eitaa logo
مدرسه مطالعات فقه نظام
1.3هزار دنبال‌کننده
416 عکس
8 ویدیو
4 فایل
💠 کانال رسمی مدرسه مطالعات تخصصی فقه نظام 🔶 مرجع تخصصی دروس خارج فقه نظام 🔶 اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های تخصصی 🔶 معرفی آثار علمی برگزیده در حوزه فقه نظام 🌐 وبگاه اطلاع رسانی http://www.fiqhenezam.com 📞 ارتباط با ما: @Admin_1001
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ قلمرو بحث ولایّت/دوگانگی فقهی، کلامی ولایت فقیه، صحیح نیست ✅ آیت‌الله علی‌اكبر رشاد در درس خارج «فقه الولایه» بیان کرد: ⬅️ قلمروشناسی بحث ولایّت به این بستگی پیدا می‌کند که با چه اصطلاحی این عنوان را به کار می‌بریم تا جایگاه و ماهیت آن در علوم مشخص شود؛ به عنوان مثال وقتی از ولایت تکوینیّه سخن به میان می‌آید، قاعده این است که در فلسفه بحث شود لکن در فلسفه اسلامی به این جهات کم عنایت شده و بیشترین تمرکز آن به حیث توجیه نظام علیّ‌معلولی‌مُلکی، است. در حالی که می‌توان مَبحث «ولایّت تکوینیّه» را در فلسفه مطرح کرد ⬅️ جوهرِ کلمه ولایّت، صرف معنای قُرب نیست بلکه جوهر، «صله و وثیقه» است که میان دو عنصر برقرار می‌شود. در مسئله «ولیّ‌امر» نیز نمی‌خواهیم بگوییم همه موارد «نُصرت» است. حال سوال این است که ولایت چرا به معنای سرپرستی به کار می‌رود؟ به این دلیل که میان ولیّ‌امر و مَوالّی علیهم یک صله و رابطه خاصی برقرار می‌شود. ⬅️ اینکه فکر کنیم مسئله «ولایّت فقیه» فقط یک بحث کلامی است یا فقط یک بحث فقهی، دوگانه دقیق نیست؛ زیرا به لحاظ حکم وضعی، حیث کلامی دارد و به لحاظ حکم تکلیفی، حیث فقهی دارد در نتیجه جایگاه بحث «ولایّت فقیه» و کلاً بحث «ولایّت سیاسیّه» روشن می‌شود. ⬅️ مسئله «فقه الولایه» در حقیقت صدر «فقه السیاسه» می‌شود نه صدر فقه الحکومه. مقدم بودن آن نسبت به فقه السیاسات اللاحکومیه به این دلیل است؛ زمانی که حکومتی برقرار نیست، ولیّ فقیه برای مؤمنین مرجع است و مردم باید در شئون خود به او مراجعه کنند. آنها به بهانه اینکه ولی فقیه حکومت بالفعل ندارد، تحاکم إلی الطاغوت نمی‌توانند بکنند. متن کامل: https://b2n.ir/q02071 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
📘 خرید اینترنتی کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم با رویکرد اسلامی» ✍ به قلم استاد محمدحسین ملک‌زاده 📚 به همت انتشارات منهاج علم 🛒 علاقه‌مندان از این پس می‌توانند این کتاب را از سایت پاتوق کتاب فردا تهیه نمایند: 🌐 https://bookroom.ir/97522/نظام_مدیریت_دانش_و_طبقه_بندی_علوم_با_رویکرد_اسلامی 📜 معرفی اثر: 🌐 http://ihkn.ir/?p=27247
♦️ اگر انسان، علوم تجربی را آیت خدا می‌دانست، هیچگاه آن را در مسیر تخریب، وحشیگری، قتل و غارت استفاده نمی‌کرد ✅ حجه الاسلام محسن ملکی ابرده در درس خارج «فقه الطبابه» بیان کرد: ⬅️ مبادی و مقدمات بحث داروسازی، شامل دو مرحله می‌شود: مرحله اوّل تحصیل علم نظری. مرحله دوّم بکارگیری علم نظری برای تحقّق عملی داروسازی. ⬅️ ادلّه‌ی تحصیل علم نظری در حوزه علوم تجربی در قرآن و حدیث فراوان است: از آن جمله آیه 20 سوره عنکبوت می‌باشد که می‌فرماید در زمین سیر کنید و ببینید خلق چگونه است. یعنی با خلقت آشنا شوید؛ بنابراین علم فلسفه در قسمت طبیعیات که به یک معنا از علوم اسلامی است، عهده‌دار این امر است. هستی‌شناسی در قسمت طبیعیات از علم فلسفه در طول تاریخ توسّط اسلام و حتّی قبل از اسلام توسّط سقراط و ارسطو مطرح بوده است. عمومات و مطلقات قرآن فراگیر می‌باشند و هر میزان که عقل توانایی برداشت از آن را داشته باشد، گویش دارند. علوم تجربی یکی از علوم مورد نیاز انسان است و صنعت داروسازی از همین علوم و در قسم نظری می‌باشد؛ از این رو می‌توان گفت مقالاتی که در علوم تجربی نوشته می‌شود پاسخ دادن به این ندای قرآن است. ⬅️ علوم تجربی یکی از پایه‌های معرفتی انسان محسوب می‌شوند؛ هرچند بشر به دلیل توقّف بر طبیعت و شناخت آن، مسأله‌ سفر از طبیعت به سوی حقیقت را فراموش کرده است. اگر انسان این حقیقت گرانمایه را مورد توجّه قرار می‌داد، تمام علوم تجربی برای او تأمین کننده‌ سعادت دنیا و آخرت بودند. ⬅️ اگر انسان، علوم تجربی را آیت خدا و آیه حقّ‌شناسی می‌دانست، همان گونه که قرآن می‌فرماید: «أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَت» هیچگاه علوم تجربی در مسیر تخریب، آدمکشی، وحشیگری و قتل و غارت استفاده نمی‌شد بلکه بعد از تأمین زندگی مدرن و مترقّی، به مقصد مهم حق‌شناسی می‌رسید و حقّ‌شناسی را از مسیر علوم تجربی به نمایش در می‌آورد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/j78786 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
‏ ♦️ليْسَ‏ بِوَلِيٍ‏ لِي‏ مَنْ‏ أَكَلَ‏ مَالَ‏ مُؤْمِنٍ‏ حَرَاماً / بازاری که در آن حرام رواج داشته باشد بازار اسلامی و شیعی نیست ✅ آیت الله هادوی تهرانی در درس خارج «مکتب و نظام اقتصادی اسلام» ذکر کرد؛ ⬅️ از دیگر نهادهای غیر دولتی، نهاد بازار است. هرچند بازار نهاد غیر تولیدی محسوب می‌شود اما نقش اساسی در اقتصاد اسلامی دارد؛ زیرا مکانی است که تولید کنند و مصرف کننده به هم می‌رسند. اگر تولید کنند نتواند محصول خود را در بازار بفروشد، تولید او متوقف می‌شود. از سوی دیگر اگر مصرف کننده نتواند نیازهای خود را در بازار تأمین کند، زندگی او مختل می‌شود. ⬅️ ویژگی ‌های بازار اسلامی در روایات زیادی ذکر شده است که با کنار هم قرار دادن آنها چنین به دست می‌آید که در بازار اسلامی فروشنده باید دلسوز خریدار باشد و از انجام اعمالی مانند بیع غرری و ... خود داری کند. این خلاف چیزی است که امروزه در بازارها رواج دارد. ⬅️ صاحب وسائل برخی از روایات بازار را با موضوع «ابواب ما یکتسب به» طبقه بندی کرده است. هر چند برخی روایات این ابواب از سند کافی برخوردار نیستند اما ایشان بر اساس تسامح آنها را ذکر کرده است. ⬅️ بر اساس روایت «لَيْسَ‏ بِوَلِيٍ‏ لِي‏ مَنْ‏ أَكَلَ‏ مَالَ‏ مُؤْمِنٍ‏ حَرَاماً». فردی که مال مومنی را از طریق حرام بخورد، شیعه نیست؛ از این روی می‌توان گفت بازاری که در آن حرام رواج داشته باشد بازار اسلامی و شیعی نیست. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/z63705 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️اقسام مالکیت در فضای مجازی / جایگاه متاروس در اقسام مالکیت ✅ حجه الاسلام زمانی فرد در درس خارج «فقه فضای مجازی» مطرح کرد؛ ⬅️ ملکیت در فضای مجازی در دو بخش حقیقی و اعتباری مورد بحث قرار می‌گیرد. ملکیت حقیقی عبارت است از مالکیتی که بر اساس عوامل خارجی تحقق پیدا می‌کند و قابل سلب نمی‌باشد. ملکیت اعتباری مالکیتی است که بر اساس قرارداد تحقق پیدا می‌کند و قابل سلب می باشد. ⬅️ ملکیت حقیقی بر سه قسم است؛ نخست ملکیت خداوند نسبت به عالم امکان. دوم مالکیت انسان نسبت به نفس و قوای خود و سوم مقوله مِلک؛ ملک از مقولات دهگانه‌ای است که عرضی می‌باشد. ⬅️ برای مکلیت اعتباری تقسیم بندیهای مختلفی وجود دارد. از یک جهت به ملکیت عین و مکلیت منفعت تقسیم می‌شود. از جهت دیگر متعلق آن یا موضوع حقیقی است مانند کتاب، خانه و... یا موضوع مجازی مانند مالکیت نرم افزارهایی که کاربرد آنها در فضای مجازی می‌باشد. ⬅️ متاورس مقوله جدیدی می‌باشد که در فضای مجازی ایجاد شده و با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است. متاورس به معنای ما بعد دنیا می‌باشد. در متاورس شما هر آنچه می‌خواهید را می‌توانید خرید و فروش کنید اما استفاده و کاربرد آن فقط در فضای مجازی است. ⬅️ آیا مالکیت مجاز در مجاز از دیدگاه اسلام پذیرفته شده است و یک فرد مسلمان می‌تواند در متاورس سرمایه گذاری کند و از آن طریق کسب درآمد کند؟ متن کامل: https://b2n.ir/p09052 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ مسئله فقه، دانشی ناظر به تحقق ❇️ آیت الله محمد حسین ملک زاده در یادداشتی تصریح کرد: ⬅️ دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری می‌پردازد و از جنس دستورالعمل، برنامه کار و اقدام است. اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد؛ از همین رو بی‌هیچ دغدغه می‌توان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، می‌تواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی که می‌تواند شامل موارد مهم و سرنوشت‌سازی هم باشد، متفاوت خواهد بود. ⬅️ همان‌گونه که بارها گفته‌ایم برای زندگی انسان می‌توان پنج سطح فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی در نظر گرفت. همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان شکل گرفته و تدوین شده است اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنج‌گانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدام‌یک از این سطوح و با لحاظ کدام‌ یک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدف‌گیری و هدف‌گذاری کرده است. ⬅️ به طور مثال فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسان‌ها خود را نشان می‌دهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت می‌دهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایه‌های دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست. پس اگر مثلاً می‌خواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومت‌داری و حکم‌رانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسان‌ها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمی‌باشد که به محض شکل‌دهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام می‌شود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست ولی بدون شک، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقه ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق می‌کند. ========================================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️عرف عهده دار تشخیص مصداق مستحبات ✅ حجه الاسلام خطاط در درس خارج «سبک زندگی اسلامی» مطرح کرد؛ ⬅️ عناوینی مانند ادب، حسن خلق، معروف، خیر و ... کلیاتی را به ما ارائه می‌دهند. بحث در این است که تشخیص مصادیق واقعیه خارجی این موارد بر عهده چه کسی است؟ ⬅️ در اصول فقه دو شبه مصداقیه و شبه صدقیه ذکر شده است که با همدیگر تفاوت دارند. شبه صدقی از شبهات حکمی محسوب و یک مفهوم عام را منطبق بر یک مفهوم عام جزئی‌تر می‌کند؛ به عنوان مثال احترام که یک مفهوم کلی می‌باشد منطبق بر مفاهیم قیام و سلام می‌شود. این موارد مصداق نیستند. مراد ما از اینکه می‌گوییم تشخیص مصداق بر عهده کیست، مفهوم کلیه است نه وقایع خارجی. قطعا تشخیص وقایع خارجی بر عهده مکلف می‌باشد. ⬅️ صاحب جواهر بر این باور است که تسامح در سنن همان تسامح در حکم است؛ به عنوان نمونه زمانی که با استناد به دلیل ضعیفی اکرام رحم مستحب دانسته شد، به ضعف سند توجه نمی‌شود و حکم استحباب رحم پذیرفته می‌شود. بعد از مشخص شدن موضوع عام، آداب در حکم و موضوع آن قابل تسامح است. ⬅️ قاعده تسامح را در کلیت نمی‌پذیریم؛ از این رو در تشخیص مصداق نیز نمی‌توانیم بیان ایشان را بپذیریم. بیشتر بزرگان بر این باور هستند که این گونه موارد باید رجائا انجام داده شود. آنها تسامحی که مستحب ساز باشد را نمی پذیرند. متن کامل: https://b2n.ir/s72580 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
📘 پنجمین شماره ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «تشکیل و تحکیم خانواده» منتشر شد 🔻 آنچه در این شماره می‌خوانید: ✅ پرونده‌هایی با عناوین: ⬅️ تحولات ساختاری خانواده، تحولات نقش زنان در خانواده، تحولات ازدواج در ایران، تحولات روابط زوجین در خانواده و خشونت علیه زنان در خانواده ✅ گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: ⬅️ حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر منصوره‌سادات صادقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر، دکتر زهرا داورپناه، دکتر راحله کاردوانی، دکتر سمیه عرب‌خراسانی، دکتر تینا امین و خانم مذحجی. ✅ گفتاری از: ⬅️ دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد و دکتر عالیه شکربیگی =========================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️ اکرام در ارتباطات اجتماعی یعنی هر رفتاری که باعث شخصیت بخشی است ✅ آیت‌الله اعرافی در درس خارج « فقه روابط اجتماعی» بیان کرد؛ ⬅️ موضوع اکرام و تحقیر در رفتار، عمل و تعامل با دیگران از جمله عناوین مبنایی در ارتباطات و اصول ارتباطات، محسوب می‌شود؛ به این نحو که باید برخورد شخص با دیگران بر اساس کرامت، شخصیت بخشی و عزت بخشی باشد. ⬅️ معنای لغوی کَرَم، شرافت یا بزرگی درونی و روحی است؛ به همین دلیل خداوند متصف به کرم می‌شود. کتب لغوی در مقام توصیف این واژه از عبارات عظمت، شرافت، عزت و گاهی در لغات متأخر تفوق فی نفس الشیء نیز ذکر کرده‌اند. تعبیر نزاهت و پاکی هم آمده که جزء لوازم عزت و کرامت است. ⬅️ وقتی مفهوم و معنای اصلی شرافت، عظمت، عزت و تفوق شیء دانسته شد، معانی دیگر مانند کرم، جود، سخاء و بذل که از معانی متأخر و بالملازمه می‌باشد، مقصود نیست. کرامت در باب افعال به معنای ابراز عزت و شرافت شخص است یعنی به او اعطای کرم بکند؛ به تعبیر دیگر یعنی دادن عزت و شرافت به دیگری. ⬅️ اکرام به معنای مذکور دو قسم می‌شود؛ نخست اکرام تکوینی و دوم اکرام در امور اعتباری. اکرام تکوینی یعنی ایجاد وصف و اکرام اعتباری یعنی انجام اعمالی که باکرامت سازگار است؛ یعنی به‌ گونه‌ای رفتار کند که عزت در او رعایت می‌شود.اکرام تکوینی نیز دارای مراتبی است؛ اکرام و تکریمی که خداوند انجام می‌دهد که نوعی خَلق و علیت است. ⬅️ مقصود ما از اکرام در این بحث، اکرام ارتباطات اجتماعی است که از نوع اکرام اعتباری محسوب می‌شود؛ یعنی هر رفتاری که باعث شخصیت بخشی است. نقطه مقابل اکرام در مواقعی اهانت و در مواقعی نیز تحقیر است. هر دوی این موارد به یک معنا اشاره دارند؛ به این نحو که در برابر بزرگ شمردن دیگری، حقارت و اهانت به دیگری است. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/j26482 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ حرمت ربا امر عرفی نیست که بتوان با تغییر شکل، ظلم بودن آن را منتفی کرد ✅ آیت الله محمدتقي شهيدي در درس خارج « ربا در معاملات بانکی» بیان کرد: ❇️ عده‌ای بر این باور هستند که اساس بانکداری بر رباخواری می‌باشد؛ از این جهت تفکیک میان بانکداری و رباخواری در عمل امری غیر ممکن است. ⬅️ حل محتوای ربوی بانک‌ها با ثبت عقودی چون مضاربه در اسناد بانکی تصحیح نمی‌گردد؛ زیرا حکم اولی مضاربه‌ در فقه این است که عامل، ضامن سرمایه نیست و اگر سرمایه بدون تعدی و تفریط او تلف شود، یا سودی حاصل نگردد، احدی حق اخذ خسارت از وی را ندارد. ⬅️ تمامی موارد حیل ربا، تغییر شکل است و ماهیت ربوی بانک‌ها تغییر نکرده است. علاوه بر عرف مردم، بزرگان نیز بانک‌های ایران را ربوی‌ترین بانک‌های دنیا می‌دانند؛ زیرا سود بیشتری می‌گیرند. علت چنین نگرشی در میان مردم، وجود تغییر در شکل بانک‌ها است. غالب مردم بدون توجه به اشکالات مختلف در قراردادهای بانکی، اقدام به امضاء آنها می‌کنند. ❇️ در پاسخ به شبه فوق جمعی از فقهاء معتقد هستند در اسلام، نظام اقتصادی وجود ندارد و احکام به صورت تعبدی‌ از نصوص کتاب و سنت به ما رسیده است؛ از این رو آنها نظامند و هدفمند نیستند. این افراد خود را تابع نص می‌دانند و می‌گویند به این دلیل که نصوص فقط قرض ربوی را تحریم کرده‌اند؛ می‌توان با جایگزینی طرق دیگر، از اشکال قرض ربوی دوری کرد. ❇️ در نقد پاسخ مذکور می‌توان گفت: تغییر شکل در نزد قائلین به وجود نظام اقتصادی در اسلام، امری ناتمام است؛ زیرا ایجاد نظام موقوف به تغییر در محتوا بوده و با تغییر شکلی، محقق نمی‌شود. این که احکام اقتصادی اسلام را صرفا احکامی تعبدی دانسته و نظام اقتصادی را مخدوش بدانیم، خلاف مفاد آیات و روایات است. متن کامل: https://b2n.ir/h72241 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ ماهیت شناسی رأی مردم و آثار آن/ انتخابات عقدی مستقل است و تا زمانی که نماینده مصلحت مردم را رعایت می‌کند، قابل فسخ نیست ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نظریه مشروعیت رای مردم و مشروعیت بخشی آن به حکومت، چند سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند: 1️⃣ آیا ماهیت آن وکالت می باشد یا بیعت یا پدیده جدید؟ 2️⃣ اگر گفته شود رأی مردم نوعی وکالت است، آیا وکالت شرعی با همه آثارش منظور است؟ 3️⃣ آیا رأی اکثریت مجوز حکومت بر اقلیت می‌باشد؟ 4️⃣ با توجه به اینکه رأی مردم در محدوده امور مرتبط با خودشان است، اگر اکثریت بر عدم اجرای حکمی از شریعت اصرار کردند، حاکمیت باید تمکین کند؟ ⬅️ نمایندگی، ریاست جمهوری، شورای شهر و ... یک بحث جدید می باشند؛ یعنی وکالت به معنایی خاص نیست بلکه امر جدیدی است که ساخته عقلا می‌باشد و مخالف امر شریعت نیز نیست. ⬅️ انتخابات عقد و عهدی است مستقل و تا زمانی که نماینده مصلحت مردم را رعایت می‌کند و شرایط نمایندگی را دارد، قابل فسخ نیست مگر اینکه زمان آن منقضی شود یا انتخابی جدید صورت پذیرد. متن کامل: https://b2n.ir/g34066 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ تعظیم شعائر از مصادیق تقوای قلب ✅ حجه الاسلام سید محسن حسینی فقیه در درس خارج «فقه شعائر» بیان داشت: ⬅️ آیه 23 سوره حج می‌فرماید «من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب»؛ یعنی تعظیم شعائر، تقوای قلب است و تقوای قلب نیز واجب است. احراز کبری مذکور از دو راه میسر است: 1️⃣ جمله «من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب»که جمله خبریه در مقام انشاء و آکد است؛ یعنی تعظیم شعائر از باب تقوای قلب است. 2️⃣ وجوب تقوای قلب؛ انسان امر به تقوای مطلق شده‌ است و تقوای قلب نیز از مصادیق تقوا، محسوب می‌شود؛ بنابراین تعظیم شعائر، تقوای قلب است و تقوا واجب است، پس تعظیم شعائر واجب می‌باشد. ⬅️ شیخ فاضل صفار چند اشکال در استدلال به این آیه بیان کرده است: ⬅️ اشکال نخست: در آیه، شعائر الله به دلیل اضافه شدن به کلمه الله، اضافه عام است؛ از این جهت هر آنچه که مرتبط با الله و علامتی برای توجه به او باشد، شعائر الله نامیده می‌شود. ممکن است گفته شود هر چند به حسب ظاهر تعظیم شعائر الله عام است اما قرائنی وجود دارد که با توجه به آنها می‌گوییم مراد شعائر خاص می‌باشد؛ پس دلیل اخص از مدعا می‌شود. ⬅️ مستشکل می‌خواهد با توجه به چهار قرینه، تعظیم شعائر را حمل بر معنای حج کند. سه قرینه نخست سبب اجمال و قرینه چهارم سبب تشخیص حج می‌شود که موضوع را از اجمال خارج می‌کند؛ از این رو به نظر می‌رسد اشکال اول با این قرائن وارد نیست. 📝 متن کامل: B2n.ir/z72679 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ حقوق شهروندی، امری عرفی و واجب / از جمله حق شهروندی، زندگی مستقل بدون وابستگی به کشورهای کفر است. ✅ آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج «مسائل مستحدثه» بیان داشت: ⬅️ مسئله حقوق شهروندی یکی از مهمترین ابتلائات حکومت به شمار می‌رود که در زبان عربی از آن تعبیر به «حق المواطنة» می‌شود. ⬅️ همه شهروندان اعم از شیعه، سنّی، مسیحی، یهودی یا هر دین دیگر در هر دولت و حکومتی که زندگی می‌کنند دارای حقوقی می‌باشند. هرچند این حقوق عرفی محسوب می‌شوند اما شارع آنها را واجب کرده؛ به این معنی که عدم استیفاء این حقوق، عقاب أخروی را به همراه دارد. ⬅️ حق مواطنه حقّی است که به اقتضای عیش و زندگی ثابت می‌باشد. هرچند شخص در وطن خود نباشد اما هرکجا زندگی کند اقتضائات و نیازهایی مانند آب و برق و گاز و راه و ... دارد. ⬅️ استحقاق تسهیلات عامه که شامل آب، برق، گاز، تعلیم، تحصیلات، سوادآموزی و ... بر عهده حکومت است. شهروندان استحقاق‌های دیگری مانند استحقاق دخالت در نصب مسئولین را نیز دارند. این شخص می‌خواهد زندگی کند و فردی نیز می‌خواهد بر او حکومت کند، آیا او حقّ رأی ندارد که چه کسی را حاکم خودش قرار دهد؟ ⬅️ شهرسازی؛ خیابان کشی و کوچه سازی، تأمین امنیت عمومی، کنترل بازار و ارزاق و قیمت. از جمله حقوق شهروندی این است که یک شهروند مستقل زندگی کند و وابسته‌ی به کشور های کفر نباشد، این حق را دولت باید اجرا کند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/d04101 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
Rouyeshandisheh5.pdf
12.68M
🔖 دانلود پنجمین شماره نشریۀ رویش اندیشه با موضوع: «تشکیل و تحکیم خانواده» 📌 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔹پرونده‌هایی با عناوین: تحولات ساختاری خانواده، تحولات نقش زنان در خانواده، تحولات ازدواج در ایران، تحولات روابط زوجین در خانواده و خشونت علیه زنان در خانواده 🔸گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: حجت‌الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد، دکتر مریم اردبیلی، دکتر وحید شالچی، دکتر منصوره‌سادات صادقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سالاری‌فر، دکتر زهرا داورپناه، دکتر راحله کاردوانی، دکتر سمیه عرب‌خراسانی، دکتر تینا امین و خانم مذحجی. و گفتاری از: دکتر امیرحسین بانکی‌پورفرد و دکتر عالیه شکربیگی 📍کانال نشریۀ رویش اندیشه: 🌐@rouyesh_andisheh =========================== 🔎@fiqhenezam_com
♦️ هزاران سقط جنین در سال که در جمهوری اسلامی هم وجود دارد، از بین بردن نسل است. ✅ آیت الله محسن فقیهی در درس خارج «فقه پیشگیری از جرم» بیان کرد: ⬅️ تعبیر «حکومت صالحان» بیانگر این نکته است که تشویق و امر به نماز، زکات، امربه معروف و نهی از منکر منحصر در وظیفه حاکم اسلامی نیست و تک تک افراد جامعه باید این عمل را انجام دهد. ⬅️ در زمانی که دارای قدرت و حکومت هستید، نباید به صورت تک بعدی عمل کنید و فقط به جنبه معنوی توجه کنید و جنبه مادی را فراموش کنید یا به جنبه مادی توجه کنید و از جنبه معنوی غافل شوید. در حکومت صالحان، بُعد مادی و معنوی هماهنگ با هم پیش می‌رود. ⬅️ توجه به این دو بُعد، متضمن پایداری حکومت است. اما اگر یکی را انجام دهید و دیگری را فراموش کنید، زمین می‌خورید. «مَنْ لا مَعاشَ لَهُ لا مَعادَ لَهُ» در هر صورت، مردم وابسته به مسائل مادی هستند و باید نیاز مالی آنان برطرف شود. بعد از آن ‌که بعد معنوی و مادی مردم تقویت شد به مردم بصیرت و آگاهی دهید که اگر اقداماتی در سطح جامعه انجام می‌شود، برای مصلحت خود آن‌ها می‌گویید که این کار انجام نشود. اگر درباره حجاب صحبت می‌کنیم به سود دختران شما است؛ زیرا اگر فساد جامعه را فراگیرد، دختر و همسر شما محفوظ نمی‌ماند. ⬅️ حکومت از قدرت و آزادی کافی برای بازخواست کردن مفسدین را دارد. اگر مسائل مادی و معنوی برای افراد فراهم شود، پذیرش افکار عمومی و زمینه برای مجازات خلافکاران فراهم است. افراد نیازمند و گرسنه در جامعه را نمی‌توان مدام نصیحت کرد؛ زیرا موجب ناراحتی او می‌شود و می‌گوید: «خودت داری و از ما خبر نداری». متن کامل: https://b2n.ir/a17469 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com
♦️ بانک شرعی یعنی تنظیم معاملات و سودها بر اساس شرع ✅ آیت الله هادی عباسی خراسانی در درس خارج «بانکداری اسلامی» بیان کرد: ⬅️ بانک عبارت است ار مؤسسه انتفاعی یا غیر انتفاعی که هدف آن تحصیل منفعت برای سهام‌داران خود است؛ به عبارت دیگر مؤسسه انتفاعی که به وسیله سرمایه خود یا به وسیله سپرده مشتریان اقدام به جمع سرمایه می‌کند و با خدمات بانکی مانند وام دادن و مانند آن، خدمات خود را ادامه می‌دهد. ⬅️ هدف از تأسیس کلیه بانک‌ها، سودآوری است. اگر بانکی سود نداشته باشد، نه مؤسسی دارد نه هیات مؤسسی و نه تأسیس می‌شود. در عصر حاضر بانک ها به نحوی گسترش پیدا کرده‌اند که اقتصاد دنیا بر اساس بانک است؛ از این رو بر ضرورت بانک‌داری اسلامی تأکید می‌کنیم؛ یعنی همان دلیلی که برای ضرورت بانک‌داری ارئه می‌دهیم، برای بانک‌داری اسلامی نیز ارائه می‌دهیم. ⬅️ در خصوص مشروعیت بانک‌ها برخی بر این باور هستند به دلیل اینکه بانک‌ها اهل بهره می‌باشند و ربا را نمی‌توان از بانک‌ها جدا کرد، غیر اسلامی و نامشروع هستند؛ از این رو معامله با آنها غیر مشروع می‌شود. ⬅️ در مقام نقد این نظر باید گفت: 1️⃣ ضرورت جهانی، تعامل با بانک‌ها را ضروری کرده و چاره‌ای جز تعامل با بانک وجود ندارد. 2️⃣ بین سود و ربا، ملازمه نیست. معاملاتی وجود دارد که سودآوری دارد ولی ربوی نیست. ⬅️ بر خلاف افرادی که می‌گویند همه بانک‌ها، غیر مشروع می‌باشند، می‌گوییم در صورتی که معاملات و سودها را بر اساس شرع تنظیم کنیم، بانک شرعی ایجاد می‌شود. مراودات مسلمانان با مسلمانان و غیر مسلمانان، لازم است؛ زیرا در آیه«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ»، جمله «یا ایها الذین آمنوا» اشاره به مکلفین دارد نه مومنین و این بدان معنا است که دلیل احکام، دلیل عقلی است، نه شرعی. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/j57973 ————————————————————————————-— 🔎@fiqhenezam_com