eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
966 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جایگاه کتب فلسفی و عرفانی 🔺در هر حال كتب فلسفى خصوصاً از فلاسفه اسلام و كتب اهل حال و عرفان هر كدام اثرى دارد. 🔸اوّلى ‏ها، انسان را ولو به طور دورنما آشنا مى ‏كند با ما وراء طبيعت، 🔹و دوّمى ‏ها خصوصاً بعضى از آن ها چون «منازل السائرين» و «مصباح الشريعه» كه گويى از عارفى است كه به نام حضرت صادق- عليه السلام- به طور روايت نوشته است، دل ها را مهيّا مى ‏كنند براى رسيدن به محبوب 🔸و از همه دل‏انگيزتر مناجات و ادعيه ائمه مسلمين است كه راهبرند به سوى مقصود نه راهنما، و دست انسان حقجو را مى‏ گيرند و به سوى او مى‏ برند، افسوس و صد افسوس كه ما از آن ها فرسنگ ها دور هستيم و مهجور. 🌸دخترم! ⚠️سعى كن اگر اهلش نيستى و نشدى، انكار مقامات عارفين و صالحين را نكنى و معاندت با آنان را از وظايف دينى نشمرى. 🔸بسيارى از آنچه آنان گفته ‏اند در قرآن كريم به طور رمز و سربسته، و در ادعيه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما جاهلان از آن ها محروميم با آن به معارضه برخاستيم. 🔺گويند صدر المتألّهين ديد در جوار حضرت معصومه- سلام اللَّه عليها- شخصى او را لعن مى ‏كند، پرسيد: چرا صدر را لعن مى ‏كنى؟ جواب داد: او قائل به وحدت واجب الوجود است، گفت: پس او را لعن كن! 🔸اين امر اگر قصه هم باشد حكايت از يك واقعيت دارد. واقعيت دردناكى كه من خود قصه‏ هايى را ديده يا شنيده ‏ام كه در زمان ما بوده است. 🔹من نمى‏ خواهم تطهير مدعيان را بكنم كه: «اى بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد». مى ‏خواهم اصل معنى و معنويت را انكار نكنى، همان معنويتى كه كتاب و سنّت نيز از آن ياد كرده‏ اند و مخالفان آن يا آن ها را ناديده گرفته و يا به توجيه عاميانه پرداخته ‏اند. 🔸و من به تو توصيه مى‏ كنم كه اول قدم، بيرون آمدن از حجاب ضخيم انكار است كه مانع هر رشد و هر قدم مثبت است. اين قدمْ كمال نيست، لكن راهگشاى به سوى كمال است چنانچه «يقظه» را كه در منازل سالكان اول منزل محسوب شده است، از منازل نتوان شمرد، بلكه مقدمه و راهگشاى منازل سالكين است. در هر صورت با روح انكار نتوان راهى به سوى معرفت يافت. 🔹آنان كه انكار مقامات عارفان و منازل سالكان كنند، چون خودخواه و خودپسند هستند هر چه را ندانستند حمل به جهل خود نكنند و انكار آن كنند تا به خودخواهى و خودبينى‏ شان خدشه وارد نشود «مادر بُتها بُتِ نفس شماست» تا اين بت بزرگ و شيطان قوى از ميان برداشته نشود راهى به سوى او- جلّ و علا- نيست، و هيهات كه اين بت شكسته و اين شيطان رام گردد. 📚صحيفه امام ج‏18 / 454 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه مجله رهنامه پژوهش با استاد یزدانپناه 2️⃣ 🔰موضوع مصاحبه: رابطه فلسفه و دین ❇️ویژگی های فلسفه ✅بهره گیری از شهود عقلی 🔺به باور من، افزون بر این امر، در فلسفه اسلامی امر دیگری هم به عنوان اوّلی وجود دارد که سهروردی به اجمال بدان اشاره کرده است و در عمل نیز در کارهای فیلسوفان ما بوده و آن، شهودِ عقلی است. 🔸اینکه علامه طباطبایی می فرماید: «واقعیتٌ مایی» وجود دارد، بنیاد آن به شهودِ عقلی برمی گردد که خیلی هم جای کار دارد. 🔹باید دانست که سهروردی «شهود قلبی» را در فلسفه مطرح کرد؛ ولی به اجمال می توان از آن، اصل شهود را برداشت کرد؛ 👈اما «شهود عقلی» امری جدی در فلسفه است. 🔸به باور من برای سامان دادن به فلسفه اسلامی و تبیین بخشی از مطالبی که ملاصدرا و فیلسوفان ما دارند، باید به شهود عقلی تن دهیم؛ 🔹برای مثال در اثبات علم حضوری می گویند «من خود را به صورت جزئی می یابم نه کلی» و «خود را حاضر می یابم نه غایب». بنیاد این سخن، بر همان شهود عقلی استوار است. ❇️پس فلسفه، هستی شناسی عقلانی است که از ابزار مفهومی خاصی مانند معقول ثانی استفاده می کند و روش آن هم عقلانی است و اقسام متعددی دارد که همگی نیز عقلانی اند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتابچه «مقام مردم» به قلم استاد محمدرضا فلاح شیروانی در 50 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 .
▪️در توضیح محتوای این کتابچه آمده است: 🔰طی سالهای حیات حضرت امام رحمة‌الله‌علیه آنچه از ایشان در باب مردم دیدیم و شنیدیم واقعاً عجیب و نادر بود. این موضع متفاوت شامل نوع نگاه به مردم و نقش، جایگاه و اقتدارات آنها، عواطفی ویژه و پیامبرگونه نسبت به ایشان، تعاملی بسیار کریمانه و انسانی با آنها و در کنار همه اعتماد شگفت‌انگیزی بود که به تعهد، تحرک و همراهی مردم داشت.با نظر به دیدگاه‌های مردم‌محور حضرت امام و نقش مؤثر این نگاه در ویرایش زندگی معاصر کشور ما، با این که از اهتمامهای عمیق ایشان به فلسفۀ فطرت یا فلسفۀ ولایت و موضوعاتی از این دست باخبریم، می‌توانیم ایشان را «» بخوانیم و نگاه‌های جدی الهیاتی ایشان به انسان، جامعه، عیال الله و مردم را جدی بگیریم. 🔰 حضرت امام رحمة‌الله‌علیه سالهای طولانی بود(حداقل بیش از چهار دهه) که به مردم بسیار می‌اندیشید و دربارۀ آنها تحلیل‌ها، ایده‌ها و اندیشه‌هایی عمیق داشت و این اندیشه‌ها به واسطۀ جنس معرفتی این اندیشمند از پایگاه قطعی حِکمی و هستی‌شناختی بهره‌مند بود. این مقاله تنها سطور مختصری از نگاه او به مردم و مردم‌سالاری را بدون توجه به سطوح راقی هستی‌شناختی به تصویر کشیده است. —---— 🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره 🔗http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243 .
🔺تکلیف بزرگ همه مسلمانان 🔸حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «مسلمان ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضدّ وحدت مقابله بکنند؛ این یک تکلیف بزرگ برای همه‌ی ما است؛ هم شیعه هم سنّی باید این را قبول کنند.» 🗓۱۳۹۲/۱۰/۲۹ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🗓 تاریخ: 1398/08/20 ⏱ زمان: 6 دقیقه 📥 حجم: 4 مگابایت —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 💢بخش6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1389 💢بخش7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1441 💢بخش8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1503 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت 🔺امتداد فلسفه در عرصه ­های نو 🔸در عرصه­ های نو و جدیدی که داریم، شاهد هستیم که به نحو جدی ­تر مسئله­ ی امتداد حکمت و فلسفه­ ی اسلامی پی گرفته شده. به نحو خیلی واضح­ تر و با التفات بیشتر در آثار علامه طباطبائی رضوان الله تعالی علیه ما این را مشاهده می­ کنیم. 🔹مثلاً از جمله نظریات بسیار راقی علامه طباطبایی که مبدأ اساسی ­ای برای بسیاری از پژوهش ­ها در دنیای علوم انسانی و علوم اجتماعی می­ تواند باشد، بحث اعتباریات ایشان است. 🔸ایشان از منظر فلسفه ورود به این بحث کرده، و پیامدهای بسیار گسترده و مبسوطی هم در حوزه ­ی علوم اجتماعی و علوم انسانی خواهد داشت. 🔹افزون بر این اگر احصا بشود تلاش ­هایی که ایشان در آثار خودش مثل تفسیر المیزان به خرج داده، رگه­ های اندیشه­ های فلسفی که دارد حضور پیدا می­ کند برای تبیین، برای تحلیل، برای توسعه ­ی آن مباحث را کاملاً مشاهده می ­کنید. ⚠️اینکه بعضی افراد بگویند که اساساً فلسفه ­ی اسلامی ذاتاً عقیم هست و فلسفه­ ی اسلامی ذاتاً امتداد ندارد، این حرف بالکل باطل است. 🔸اصلاً بحث فلسفه ­ی اسلامی نیست، اساساً هر اندیشه ­ی بنیادینی اقتضای اندیشه­ های میانی متناسب با خودش و اندیشه ­های سر صحنه ­ی متناسب با خودش را دارد و فلسفه ­ی اسلامی هم همین طوری است. ❇️هر اندیشه ­ی بنیادینی خودش را در همه­ ی عرصه ­ها نشان می ­دهد، 🔹اصلاً معنا ندارد که بگوییم فلسفه ­ی اسلامی و نتایجی که فلسفه­ ی اسلامی به آن رسیده، نتوانسته خودش را در عرصه ­های متعدد نشان بدهد و امتداد پیدا بکند. اصلا این طور نیست و قطعاً فلسفه اسلامی ذاتاً امتداد دارد؛ 🔸چنانچه ما در طول تاریخ این امتدادها را مشاهده کردیم، در عصر جدید به دلیل پیدا شدن زوایای خاص، فیلسوفان ما تلاش ­هایی را هر چند اندک در این راستا عرضه کرده اند. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
/ ◀️تصویر کلی از طلبه مطلوب بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1478 بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1505 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⏹طلبگی مطلوب / استاد فلاح شیروانی ◀️تصویر کلی از طلبه مطلوب ◻️دست و پنجه ی مهربان و نيرومند خداوند متعال را در همه ی اقدامات خود همراه خويش بداند و نصرت الهی را بی ابهام ببيند. ◼️با ياد پيامبران خدا، ائمه ی اطهار و اوليای بزرگ الهی دل‌خوش باشد و با ايشان حضور و حياتي گرم و صميمی داشته باشد و روح همه ی ايشان را همدل و همراه خويش و ناظر، دعاگو و مددكار خود بداند. ◻️شيفته ی معارف دين و فرهنگ دينی و سخت معتقد به پاسخگويي، كارآيی، ممتازی و بی بديلی آن باشد. ◼️با جغرافيای انديشه ی اسلامی آشنا باشد. ▪️فهمی منسجم، متماسک، نظام‌مند و نافذ از انديشه ی دينی داشته باشد. ◻️با قرآن و روايات كاملاً آشنا و مأنوس باشد. منبع اصيل انديشه‌ ها و الهامات نظری ‌اش كتاب خدا بوده، واجد تفکر فعال و پويای قرآنی باشد. ◼️با علوم اسلامی با رويكردی عميقاً دانشی به صورت تاريخی و عصری آشنا باشد. ◻️حق‌گرا، آزاد انديش، بلند نظر، صبور، قدردان، اهل مدارا، وسيع‌نگر، ژرف‌انديش، متواضع و بی ادعا باشد. ◼️آنچنان با اهداف بلند نهضت مقدس اسلامی و اصول صحيح پيگيری آن ها انس گرفته باشد كه شبانه روز خود را صرف رسيدن به آن نمايد و مطلوبی جز آن نداشته باشد. ◻️شخصيتی اميدوار، روحيه‌ای سخت‌كوش، دقت‌هايی بالا، دلی دردمند، دلسوز و مهربان و رويه‌ ای وحدت‌ گرا داشته باشد، ▫️و اهل وظيفه، بانشاط، آرام، متين، پرشور و انقلابی باشد. ◼️صاحب نگرش و آگاهی بنيادين نسبت به مسائل عصر باشد. ايران را، جهان اسلام را و جامعه ی جهانی را بشناسد. با جريان‌های سياسی عالم و رجال برجسته ی سياسی آشنا باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در جلسات تدریس دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 جلسه2️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1320 جلسه3️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1361 جلسه4️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1395 جلسه5️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1451 جلسه 6️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1508 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac