eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 به مناسبت سالروز رحلت 🔺سوم آذرماه سالروز رحلت آیت الله شاه‌آبادی، یکی از بزرگان عرفان است. عالمی با تقوا که تندیس اخلاق و رستگاری بود. مردی که منش و روش او در سلوک الی الله، تا همیشه در تاریخ خواهد ماند. 🔺آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی استاد اخلاقی و عرفانی امام راحل است که امام دراین‌باره می‌فرمایند: "عمده استفاده در علوم معنوی و عرفانی نزد مرحوم آقای آقامیرزا محمدعلی شاه‌آبادی بوده است". (1364/10/11) 🔺امام خمینی در پیام تسلیت‌ به‌مناسبت شهادت فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی، درباره استاد خود چنین می‌فرمایند "این شهید عزیز علاوه بر آنکه خود مجاهدی شریف و خدمت‌گزاری مخلص برای اسلام بود و در همین راه به لقاءاللّه‌ پیوست، فرزند برومند شیخ بزرگوار ما بود، که حقاً حق حیات روحانی به اینجانب داشت، که با دست و زبان از عهدۀ شکرش برنمی‌آیم". (1363/02/07) 🔺یکی از وجه‌های شخصیت ایشان که کمتر به آن پرداخته می‌شود، وجه
مبارز
بودن ایشان است. در زمان حکومت رضا خان یکی از مهمترین اقدامات آیت الله شاه آبادی مبارزه با ظلم و ستم شاهی بود. چنانکه امام (ره) می‌فرمایند: مرحوم آیت الله شاه آبادی علاوه بر آن که یک فقیه و عارف کامل بودند یک مبارز به تمام معنا هم بودند. (امام در ديدار با خانواده شهيد شاه آبادى - 9/2/1363) 🔺مأموران رضاخان برای آنکه بتوانند صدای حق طلب آیت الله شاه آبادی را خاموش کنند، منبر او را از مسجد جامع دزدیدند ولی از آن پس ایشان ایستاده سخنرانی می کرد و می گفت: «منبر سخن نمی گوید. اگر می خواهید سخنرانی تعطیل شود، باید مرا ببرید. من هر روز قبل از اذان صبح تنهایی از منزل به طرف مسجد می آیم. اگر عُرضه دارید، آن وقت بیایید و مرا دستگیر کنید!» روزی عده ای روباه صفت برای دستگیری شیخ عارف به مسجد جامع حمله ور شدند و با بی شرمی تمام، همچون لشکر یزید، چکمه پوشان وارد مسجد شدند، که ناگاه آیت حق نهیبی بر آن ها زد و همگی آن ها پا به فرار گذاشتند و برای دستگیری ایشان در بیرون مسجد کمین کردند. آنگاه که آیت الله شاه آبادی از مسجد خارج شد، فرماندۀ آنها رو به شیخ عارف کرد و گفت: «آقای شاه آبادی! آقای شاه آبادی! تو باید همراه ما بیایی کلانتری!» آیت الله شاه آبادی ایستاد و در حالی که ابروانش به هم گره خورده بود گفت: «برو به بزرگترت بگو بیاد!» و به راه خود ادامه داد. (گلشن ابرار/ج۲) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓 به مناسبت سالروز رحلت 🌐 مروری بر نقاط عطف زندگی آیت الله شاه آبادی 🔺 آیت الله شاه آبادی در سال 1254 هجری شمسی متولد شدند. در سال 1265 که ایشان در سن 11 سالگی بود پدرش (آیت الله بیدآبادی) به تهران تبعید شد و ایشان همراه پدر به تهران آمدند، و تا 16 سال در تهران بودند، در همین ایام است که درس و بحث طلبگی را در تهران شروع می‌کنند، در درس میرزا حسن آشتیانی شرکت می‌کردند، فلسفه هم در درس ابوالحسن جلوه شرکت می‌کردند. استعداد و کوشش ایشان به حدی بود که
در سن 18 سالگی به اجتهاد می‌رسند.

🔺 در سال 1281 بعد از 16 سال اقامت در تهران به اصفهان هجرت می‌کنند و 2 سال در اصفهان ساکن هستند. در سال 1283 به نجف مهاجرت می‌کنند و مدت 7 سال در نجف حضور دارند و آنجا در درس آخوند خراسانی شرکت می‌کنند، بعد از وفات آخوند خراسانی ایشان در سال 1290 به سامرا هجرت می‌کنند، و در همان سال به درخواست مادر بزرگوارشان به تهران بر می‌گردند و به مدت 17 سال در تهران اقامت داشتند. این برهه اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره پهلوی است. 🔺 آیت الله شاه آبادی در تحلیل‌هایش خیلی تنها مانده بود. موقعی که رضا خان تلاش می‌کرد خودش را به عنوان پادشاه جا بیندازد ایشان سعی می‌کند جلوی ایشان بایستد. ایشان 30 تن از علما را قانع می‌کند که بیایید برویم حرم شاه عبد العظیم تحصن، بعد روزی که می‌خواهند بروند سه نفر می‌آیند؛ یعنی خود ایشان و دو نفر دیگر؛ و می‌روند متحصن می‌شوند. شاه عبدالعظیم یکی از محله‌های اجتماع در تهران جمع و جور آن موقع بود، آیت الله شاه آبادی و همراهانش در حرم مدام برای مردم تبیین می‌کردند و علیه شاه صحبت می‌کردند، یک خاری در چشم حکومت بودند. مردم جمع می‌شدند و ایشان توجیه می‌کرد، که این سالوس معابی است و این کارها را می‌خواهند بکنند که فلان و فلان. نفر سوم بعد از سه ماه برید و دو نفر شدند نفر دوم بعد از شش ماه برید، و ایشان تنها شد! و این یک نفر تا یازده ماه ادامه داد. علمای قم دیدند که خیلی ضایع است یکی از ستارگان ما این‌طور در آنجا آویزان است و ایشان را قانع کردند که به قم بیاید، لذا ایشان تحصن را شکست، چند ماهی در تهران ماند بعد به قم آمد. 🔺 هفت سال در قم می‌ماند. با اینکه چند تدریس داشته، تقریباً یک شاگرد داشته‌اند، آن هم حضرت امام خمینی بوده است. البته ظاهراً هر چه تدریس داشت امام شرکت می‌کردند. بعد از هفت سال به درخواست مردم تهران دو مرتبه به تهران بر می‌گردد، بعد از برگشت ایشان به تهران امام مرتباً اواخر هفته از قم به تهران می‌رفته و در درس‌های ایشان شرکت می‌کرده است. 🔺آیت الله شاه آبادی نهایتاً در سال 1328 رحلت می‌فرمایند. مدت آشنایی و شاگردی حضرت امام با ایشان 19 سال بوده است. ☑️ بیانات در دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره [مدرسه آیت الله شاه آبادی به عنوان یکی از آبشخورهای مکتب امام] —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓 به مناسبت سالروز رحلت 🌐 جایگاه علمی آیت الله شاه‌آبادی: 🔺 ایشان در حوزه علمیه از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار بودند، طوری که هنگامی که شهید مطهری در تفسیر سوره قارعه برای معنا کردن آیه فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ ﴿القارعة، 9﴾ به ذکر خاطره‌ای از شرکت در درس ایشان در تهران اشاره می‌کنند، قبل از آن، برای بیان شأن و منزلت علمی ایشان چنین می‌فرمایند: «ذكر خير مرحوم آقا محمد على شاه‏آبادى تهرانى را زياد مى‏شنيديم، چون ايشان سال‌ها در زمان مرحوم آیت‌الله حاج شيخ عبد الكريم حائرى در قم بودند و در آنجا درس معارف مى‏گفتند و بسيارى از بزرگان حوزه قم از نظر معارف دست‏پرورده آن مرد بزرگ بودند؛ ما از كسانى خيلى شنيده بوديم كه مرحوم شاه‏آبادى اينجا بود، چه جور درس مى‏گفت، چه كسانى به درسش مى‏رفتند، و استادهاى خودمان را مى‏ديديم كه فوق‏العاده نسبت به او احترام مى‏گزارند. حتى مى‏ديديم به آن اندازه‏اى كه در معارف اسلامى براى شاه‏آبادى احترام قائل‌اند براى حاج شيخ عبد الكريم اين‏قدر احترام قائل نبودند، بيشتر از او برايش احترام قائل بودند. ما خيلى مشتاق زيارت اين مرد بزرگ بوديم.» 🔺 حضرت امام به طور مکرر در آثار خودشان از آیت الله شاه آبادی به عنوان استاد خودشان با احترام و تجلیل فراوان یاد می‌کنند، هنگام نام بردن از ایشان از عباراتی چون «شیخ بزرگوار شاه آبادی روحی فداه» ؛ «شیخ عارف کامل» ؛ «شیخ جلیل ما، عارف کامل» و «شیخ عظیم الشأن» استفاده می‌کنند. 🔺 حضرت امام در مورد درس استاد خود می‌فرماید: «اگر آیت الله شاه آبادی هفتاد سال تدریس می‌کرد، من در محضرش حاضر می‌شدم چون هرروز حرف تازه‌ای داشت.» همچنین از حضرت امام نقل است که در مورد آیت الله شاه آبادی فرموده است:
«من در عمر خود روحی لطیف‌تر از روح مرحوم شاه آبادی ندیدم» 


🌐 جایگاه اجتماعی سیاسی: 🔺 حضرت امام خمینی (ره) در مورد جایگاه اجتماعی استاد خویش چنین می‌فرمایند: «صرف نظر از جنبه فقاهت، فلسفه، عرفان كه كم نظير بودند در سياست نيز كم نظير بودند» آیت الله شاه آبادی تحلیل‌های سیاسی عجیبی دارد، و تحلیل‌های ایشان به امام منتقل شد. ویژگی سیاسی آیت الله شاه آبادی این بود که از همان اول رأس فتنه را می‌زد، لذا از همان اول رضا شاه را می‌زد. 🌐 تربیت شاگردی ویژه : 🔺 به تقدیر الهی؛ امام خمینی در مسیر ایشان قرار گرفت. و ایشان امام را توجیه کرد و امام این کارها را کرد. اگر ضرب دست آقای شاه آبادی نبود امام خمینی این اوج‌ها را نمی‌گرفت، ولی خود حضرت امام هم یک جان مستعدی بود. کما اینکه امام اگر عرفان نمی‌خواند به این حد از توفندگی فکری نمی‌رسید، کسی که عرفان نظری خوب می‌خواند همه چیز را ریز می‌بیند و احساس می‌کند فکر توحیدی همه چیز را می‌بلعد و اصلاً احساس ضعف در خودش نمی‌کند. کسی که حتی فلسفه را درست تغذیه کرده باشد این‌طوری است چه رسد به عرفان! 🌐 برداشت اسلامی خاص ایشان: 🔺 یکی از برداشت‌های خاص اسلامی ایشان این است که ایشان می‌گوید ما
«اسلام انفرادی نداریم.»
و از دیگر برداشت‌های خاص ایشان که ناشی از همین نگاه اجتماعی به اسلام است این است که ایشان یک نظام اجتماعی مبتنی بر اخوت را پیشنهاد می‌دهند که در کتاب شریف «شذرات المعارف» آن را بیان فرموده‌اند. 🔺آقای شاه آبای چند ایده مادر دارد، ایشان می‌گوید اسلام انفرادی نداریم. قرآن از عرش رحمان بر جامعه اخوت ایمانی نازل شده است، مستقر قرآن جامعه اخوت ایمانی است. ایده آیت الله شاه آبادی این است که اگر جامعه اخوت ایمانی شکل بگیرد تازه می‌فهمد قرآن چه می‌گوید، مستقرش آنجا است. ☑️ بیانات در دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره [مدرسه آیت الله شاه آبادی به عنوان یکی از آبشخورهای مکتب امام] —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (4) 🔘 میزان عرفان اسلامی 🔺 هر علمی برای سنجش صحت و سقم مسائل خود، به ملاک ها و معیار های ویژه ای احتیاج دارد. به عنوان نمونه، در علوم طبیعی، تجربه و استقرا میزان اساسی است و در علوم عقلی، معیار سنجش مباحث، منطق می باشد. 🔺 عارفان اسلامی چند چیز را به عنوان ملاک چنین تشخیصی معرفی کرده اند: 1️⃣ میزان خاص 🔺 از جمله اموری که در عرفان، به ویژه عرفان عملی و سیر و سلوک معنوی ضرورت دارد، داشتن استاد آگاه و واصل به حضرت حق است. 🔺 دستگیری های چنین استاد راه، دم به دم به سالک مدد می رساند و او را از افتادن در سیاه چاله های فکری و عملی حفظ می نماید. عرفا از چنین انسان کاملی به «میزان خاص» تعبیر می کنند؛ چراکه فقط به افراد ویژه ای که مورد پرورش او هستند، اختصاص دارد. 2️⃣ میزان عام 🔺 در عرفان اسلامی، علاوه بر میزان خاص، دو میزان سنجش عمومی تر نیز با جایگاه ویژه ای وجود دارند: 🔘 عقل 🔺 عقل سلیم و نورانی شده به نور قلب که از کدورت های ظلمانی و حسی به دور باشد، خود حجت محکم و ملاک روشنی بر صحت و سقم مباحث عرفان علمی و عملی به شمار آمده است. 🔘 دین 🔺 از دیدگاه عارفان، عمده ترین وسیله برای تشخیص درستی و نادرستی مباحث عرفانی، چه آنها که جنبۀ نظری و فکری دارند و چه آنها که جنبۀ عملی و سلوکی دارند، شریعت ختمی می باشد؛ زیرا در عرفان، تکیۀ اساسی در یافت حقایق، کشف و شهود است و هرچه جان از درجۀ پاکی بیشتری برخوردار باشد، آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی آن بیشتر است. 🔺 از طرفی دیگر، در میان نفوس انسان ها، نفوس انبیا، طاهر ترین نفوس و در رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است، نفس خاتم انبیا (ص) است. 🔺 از این رو کشف و شهود او کامل ترین و در نهایی ترین نقطه قرار دارد و از این جهت عرفا قرآن را کشف تام و اتم محمدی (ص) می شمارند. در چنین فضایی، همۀ مکاشفات و دریافت های عرفانی، می بایست با میزان قرآنی و سنت نبوی و ولایی سنجیده شوند و از این رهگذر، واردات رحمانی و ملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی و نفسانی جدا و قوّت و نقص مسائل محاسبه گردد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 91_92 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی. 🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال. 🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی 🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند. 🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد. 🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 53_55 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️ «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ⬛️ ▪️ انقلاب فرزند رشید دانشمندی را از دست داد، 🔴 شهادت دکتر بر امام زمان عج و رهبر عزیزمان و مردم غیور ایران و باد! ▪️ ننگ بر وادادگی، ننگ بر سرپیچی از دستور ولی. ▪️ «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع) ▪️ آنکه وقت یاری ولیّ خود خفت، با لگد دشمن بیدارش می‌کنند. ▪️ ضربه های بیشتری در راه است. چون خفتگان انکار نکنیم. ▪️ این طائفهٔ «هم السفهاء»، بیدار نخواهند شد، ▪️ مردم باید مسیر خود را بیابند و در تمام زمینه ها به میدان بیایند. ▪️ سالها است که این خواست رهبری است. ▪️ تنها مانع ضربه های بزرگ، «قیام مردم» برای رفع مشکلات و موانع و سفاهتها و سستیها و خباثتهاست. ▪️ در گرو است. ▪️ وقتی که مردم بخواهند خدا به میدان می آید. « ... حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾ ▪️ این راه را برای مردم روشن کنیم. ☑️ پیام حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac