eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
67 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 🔴بخش 8️⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1147 🔴بخش9⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1208 📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 📝 استقلال طلبه 🔷 🔷 بخش 9️⃣ 🔺حالا که رشته ای مثل فلسفه را انتخاب کردید، از اول پایه ها را محکم بگذارید. 🔸بعد از یک مدت، اصلاً خودتان به خودتان اجازه فکر هم بدهید، بعضی را من می بینم تا فکر می کند چیزی به ذهنش رسید، همه ی سوال ها و اتهام ها را می برد سمت استاد و متن، اینها نه. 🔸یک بنده خدایی می گفت: اول که بدایه می خواندم حدود صد و بیست اشکال داشتم، گفت نوشتم، بعد رسیدم به نهایه تبدیل شد به شصت ـ هفتاد تا، رفتم اسفار خواندم شد چهار ـ پنج تا، دیگر این چهار ـ پنج تا سوال جدی دارم. 🔸خوب است، برای خودتان بنویسید، فکر کنید، تأمل کنید . 🔺بعضی را می بینم که اعوجاج دارند، این اعوجاج به درد نمی خورد. یعنی چی؟ یعنی همین که می خواهد فکر کند جوری به خودش جرأت داده که هنوز به نتیجه نرسید جرأت دارد، این را در تعبیرهای اخلاق قدیم، تعبیر می کردند که جربزه اش زیاد است، این لازم نیست. 🔸تعبیری که اساتید ما داشتند این بود که تثبّت لازم است، یعنی بخوانید و بخوانید تا یقین کنید که این طوری هست، حالا هر نظری هم می خواهید بدهید اشکال ندارد. 🔸ولی تا درستش نکردید، به خودتان جرأت ندهید، نه اینکه سوال نکنید، نه اینکه اشکال نکنید، ولی اشکالاتتان را جدی نگیرید. 🔸بنده خدایی می رفت درس خارج همان اوایل، شروع کرد در بحث های طلبگی و مباحثه ها نقد می کرد، بعد یک کسی گفت آقا شما این قدر زیاد نقد داری؟ گفت راستش را بخواهی من اینقدر نقد ندارم، فقط خواستم یاد بگیرم شیوه ی نقد را، این را می گویم، جدی هم نمی گیرم حرف خودم را، می خواهم کمی یاد بگیرم، این طوری[باشید]. نه اینکه از همان اول بیاید بگوید من دیگر صاحب نظر شدم نه؛ کمی می گذرد و می گذرد ، بعد از یک مدتی می بینید می توانید. 🔺شما که اول کار فلسفه تان را دارید شروع می کند خوش شروع کنید، پایه ها را محکم کنید، من میدانم که بعد از یک مدتی نتیجه می گیرید. برایتان فضا روشن می شود. 🔸وقتی آدم بحث های فلسفی می خواند بعد از یک مدت ذهن شکل گرفته که راحت کار فلسفی کند، بدون اینکه متوجه باشد، خودش شکل می گیرد، طبع و وضعیت انسان این جوری است، زود شکل می گیرد به شرطی که خوب شکل بدهید. 👈پس استاد در عین اینکه خوب است اما باید از خودتان بجوشد، من اگر جای شما باشم خودم می نشینم کار می کنم، خودم می نشینم به حوزه هایی که می توانم سفر کنم، می توانم لبی تر کنم، آن جاها می روم و ورود می کنم، یاد می گیرم، البته عرض کردم این که تثبت آهسته آهسته حاصل بشود، این علمیت می آید. 🔵پیاده سازی: 🔴تهیه پست: 📌مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌷شهادت مظلومانه مظهر جود و سخا و علم و معرفت، باب المراد، جوان الائمه و جواد الائمه علیه السلام را به حضرت رضا علیه السلام و تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می نماییم. 🔰انسان ۲۵۰ ساله | امام جواد علیه السلام، نشانه مقاومت 🔺امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. (۱۳۷۶/۶/۱۷‌) 🔺او نمودار و نشانه‌ی مقاومت است. انسان بزرگی که تمام دوران کوتاه زندگیش با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ی عباسی -مأمون- مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقب‌نشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل ‌کرد و با همه‌ی شیوه‌های مبارزه‌ی ممکن، مبارزه کرد. (۱۳۶۰/۲/۲۵) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری 💢یادگیری فلسفه، کمترین مرتبه سعادت 🔺و الحاصل: اقلّ مراتب سعادت اين است كه انسان يك دوره فلسفه را بداند. 📚تقريرات فلسفه ج3 / 472 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه ✅مصاحبه نشریه خط با ◀️بخش 4️⃣ 📝با همین انگیزه‌ها، مؤسسه هایی شکل گرفته اند و فلسفه را تدریس می کنند. مگر هدف این نیست؟ پس چرا می گویید باید دوباره مؤسسه هایی به صورت تخصصی به این مقوله بپردازند؟ ... ادامه 🔺رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما باید در هر حوزه‌ای از حوزه‌ها که وارد می‌شویم، ناظر به این علوم موجود در غرب باشیم. 🔸یکی از بحث‌های جدی در معرفت شناسی این است که عموم طلبه‌ها، به نحوی درگیر شوند، ولی ما کتاب قوی ای نداریم که اندیشه‌های ما را کامل گفته و دقیقاً به معرفت شناسی غرب پرداخته و ذره ذره آن را نقد کرده باشد. 🔸اگر چنین رشته‌ای حاصل شود، هم روزآمد است و می‌تواند به دغدغه‌های روز جواب بدهد، هم می تواند در سنت اصیل خودمان نفس بکشد. همین مسئله باعث می‌شود که ما برخی کتاب ها را تغییر بدهیم. 🔸در فضای سنتی، طولانی بودن کار، مانع است و می خواهیم این دوره را کاهش بدهیم. بی گمان به کتاب های جدید نیاز است. به ویژه اگر قرار باشد، ناظر به بحث‌های روز هم باشد. 🔸ما معمولاً در حوزه متن محور هستیم. برای همین معتقدم متن محوری باید به روز باشد. روال متن محوری باشد، ولی در کنارش هر بیست، سی سال، به تجدید نظر متن بپردازند و بر اساس نیازهایی که به وجود می آید، متن جدیدی تولید شود. البته با این شرط که متون اصیل ما هم خوانده شوند، یعنی این متون جدید، مثلا جای «اسفار» را نگیرد. 🔺به نظر من، جای درگیری محققان فلسفه با مباحث روز و مسائل مستحدثۀ این دانش خالی است. 🔸به تازگی مرکزی را دیدم که درباره مسائل زنان، فعالیت های علمی و پژوهشی انجام می دهد و پرسشی را مبنی بر این که آیا جنسیت انسان مؤثر است یا نه، مطرح می کند و با بسیاری از اندیشمندان در میان می گذارد. 🔸ما موضوع های فراوانی از این دست داریم؛ افرادی که از نظر علمی توانمند هستند و محقق به شمار می آیند، باید با این مباحث درگیر شوند و به آن ها فکر کنند. 🔸البته برای درگیرشدن، همین اندازه که یک لبی تَر ‌شود، کافی است، نه این که خیلی در این حوزه‌ها وارد شوند. اما همین مقدار هم کم چیزی نیست. منتها اگر همین طور امتداد یابد، یک نسل می‌گذرد و به اندیشه‌ای تبدیل می‌شود که با مباحث جدید درگیر بوده و با آن ها آشناست. 🔸به همین دلیل، باید با پرسش‌های جهانی در ساحت فلسفه ارتباط برقرار کنیم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝گام دوم، فصل صراحت انقلابی و تمدنی است. 🔺خلاصه بیانات استاد فلاح شیروانی در جمع مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی، روزنامه قدس. فایل با کیفیت،در پست زیر 👇👇👇 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📝گام دوم، فصل صراحت انقلابی و تمدنی است. 🔺خلاصه بیانات استاد فلاح شیروانی در جمع مدیران کل سازمان ت
930028.pdf
422.9K
📝گام دوم، فصل صراحت انقلابی و تمدنی است. 🔺خلاصه بیانات استاد فلاح شیروانی در جمع مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی، روزنامه قدس. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸 ▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه 🔰وجودی بودن، سازواری و شکوه دستگاه فلسفی ملاصدرا —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸کلام استاد ▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه 🔰وجودی بودن، سازواری و شکوه دستگاه فلسفی ملاصدرا 🔺فلسفه ملاصدرا وجودی است؛ یعنی به‌لحاظ محتوا رنگ خاصی دارد . حکمت متعالیه هویت وجودی دارد و ملاصدرا را می‌توان فیلسوف وجود نامید. 🔸نقطه آغاز فلسفه ملاصدرا وجود است. او با به‌کارگیری ابزارهای فلسفی لازم، فلسفه وجودی خود را بسط می‌دهد و دستگاه هستی‌شناختی سازوار و منسجمی را عرضه می‌کند. 🔺دستگاه سازوار هستی‌شناختی صدرا، حقیقتاً دستگاه باشکوه و قدرتمندی است؛ 🔸باشکوه به دلیل اینکه بسیار خودش را باز کرده، بسط داده، همه جا را گرفته و به همه جا رنگ وجودی داده است. 🔹این دستگاه بسیار باشکوه است، یعنی اینطور نیست که تنها چند مطلب افزوده باشد ،بلکه بسیار گسترده دامن است. 🔸قدرتمند است یعنی قدرت تحلیل همه مسائل را در دستگاه خودش دارد. 👈این دستگاه با شکوه قدرتمند، در سنت فلسفی ما رقیبی ندارد. 📚(برگرفته از جلسات 5 و 6 دروس حکمت متعالیه استاد یزدان‌پناه (سال نخست)) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🗂 #پرونده_ویژه 📎 #امتدادهای_حکمت_اسلامی 🔰 قسمت 1️⃣ #مصاحبه_اختصاصی با جناب #استاد_امینی_نژاد 🔊
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ 🔺این تعبیر[امتداد حکمت] را مقام معظم رهبری حفظه الله در سنوات اخیر رواج دادند. این یک موضوع بسیار هوشمندانه و دقیقی است که از سوی ایشان مطرح شده است. 🔺مقام معظم رهبری در این عرصه که یک عرصه بسیار بزرگ فرهنگی است، سه مسئله و نکته ی اساسی و مهم مطرح فرموده اند: 🔸یکی اینکه موضوع احیاء تمدن بزرگ اسلامی را خیلی برجسته کردند. اصل مسئله، توسط حضرت امام به عرصه ی فرهنگی ما وارد شده است، در این، جای هیچ گونه شک و تردیدی نیست ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم، این نحوه زبان دادن که اساساً هدف عظیم انقلاب کبیر ما، احیاء مجدد تمدن بزرگ اسلامی است، نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی ما نباید در بحث انقلاب اسلامی به اهداف سطحی تر و نازل تر توقف بکنیم. این نشان می دهدکه دورنمای ما در انقلاب اسلامی چیست. 👈انقلاب اسلامی به سمت احیاء تمدن بزرگ اسلامی حرکت می کند، این نکته اول. 🔸نکته ی دوم این بود که ایشان نشان دادند اگر قرار باشد تمدن بزرگ اسلامی احیاء شود، نقطه ی اصلی کار، مسئله ی علوم و دانش ها هستند. به نحو خاص ایشان روی علوم تأکید کردند و روی پیشرفت علمی پافشاری کردند. در شعب و گونه های مختلف علم فرمودند که باید این پیشرفت حاصل شود. این زمینه ی شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی است. 🔸گام سومی هم ایشان پیموده است که آن هم بسیار اساسی است و این پازل را کامل می کند. ایشان فرمودند نقطه ی ثقل و اساس شکل گیری این روند، تکیه و توجه به اندیشه های بنیادی و فلسفی است. 🔺بسیار هوشمندانه این گام ها طی شده است. نقطه ی اصلی کار، حکمت و فسلفه ی اسلامی است و همین حکمت و فلسفه ی اسلامی، مجموعه ی علوم و دانش ها را رهبری می کند، جهت گیری ها صورت می گیرد، فلسفه های مضاف و علوم مختلف شکل می گیرد و در نهایت منجر می شود به احیاء و شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی. 🔺این یک مجموعه ای است که کاملا اجزای آن به هم مرتبط است. در این فضا است که مقام معظم رهبری بحث امتدادهای حکمت را مطرح کردند و جدی گرفتند و در جلسات متعدد که با اندیشمندان فلسفی و بزرگوارانی که در این فضا کار می کنند، مرتب روی بحث امتدادها تأکید می فرمودند. 🔸چنانچه همیشه یک مقایسه ای در کلام ایشان بین امتدادهای فلسفه ی اسلامی و امتداد های فلسفه ی غرب صورت می گرفت که دنیای غرب، امتدادهای خودش را در ساحت های متعدد حیات بشری پیدا کرده است منتها متأسفانه در فضای حکمت و فلسفه ی اسلامی با اینکه از غنای محتوایی بیشتری برخوردار است، از قوت و عمق بیشتری برخوردار است، متأسفانه ما این امتدادها را چندان به چشم نمی بینیم. 🔸باید ما بدانیم بر اساس همان فضای سه ضلعی که مقام معظم رهبری فرموده، اگر این فضا جدی گرفته نشود به اصل تمدن بزرگ اسلامی ضربه خواهد زد و از عمق این تمدن بزرگ اسلامی کاسته می شود. لذا مسئله ی امتداد فلسفه و حکمت اسلامی، بحث جدی است و من فکر می کنم ما مسائل علمی و دانشی فراوانی را باید در خصوص بحث امتداد فلسفه ی اسلامی پی بگیریم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac