eitaa logo
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
3.2هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
556 ویدیو
784 فایل
گریز زیارت عاشورا ، دعای کمیل و دعای توسل و جوشن کبیر https://eitaa.com/gorizhaayemaddahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل🔎 📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇👇 ترک روی لبش رو نمی انداخت به آب غم چندین لب تاول زده وادارش کرد سکینه مشک رو گرفت دستش اومد جلو عمو... عمو یعنی میشه سقای ما تو باشی و بچه از تشنگی دارن تو خیمه می لرزن ای امان.. به خدا قسم روضه عباس اینه روضه عباس دست چپ و راست نیست .فرق شکافته نیست چشم خون آلوده نیست ،اینه روضه. آبرو در خطر و ... آبرو در خطرو مشک به دندانش بود تیر نامرد به یک طفل بدهکارش کرد سر درهم شده را بر سر نیزه بستند شاعرش گفت ولی به جدت اشتباه گفت سر رو نبستند آه چون اختران عشق ز هرسو به نیزه شد دانی چگونه آن سر مه رو به نیزه شد از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود تنها سری بود که ز پهلو به نیزه شد چی اومده سرت برادر چرا رو خاکایی دلاور چرا شکسته طاق ابروت خدا کنه نبینه خواهر تو صحرا پیچیده ناله مادرم میدونم خودم کردم ..یه چیزی خوندم دیگه چیزی نمیشه خوند تنها سری بود ..... هرچی رو نیزه سوارش کردند دیدن نیزه از اون طرف..... .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
‍ #تحیل_مداحی #شب_نهم_محرم #روضه_حضرت_عباس #استاد_حاج_حسن_خلج تحلیل🔎 #دکتر_محمد_فراهانی 📝📝📝📝📝📝📝
👆 علیه السلام تحلیل🔎 ❎اشارات بدن یا زبان بدن چیست⁉️ اشارات بدن یا زبان بدن به پیام‌های غیرکلامی اطلاق می‌شود که میان افراد توسط حرکات اعضای بدن و حالات صورت انتقال می‌یابد. در زبان انگلیسی، این پدیده (به انگلیسی: Body language) نامیده می‌شود. چهرهٔ انسان می‌تواند بیش از ۲۰۰۰۰ حالت مختلف ایجاد کند. بنابراین خوش بیان ترین قسمت بدن است. بیشتر بیان‌ها، ترکیبات چهره‌ای یعنی مخلوطی از دو یا چند حالت اصلی است. ۹۳ درصد ارتباط میان فردی را اشارات بدن تشکیل می‌دهد. در حالی که تنها ۷ درصد ارتباط میان فردی شامل گفتار است. 👇 در فایل مورد بحث حاج حسن خلج، هنر بدن را به وجه احسن اجرا می کنند. در ابتدای خواندن وقتی خواستند به حالت آمدن حضرت سکینه، به محضر عموجانشان، اشاره کنند، آقای خلج دو دست خود را به حالت مشت شده، مقابل سینه و زیر چانه قرار دادند و با این حال تضرع حضرت سکینه را به تصویر کشیدند و در ادامه با لرزاندن دستشان حالت لرزیدن بچه های داخل خیمه را از شدت تشنگی مجسم کردند. در ادامه در مصراع «سر درهم شده را بر سر نیزه بستند» برای به تصویر کشیدن محتوا، در ادای عبارات «درهم شده» ، «سر نیزه» و «بستن» حرکاتی متناسب با محتوا توسط دستشان و بدنشان داشتند که محتوا را کاملا مجسم کرد. در مصراع «از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود» برای مصور نمودن محتوای «شکاف زخم» با حرکت دادن دست از پشت سر تا پیشانی، محتوا مجسم شد. در مصراع «تنها سری بُوَد که ز پهلو به نیزه شد» برای مصور نمودن محتوای «از پهلو به نیزه شدن» سر را به پهلو خم کردند و دست را به حالت نیزه زیر آن قرار دادند. در مصراع «آبرو در خطر و مشک به دندانش بود» بعد از جمله «آبرو در خطر و» مکث کردند، که اینگونه مکثها در جملاتی که مستمع بدان حساس است بسیار تاثیرگذاری را بالا می برد. مستمع در بخشی از مجلس زمزمه ای داشت که آقای خلج با عبارت سوالی «چی؟» او را برای بهتر زمزمه کردن ترغیب کرد. در جلساتی که بار عام است مثل عاشورا و تاسوعا چون عامه مردم حضور دارند و بعضی برای برآورده شدن حاجت آمده اند؛ اشاره به حوائج مستمعین حائز اهمیت است. در این جلسه آقای خلج با اشاره به موضوع «آبرو» که در روضه حضرت عباس(ع) هم موضوعیت دارد به حوائج مستمع اشاره کردند. قبل از گفتن بعضی روضه های سنگین مقدمه چینی لازم است؛ آقای در گفتن مصراع «سر درهم شده را بر سر نیزه بستند» با عذرخواهی از حضرت ام البنین و حضرت زهرا(س) مقدمه چینی کردند. در گریز زدن از شعری به شعری دیگر نیز گاهی مقدمه چینی لازم است؛ آقای در گریز شعری به شعر دیگر که روضه اش سنگینتر بود با جمله «شاعرش گفت ولی اشتباه گفت» مقدمه چینی کرد؛ که کاملا غیر کلیشه ای بود. البته به کار بردن اینگونه تعابیر از اساتید خریدار دارد. در تفسیر مصراع «چون اختران عشق ز هر سو به نیزه شد» وقتی می خواستند به دستور فرمانده لشکر دشمن اشاره کنند که دستور داد سرها رو به نیزه بزنند؛ لحنشان کاملا دستوری شد و از دکلمه استفاده کردند. در اوج روضه در مصراع «تنها سری بُوَد که ز پهلو به نیزه شد» آخر مصراع را با دکلمه گفتند. یکی از جایگاههای کاربرد سبکهای ریتم دار زمزمه ای، بعد از روضه های سنگین است که غالبا با محتوای زبانحال به کار می رود. و در این جلسه به کار رفت. قاعده این است که روضه باید از روضه های با شدت مصیبت کمتر به سمت روضه های سنگینتر به کار برود؛ در این جلسه که محتوای شعر زمزمه ای از شدت مصیبت کمتری نسبت به روضه قبلی برخوردار بود؛ آقای شعر زمزمه ای رو نیمه کاره گذاشتند و با جمله «می دونم خودم کردم، یه چیزی گفتم که دیگه نمی شه چیزی خوند» زمینه را برای بازگشت به روضه قبلی، فراهم کردند. برخی جملات روضه که خیلی سنگین است، اگر بیان نشود و اشاره بدن به مستمع القاء شود اثر بیشتری دارد؛ مثلا در جمله «هر چی رو نیزه سوارش کردند، دیدن نیزه ازون طرف بیرون زد» جمله «بیرون زد» را نگفتند و با اشاره دست مطلب را رساندند. 🔰🔰 .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
ایا ! من از تو سه چیز میخواهم ، اولین خواسته ام اینه که هنگام شهادتم مثل اربابم حسین (ع) سر از بدنم
705.9K
اللهم اجعل محیای محیا... بعضیا میگن چرا حاجت نمیگیرم... باید بهش بگیم چقدر تلاش کردی تا حسینی بشی تا اونام بهت نگاه کنن ؟! غیر از حسین عاشق هرکس شدی بدان بازیچه می‌شود دل تو دست دیگران.
. ◼️ به فدای مظلومی که با آستین، اشک چشمش را پاک می‌کرد... وقتی که سیدالشهدا علیه السلام از علقمه به خیمه ها برمی‌گشت ، نوشته اند: و رَجَعَ إلىٰ الْخَيمَةِ و هو يُكَفْكِفُ دُمُوعَهُ بِكُمِّهِ. ▪️ او به خیمه بازمی‌گشت و با آستین لباسش، سيلاب اشک چشمانش را پاک می‌کرد. فَلَمَّا رَأوهُ مُقبِلاً، أتَتْ إلَيهِ سَكينَةُ، و لَزِمَتْ عَنانَ جَوادِهِ و قالَتْ: يا أبَتاه، هل لَکَ عِلمٌ بِعَمِّيَ الْعَبّاسِ؟ أراهُ أبطَأ، و قد وَعَدَني بِالْماءِ و لَيسَ لَهُ عادَةً أنْ يَخلِفَ وَعدَهُ، فَهَلْ شَرِبَ ماءً أو بَلَّ غَليلَه و نَسِىَ ما وَرَاءَهُ، أمْ هو يُجاهِدُ الْأعْداءَ؟ ▪️وقتی که سیدالشهدا علیه السلام نزدیک خیام رسید، حضرت سکینه علیها السلام به استقبال او آمد و عنان ذوالجناح را گرفت و عرضه داشت: ای پدرجان! آیا خبری از عمویم داری؟ می بینم که او دیر کرده است؛ او به من وعده آب داده و محال است که خلف وعده کند. آیا آب نوشیده و عطشش فروکش کرده و ما را فراموش کرده است یا در اینکه دارد با دشمنان می جنگند؟ فَعِندَها بَكَىٰ الْحسينُ عليه السّلامُ و قالَ: يا بِنتَاه! إنَّ عَمَّكِ الْعَبّاسِ قُتِلَ و بَلَغَتْ روحَهُ الْجَنانَ. ▪️در این زمان بود که گریه، امان سیدالشهدا علیه السلام برید و فرمود: عمویت عباس کشته شد و روحش به جنت خدا پرواز کرده است. 📚أسرار الشّهادة، /ص۳۳۸ .
enc_16598309372923329979164.mp3
4.72M
اگه بره سرم رو نیزه ها فدا سر تموم بچه ها پاشو برو عزیز برادرم کسی نره به سمت خیمه ها 🎙 #️⃣ #️⃣ . 📋 اگه بره سرم رو نیزه ها ✔️ ✔️ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اگه بره سرم رو نیزه ها فدا سر تموم بچه ها پاشو برو عزیز برادرم کسی نره به سمت خیمه ها از غصه آب شدم / خونه خراب شدم شرمنده زینب و / روی رباب شدم مادر اومده بالا سرم غرق خون شده پا تا سرم محشری شده برا سرم ای برادرم غوغای حمله ی / دشمن به گوش میاد جدا شده دستم و / خونم به جوش میاد دوره میکنن من و تو رو جانمادرت پاشو برو جای من بگیر ، جلو ی این سیل لشکرو برو داداش قد کمون من دیگه تو میمونی بدون من داره میباره بارون از چشات روی چشای غرق خونِ من تنها هستی و من / بی تاب و مضطرم چه جوری تنها بری / از میدون تا حرم داغ غربتت رو جیگرم تنها میمونی اگه برم پیش من نمون برو حرم ای برادرم دیگه چیزی نمونده یا اخا که عالمی و بی قرار کنی دیگه چیزی نمونده پیش تو یه نفری می خوای چیکار کنی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ .
Kashani-14020503-08Moharram-Hkashani_Com.mp3
43.64M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 کامل 📋 کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟ - فصل دوم؛ قسمت هشتم 🎙 📆 سه شنبه سوم مردادماه ۱۴۰۲ 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
Kashani-14020504-09Moharram-Hkashani_Com.mp3
43.6M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 کامل 📋 کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟ - فصل دوم؛ قسمت نهم 🎙 📆 چهارشنبه چهارم مردادماه ۱۴۰۲ 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
وقتی امام حسین(ع) در روز عاشورا، بدن غرقه به خون عباس(ع) را دید، به وسیله جمله ای کوتاه، تفسیری بلند از شجاعت عباس(ع) ارائه می دهد و در سروده ای منسوب به خود می فرماید: 📋《اَلیَومَ نَامَتْ اَعْیُنٌ بِکَ لَمْ تَنَمْ، وَ تَسَهَّدَتْ أُخْری فَعَزَّ مَنَامُهَا》 ♦️چشم هایی که دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت. 📚منابع :مثیر الاحزان ابن نما حلی، ص۲۵۹  .................... ◼️ درد و دل جگرسوز سیدالشهداء عَلَيْهِ السَّلَام در علقمه با قمر بنی هاشم علیه السلام برخی از مقاتل، نوشته اند: وقتی که سیدالشهدا علیه السلام در علقمه، در پی برادرش ابالفضل العباس علیه السلام می آمد، اینگونه فریاد برمی آورد: أيْنَ اَخي؟ أيْنَ ساعِدِي؟ أيْنَ الْعَبّاس؟ ▪️برادرم کجاست؟ بازوی دستم کجاست؟ عباسم کجاست؟ و وقتی که بر بالین برادر رسید، اینگونه خطاب کرد : يا أخي! اَلآنَ قَلَّتْ حيلَتي، يا أخي! أنائِمٌ أنتَ و الْقَومُ يَظُنُّونَ إنّي جُبِنْتُ عَنِ الْقِتالِ، ▪️ای برادرم! الان دیگر بیچاره شدم. ای برادرم! تو اینجا آرمیدی و این جماعت گمان می‌کنند که من از جنگ می ترسم يَعِزُّ عَلَيَّ أنْ أراكَ عَلىٰ الرَّمضاءِ مُرَمِّلاً بِدِمائِكَ، يا أخي! تَركْتَني وَحيداً، غَريباً بَينَ الْأعداءِ. ▪️به خدا بر من سخت است تو را بر ریگ و رمل بیابان آغشته به خون ببینم. ای برادر! مرا تنها و غریب بین دشمنان و گذاشتی و رفتی؟! 📚وسیلة الدارین ص ۳۱۵ .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
. 7⃣وفاداری #حضرت_عباس_علیه_السلام :👇 ✅در زیارت‌ نامه حضرت عباس(ع) از زبان امام صادق(ع) نقل شده که؛
🔹🔷《اَلسَّلٰامُ عَلَیْکَ یَا اَبٰاعَبْدِاللهِ الحُسَینِ(ع)》🔷🔹 ✅طبق نقل مقاتل، شهادت حضرت عباس(ع) در برخی موارد، مشابه شهادت امام حسین(ع) بود. 1⃣هر دو توسط دشمن تیر باران شدند، به نوعی که بدن آنان مانند خارپشت شد. ۱)در مورد امام حسین(ع) آمده است؛ در روز عاشورا که امام حسین(ع) تنها مشغول جنگ کردن بود، دستور تیر باران حضرت(ص) را دادند. 📋《وَ رَمَوُهُ بِالنِبَالِ.. لَمَّا أُثْخِنَ الْحُسَیْنُ(ع) بِالْجِرَاحِ وَ بَقِیَ کَالْقُنْفُذِ》 ♦️او را تير باران می کردند، و هنگامی که بر امام حسین(ع) جراحات بسیاری وارد گردید، همانند خارپشت شد.(۱) ۲)در مورد حضرت عباس(ع) نیز آمده است؛ 📋《وَ اَحَاطُوا بِهِ مِن کُلِّ جَانِبِِ فَحَارَبَهُم مُحَارِبَةَ الاَبطَالِ فَاَخَذُوا يَرمُونَهُ بِالنِّبَالِ مِن کُلِّ جَانِبِِ حَتَّی صَارَ دَرعُهُ کَالقُنفُذِ مِن کَثرَةِ السِّهَامِ》 ♦️دشمن سر راه او قرار گرفت و مانع از رسيدن عباس(ع) نزد امام حسين(ع) شد و او را محاصره کردند. عباس(ع) هم با قهرمانانی که نامدار بودند و از خيل دشمنان محسوب مي‏ شدند، درگير شد. دشمنان دسته جمعی او را تيرباران کردند به حدی که زره او مانند خارپشت شد.(۲) 2⃣هر دو از شدّت جراحات، از روی مرکب به روی زمین افتادند! ۱)در مورد امام حسین(ع) آمده است؛ 📋《طَعَنَهُ صَالِحُ بْنُ وَهْبٍ الْمُرِّیُّ عَلَى خَاصِرَتِهِ طَعْنَةً فَسَقَطَ الْحُسَیْنُ(ع) عَنْ فَرَسِهِ إِلَى الْأَرْضِ عَلَى خَدِّهِ الْأَیْمَنِ》 ♦️ملعونى به نام صالح بن وهب ضربتى سخت با نیزه بر ران مبارک امام حسین(ع) زد که امام حسین(ع) به سبب آن ضربت، از روى اسب با گونه راست مبارک بر زمین افتاد.(۳) ۲)در مورد حضرت عباس(ع) آمده است؛ هنگامی که ملعونی از قبیله تمیم با عمود آهنین بر فرق مبارک حضرت عباس(ع) کوبید. 📋《فَانقَلَبَ عَن فَرَسِهِ》 ♦️سپس عباس(ع) از بالاى اسب خود، به روی زمين افتاد.(۴) اما فرقی که بین فعل (سَقَطَ) و (اِنقَلَبَ) هست، این است که (سَقَطَ) به معنای افتادن می باشد، اما (اِنقَلَبَ) به معنای واژگون شدن است. و این تعبیر شاید به خاطر این باشد که عباس(ع) دست در بدن نداشت و از افتادن ایشان، به این عبارت تعبیر شده است. {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت بلندمرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد 👤مُقبل کاشانی 📚منابع : ۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۵۰ ۲)مناهج البكاء حويزی، ص۱۴۰ ۳)اللهوف ابن طاووس، ص۱۵۰ ۴)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۱ .
گریزهای مداحی و گریز های مناجاتی
#ظهر_عاشورا #حاج_حیدر_خمسه #تحلیل_مداحی #زاویه_دید_به_روضه #روضه_قتلگاه #روضه_امام_حسین #دکتر_
👆 ‍ توسط🔎🔎 نمونه برای روضه 📝📝 ✏️ غروب بود هراسی به خیمه گاه افتاد غروب بود که از پشت ذوالجناح افتاد غروب بود که نامحرمان به خیمه زدند شیعه خوب نمی دونه صدای ناله زن بالا بره یعنی چی، با اسب رفتند تو خیمه ها... غروب بود که نامحرمان به خیمه زدند غروب بود که سیلی بر رقیه زدند شب جمعه است کاش حرم بودیم، دلم برا حرمت تنگ شده از بالای تل نیگا کرد، چه رفت و آمدیه، هر چی داد می زد صداش نمی رسید، چادر و بست گفت اومدم، اما هی چادر زیر پاش می گرفت بعضیا می گن سند حرفت کجاست، مدینه خبر برا علی آوردن، مادرشون افتاد، راه صاف عبا سه بار گرفت، با صورت مولا افتاد. حالا بلندی تل، خاکه، هی چادر می گرفت، پا می شد، نزن، پات و بردار، شکست، یقه اش و واکن، یاد پیغمبر افتاد، بچه ها افتادن رو سینه اش علی یقه رو باز کرد، گفت کسی که جون می ده باید نفس بکشه... داد می زد: پیراهنش و باز کن، نه نه، پیراهنش و نَبَر باز کن... هی دارن من و می کشن، «او می کشید و .... » او خنده می کرد من گریه کردم 🔶🔸 1⃣زاویه دید به روضه هنر بزرگان روضه خوانی همچون حاج منصور ارضی در روضه این است که در روضه تدبر می کنند و از زاویه های مختلف به واقعه می نگرند. این تدبر، حاصلش مطالبی همچون مطلبی است که آقای خمسه بیان می کنند که : «با اسب رفتند تو خیمه ها» 2⃣آرزوی کربلا در جلسات اگر به موقع و با حضور قلب، زیارت کربلا آرزو شود، در تأثیر گرفتن مستمع بسیار مؤثر است. نمونه ای از این آرزو، در این جلسه مورد بحث ما صورت گرفت با جملات « شب جمعه است کاش حرم بودیم، دلم برا حرمت تنگ شده» 3⃣شاهد آوردن گاهی روضه در قالب شاهد آوردن از روضه ای دیگر، اثر گذارتر می شود. در این جلسه آقای خمسه به روضه «گرفتن چادر به پای حضرت زینب (س)» اشاره کرده و به عنوان شاهد و سند روضه «آمدن امیرالمؤمنین(ع) به بالین حضرت زهرا(س) پس از شنیدن خبر شهادت آن حضرت» می خوانند. این گونه روضه خواندن از جهت محتوا، نوعی نوآوری است. 4⃣استفاده از اتفاقات جلسه در روضه اگر در جلسه اتفاقی رخ دهد که بتوان از آن در روضه استفاده کرد، این اثر کلام را چند برابر می کند. در این جلسه یکی از مستمعین، با گرفتن دست آقای خمسه، به ایشان اشاره می کنند که دیگر روضه را ادامه نده. آقای خمسه از همین اتفاق استفاده کردند و به یک شعر بسیار معروف اشاره کردند و به دو کلمه آن که عبارت است از: «او می کشید و...» این استفاده به موقع اثر این کلام را چندین برابر کرد. در ادامه ایشان در همین وزن یک مصراع را اضافه کردند که «او خنده می کرد، من گریه کردم» این کلام نو در ادامه آن شعر معروف، حق مطلب را کامل ادا کرد. 🔎🔎🔎
⭐️حدیث طلایی برای عزادارن حسینی: مهترین عمل در روز عاشورا: نماز و دعا براى تعجیل فرج همراه تسلب در بیابان عبد اللّه بن سنان مى گويد: در روز عاشورا، نزد آقايم امام صادق عليه السّلام رفتم، و آن حضرت را با رنگى پريده و چهره اى اندوهگين يافتم، و ديدم اشك از چشمان مباركش چون مرواريدهاى غلطان، جارى بود. گفتم: اى فرزند رسول خدا؛ چرا گريه مى كنى؟ حضرت فرمود: مگر غافلى؟ مگر نمى دانى كه در چنين روزى حسين بن على عليهما السّلام به شهادت رسيده است؟ عبد اللّه مى گويد: حضرت چنان گريه كرد كه محاسن مباركش از اشك ديده اش آغشته شد.... اى عبد اللّه؛ بهترين كارى كه در اين روز مى توانى انجام دهى اين است كه: مرحله اول: لباس هاى پاكيزه ات را بپوشى و تسلّب نمايى. عرض كردم: تسلّب چيست؟ فرمود: گريبانت را باز كن و همانند عزاداران آستين خود را بالا بزن؛ سپس به بيابان بى آب و علف يا مكانى برو كه كسى تو را نبيند، يا منزل خلوتى اختيار كن، مرحله دوم: هنگام بالا آمدن آفتاب، دو نماز با ركوع و سجود نيكو بجاى آور، در نماز اول: در ركعت اوّل سورۀ «حمد» و «قل يا أيّها الكافرون»، و در ركعت دوّم سورۀ «حمد» و «قل هو اللّه أحد» را بخوان. در نماز دوم: بعد از حمد هر سوره ای که میتوانی بخوان. مرحله سوم: بعد نماز به طرف قبر امام حسين عليه السّلام رو مى كنى و در نظر آور قتلگاه را و كسانى كه با آن بزرگوارند و بر او سلام و درود فرست مرحله چهارم: و دشمنانش را نفرين نما و از كارهاى شان بيزارى بجوى؛ [چند نمونه نفرین: خدایا بخاطر آن سر بریده از قفا عذاب قبر قاتلین سید الشهدا علیه السلام رو زیاد فرما به آن بدن قطعه قطعه شده در گودال خدایا به دست امام زمان از قاتلین سید الشهدا علیه السلام انتقام سختی بگیر خدایا با صدور اجازه ی قیام به امام مهدی علیه السلام پایان حکومت ظالمین رو اعلام بفرما خدایا اجازه بده آن دو نفری که اساس ظلم به اهلبیت علیهم السلام رو بنا کردند در رکاب امام زمان از قبر بیرون کشیم و انتقام شدیدی بگیریم یا اینگونه به الفاظ عربی قسم و نفرین کنیم: الهی بدم المظلوم الهی بالشیب الخضیب اللهی بالخد التریب اللهی بالبدن السلیب و... انتقم یا الله عجل فرج یا الله بالحسین علیه السلام اللهم عجل لولیک الفرج] مرحله پنجم: سپس از جايى كه در بيابان يا هر محلّ خلوت ديگرى كه هستى، چند قدم راه برو و بگو: «إنّا للّه و إنّا إليه راجعون، رضا بقضآء اللّه و تسليما لأمره». همانا ما از خداييم و به سوى او بازمى گرديم؛ راضى به قضا و حكم اوييم، و تسليم فرمانش هستيم. مرحله ششم: وقتى اين كار را انجام دادى و اين راه را رفتى به جايى كه ابتدا در آن نماز گزاردى بازگرد، و چنين از خداوند درخواست کن بگو: أللّهمّ عذّب الفجرة، الّذين شاقّوا رسولك، و حاربوا أوليآئك، و عبدوا غيرك، و استحلّوا محارمك، و العن القادة و الأتباع، و من كان منهم، فخبّ و أوضع معهم، أو رضي بفعلهم لعنا كثيرا. أللّهمّ و عجّل فرج ال محمّد، و اجعل صلواتك عليه و عليهم، و استنقذهم من أيدي المنافقين المضلّين، و الكفرة الجاحدين، و افتح لهم فتحا يسيرا، و أتح لهم روحا و فرجا قريبا، و اجعل لهم من لدنك على عدوّك و عدوّهم سلطانا نصيرا... 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔻 ثواب این عمل: با اين عمل، خداوند تو را به مراتب بالايى در بهشت نايل كند و گناهانت را فروريزد. اى پسر سنان؛ اين دعا از چندين حجّ و عمرۀ مستحبّى كه ثروتت را در آن راه مصرف كنى و بدنت را به زحمت بيندازى و از خانواده ات جدا شوى، برتر است. آثار و برکات این عمل: و آگاه باش كه خداى تعالى به هركس كه در اين روز اين نماز را به جاى آورد و اين دعا را خالصانه بخواند و اين عمل را با يقين و تصديق انجام دهد، چند ويژگى عطا مى كند: از مرگ بد او را حفظ مى كند؛ از مشكلات و فقر در امانش مى دارد؛ تا زنده است دشمن را بر او چيره نمى گرداند؛ خودش و فرزندانش را تا چهار نسل از ديوانگى، جذام و پيسى مى رهاند؛ بر او و فرزندانش تا چهار پشت، راهى براى شيطان و همكارانش باقى نمى گذارد.
Kashani-14020505-10Moharram-Hkashani_Com.mp3
37.27M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔊 کامل 📋 کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟ - فصل دوم؛ قسمت دهم 🎙 📆 پنجشنبه پنجم مردادماه ۱۴۰۲ 🔸 بضعة الرسول سلام الله عليها
. عمو نرو، ما رو تنها نگذار... . قمر بنی هاشم علیه السلام غیر از علمداری سه مسئولیت مهم داشت. حافظ خیام بود، تا او بود شاید کودکان از ناامنی نترسیدند. محافظ سیدالشهداء سلام الله علیه بود و تا بود اهل حرم بر جان حضرت کمتر نگران شدند. ابوالقربه و سقا بود، همه به او امید داشتند بالاخره آب بیاورد. سیدالشهدا علیه السلام هم به او امید داشت. وقتی از کنار علقمه برنگشت، اهل حرم هم صدا با کروبیان صیحه زدند: ألا العباس واویلا حسین تنهاست واویلا سیدی و مولای یا اباالفضل ما هم امشب به تو امیدواریم. خدایا به آن لحظه تحیر و یاس عباس از رساندن آب، ما را از دیدار و شهادت در راه امام زمان ارواحنافداه ناامید نگردان... .
Kashani-Shab09Moharram1402.mp3
38.25M
🎙: حجة‌الاسلام 🏴 مراسـم عـزاداری دهه اول ماه | شب حسینی 📅 چهارشنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🔺 هیأت آیین حسینی کدام امام حسین و کدام کربلا عباس: ۱. حافظ الحسین ۲. حافظ الخیام ۳. ابوالقربه(آب آور) بود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مرثیۀ روز عاشورا🏴 فَلَمّا رَأَیْنَ النِّـسآءُ جَوادَک َ مَخْزِیّاً ، وَ نَظَرْنَ سَرْجَک َ عَلَیْهِ مَلْوِیّاً ، بَرَزْنَ مِنَ الْخُدُورِ ،... لاطِماتِ الْوُجُوهِ سافِرات ، وَ بِالْعَویلِ داعِیات ، وَ بَعْدَالْعِزِّ مُذَلَّلات، وَ إِلى مَصْرَعِک َ مُبادِرات پس چون بانوانِ حَرَم اسبِ تیز پاى تو را خوار و زبون بدیدند،و زینِ تورابراو واژگونه یافتند، ازپسِ پرده ها(ىِ خیمه) خارج شدند،... بر صورت ها طپانچه مى زدند و بصداى بلندشیون میزدند، و ازاوجِ عزّت به حضیض ذلّت درافتاده بودند،وبه سوىِ قتلگاه تو مى شتافتند، وَ الشِّمْرُ جالِسٌ عَلى صَدْرِکَ، درهمان حال شِمرِملعون برسینه مبارکت نشسته، وَ مُولِـغٌ سَیْفَهُ عَلى نَحْرِک َ ، وشمشیرخویش رابرگلـویت سیراب مینمود، قابِضٌ عَلى شَیْبَتِک َ بِیَدِهِ ، بادستى مَحاسنِ شریفت را درمُشت میفِشرد، ذابِـحٌ لَک َ بِمُهَنَّدِهِ ، (وبادست دیگر)باتیغِ کشیده شده، سراز بدنت جدامى کرد، قَدْ سَکَنَتْ حَوآسُّک َ، تمامِ اعضاوحواسّت ازحرکت ایستاد، وَ خَفِیَتْ أَنْفاسُک َ ، نَفَسهاىِ مبارکت درسینه پنهان شد ، وَ رُفِـعَ عَلَى الْقَناةِ رَأْسُک َ ، وسرِمقدّست برنیزه بالارفت، وَ سُبِىَ أَهْلُک َ کَالْعَبیدِ ، اهل وعیالت چون بردِگان به اسیرى رفتند، وَ صُفِّدُوا فِى الْحَدیدِ ، فَوْقَ أَقْتابِ الْمَطِیّاتِ ، تَلْفَحُ وُجُوهَهُمْ حَرُّ الْهاجِراتِ، یُساقُونَ فِى الْبَراری وَالْفَلَواتِ ، أَیْدیهِمْ مَغلُولَةٌ إِلَى الاَعْناقِ ، یُطافُ بِهِمْ فِى الاْسْواقِ... ودرغُل وزنجیرآهنین برفرازجهازِشتران دربندشدند، گرماى )آفتابِ) نیمروز چهره هاشان مى سوزاند ، درصحراها وبیابانها کشیده میشدند، دستانشان به گَردَنهازنجیرشده،درمیان بازارها گردانده میشدند... 📙بخشی از زیارت ناحیه
. دیر آمدم، دیر آمدم سر را جدا کرد سر را جدا کرد و نظر در خیمه‌ها کرد خونی که مثل چشمه از هر زخم جوشید گودال را لبریز از خون خدا کرد در خون وضو کردی و افتادی به سجده یک نیزه از پشت سر آمد، اقتدا کرد از خاک شور مقتلت پر شد دهانت حق نمک را شمر، این‌گونه ادا کرد شمر است این که در میان قتلگاه است یا آن حرامی که مدینه شر به پا کرد دیشب سرت بر دامن من بود و حالا خولی به خورجینش سرت را برد و جا کرد چشم سپاه کوفه گریان تا ابد باد تو زنده بودی و نگاه بد به ما کرد *** دیر آمدم، دیر آمدم، سر را بریدند سر را بریدند و به سوی ما دویدند بستند با نیزه، دهانی را که از آن نام علی مرتضی را می‌شنیدند با نعل تازه روی جسمت اسب راندند ده‌تا حرامی، پای‌کوب شام عیدند شمشیرهایی که به کتف و شانه خوردند آثار بار نان و خرما را ندیدند با حرص افتادند به جان یتیمان آن‌ها که دیگر از غنیمت ناامیدند روزی شرر به چادر زهرا کشاندند امروز هم از دخترش معجر کشیدند این بی‌پناهان اهل و اطفال حسینند دنبالشان در دشت اوباش یزیدند .
‍ ﷽ 🔻در روز به این شکل به هم تسلیت بگویید: أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ‏ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین علیه السلام زیاد گرداند و ما و شما را از خونخواهان او در رکاب حضرت مهدی علیه السلام قرار دهد. 📚 برگرفته از مفاتیح الجنان به نقل از مصباح المتهجد، ج۲، ص۷۷۲. .
🕯 قتل صبر یعنی چه؟ ⚫️ نخستین کسی که به کشته شدن سیدالشهداء به تعبیر قتل صبر تصریح کرد، امام سجاد علیه السلام بود. حضرت در خطبه مشهورش در کوفه فرمود: ﴿أنَا ابنُ مَن قُتِلَ صَبرا وكَفى بِذلِكَ فَخرا﴾. منم فرزند کسی که به قتل صبر کشته شد و همین در مقام فخر مرا بس است. قهرا جای این سوال هست که قتل صبر یعنی چه؟ مرحوم طریحی در مجمع البحرین ذیل واژه صبر ذکر کرده است که قتل صبر؛ یعنی: ﴿جان داری را زنده نگهدارند و آن قدر به او ضربه بزنند تا بمیرد.﴾ این واژه در مورد حیواناتی که زجرکش می شوند هم به کار می‌رود. امام سجاد علیه السلام می‌خواهد بگوید که پدر مرا اینچنین کشتند. ⚫️ اگر تعداد زخم های وارد بر پیکر حضرت سیدالشهداء علیه السلام را بدانیم و اگر از تعبیر تاریخ ﴿فصار جسده کالقنفذ﴾؛ (بدن امام علیه السلام همچون خارپشت شده بود) آگاه باشیم به معنای گفته امام سجاد علیه السلام به خوبی واقف می‌شویم. 📚 صد نکته از هزاران (پیرامون نهضت سالار شهیدان) صفحه ۲۱۹ ......... ▪️قتل صبر قتل صبر آن است که انسان یا حیوانی را بسته نگه دارد و بکشند. در حدیث است که پیامبر(ص) کسی را اینگونه نکشت و از این گونه کشتن چهارپایان نهی شده است، یعنی اینکه جانداری را زنده نگه دارد و آنقدر به او ضربه بزنند تا بمیرد. به شهدا و اسیرانی که کشته می‌شوند نیز "مصبور" گفته می‌شود. در مورد حیواناتی که زجرکش می‌شوند نیز به کار می‌رود. از مظلومیت سیدالشهدا(ع) و قساوت کوفیان یکی همین بود که حسین بن علی(ع) را هنوز رمق در بدن داشت مورد ضربه‌های شمشیر و نیزه قرار دادند. امام سجاد علیه السلام به عنوان افشاگری از ستم یزیدیان در خطبه‌ای که در کوفه در حال اسارت خواند و خود را به مردم فریب خورده و به خواب سیاسی رفته معرفی کرد از جمله فرمود: " اَنا ابنُ مَن قُتِلَ صَبراً و کَفی بِذلِکَ فَخراً " من پسر کسی هستم که به قتل صبر کشته شد و همین افتخار مرا بس. * در مورد مسلم بن عقیل نیز در تاریخ آمده ابن زیاد او را به قتل صبر کشت. 📚منابع: فرهنگ عاشورا، ص۳۵۳ برگرفته از: گریزهای مداحی، علی اکبر لطیفیان، ص ۲۳۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا