موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠 #نشست_فلسفی 2️⃣ ☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ 🔘 سلسله نشست های فلسفی 🌐 موضوع نشس
ج2-نشست فلسفی-استاد امینی نژاد-990927.MP3
23.42M
💠 #نشست_فلسفی 2️⃣
🔉 #فایل_صوتی
🌐 موضوع #نشست_دوم: نحوه تقرر ماهیت
❇️ با حضور استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین #امینی_نژاد
🕢 زمان برگزاری: پنج شنبه 27 آذرماه 99
✔️ توضیحاتی در مورد نشست دوم + سؤال نشست:
https://eitaa.com/fvtt_ir/2904
🔊 همین فایل صوتی را می توانید از لینک زیر نیز #دانلود بفرمایید:
https://b2n.ir/249742
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 1️⃣1️⃣
🌐 مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 وجه نیاز به فلسفه
🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم.
🔘نیازمندی فلسفه به برهان
🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد.
🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است.
🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان
🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم.
🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 79_82
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #معرفی_کتاب📚
1️⃣جایگاه عزم
https://eitaa.com/fvtt_ir/2814
2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2871
3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام
https://eitaa.com/fvtt_ir/2889
4️⃣اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2932
5️⃣مقام مردم
https://eitaa.com/fvtt_ir/2944
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰طی سالهای حیات حضرت امام رحمةاللهعلیه آنچه از ایشان در باب مردم دیدیم و شنیدیم واقعاً عجیب و نادر بود. این موضع متفاوت شامل نوع نگاه به مردم و نقش، جایگاه و اقتدارات آنها، عواطفی ویژه و پیامبرگونه نسبت به ایشان، تعاملی بسیار کریمانه و انسانی با آنها و در کنار همه اعتماد شگفتانگیزی بود که به تعهد، تحرک و همراهی مردم داشت.با نظر به دیدگاههای مردممحور حضرت امام و نقش مؤثر این نگاه در ویرایش زندگی معاصر کشور ما، با این که از اهتمامهای عمیق ایشان به فلسفۀ فطرت یا فلسفۀ ولایت و موضوعاتی از این دست باخبریم، میتوانیم ایشان را «#فیلسوف_مردم» بخوانیم و نگاههای جدی الهیاتی ایشان به انسان، جامعه، عیال الله و مردم را جدی بگیریم.
🔰 «مقام مردم» عنوان کتابی است که به تبیین دیدگاه و نظرگاه حضرت امام ره درباره مردم می پردازد.
🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت #الکترونیکی منتشر شد.
🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2508
2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2553
3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2591
4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2635
5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2667
6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2694
7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2710
8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود
https://eitaa.com/fvtt_ir/2728
9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2761
🔟 منابع حکمت اشراق (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2817
1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2830
2️⃣1️⃣نامهای بهکار رفته برای فلسفه سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2845
3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2866
4️⃣1️⃣کتابشناسی توصیفی آثار اشراقی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2883
5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2899
6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2927
7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق
https://eitaa.com/fvtt_ir/2947
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آموزش_حکمت_اشراق
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 7️⃣1️⃣
🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق
🔘 مقدمه 2. تقسیم های نور و ظلمت
🔺 سهروردی پس از آنکه در میان مادّه و مادیات و عالم ابعاد _که وجودهای غیر ادراکی اند_ وجود نوری و ادراکی موجودات مافوق نفس را به اثبات رساند، به نظامی در تبیین هستی دست می یابد که می توان آن را «نظام نور و ظلمت» نام داد.
🔘 تقسیمات نور
🔺 نور چون وجود به دو قسم «نور فی نفسه لنفسه» و «نور فی نفسه لغیره» منقسم می شود.
1️⃣ انوار جوهری
🔺 «نور فی نفسه لنفسه» همان نورهای جوهری اند، نورالانوار، انوار طولی و عَرضی، نفوس فلکی و انسانی همگی نورهای جوهری اند. سهروردی از نورهای جوهری به نور «نور محض» یاد می کند.
2️⃣ انوار عرضی
🔺 «نور فی نفسه لغیره» نورهای عرضی اند که شیخ از آنها به « نور عارض» تعبیر می کند. نورهای عارض نیز دو قسم اند؛ « نور عارض مجرد» نورهایی هستند که از نورهای جوهری عالی بر نورهای جوهری پایین دست می تابند و اشراق می شوند. این نورها نسبت به جواهر نوری سافل، نورهای عرضی محسوب می شوند که موجب ازدیاد روشنائی آنان می شود. سهروردی از این نورهای عارض مجرد به «نور سانح» یاد کرده است.
🔺 قسم دیگر از نورهای عارض، «نورهای عرضی مادی» هستند. همه نورهایی که در عالم ماده قرار دارند مثل نور خورشید و نور چراغ ها و نور شمع همگی نورهای عارض بر جوهر تاریک جسم اند و بدین ترتیب، تقسیم حوزۀ نورها به پایان می رسد.
🔘 تقسیمات ظلمت
1️⃣ ظلمت جوهری
🔺 حوزه ظلمت نیز دو گونه است. گونه نخست ظلمت جوهری است. ظلمت جوهری، همان جسم است که در اصطلاح خاص اشراقی از آن به «برزخ» یاد می شود. جوهر ظلمانی به علت غیبتی که سراسر آن را فراگرفته، هیچ گونه نور، ادراک و شهودی در آن وجود ندارد.
2️⃣ ظلمت عرضی
🔺 غیبت و احتجاب جسم، موجب غیبت و احتجاب همه اعراض جسم، همانند سفیدی، سیاهی، اضافات _به غیر از نور عرضی مادی_ می شود و با این حساب، عالم ماده یکپارچه هویتی غیرادراکی یافته و در تاریکی و ظلمت غوطه ور است.
🔘 چالش های نظام نور و ظلمت
1️⃣ مشکلات ظلمت محض دانستن عالم ماده
🔺 ظلمت دانستن عالم ماده مشکلات فلسفی، عرفانی و دینی به همراه دارد؛ چراکه اگر نظام عالم براساس نظم تشکیکی شکل گرفته باشد، نمی توان عالم ماده را که ضعیف ترین مراتب موجودات است به کلی از نور بی بهره دانست. به تعبیر صدرالمتألهین اگر عالم ماده _به جهت امتداد مقداری_ سراسر غیبت است، از جهتی دیگر _که همان جهت وحدت اتصالی است_ دارای حظّ نوری است.
🔺 عرفان نیز با توجه به مبنای وحدت شخصیه وجود، همه عالم را یکسره نور تلقی می کنند و تعبیرهای آنها درباره ظلمت عالم ماده در فضای نسبیت معنا و تفسیر می شود. از منظر دینی تسبیح گویی همه موجودات حتی ذرات عالم ماده با تحلیل شیخ اشراق از ظلمت عالم ماده ناسازگار است.
2️⃣ ناهماهنگی قائل شدن به نور عرضی مادی با مبنای فلسفی نظریه نور و ظلمت
🔺 تحلیل شیخ اشراق از نور عرضی مادی و جای دادن آن در حوزه نور با تفسیر فلسفی ای که وی از نور مطرح کرده، کاملاً ناهماهنگ است. تفسیر فلسفی نور به ظهور و حضور و ادراک باز می گردد. این در حالی است که نور مادی هیچ گونه ادراکی برای خود یا دیگران همراه ندارد؛ جز آنکه جزء شرایط اشراق ابصاری نفس به موجودات در عالم ماده است.
3️⃣ نامشخص بودن جایگاه موجودات مثالی در این طرح
🔺 با آن که شیخ شهاب الدین سهروردی کاشف عالم مثال است، ولی جایگاه این عالَم و موجودات مثالی در نمودار ارائه شده روشن نیست. آیا موجود مثالی در حوزه اقسام نور قرار دارد، یا در حوزه عالم ظلمت است، یا حقیقتی میانه دارد و نیمه نورانی و نیمه ظلمانی است؟ و اگر بعدها در دستگاه فلسفی ملاصدرا مشخص شده و موجود مثالی را نیمه تجردی محسوب داشته اند و فرض اخیر را درباره موجود مثالی بپذیریم، تبیین حقیقت نیمه نوری چگونه خواهد بود؟
📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 56_59
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
1️⃣ اهمیت حکمت مشاء
https://eitaa.com/fvtt_ir/2517
2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2561
3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2594
4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2616
5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2638
6️⃣ علوم و اقسام آن (1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2677
7️⃣ علوم و اقسام آن (2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2715
8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2848
9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2869
🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2886
1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2902
2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2930
3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2950
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #حکمت_مشاء
💠 #استاد_کردفیروزجائی
💢بخش 3️⃣1️⃣
🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا
🔘 تقسیم معقولات به اولی و ثانویه
🔺 در فلسفه اسلامی، معقولات به سه قسم معقولات اولی یا مفاهیم ماهوی، معقولات ثانیه منطقی یا مفاهیم منطقی و معقولات ثانیه فلسفی یا مفاهیم فلسفی تقسیم شده است. اما مشائیان این تقسیم را به شکل کنونی نداشته اند. آنها معقولات را دو قسم کرده اند: معقولات اولی و معقولات ثانویه.
🔺 اولی، همان مفاهیم کلی ای هستند که از اشیای خارجی در ذهن حاصل می شود و ماهیت آنها را تشکیل می دهد.
🔺 معقولات ثانویه، آن دسته از مفاهیم عقلی هستند که از معقولات اولی در ذهن انتزاع می شوند.
🔺 درحالی که معقولات اولی از اشیای خارجی حکایت می کنند، معقولات ثانیه، مفاهیم ذهنی را توصیف می نمایند.
🔘 دیدگاه فارابی و ابن سینا در تقسیم معقولات به اولی و ثانیه
🔺 ایشان جایگاهی برای معقولات ثانیه فلسفی در نظر نگرفته اند و در هیچ جای دیگر نیز این عنوان را مطرح نکرده اند، ولی در مقام تعریف فلسفه اولی و تعیین موضوع آن، به مفاهیمی مانند قوه، فعل، وجوب، امکان، علت و معلول اشاره کردند و آنها را از معقولات اولی و نیز از معقولات ثانیه منطقی، متمایز کردند و وجه جامع آنها را موجود بما هو موجود دانستند و گفتند در فلسفه اولی از این امور سخن گفته می شود.
🔺 با توجه به اینکه این فیلسوفان موجود بما هو موجود را جامع این مفاهیم می دانستند، می توان گفت آنها این مفاهیم را حاکی از خارج، و بیانگر احکام و اوصاف موجودات خارجی می دانستند. اما پس از ابن سینا، فیلسوفانی چون بهمنیار، سهروردی و حتی محقق طوسی و برخی از شارحان آنها این مفاهیم را به معقولات ثانیه (منطقی) ملحق کردند و آنها را مانند منطقی، ذهنی و اعتباری شمردند.
🔘 تقسیم علم به بدیهی و نظری
🔺 علم بدیهی، علمی است که بدون فکر و نظر حاصل شود و علم نظری، علمی است که حصول آن متوقف بر فکر و نظر باشد.
🔺 تقسیم به بدیهی و نظری فقط به ادراکات کلی مربوط است؛ جزئی نه کاسب است و نه مکتسب، یعنی جزئی، نه نتیجه فکر و استدلال است و نه مقدمه ای که در استدلال به کار گرفته می شود.
🔺 استدلال فیلسوفان بر وجود ادراک های بدیهی، لزوم دور و تسلسل بر فرض نظری بودن همۀ ادراک ها و در نتیجه، نفی هرگونه علمی است.
🔘 اتحاد عاقل و معقول
🔺 ابن سینا در این زمینه دو پاسخ کاملاً متعارض داده است. او در المبداء و المعاد، اتحاد عاقل و معقول را پذیرفته، بر آن استدلال کرده است و در مواردی از آثار دیگر، از جمله در الالهیات من کتاب الشفاء، موافق آن سخن گفته است. اما در الاشارات و التنبیهات، قول به اتحاد عاقل و معقول را سخنی شعری شمرده، با استدلال های متفاوتی آن را نقد کرده است.
🔘 دیدگاه ملاصدرا
🔺 ملاصدرا کوشیده است اتحاد عقل و عاقل و معقول را اثبات کند. درحالی که اگر در برخی آثار ابن سینا بر اتحاد عاقل و معقول تأکید شده، در همان آثار بر نفی اتحاد حاس و محسوس نیز تصریح شده است، اما ملاصدرا همان گونه که به اتحاد عاقل و معقول قائل شده، به اتحاد حاس و محسوس و نیز اتحاد متخیِّل و متخیَل نیز قائل شده است.
📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 71_77
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ سلسله نشست های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب
💠 موضوع: مأموریت #طلبه_عصر_انقلاب در مواجهه تمدنی با غرب در #گام_دوم_انقلاب_اسلامی و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی
✳️ ارائه دهنده: #استاد_یزدان_پناه
🌐 برگزار شده توسط مدرسه معصومیه (س) @masoumieh_ir
🔊 #فایل_صوتی را در پست بعد دانلود کنید
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
Neshaste Dovom.mp3
19.97M
#فایل_صوتی
💠 مأموریت #طلبه_عصر_انقلاب در مواجهه تمدنی با غرب در #گام_دوم_انقلاب_اسلامی و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی
✳️ ارائه دهنده: #استاد_یزدان_پناه
🌐 برگزار شده توسط مدرسه معصومیه (س) @masoumieh_ir
کانال استاد یزدانپناه @nasimehekmat
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
1️⃣ معرفی محتوای کتاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/2466
2️⃣ معنای لغوی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2492
3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف
https://eitaa.com/fvtt_ir/2541
4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان
https://eitaa.com/fvtt_ir/2582
5️⃣ عرفان عملی و نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2603
6️⃣ عرفان عملی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2628
7️⃣ عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2655
8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری
https://eitaa.com/fvtt_ir/2688
9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2704
🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین
https://eitaa.com/fvtt_ir/2718
1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر
https://eitaa.com/fvtt_ir/2755
2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2813
3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2820
4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2834
5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2855
6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2874
7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2892
8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2908
9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2935
0️⃣2️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2955
⏳ ادامه دارد ...
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #آشنایی_با_عرفان_اسلامی
💠 #استاد_امینی_نژاد
💢بخش 0️⃣2️⃣
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (5)
🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل
6️⃣ ابو سعید خرّاز (م 279)
🔺 وی از ارکان عمدۀ عرفان و شاگرد: محمدبن منصور طوسی، ذوالنون مصری، سری سقطی، بشر حافی و جنید است. اول کسی که مطابق نقل در علم فنا و بقای بعد از فنا سخن رانده است، ابوسعید است. تصانیف فراوان دارد: کتاب الصدق، درجات المریدین، کتاب السرّ، کتاب الکشف و البیان و کتاب الحقایق از اوست.
7️⃣ سهل تستری (م 283 یا 294)
🔺 از اکابر مورد توجه عرفاست. گفته اند: شاگرد ذوالنون مصری است، اما از کودکی تحت تربیت دایی خود محمدبن سوّار بوده است.
🔺 سهل در ریاضات و مجاهدات قدمی راسخ داشت، از این رو سلسله ای از عرفا که پیرو او هستند و بر مسئلۀ ریاضت تأکید دارند، به «سهلیّه» معروف اند.
8️⃣ ابوالحسین نوری (م 295)
🔺 در اصل خراسانی است، اما در بغداد تولد یافته، نشو و نماگرفته است. شاگرد سری سقطی، محمدعلی قصاب و احمدبن الحواری است و از رفیقان جنید. می گویند: وقتی از دنیا رفت، جنید در حق وی گفت: با مرگ نوری، نیمی از علم عرفان از میان رفته است.
9️⃣ جنید بغدادی (م 297)
🔺 وی در اصل نهاوندی است، اما محل ولادت و رشد او بغداد است. شاگرد دایی خود، سَری سَقَطی و حارث محاسبی واز همه مهم تر محمدعلی قصاب است و خود، شیخ بزرگِ مشایخ بغداد همچون خرّاز، نوری، شبلی، حلاج، رویم و غیر ایشان است. مقام عرفانی جنید به حدی است که به «سیدالطائفه» و «شیخ الطائفه» شهرت یافته است.
🔟 روَیم بن احمد (م 303)
🔺 از بزرگان مشایخ بغداد و شاگرد جنید است. خواجه عبدالله انصاری در عظمت او می گوید: رُوَیم خود را شاگرد جنید می نمود. از یاران وی است.
1️⃣1️⃣ حکیم ترمذی
🔺 محمدبن علی معروف به حکیم ترمذی، از بزرگان عرفاست. شاگرد ابوتراب نخشبی، ابوحامد بلخی و ابن جلا و استاد ابوبکر وراق است.
🔺 حکیم ترمذی نه تنها در کرامات و احوال بسیار قوی بود، بلکه صاحب کتاب های فراوانی است و بیش از صد کتاب را بدو نسبت داده اند و هم اینک نیز از او آثار فراوانی موجود است، مانند: ختم الولایة، علل الشرایع، نوادر الاصول فی اخبار الرسول و غیره.
🔺 حکیم ترمذی در عرفان سؤالات فراوانی مطرح کرده که ابن عربی در فتوحات مکیه اش به آنها پاسخ گفته است. وی از عارفان قرن سوم و از اقران جنید است، اما تاریخ وفات او مشخص نیست.
2️⃣1️⃣ حسین بن منصور حلاج بیضاوی (م 306 یا 309)
🔺 به قول استاد شهید مطهری، وی از جنجالی ترین عرفای دورۀ اسلامی است. عرفا دربارۀ وی اختلاف دارند. بیشتر عرفای متقدم او را انکار می کنند، جز ابوالعباس عطا که به خاطر حمایت از حلاج کشته شد و مانند شبلی و برخی دیگر، از طرفی دیگر، بیشتر عرفای متأخر همچون ابوسعید ابوالخیر او را قبول دارند و البته عده ای دیگر از عارفان نیز دربارۀ حلاج توقف کرده اند.
🔺 حلاج در ابتدا شاگرد سهل تستری بود، سپس او را رها کرده به عمروبن عثمان مکی پیوست و پس از چندی او را نیز رها کرده، شاگرد جنید شد و به گفتۀ هجویری، به دعای عمروبن عثمان مکی آن همه بلاها بر سر حلاج آمد و سرانجام به دار آویخته شد؛ زیرا آنچه پنهانی از اسرار یافته بود، به طور آشکار بر مردم ابراز می داشت و مشکلاتی پدید می آورد. بیشترین انتقادی که جنید و دیگران به وی داشتند، همین انتقاد در روش او بود.
📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 123_130
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#نشر_حداکثری
❗️توجه ❗️توجه
⭕️ پنجاه درصد تخفیف ویژه کتب
«انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام»
منتشر شده در سایت و کتابخوان طاقچه
🌹به مناسبت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی
⏰ از تاریخ 9 دیماه لغایت 13 دیماه
🔷پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع)
🔗 برای تهیه کتابها اینجا کلیک فرمایید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #صوت #بیانات_اخلاقی
#استاد_فلاح_شیروانی
1️⃣ توجه به نعمتها باعث بیداری و یقظه
📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2842
2️⃣ ولايدبر العبد لنفسه تدبيرا
📎 https://eitaa.com/fvtt_ir/2923
3️⃣کوچ الی الله
📎 https://b2n.ir/465068
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎶 #صوت #جلسه_اخلاق 3️⃣
📎لینک دانلود:
https://b2n.ir/465068
⭕به #مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
⭕و به مناسبت یوم الله: ۹ دی
🔆کوچ الی الله
..................
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2526
2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه
https://eitaa.com/fvtt_ir/2572
3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی
https://eitaa.com/fvtt_ir/2600
4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2622
5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2644
6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2735
7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2858
8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2878
9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2895
🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2912
1️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۱)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2942
2️⃣1️⃣مولفههای معرفت یقینی (۲)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2961
⏳ ادامه دارد ...
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
💠 #استاد_یزدانپناه
💢بخش 2️⃣1️⃣
🌐 مؤلفه های معرفت یقینی
🔘 منظور از یقین
🔺 ممکن است برخی امور دیگر با این یقین مشتبه شوند. منظور از یقین در اینجا، یقین نفس الامری است، نه یقین روان شناختی. یقین روان شناختی، لزوماً مطابق واقع نیست، و ممکن است با جهل مرکب همراه باشد.
🔺 یقین نفس الامری و منطقی، اعتقاد و تصدیق مطابق با واقع است. یقین نفس الامری، همان علم و معرفت حقیقی است. این یقین از سویی وصف عالِم است، که حالتی روانی و نفسی است، و از سوی دیگر، با خارج ارتباط دارد، و براین اساس، اعتقادی واقع نماست و از این جهت به حق بودن متصف می شود.
🔺 این جزم و باور به تصدیقی تعلق می گیرد که مطابق واقع و کاشف آن باشد.
🔺 بحث درباره چیستی معرفت حقیقی بنیاد مسائل علم برهان است.
🔘مؤلفه های یقین
🔘دیدگاه افلاطون
🔺 مؤلفه های معرفت حقیقی از نگاه او: اعتقاد یا تصدیق یا پندار باشد، صادق و حق بودن، همراه با بیان و توضیح باشد.
🔘 منظور از بیان چیست
🔺 ممکن است منظور از آن، بیان و توضیح لفظی باشد. نیز می تواند بدین معنا باشد که عناصر اصلی شیء شناخته باشد. احتمال سوم این است که منظور از بیان، شناخت ممیزات شیء باشد، و البته اجمالاً معنای سوم ترجیح داده می شود.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 82_89
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️ انا لله و انا الیه راجعون
⚫️روح بلند و ملکوتی حضرت آیتالله مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست.
#تسلیت
#آیت_الله_مصباح_یزدی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬛️ پیام حجت الاسلام و المسلمین #محمدرضا_فلاح_شیروانی مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی به مناسبت #رحلت حضرت #آیت_الله_مصباح_یزدی (ره)
«وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ،
اَلَّذِينَ إِذٰا أَصٰابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ،
قٰالُوا إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ»﴿البقرة، 156﴾
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
برخي راست قامت ميروند؛ يعني با عظمتي كه به دنيا مربوط نيست.
همه اين توفيق را ندارند.
استاد عزيز ما چنين بود.
استاد مصباح با عقايدش و با منش خویش و با همۀ آنچه كرد به آسمان تعلق داشت.
اين يعني مؤمن بود، يعني اهل الله بود.
در داغ استاد عزيزمان حقيقتاً داغداريم، نمیتوانیم پنهان کنیم که احساس تنهایی میکنیم، ولي مهم اين است كه او را در آن ديار سربلند ميدانيم، صاحب يك زندگاني بسيار نوراني و پر از بهجت و سرور.
حقيقتاً به زندگي دنيا و آخرت او رشك ميبريم.
حقیقتاً از او میخواهیم دست از دعا در حق ما برندارد.
استاد مصباح براي اسلام بود، نگاهي فاخر و نافذ و دلي بيپيرايه داشت و در مزرع دل او درد اسلام بر همۀ دردها و دغدغهها سبقت گرفته بود.
اين كه ميگفت من دست رهبر معظم انقلاب حفظهاللهتعالی را، بلكه پاي او را ميبوسم، قبل از هر چيز نشان ميداد كه وجودي پر از درد حقیقت و شأن ملکوتی ايثار داشت.
کسانی که ایشان را میشناختند،
اگر در لجنزار بیدینی گرفتار نگشته بودند
و در مرداب خودخواهی نمرده بودند،
متوجه مقام بلند فکر و شخصیت او میشدند.
او «یار» بود، نه نیمهراه، نه متزلزل، نه پر نوسان، نه سطحی، نه گذرا، نه تک بعدی، نه تنها این اواخر، نه ناتوان، نه صرفاً بر سر زبان، نه بدون معنویت و بندگی، نه از روی هیجان، نه ... او یک افتخار بود، افتخار، ... افتخار سربازی اسلام و انقلاب.
ای عزیز، ما سالهای سال تو را عاشقانه دوست داشتهایم.
تنهایمان گذاشتی،
باشد ...
این آرامش گوارای وجود مهربانت!
عزیز ما! دلمان خیلی زود برایت تنگ میشود.
معلوم است که راهت ادامه خواهد داشت،
معلوم است که تمدن باشکوهی که به عشقش زیستی بر پا خواهد شد،
ولی بیشتر دوست داریم بگوییم :
«أَنتُم لَنا فَرطٌ،
وَ نَحنُ لَکُم تَبَعٌ،
وَ اِنّا بِکُم لاحِقُونَ،
وَ اِنّا لِله وِ اِنّا الَیه راجِعُونَ.»
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
◾️@faslefarhang
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac