💠 #معرفی_مؤسسه
💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
💠 بخش 6️⃣
❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنیشده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید.
4️⃣ تلاشها و دستآوردها
🔹اجمالی از تلاشها و سوگیریها در بخش «پیشینه» به تصویر کشیده شد. جهت اشاره به اهمّ تلاشهای تربیتی و پژوهشی در دو بخش به معرفی آنها میپردازیم :
1️⃣ تعلیم و تربیت
🌐 دورههای آموزش رسمی: [در دو پست قبل گذشت]
🌐 نشستها و کارگاههای کوتاه مدت:
🔺نشستهای تخصصی و کارگاههای آموزشی کوتاه مدت ظرفیّت جالبی برای ویرایش ذهن و فرهنگ محیط های هدف در حوزه و دانشگاه است. این نشستهای علمی - تخصصی به منظور جهت دهی به طلاب مستعد و نخبه حوزه علمیه قم، تهران، مشهد، اصفهان و قزوین در موضوعات مهم نگرشساز برگزار گردیده است.
🔺مواردی چون :«کلام انقلابی»، «حوزۀ انقلابی» و «نسبت حوزه امروز و انقلاب اسلامی»، «منطق رهبری امامین انقلاب»، «جریانشناسی جهان اسلام»، «جریانهای تربیتی ـ سلوکی ایران معاصر» و ... و نشست علمی فضلای حوزه علمیه قم درباره سند ۲۰۳۰ یونسکو در مدرسه فیضیه (خرداد۱۳۹۶)(متأسفانه حوزه تنها دو نشست مفصل انتقادی در این باب برگزار کرد که یکی از آنها همین مورد بود).
🌐 طرحهای تربیتی
🔹علاوه بر برنامههای آموزشی، طرح ها و برنامههای تربیتی نیز تحت هدایت اساتید اخلاق و تربیت حوزه علمیه قم، طراحی و اجرا شده اند که اهم آنها عبارتند از:
🔺 «نظام کاربردی تربیت معنوی» در حوزه دانشجویی شریف (۱۳۹۲ تا کنون) با تعریف مراحل چهارگانه سامان ذهن، سامان دنیا، سامان قلب، سامان آخرت؛
🔺 طرح تربیتی «راه طلبه» ناظر به طلاب نخبه حوزه علمیه قم (۱۳۹۳ تا کنون)؛
⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2231
2️⃣ نگرش و نقش نگاه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2326
3️⃣ نگرش الهی و توحیدی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2387
4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2438
5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2479
6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2530
7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2597
8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2641
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #الهیات_کاربردی با رویکرد تمدنی
💠 #استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 3️⃣
🌐 مقدمه 2️⃣:
▫️نگرش الهی و توحیدی
پس از تأیید نقش مؤثر نگاهها در سوگیری و سرنوشت بشری میتوان از گونههای نگاه پرسید و در امتداد آن به تعریف نگرش الهی پرداخت.
نگرش انسان آنگاه الهی میشود که اولاً در مقام تفسیر هستی، خدا را جزء واقعیتهای عالم ببیند و ثانیاً، برای او حضور و نقش ویژه و چیرهای در بیابد؛ این که خدا را مبدأ همۀ کائنات، بلکه هستیبخش تک تک موجودات و مقصد وجودی آنها ببیند. این نگرش از آن جهت الهی است که به تمام هستی رنگی الهی میزند و هویّتی ربّانی برای تمام موجودات قائل میشود.
▫️گونهها و مراتب این نگاه
نگرش الهی مؤمنان در نقشی که به خدا در هستی میدهند یا سهمی که برای حضور خدا قائل هستند مختلف و متفاوت است. این نگاه گونهها و غلظتهای متفاوتی دارد.
نگاه رایج الهی خدا را مبدأ عالم میبیند و هستی جهان را ناشی از خداوند متعال میشناسد. ولی در نگاه برتر خدا را فاعل قریب همۀ حوادث عالم میبیند و معتقد است هرچه هست و هرچه پیش میآید با حضور هستیبخش الهی صورت میگیرد.
باز هم نگاه نافذتری یافت میشود که خدا را روح جاری در عالم میبیند و همه چیز را ترجمان وجود حق تعالی و چهرهها و مفسّران دارائیهای آن وجود یگانه میشمارد.
▫️نگرش توحیدی
نگاه الهی عمدتاً به نگاه توحیدی شناخته میشود و در نگاه توحیدی اهتمام بر این است که خداوند عالم بیشریک و یگانه تقریر شود. این نگاه هم از برداشتهای ساده و سطحی که خدا را به عنوان برخوردارترین حقیقت هستی یکتا و بیتکرار و بیرقیب میبیند، شروع میشود و تا جایی که همۀ پویشها و همۀ برخورداریها را به خدا نسبت میدهد بلکه هستی حقیقی را از آن او میشمرد و مابقی را تنها نمود و آیتی از هستی میبیند، ادامه مییابد. در نگاههای اخیر او را احد(واحد قهار) که برای کسی مجال سخن از بهرۀ وجودی نگذاشته میبینند.
این نگاه معتقد است توحید در سراسر این عالم حکومت تکوینی دارد و نمیتوان از عالم به درستی تفسیر الهی نیرومندی ارائه کرد ولی از یک رویکرد زنده و نافذ توحیدی بهره نگرفت.
به طور کل در نگرش توحیدی تلاش بر آن است که بازگشت این عالم به حقیقتی یگانه دیده و بازنموده شود.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1929
💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1997
💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2041
💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2095
💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2148
💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2176
💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2196
💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2234
💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث نابسازي آموزههاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2320
💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع
https://eitaa.com/fvtt_ir/2393
💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي
https://eitaa.com/fvtt_ir/2441
💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2482
🔚 به پایان رسید بحمدالله
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره)
💢بخش 🔟
📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 3)
☑️وحدت عرفان و تشيع
🏷 سوال: با اينكه عارف واقع را شهود ميكند، چرا تقارب عرفان و تشيع در دورة دوم، به وحدت عرفان و تشيع نينجاميد؟
✅ پاسخ استاد يزدانپناه: اتفاقاً من ميخواهم بگويم كه به وحدت آنها انجاميد. ابنعربي مطالبي دارد كه اگر بعضي از ما بشنويم تعجب ميكنيم، هم دربارة مقام اميرالمؤمنين و هم در مورد اينكه در شهودش ديده كه ترتيب خلفا اينگونه نيست. قصد ورود به اين مطلب را ندارم؛ چون باب جداگانهاي است. اتفاقاً از همان جا شروع ميشود و بعد از مكتب ابنعربي گرايش عرفا به شيعه زياد شده است. اگر تاريخ را مطالعه كنيد، شاگرد او مثلاً جناب قونوي وصيتنامهاي دارد و در آن ميگويد كه اگر در كتابهاي من مسائل مشكل و سختي يافتيد، دست نزنيد و تأويل هم نكنيد، بگذاريد باشد انشاءالله حضرت حجت خواهد آمد و معارف را از او ميشنويد. ابنعربي در مورد حضرت حجت چيزهايي را گفته كه هيچ جايي آن را پيدا نميكنيد. همين باعث شد كه عارفان به سمت شيعه كشانده شوند؛ گرچه من معتقد هستم كه عارفان از اول ريشهاي دارند كه به سمت اهل بيت مايلند. اين يك زمينه است.
🔺زمينۀ ديگر كه همين الآن هم برخي از سروراني كه در اين زمينه خبردارند ميگويند كه ما در كشورهاي اهل سنت كه ميرويم راه ورود ما همين عرفا هستند خودشان هم ميدانند. يكي از دوستان به مزار مولانا رفته بود و چون با متصدي مجموعه مولانا دوست بود ميگفت به من اجازه داد كه داخل بروم و انگشتر اختصاصي مولانا را به من نشان داد كه نوشته بود: «علي ممسوس في ذات الله». اين يك واقعيت است، بالاي آن بقعه هم اسم چهارده معصوم را نوشته بود. ما كه نميفهميم ولي اينگونه هست. دوازده معصوم در خفا براي آنها مطرح است و در فضاي علني به شكل ديگري بيان ميكنند، اين راه آنها است. اما بعد از ابنعربي، من سؤالي ميكنم و شما جواب بدهيد. اينكه علماي ما شرح اصول كافي نوشتند از چه زماني غني و قوي شد؟ شرح اصول كافي در بحث امامت وشرح روايات امامت را مطالعه كنيد، بعد از ابنعربي است؛ يعني از صدرا، صدرا سر سفره اين بزرگان نشسته و اين را حل كرده است. قبليها راببينيد، نه اينكه آنها قوي نباشند، آنها هم زحمت كشيدند؛ ولي بعضي از روايات را نتوانستند حل كنند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
#امتداد_حکمت
#ریشه_داری_فلسفه_اسلامی
#استحکام_فلسفه_اسلامی
#قوی_تر_بودن_فلسفه_اسلامی_از_فلسفه_غرب
#عدم_امتداد_مشکل_فلسفه_اسلامی
بیانی از رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از تعلیم حکمت
⬅️ چرا فلسفه ما در زندگی ما حضور ندارد ؟
⬅️ مشکل اساسی فلسفه ای که در حوزه خوانده میشود چیست ؟
⬅️ فلسفه آموزی ایده آل چگونه است ؟
🔰مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) 🔰
👈 بدون آزاد اندیشی ، رشد علمی ، فلسفی و اجتماعی ممکن نخواهد بود.
✳️ کارگروه تعلیم حکمت
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ،
در راستای گردآوری و شنیده شدن نظرات گوناگون و همچنین نزدیک شدن به یک نظام تعلیم حکمت مطلوب ،
قصد دارد مصاحبه هایی را حول سه محور :
🔴 آسیب شناسی تعلیم حکمت
🔴 نظام تعلیم حکمت مطلوب
🔴 ثبت تجارب اساتید حکمت
با اساتید و پژوهشگران مطرح حکمت در سطح حوزه های علمیه ، ترتیب دهد .
🔰🔰🔰
ان شاءالله گزارش این جلسات در همین کانال به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید.
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄*
🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت
@talim_hekmat
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/1935
💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2003
💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2051
💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2104
💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2155
💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2185
💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2203
💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2243
💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2333
💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2404
💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2456
💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2487
💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2536
💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2576
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #کلام_استاد
💠 #استاد_یزدان_پناه
☑️ بریده هایی از کلاس #خارج_نهایه
💢بخش 0️⃣1️⃣
🌐 واقع بما هو واقع (3)
🏷 آيا چنين نيست كه «بما هو واقع»، قيد موضوع فلسفه قرار گرفته و آن را خاص كرده و بدان رنگي ويژه بخشيده است؟
✅ پاسخ اين است كه
حیثیت در اينجا قيد نيست، بلكه بيان اطلاق و بيرنگي است. منظور اين است كه در ساحت خود واقع بمان و به ساحت واقعيتها خاص قدم مگذار.
موضوع فلسفه، حتي مقيد به اطلاق نيست،ازهمينرو، جزئيترين موجودات را هم شامل است و فلسفه ميتواند دربارة جزئيترين موجودات نيز بحث كند، البته از منظر واقعيت. بنابراين حيثيت و قيد مذكور، قيد تأسيسي نيست، بلكه توضيحي است. اين ادبيات فقط اين نكته را بيان ميكند كه در فلسفه به واقع، ازآنجهت كه واقع است، نگريسته ميشود. 🔺از نحوة وجود محكيهاي معقولات ثاني فلسفي، مانند وحدت و فعليت و ... بايد در فلسفه بحث كرد. همچنين است نحوة وجود معقولات ثاني منطقي، نحوة وجود ماهيات (بر اساس اصالت وجود)، نحوة وجود كثرت، قوه، جسم، نفس، عقل، علم، مفهوم، حركت، زمان، مكان، عدم مضاف، عدم مطلق، معلول، واجبالوجود و ... . نيز ميتوان در فلسفه از نحوة وجود حقايقي بحث كرد كه تا كنون فيلسوفان بدان نپرداختهاند؛ مانند نحوة وجود جامعه. آيا اصلا غير از افراد، حقيقتي با عنوان جامعه وجود دارد و يا اينكه جامعه يك امر اعتباري است، مانند لشكر، و غير از افراد، در خارج چيزي وجود ندارد. علامه طباطبايي از نحوة وجود اعتباريات، در برابر امور حقيقي، بحث كرده است. بحث دربارة نحوة وجود اشيا، شأن فيلسوف است. تا هرجا كه واقع بما هو واقع پيش برود، فيلسوف ميتواند با نگاه وجودي دربارة آن بحث كند. در فلسفة هنر، بايد از نحوة وجود زيبايي سخن گفت و در هرمنوتيك (فلسفة فهم) بايد از نحوة وجود فهم بحث كرد. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac