eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
969 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی (با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔘 #استاد_یوسفی 📝جلسه دهم 🗓 تاریخ جلسه: #12_10_98 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی) 🔶بحث در شرایطی بود که خرید کالای خارجی، موجب تسلط کفار بر مسلمین می شود. 3️⃣دلیل سوم: آیه عدم رکون به ظلم 🏷لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ▫️آیه قرآن از رکون و اعتماد بر ظالمان نهی شدید کرده است و شامل عرصه اقتصاد هم می شود. ▫️مصداق کامل و تکیه و اعتماد در اقتصاد، شرایطی است که سلطه تحقق پیدا کند. پس قطعا معاملات منجر به سلطه نیز حرام است. ▫️البته وابستگی متقابل اشکالی ندارد و چنین روابطی در زمان پیامبر (ص) و بعد از ایشان همواره بوده است. ▫️در فرض سلطه علاوه بر حرمت خرید و مصرف کالای خارجی، هر اقدامی که تسهیل کننده واردات و مصرف آن کالاها باشد نیز حرام است. چون مصداق تعاون بر اثم است. 🔵فرض دوم- تقویت اقتصادی کفار ▫️شرایطی که جریان مبادلات تجاری اقتصادی با امریکا و اسرائیل مصداق سلطه نیست ولی تقویت اقتصاد آنها می شود. این فرض در دو حالت بررسی می شود: 🔶اول- فرض وجود کالای مشابه داخلی ▫️موجب برخی مشکلات برای اقتصاد ایران می شود نظیر رکود و تعطیلی بنگاه های تولیدی، افزایش بیکاری ▫️موجب تقویت اقتصادی دشمن می شود. نظیر رونق اقتصادی، افزایش اشتغال بر اساس ادله نقلی چنین معامله ای حرام است: 🔸روایات حرمت بیع سلاح با اعداء دین ▫️روایت هند سراج و حکم سراج و چندین روایت دیگر که دلالت بر این دارند که در صورت جنگ نمی توان به دشمن سلاح فروخت. ▫️چون این امر باعث تقویت دشمنان اسلام است. ▫️هر اقدامی که باعث تقویت دشمنان اسلام شود، زمینه تضعیف مسلمین را دارد و غیر مجاز است. 🔸روایت تحف العقول: 🏷لأنّ کل شئ من جهة المعونة له معصیة کبیرة من الکبائر. 🔸سیره علمای گذشته نیز بر عدم جواز هر اقدام اقتصادی ای که باعث تقویت کفار و تضعیف مسلمین شود، دلالت دارد. ▫️در این معاملات، علاوه بر اثر تکلیفی، حکم اثر وضعی نیز حرمت است. یعنی دلالت بر بطلان معامله و فساد آن دارد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 6️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 🔹اجمالی از تلاشها و سوگیریها در بخش «پیشینه» به تصویر کشیده شد. جهت اشاره به اهمّ تلاشهای تربیتی و پژوهشی در دو بخش به معرفی آنها می‌پردازیم : 1️⃣ تعلیم و تربیت 🌐 دوره‌های آموزش رسمی: [در دو پست قبل گذشت] 🌐 نشست‌ها و کارگاه‌های کوتاه مدت: 🔺نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت ظرفیّت جالبی برای ویرایش ذهن و فرهنگ محیط های هدف در حوزه و دانشگاه است. این نشست‌های علمی - تخصصی به منظور جهت دهی به طلاب مستعد و نخبه حوزه علمیه قم، تهران، مشهد، اصفهان و قزوین در موضوعات مهم نگرش‌ساز برگزار گردیده است. 🔺مواردی چون :«کلام انقلابی»، «حوزۀ انقلابی» و «نسبت حوزه امروز و انقلاب اسلامی»، «منطق رهبری امامین انقلاب»، «جریان‌شناسی جهان اسلام»، «جریان‌های تربیتی ـ سلوکی ایران معاصر» و ... و نشست علمی فضلای حوزه علمیه قم درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو در مدرسه فیضیه (خرداد۱۳۹۶)(متأسفانه حوزه تنها دو نشست مفصل انتقادی در این باب برگزار کرد که یکی از آنها همین مورد بود). 🌐 طرح‌های تربیتی 🔹علاوه بر برنامه‌های آموزشی، طرح ها و برنامه‌های تربیتی نیز تحت هدایت اساتید اخلاق و تربیت حوزه علمیه قم، طراحی و اجرا شده اند که اهم آنها عبارتند از: 🔺 «نظام کاربردی تربیت معنوی» در حوزه دانشجویی شریف (۱۳۹۲ تا کنون) با تعریف مراحل چهارگانه سامان ذهن، سامان دنیا، سامان قلب، سامان آخرت؛ 🔺 طرح تربیتی «راه طلبه» ناظر به طلاب نخبه حوزه علمیه قم (۱۳۹۳ تا کنون)؛ ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 3️⃣ 🌐 مقدمه 2️⃣: ▫️نگرش الهی و توحیدی پس از تأیید نقش مؤثر نگاه‌ها در سوگیری و سرنوشت بشری می‌توان از گونه‌های نگاه پرسید و در امتداد آن به تعریف نگرش الهی پرداخت. نگرش انسان آن‌گاه الهی می‌شود که اولاً در مقام تفسیر هستی، خدا را جزء واقعیت‌های عالم ببیند و ثانیاً، برای او حضور و نقش ویژه و چیره‌ای در بیابد؛ این که خدا را مبدأ همۀ کائنات، بلکه هستی‌بخش تک تک موجودات و مقصد وجودی آنها ببیند. این نگرش از آن جهت الهی است که به تمام هستی رنگی الهی می‌زند و هویّتی ربّانی برای تمام موجودات قائل می‌شود. ▫️گونه‌ها و مراتب این نگاه نگرش الهی مؤمنان در نقشی که به خدا در هستی می‌دهند یا سهمی که برای حضور خدا قائل هستند مختلف و متفاوت است. این نگاه گونه‌ها و غلظت‌های متفاوتی دارد. نگاه رایج الهی خدا را مبدأ عالم می‌بیند و هستی جهان را ناشی از خداوند متعال می‌شناسد. ولی در نگاه برتر خدا را فاعل قریب همۀ حوادث عالم می‌بیند و معتقد است هرچه هست و هرچه پیش می‌آید با حضور هستی‌بخش الهی صورت می‌گیرد. باز هم نگاه نافذتری یافت می‌شود که خدا را روح جاری در عالم می‌بیند و همه چیز را ترجمان وجود حق تعالی و چهره‌ها و مفسّران دارائیهای آن وجود یگانه می‌شمارد. ▫️نگرش توحیدی نگاه الهی عمدتاً به نگاه توحیدی شناخته می‌شود و در نگاه توحیدی اهتمام بر این است که خداوند عالم بی‌شریک و یگانه تقریر شود. این نگاه هم از برداشتهای ساده و سطحی که خدا را به عنوان برخوردارترین حقیقت هستی یکتا و بی‌تکرار و بی‌رقیب می‌بیند، شروع می‌شود و تا جایی که همۀ پویشها و همۀ برخورداریها را به خدا نسبت می‌دهد بلکه هستی حقیقی را از آن او می‌شمرد و مابقی را تنها نمود و آیتی از هستی می‌بیند، ادامه می‌یابد. در نگاه‌های اخیر او را احد(واحد قهار) که برای کسی مجال سخن از بهرۀ وجودی نگذاشته می‌بینند. این نگاه معتقد است توحید در سراسر این عالم حکومت تکوینی دارد و نمی‌توان از عالم به درستی تفسیر الهی نیرومندی ارائه کرد ولی از یک رویکرد زنده و نافذ توحیدی بهره نگرفت. به طور کل در نگرش توحیدی تلاش بر آن است که بازگشت این عالم به حقیقتی یگانه دیده و بازنموده شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 🔟 📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 3) ☑️وحدت عرفان و تشيع 🏷 سوال: با اينكه عارف واقع را شهود مي‌كند، چرا تقارب عرفان و تشيع در دورة دوم، به وحدت عرفان و تشيع نينجاميد؟ ✅ پاسخ استاد يزدان‌پناه: اتفاقاً من مي‌خواهم بگويم كه به وحدت آنها انجاميد. ابن‌عربي مطالبي دارد كه اگر بعضي از ما بشنويم تعجب مي‌كنيم، هم دربارة مقام اميرالمؤمنين و هم در مورد اينكه در شهودش ديده كه ترتيب خلفا اين‌گونه نيست. قصد ورود به اين مطلب را ندارم؛ چون باب جداگانه‌اي است. اتفاقاً از همان جا شروع مي‌شود و بعد از مكتب ابن‌عربي گرايش عرفا به شيعه زياد شده است. اگر تاريخ را مطالعه كنيد، شاگرد او مثلاً جناب قونوي وصيتنامه‌اي دارد و در آن مي‌گويد كه اگر در كتاب‌هاي من مسائل مشكل و سختي يافتيد، دست نزنيد و تأويل هم نكنيد، بگذاريد باشد ان‌شاءالله حضرت حجت خواهد آمد و معارف را از او مي‌شنويد. ابن‌عربي در مورد حضرت حجت چيزهايي را گفته كه هيچ جايي آن را پيدا نمي‌كنيد. همين باعث شد كه عارفان به سمت شيعه كشانده شوند؛ گرچه من معتقد هستم كه عارفان از اول ريشه‌اي دارند كه به سمت اهل بيت مايلند. اين يك زمينه است. 🔺زمينۀ ديگر كه همين الآن هم برخي از سروراني كه در اين زمينه خبردارند مي‌گويند كه ما در كشورهاي اهل سنت كه ميرويم راه ورود ما همين عرفا هستند خودشان هم مي‌دانند. يكي از دوستان به مزار مولانا رفته بود و چون با متصدي مجموعه مولانا دوست بود مي‌گفت به من اجازه داد كه داخل بروم و انگشتر اختصاصي مولانا را به من نشان داد كه نوشته بود: «علي ممسوس في ذات الله». اين يك واقعيت است، بالاي آن بقعه هم اسم چهارده معصوم را نوشته بود. ما كه نمي‌فهميم ولي اين‌گونه هست. دوازده معصوم در خفا براي آنها مطرح است و در فضاي علني به شكل ديگري بيان مي‌كنند، اين راه آنها است. اما بعد از ابن‌عربي، من سؤالي مي‌كنم و شما جواب بدهيد. اينكه علماي ما شرح اصول كافي نوشتند از چه زماني غني و قوي شد؟ شرح اصول كافي در بحث امامت وشرح روايات امامت را مطالعه كنيد، بعد از ابن‌عربي است؛ يعني از صدرا، صدرا سر سفره اين بزرگان نشسته و اين را حل كرده است. قبلي‌ها راببينيد، نه اينكه آنها قوي نباشند، آنها هم زحمت كشيدند؛ ولي بعضي از روايات را نتوانستند حل كنند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac