبیل امور حسی محسوب می‌شوند و اگر خبر کارشناس در اینگونه موارد بر پایه خبر حسی باشد، ارزش و اعتبار پیدا می‌کند. از کلمات متخصصین استفاده می‌شود که احتمال خلاف در آزمایشهای پزشکی مانند دی ان ای، خون و ... در حد صفر است. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/s17216 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ نمی‌توان حرمت اعانه بر اثم در جامعه را مقید به امر قلبی کرد/ ملاک عرف است 🔻آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ مصادیق زیادی در این مسئله وجود دارد که علما قائل بر حرمت آن‌ها نیستند. مانند قصابی، نانوایی و ... که افراد فاسق و فاجر هم از آن‌ها خرید می‌کنند،‌ تقویت می‌شوند و گناه مرتکب می‌شوند ولی کسی قائل به حرمت خرید و فروش نیست. ⬅️برخی از علما گفته‌اند در حرمت این مسئله، قصد لازم است؛ یعنی شخص قصد داشته باشد که گناه را محقق کنند. نانوا نان را می‌فروشد به این قصد که فاسق تقویت شود تا بتواند گناه کند. در این صورت اعانه بر اثم صدق می‌کند. اما اگر قصد او این نیست که فاسق تقویت شود و گناه کند، اعانه بر اثم صدق نمی‌کند. ⬅️ طرفداران لزوم قصد در صدق اعانه بر اثم، به «تبادر» استدلال می‌کنند. معنای تبادر در اینجا چنین است که در صورت به کار بردن لفظ اعانه بر اثم، یعنی این شخص قصد دارد به فسق کمک کند. در این مورد در مواقعی «علی سبیل الانفراد» و در مواقعی نیز «علی سبیل الاشتراک» است. 🌐ادامه مطلب: https://b2n.ir/z47908 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ شرایط انطباق عنوان محاربه بر اسیدپاشی، راهزنی و آدم ربایی 🔻 آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «آدم ربایی» بیان داشت: ⬅️ به این که به وسیله اسلحه، شخصی را برباید. اگر اسلحه نداشته باشد کسی از او نمی‌ترسد و تسلیم او نمی‌شود. غالباً و به حسب وقوع خارجی، آدم ربائی با سلاح است. از این جهت تا زمانی که سلاح خود را بیرون نیاورد و تهدید نکند، طرف مقابل تسلیم او نمی‌شود. پس یکی از مصادیق محارب (شَهَرَ سلاحه بقصد الإخافه)، مختتف الناس است ⬅️ اهل ریبه به اهل فساد، اهل کشتار و اهل جرح و ضرب اطلاق می‌شود. اگر بدانیم شخصی از این قبیل نیست، عنوان محارب برای او صدق نمی‌کند. ⬅️ سه عنصر در عنوان محارب شرط است: اول شهر السلاح و تجریده، دوم اخافه ناس و سوم قصد اخافه. یعنی ممکن است سلاح ایشان بعث رعب مردم شود اما همان مردم اگر بدانند که او قصد اخافه ندارد، عنوان محارب صادق نیست. ⬅️ در نصوص از سلاح چنین تعریف شده است «من شهر سلاحه و سیفه» و امثال آن. لفظ سلاح در باب محارب نیز مشاهده می‌شود. این لفظ حقیقت عرفیه دارد؛ پس باید معنای لغوی آن را بررسی کنیم. ⬅️ با توجه به اینکه سلاح عنوان عرفی است، در هر عرفی که عنوان سلاح صادق باشد کافی است. لذا فرقی ندارد که سلاح از مواد شیمیایی باشد یا نباشد، یک شی تیز باشد یا نباشد، تفنگ باشد، تانک باشد، یک ماده منفجره باشد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h04348 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ با متد سنتی می‌تون مسئله غنا را حل کرد/ بر اساس اجتهاد جواهری زمان و مکان در شناخت موضوع دخالت دارد 🔻 آیت الله عبدالکریم فرحانی در درس خارج «فقه غناء» بیان داشت: ⬅️ چگونه می ‌شود یک صورت با یک لحن در ایران حلال اما در کشور فاسق، حرام باشد؟ مدعای آیت الله خامنه‌ای بر این است که حل مسئله غنا از سوی امام خمینی بر اساس مدل فقه جواهری اتفاق افتاده است. این بیان بدین معنا است که با همان متد سنتی می‌تون مسئله غنا را حل کرد. ⬅️ خواننده غنایی شعر واحد، گاهی از جهت اینکه گمراه کننده باشد یا نباشد بر حسب شرایط حاکم بر مردم و جامعه متفاوت است. اما اگر شرایطه به گونه‌ای باشد که مردم را به غیر راه حق و صلاح، سوق دهد و راه‌های ضلالت و فروپاشی اخلاقی برای جامعه همورا باشد، در این صورت همان آواز لهوی و گمراه کننده از راه خدا مصداق غنای حرام خواهد بود ⬅️ مدعی آیت الله خامنه‌ای چنین است که امام خمینی در بحث غنا بر این باور بود که غنای لهوی گمراه کننده موضوع غنا می‌باشد و زمان و مکان نیز در آن تأثیر گذار است. از این جهت است که یک شعر در ایران یک حکم را دارد و در کشور عربستان یک حکم دیگری. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/z26586 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ تربيت جسمي و مادي فرزندان / امر رضاع نسبت به مادر مستحب مؤكد است 🔻 آیت الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه تربیتی» بیان داشت: ⬅️ تربيت جسمي و مادي فرزندان يعني رسيدگي‌ و سرپرستي نسبت به رشد جسماني و نيازهاي طبيعي. در اين بحث در پی دست یابی به قلمرو مسئوليت خانواده در قبال رشد جسمي و تأمین نيازهاي مادي فرزندان اعم از بحث هاي تغذیه‌ای، پوشاك و ... هستیم. ⬅️ هر چه كه موجب ضرر و زيان كودك در جسم، تغذيه و شرايط روحي می‌شود حرام است. پدر و مادر بايد كاري كنند كه به كودك آسيب نرسد و نيازهاي جسمي و مادي او را تأمین شود. ⬅️ آن چه كه از ادله در مورد شیر دادن مادر اثبات و به دست می‌آید این است که شیر دادن در حد استحباب مؤكد می‌باشد. رواياتي كه در بحث رضاع وجود دارد و خود اين آيه، بيش از استحباب را نمی‌رسانند ولو اين كه جمله خبريه در مقام انشاء ظهور در امر پيدا می‌کند. ⬅️ وظيفه پدر اين است كه غذاي متناسب با نوزاد را به او برساند. لازم نيست كه حتماً شير مادر را به او بدهد بلكه می‌تواند شير مادرش را به او بدهد و اجرت را به مادر پرداخت كند يا اينكه اجير بگيرد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w11064 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
❇️ آثار نپذیرفتن شخصيت حقوقى مستقل شركت در فقه 🔻حجه الاسلام حمید دراتی در «درس خارج فقه» بیان داشت: ⬅️ در صورت عدم پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمال اقتراض و هبة معوّضة در شركت هاى تعاونى منتقى خواهد بود؛ زيرا هردو احتمال مستلزم تمليك اموال به هيأت مديره يا مدير عامل است. ⬅️ از سوی دیگر قدر متيقن از صحت مضاربة، اعطاء اموال نقد به عامل است. در حالى كه سهام اعضاء در شرکت تعاونى مى‌توانست به صورت كالا تسليم شود. همچنین خسارت‌هاى ناشى از تجارت در مضاربة على القاعده متوجه مالك خواهد بود نه عامل. ⬅️ به نظر مى‌رسد بنابر پذيرش شخصيت حقوقى مستقل در فقه، احتمالات وكالت، اجاره و هبة معوّضة منتفى نباشد. هرچند كه بنابر اين سه تحليل فقهى، عمده مختصات شركت تعاونى بايد با شرط ضمن عقد تصحيح شود. اما احتمال اقتراض با درنظر گرفتن اختصاص سود سالانه به سهام، ناتمام خواهد بود و منجر به قرض ربوى مى‌گردد. ⬅️ به نظر ما شخصيت حقوقى مستقل، اعتبار شرعى دارد و تحليل فقهى صحيح شركت تعاونى نيز ملكيت طولية مى‌باشد كه بدين تفصيل است : نخست اینکه اجتماع و اختلاط اموال اعضاء موجب بوجود آمدن شركت مدنى و فقهى مى‌شود. دوم اینکه با تصميم و توافق اعضاء و يا به انضمام تأييد ركن قانونى، شخصيت حقوقى مستقلى براى شركت تعاونى شكل خواهد گرفت كه موضوع حقوق و تكاليف قرار مى‌گیرد. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/y85032 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
✅ معرفی دروس خارج فقه نظام (8) ⬅️ استاد: آیت الله سیفی مازندرانی ⬅️ موضوع: فقه مسائل مستحدثه ⬅️فایلهای صوتی این درس در سایت https://eitaa.com/ayatollahseyfi بارگذاری شده است. ———————————— 🔎 @fiqhenezam_com
❇️ نظام اسلامی به وسیله اراده الهی تشریع و با خواست اختیاری مردم، اعمال می‌شود 🔻آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در درس خارج فقه سیاسی بیان کرد: ⬅️ برای اعمال ولایت، جبری در کار نیست و اصول دین اجباری نیستند. در این نظریه هر چند ممکن است تعداد افراد کمتر از نصف باشند اما به میزانی قدرت دارند که بستر اعمال ولایت را برای همه جامعه فراهم می‌کنند. ⬅️ اگر بستر فراهم نباشد و فساد شایع باشد، استقبالی از اعمال ولایت صورت نخواهد گرفت. با توجه به این مطلب است که دین اسلام اجازه فساد علنی را نمی‌دهد؛ زیرا انجام فساد به صورت علنی بر قشر خاکستری جامعه تاثیر می‌گذارد. ⬅️ وظایف الهی ما این است که سکوت نکنیم. آنچه اهل بیت برای ما بیان کرده‌ا‌ند این است که حقایق را بدون توهین تبیین کنیم. کتاب الغدیر علامه امینی از مصادیق تبیین بدون توهین است که علاوه بر اینکه باعث اختلاف نیست، موجب اتحاد نیز می‌باشد. ⬅️ اینکه در روایات مشاهده می‌شود امام صادق علیه السلام می‌فرماید اگر 35 نفر شیعه داشته باشم قیام خواهم کرد، دلالت بر انکار نقش اکثریت ندارد. زیرا مراد از این تعداد، افرادی هستند که بستر را برای اکثریت مردم فراهم می‌کنند. 🌐 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r31340 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
❇️حاکمیت قانون در جامعه اسلامی/ تفاوت در ادیان به دلیل تفاوت در استعدادها و ظرفیتها می‌باشد 🔻 آیت الله مهدی هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» بیان کرد؛ ⬅️ علت اینکه حوزه‌های علمیه کمتر به مسائل اخلاقی، فلسفی و عقیدتی پرداختند، این است که جامعه اسلامی بر اساس قانون است و حوزه باید قانون شناس اسلامی تربیت کند. ⬅️ هر چند حاکمیت قانون و فقه بر جامعه نیازمند ذکر آیه و روایت نیست اما در عین حال می‌توان برای آن آیات و روایاتی را بیان کرد. به عنوان نمونه می2توان به آیه 48 سوره مائده اشاره کرد. ⬅️ علامه طباطبایی در ذیل آیه اشاره دارد که ادیان گذشته یک اصول ثابت و یک فروع متغییر داشتند. اصول ثابت در قرآن حفظ شده است. این همان سخنی است که ما در نظریه اندیشه مدون تکرار می‌کنیم که دین دارای عناصر جهان شمول است که علامه از آنها تعبیر به عناصر ثابت. همچنین علامه می‌گوید دین دارای عناصر متغییر است که ما تعبیر به «موقعیتی» می‌کنیم. علامه کلمه ملت را چنین می‌گوید: راهی که اخذ شده باشد. هر چند شریعت به معنای دین است اما در قرآن کریم شریعت به معنای اخص از دین مراد می‌باشد. ⬅️علامه در تعریف دین می‌نویسد: «الدين هو السنة و الطريقة الإلهية العامة لجميع الأمم‏». همین بیان علامه را ما در نظریه اندیشه مدون تعبیر به دین نفس الامری کرده‌ایم. «فالشريعة تقبل النسخ دون الدين بمعناه الوسيع». شریعت قابل فسخ است اما دین نفس الامری قابل نسخ نیست. ادامه مطلب: https://b2n.ir/f94509 ——————————————————— 🔎@fiqhenezam_com
✅ گزارش اولیه دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه‌های علمیه قم، مشهد و اصفهان در موضوعات مستحدث و جدید ⬅️ دروس‌ خارج فقه نظام‌های اسلامی حوزه علمیه قم در سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۲ که با استقبال اساتید و طلاب مواجه شده‌ است در ۲۶ درس شامل فقه روابط اجتماعی، فقه نظام سیاسی، فقه فرهنگ، فقه نظام خانواده، تفسیر اجتماعی قرآن، فقه سیاسی، فقه شخص حقوقی، فقه پزشکی، فقه اجتماعی، مکتب و نظام قضای اسلامی، فقه رمز ارز، مسائل مستحدثه اطعمه و اشربه، فقه حکمرانی فضای مجازی، فقه نظام جامع خانواده، فقه خانواده(تغییر جنسیت)، فقه الاخلاق، فقه فضای مجازی، فقه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی، فقه امنیت خارجی، فقه قانون تجارت، فقه مسائل بانکداری و معاملات جدید، فقه مشاوره، فقه الاداره و فقه تربیت برگزار می‌شود. ⬅️ دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی حوزه علمیه خراسان نیز شامل ۸ درس در موضوعات فقه امنیت، فقه بورس، فقه حکومتی، فقه فضای مجازی، فقه نظام روابط اجتماعی اسلام و فقه قانون اساسی برگزار می‌شود. ⬅️ دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی حوزه علمیه اصفهان در دو موضوع فقه سیاسی و فقه سبک زندگی برگزار می‌شود. 📚 متن کامل: https://b2n.ir/p91562 ============== 🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 🎙 استاد: آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻 فقه القضا ⬅️ زمان: شنبه تا سه‌شنبه هر هفته/ ساعت 9-10 🔻 فقه سیاسی ⬅️ زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 9-10 ⬅️ محل برگزاری: نمازخانه دارالشفاء ⬅️ شروع کلاس‌ها: شنبه 9 مهرماه سال 1401 ⬅️ برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید. ________________________________ 🔎 @fiqhenezam_com
✅ گزارش تفصیلی سلسله دروس خارج نظام‌های اسلامی حوزه‌های علمیه قم، مشهد، اصفهان و تهران در مسائل روز و مورد نیاز جامعه 🎙 با حضور اساتید برجسته حوزه‌های علمیه از جمله: حضرات آیات اعرافی، اراکی، کعبی، سیفی مازندرانی، علیدوست، قائنی، هادوی تهرانی، فقیهی، فاضل لنکرانی و... 🏢 در مدارس علمیه و مراکز فقهی 🔰 طلاب محترم در قم برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید. 💠 دانشجویان و علاقه‌مندان نیز می‌توانند از طریق کانال‌های اساتید به فایل‌های صوتی جلسات دسترسی داشته باشند. 📚 متن کامل: https://b2n.ir/d97156 ——————————————- 🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی؛ مکتب و نظام قضای اسلامی 🎙 استاد: آیت الله مهدی هادوی تهرانی 📆 زمان: شنبه تا سه‌شنبه هر هفته/ ساعت 10:30-11 🏢 محل برگزاری: مدرسه آیت الله العظمی گلپایگانی 💢 شروع کلاس‌ها: شنبه 9 مهرماه سال 1401 🔰 برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎 @fiqhenezam_com
✅ سلسله دروس خارج فقه نظام‌های اسلامی 🎙 استاد: آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی 💠 فقه سیاسی 📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 9 💠 فقه پزشکی 📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 10 🏢 مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام 💢 شروع کلاس‌ها: شنبه 9 مهرماه سال 1401 🔰 برای ثبت درس به سامانه نجاح به نشانی http://login.ismc.ir مراجعه فرمایید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔎 @fiqhenezam_com