May 11
هدایت شده از در مسیر فقاهت
#آیة_الله_بروجردی
💠 حضرت آیة الله سید موسی #شبیری_زنجانی (حفظه الله)
پرسش:
🔸 تسلط مرحوم آیة الله #بروجردى (قدّس سرّه) بر #حديث چگونه بود؟ اين تسلط چگونه بر فهم و استنباط فقهى ايشان تأثير مىگذاشت؟
پاسخ:
🔸 تسلّط ايشان بر حديث، فوق العاده بود. نمونههاى فراوانى نيز از تأثير اين تسلّط در مستنبطات فقهى ايشان وجود دارد. به عنوان مثال، در موارد اختلاف بين روايات، وقتى در دو روايت، سائل، يك نفر باشد، مسئول هم يك نفر باشد و موضوع سؤال هم يكى باشد، ايشان نوعاً مىفرمودند كه اين دو روايت، واحد است و از جهت نقل معنا بين آنها اختلاف شده است.
🔹 مثلاً يكى از مبانى مرحوم آيتالله بروجردى اين بود كه ايشان مىفرمود: در نقل روايات، اصل اوّلى رُوات بر نقل رواياتى بوده كه به آنها فتوا مىدادهاند، تنها اصحاب الجمع و حشويه بودهاند كه هر روايتى را نقل مىكردهاند. البته در مورد آداب و سنن و مواعظ يك مسامحهاى ممكن است در كار باشد (مثلاً به جهت روايات تسامح در ادلّه سنن)، يا در مواردى كه قرائن عقلى بر صحّت خبر باشد ممكن است عمل به روايت، به استناد صحّت سند آن نباشد؛ بلكه به اعتماد قرائن عقلى باشد. ولى در روايات مفصّلى كه مشتمل بر احكام تعبّدى الزامى است، نقل آن از سوى محدّثين به اين دليل است كه آنها به سند اين روايت اعتماد مىكردهاند، هر چند ما الآن بعض اصحابنا را نمىشناسيم، ولى از اين قرائن مىفهميم كه محدّثين، وى را قابل اعتماد مىدانستهاند و همين مقدار بر اعتبار سند كافى است. خب، اين مبنا خيلى در فتاواى ايشان و حلّ تعارضات روايات تأثير مىگذاشت.
از اين دست مطالب در فرمايشات ايشان زياد است و واقعاً در فتاواى ايشان تأثير گذار بوده است.
📚 مقالات: ص۱۳۸-۱۳۹.
۱۳۹۳/۱۲/۱۲ پرسش هایی از آیة الله شبیری زنجانی.
#حدیث
🆔 @Dar_Masire_Feghahat
سلام. در بقیه این دهه کرامت ، " به احترام حضرت معصومه و امام رضا (سلام الله علیهما) " هزینه ثبت نام در همسریابی افغانستانیها
@hamsaryabyatba
و همسریابی کرامت (برای غیرافغانستانیها)
@keraaamat
نیمبهاست انشاءالله و ثوابش هدیه به این دو بزرگوار .
نشر برای شایستگان.
ما را از دعای خیرتون فراموش نفرمایید.
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
رهجو
eitaa.com/rahjoo_213
🔸لطفا اهل علم وارد شوند.
💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم.
کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست.
📌 ارتباط : @sib213
هدایت شده از طلبگی
✅ حجه السلام سید محمد نجفی یزدی:
یکی از علل عدم جرئت طلاب برای استنباط، ضعف در علم #رجال است.
(کتاب آشنایی با علم رجال، چاپ جامعه المصطفی العالمیه)
🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇👇
@talabegi1
هدایت شده از درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی محمد و آله الطاهرین و اللعن علی اعدائهم اجمعین
#راهنما
✅ این مجموعه هیچ ارتباطی با حضرت استاد شبیری زنجانی از شهر قم ندارد.
🔹لینک کانال و گروه های دروس روزانه استاد سید شبیری در حوزه علمیه مشهد در ایتا و تلگرام به شرح زیر می باشد:
📌لینک کانال درس رجال و درایه:👈
https://t.me/joinchat/AAAAAEMiQ7jv_Mv4p4KIpw
🆔لینک گروه مباحثه رجال👈
https://t.me/joinchat/AXbuQURp6BugPBH_b98tVw
📌لینک کانال درس کفایه و رسائل👈
https://t.me/joinchat/AAAAAEJ9r1kqBemLjJ51tg
🆔 لینک گروه مباحثات اصول 👈
t.me/joinchat/AXbuQUPDCW1AUsiyUJsVZA
📌لینک کانال درس مکاسب 👈
https://t.me/makaseb_shobeiri
📌 کانال صوت دروس رسائل #اصول1 و #اصول3 👇
http://eitaa.com/rasael_shobeiri
📌کانال صوت دروس کفایه #اصول5 👇
http://eitaa.com/kefaye
🔻لینک قبلی👈https://eitaa.com/joinchat/841154572Ceb5441e101
📌کانال صوت دروس رجالی #رجال2👇
http://eitaa.com/rejals
📌 کانال صوت دروس نهایه الحکمه #فلسفه2👇
http://eitaa.com/falsafeshobeiri
📌لینک #گروه سوالات و مباحثه درس رجال 👇
https://t.me/joinchat/AXbuQURp6BugPBH_b98tVw
📌کانال کشکول و مباحث متفرقه و مناسبتی👇
https://t.me/shobeiri
📌لینک #گروه درس #اصول3 در #ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/1607401673Ced1a4a8667
http://eitaa.com/joinchat/1662255138C85b803783d
♨️آدرس کانال درس رجال در #ایتا👇
🆔https://eitaa.com/rejal_shobeiri
🔻لینک قبلی کانال درس رجال👇
🆔 https://eitaa.com/mjshobeiri
📌لینک کانال درس رسائل و کفایه در #ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/3272605701C0771af71b5
📌لینک #گروه سوالات و مباحثات دروس #فلسفه و #رجال استاد شبیری در #ایتا👇
https://eitaa.com/joinchat/3538747430Cf4a5e7dd07
📌 کانال شخصی حجتالاسلام سید محمد جواد سید شبیری در #ایتا👇
http://eitaa.com/shobeiri
📌 کانال تقریرات دروس کفایه استاد سید شبیری در #ایتا👇
https://eitaa.com/taghrirat_shobeiri
📌 لینک #گروه درس رجال و درایه مدرسه #سعادت
https://eitaa.com/joinchat/2322989208C2cb20a202f
📌 لینک #گروه دوره #حدیث_شناسی کاربردی
https://eitaa.com/joinchat/357761211C819608131e
✅✅ لینک کانال گروه #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان
https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
✅✅ لینک کانال #مجله علمی پژوهشی دوفصلنامه #مطالعات_اعتبارسنجی_حدیث https://eitaa.com/joinchat/2764177466Ced54bd7e35
📌لینک #گروه سوالات و مباحثات درس #اصول متوسطه استاد شبیری در #واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/IaIuJDm3lcZASsutyxWYQe
🔹 مطالب کانال های تلگرام و ایتا به علت مدیران متفاوت آنها، مختلف می باشد .
هدایت شده از پرسش و پژوهش ,🏳️
🗒 برنامههای مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در آستانه هفته پژوهش
🎁 نورشاپ 50% تخفیف در خرید فیزیکی و 70% تخفیف در خرید دانلودی:
www.noorshop.ir
🎁 خرید اعتبار از ابر نور تا 70% تخفیف:
abrenoor.ir
🎁 خرید شارژ از نورلایب تا 40% تخفیف:
www.noorlib.ir
🎁 طرح همراهان نور (شامل 103 عنوان نرمافزار) به مبلغ 250 هزار تومان:
noorsoft.org/fa/content/View/15594
💻 نسخۀ شبکه 40 درصد تخفیف:
noorsoft.org/fa/content/View/11886
📅 تخفیفها از تاریخ 18 لغایت 26 آذر در دسترس خواهد بود.
🌐 تشریح برنامه ها و تخفیفات جامع مرکز نور به مناسبت هفته پژوهش:
https://www.noorsoft.org/fa/News/View/111160
#هفته_پژوهش
#مرکز_نور
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
🆔 @Pajouheshgaranemarvi
هدایت شده از پرسش و پژوهش ,🏳️
#سامانه_پژوهشی
🌐 سامانه اطلاعرسانی نیازها و اولویتهای پژوهشی
🕌 معاونت پژوهش حوزههای علمیه با رویکرد جدید در ثبت اولویتدهی به نیازهای پژوهشی در حوزه دین و علوم انسانی، اقدام به راهاندازی سامانهای کاربرمحور کرده است.
📚 این سامانه اطلاعات ۱۰ کتاب نیازسنجی و ۱۳ هزار موضوع را در محورهای کلام شیعه، مناسبات دین و روانشناسی، تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول فقه، نظام تعلیم و تربیت، علوم و معارف حدیث، اقتصاد اسلامی جای داده است.
✍🏻 این سامانه این قابلیت را دارد که پژوهشگران بتوانند موضوعات پژوهشی که نیازمند پژوهش میدانند را به نام خود ثبت کرده و به دیگران معرفی کنند.
📱لینک دسترسی به سامانه:
http://needs.ismc.ir
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه مروی تهران:
@Pajouheshgaranemarvi
هدایت شده از طلاب حوزه های علمیه 🇮🇷
1_892056583.apk
6.92M
📱دانلود نرمافزار «رجال الحدیث»
🔺محتوای کتاب «معجم رجال الحدیث» آیتالله خوئی (ره)، در اندروید و آیفون
🔹مشخصات رجالی بیش از پانزده هزار راوی حدیث
🔸قابلیت جستجوی نام راوی، اشتراک گذاری محتوا، و تغییر سایز متن
🔹قابلیت علامتگذاری راویان برای مراجعات بعدی (با علامت ستاره بالای صفحه راوی)
📲 نسخه ios نرم افزار 👇
🌐 apps.apple.com/us/app/رجال-الحديث/id964788934
#معرفی_نرم_افزار
#رجال
___
🇮🇷 به جمع طلاب حوزه علمیه بپیوندید
📡@pdf_hawzeh
https://eitaa.com/joinchat/1175978083C2816a371ce
اعتبارسنجی احادیث طبی
@etebarsanjiahadithtebi
🔸اعتبار سنجی احادیث طبی با رویکرد سندمحوری و راوی محوری صرف، جفا به این میراث حدیثی شیعه است. مبنای ما، اعتبار سنجی برپایه اعتباراطمینان نوعی برآمده از تجمیع قرائن و تراکم ظنون است. قرائن متنی، منبعی، سندی، آزمایشگاهی ومیدانی ازجمله این قرائنند.🔸
هدایت شده از اجتهاد
💢کتب اربعه شیعه و کتب حدیثی اهلسنت، پیوند متن و سند
✔️مصطفی موحدیفر، دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی در دانشگاه بیرمنگام است. او سه سال است که در مقطع دکتری تحصیل میکند و پیش از این در دانشگاه قرآن و حدیث پیرامون منابع «من لایحضره الفقیه» و «قرائن صحت قدمائی» در مقطع ارشد فعالیت داشته است.
📌هدف اصلی او این است که ببیند چگونه میتوان یک حدیث شیعی را بررسی کرد و تاریخ، منبع و سیر تحولش را یافت. وی میگوید از سال 2019 که غرب رفتم متوجه شدم طرح «جاناتان براون» را میتوان برای حدیث امامیه نیز اجرا کرد. من فلوچارتی تهیه کردهام بر اساس روشی که شیخ طوسی در مقدمه تهذیب و استبصار ارائه میکند و خیلی هم ساده است. شما یک خبر را وارد این فلوچارت و الگوریتم میکنید. این الگوریتم فیلترهایی دارد؛ سپس یا حدیث رد میشود و یا به آن عمل میکنید.
🔻موحدیفر در این گفتار، به تبیین چهار موضوع ذیل میپردازد:
🔹دورنمایی از موضوع در آکادمیای غرب
🔸اهمیت مطالعات تاریخی حدیث
🔹روش اعتبارسنجی مسلمانان قدیم
🔸تطبیق مطالعات غربی بر حدیث امامیه
👈 متن این گزارش را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71167
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از علوم حوزوی - متفرقه
مسیر فقاهت
@masire_feghahat
🔸 نکات فقه و اصول
🔹مباحث رجالی و تراجم
🔸تنقیح مبانی فقهاء و مجتهدین
🔹مکاتب و روش شناسی فقه و فقهاء
✍️صادقی/دانش پژوه مرکزفقهی ائمه اطهار(ع)قم
🔻شرعا و اخلاقا🔻
💠نقل مطالب فقطوفقط با ارسال #لینک_کانال💠
@masire_feghahat1 شناسه ادمین
✅تبادل
🔺 برای دسترسی آسان به مطالب کانال دروس استاد معظم ربانی بیرجندی، بر هشتگ های مرتبط کلیک نمایید.
💠 صوت دروس خارج فقه و اصول:
#خارج_فقه
#خارج_اصول
#مبانی_تکمله_المنهاج
📌صوت دروس خارج فقه معاصر:
#فقه_بیمه
#فقه_سلوک_اجتماعی
💠صوت دروس مکتب شناسی و منهج شناسی فقهی:
#اصطلاح_شناسی_مکاتب_فقهی
#منهج_شناسی_ابن_ابی_عقیل_عمانی
#منهج_شناسی_شیخ_اعظم_انصاری
#منهج_شناسی_آیت_الله_خویی
#منهج_شناسی_شهیدین
#منهج_شناسی_شیخ_مفید
#منهج_شناسی_سید_مرتضی
#مکتب_عقل_گرایان_و_نقل_گرایان
#مکتب_فقهی_اخباریان_و_اصولیان
#مکتب_شناسی_فقهی
#پیشینه_مکاتب_فقهی
#روش_شناسی_فقهی
#تاریخ_فقه_و_فقهاء
💠 صوت دروس فقه مقارن:
#فقه_مقارن
💠 صوت دروس اصول فقه مقارن:
#اصول_فقه_مقارن
💠 صوت دروس فقه معاصر:
#فقه_معاصر
💠 صوت دروس تفسیر تخصصی:
#تفسیر_تخصصی
#بررسی_تفاسیر_کلامی
💠 صوت دروس فقه اللغه:
#فقه_اللغه
#لغت_شناسی
💠 صوت دروس تخصصی علوم حدیث:
#آشنایی_با_رجال_نجاشی
#آشنایی_با_جوامع_حدیثی_شیعه
#آشنایی_با_جوامع_حدیثی_اهل_سنت
#علوم_حدیث
#رجال_عمومی
#کلیات_علم_رجال
#درایه_الحدیث
#اصل_ظریف_بن_ناصح
#حدیث_شناسی_فقهی_فریقین
#حدیث_شناسی_فقهی_تسنن
#کارگاه_متن_خوانی_احادیث_فقهی
#مقارنه_احادیث_فقهی_شیعه_و_اهل_سنت
#مقارنه_مبانی_رجالی_شیعه
💠صوت دروس روش های تحقیق و پژوهش:
#روش_تقریرنویسی
#منابع_پژوهش_های_فقهی
#سنت_تعلیقه_نویسی
#پژوهش_ثمره_محور
#دانش_تقریر_نویسی
#مرجع_شناسی
💠 نشست ها ، مصاحبه ها ، کارگاه ها و سخنرانی های استاد:
#نشست_رجال_پژوهی
#مراسیل_شیخ_طوسی
#مکتب_وثوق_سندی_و_وثوق_صدوری
#بررسی_واژگان_توصیفی_نجاشی
#جریان_فقهی_قرآن_بسندگان
#دلایل_ایمان_حضرت_ابوطالب
#اهداء_عضو_از_دیدگاه_فقه
#مصاحبه_هفته_پژوهش
#ابعاد_علمی_و_شخصیتی_شیخ_مفید
#مکتب_اخلاقی_آیت_الله_موسوی_نژاد
#تحلیل_ابعاد_علمی_آیت_الله_موسوی_خلخالی
#تقریظ_آیت_الله_العظمی_سبحانی
#مصاحبه_استاد_ربانی_بیرجندی
هدایت شده از 💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
﷽
#معرفی_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه 💠
🔹 نویسندگان: محمد علی مهدوی راد، محمد حسین بهرامی
🔹 مجله حدیث پژوهی، سال دوم / شماره پیاپی ۴ / صفحه ۷-۳۶
🔍 چکیده ی مقاله:
🔹روایات معصومین(ع) در مسیر نقل، در قالب نسخههای متعدد و نقلهای متفاوتی درآمده است. گاه یک روایت در یک یا چند کتاب به صورت مکرر نقل شده و در برخی از موارد، نقلهای متفاوت یک روایت، در متن یا سند با یکدیگر تفاوتهایی دارد. هرچند مصادر ثانویه حدیث شیعه(برخلاف مصادر اولیه) برای شناسایی این روایات متحد تلاش فراوانی را شکل دادهاند، ولی متأسفانه هیچگاه متعرّض مبانی نظری و مشکلات و مسائل آن نشدهاند. در این مقاله، تلاش شده تا مباحثی از قبیل تعریف اتحاد و تعدد در روایات، فواید شناخت روایات متحد، معیارهای شناخت روایات متحد و مشکلات موجود در این مسیر به اجمال معرفی گردد. همچنین عملکرد دو کتاب وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه در این باره مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد گرفت.
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
فایل کامل مقاله 👇
🆔 @OstadMahdaviRad
هدایت شده از 💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
اتحاد یا تعدد در روایات مشابه؛ بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه.pdf
834.9K
#فایل_PDF_مقاله
💠 عنوان سرمقاله: اتحاد یا تعدد در روایات مشابه، بررسی تطبیقی عملکرد کتابهای وسائل الشیعه و جامع احادیث الشیعه
🆔 @OstadMahdaviRad
هدایت شده از 💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
┈••✾• ﷽ •✾••┈
#معرفی_کتاب
💎 نام کتاب: اضواء علی علمی الدرایه و الرجال
💎 تألیف: السید هاشم الهاشمی
🌀 توضیحاتی پیرامون کتاب در بیانات استاد مهدوی راد
بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین
🔹 کتابی را که در این چند دقیقه معرّفی می کنم، کتابی تخصّصی است، از این جهت از عزیزانی که نگاه متخصّصانه به موضوعات و علوم دارند و از مراجعان به این کانال هستند، عذرخواهی می کنم. به نظر من این کتاب بسیار قابل توجّه است. شاید از عنوانی که می خوانم، دوستان و فاضلان بفرمایند که این گونه بحث ها زیاد انجام شده و تکراری است. اضواء علی علمی الدرایه و الرجال. پرتوهایی است و نگاه هایی است و روشنگری هایی است درباره ی دانش درایه و رجال.
🔹 در این زمینه کتاب بسیار نوشته شده است. یعنی بحث های آکادمیک و بحث های تأمّل برانگیزانه، بحث های پسینی یا بحث های پیشینی درباره ی دانش درایه و رجال کم نداریم. مخصوصاً در این سال های اخیر.
🔹 حضرت آقای سیّد هاشم هاشمی از فاضلان ارجمند عراقی که مقیم قم هستند و آثار بسیار خوبی هم دارند، کتاب را در فصولی عرضه کردند.
💠 فصل اوّل: تعریف ها و تقسیم بندی هاست که تقسیم چهارگانه ی حدیث، تقسیم خبر به متواتر و غیر آن.
💠 فصل دوم: درباره ی تزکیه و تجریح در مباحث رجالی، مصادر آن، مدرک حجیّت قول رجالی و ...
💠 فصل سوم: ارزش گذاری و ارزش گرایی و تقییم روایت در نگاه متقدّمان و متأخّران. مثل: اصالت عدالت و نظیر آن.
💠 فصل چهارم: توثیقات عامّه است که نکته های بسیار قابل توجهی درباره ی اسانید کامل الزیارات، کافی، من لایحضره الفقیه، نوادر الحکمه و تفسیر علی بن ابراهیم دارد.
💠 فصل پنجم: اصحاب اجماع است.
💠 فصل ششم: شهرت است.
💠 فصل هفتم: شروط راوی است.
💠 فصل نهم: اصول رجالی است. یعنی کتاب هایی که پایه های اصلی رجال را شکل می دهند.
💠 فصل یازدهم: مصطلحات است.
💠 فصل دوازدهم: به اجمال از فرقه ها سخن گفته است.
🌀 علت این که من بر این کتاب تأکید کردم و آن را معرفی کردم و همان طوری که شاید به ذهن بیاید که این مباحث تکراری است، اشتمال کتاب آقای هاشمی است بر آرای حدیثی و رجالی حضرت آیت الله العظمی سیستانی و حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی.
🔹 آرای آیت الله العظمی شبیری زنجانی کم و بیش در اختیار ما است با آن چه که فرزندان بزرگوارشان این سو و آن سو پخش کردند و در حواشی برنامه های رجال و درایه گذاشتند. ولی بحث های حضرت آیت الله العظمی سیستانی در اختیار نیست و آرای رجالی و حدیثی آن بزرگوار گاه و بی گاه این طرف و آن طرف در بعضی از آثار دیده شده است.
🔹 آن چه که آقای هاشمی در این محموعه عرضه کردند در قالب این بحث هایی که در این کتاب وجود دارد به صورت مستقیم آرای آیت الله سیستانی را از درس ایشان که آقای هاشمی حضور داشتند و تقریر بسیار عالمانه و دقیقی از اختلاف الحدیث انجام دادند. همان بحث تعادل و تراجیح که حضرت آیت الله سیستانی بر این باور هستند که بهتر است عنوان این بحث اختلاف الحدیث باشد. چون در روایات هم اختلاف تعبیر شده است و تعارض بسیار کم است.
🔹 این دیدگاه ها و این نظریات از حضرت آیت الله سیستانی به نظر من خیلی مغتنم است برای فاضلان و عالمانی که در بحث های درایه و رجال تأمّلاتی دارند، دیدن این آراء جالب است و تأمّل کردن در آن هم جالب تر.
🌀 علت این که من این کتاب را معرّفی کردم این نکته است و خودم از خواندن آن بهره بردم، استفاده کردم، لذّت بردم و مطمئنم که بزرگوارانی که با تأمّل مراجعه کنند، استفاده خواهند کرد.
🔹 در کنار این آراء، آرای حضرت آیت العظمی خویی به گستردگی مطرح شده است. بسیاری از آرایی که این جا آمده در مقدّمه ی کتاب معجم رجال الحدیث نیست. در بعضی از آثار دیگر ایشان نیست. غالباً ایشان این آراء را مستقیماً از درس گزارش کردند و از این جهت کتاب، کتاب تأمّل برانگیز و جالبی است.
🔹 امیدوارم که عزیزان با تأمّل کردن در آن و خواندن آن استفاده ببرند.
🔹 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
❄️ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم❄️
🆔 @OstadMahdaviRad
هدایت شده از 💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷💠🔷
┈••✾• بسم الله الرحمن الرحیم •✾••┈
💠 سخنانی از استاد مهدوی راد درباره ی «معجم الاحادیث المعتبره» نوشته ی آیتالله آصف محسنی؛ برگزیده ی کتاب سال حوزه و جمهوری اسلامی ایران
🗓 زمان: نجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
🔹 نخست درباره ی معیارهای انتخاب کتاب «معجم الاحادیث المعتبره» باید گفت: اتقان محتوا، سودمند بودن در روزگاری که کتاب تدوین شده، تصحیح و تحکیم و استوارسازی جریانهای فکری، اثرگذاری کتاب فراتر از مرزهای خودی، دستکم در محدوده ی اقالیم قبله و معیارهای صوری و شکلی باعث شد تا این کتاب به عنوانی کتابی برگزیده انتخاب شود. از طرفی محتوای غنی و روشمند بودن تألیف نیز از مهمترین مشخصات این مجموعه است.
🔹 با توجه به اهمیّت و حساسیت موضوع کتاب باید افزود که ورود هر کسی در این میدان روا نیست، لذا برخی از این دست کارها، ضررش بیشتر از نفع آنهاست.
🔹 آیتالله محسنی از علمای بزرگ، فقهای نواندیش، متفکران آگاه به زمان و هوشمند جهان اسلام است که حقیقتاً یک تنه جریان فکری شیعه را در افغانستان حمایت میکند و پیش میبرد. ایشان تحصیلکرده ی نجف هستند و از شاگردان برجسته ی آیات عظام خویی و حکیم و دیگران است.
🔹 آیتالله محسنی از نظر علمی و فقهی و تخصص مرتبط با حدیث، از شخصیتهای ردیف اول است و کتاب هم در حوزهای که به نگارش درآمده، کار کمنظیری است.
🔹 موضوع این کتاب گزینش احادیث معتبره از میراث کهن ماست. حوزه ی کاری ایشان به لحاظ منابع کتابهای بحارالانوار، کافی، کتب اربعه است.
🔹 احادیث ما به صحیح و غیر صحیح بهسامان و نابهسامان مخلوط است. فقها و علما درباره ی کتب اربعه هم اینطور نیست که صد درصد هرچه بین الدفّتین هست صحیح است. از این روی، پالایش میراث حدیثی ضروری است تا مجموعهای پایا و سودمند، به هنجار و کارآمد در اختیار کسانی قرار گیرد که آنها تخصص این کار را ندارند.
🔹 اولین ویژگی آیتالله آصف محسنی شجاعت ایشان است. ایشان میداند وارد میدانی شده که در مجموعه ی فضای علمی و دینی ما پذیرشش آسان نیست.
🔹 ایشان در حدیث صاحب رأی است و در رجال کتاب مهمی نوشته است. آیتالله آصف محسنی هم تواناییاش را دارد هم در اعمال این توانایی باری به هر جهت کار نمیکند و نهایت دقت و حزم اندیشی را به کار میبرد.
🔹 نگرش سندی آیتالله آصف محسنی نیز حائز اهمیت است. ایشان پس از ارزیابی سند، عدم تخالف با قرآن، عدم تخالف مضمون آن با عقل و سنت قائمه و معلومه، معارض نداشتن روایت چه بالصراحه و چه به التزام چیزهایی است که مورد توجه ایشان قرار گرفته است.
🔹 کتاب دیگر آیت الله محسنی که «بحوث فی علم الرجال» است مبنای این کتاب بوده است. نویسنده در جلد اول مبنای روشن خود را درباره ی تحقیق و روش خود نوشته است بنابراین روشمند بودن کار ایشان برای بنده بسیار اهمیت داشت.
🔹 اما در باره ی ضرورت چنین نوشتاری باید گفت: امروز دروازههای علم بازشده و مرزهای دانش شکسته شده و ابزار دستیابی به میراث یکدیگر آسان شده است. تمام آثار مکتوب نحلههای مختلف در دست است. دگراندیشانی که زمینه ی عناد با مکتب تشیع دارند با رسیدن به روایتهای غیر معتبر، فرهنگ شیعی را زیر سؤال میبرند. کما اینکه کسانی که در میدان مطالعه هستند میدانند ماه و هفتهای نیست که کتابی بر ضد شیعه نوشته شود و مثلاً فصل الخطاب مرحوم میرزای نوری مورد وهن و طعن شیعه نشده باشد.
🔹 این جایگاه، جایگاه فضلا نیست، بلکه جای فقیهان محدث و محدثان فقیه است که باید برخیزند و شجاعانه، روشمند و اصولی حقیقت را بیان کنند.
🔹 تلاش های آیت الله مکارم شیرازی در تصحیح و گزینش بحارالانوار با پانوشتهای توضیحی بر اهمیت کتاب افزوده است.
🔹 نکته ی بعدی که باید اضافه کرد سبک نگارش کتاب است. سبک آیت الله محسنی سندی است. روش مدرسه ی نجف چنین است. این کتاب محصول ده سال کار فقیهی است که پشتوانه ی پنجاه سال مطالعات و تحقیقات فقهی رجالی عقیدتی دارد کسی که عالم پرکار و ذات الاطرافی است.
🔹 این به تأملات ایشان در قرآن و حدیث، خردمندی و زمانشناسی ایشان بازمیگردد. در کتاب «تقریب از اندیشه تا عمل» که مجموعه ی چند گفتگو با ایشان است نکات بسیار مهمی هست که نشان میدهد حرکت اعتدالی، خردمندانه و آمیخته با تدبیر چگونه توانسته در افغانستان شیعیان را که ۲۵ درصد افغانستان هستند سربلند نگاه دارد. آیت الله محسنی در این گفتگوها میگوید من مطلقاً از موضعم عقبنشینی نکردهام. حرفهایم را صریح گفتهام. فقط بدو بیراه نگفتهام. با احترام سخن گفته و نقد کردهام. ایشان واقعاً یک الگوی موفق اثرگذار تقریبی هستند.
🔹 غلو بحث حساس و دامنهداری است. ائمه علیهم السلام هم با غالیان برخورد تندی کردهاند و از سران غالیان چهره نمایی کرند. آنها به جامعه ی شیعه مکرراً هشدار میدادند که از سران و جریان سازان غلو و غلونگری دوری کنند و از آنها پیروی نکنند.
هدایت شده از 💎کانال آموزشی رسمی استاد محمدعلی مهدوی راد💎
181124_1926.mp3
26.08M
#فایل_صوتی
🔹 نشست ششم از سری برنامه ترجمان ۲؛ مروری بر اندیشه ها و پژوهش های قرآنی و حدیثی در قالب کرسی علمی ترویجی و با موضوع:
🔹 آشنایی با منابع رجال شیعه ( ضرورت ها و بایسته ها)
🔹 ارائه: دکتر روح الله شهیدی
🔹 ناقد اول: حجت الاسلام دکتر مهدوی راد
🔹 ناقد دوم: حجتالاسلام دکتر مهدی غلامعلی
🔹 شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰
🔹 استودیوی دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی دفتر قم
🆔 @OstadMahdaviRad
🔺به نام خدا
سلام و احترام
✅ لطفاً هر بزرگواری که میتونه از مدیران باشه و نکات ارزشمند و کاربردی حوزوی و علوم قرآن و اهل بیت علیهم السلام یا در راستای آن رو برای استفاده مشتاقان علم در یک کانال بگذارد پیام دهد.
⬅️ همچنین در صورت امکان کشف علوم جدید در موضوعات مختلف کاربردی ( اعتقادی ، تربیتی ، سبک زندگی ، خانواده ، اجتماعی ، جامعهشناسی ، روانشناسی ، سیاسی ، نظامی ، دفاعی ، اقتصاد ، طب ، تغذیه ، و ...) که از قرآن و اهل بیت علیهم السلام قابل کشف است.
🍃 مطالب از خودتون یا نقل از دیگران.
👈 در صورت امکان ، سطح علم ( نه صرفاً مدرک) ، مهارتها ، تواناییها و یک یا چند نمونه مطلب هم بفرستد.
@rezasaidyy
با تشکر فراوان.
موفق باشید انشاءالله 🌺🌺🌺
کارورزی اجتهاد تمدنی
@karvarzi_eghtehad
اجتهاد پایه=
🎁اجتهاد قاعده محور= ۱۶۰ قاعده
💯اجتهاد مهارت محور= ۱۳۰ مهارت
💯اجتهاد الگوریتمی = ۱۰۰ گام
پیش به سوی تمدنسازی و اجتهاد تمدنی
با تلاش روشمند و متمرکز
ایدی مدیر کانال 👇
ارائه پیشنهادات و انتقادات
@Shasanrafatizadeh
May 11