💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 3️⃣1️⃣
🌐 علی وجهٍ کلی (1)
🏷 متن نهایه:
فإذا بحثنا هذا النوع من البحث أمكننا أن نستنتج به أن كذا موجود و كذا ليس بموجود و لكن البحث عن الجزئيات خارج من وسعنا على أن البرهان لا يجري في الجزئي بما هو متغير زائل.و لذلك بعينه ننعطف في هذا النوع من البحث إلى البحث عن حال الموجود على وجه كلي فنستعلم به أحوال الموجود المطلق بما أنه كلي
❇️ توضیح قید علی وجهٍ کلی و اینکه در فلسفه از جزئیات بحث نمی شود
🔺دو دلیل برای عدم بحث از جزئیات در فلسفه میآورد
1. جزئی قابل احصاء نیست. از وسع ما خارج است.
2. جزئی متغیر زائل است.
در جزئی برهان راه ندارد.
🔹منظور از جزئی چیست؟
1. منظور قضیه جزئیه نیست. (جزیئه در مقابل کلیه که در سور قضایا میگویند)
2. منظور قضیه شخصیه است.
1️⃣ راه اول: جزئی نه کاسب است نه مکتسب
🔺جزئی نه کاسب است نه مکتسب، کاسب یعنی او بیاید اعطا نتیجهای کند اعطاء یک امر دیگری کند؛ مکتسب نیست یعنی هیچ گاه جزئی هم از دل یک قیاس به دست نمیدهد.
🔺کاسب نیست: از جزئی نمیشود نتیجهای گرفت؛ ده بار هم ببینی میخندد نمیتوانی نتیجه خندان بودن را بگیری. و نمیتوان خندان بودن غیر زید را نتیجه گرفت.
🔺مکتسب نیست: هیچگاه از دل قضایا قضیه شخصیه به دست نمیآید. ممکن است موجبه جزئیه یا سالبه جزئیه به دست بیاید ولی شخصیه به دست نمیآید.
🔺قضیه شخصیه در هیچ یک از علوم برهانی به کار نمیرود و حتی بحث فلسفه هم نیست.
🔺این کاسب و مکتسب را ما روی قیاس مطرح کردیم اگر در حد و تعریف ببرید باید عبارت را تغییر بدهید.
🔺در قضیه شخصیه ما آن را با حس مییابیم و نمیدانیم مبرر آن چیست، لذا قابل تغییر است و فی حد ذاته فساد پذیر است و نمیشود گفت الا و لابد اینچنین است؛ اما اگر علت را دانستیم از فضای شخصیه خارج میشود و به کلی باب برهان وارد میشود.
🔺موقعی که بعض الانسان گفته میشود به جزئی بما هو کلی نگاه شده است.
🔺نه تنها از جزئی نمیشود جزئی نتیجه گرفت بلکه حتی از کلی نیز نمیتوان یک جزئی (به معنای شخصی) نتیجه گرفت.
2️⃣ راه دوم: کلی بودن مقدمات به معنای کلی باب برهان (در پست بعد خواهد آمد)
📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 3️⃣
🌐 معنای اصطلاحی تصوف
🔘 تعریف 1 معروف کرخی
🔺 التصوّف الاخذ بالحقائق والیأس ممّا فی ایدی الخلائق؛«تصوف، گرفتن و یافتن حقایق هستی و مأیوس گشتن از دنیای مردم است».
🔘ویژگی مهم تعریف معروف کرخی
🔺جامعیت آن نسبت به دو بُعد اصلی عرفان اسلامی یعنی بُعد معرفتی و عملی است.
🔘 تعریف 2 جنید بغدادی
🔺 «تصوف آن است که خدا تو را از خودت بمیراند و به خود زنده گرداند».
🔘 تعریف 3 ابوبکر کتانی
🔺التصوف صفاءٌ و مشاهدة. یعنی تصوف از دو حقیقت تشکیل شده است؛ نخست صفای قلب و تطهیر باطن، که به عرفان عملی و سلوک اشاره دارد و دوم مشاهدۀ حقایق و رسیدن به معارف شهودی که به عرفان نظری و معرفت نظر دارد.
🔘تعریف 4 ابن عربی
🔺التصوّف الوقوف مع الآداب الشرعیّة ظاهراً و باطناً و هی الخلق الالهیّة؛ «تصوف، پایبندی به آداب شریعت در ظاهر و باطن است ک همان اخلاق الهی میباشد».
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 41-43
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاه_ها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1854
2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت
https://eitaa.com/fvtt_ir/1885
3️⃣ دغدغهها انسانسازند
https://eitaa.com/fvtt_ir/1915
4️⃣ ظرفیتهای حیاتطلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1941
5️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1985
6️⃣ انقلاب اسلامی حادثهای عظیم(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2010
7️⃣ پیچ تاریخی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2029
8️⃣ پیچ تاریخی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2063
9️⃣ پیچ تاریخی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2108
🔟 روند تعریف مأموریت(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2137
1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2159
2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2209
3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2251
4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2350
5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2410
6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2450
7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2472
8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2496
9️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(7)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2514
0️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(8)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2547
1️⃣2️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(9)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2606
🌐 این مجموعه به صورت یک کتاب چاپ شده است، برای تفصیل بیشتر و برای تکمیل این مباحث می توانید از لینک زیر کتاب را تهیه فرمایید.
https://eitaa.com/fvtt_ir/2579
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
💠 #حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 0️⃣2️⃣
🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی
#اندیشه_پشتیبان_انقلاب_اسلامی (8)
✅ #نیاز_نظری_نهضت (7)
🌐ضرورت اندیشه (4)
🔘 #خلأ_تئوریک انقلاب اسلامی
5️⃣ #گلایههای_رهبری از پر نشدن این خلأ توسط جامعۀ علمی
🔺 ما #فتنهی_88 را داشتیم بعد از فتنهی 88 آقای حجاریان؛ آمد گفت که این فتنه زیر سر #علوم_انسانی بود. ما واقعاً نفهمیدیم این به خاطر زرنگی بود یا چیز دیگری؛ البته بعد این مصاحبه آزادش کردند، نفهمیدیم زرنگی کرد بالاخره هیچچیز را گردن نگرفت ولی یک حرف خیلی اساسی زد.
🔺 بعدش حضرت آقا این سخنرانی را کرد، یعنی بهسرعت حضرت آقا استقبال کردند انگار یکچیزی گلویش گیرکرده بود تا این را گفت حضرت آقا یک سخنرانی علیه علوم انسانی کرد؛
🏷 حضرت آقا: «آن حقيقت اول كه گفتيم نظام مستظهر به #حوزههاى_علميه است، به خاطر اين است كه #نظريهپردازى سياسى و نظريهپردازى در همهى جریانهای ادارهى يك ملت و يك كشور در #نظام_اسلامى به عهدهى علماى دين است. آنکسانی ميتوانند در باب نظام اقتصادى، در باب مديريت، در باب مسائل جنگ و صلح، در باب مسائل تربيتى و مسائل فراوان ديگر نظر اسلام را ارائه بدهند كه متخصص دينى باشند و دين را بشناسند. اگر جاى اين نظريهپردازى پر نشد، اگر علماى دين اين كار را نكردند، نظريههاى غربى، نظريههاى غيردينى، نظريههاى مادى جاى آنها را پر خواهد كرد. هيچ نظامى، هيچ مجموعهاى در خلأ نميتواند مديريت كند؛ يك نظام مديريتى ديگرى، يك نظام اقتصادى ديگرى، يك نظام سياسى ديگرى كه ساختهوپرداختهی اذهان مادى است، مىآيد جايگزين ميشود؛ همچنان كه در آن مواردى كه اين خلأها محسوس شد و وجود داشت، اين اتفاق افتاد.»
«اينكه بنده دربارهى علوم انسانى در دانشگاهها و خطر اين
دانشهاى ذاتاً مسمومهشدار دادم - هم به دانشگاهها، هم به مسئولان - به خاطر همين است. اين علوم انسانىاى كه امروز رایج است، محتواهایی دارد كه ماهيتاً معارض و مخالف با حركت اسلامى و نظام اسلامى است؛ متكى بر جهانبينى ديگرى است؛ حرف ديگرى دارد، هدف ديگرى دارد. وقتى اینها رایج شد، مديران بر اساس آنها تربيت ميشوند؛ همين مديران مىآيند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد كشور، در رأس مسائل سياسى داخلى، خارجى، امنيت، غيره و غيره قرار ميگيرند. حوزههاى علميه و علماى دين پشتوانههایی هستند كه موظفاند نظريات اسلامى را در اين زمينه از متون الهى بيرون بكشند، مشخص كنند، آنها را در اختيار بگذارند، براى برنامهريزى، براى زمينهسازىهاى گوناگون. پس نظام اسلامى پشتوانهاش علماى دين و علماى صاحبنظر و نظريات اسلامى است؛ لذا نظام موظف به حمايت از حوزههاى علميه است، چون تكيهگاه اوست.» 📚 (29/ 07/ 1389) بيانات در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 فهرستی از مطالب کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
🌐 مطالب در حال بارگذاری
1️⃣ آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
2️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
3️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
4️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
6️⃣ آشنایی با حکمت اشراق - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
7️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی
🔗 لینک فهرست
8️⃣ الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
9️⃣ تاریخ فلسفه
🔗 لینک فهرست
🔟 نکات اخلاقی - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
1️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره)
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله)
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3 ➖ 4
4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3
5️⃣1️⃣ معرفی مؤسسه
🔗 لینک فهرست
6️⃣1️⃣ صوت بیانات اخلاقی - استاد فلاح
🔗لینک فهرست
7️⃣1️⃣معرفی کتاب
🔗لینک فهرست
🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🌐 مطالب به پایان رسیده
1️⃣بعد تربيتي عرفان اسلامي - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
2️⃣مؤلفه هاي مكتب عرفاني ناب و برتر - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
3️⃣ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
4️⃣جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
5️⃣راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
6️⃣عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
7️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه
🔗 لینک فهرست
8️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
9️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
🔟فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق
🔗 نمونه: 1 ➖ 2 ➖ 3 ➖ 4
1️⃣1️⃣ بیانات اخلاق استاد امینی نژاد
🔗 لینک فهرست
2️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی
🔗 لینک فهرست
3️⃣1️⃣ فقه نظام اقتصادی اسلامی - استاد یوسفی
🔗 لینک فهرست
4️⃣1️⃣ الگویی ایرانی اسلامی پیشرفت - استاد فلاح
🔗 لینک فهرست
5️⃣1️⃣ اندیشه های نظام ساز اصول فقه - استاد اسدپور
🔗 لینک فهرست
❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی
🔗 لینک فهرست
⭐️⭐️⭐️
⭐️ ثبت نام دوره های حضوری و مجازی حکمت اسلامی برادران و خواهران
🔗 لینک ثبت نام
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣
🌐کلیاتی در باب حکمت اشراقی
1️⃣نمای فلسفۀ اسلامی پیش از شیخ اشراق
🔺منطق و فلسفۀ ارسطویی و آموزههای بسیاری دیگر از اندیشمندان یونانی، پس از ورود به حوزۀ اندیشه اسلامی در قرن دوم هجری و گذار از مرحلۀ انتقال و ترجمه، از سوی کسانی همچون یعقوببناسحاق کندی(م260ق)، ابونصر فاربی(م339ق) و ابنسینا (م428ق)، یعنی از سده سوم تا نیمه نخست سدۀ پنجم، نه تنها پیامهای آن دریافت شد، بلکه آنچنان شرح و بسط یافت که در بازگشت مجدد خود به اروپا، بهعنوان بهترین منابع تفسیر فلسفۀ ارسطویی تلقّی شد؛ تا آنجا که تحت تأثیر ساختارهای کلی شریعت اسلامی، حذفها و بهویژه افزودههای گستردهای در آن صورت پذیرفت که باید از آن با نام «قرائت اسلامی از فلسفه یونانی» یاد کرد.
🔺 اما این همه نتوانست پاسخگوی حل و هضم همۀ جنبههای مطرح شده در شریعت اسلامی باشد و انتظارها را برآورده سازد. از همینرو، به تدریج ضعفهای فلسفۀ مشّاء اسلامی، در اوج تثبیت و بالندگی و شکوفایی _ هم از نظر روشی و هم از لحاظ محتوایی _ بروز یافت و مخالفتها از هرسو آغاز شد.
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 5
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac