eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
971 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 4️⃣ 🌐 سه تحلیل برای تثبیت بداهت واقعیت بیرون از خود (3) 3️⃣ حضوري بودن علم به واقعيت 🏷 در پست قبل این تحلیل بر مبنای بیان علامه توضیح داده شد، اما اینک به تحلیل عمیق تر این بحث تحت عنوان بحث شهود عقلی می پردازیم. ❇️ تحلیل عمیق‌تر حضوری بودن علم به واقعیت با استفاده از 🔺 بنا بر قاعدة
 «النفس في وحدتها كل القوي»
، نفس در سر انگشتان هم حضور دارد و به ادراك مي‌پردازد. نفس در مرحلة تنزل خود، حس است و مي‌تواند محسوسات را ادراك كند. اما آيا هويت عقلي نفس، او را در اين تنزل همراهي نكرده و در همان بالا مانده است
عقل در تمام مراتب ادراكي نفس انساني حاضر است. 
وقتي نفس در مرتبة حسي است و به ادراك حسي مشغول، عقل نيز حظ خود را مي‌برد و در اين ارتباط مستقيمي كه با خارج برقرار مي‌كند، ادراكاتي لايق مرتبة خود دارد.
اين ادراك عقل، استدلالي نيست، بلكه شهودي است. از اين كنش عقلي، با عنوان «عقل شهودي» و از آنچه روي داده، با عنوان «شهود عقلي» ياد مي‌كنيم. 
براي نمونه، در نظر بگيريد كه به توپ ساكني ضربه مي‌زنيم و آن توپ به حركت در مي‌آيد. آنچه حس مي‌يابد، تنها توالي است؛ يعني پا حركت كرد و بعد توپ حركت كرد. اما ما در اين ميان، عليت را نيز درك مي‌كنيم و حركت پا و برخورد آن با توپ را علت حركت توپ مي‌دانيم. 🔹 به عقيدة من، يكي از پايه‌هاي مهم فلسفه، عقل شهودي است و دسته‌اي از اموري كه با آنها فلسفه مي‌تواند آغاز شود، ادراكات عقل شهودي است. اين بحث در فلسفه بسيار مهم و كارگشاست. بحث‌هاي معقول ثاني فلسفي را مي‌توان با عقل شهودي حل كرد. 🔺عقل ما همواره در كار شهود واقع است. ما غرق در خارج هستيم و هميشه مي‌يابيم كه واقع، هست. 🔺
با شهود عقلي، وجود خود را مي‌توان تثبيت كرد؛ 
زيرا عقل شهودي در اين موطن حاضر است و هستي را ادراك مي‌كند. نيز در مراتب دروني نفس، عقل شهودي حاضر است. دردي را كه در درون دارم، يا احساس گرسنگي را، به شهود مي‌يابد. بنابراين هم در صقع ذات نفس و هم در مراتب قواي نفس، عقل شهودي حاضر است. ازاين‌رو، هم هستي خود را و هم واقعيت داشتن قواي خود را، و هم واقعيت حالات دروني خود را با عقل شهودي مي‌يابيم. هنگام به‌كار گيري حواس بيروني نيز عقل شهودي حاضر است و واقعيت خارج و حتي واقعيت داشتن بدن را تثبيت مي‌كند. اينكه مي‌دانيم بدن ما هست، ادراك عقل شهودي است. 🔺 حاصل آنكه
ما واقعيت تمام ساحت‌هاي دروني و بيروني خود را مي‌توانيم با شهود عقلي اثبات كنيم. 
پس از اين، اثبات مطلق واقعيت ديگر امري روشن است و يقينا از بطن اثبات واقعيت‌هاي ديگر، بدست مي‌آيد. اساسا با تثبيت حتي يك واقعيت، واقعيةما تثبيت شده است. 🏷 به نظر مي‌رسد كه بيان علامه در ابتداي مدخل نهايه، بيشتر بدين سمت، يعني حضوري بودن علم به واقعيت خارجي، سوق يافته است، هرچند اين تحليل در بيان ايشان نيامده است. 🔘 مناط واحد در علم به خود و خارج (شهود) 🔺 مناط علم به خود و مناط علم به خارج، هر دو شهود است. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 🔹 بخش 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 🔹 بخش 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 🔹 بخش 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 9️⃣ 🔴 (3) 4️⃣👈 وظیفه‌ در این پیچ تاریخی ◀️وظیفه اول: 👈 «پول و قدرت پولى امروز توانسته ظريف‏ترين، لطيف‏ترين و شيواترين حقايق عالم ماده را هم در خدمت بگيرد؛ همين هنرى كه جوان عزيزمان آمدند اينجا گفتند. امروز برجسته‏ترين و تواناترين مجموعه‏ى سينمايى دنيا در «هاليوود» است. شما ببينيد هاليوود در خدمت چيست، در خدمت كيست‏؟ امروز هنر سينمايى در خدمت اشاعه‏ى فحشا، اشاعه‏ى پوچى، اشاعه‏ى بى‏هويتى انسان، در خدمت خشونت، در خدمت مشغول كردن بدنه‏ى ملت‌ها به يكديگر است تا طبقه‏ى متعالى و بالا بتوانند بى‏دغدغه زندگى كنند. سينما كه يك هنر بسيار پيشرفته و مدرن است، اين‏گونه است؛ شعر هم همين‏طور است؛ قصه هم همين‏طور است؛ نقاشى هم همين‏طور است؛ انواع شعبه‏هاى هنر همين‏گونه است.» 👈 «قدرت‌های اقتصادی از دین هم استفاده می‌کنند، از هم استفاده می‌کنند، سلطه پول بر دنیا خیلی چیز عجیبی است. نتیجه آن ، گرسنگی چند میلیارد انسان، تربیت غلط و ضد معنوی نسل‌های رو به رشد بشر، جنگ‌های تحمیل‌شده بر ملت‌ها و بازیچه قرار گرفتن سازمان‌های بین‌المللی است. این زشتی‌ها و چالش‌های بزرگ دنیای امروز است. در نگاه آرمانی جایگاه ما ازلحاظ دید تاریخی و جغرافیایی و جغرافیایی سیاسی کجاست؟ ما به‌عنوان ایران جمهوری اسلامی حرفمان در دنیا چیست؟» 👈 «در یک جمله‌ی کوتاه.
جای ما به چالش کشیدن زشتی‌ها و سختی‌ها و دردمندی‌هایی است که از سلطه‌ی زر و زور و حاکمیت فساد مالی و قدرت در دنیا و در سطح بین‌المللی به وجود آمده است.
این را دست‌کم نگیرید.» 💭 تز آقا برای چالش با : شکل‌گیری یک خسته نشو 👈 «بايد این‌ها را به چالش كشيد. كى مى‏تواند؟ يك
هويت جمعىِ بين‏المللىِ زنده‏ى خسته‏نشو، متكى به ايمان قلبى و دينى
؛ اين است كه نمى‏گذارد انسان خسته شود. هر چيز ديگرى قابل خسته شدن است، جز ايمان با طراوت طراوت دينى.
 اين مى‏تواند آن قدرت‌ها را به چالش بكشد و تعديل كند و درنهایت آن‌ها را از بين ببرد.
إن شاء اللّه در حكومت عدل مهدوى (سلام‌الله‌علیه) و (عجّل الله تعالى فرجه الشريف) اين كارها انجام مى‏گيرد؛ منتها ما هم مى‏توانيم مقدماتش را انجام دهيم؛» «امروز اين هويت عظيم جمعى و بين‏المللى در حال شكل گرفتن است؛ محورش هم نظام است. روى این‌ها تأمل كنيد؛ این‌ها چيزهاى قابل عبور و آسان نيست.» ◀️وظیفه دوم: آباد کردن 👈 «
راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست. 
علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامه‏هاى كلان جامعه را- كه اجزاء گوناگون دنياست- بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آن‌ها را به شكوفايى رساند؛ و همه‏ى این‌ها در سايه‏ى دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت؛ و همين
عاملِ دشمنىِ آشتى‏ناپذير و خصومت كورِ ابرقدرت‏ها با نظام جمهورى اسلامى
بود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماج‏هاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مى‏گويند چرا دين را پيشوا و مهندس دنيا مى‏دانيد. آن‌ها احساس خطر مى‏كنند؛» ⚠️ ما با دنیا درگیر نیستیم، دنیا که با ما است ما با نظام سلطه درگیر هستیم؛ چند تا کشور هستند دارند خون ملت‌ها می‌مکند، ما با آن‌ها درگیر هستیم. آقایان تا می‌گویند دنیا، بعد می‌گوییم حالا با چه کسی؟ چه کسی با ما مخالف است؟ می‌گویند آمریکا دیگر، آمریکا دنیاست؟! دنیای به این عظمت، آمریکا شد کل دنیا؟! این چه طرز نگاه است؟ این چه تحقیری است از انسان؟! 👈 «باید زندگی در این کشور مایه‌ی رشک ملت‌های دیگر شود تا بخواهند از آن درس بگیرند؛ ملت‌ها در وجود شما اسلام و را تجربه می‌کنند.» 5️⃣👈 نقش در این پیچ تاریخی ◀️تصویر یک آینده توسط نخبگان و تلاش برای رسیدن به آن ( اسلامی) 👈 «فتح الفتوح انقلاب اسلامی این‌هاست، پیشرفت واقعی این است که جوانان، ما نخبگان ما نسبت به آینده احساس مسئولیت کنند برای خودشان دیدگاه تعریف کنند، برای کشور آینده‌ای را تصویر کنند و مجسم کنند و احساس کنند و این احساس را اظهار کنند که آماده‌اند برای رسیدن به این آینده تلاش کنند؛ این چیزی است که امروز وجود دارد، این را باید تقویت کرد این را باید پیش برد.» —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 فهرستی از مطالب کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره) 🔗 نمونه: 1 2 3 2️⃣ عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 4️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 6️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 7️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 8️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 9️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 🔟 الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی 🔗 لینک فهرست 3️⃣1️⃣ تاریخ فلسفه 🔗 لینک فهرست 9️⃣ فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق 🔗 نمونه: 1 2 3 4 0️⃣1️⃣ نکات اخلاقی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله) 🔗 نمونه: 1 2 3 3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی 🔗 نمونه: 1 23 4 4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه 🔗 نمونه: 1 2 3 ✅ پرونده های قبلی استاد یزدانپناه که در کانال کار شده است 🔗 لینک فهرست ❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی 🔗 لینک فهرست —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1893 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1947 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2013 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2070 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2118 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 7️⃣ 📝سوال: الان در روش متدوال فلسفه خوانی، به ترتیب تاریخ خوانده نمی‌شود؛ آیا به ترتیب تاریخ خوانده به تفهیم مطالب کمک نمی‌کند؟ ✅پاسخ: این روش الان مقدور نیست. نمی‌گویم اگر مقطع آموزشی با این کتب، این را می‌کرد، خوب بود؛ بنده معتقدم که کلا باید کار فلسفی با کار تاریخی همراه شود. اگر استادی باشد که این کار را بکند، خیلی خوب است؛ ولی اکنون متن آموزشی موجود نیست. البته نمی‌گویم که اول اشارات و اشراق بخوانیم؛ چون من دیده‌ام بعضی‌ها این کار را می‌کنند. با همین ترتیب و فضای درست پیش برویم. نگذاریم طلبه اول نظرات مردود گذشتگان را بخواند و با آن ذهنیت آشنا شود؛ چرا که بعداً باید به زحمت آن را بشکند. این درست نیست. باید ناب‌ترین حرف‌هایی که وجود دارد را اول تدریس کرد و کم کم این راه را باز کرد. ولی من هم به نگرش تاریخی را معتقدم. چون در کتاب‌های درسی ما نیست، باید استاد این زحمت را بکشد و شکل تاریخی آن را هم نشان دهد. در نهایت باید این کتاب آموزشی، نگاه به مخاطب، کار تاریخی، نظم مطالب و ... را رعایت کند. ➖➖➖➖ 📝سوال: اگ مباحث به شکل غیر تاریخی خوانده شود، آن ظرافت‌هایی که در فلسفه‌ی صدرا ظهور دارد درک نمی‌شود. ✅پاسخ: من معتقدم که عملا می‌شود. الان بعضی از آقایان وقتی اشراق می‌خوانند می‌فهمند که چرا اینطور شد؛ حتی عرفان را هم بخوانند می‌فهمند که ملاصدرا چه می‌گوید. می‌دانم که بعضی‌ها اصلا دغدغدغه‌ی تاریخی ندارند، ولی معمولا کسی که دغدغه‌اش را دارد و این متن‌ها را می‌خواند، خیلی راحت می‌فهمد؛ مثلاً ما یک استاد داشتیم نفس اشارات را با نفس صدرا تطبیق می‌کرد. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac