#تحلیل
#استاد_فلاح
🔘بازندگان همیشۀ تاریخ و ناظران جهنمی شکست
🔺 وقتی مرحوم محمد #مرسی به عنوان رئیس جمهوری انقلابی مصر شکست خورد مانده بودم خوشحال باشم یا ناراحت.
🔺ناراحت به خاطر آن که از اوان جوانی توقعات ویژه ای در بنده نسبت به «اخوان المسلمین» شکل گرفته بود و با آن حجم نخبگی و نیروسازیهای فراوان و جلب توجه اقشار مختلف در کل جهان اسلام، امید داشتم با حضور اخوان به شکل عمیقتری پروژه تمدن اسلامی را پی بگیریم. بماند که اساساً مصر پیشتاز جهان اسلام و به قول معمر قذافی «مادر جهان عرب» شمرده میشود؛ یعنی اگر کار او پیش میرفت جهان عرب هم به دنبال آن کشیده میشد و این طور در ذلّت پیروی از غرب باقی نمیماند.
🔺اما در این حال و احوال خوشحال هم بودم، بابت این که معلوم شد پیروزی ایران به خاطر تفکر ناب شیعی است؛ یعنی بیخود نبوده که انقلاب اسلامی ایران ادامه پیدا کرده است. معلوم شد مقاومت در برابر نظام سلطه کار چندان سادهای نیز نبوده است. معلوم شد «در برابر همۀ وسوسههایی که غیرقابل مقاومت به نظر میرسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهای خود صیانت کردن»(بیانیۀ گام دوم) کار ساده ای نبوده است. معلوم شد اندیشهای بلند و نیرومند، رویههایی درست و متناسب، انسانهایی دلیر و کارآمد، فرهنگی مقتدر و توانمند توانستهاند جلوی نظام سلطهای که به تعبیر رهبر معظم انقلاب مهارت نابود کردن انقلابها را پیدا کرده بود و حرکتهای انقلابی پیشین کشور خود ما را نیز مضمحل کرده بود، بایستد.
🔸 «به این نكته توجّه داشته باشید كه دأب سیاستهاى مسلّطِ عالم این بوده و هست كه جنبشهاى عدالتخواهانۀ مردم نقاط مختلف دنیا را در هاضمۀ سیاسى و فرهنگى خود بریزند و در واقع هویت آن جنبشها و حركتهاى مردمى و عدالتخواهانه را از بین ببرند؛ این كار در ایران هم اتّفاق افتاده بود. ... هنر بزرگِ امام بزرگوار ما این بود كه چارچوب محكمى را براى این انقلاب به وجود آورد و نگذاشت این انقلاب در هاضمۀ قدرتها و جریانهاى سیاسىِ مسلّط هضم شود.» (مراسم سیزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی ره، 14/3/81)
🔺گویا نوبت به هضم و هاضمه نیز نرسید، این کودک به یکسالگی نرسیده دچار مرگ آشکاری شد. به واسطۀ شکست آشکار جریان نخبه و ریشهدار اخوان المسلمین در برابر تدابیر نظام سلطه عملا یک گفتمان ناب در چشمها بزرگ شد، گفتمان امام خمینی.
این دستآورد قهری به تنهایی یک فریاد عظیم بود یک سخن بلند.
🔺اما در تمام این سالها دارد این اتفاق به صورت عملی میافتد و در حوادث متعددی تکرار میشود که گفتمان انقلابی ایران نسخه بی بدیل نجات جهان اسلام - و از نظر ما جهان بشری - شمرده شود. البته خطا کاری و از دست دادن فرصتها هم از طرف ما زیاد بوده است، ولی سرجمع انقلاب اسلامی ایران به صورت معجزهآسایی به پیش میرود.
🔺مهمترین دشمن این روند امیدبخش غربزده های وطنی هستند. اینها بدون هیچ تعارفی دشمن سعادتند. اینها از باب «اَلَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي اَلْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً»﴿الكهف، 104﴾ آنچنان در خواب و بیچارگی عمیقی هستند که بعید است بتوان بیدارشان کرد. اینها از نظر قرآن «أَخْسَرِينَ أَعْمٰالاً»﴿الكهف، 103﴾ هستند؛ زیرا نتوانستند به دین ایمان بیاورند. اینها به ولایت طاغوت درآمدند. اینها در سفاهت عجیبی غوطهورند. تنها باید دعا کرد این کشور از شر آنها نجات پیدا کند.
🔺مهمترین ناظران جهنمی این حوادث هم ماییم. ما که کارهای لازم را برای تبیین حق و باطل انجام نمیدهیم. البته روشن است که علاوه بر تبیین حق، نیاز به نرم افزارهای اسلامی هم هست اما سفیهانه ترین اتفاق این روزها کوتاهیهای ماست در #تبیین_مکتب_امام. تبیین برای همه، صغیر و کبیر.
🔺اتفاقا این تبیین، راه را برای دینداری و خلق مردمی دانش و شعور اسلامی باز میکند. و این خلق دانایی، معجزه ای است که در دستان مردم فهیم و حسینی و مهدوی ایران پنهان شده است. لیثیروا لهم دفائن العقول میخواهد. باور به روش پیامبران و امام خمینی. مردم ایران راه حلند و #کلید_شکوفایی آنها مکتب امام است. دریغ از نجوای بیدارگران!
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺اطلاعیه جذب نیرو🔺
🚩موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی به منظور تکمیل کادر آموزشی خود از میان برادران اقدام به جذب نیرو می نماید.
1️⃣ مدیریت آموزش
شرایط :
1- دارای سابقه مدیریت آموزشی
2- روزانه 8 ساعت تعهد کاری
3- دارای مهارت کامل کار با نرم افزار های word . Excel و Access
2️⃣ نیروی اجرایی آموزش
شرایط :
1- روزانه 8 ساعت تعهد کاری
3- دارای مهارت کار با نرم افزار های word . Excel و Access
🔰 قرارداد به شکل ساعتی خواهد بود.
👥 افراد واجد شرایط می توانند رزومه خود را تا تاریخ 10 تیرماه به آیدی زیر در پیامرسان ایتا ارسال فرمایند.
https://eitaa.com/serat72
.
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✳️ #مصاحبه_اختصاصی کانال موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی با جناب #استاد_امینی_نژاد ❇️با موضوع: امتدادهای
🗂 #پرونده_ویژه
📎 #امتدادهای_حکمت_اسلامی
🔰 قسمت 1️⃣ #مصاحبه_اختصاصی با جناب #استاد_امینی_نژاد
🔊 فایل صوتی این مصاحبه را در پست بعدی دانلود بفرمایید. 👇
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
امتدادهای حکمت-1-LQ.mp3
24.91M
🗂 #پرونده_ویژه
📎 #امتدادهای_حکمت_اسلامی
قسمت 1️⃣ #مصاحبه_اختصاصی با جناب #استاد_امینی_نژاد
🔈 #صوت
🗓1398/03/20
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره 1⃣ #معرفی_بحث
https://eitaa.com/fvtt_ir/199
🔹 یادداشت شماره 2⃣ #مقدمه ( #نیاز_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/299
🔹 یادداشت شماره 3⃣ #مقدمه ( #نیاز_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/598
🔹 یادداشت شماره 4⃣ #مقدمه ( #شعار )
https://eitaa.com/fvtt_ir/664
🔹 یادداشت شماره 5⃣ #مقدمه ( #جایگاه_1 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/698
🔹 یادداشت شماره 6⃣ #مقدمه ( #جایگاه_2 )
https://eitaa.com/fvtt_ir/855
🔹 یادداشت شماره7️⃣ #مقدمه (#دو_منظر_1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1173
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #اندیشه_آزاداندیشی
📝 سلسله یادداشت های #استاد_فلاح در مورد آزاداندیشی
🔹 یادداشت شماره7⃣ #مقدمه (#دو_منظر_1)
به آزاداندیشی به چشم یک پدیدۀ اجتماعی می شود نگاه کرد و بسیار هم جدی است، ولی آزاداندیشی صرفا یک پدیدۀ اجتماعی نیست. آزاداندیشی پیش از آن که از جنبۀ اجتماعی مورد بررسی قرار بگیرد، از جنبۀ انسانی مطرح است. غیر از این هم جواب نمیدهد؛ یعنی باید اول به عنوان یک پدیدۀ انسانی دیده شود و بعد یک پدیدۀ اجتماعی. البته نگاه اجتماعی به آزاداندیشی بحث را متفاوت و دارای عمق و ابعاد جالبی میکند.
آزاداندیشی را در فضای معرفتشناسی میشود طرح کرد، در فضاهای تربیتی نیز میتوان بهجد مطرح کرد و بررسی نمود؛ یعنی آثار تربیتی آزاداندیشی دیده شود و له یا علیه آن چیزی مطرح شود، این که آیا موافق تعبّد است یا مخالف آن است، حتی این که روحیۀ آزاداندیشی چیست. در فضاهای تربیتی یک شطری از مباحث تربیتی(اخلاقی)، بحث دربارۀ کمال است. دربارۀ کمال از منظرهای مختلف کلامی فلسفی عرفانی(رویکردهای مختلف معرفتی) ذیل عنوان فضیلت بحث میشود و بحثهای جذاب و گیرایی نیز هست. اگر آزاداندیشی را در مباحث اخلاقی بخواهیم بحث کنیم ذیل عنوان حرّیّت قرار میگیرد؛ شعبهای از حرّیّت است. حرّیّت و آزادی حالتی است برخاسته از عزت نفس که دارنده آن از تمام مصادیق اسارت، حتی دین آزاد است. دین نیز خود را نه به عنوان قید بلکه به عنوان آزادی برتر وارد ساحت این فضیلت و زندگی و هویّت صاحب آن میگرداند.
عرفان عملی بحث از کمال است از منظر الهی و حقانی(من حیث الایصال إلی الله)؛ یعنی وصول به حق کمال شمرده میشود، ولی عمدۀ عناوینی که آنجا به چشم میخورد عناوین نامآشنای اخلاقی است. البته معیار اخلاقی بودن و طبعاً تعریف تک تک این اخلاقیّات تغییر کرده است. در فضای عرفان عملی می شود آزاداندیشی را آورد و من حیث الایصال الی الله به آن نگاه کرد و توضیح داد که به چه چیزهایی نزدیک است به کجای تراث ما نزدیک است احیانا اگر عرفای صاحب دل ما می خواستند آزاداندیشی را به عنوان یک کمال مطرح کنند کجاها مطرح میکردند.
یک نکتۀ خیلی مهم در آزاداندیشی ـ که حالا یا ادعا است یا حقیقت است ـ این است که آزاداندیش کسی است که تحت هیچ مغناطیس و کششی نیست. از همۀ تعلقات خلاص است و همه انضباط است.
اگر به آزاد اندیشی اینگونه نگاه شود که کسی که آزاداندیش است در مقام اندیشه ـ خودآگاه یا ناخودآگاه ـ سعی کرده است از این قیودی که در مسیر تفکر یا تحقیق خبطی، خطایی، سوگیریهای نادرستی را باعث میشود، خلاص شود. یا خودآگاه یعنی این قیود را میشناخته است و مراقبشان بوده است و ناخود آگاه یعنی خوب تربیت شده است و بدون این که توجهی نیاز باشد مراعات میکند، مثلا یک آدمی است که زمانی که شروع به نقد کردن او میکنند، هیجانی در او برانگیخته نمیشود و راحت گوش میکند و خیلی راحت مواردی را که حق دید به جان میپذیرد.
ادامه دارد ...
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#امام_در_کلام_امام ❇️عظمت شأن امام خمینی (ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب 🔰هفتمین کار بزرگ او، نگرشی
#امام_در_کلام_امام
🔰کار هشتم او، ابطال باورهای غلط در باب اخلاق فردی حکام بود. در دنیا پذیرفته شده است که کسانی که در رأس اجتماعات قرار میگیرند، اخلاق فردىِ خاصی داشته باشند! تکبر ورزیدن، برخوردار بودن از زندگی راحت و مسرفانه، تجملگرایی، خودرأیی و خودخواهی و امثال اینها، چیزهایی است که مردم دنیا قبول کردند که کسانی که در رأس حکومتها قرار میگیرند، این اخلاق را داشته باشند. حتّی در کشورهای انقلابی، انقلابیونی که تا دیروز زیر چادرها زندگی میکردند و در دخمهها مخفی میشدند، به مجرد اینکه به حکومت میرسند، وضع زندگیشان عوض میشود و اخلاق حکومتیشان تغییر میکند و همان وضعیتی را به خود میگیرند که بقیهی سلاطین و رؤسای عالم داشتند! ما از نزدیک چنین چیزی را دیدهایم؛ برای مردم هم مایهی تعجب نیست.
امام ما این باور غلط را عوض کرد و نشان داد که رهبر محبوب و معشوق یک ملت و دیگر مسلمانان عالم، میتواند زندگی زاهدانهیی داشته باشد و به جای کاخهای مجلل، در یک حسینیه از دیدارکنندگان پذیرایی کند و با لباس و زبان و اخلاق انبیا با مردم برخورد کند.
اگر دلهای حکام و زمامداران به نور معرفت و حقیقت روشن شده باشد، تجمل و تشریفات و اسراف و برخورداریهای زیاد و خودرأیی و تکبر و استکبار، جزو لوازم حتمی زمامداری آنها محسوب نمیشود. از معجزات بزرگ آن بزرگوار این بود که هم در زندگی خود و هم در آن دستگاهی که به وجود آورده بود،نور معرفت وحقیقت تجلی یافته بود.
ادامه دارد...
📝بیانات در خطبههای نمازجمعه؛ تاریخ ۱۳۶۸/۰۴/۲۳
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1125
🔷 بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1184
🔷 بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1196
🔷 بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1219
🔷 بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1250
🔷 بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1294
🔷 بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1327
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه
🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با #استاد_یزدان_پناه
🔷 بخش 2️⃣
🔘 برای این که فلسفه جایگاه واقعی اش را در حوزه پیدا کند، باید چه کارهایی انجام شود؟
📝 در واقع باید نگاه فعلی به فلسفه تغییر کند و کارکردها و هدف ها، معیّن شود؛ تا معلوم شود که در میان علوم حوزوی، فلسفه چه موقعیتی میتواند داشته باشد. با برخی نشست ها و نگارش مقاله¬هایی در این زمینه، می توان این موضوع را تبیین کرد. برای نمونه، اگر نسبت فلسفه را با دین مشخص کنیم، تازه طلبه میفهمد چقدر فلسفه میتواند اثرگذار باشد.
ما در عرصه عمل نیز باید یک نسل فلسفی نیرومند را پرورش دهیم، چون امروز یکی از مشکلات حوزه این است که افرادِ کمی فلسفه می خوانند. بسیاری از همان عده هم که فلسفه می خوانند، دوره تحصیلی شان را تا پایان ادامه نمی دهند. البته منظورم این نیست که طلبه باید بیست سال فلسفه بخواند تا به پایان راه برسد. ما کسانی را داریم که راه های میان بُر را طی کرده اند، ولی همه آنچه را که باید میخواندند، خوانده اند. ما باید فیلسوف پرورش بدهیم. از این رو، برخی بزرگان این احساس خطر را کردند. اگر در حوزه به این سبک پیش برویم، نیروهای توانمند فلسفی نخواهیم داشت. به همین دلیل، فکر میکنم باید به راهکاری برای پرورش نسل فیلسوف پُرتَوان اندیشید.
گمان بنده این است که باید رشته ای تخصصی و جدی حاصل شود که از این رشتههای تخصصی متعارف، پیشرفته تر باشد. این رشتههای تخصصی فعلی، حتی در حد آن فضای سنتی که ما معقول میخوانیم، کارآیی ندارند. البته در این رشته هایی که مد نظر بنده است، شاید طلبه ها یک دهم آن روش سنتی فلسفه بخوانند. در کل منظورم این است آنچه در رشته معقول تأثیر میگذارد و کتاب هایی که در این زمینه وجود دارد و تحقیقاتی که باید انجام بشود، به یک رشته تخصصی احتیاج دارد.
🔴تهیه پست: #سید_صادق_موسوی
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
#استاد_فلاح_شیروانی
یادداشت شماره 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/90
یادداشت شماره 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/91
یادداشت شماره 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/92
یادداشت شماره 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/165
یادداشت شماره 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/228
یادداشت شماره 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/317
یادداشت شماره 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/517
یادداشت شماره 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/948
یادداشت شماره 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/991
یادداشت شماره 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1121
یادداشت شماره 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1140
یادداشت شماره 2⃣1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1191
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⬅️ ادامه دارد ...
📝چکیده تقریرات درس #اصول_فلسفه_و_روش_رئالیسم
💠#استاد_فلاح
☑️ یادداشت شماره 2️⃣1️⃣
⚪️ #مقاله_چهارم
#علم_و_معلوم
#ارزش_ادراکات
◽️موطن تعقّل (3)
🔘این که عقل به توفیق نفس انسانی میتواند خود را تا ساحت بدن و عالم محسوسات بکشد و به تعقل در این موطن نیز مشغول شود، دریافت مهمی است.
🔘نتیجه این شده که صدرا در متن واقع میاندیشد. شاید این جمله عجیب باشد یا برخی نتوانند با آن ارتباط بگیرند که صدرا تفلسف را در متن واقع ـ بیرون از ذهن ـ انجام میدهد، ولی این جمله واقعی است و دارای آثار متفاوت ملموسی است.
🔘در فضای فکری مشاء این جا افتاده است که شما هنگام تفلسف مفاهیمی را در ذهن میپرورید و میسازید و به خارج نسبت میدهید. اشراق با باور داشتن رهیافتهای شهودی و حکمت واقعی دانستن مشهودات و افزودن ذوق به روش بحثی در کار فلسفی، حرکت خوبی به سمت عینی و متنی کردن تفلسف نموده است، ولی با «عقلی صرف» دانستن همۀ مفاهیم فلسفی عملاً تأملات فلسفی را کاملاً ذهنی شمرده است و طبیعتاً به آن تن داده است؛ یعنی هنگام «تفکر فلسفی» خود را در چمبرۀ ذهن ـ فضایی منفصل از واقعیّت ـ میدیده و همانجا اندیشه را سامان می بخشیده است.
🔘اما این دریافت صدرا و این دیدگاه معرفتشناختی یک حادثۀ بزرگ است. این مبنا درک ما را از فلسفه نیز جابجا میکند و توقع ما را از آن خیلی خیلی بیشتر میکند. یکی از ذهنیّتهایی که در بحث امتداد فلسفه به کمک ما میآید و تحلیلهای «فلسفۀ فلسفی» ما را دچار تحول میکند همین مبناست. این مبنا در روشهای تفلسف هم تأثیر میگذارد.
یک نکتۀ مثبت در جهان علمی غربی این است که حرص و عطش کاربردی کردن رهیافتهای بنیادی در آنجا خیلی زیاد است. به همین خاطر تا مبنای جدیدی دریافت میشود یا حتی یک مبنا تقریر نوتری پیدا میکند پس از چندی آثار آن را میتوان در لایههای زیرین علم و دانش و فنآوری مشاهده نمود.
🔘ما مبانی مصرف نشدۀ فوق العاده فراوانی داریم. علت آن هم این است که ساحت «کاربرد» و «علوم کاربردی» از فلسفۀ خودمان تغذیه نمیکند، مطالبه و عطشی را متوجه این حوزۀ معرفتی نمیکند، اساساً آدرس این منطقۀ علمی را ندارد. انواع گسستها در زندگی چندپارۀ علمی ما وجود دارد که مانع شکلگیری یک ارتباط مستمر و منسجم و درست بین بنیادهای نظری و ساحتهای کاربردی میشود.
🔘به یک معنی میتوان گفت کل فلسفۀ اسلامی امروز در صف کاربرد قرار دارد و ندارد. با این حساب شاید خیلی جای هیجان نشان دادن دربارۀ یک مبنای مهم مثل این مبنا نیست که چرا آثار خود را نشان نمیدهد.
🔘ما واقعاً به یک حال و هوای جدید، انسانهای جدید و روالهای متفاوتی احتیاج داریم که در آن با حرص شدید کاربردی و حرص نسبت به امتداد رهیافتهای پژوهشی بنیادین ضمن آشنایی عمیق، سلیس و روان از تراث معرفتی حکمیمان، به سرعت و با جدیّت مشتقهای کاربردی آن گرفته شود و خط تولید فعالی برای این امتدادها پدید بیاید.
ادامه دارد ...
🔵 مقرر: #عقیل_رضانسب
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #بیانات_اخلاقی
#استاد_امینی_نژاد
🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷
#شرح_حدیث
جلسه1️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/207
جلسه2️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/399
جلسه3️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/511
جلسه4️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/583
جلسه5️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/727
جلسه6️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/836
جلسه7️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/945
جلسه8️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/998
جلسه9️⃣0️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1063
جلسه0️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1093
جلسه1️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1127
جلسه2️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1152
جلسه3️⃣1️⃣:
https://eitaa.com/fvtt_ir/1193
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac