#گزارش_نشست
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی 2️⃣
#آیةالله_حائری_شیرازی
💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درکها و دغدغههای اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.»
🔰بخش دوم
حجت الاسلام مبشری:
روایت معروفی است از امام باقر علیه السلام که الکمال کل الکمال التفقه فی الدین التقدیر علی المعیشه الصبر علی النائبه
✔️ یکی از مهم ترین دغدغه هایی که در طول این چند مدت در وجود آیت الله حائری می دیدم، بحث عملیاتی کردن فقه، آن هم در عرصه تشخیص موضوع است.
شما می دانید بسیاری شان فقیه را ورود جزئی به موضوعات نمی دانند. و جمله معروفی است که تشخیص موضوع بر عهده مکلف است
ایشان معتقد بودند که جز فقیه، کسی شانیت تشخیص موضوع را ندارد و لازمه اجتهاد را در گرو تشخیص موضوع فقیه می دانستند. این از جمله مواردی بود که ایشان در زمان حیاتشان با قدری طمانینه بیان می کردند اما در جلسات خصوصی بیان می کردند که فقیه باید موضوع شناس باشد.
در هر باب می توان از مجتهد جداگانه و متخصصی استفاده کرد.
✔️ ایشان جمله معروفی دارد که روزنامه رسالت هم چاپ شده بود که اگر فرد اعلم زمان هم باشد، مجتهد در حکم است و مجتهد در موضوع نیست.
امروز خلاهایی که در جامعه فقاهتی ما هست، را مشاهده می کنید.
فقیهی که با عنصر مکان و زمان نظام سیاسی و فقه سیاسی را احیا کند، کمیاب است.
ابعاد علوم انسانی که در ذهن فعال و پویای ایشان بود، یکی بحث تقدیر المعیشه برای همه مردم بود.
به زبان امروزی هر کد ملی سه عنصر مسکن، مرکب و شغل مناسب را داشته باشد.
ایشان با طرح فلاحت در فراغت ابرویش را گرو گذاشت و اقتصاد مقاومتی را عملا اجرا کرد. زمین های موات را به صورت سیستمی از منابع طبیعی گرفت و هفتاد اصله درخت، کاشت داد به قشر متوسط به پایین (فقیر).
فقه پویا را در ایجاد اشتغال ببینید. یک کلنگ که می خورد 200 شغل ایجاد می شود.
وقتی تفکر برود روی ضروریات. تامین مرکز وسیع، مرکب راهور و شغل مناسب، شما می بینید به سمت الدنیا مزرعة الآخرة به معنای واقعی کلمه پیش می رویم.
حرص در تولید، اقناع در مصرف سیره عملی ایشان بود در احیای علوم انسانی.
اخلاصی که ایشان داشت، در معیشت مردم تجلی داشت. فقه ایشان تجلی داشت.
✔️ موثرترین فرد در شخصیت ایت الله حائری شیرازی، ایت الله شاه آبادی بوده است.
دلیلش هم این است که ایشان کتابی دارد به نام الولایة. الولایة را بر اساس شذرات المعارف نوشته اند.
اقای حائری می گفت امام حسنة من حسنات شاه آبادی.
ادامه....👇
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#گزارش_نشست
#سلسله_نشستهای_کلام_انقلابی 2️⃣
#آیةالله_حائری_شیرازی
💠«دومین جلسه از سلسله نشست های دردها، درکها و دغدغههای اندیشمندان معاصر، پیرامون شخصیت مرحوم آیت الله حائری شیرازی برگزار شد. در این نشست آقایان حجج اسلام مبشری و رمضانی، از شاگردان ایشان و هم چنین آقای دکتر علی حائری، فرزند ایشان به بیان ابعاد شخصیتی اندیشه و سلوک ایشان پرداختند.»
🔰بخش سوم
حجت الاسلام رمضانی
✔️حکمت
اولین ویژگی ای که درباره ایشان افراد مختلف گفته اند، حکمت است.
آقا تعبیر حکیم به این معنا را به جز در مورد حضرت امام، در مورد کسی در بیانات رسمی شان نگفته اند.
بخش اول- ویژگی های برجسته ایشان
✔️ نبوغ
• آدم باهوش بین علما زیاد است. اما نبوغ ویژگی خاصی است و در هر کسی پیدا نمی شود.
• ایشان به معنای واقعی کلمه نبوغی داشتند. به وضوح مشهود است.
• سرعت انتقال و حضور ذهن فوق العاده بالا و نبوغ عجیب
✔️ تفکر
• آقا هم در پیامشان روی این کلمه دست گذاشتند.
• هر سوالی که می پرسیدید انتظار یک جواب حکیمانه و خاص داشتید.
• پای هر سخنرانی اش که می نشستید منتظر نکته جدید و بدیعی بودید واگر نبود، تعجب می کردید.
• می فرمودند من از نخواندن هایم بیشتر از خواندن هایم سود بردم.
• مطالعه شان هم خیلی بالا بود. اولین نفر ایشان می رفت در کتابخانه، اخرین نفر هم خارجش می کردند.
• تمثیل ها را از خود زندگی اصطیاد می کردند.
▪️مثال می زدند شما قصابی می روید من هم قصابی می روم. من دقت می کنم به کارهایی که می کند. مثال می زدند من در قصابی می روم، می بینم چاقو را طوری به هم می زند که تیز شود. لب پر نشود. زدگی پیدا نکند. بعد به ذهنم می رسد زن و شوهر در خانه مثل دو چاقو اند. اگر با ظرافت خاصی در کنار هم باشند، باعث تیز و صیقلی شدن هر دو می شود. اما اگر ظرافتش نباشد، ضایع می شود.
▪️ ایشان زمینی مسافرت می کرد برای تفکر.
• علاوه بر این که اهل فکر بودند، ملهم هم بودند. این در اثارشان مشهود است. تفسیر سوره یوسف در خواب به ایشان الهام شده است.
✔️ آشنایی با علوم روز
▪️ آشنایی تفصیلی داشتند.
▪️مقالات روز را هم مطالعه می کردند.
▪️ در مباحث کشاورزی و آبخیز داری صاحب نظریه است
▪️ریاضیات جدید
▪️علوم زیستی و طبیعیات
✔️ فکر باز و شخصیت باز
• نسبت به تجارب جدید و افکار جدید
• مناظرات مفصل با اندیشمندان سایر کشورها
• عروس ایشان از اتریش است
• طرح های زمان نماز جمعه
▪️ پیوند دوستی (متعه)
▪️پارک های بانوان در دهه 70
✔️ معنویت در اوج اشتغالات سیاسی و دنیوی
• اهل سلوک و عرفان در عین ورود تفصیلی شدید به عالم سیاست
▪️ایشان وارد درگیری های سیاسی برای حفظ نظام می شد
▪️ اماج تهمت قرار می گرفتند
▪️در عین حال اهل کشف و کرامات بودند
✔️مباحث کاربردی به واسطه حضور در عینیت جامعه
▪️ ایشان نظریه پرداز بود. ولی نه نظریه پردازی که گوشه حجره نظریه پردازی کرده باشد.
• اقای حائری می گفتند ما نیاز به نظریه پردازی در متن درگیری های اجتماعی داریم.
• ایشان 30 سال امام جمعه بود و از طرفی اهل فکر
• اقتصاد، فقه القضا، امر به معروف، کشاورزی و محیط زیست، تربیتی،
▪️این ها از دل درگیری اجتماعی آمده است.
▪️می فرمودند کاش مراجع چند سالی خارج از کشور زندگی می کردند با فضای غرب و تمدنشان آشنا شوند.
• پناهیان می گوید هیچ کس را نمی شناسم که به اندازه ایشان حرف برای سبک زندگی داشته باشد.
بخش دوم- دغدغه اصلی و کلان پروژه آیت الله حائری شیرازی
✔️ پروژه فکری ای که پنجاه سال دنبالش بودند.
▪️ کاربردی کردن دین
دغدغه ایشان کاربردی کردن دین بود.
نظریه پردازی در اقتصاد، جامعه شناسی، و... همه اش به خاطر کاربردی کردن دین بود.
می فرمودند آسیدمنیرالدین در اخرین تماس تلفنی شان با حسرت گفتند ما دین را عملیاتی نکردیم و اصل آبروی دین زیر سوال رفت.
ما در حوزه خروار خروار گندم انبار کرده ایم و تبدیل به نان نکرده ایم. اما علوم انسانی غربی با گندم های فاسد نان دست مردم می دهند.
تفسیر قرآن گندم است نه نان.
حتی الان بخش هایی از فقه نان نیست، گندم است.
نانش علم حقوق است.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی
◾️ مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام سپهبد باشم سلیمانی
🎙 سخنران: حضرت استاد یزدانپناه
◽️ مداح: حاج عباس یوسفی
🗓 زمان: یکشنبه ۱۲ دیماه، همراه با اقامه نماز مغرب و عشا
🕌 مکان: آمل، مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام
@nasimehekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰تخفیف 50% به مناسبت دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت
💠#کتاب_الکترونیک
🌐برای خرید کتابها اینجا کلیک کنید.
📆 از تاریخ 9 الی 19 دی ماه
مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
4️⃣1️⃣هستیشناسی در فلسفه مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2982
5️⃣1️⃣اشتراک معنوی وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3026
6️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3053
7️⃣1️⃣زیادت وجود بر ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3078
8️⃣1️⃣ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3093
9️⃣1️⃣اصالت وجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3113
0️⃣2️⃣اعتبارات سه گانه ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3133
1️⃣2️⃣کلی طبیعی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3154
2️⃣2️⃣کلی طبیعی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3164
3️⃣2️⃣علت تشخص ماهیت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3176
4️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3184
5️⃣2️⃣اقسام ماهیت (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3191
6️⃣2️⃣ملاکهای فصلیت فصل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3199
7️⃣2️⃣جوهر و عرض
https://eitaa.com/fvtt_ir/3207
8️⃣2️⃣ماهیت و حقیقت جسم
https://eitaa.com/fvtt_ir/3216
9️⃣2️⃣برهان بر وجود هیولی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3227
0️⃣3️⃣صورت جسمیه و احکام آن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3237
1️⃣3️⃣نسبت ماده و صورت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3248
2️⃣3️⃣عرض و مقولات عرضی
https://eitaa.com/fvtt_ir/3264
3️⃣3️⃣حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3272
4️⃣3️⃣حرکت قطعیه و حرکت توسطیه
https://eitaa.com/fvtt_ir/3285
5️⃣3️⃣لوازم حرکت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3300
6️⃣3️⃣مقولات حرکت پذیر و نفی حرکت جوهری
https://eitaa.com/fvtt_ir/3311
7️⃣3️⃣زمان
https://eitaa.com/fvtt_ir/3319
8️⃣3️⃣مواد ثلاث
https://eitaa.com/fvtt_ir/3327
9️⃣3️⃣احکام واجب الوجود
https://eitaa.com/fvtt_ir/3335
0️⃣4️⃣احکام ممکن
https://eitaa.com/fvtt_ir/3343
1️⃣4️⃣علت و معلول
https://eitaa.com/fvtt_ir/3353
2️⃣4️⃣تقسیمهای علت
https://eitaa.com/fvtt_ir/3359
3️⃣4️⃣امتناع دور و تسلسل
https://eitaa.com/fvtt_ir/3363
4️⃣4️⃣تفکیک میان ابداع و تکوین
https://eitaa.com/fvtt_ir/3399
5️⃣4️⃣مناسبات علت و معلول (سنخیت)
https://eitaa.com/fvtt_ir/3417
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 5️⃣4️⃣
🌐 مناسبات علت و معلول (سنخیت)
🔺 منظور از این سنخیت آن است که در وجود علت، ویيگی ای وجود دارد که منشأ پیدایش معلول می شود. مناسبت میان علت و معلول، هم درباره فاعل های طبیعی قابل طرح است و هم درباره فاعل های ایجادی.
🔘 الف) مناسبات علت و معلول طبیعی
🔺 فاعل های طبیعی بر دو قسم اند: 1. فاعلی که فعلش مثل فاعل و از نوع آن است؛ مانند آتشی که سبب آتش دیگری شود. 2. فاعلی که فعلش مثل فاعل و از نوع آن نیست؛ مانند حرک/ت که فاعل حرارت می شود یا حرارت که فاعل سیاهی است.
🔺 در فاعلی که با فعل خود هم نوع نباشد، نمی توان گفت فاعل از فعل قوی تر یا ضعیف تر است؛ چون تفاضل دو امر بر وجود جهت اشتراک و وحدیت میان آن دو امر متوقف است.
🔘 فاعل های طبیعی ای که فعل آنها از نوع آنهاست، در مقایسه با فعل خود یکی از سه قسم ذیل خواهند بود
🔺 1.وجود معلول ناقص تر از وجود علت است؛ 2. وجود معلول مانند وجود علت و هم رتبۀ آن است؛ 3. وجود معلول قوی تر از وجود علت است. این قسم ناممکن است؛ زیرا اگر معلولی چیزی را که با علت در آن چیز مشترک است، بیشتر از علت داشته باشد؛ آن زیادی را، یا بالذات دارد یا به سبب زیادی استعداد ماده دارد یا به سبب علت و به سبب اثری که از علت صادر شده است دارد. این فرض که زیادی را بالذات داشته باشد، باطل است؛ چون لازمه اش آن است که در معلول امری حادث شود، بی آنکه علتی داشته باشد.
🔺 فرض دوم نیز باطل است؛ چون لازمه اش آن است که استعداد زیاد ماده سبب فعلیّت یافتن شیء شود؛ در حالی که روشن است استعداد چیزی جز فقدان و قابلیت نیست و فقدان و قابلیت نمی تواند سبب ایجاد شیء شود. در فرض سوم، زیادت معلول ناشی از دو امر است: علت، و اثر صادر شده از علت. بنابراین، علت زیادت معلول دو چیز است نه یکی چیز، و آن دو با هم بیشتر و زیادتر از معلول هستند. پس معلول برتر و قوی تر از علت نیست و این خلف است.
🔘 علت و معلولی که به نوع واحدی تعلق داشته باشند، از نظر استعداد نهفته در ماده و وجود یا عدم مانع به پنج قسم ذیل تقسیم می شوند:
🔺 1. علت و معلول در استداد ماده مشارکت نداشته باشند؛ مواد آنها استعداد های متفاوت داشته باشند. لازم نیست اثر علت با خود علت برابر باشد؛ چون ممکن است تفاوت استعدادها، موجب تفاوت در قبول آن معنا شود و ازاین رو آن معنا را به طور مساوی نپذیرند.
🔺 2. علت و معلول در استعداد ماده مشترک باشند و آن استعداد تام باشد و در مادۀ مستعد، قوه ای هماهنگ با استعداد یاد شده باشد و به کمک آن بیاید و باقی باشد.
🔺 3. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند و آن استعداد تام است، اما در ماده مستعد قوه ای مخالف وجود دارد که ضدّ اثر فاعل است، ولی پس از تأثیر فاعلی، آن قوه مخالف باطل و زائل می شود.
🔺 4. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند و آن استعداد تام است و در مستعد چیزی جز استعداد و قابلیت برای اثر فاعل وجود ندارد؛ یعنی نه قوّه مخالف در آن وجود دارد و نه قوه موافق و معین.
🔺 در این سه قسم اثری که در معلول ظاهر می شود، ممکن است کاملاً شبیه اثری باشد که در فاعل ظاهر می گردد.
🔺 در مواردی ممکن است اثر معلول زیادتر از اثر علت به نظر برسد؛ مانند آبی که در اثر سرما یخ می بندد و سرمای یخ بیشتر از سرمای هوا به نظر می رسد، اما این برتری معلول بر علت واقعیت ندارد؛ زیرا در اینجا علت سرمای یخ، تنها سرمای هوا نیست و قوّه سرد کننده صوری ای نیز که در آب وجود دارد، در سرمای یخ اثرگذار است و سرمای یخ معلول دو عامل است: سرمای هوا و قوّه سردکننده نهفته در آب، و سرمای یخ گرچه از سرمای هوا بیشتر است، از سرمای آن دو بیشتر نیست.
🔺 5. علت و معلول در استعداد ماده مشترک اند، ولی به سبب وجود قوه ای در ماده معلول که مانع تأثیر علت است، استعداد ماده معلول ناقص است. در این قسم معلول مشابه و مساوی علت نیست؛ زیرا اثر شیئی که با ضدّ و مانع مواجح نیست، با اثر شیئی که با ضد و مانع مواجه است، یکسان نیست.
🔘 نتیجه
🔺 با بررسی فوق، این حقیقت آشکار می شود که علت و معلول با توجه به مادۀ یکسانی که دارند و استعداد مشابه آنها، یا با یکدیگر مساوی اند یا علت برتر و قوی تر از معلول است، نه آنکه معلول برتر از علت باشد، اما با توجه به علیت علت و معلولیت معلول و تقدم ذاتی علت بر معلول، علت برتر از معلول و قوی تر از آن است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 225_228
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ آثار #استاد_فلاح
🔴#تازه_های_نشر
🔰کتاب بینش علمی
نگاه حوزوی به مقوله کسب دانش
💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا لیک کنید.
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ آثار #استاد_فلاح
🔴#تازه_های_نشر
🔰کتاب برنامه ریزی مأموریت گرا و برنامه ریزی منابع محور
درنگی در تنوع گزینه های برنامه ریزی
💠مؤلف: حجت الاسلام و المسلمین فلاح شیروانی
🔗برای دریافت کتاب به صورت الکترونیکی اینجا کلیک کنید.
🇮🇷 کلام انقلابی | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔗 @kalam_Enghelabi
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
کلاس درس خارج تفسیر قرآن کریم استاد یزدانپناه از روز یکشنبه ٢۶ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ۳۴۳ جلسه، تفسیر سوره بقره را آغاز خواهد کرد. مشتاقان به مباحث تفسیری، فرصت را غنیمت بدانند و از ابتدای این سوره از این درس بهره مند شوند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 یادداشتی از درس تفسیر
▫️آقای محمدرضا سعادتی یادداشتی را در کانال شخصی خود پیرامون درس تفسیر آیتالله یزدانپناه منتشر کردهاند که به قرار ذیل است؛
▫️ سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم از اولین درسهایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی نمود، درس خارج تفسیر المیزان استاد یزدانپناه بود که در آن سال با شروع تفسیر سوره حمد آغاز شده بود.
▫️ امروز ٢۱ دی ماه ١۴٠٠ بعد از ٢٣٠ جلسه درسی پیرامون تفسیر سوره حمد، به توفیق الهی این سوره به پایان رسید.
▫️ به خاطر دارم زمان شروع تفسیر سوره حمد استاد فرمودند:
"چون این سوره به منزله کل قرآن است و از بُطنان عرش است، باید حوصله کنیم و عُمق مباحث را تا جایی که میتوانیم مطرح کنیم".
لذا ایشان در تفسیر سوره حمد تمام تلاش خود را برای این امر مهم به صحنه آوردند.
▫️مناسب است به برخی از روشهای تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازم:
1⃣ تدریس متن و ارائه نظر مختار:
استاد ابتدا متن المیزان را تدریس میفرمودند و بعد از آن به بیان مختار خودشان میپرداختند و در بیان مختار، مباحث فراتر از المیزان را مطرح میکردند از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی رضواناللهعلیه، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین.
2⃣ تفسیر قرآن به قرآن:
ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را میکردند هر آیهای با آیات دیگر تفسیر شود، به صدها آیه ارجاع داده میشد برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود.
3⃣ ظهورگیری:
از آیات فروان قرآن کمک گرفته میشد تا ظهور آیه مد نظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که به صورت جامع به آیات میپردازند.
4⃣ مباحث لغوی:
پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغت و عدم توقف در آنچه که فقط در کتب لغوی اشاره شده است. در کنار رجوع به منابع لغوی، ایده ارتکاز را مطرح میفرمودند.
5⃣ استفاده از روایات:
بهره بردن از روایات اهل بیت علیهمالسلام و سطح بندی آن برای تفسیر آیات.
6⃣ نگاه دقیق و جامع به آیات قرآن و سورههای قرآنی:
ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیمبندیها، نسبتسنجیها، کلی و جزئیکردنهای چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه را مطرح میکردند؛ برای مثال تقسیم بندی دوگانه و سه گانه "صراط" و "سبیل" و تفاوت و نسبتهای بین آنها، تقسیم بندی دو گانه هدایت، بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی ذیل آیه بسم الله الرحمن الرحیم، بررسی مراحل بندگی و عبودیت بصورت ذیل آیه ایاک نعبد و ایاک نستعین که از سطح ایمان ظاهری تا لایه بقاء بعد فناء و تکمیل فناء را در بر میگیرد.
7⃣ بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی:
به این موارد اشاره کرده بودند و حضرت استاد به صورت مفصل این مبانی را توضیح فرمودند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣ جلسه به آن پرداخته شد. در حقیقت این مبانی که دانش پژوه را برای فهم بهتر متن کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته می شد که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها بود و در کار تفسیری از آن ها بهره برده میشد.
8⃣ عدم ورود و مخلوط کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی:
از هنرهای استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند و ظهورگیری ها را انجام دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمیزدند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی آن تمام میشد و ظهورگیریها انجام میشد، بحث جداگانهای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح میکردند.
9⃣ سیاق آیات:
پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه میرسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر میکردند. به سیاقهای شناور قرآنی نیز واقف بودند و از آن استفاده مینمودند.
.
0⃣1⃣ پرداختن به تفسیر سلوکی آیات:
استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، برای این امر متناسب با هر آیهای به بیان و بهرههای سلوکی آیات پرداخته میشد و اسرار سلوکی هر آیه مطرح میشد.
1⃣1⃣ پرداختن به تفسیر اجتماعی:
یکی از مهمترین ویژگیهای مباحث استاد این است که امتداد اجتماعی آن را بیان میکنند و قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده و باید تفسیر اجتماعی قرآن همراه با مبانی آن جمعآوری شود لذا به تفسیر اجتماعی آیات سوره حمد پرداختند و نقش برخی از آیات را در ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان نمودند.
2⃣1⃣ بیان روان و پرهیز از بیان دشوار:
بیان استاد، بیان روان و بسیار قابل فهم هست. دستهبندیها و مرحله مرحله بحث را ادامه دادن با بیان روان از ویژگیهای درس ایشان است.
3⃣1⃣ ذهن نظاممند:
به علت احاطه نظام اندیشهای به مباحث اسلامی و مبانی، سوره حمد را با دید کلان تفسیر نمودند و تمام جزئیات سوره را ذیل نگاه کلان سامان میدادند و نظامواره مباحث را مطرح مینمودند.
🏷 برگرفته از کانال رستاخیز به نشانی:
@rastakhiz_ir
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند :
✨ دوره مجازی #کلام_انقلابی
💢 با تدریس : استاد فلاح شیروانی (زید عزه)
💠 مرحله اول کتاب: روح توحید نفی عبودیت غیر خدا (اثر رهبر معظم انقلاب)
🔻 ویژه طلاب (برادر و خواهر)
🔺 به صورت تدریس آفلاین و جلسات جمع بندی آنلاین
🔻شروع دوره : ۱۲ بهمن
🔺 مهلت ثبت نام : تا ۱۰ بهمن
❗️ توضیح: فایل های ارائه به صورت تصویری استدیویی ضبط شده و میانگین ۳۰ دقیقه است و هفته ای ۴ فایل دیده میشود و یک جلسه پرسش و پاسخ و رفع اشکال با استادیاران که از شاگردان استاد هستند برگزار میشود.
🌐 لینک ثبت نام : https://b2n.ir/s54504
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac