eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
978 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣1️⃣ 🌐نام های به کار رفته یا شایسته برای فلسفه سهروردی 🔺واژه گزینی مناسب درباره هر مکتب فکری، تأثیر شگرفی در درک، پذیرش و ترویج آن مکتب دارد؛ دربارۀ فلسفه و مکتب فلسفی سهروردی چند نام به کار رفته ، یا شایسته به کارگیری هستند که عبارتند از: 1️⃣حکمت اشراق 🔺مهم ترین نامی که برای این مکتب فلسفی به کار رفته و در همه جا با همین نام این مکتب را می شناسند، حکمت اشراق است. این واژه با باریک بینی خودِ سهروردی بر زبان افتاده است. شیخ اشراق، خود فلسفه خویش را در مقابل فلسفه مشاء « حکمت اشراق» ، «قواعد اشراقیه»، «حکمت اشراقیان» و پیروان این مکتب را «اشراقیون» نامیده است. 🔘سه جهت مناسبت این نام 🔺واژه «اشراق» از سه جهت کاملاً برای فلسفۀ سهروردی مناسب می نماید؛ نخست، آنکه به روش کشف و شهودی اشاره دارد و از اشراقات معنوی خبر می دهد. دوم، آنکه از محتوای نوری این حکمت حکایت می کند و سوم، آنکه به صورت ارتکازی ذهن ها را متوجه مبدأ اشراق، یعنی مشرق می کند و در خاطره آدمی حکمت مشرقیان و حکمای فُرس را جلوه گر می سازد. 2️⃣ «علم الانوار» ، «فقه الانوار» ، «حکمت نوری» 🔺این سه واژه که از سوی خود سهروردی به کار رفته اند، اگرچه به طور مستقیم به روش اشراقی اشاره ندارند، ولی بر محتوای نوری این حکمت ، به صراحت دلالت می کنند و از نام های شایسته برای این فلسفه اند. 3️⃣حکمت متعالیه 🔺اسم دیگری که شایسته است بر فلسفه سهروردی نهاد، «حکمت متعالیه» است. این اصطلاح را نخستین بار شیخ الرئیس به کار برد، ولی توضیح صریحی پیرامون آن نداد، ولی از زمان خواجه نصیر طوسی به بعد، معنای روشنی یافته است. خواجه طوسی که تحتِ تأثیر حکمت اشراق قرار داشته، با توجه به قرائن موجود در کلام ابن سینا در تبیین واژگان «حکمت متعالیه» می نویسد: انما جعل هذه المسألة من الحکمة المتعالیة لأنّ حکمة المشائین حکمة بحثیة صرفة و هذه وأمثالها انّما یتمّ مع البحث و النظر بالکشف و الذوق فالحکمة المشتملة علیها متعالیة بالقیاس الی الاُولی 🔺با توجه به چنین معنایی که از حکمت متعالیه شده می توان فلسفه اشراق را حکمت متعالیه نامید؛ زیرا دست کم به مبنای روشیِ این فلسفه که شهودی است، اشاره دارد. در همین بستر، مقصود صدرالمتألهین از نام گذاری حکمت خود به حکمت متعالیه متعالیه روشن می شود؛ چراکه وی با عنایت به پیشینۀ این واژه، فلسفه خود را حکمت متعالیه نامیده است. افزون بر آنکه نشان می دهد فلسفه صدرا از جهاتی در راستای حکمت اشراق و نقطه متکامل این فلسفه است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 37_40 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣ 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشاء 🔺 در فلسفه مشاء مبحثی با عنوان معرفت شناسی یافت نمی شود، ولی در موارد گوناگون درباره معرفت سخن گفته شده است و این مباحث بیشتر صبغه هستی شناختی دارند تا معرفت شناختی. 🔘 حقیقت علم 🔺 علم در نظر ابن سینا متعلق به مقوله کیف و یکی از کیفیات نفسانیه است. 🔺 ابن سینا تعبیرهای علم و ادراک را به جای هم به کار برده است. منظور او علم حصولی است که شامل علوم حسی، خیالی، وهمی و عقلی می شود. 🔺 در آثار فلسفی او نه تقسیم علم به حضوری و حصولی به طور صریح آمده، و نه درباره علم حضوری نظریه پردازی کرده است. 🔘 تعریف ادراک 🔺 ادراک همان تمثل حقیقت شیء و به دیگر سخن، حصول صورت شیء نزد مدرک، یعنی نفس است. نه آنکه تمثل و حصول صورت شیء نزد مدرک از شرایط و معدّات ادراک باشند. حصول صورت در مدرک، پدیده ای عرضی است که بر مدرک عارض می شود و به وسیلۀ آن مدرک تکامل می یابد، بی آنکه در جوهر و ذات مدرک تغییری پدید آید. 🔘 وجود ذهنی 🔺 ابن سینا بر آن است که در ادراک لازم است صورت ذهنی ای وجود داشته باشد. 🔺 در علم به یک شیء خارجی، آنچه نزد مدرک تمثل می یابد و حاضر می شود، یا خود حقیقت خارجی است یا صورت ذهنی و مثال آن است. فرض اول درست نیست؛ چون با علم به معدومات و ممتنعات نقض می شود. 🔺 این نقض نشان می دهند در علم به یک شیء، آن شیء با وجود خارجی و عینی نزد مدرک تمثل نمی یابد، بلکه صورت ذهنی آن نزد مدرک تمثل می یابد. این استدلال ابن سینا سرآغاز طرح مسئله وجود ذهنی در تاریخ فلسفه اسلامی است. 🔘 استدلال بهمنیار بر لزوم وجود صورت ذهنی 🔺 اولاً ما به معدومات علم داریم و درباره آنها احکامی صادر می کنیم. اگر معدومات هیچ وجودی نداشته باشند، یعنی نه در خارج وجود داشته باشند و نه در ذهن، نمی توان حکمی درباره آنها صادر کرد بنابراین، صدور حکم درباره آنها نشانه وجود ذهنی آنهاست. 🔺 ثانیاً علم ما به برخی از امور معدوم، سبب وجود آنها می شود؛ مانند علمی که معمار به یک ساختمان مفروض دارد. در اینجا اگر صورتی از ساختمان در ذهن معمار وجود نداشته باشد، چگونه سبب وجود چیزی در خارج می شود. 🔺 ثالثاً وقتی حالت کسی را که جاهل به وجود چیزی بود، با حالت او بعد از علم به آن چیز مقایسه می کنیم، می بینیم او بعد از علم واجد صفتی شده که پیش از علم آن صفت را نداشته است. 🔘 استدلال فخر رازی برای اثبات وجود ذهنی 🔺 چیزی که موضوع یک محمول وجودی قرار گیرد، خود باید موجود باشد. وقتی ماهیتی را تصور می کنیم و درباره آن حکم می کنیم، این ماهیت از غیر خود متمایز است. این ماهیت باید ثبوت داشته باشد. این ثبوت، ثبوت خارجی نیست؛ زیرا اولاً لازمه اش آن است که معدومات و ممتنعات هرگز محکومٌ علیه واقع نشوند؛ درحالی که درباره آنها نیز حکم می کنیم و محکوم علیه قرار می گیرند. ثانیاً آن دسته از ماهیت هایی که در خارج وجود و ثبوت دارند، بی آنکه به وجود خارجی آنها آگاه باشیم، به تمایز آنها از غیر حکم می کنیم؛ در حالی که اگر منظور از ثبوت محکومٌ علیه، ثبوت خارجی می بود، لازم بود در حال حکم به تمایز به ثبوت خارجی آنها آگاه باشیم. بنابراین، ثبوت مورد نظر همان ثبوت ذهنی و عقلی است. 🔘 عین علم نبودن صورت ذهنی در نظر فخر رازی 🔺 در نظر ابن سینا، حقیقت ادراک چیزی جز تمثل حقیقت و حصول صورت در ذهن نیست. این دیدگاه را بیشتر فیلسوفان پذیرفته اند، ولی فخر رازی با آن مخالفت کرده است. او هرچند صورت ذهنی را برای علم به غیر لازم دانسته، آن را عین علم ندانسته است. او علم را صورت ذهنی ای دانسته که دارای اضافه به عالم است. دلیل او آن است که علم، ادراک و شعور، از امور اضافی است و وجود آن بر وجود طرفین اضافه متوقف است. 🔺 صورت ذهنی یک طرف اضافه عاقلیت است. از این رو، علم صورت ذهنی ای است که اضافه به عالم داشته باشد. البته فخر رازی در برخی از عبارت ها به گونه ای سخن رانده که گویا حقیقت علم چیزی جز نسبت و اضافه محض نیست. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 45_50 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 سالروز رحلت آیت‌الله میرزامحمدعلی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🗓 به مناسبت سالروز رحلت 🔺سوم آذرماه سالروز رحلت آیت الله شاه‌آبادی، یکی از بزرگان عرفان است. عالمی با تقوا که تندیس اخلاق و رستگاری بود. مردی که منش و روش او در سلوک الی الله، تا همیشه در تاریخ خواهد ماند. 🔺آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی استاد اخلاقی و عرفانی امام راحل است که امام دراین‌باره می‌فرمایند: "عمده استفاده در علوم معنوی و عرفانی نزد مرحوم آقای آقامیرزا محمدعلی شاه‌آبادی بوده است". (1364/10/11) 🔺امام خمینی در پیام تسلیت‌ به‌مناسبت شهادت فرزند آیت‌الله شاه‌آبادی، درباره استاد خود چنین می‌فرمایند "این شهید عزیز علاوه بر آنکه خود مجاهدی شریف و خدمت‌گزاری مخلص برای اسلام بود و در همین راه به لقاءاللّه‌ پیوست، فرزند برومند شیخ بزرگوار ما بود، که حقاً حق حیات روحانی به اینجانب داشت، که با دست و زبان از عهدۀ شکرش برنمی‌آیم". (1363/02/07) 🔺یکی از وجه‌های شخصیت ایشان که کمتر به آن پرداخته می‌شود، وجه
مبارز
بودن ایشان است. در زمان حکومت رضا خان یکی از مهمترین اقدامات آیت الله شاه آبادی مبارزه با ظلم و ستم شاهی بود. چنانکه امام (ره) می‌فرمایند: مرحوم آیت الله شاه آبادی علاوه بر آن که یک فقیه و عارف کامل بودند یک مبارز به تمام معنا هم بودند. (امام در ديدار با خانواده شهيد شاه آبادى - 9/2/1363) 🔺مأموران رضاخان برای آنکه بتوانند صدای حق طلب آیت الله شاه آبادی را خاموش کنند، منبر او را از مسجد جامع دزدیدند ولی از آن پس ایشان ایستاده سخنرانی می کرد و می گفت: «منبر سخن نمی گوید. اگر می خواهید سخنرانی تعطیل شود، باید مرا ببرید. من هر روز قبل از اذان صبح تنهایی از منزل به طرف مسجد می آیم. اگر عُرضه دارید، آن وقت بیایید و مرا دستگیر کنید!» روزی عده ای روباه صفت برای دستگیری شیخ عارف به مسجد جامع حمله ور شدند و با بی شرمی تمام، همچون لشکر یزید، چکمه پوشان وارد مسجد شدند، که ناگاه آیت حق نهیبی بر آن ها زد و همگی آن ها پا به فرار گذاشتند و برای دستگیری ایشان در بیرون مسجد کمین کردند. آنگاه که آیت الله شاه آبادی از مسجد خارج شد، فرماندۀ آنها رو به شیخ عارف کرد و گفت: «آقای شاه آبادی! آقای شاه آبادی! تو باید همراه ما بیایی کلانتری!» آیت الله شاه آبادی ایستاد و در حالی که ابروانش به هم گره خورده بود گفت: «برو به بزرگترت بگو بیاد!» و به راه خود ادامه داد. (گلشن ابرار/ج۲) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓 به مناسبت سالروز رحلت 🌐 مروری بر نقاط عطف زندگی آیت الله شاه آبادی 🔺 آیت الله شاه آبادی در سال 1254 هجری شمسی متولد شدند. در سال 1265 که ایشان در سن 11 سالگی بود پدرش (آیت الله بیدآبادی) به تهران تبعید شد و ایشان همراه پدر به تهران آمدند، و تا 16 سال در تهران بودند، در همین ایام است که درس و بحث طلبگی را در تهران شروع می‌کنند، در درس میرزا حسن آشتیانی شرکت می‌کردند، فلسفه هم در درس ابوالحسن جلوه شرکت می‌کردند. استعداد و کوشش ایشان به حدی بود که
در سن 18 سالگی به اجتهاد می‌رسند.

🔺 در سال 1281 بعد از 16 سال اقامت در تهران به اصفهان هجرت می‌کنند و 2 سال در اصفهان ساکن هستند. در سال 1283 به نجف مهاجرت می‌کنند و مدت 7 سال در نجف حضور دارند و آنجا در درس آخوند خراسانی شرکت می‌کنند، بعد از وفات آخوند خراسانی ایشان در سال 1290 به سامرا هجرت می‌کنند، و در همان سال به درخواست مادر بزرگوارشان به تهران بر می‌گردند و به مدت 17 سال در تهران اقامت داشتند. این برهه اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل دوره پهلوی است. 🔺 آیت الله شاه آبادی در تحلیل‌هایش خیلی تنها مانده بود. موقعی که رضا خان تلاش می‌کرد خودش را به عنوان پادشاه جا بیندازد ایشان سعی می‌کند جلوی ایشان بایستد. ایشان 30 تن از علما را قانع می‌کند که بیایید برویم حرم شاه عبد العظیم تحصن، بعد روزی که می‌خواهند بروند سه نفر می‌آیند؛ یعنی خود ایشان و دو نفر دیگر؛ و می‌روند متحصن می‌شوند. شاه عبدالعظیم یکی از محله‌های اجتماع در تهران جمع و جور آن موقع بود، آیت الله شاه آبادی و همراهانش در حرم مدام برای مردم تبیین می‌کردند و علیه شاه صحبت می‌کردند، یک خاری در چشم حکومت بودند. مردم جمع می‌شدند و ایشان توجیه می‌کرد، که این سالوس معابی است و این کارها را می‌خواهند بکنند که فلان و فلان. نفر سوم بعد از سه ماه برید و دو نفر شدند نفر دوم بعد از شش ماه برید، و ایشان تنها شد! و این یک نفر تا یازده ماه ادامه داد. علمای قم دیدند که خیلی ضایع است یکی از ستارگان ما این‌طور در آنجا آویزان است و ایشان را قانع کردند که به قم بیاید، لذا ایشان تحصن را شکست، چند ماهی در تهران ماند بعد به قم آمد. 🔺 هفت سال در قم می‌ماند. با اینکه چند تدریس داشته، تقریباً یک شاگرد داشته‌اند، آن هم حضرت امام خمینی بوده است. البته ظاهراً هر چه تدریس داشت امام شرکت می‌کردند. بعد از هفت سال به درخواست مردم تهران دو مرتبه به تهران بر می‌گردد، بعد از برگشت ایشان به تهران امام مرتباً اواخر هفته از قم به تهران می‌رفته و در درس‌های ایشان شرکت می‌کرده است. 🔺آیت الله شاه آبادی نهایتاً در سال 1328 رحلت می‌فرمایند. مدت آشنایی و شاگردی حضرت امام با ایشان 19 سال بوده است. ☑️ بیانات در دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره [مدرسه آیت الله شاه آبادی به عنوان یکی از آبشخورهای مکتب امام] —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓 به مناسبت سالروز رحلت 🌐 جایگاه علمی آیت الله شاه‌آبادی: 🔺 ایشان در حوزه علمیه از جایگاه علمی بسیار بالایی برخوردار بودند، طوری که هنگامی که شهید مطهری در تفسیر سوره قارعه برای معنا کردن آیه فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ ﴿القارعة، 9﴾ به ذکر خاطره‌ای از شرکت در درس ایشان در تهران اشاره می‌کنند، قبل از آن، برای بیان شأن و منزلت علمی ایشان چنین می‌فرمایند: «ذكر خير مرحوم آقا محمد على شاه‏آبادى تهرانى را زياد مى‏شنيديم، چون ايشان سال‌ها در زمان مرحوم آیت‌الله حاج شيخ عبد الكريم حائرى در قم بودند و در آنجا درس معارف مى‏گفتند و بسيارى از بزرگان حوزه قم از نظر معارف دست‏پرورده آن مرد بزرگ بودند؛ ما از كسانى خيلى شنيده بوديم كه مرحوم شاه‏آبادى اينجا بود، چه جور درس مى‏گفت، چه كسانى به درسش مى‏رفتند، و استادهاى خودمان را مى‏ديديم كه فوق‏العاده نسبت به او احترام مى‏گزارند. حتى مى‏ديديم به آن اندازه‏اى كه در معارف اسلامى براى شاه‏آبادى احترام قائل‌اند براى حاج شيخ عبد الكريم اين‏قدر احترام قائل نبودند، بيشتر از او برايش احترام قائل بودند. ما خيلى مشتاق زيارت اين مرد بزرگ بوديم.» 🔺 حضرت امام به طور مکرر در آثار خودشان از آیت الله شاه آبادی به عنوان استاد خودشان با احترام و تجلیل فراوان یاد می‌کنند، هنگام نام بردن از ایشان از عباراتی چون «شیخ بزرگوار شاه آبادی روحی فداه» ؛ «شیخ عارف کامل» ؛ «شیخ جلیل ما، عارف کامل» و «شیخ عظیم الشأن» استفاده می‌کنند. 🔺 حضرت امام در مورد درس استاد خود می‌فرماید: «اگر آیت الله شاه آبادی هفتاد سال تدریس می‌کرد، من در محضرش حاضر می‌شدم چون هرروز حرف تازه‌ای داشت.» همچنین از حضرت امام نقل است که در مورد آیت الله شاه آبادی فرموده است:
«من در عمر خود روحی لطیف‌تر از روح مرحوم شاه آبادی ندیدم» 


🌐 جایگاه اجتماعی سیاسی: 🔺 حضرت امام خمینی (ره) در مورد جایگاه اجتماعی استاد خویش چنین می‌فرمایند: «صرف نظر از جنبه فقاهت، فلسفه، عرفان كه كم نظير بودند در سياست نيز كم نظير بودند» آیت الله شاه آبادی تحلیل‌های سیاسی عجیبی دارد، و تحلیل‌های ایشان به امام منتقل شد. ویژگی سیاسی آیت الله شاه آبادی این بود که از همان اول رأس فتنه را می‌زد، لذا از همان اول رضا شاه را می‌زد. 🌐 تربیت شاگردی ویژه : 🔺 به تقدیر الهی؛ امام خمینی در مسیر ایشان قرار گرفت. و ایشان امام را توجیه کرد و امام این کارها را کرد. اگر ضرب دست آقای شاه آبادی نبود امام خمینی این اوج‌ها را نمی‌گرفت، ولی خود حضرت امام هم یک جان مستعدی بود. کما اینکه امام اگر عرفان نمی‌خواند به این حد از توفندگی فکری نمی‌رسید، کسی که عرفان نظری خوب می‌خواند همه چیز را ریز می‌بیند و احساس می‌کند فکر توحیدی همه چیز را می‌بلعد و اصلاً احساس ضعف در خودش نمی‌کند. کسی که حتی فلسفه را درست تغذیه کرده باشد این‌طوری است چه رسد به عرفان! 🌐 برداشت اسلامی خاص ایشان: 🔺 یکی از برداشت‌های خاص اسلامی ایشان این است که ایشان می‌گوید ما
«اسلام انفرادی نداریم.»
و از دیگر برداشت‌های خاص ایشان که ناشی از همین نگاه اجتماعی به اسلام است این است که ایشان یک نظام اجتماعی مبتنی بر اخوت را پیشنهاد می‌دهند که در کتاب شریف «شذرات المعارف» آن را بیان فرموده‌اند. 🔺آقای شاه آبای چند ایده مادر دارد، ایشان می‌گوید اسلام انفرادی نداریم. قرآن از عرش رحمان بر جامعه اخوت ایمانی نازل شده است، مستقر قرآن جامعه اخوت ایمانی است. ایده آیت الله شاه آبادی این است که اگر جامعه اخوت ایمانی شکل بگیرد تازه می‌فهمد قرآن چه می‌گوید، مستقرش آنجا است. ☑️ بیانات در دوره مدرسه معرفتی امام خمینی ره [مدرسه آیت الله شاه آبادی به عنوان یکی از آبشخورهای مکتب امام] —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (4) 🔘 میزان عرفان اسلامی 🔺 هر علمی برای سنجش صحت و سقم مسائل خود، به ملاک ها و معیار های ویژه ای احتیاج دارد. به عنوان نمونه، در علوم طبیعی، تجربه و استقرا میزان اساسی است و در علوم عقلی، معیار سنجش مباحث، منطق می باشد. 🔺 عارفان اسلامی چند چیز را به عنوان ملاک چنین تشخیصی معرفی کرده اند: 1️⃣ میزان خاص 🔺 از جمله اموری که در عرفان، به ویژه عرفان عملی و سیر و سلوک معنوی ضرورت دارد، داشتن استاد آگاه و واصل به حضرت حق است. 🔺 دستگیری های چنین استاد راه، دم به دم به سالک مدد می رساند و او را از افتادن در سیاه چاله های فکری و عملی حفظ می نماید. عرفا از چنین انسان کاملی به «میزان خاص» تعبیر می کنند؛ چراکه فقط به افراد ویژه ای که مورد پرورش او هستند، اختصاص دارد. 2️⃣ میزان عام 🔺 در عرفان اسلامی، علاوه بر میزان خاص، دو میزان سنجش عمومی تر نیز با جایگاه ویژه ای وجود دارند: 🔘 عقل 🔺 عقل سلیم و نورانی شده به نور قلب که از کدورت های ظلمانی و حسی به دور باشد، خود حجت محکم و ملاک روشنی بر صحت و سقم مباحث عرفان علمی و عملی به شمار آمده است. 🔘 دین 🔺 از دیدگاه عارفان، عمده ترین وسیله برای تشخیص درستی و نادرستی مباحث عرفانی، چه آنها که جنبۀ نظری و فکری دارند و چه آنها که جنبۀ عملی و سلوکی دارند، شریعت ختمی می باشد؛ زیرا در عرفان، تکیۀ اساسی در یافت حقایق، کشف و شهود است و هرچه جان از درجۀ پاکی بیشتری برخوردار باشد، آن شهود نیز زلال تر و واقع نمایی آن بیشتر است. 🔺 از طرفی دیگر، در میان نفوس انسان ها، نفوس انبیا، طاهر ترین نفوس و در رأس آنها پاک ترین جان که دارای طهارت کامل است، نفس خاتم انبیا (ص) است. 🔺 از این رو کشف و شهود او کامل ترین و در نهایی ترین نقطه قرار دارد و از این جهت عرفا قرآن را کشف تام و اتم محمدی (ص) می شمارند. در چنین فضایی، همۀ مکاشفات و دریافت های عرفانی، می بایست با میزان قرآنی و سنت نبوی و ولایی سنجیده شوند و از این رهگذر، واردات رحمانی و ملکی از خطورات و رهزنی های شیطانی و نفسانی جدا و قوّت و نقص مسائل محاسبه گردد. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 91_92 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣ 🌐 معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان 🔘 دیدگاه علامه طباطبایی 🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی. 🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال. 🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی 🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند. 🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد. 🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 53_55 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬛️ «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» ⬛️ ▪️ انقلاب فرزند رشید دانشمندی را از دست داد، 🔴 شهادت دکتر بر امام زمان عج و رهبر عزیزمان و مردم غیور ایران و باد! ▪️ ننگ بر وادادگی، ننگ بر سرپیچی از دستور ولی. ▪️ «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ»(امام علی ع) ▪️ آنکه وقت یاری ولیّ خود خفت، با لگد دشمن بیدارش می‌کنند. ▪️ ضربه های بیشتری در راه است. چون خفتگان انکار نکنیم. ▪️ این طائفهٔ «هم السفهاء»، بیدار نخواهند شد، ▪️ مردم باید مسیر خود را بیابند و در تمام زمینه ها به میدان بیایند. ▪️ سالها است که این خواست رهبری است. ▪️ تنها مانع ضربه های بزرگ، «قیام مردم» برای رفع مشکلات و موانع و سفاهتها و سستیها و خباثتهاست. ▪️ در گرو است. ▪️ وقتی که مردم بخواهند خدا به میدان می آید. « ... حَتّٰى يُغَيِّرُوا مٰا بِأَنْفُسِهِمْ»﴿الرعد، 11﴾ ▪️ این راه را برای مردم روشن کنیم. ☑️ پیام حجت الاسلام و المسلمین مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
کانال شخصی جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین با نام شروع به کار کرد. https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde 🔻🔻🔻 توضیحات در مورد کانال ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ▫️معرفی انقلاب اسلامی مخاطبان مستعد و مشتاق فراوانی برای «گفتگو» دربارۀ فردای بهتر پدید آورده است، مخاطبانی که دیدن آنها و یادشان انگیزۀ تأمل و شوق نگاشتن می دهد. باید این گفتگوها در جامعۀ ایران بپیچد و از ما جامعه ای فکور و پُرایده و پرانگیزه پدید بیاورد. 🌼 «فصل فرهنگ» اشاره به امروز تا همۀ فرداهایمان دارد. انقلاب اسلامی تفسیر انسانیّت بود و این نکته رهین معنایی بود که در دل نهفته داشت. روزهای سختی گذشت و اکنون فصل تمرکز بر سخنان اصلی مان است. همۀ سخنانمان زنده است. امیداواریم در فصل جدید مخاطبان خوبی برای اندیشه های عمیق باشیم و خود را صاحب رسالتهای عزیزی بدانیم. 🌼 فصل فرهنگ یعنی فصل فرهیختگی. بسیاری معتقدند این اتفاق افتاده است؛ یعنی ما به فصل فرهنگ رسیده ایم. این یعنی از این به بعد اقدامات اساسی انقلاب را تنها با فرهنگ می توان به پیش برد. البته نگاههای سطحی و حوصله های کم نمی توانند ما را به این تراز برسانند. بی گمان قدرت اصلی اسلام در اندیشه و فرهنگ او نهفته است، و این افتخار بزرگی است. فرهیختگی خویشاوند نزدیک اسلام است. کار لطیف این دین الهی با این زمینه پیش می رود. باید پذیرفت که در گام دوم انقلاب، در فصل فرهیختگی و فرهنگ، ما با اندیشه و نرم افزارهای طاغوت و فرهنگ دنیاگرایی درگیریم. این یعنی پس از سالها درگیریهای جدی به اصل دعوا و کانون منازعه رسیده ایم. دعوای همیشگی دین باوران با خداگریزان، دعوا بر سر الگوی سعادت و الگوی پیشرفت است. کافر دین دیگری دارد؛ واقعیّتی که نباید آن را زیر هزار اصطلاح خوش آهنگ مخفی نمود. زمزمۀ «لا اعبد ما تعبدون» و نهایتاً «لکم دینکم و لی دین» نیز در مقام بیان این حقیقت است. همیشه نیز همین بوده است. «جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد»(امام خمینی). یارگیریها و صف آرائیهای سنجیده و ژرف، از این به بعد خواهد بود. به نظر می رسد از این پس صفوف بسیاری به هم خواهد ریخت. 🌼 در این کانال ذیل اندیشه، تحلیل، و اطلاعرسانی نکاتی خواهد آمد. امیدوارم به لطف الهی همگی مشمول هدایتهای پرمهرش قرار بگیریم و همۀ نگارندگان جبهۀ حق و حقیقت در نیّت، در مفاد و در نگاشته همواره بهترین باشند. «اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتى وَ صَحِّحْ بِما عِنْدَكَ يَقينى وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرتِكَ ما فَسَدَ مِنّى.»(دعای مکارم الاخلاق) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ «مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت رها میکند و مثل نسیم بهاری و عطر گلها در همه جا میپیچد.» (مقام معظم رهبری حفظه‌الله، 83/3/14) 👇🏻 عضویت 👇🏻 ☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde 🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی 🔺هنگامی که فلسفۀ مشایی ارسطویی وارد حوزه اندیشۀ مسلمانان شد، به تدریج و پس از هضم کامل، گسترش شگرفی یافت و تقریباً فیلسوفان مسلمان، اندیشه های هماهنگ مشایی یافتند. همچنان که پس از ظهور صدرالمتألهین شیرازی در قرن یازدهم هجری و معرفی حکمت متعالیه از سوی آقا محمد بیدآبادی و ملا علی نوری، تقریباً همه حکما، صدرایی شدند و مبانی صدرایی را پذیرفتند، اما پس از عرضه مکتب اشراقی، با آنکه گویا زمینه از هر جهت برای طرد فلسفه مشایی و قبول یک فلسفه جدید آماده بود، چنین وضعیتی پیش نیامد، بلکه حکمای پس از سهروردی را می توان به سه گروه تقسیم کرد: گروهی همچنان مشایی صِرف باقی ماندند و گروه اندکی همچون شهرزوری پیرو کامل حکمت اشراقی شدند، اما بیشتر حکما را باید پس از شیخِ اشراق و عرضۀمحصولات اشراقی، حکیمانی «مشایی_اشراقی» یا «اشراقی_مشایی» با اختلاف درجات تقرب به یکی از آن دو مکتب، دانست. 🔘علل درونی عدم بسط حکمت اشراق بعد از سهروردی 1️⃣تحول شدید در اصطلاح ها و زبان فلسفی در حکمت اشراق و ادبیات به کار رفته در آن 🔺این تحول گسترده در اصطلاح ها که در بسیاری از موارد چندان لزومی هم نداشت و بلکه از نظر گسترده در اصطلاح ها که در بسیاری از موارد چندان لزومی هم نداشت و بلکه از نظر واژگان، گاه ضعیف تر از اصطلاح های پیشین نیز بود، باعث نوعی دل زدگی شد و گونه ای از احساس بیگانگی در میان فیلسوفان ایجاد کرد. 🔺زیرا مصلحان علمی در صورتی می توانند توفیق یابند و تحولاتی، هرچند شگرف ایجاد کنند که در همان بستر سنتی علمی حرکت کنند و تا جایی که می توانند رعایت حال اصحاب آن علم کنند و با حفظ بسیاری از شئونات و ساختارها، تحولات خود را اجرائی سازند و از ایجاد تنش های بی دلیل کاملاً بپرهیزند. 2️⃣دشواری روش اشراقی 🔺شیخ اشراق روش بحثی صرف را نه تنها کافی نمی دانست، بلکه آن را ضعیف ارزیابی می کرد و اساساً کسی را که به درجات شهود دست نیافته باشد، حکیم و فیلسوف نمی شمرد. 🔘علل بیرونی عدم بسط حکمت اشراق بعد از سهروردی 1️⃣شیخ اشراق شاگردان برجسته ای که بتوانند اندیشه های او را ترویج کنند، نداشت 🔺شاید مهم ترین دلیل آن سفرهای پی در پی و دیگری کوتاهی عمر وی بود که نتوانست در این عمر کوتاه، اشخاص قابل اعتنائی را برای بسط و ترویج اندیشه های اشراقی تربیت کند. 2️⃣استحکام و قدرت فلسفی بسیاری از مبانی مشایی به تدریج ضعف بسیاری از ایرادهای شیخ اشراق را آشکار ساختند و این امر اثری منفی در رواج حکمت اشراقی گذاشت 🔺احیای مجدد حکمت مشایی در قرن هفتم از سوی خواجه نصیرالدین طوسی و نشان دادن ضعف ایرادهای متکلمان به ویژه فخر رازی به آن و درهم آمیختن مباحث کلامی با مباحث فلسفی مشایی و آموزه های فارابی و ابن سینا که مشتریان بسیاری در همه جای جهان اسلام داشت، در نهایت به افزایش طرف داران حکمت مشایی انجامید و با این روش حریفان بسیاری از میدان به در شدند و این همه باعث شد حکمت اشراقی به عنوان یک دستگاه فلسفی، همیشه در میان حکما، حکمتی درجه دوم تلقی شود. 🔘فراز و نشیب در توجه به حکمت اشراق 🔺به هر روی، فراز و نشیب در اقبال و بی اقبالی به حکمت اشراقی در طول تاریخ فلسفه اسلامی همیشه وجود داشت تا آنکه صدرالمتألهین التفات کامل تر و ریشه دارتری به اندیشه های شیخ اشراق نشان داد و آنها را از منابع مهم برنامه خود دانست. به ویژه از حیث روشی، به تکمیل روش اشراقی پرداخت و اوج این روش را با برخی افزوده های بسیار مهم در آثارش بروز داد و پاره ای از پرسش های اساسی ای را که در حکمت اشراقی مطرح شد، ولی پاسخ های مناسب نیافت، به سرانجام رساند. 🔺اما با همه این اوصاف هنوز هم سرمایه های کمتر دست خورده ای در حکمت اشراق وجود دارند که می توانند با پیگری عالمانه، فرآورده های ارزشمندی را به بار آورند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 40_42 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣ 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا 🔘 عرض بودن صورت ذهنی جوهر 🔺 شبهه: از آنجا که علم به یک شیء، حصول صورت آن شیء در نفس است و این از سنخ کیفیت نفسانی و از قبیل عرض است، هرگاه انسان به یک جوهر عینی علم پیدا کند، صورت ذهنی آن جوهر در نفس انسان حاصل می شود و بدین ترتیب، این صورت علمی کیف نفسانی و عرض خواهد بود. اما از سوی دیگر، در علم به یک شیء، صورت و ماهیت آن شیء در نفس حاصل می شود؛ و برای آنکه علم، علم حقیقی و مطابق با واقع باشد، لازم است همان ماهیت عیناً در ذهن حاصل گردد. 🔺 برای آنکه علم به جوهر، علم حقیقی و مطابق با واقع باشد، لازم است ماهیت جوهری در نفس حاصل شود و بدین ترتیب، لازم می آید صورت علمی یک جوهر، هم عرض باشد و هم جوهر؛ درحالی که در احکام جوهر و عرض گفته شده محال است شیء واحد، هم جوهر باشد و هم عرض. 🔺 پاسخ ابن سینا: امتناع اجتماع جوهریت و عرضیت در شیء واحد، بدان معناست که ممکن نیست شیء واحدی در خارج، هم به نحو لا فی موضوع موجود گردد و هم به نحو فی موضوع. اما اگر شیئی در ذهن به نحو فی موضوع موجود گردد و ازاین رو عرض باشد، و همان شیء در خارج به نحو لا فی موضوع موجود گردد و از این رو جوهر باشد، اشکالی ندارد. 🔺 ابن سینا در اینجا بی آنکه از اصطلاحات حمل اوّلی و حمل شایع استفاده کند، به مفاد آنها اشاره کرده است. 🔘 علم حضوری 🔺 مشائیان علم حضوری را پذیرفته اند و علوم را منحصر در علم حصولی نمی دانند. 🔺 در سخنان فارابی و ابن سینا واژه علم حضوری و معادل های آن یافت نمی شود، ولی این دو فیلسوف به آنچه فیلسوفان بعدی آن را علم حضوری نامیده اند، توجه داشته اند. 🔘 دو مصداق علم حضوری نزد مشائیان: 1️⃣ علم به صورت های ادراکی 🔺 فارابی آنجا که درباره علم خدا به ذات خود و صور معقوله سخن گفته، آن را علم بدون وساطت صورت های ذهنی دانسته است. یعنی علم خدا به ذاتش، عین وجود اوست و علم خدا به صورت های معقوله نیز عین وجود همان صورت های علمیه است و بر وجود صورت های علمیه دیگر متوقف نیست. 🔺 فارابی علم بی واسطه و منهای صورت ذهنی را در انسان مطرح نکرده است. 🔘 نظر ابن سینا 🔺 ابن سینا مانند فارابی استدلال کرده که معقولیت صورت های علمی خدا چیزی جز وجود آنها نزد خدا نیست و آن را درباره صورت های ادراکی انسان نیز مطرح کرده است. 🔺 در هر ادراکی، خواه حسی، خواه خیالی و خواه عقلی، صورتی از شیء نزد نفس حاضر می شود و نفس به آن آگاه می گردد و از طریق آن به خود شیء آگاهی می یابد. اما آگاهی از صورت های ذهنی، آگاهی بی واسطه و مستقیم است و تعقل نفس به آن و ملاحظه آن صورت در نفس به وسیله صورت ذهنی دیگری انجام نمی گیرد. 2️⃣ علم به ذات 🔺 انسان ذات خود را بدون وساطت هیچ صورتی ادراکی می کند؛ چرا که ذات همواره نزد ذات حاضر است و هرگز از آن غافل نیست و برای آنکه ذات از خود آگاه شود، به چیزی نیاز ندارد. 🔺 ابن سینا از حضور ذات نزد ذات سخن گفته و به دنبال آن تصریح کرده است که علم ذات به ذات، همان وجود ذات است و هیچ تغایری در کار نیست. علم انسان به ذات خود، ممکن نیست از طریق حصول صورت باشد، بلکه لازم است علم انسان به ذات او، چیزی جز ذات او نباشد. 🔺 ابن سینا عنوانی برای این قسم از علم قرار نداده و آن را علم حضوری ننامیده است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 50_58 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 1️⃣جایگاه عزم https://eitaa.com/fvtt_ir/2814 2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی https://eitaa.com/fvtt_ir/2871 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac