eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 4️⃣ 🌐 سه تحلیل برای تثبیت بداهت واقعیت بیرون از خود (3) 3️⃣ حضوري بودن علم به واقعيت 🏷 در پست قبل این تحلیل بر مبنای بیان علامه توضیح داده شد، اما اینک به تحلیل عمیق تر این بحث تحت عنوان بحث شهود عقلی می پردازیم. ❇️ تحلیل عمیق‌تر حضوری بودن علم به واقعیت با استفاده از 🔺 بنا بر قاعدة
 «النفس في وحدتها كل القوي»
، نفس در سر انگشتان هم حضور دارد و به ادراك مي‌پردازد. نفس در مرحلة تنزل خود، حس است و مي‌تواند محسوسات را ادراك كند. اما آيا هويت عقلي نفس، او را در اين تنزل همراهي نكرده و در همان بالا مانده است
عقل در تمام مراتب ادراكي نفس انساني حاضر است. 
وقتي نفس در مرتبة حسي است و به ادراك حسي مشغول، عقل نيز حظ خود را مي‌برد و در اين ارتباط مستقيمي كه با خارج برقرار مي‌كند، ادراكاتي لايق مرتبة خود دارد.
اين ادراك عقل، استدلالي نيست، بلكه شهودي است. از اين كنش عقلي، با عنوان «عقل شهودي» و از آنچه روي داده، با عنوان «شهود عقلي» ياد مي‌كنيم. 
براي نمونه، در نظر بگيريد كه به توپ ساكني ضربه مي‌زنيم و آن توپ به حركت در مي‌آيد. آنچه حس مي‌يابد، تنها توالي است؛ يعني پا حركت كرد و بعد توپ حركت كرد. اما ما در اين ميان، عليت را نيز درك مي‌كنيم و حركت پا و برخورد آن با توپ را علت حركت توپ مي‌دانيم. 🔹 به عقيدة من، يكي از پايه‌هاي مهم فلسفه، عقل شهودي است و دسته‌اي از اموري كه با آنها فلسفه مي‌تواند آغاز شود، ادراكات عقل شهودي است. اين بحث در فلسفه بسيار مهم و كارگشاست. بحث‌هاي معقول ثاني فلسفي را مي‌توان با عقل شهودي حل كرد. 🔺عقل ما همواره در كار شهود واقع است. ما غرق در خارج هستيم و هميشه مي‌يابيم كه واقع، هست. 🔺
با شهود عقلي، وجود خود را مي‌توان تثبيت كرد؛ 
زيرا عقل شهودي در اين موطن حاضر است و هستي را ادراك مي‌كند. نيز در مراتب دروني نفس، عقل شهودي حاضر است. دردي را كه در درون دارم، يا احساس گرسنگي را، به شهود مي‌يابد. بنابراين هم در صقع ذات نفس و هم در مراتب قواي نفس، عقل شهودي حاضر است. ازاين‌رو، هم هستي خود را و هم واقعيت داشتن قواي خود را، و هم واقعيت حالات دروني خود را با عقل شهودي مي‌يابيم. هنگام به‌كار گيري حواس بيروني نيز عقل شهودي حاضر است و واقعيت خارج و حتي واقعيت داشتن بدن را تثبيت مي‌كند. اينكه مي‌دانيم بدن ما هست، ادراك عقل شهودي است. 🔺 حاصل آنكه
ما واقعيت تمام ساحت‌هاي دروني و بيروني خود را مي‌توانيم با شهود عقلي اثبات كنيم. 
پس از اين، اثبات مطلق واقعيت ديگر امري روشن است و يقينا از بطن اثبات واقعيت‌هاي ديگر، بدست مي‌آيد. اساسا با تثبيت حتي يك واقعيت، واقعيةما تثبيت شده است. 🏷 به نظر مي‌رسد كه بيان علامه در ابتداي مدخل نهايه، بيشتر بدين سمت، يعني حضوري بودن علم به واقعيت خارجي، سوق يافته است، هرچند اين تحليل در بيان ايشان نيامده است. 🔘 مناط واحد در علم به خود و خارج (شهود) 🔺 مناط علم به خود و مناط علم به خارج، هر دو شهود است. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 🔹 بخش 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 🔹 بخش 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 🔹 بخش 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 9️⃣ 🔴 (3) 4️⃣👈 وظیفه‌ در این پیچ تاریخی ◀️وظیفه اول: 👈 «پول و قدرت پولى امروز توانسته ظريف‏ترين، لطيف‏ترين و شيواترين حقايق عالم ماده را هم در خدمت بگيرد؛ همين هنرى كه جوان عزيزمان آمدند اينجا گفتند. امروز برجسته‏ترين و تواناترين مجموعه‏ى سينمايى دنيا در «هاليوود» است. شما ببينيد هاليوود در خدمت چيست، در خدمت كيست‏؟ امروز هنر سينمايى در خدمت اشاعه‏ى فحشا، اشاعه‏ى پوچى، اشاعه‏ى بى‏هويتى انسان، در خدمت خشونت، در خدمت مشغول كردن بدنه‏ى ملت‌ها به يكديگر است تا طبقه‏ى متعالى و بالا بتوانند بى‏دغدغه زندگى كنند. سينما كه يك هنر بسيار پيشرفته و مدرن است، اين‏گونه است؛ شعر هم همين‏طور است؛ قصه هم همين‏طور است؛ نقاشى هم همين‏طور است؛ انواع شعبه‏هاى هنر همين‏گونه است.» 👈 «قدرت‌های اقتصادی از دین هم استفاده می‌کنند، از هم استفاده می‌کنند، سلطه پول بر دنیا خیلی چیز عجیبی است. نتیجه آن ، گرسنگی چند میلیارد انسان، تربیت غلط و ضد معنوی نسل‌های رو به رشد بشر، جنگ‌های تحمیل‌شده بر ملت‌ها و بازیچه قرار گرفتن سازمان‌های بین‌المللی است. این زشتی‌ها و چالش‌های بزرگ دنیای امروز است. در نگاه آرمانی جایگاه ما ازلحاظ دید تاریخی و جغرافیایی و جغرافیایی سیاسی کجاست؟ ما به‌عنوان ایران جمهوری اسلامی حرفمان در دنیا چیست؟» 👈 «در یک جمله‌ی کوتاه.
جای ما به چالش کشیدن زشتی‌ها و سختی‌ها و دردمندی‌هایی است که از سلطه‌ی زر و زور و حاکمیت فساد مالی و قدرت در دنیا و در سطح بین‌المللی به وجود آمده است.
این را دست‌کم نگیرید.» 💭 تز آقا برای چالش با : شکل‌گیری یک خسته نشو 👈 «بايد این‌ها را به چالش كشيد. كى مى‏تواند؟ يك
هويت جمعىِ بين‏المللىِ زنده‏ى خسته‏نشو، متكى به ايمان قلبى و دينى
؛ اين است كه نمى‏گذارد انسان خسته شود. هر چيز ديگرى قابل خسته شدن است، جز ايمان با طراوت طراوت دينى.
 اين مى‏تواند آن قدرت‌ها را به چالش بكشد و تعديل كند و درنهایت آن‌ها را از بين ببرد.
إن شاء اللّه در حكومت عدل مهدوى (سلام‌الله‌علیه) و (عجّل الله تعالى فرجه الشريف) اين كارها انجام مى‏گيرد؛ منتها ما هم مى‏توانيم مقدماتش را انجام دهيم؛» «امروز اين هويت عظيم جمعى و بين‏المللى در حال شكل گرفتن است؛ محورش هم نظام است. روى این‌ها تأمل كنيد؛ این‌ها چيزهاى قابل عبور و آسان نيست.» ◀️وظیفه دوم: آباد کردن 👈 «
راهى كه ملت ايران در پيش دارد، راه آباد كردن دنياست. 
علم را، دانايى را، اقتصاد را، سياست را، زندگى فردى را، روابط اجتماعى را، برنامه‏هاى كلان جامعه را- كه اجزاء گوناگون دنياست- بايد آباد كرد، پيش برد، رونق داد و آن‌ها را به شكوفايى رساند؛ و همه‏ى این‌ها در سايه‏ى دين تحقق پيدا خواهد كرد. امام اين را به ما آموخت؛ و همين
عاملِ دشمنىِ آشتى‏ناپذير و خصومت كورِ ابرقدرت‏ها با نظام جمهورى اسلامى
بود، و امروز هم هست. امروز هم يكى از آماج‏هاى تهاجم دشمنان ما در سطح تبليغات جهانى، همين يگانگى دين و دنياست؛ مى‏گويند چرا دين را پيشوا و مهندس دنيا مى‏دانيد. آن‌ها احساس خطر مى‏كنند؛» ⚠️ ما با دنیا درگیر نیستیم، دنیا که با ما است ما با نظام سلطه درگیر هستیم؛ چند تا کشور هستند دارند خون ملت‌ها می‌مکند، ما با آن‌ها درگیر هستیم. آقایان تا می‌گویند دنیا، بعد می‌گوییم حالا با چه کسی؟ چه کسی با ما مخالف است؟ می‌گویند آمریکا دیگر، آمریکا دنیاست؟! دنیای به این عظمت، آمریکا شد کل دنیا؟! این چه طرز نگاه است؟ این چه تحقیری است از انسان؟! 👈 «باید زندگی در این کشور مایه‌ی رشک ملت‌های دیگر شود تا بخواهند از آن درس بگیرند؛ ملت‌ها در وجود شما اسلام و را تجربه می‌کنند.» 5️⃣👈 نقش در این پیچ تاریخی ◀️تصویر یک آینده توسط نخبگان و تلاش برای رسیدن به آن ( اسلامی) 👈 «فتح الفتوح انقلاب اسلامی این‌هاست، پیشرفت واقعی این است که جوانان، ما نخبگان ما نسبت به آینده احساس مسئولیت کنند برای خودشان دیدگاه تعریف کنند، برای کشور آینده‌ای را تصویر کنند و مجسم کنند و احساس کنند و این احساس را اظهار کنند که آماده‌اند برای رسیدن به این آینده تلاش کنند؛ این چیزی است که امروز وجود دارد، این را باید تقویت کرد این را باید پیش برد.» —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝 فهرستی از مطالب کانال مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 1️⃣ فلسفه از نگاه امام خمینی (ره) 🔗 نمونه: 1 2 3 2️⃣ عرفان نظری از نگاه امام خمینی (ره) - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 3️⃣آشنایی با عرفان اسلامی - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 4️⃣ بریده هایی از درس خارج نهایه - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 5️⃣ یادداشت های کلاس اصول فلسفه و روش رئالیسم - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 6️⃣ مصاحبه امتداد حکمت - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 7️⃣ دیدگاه ها و باورداشت های اسلامی_انقلابی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 8️⃣ کارکردهای فلسفه خوانی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 9️⃣ مقدماتی برای ورود به فلسفه - استاد امینی نژاد 🔗 لینک فهرست 🔟 الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فلسفه فلسفه اسلامی - استاد یزدانپناه 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ آشنایی با حکمت مشاء - استاد کردفیروزجایی 🔗 لینک فهرست 3️⃣1️⃣ تاریخ فلسفه 🔗 لینک فهرست 9️⃣ فایل صوتی دروس اخلاق برگزار شده در مؤسسه - اساتید اخلاق 🔗 نمونه: 1 2 3 4 0️⃣1️⃣ نکات اخلاقی - استاد فلاح 🔗 لینک فهرست 1️⃣1️⃣ فقه اقتصاد مقاومتی - استاد یوسفی 🔗 لینک فهرست 2️⃣1️⃣ فلسفه از نگاه امام خامنه ای (مدظله) 🔗 نمونه: 1 2 3 3️⃣1️⃣ پست های مناسبتی 🔗 نمونه: 1 23 4 4️⃣1️⃣ اطلاع رسانی برگزاری نشست های تخصصی فلسفی مؤسسه 🔗 نمونه: 1 2 3 ✅ پرونده های قبلی استاد یزدانپناه که در کانال کار شده است 🔗 لینک فهرست ❇️ صوت تدریس بدایه الحکمه دوره جامع و اشارات استاد امینی نژاد در کانال بانک صوتی 🔗 لینک فهرست —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 💢بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1828 💢بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1862 💢بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1893 💢بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1947 💢بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2013 💢بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2070 💢بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2118 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ علمي معنوي فرهنگي 💠گفت‌وگو با 🔻 بخش 7️⃣ 📝سوال: الان در روش متدوال فلسفه خوانی، به ترتیب تاریخ خوانده نمی‌شود؛ آیا به ترتیب تاریخ خوانده به تفهیم مطالب کمک نمی‌کند؟ ✅پاسخ: این روش الان مقدور نیست. نمی‌گویم اگر مقطع آموزشی با این کتب، این را می‌کرد، خوب بود؛ بنده معتقدم که کلا باید کار فلسفی با کار تاریخی همراه شود. اگر استادی باشد که این کار را بکند، خیلی خوب است؛ ولی اکنون متن آموزشی موجود نیست. البته نمی‌گویم که اول اشارات و اشراق بخوانیم؛ چون من دیده‌ام بعضی‌ها این کار را می‌کنند. با همین ترتیب و فضای درست پیش برویم. نگذاریم طلبه اول نظرات مردود گذشتگان را بخواند و با آن ذهنیت آشنا شود؛ چرا که بعداً باید به زحمت آن را بشکند. این درست نیست. باید ناب‌ترین حرف‌هایی که وجود دارد را اول تدریس کرد و کم کم این راه را باز کرد. ولی من هم به نگرش تاریخی را معتقدم. چون در کتاب‌های درسی ما نیست، باید استاد این زحمت را بکشد و شکل تاریخی آن را هم نشان دهد. در نهایت باید این کتاب آموزشی، نگاه به مخاطب، کار تاریخی، نظم مطالب و ... را رعایت کند. ➖➖➖➖ 📝سوال: اگ مباحث به شکل غیر تاریخی خوانده شود، آن ظرافت‌هایی که در فلسفه‌ی صدرا ظهور دارد درک نمی‌شود. ✅پاسخ: من معتقدم که عملا می‌شود. الان بعضی از آقایان وقتی اشراق می‌خوانند می‌فهمند که چرا اینطور شد؛ حتی عرفان را هم بخوانند می‌فهمند که ملاصدرا چه می‌گوید. می‌دانم که بعضی‌ها اصلا دغدغدغه‌ی تاریخی ندارند، ولی معمولا کسی که دغدغه‌اش را دارد و این متن‌ها را می‌خواند، خیلی راحت می‌فهمد؛ مثلاً ما یک استاد داشتیم نفس اشارات را با نفس صدرا تطبیق می‌کرد. 📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0⃣1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 🔻 بخش 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1952 🔻 بخش 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2016 🔻 بخش 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2076 🔻 بخش0⃣2⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2121 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
0⃣2⃣خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 💠 بررسی روایات نفی فلسفه 3️⃣ 🔺ما هر چه گشتیم سه روایت در این زمینه پیدا کردیم که به آن استناد می‌کنند. (روایت اول و دوم در دو پست گذشته آمد، اینک روایت سوم) 3️⃣ روایت سوم: أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ 📜 محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ قَالَ 🏷 قالَ: سُئِلَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع عَنِ التَّوْحِيدِ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ يَكُونُ فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَقْوَامٌ مُتَعَمِّقُونَ فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْآيَاتِ مِنْ سُورَةِ الْحَدِيدِ إِلَى قَوْلِهِ‏ وَ هُوَ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ فَمَنْ رَامَ وَرَاءَ ذَلِكَ فَقَدْ هَلَك‏ 📚 الکافي , جلد۱ , صفحه۹۱ 🔘دو نکته در مورد این روایت گفته شده است: 1️⃣ تعمّق: به معنی افراط در عمق است. 💠 نقد این سخن: اگر بخواهیم این را اینطور معنی کنیم باید چیزهایی مانند تدبّر و تعقّل را زیاده روی در تدبر و تعقل دانست. در حالی که باید گفت چرا معنای تدریج که این باب دارد را در نظر نمی‌گیرند، که در آن صورت تعمق یعنی کم کم عمیق شدن. 2️⃣ تعمّق در دیگر روایات به معنای منفی است: 💠 نقد این سخن: این استدلال ناقصی است. خیلی از تعمق‌ها در جاهایی برای افرادی خاص که توانش را ندارد مضر است و یا اینکه در فضای تربیتی است و تعمق برای او ضرر دارد. 🔺باید تفاوت مخاطبین در روایات را در نظر گرفت و سطح افراد، استعدادهایشان و شرایطی که وجود دارد را در نظر گرفت. حال اگر در چند جا این لغت در معنای منفی به کار رفت به این معنا نیست که در همه جا این لغت معنای منفی دارد. 🔺می شود بگوییم که در اخرالزمان افرادی می‌آیند و خدا فرمود که این آیات را آورده‌ام که کسی تعمق نکند؟ آیا نمی‌توانستند که از همان اول بگویند که تعمق نکنید دیگر نزول آیات برای چیست؟ 🔺دلالت روایت و ماقبل آن نشانه مدح است و نه ذم 🔺علامه شهرانی می فرمایند دو گونه تعمق در روایات داریم: یکی مذموم و دیگری ممدوح که این روایت را ذیل مدح آورده اند. 🔺 برای مثل امام صادق علیه السلام در مورد لقمان می فرمایند: 🔹 كانَ رَجُلًا قَوِيّاً فِي أَمْرِ اللَّهِ مُتَوَرِّعاً فِي اللَّهِ- سَاكِتاً سَكِيناً عَمِيقَ النَّظَرِ طَوِيلَ‏ الْفِكْرِ حَدِيدَ النَّظَرِ مُسْتَعْبِراً بِالْعِبَرِ لَمْ يَنَمْ نَهَاراً قَطُّ 📚 وسائل الشیعة , جلد۱ , صفحه۳۰۵ 🔺باید روایات را باتوجه به فضای آن ها معنی کنیم و بفهمیم که مخاطبین فرق می کنند. ✅ پس این روایت نیز مدح فلسفه است و نه ذم آن. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☑️ بخش 1️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 بخش 2️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 بخش 3️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 بخش 4️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 بخش 5️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 بخش 6️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 بخش 7️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1523 بخش 8️⃣ فکر / https://eitaa.com/fvtt_ir/1556 بخش 9️⃣ آزاد اندیشی / https://eitaa.com/fvtt_ir/1572 بخش 0️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1591 بخش 1️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1609 بخش 2️⃣1️⃣ حدیث آزاداندیشی https://eitaa.com/fvtt_ir/1624 بخش 3️⃣1️⃣ داشتن سوگیری اساسی https://eitaa.com/fvtt_ir/1830 بخش 4️⃣1️⃣ ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب https://eitaa.com/fvtt_ir/1866 بخش 5️⃣1️⃣ توجه به جهل خود https://eitaa.com/fvtt_ir/1903 بخش 6️⃣1️⃣ انانیت https://eitaa.com/fvtt_ir/1956 بخش 6️⃣1️⃣ غفلتی خاص (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2022 بخش 7️⃣1️⃣ غفلتی خاص (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2083 بخش 8️⃣1️⃣ غفلتی خاص (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2126 بخش 9️⃣1️⃣ تغذیه انسان انقلابی از قرآن https://eitaa.com/fvtt_ir/2216 بخش 0️⃣2️⃣ لذت انسان انقلابی از زندگی https://eitaa.com/fvtt_ir/2270 بخش 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2462 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، 8️⃣1️⃣ 💠 غفلتی خاص (3) ❇️ إنّٰا عَرَضْنَا اَلْأَمٰانَةَ عَلَى اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضِ وَ اَلْجِبٰالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهٰا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهٰا وَ حَمَلَهَا اَلْإِنْسٰانُ إِنَّهُ كٰانَ ظَلُوماً جَهُولاً ﴿الأحزاب‏، 72﴾ 🔺لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم! 🔺موقعی که لا حول و لا قوه چرا به ریش خودت گرفتی؟! 🔺چند تا فیلسوف اینطوری داریم؟ فیلسوف حکیم! چند تا داریم؟ اگر کم داریم، حرف آقای داوری را قبول دارم که بحران تفکر داریم. منتها نه با آن تقریرهای ایشان. در آن اتمسفر بودن را قبول ندارم. ما خودمان اتمسفر شریفی داریم به آن واژه ها هم احتیاجی نداریم. مقوله ی خردمندی! به خرد وصل بودن! در گرو چیست؟ 🔺به نظرم بعد از انقلاب خیلی کم اندیشیدیم، خیلی کم فکر کردیم، خیلی مشغول بودیم. حداقل یک تعدادی که اینطوری باشند را احتیاج داشتیم. 🔺ما شیرین ترین کاری که انجام دادیم رفتیم علوم انسانی خواندیم. این کار را باید می کردیم ولی آن طرف قرآن هم خواندیم؟ تامل های اینطوری هم کردیم؟ ببینید چه وضعی درست کرده؟ یک آشوب معنوی درست کرده است! انسجام فکری را به هم زده است. این ها قطعا انسجام را به هم می زدند منتها ما به آن ها میدان دادیم. ما به تعداد کافی آدم نداشتیم که بفهمند دو میلیون و پانصد نفر دانشجوی علوم انسانی یعنی چه! به نظرم تعداد آدم های هوشیارمان پایین بوده است. این هوشیاری ها خیلی ضروری است. اربعین پیش می آید نمی توانیم بفهمیم این حادثه چیست. 🔺اینقدر ، ظلوم! با هیچ حادثه تاریخی نمی توانیم ارتباط بگیریم. این حادثه اربعین از حادثه عاشورا دارد تغذیه می کند و آن حادثه هم در بعثت ریشه دارد. مختصات انسانی خودش را از بعثت می گیرد. در بعثت یک تعریفی عوض شد و حادثه عاشورا ضروری شد و الا یک مشت گاو و گوساله داشتند با هم زندگی می کردند عاشورا برای چه؟ بعثت بود که عاشورا را ضروری کرد. 🔺حالا در اوج یک حادثه ای به نام حادثه عاشورا داریم که مردم اینطوری دارند با آن نسبت می گیرند. این چیست؟ خیلی چیز عجیبی است. اصلا پدیده ی ساده ای نیست. 🔺فیلسوف بی چاره اینجا خواب افتاده است. این نسبت ها را نمی تواند در بیابد. این ها خسارت است، انفعال این ها است. ما انسان های هوشیار خیلی کم داریم. 🔺می گویند آقا رسول اکرم وارد مسجد شد و یک حلقه مشغول عبادت و یک حلقه مشغول مباحثه بودند اینکه حضرت رفت در آن حلقه ای که مباحثه می کردند به یک فرهنگ دامن می زند. ما فرهنگ هوشیاری را نتوانستیم ایجاد بکنیم. بخوان بخوان یاالله بخوان فرهنگ بود، هوشیار بودن فرهنگ نشد. هر دم در توبره این و آن نرو، مدام زنده باش و مرده باش! 🔺اگر دلمان به حال بشریت می سوزد اگر دوست داریم این جامعه عزیز ایرانی و شیعی با یک آهنگ خوبی مسیر پیشرفت را طی بکند روی این هوشیاری باید سرمایه گذاری بکنیم. از آن تاریکی ها بکشیم بیرون هم خودمان را و هم همه ی آن کسانی که دست مان به آن ها می رسد، اگر این هوشیاری ها ایجاد بشود یک جا نمی ماند و همینطوری می رود. ---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 صوت و خلاصه جلسه 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1780 صوت و خلاصه جلسه 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1833 صوت و خلاصه جلسه 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1872 صوت و خلاصه جلسه 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1911 صوت و خلاصه جلسه 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1981 صوت و خلاصه جلسه 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2025 صوت و خلاصه جلسه 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2089 صوت و خلاصه جلسه 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2134 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج8-980928-LQ.mp3
15.43M
🎧 (با رویکرد از حمایت کالای ایرانی) 🔘 📝جلسه هشتم 🗓 تاریخ جلسه: —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(حمایت از کالای ایرانی) ➖در جلسه گذشته بیان شد که در فرض تحقق سلطه اقتصادی، خرید کالای خارجی حرام است. 🔷شرایط تحقق مصداق سلطه اقتصادی: 🔹وابستگی یک‌جانبه اقتصادی یک کشور اسلامی، یک بنگاه و فرد مسلمان به اقتصاد کشورهای غیر اسلامی، بنگاه‌ها و افرادی از آن کشورها، به گونه‌ای که هر موقع آن کشورها، شرکت‌ها یا افراد اراده کنند، بتوانند آن کشور اسلامی، بنگاه و افراد مسلمان را به لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار دهند و در وضعیت اقتصادی آنان اخلال و نابسامانی ایجاد نمایند. ⬜️در ادامه استاد با پذیرش مزیت های نسبی*، راه مقابله با تسلط را، وابستگی متقابل اقتصادی بیان کردند. در این صورت نه تنها مصداق سلطه و سبیل نیست، بلکه مصداق تعامل سازنده است. ◽️*مزیت نسبی به به صرفه بودن تولید یک کالا در یک کشور نسبت به کشور دیگر می گویند. مثلا در خاورمیانه نفت ارزان تر به دست می آید یا در برخی کشورها، کشاورزی به صرفه تر است. در این صورت، به نفع هر دو کشور است که از تولیدات متقابل یکدیگر استفاده کنند. 🔹همچنین جریان مبادلات پولی نیز می تواند مصداق سلطه باشد. به گونه ای که یک جریان یک جانبه باشد و کشور غیر اسلامی بتواند کشور اسلامی را تحت تاثیر جدی قرار دهد. ❗️امروزه دلار مهمترین ابزار جنگ اقتصادی دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی ایران است. و باید هر چه زودتر از این سلطه خارج شد. 🔶مرجع تشخیص مصداق سلطه و سبیل 🔸فرض اول. مراجعه به عرف عام. چون این سلطه و سبیل احتیاج به نظر کارشناسی است، عرف عام حجت نمی باشد. 🔸فرض دوم. نظر مرجع تقلید. عدم حجیت. چون تشخیص سلطه و سبیل کار تخصصی حکمی نیست تا نظر مرجع برای مقلدین حجت باشد. ممکن است مرجع با کارشناس مشورت کند، که آن نظر به خاطر کارشناسی بودن حجت است. 🔸فرض سوم. نظر حاکم و ولی فقیه. ولی فقیه ممکن است در امور کلان، با مشورت کارشناسان نظری بدهد، اما امکان بررسی نظر وی در امور جزئی فراوان وجود ندارد. 🔸فرض چهارم. عرف متخصص. نظر عرف متخصص حجت است. البته در صورتی که ارتباطات به حد کلان برسد، باید حاکم اسلامی نظر بدهد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 🔹 بخش 1️⃣ به‌عنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 🔹 بخش 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 🔹 بخش 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 🔹 بخش 4️⃣ ظرفیت‌های / بر دوش خود طلبه بودن وظیفه و تعالی شخصی و اجتماعی خودش https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 🔹 بخش 5️⃣ حادثه‌ای عظیم (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 🔹 بخش 6️⃣ حادثه‌ای عظیم (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 🔹 بخش 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 🔹 بخش 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 🔹 بخش 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔹 بخش 0⃣1⃣ روند تعریف مأموریت (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 0⃣1⃣ 🔴روند تعریف : راه‌یابی 1️⃣ اهمیت راه‌یابی 👈همه‌ی ما می‌دانیم این بحث مهم است؛ حدیثی هم در ذهنمان هست، از آقا امام صادق علیه السلام که می فرمایند «الْعَامِلُ عَلَى غَيْرِ بَصِيرَةٍ كَالسَّائِرِ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ لَا يَزِيدُهُ سُرْعَةُ السَّيْرِ إِلَّا بُعْدا»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏1، ص: 43
🔺کسی که بدون آگاهی حرکت کند مثل کسی است که در غیر مسیر منتهی به مقصد خودش دارد حرکت می‌کنم. هرچقدر هم جهد را زیاد کند، هرچقدر هم بر سرعت حرکتش اضافه بکند چیزی که نصیبش می‌شود دوری است. 2️⃣ نیاز به یک فضای فکری غنی شده برای راه‌یابی برای پیشبرد انقلاب اسلامی 👈ما هدفمان پیشبرد انقلاب اسلامی است؛ چیزی که به آن اشاره می‌کنیم خیلی بزرگ است، خیلی جدید است و حتی در خیلی از جاها که وارد بشویم بسیاری از ساختارهای اجتماعی ناشناخته است. 👈 اگر می‌خواهیم این نکته خوب از آب دربیاید، به یک فضای فکری غنی‌شده‌ای احتیاج داریم که از این فضای فکری غنی‌شده تغذیه کنیم و بگوییم چه باید کرد؛ و این چه باید کردها سطحش پایین نخواهد بود. 3️⃣ خصوصیات حاصل آمده بعد از راه‌یابی 👈یعنی ما بعد از راه‌یابی یک آرامش‌هایی داریم که این خیلی می‌ارزد و معمولاً نیست. اول اینکه راه‌یابی باید با غنا و روشن‌بینی بالا باشد و دوم باید مؤمنانه باشد. 👈 خیلی باید محکم باشیم ما یک روز را هم سست و ضعیف بگذرانیم نمی‌توانیم درست از مردم دست‌گیری کنیم. ما باید دائماً محکم زندگی کنیم. دقت می‌کنیم همین محکم بودن باعث می‌شود سفت دست مردم را بگیریم و از همینجا باید در مورد آرمان‌ها محکم باشیم، در مورد اهداف باید محکم باشیم، در مورد مسیر، در مورد ارزش‌ها باید محکم باشیم. 4️⃣فاکتورهای فضایی که برای عملکرد درست در راه‌یابی‌های انقلابی نیاز داریم ❇️ الف) فاکتورهای بینشی ❇️ ب) فاکتورهای ارزشی (ارزش‌ها و مطلوبیت‌های تمدنی) ❇️ ج) فاکتورهایی از جنس طرح‌های راهبردی ❇️ د) فاکتورهایی از جنس رصد، اشراف و دیده‌بانی 🏷 در پست های آتی این فاکتورها تبیین خواهد شد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 1️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 1️⃣ مأموریت و وظیفۀ محوری 🔺 «این مجموعه خود را موظف به طراحی و ایجاد یک
«جریان بالندۀ اجتماعی با هویت فرهنگی»
که
«امتدادی از دانش حوزوی تا عینیت اجتماعی»
داشته باشد، میداند.»؛ جریانی ناظر به مطالبات نهضت تمدن‌سازی اسلامی(با دغدغۀ محوری بسط توحید در جان‌ها و جوامع بشری)، با نگاهی مؤثر و مستمر به شکل‌گیری «نهاد رهبری فرهنگی معنویت‌گرا»، با فراهم آوردن تمهیدات لازم برای آن. 🔺 این مجموعه مسؤولیت خویش را مشارکت در سررشته‌داری هدایت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوۀ حوزه‌های علمیه جهت برآوردن نیازهای راهبردی تحقق اهداف مرحله‌ای نهضت اسلامی، به قدر وسع خویش، می‌داند. 🔺به همین منظور در صدد است به حکم مأموریتی که پذیرفته و مسؤلیتی که متوجه خویش می بیند، در مسیر مقاصد متعالی و ضرورت‌های امروز و فردای نهضت مبارک اسلامی‌مان، در اندازه‌های یک طرح ملی میان اصلی‌ترین ظرفیت‌های چهار حوزۀ فعال و اثرگذار اجتماعی(«حوزه‌های علمیه»، «دانشگاه‌های اثرگذار»، «مدارس ویژۀ آموزش و پرورش» و «عمده‌ترین جریان‌های کوشا و اثرگذار انقلابی که با صفت نخبگانی به فعالیّت مشغول‌اند»، پیوندی عمیق(که مستلزم ویرایش تدریجی و هدف‌دار هر چهار است) بزند. 🔺و جهت برآوردن این مقصود بلند به آرایشی راهبردی نظر دارد که در آن نقش و مسؤولیت یک «سازمان مادر» را برای ساماندهی «سازمانهای اقماری» متعددی که با رویکردی تخصصی مبتنی بر این اهداف و مطلوبیتها تعریف و تأسیس شده اند و خواهند شد، برعهده گرفته است، همچنین بر اساس همان تعریف و همان هویت به حمایت از سازمانهای فراوان همسو و همراه و نهایتاً تشکیل شبکۀ نخبگانی و شبکۀ اجتماعی گسترده ای با رویکردی عملیاتی می اندیشد. 🔺البته با تأکید باید گفت «فتوت» بسیار پیش از آن که یک تشکیلات باشد تلاش دارد یک نحوۀ حیات و آرایش اجتماعی نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی(با صفت همگرایی راهبردی) باشد. در این آرایش از سه لایۀ «شبستان»، «رواق» و «صحن» بهره میگیرد. در «شبستان» نیروهایی که ارزشها و مأموریت فتوت را به تفصیل شناخته و پذیرفته اند فعالند(سازمان مادر و سازمانهای اقماری در این لایه اند) و در «رواق» آنها که با این چهارچوب ارزشی همراهند ولی خود بر اساس دریافتها و توانمندیهای خود کارهایی تعریف کرده پویشی را در پیش گرفته اند، مجال حضور و فعالیت و بالندگی می یابند(رواق را چون یک باشگاه مجهز و ممهّد میخواهیم) و در «صحن» به همه نوع تردد انقلابی که مفید است مددهایی نسبتاً مفصل داده می شود و از هر نوع همگرایی نیروهای انقلاب استقبال می شود و از رهگذر این ارتباطات کل این صحنه ویرایشی راهبردی می خورد. سمت و سوی کل این آرایش به طرف مقاصد و ارزشهای انقلاب اسلامی است نه درون تشکیلاتی خاص. دستیابی به این آرایش خود یک فتح الفتوح و دست آورد بزرگ است که تنها با سالها تلاش خالصانه و نخبگانی حاصل خواهد شد. 🔺آنچه در رأس همۀ عوامل، فراهم شدن این آرایش را ممکن میکند حاصل آمدن اندیشه(بینش های مترقی کلامی و تفکرات متعالی راهبردی) و فرهنگی خاص(معنوی، جهادی و وحدتگرا) در مجموعه است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا