eitaa logo
حیات طیّبه | یوسف رستمی
153 دنبال‌کننده
389 عکس
162 ویدیو
5 فایل
طلبه ارشد مشاوره با رویکرد اسلامی مدرس دوره‌های رسانه، خانواده، تربیت فرزند و... یادداشت ها و دلنوشته های شخصی مباحث خانواده و همسرداری تکنیک های فرزندپروری تربیت رسانه ای راه ارتباطی @Youro313 لینک کانال http://eitaa.com/joinchat/2739666977Ca2e48f9f4a
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم 🌏 #کیهان_شناسی۸ ✴️ #آسمان_و_زمین۲ 1⃣ #آسمان۲: 🔺 ۲- «‌إِنَّ الَّذِينَ كَ
🔰 🌏 ۹ ✴️ ۳ 1⃣ ۳: ✨3- «‌إِذْ قالَ الْحَوارِيُّونَ يا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ هَلْ يَسْتَطِيعُ رَبُّكَ أَنْ يُنَزِّلَ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماء‌».(مائده/۱۱۲) هنگامى كه حواريون گفتند: اى عيسى، آيا پروردگار تو مى‌تواند مائده‌اى براى ما از آسمان فرو فرستد؟ 👈 حضرت عيسى ـ على نبيّنا و آله و عليه السّلام ـ دعا كردند: «‌اللّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيداً لأَِوَّلِنا وَآخِرِنا...‌».(مائده/۱۱۴) اى پروردگار ما؛ بر ما مائده‌اى از آسمان فرو فرست تا عيدى براى نخستين ما و انجامين ما باشد... ❓آيا اين مائده از آسمان جسمانى نازل شد يا از عالم مجرّدات؟ 👈 بعيد بنظر مى‌رسد كه اين مائده در يكى از كرات آسمانى وجود داشته و از آنجا فرو آمده باشد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم 🌏 #کیهان_شناسی۹ ✴️ #آسمان_و_زمین۳ 1⃣ #آسمان۳: ✨3- «‌إِذْ قالَ الْحَوارِ
🔰 🌎 ۱۰ ✴️ ۴ 1⃣ ۴: 🌟4ـ «‌يُدَبِّرُ الأَْمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الأَْرْضِ ثُمَّ يَعْرُجُ إِلَيْهِ فِي يَوْم كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمّا تَعُدُّون‌».(سجده/۵۰) (خداوند) امر (عالم) را از سوى آسمان به طرف زمين، تدبير مى‌فرمايد و سپس بدو فرا باز مى‌گردد در روزى كه هم‌ چند هزار سال در شمار شماياناست. 💥 «‌اِلَى الْأرْض‌» دلالت دارد بر اينكه در تدبير، معناى نزول نيز تضمين شده است. زيرا تدبير با «‌ِالى‌» متعدّى نمى‌شود؛ و سپس مى‌فرمايد: همين «‌امر‌»، دوباره به سوى «‌او‌» فرا مى‌رود؛ ظاهراً ضميرْ «‌ِالَيْهِ‌» به خداوند بر مى‌گردد نه به آسمان. 🔺 در اين آيه نيز پيداست كه سماء، عالم مجرّد است؛ زيرا خدا كه در آسمان نيست؛ خدا در همه جا حضور دارد؛ پس مى‌توان نتيجه گرفت كه منظور از سماء در اين آيه، سماء جسمانى نباشد، بلكه همان عالم (مجردّى) است كه خزائن همه چيز در آن‌جاست. 💢 آيات ديگرى نيز در همين زمينه وجود دارد كه مى‌توان از آن‌ها همين بهره را بُرد كه سماء غير جسمانى نيز وجود دارد. از پاره‌اى آيات هم، بر مى‌آيد كه ظاهراً منظور از «‌سماء‌» در آن‌ها يكى از سماوات سبع، حتّى نيست؛ و آن در جایى است كه مى‌فرمايد: آب را از آسمان نازل مى‌كنيم: «‌أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماء...‌». (بقره/۲۲) ❇️ بعداً خواهيم گفت كه طبق استظهار و دريافت ما از آيات، آسمان‌هاى هفتگانه در ديدرس ما نيست و بر آن‌چه ما مى‌بينيم احاطه دارد؛ نيز مى‌دانيم كه آب از هيچ كره‌ی ديگرى نازل نمى‌شود و مكان نزولى آن جوّ خود زمين است. [پس در واقع سماء، در اين دسته آيات، در مورد مفهوم سوّمى به كار رفته است به جز سماوات سبعِ مادّى و سمائى كه از عوالم مجرّدات بود.] 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : 👈 لِلسَّائِلِ الشَّامِیِّ لَمَّا سَأَلَهُ: أَ کَانَ مَسِیرُنَا إِلَی الشَّامِ بِقَضَاءٍ مِنَ اللَّهِ وَ قَدَرٍ؟ بَعْدَ کَلَامٍ طَوِیلٍ هَذَا مُخْتَارُهُ: 💢 وَیْحَکَ! لَعَلَّکَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً، وَ قَدَراً حَاتِماً! 🔸لَوْ کَانَ ذَلِکَ کَذَلِکَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ، وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِیدُ. 🔹إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْیِیراً، وَ نَهَاهُمْ تَحْذِیراً، وَ کَلَّفَ یَسِیراً، وَ لَمْ یُکَلِّفْ عَسِیراً، وَ أَعْطَی عَلَی الْقَلِیلِ کَثِیراً؛ 🔸وَ لَمْ یُعْصَ مَغْلُوباً، وَ لَمْ یُطَعْ مُکْرِهاً، وَ لَمْ یُرْسِلِ الْأَنْبِیَاءَ لَعِباً، وَ لَمْ یُنْزِلِ الْکُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، 🔹وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَیْنَهُمَا بَاطِلاً: «ذلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا، فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنَ النّارِ». 🔺 ۷۸: 👈 این بخشی از یک کلام طولانی امام علیه السلام است که به سؤال‌کننده‌ی شامی هنگامی که پرسید: آیا رفتن ما به شام به قضا و قدر الهی بود؟ بیان فرمود: 💢 وای بر تو! شاید گمان کردی منظورم قضای لازم و قدر حتمی است (و مردم در کارهایشان مجبورند و اختیاری از خود ندارند.) 🔸اگر چنین بود، ثواب و عقاب الهی به یقین باطل می‌شد و وعده و وعید ساقط می‌گشت. 🔹خداوند سبحان، بندگانش را امر کرده، و آن‌ها را اختیار بخشیده، و نهی کرده و برحذر داشته؛ تکالیف آسانی بر دوش آنان نهاده و هرگز تکلیف سنگینی (به کسی) نکرده. در برابرِ (اطاعت اندک) پاداش کثیری قرار داده، 🔸و هرگز کسی از روی اجبار، او را معصیت نکرده، و از روی اکراه اطاعت ننموده است؛ خدا پیامبران را بیهوده نفرستاده و کتب آسمانی را برای بندگانش عبث نازل نکرده، 🔹و آسمان‌ها و زمین و آنچه در میان آن‌هاست، باطل و بی‌هدف نیافریده است. «این گمان کافران است. وای بر کافران از آتش دوزخ!». ✍ : ⚡️ ان‌شاءالله در پست‌ بعدی مربوط به حکمت‌ها شرح این حکمت بیان میشه. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ۵۵و۵۶_بقره : ☀️ وَ إِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّىٰ نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَ أَنتُمْ تَنظُرُونَ ☀️ ثُمَّ بَعَثْنَاكُم مِّن بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ☀️ 🔺 : ﻭ [ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ] ﺁﻥ‌ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﺪ: ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ! ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻰﺁﻭﺭﻳﻢ ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭﺍ [ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺧﻮﺩ] ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ. ﭘﺲ ﺻﺎﻋﻘﻪ ﻣﺮﮔﺒﺎﺭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﻣﻰﺩﻳﺪﻳﺪ. (٥٥) ﺳﭙﺲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮔﺘﺎﻥ ﺑﺮﺍﻧﮕﻴﺨﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺳﭙﺎﺱﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ. (٥٦) ✨ : 🍃 : 👈 هرگز ایمان نخواهیم آورد. 🍂 : 👈 ببینیم؛ این واژه از رؤیت به معنای دیدن گرفته شده است و گاه به مفهوم آگاهی و علم و دانستن به کار می‌رود. 🍃 : 👈 آشکارا، روشن، علنی. جهر در لغت، به معناي ظهور است و ظهور هر چيزي مناسب با همان چيز است. 🍂 : 👈 بعث به معنای «برانگیختن از مکان یا خواب» و یا «برانگیختن از حالت استراحت و آرامش» است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
| برترین عبادت ✨ ❤️ الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: ❤️ 🍃🌺 أفضَلُ العِبادَةِ إدمانُ التَّفکُّرِ فِی اللّهِ وَ فِی قُدرَتِهِ. 🌺🍃 👈 امام صادق علیه السلام : 🍃🌸 برترین عبادت، اندیشیدن مداوم درباره‌ی خدا و قدرت اوست. 🌸🍃 📚 کافی، ۳/۵۵/۲. 🌹 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌹 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ #آیه_۵۵و۵۶_بقره : ☀️ وَ إِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَىٰ لَن نُّؤْمِنَ لَكَ حَتَّ
🔰 📚 ۵۵و۵۶_بقره : 🔹در شمار نعمت‌هاي خداوند بر بني‌اسرائيل، نعمت حيات آنان پس از هلاكتي است كه در پي تقاضاي جاهلانه‌ی رؤيت خداي سبحان و بر اثر فرود آمدن صاعقه بدان گرفتار آمدند. از برخي آيات استظهار مي‌شود كه اين واقعه پيش از ارتداد و گوساله پرستي، يا هم زمان با آن بوده است. 🔸متقاضيان رؤيت خدا، اندك (حداكثر هفتاد نفر) بوده‌اند، ليكن به سبب تشابه قلبي و اتحاد فكري نسل‌هاي مختلف اسرائيلي و نيز رابطه‌ی قومي و نژادي و تراضي امّت يهود به درخواست آن گروه منتخب، همه‌ی يهوديان به ويژه معاصران نزول قرآن مخاطب آياتند. 🔹گروه متقاضي رويت كه از برگزيدگان بني‌اسرائيل و از مؤمنان بودند، ايمان و اقرار خود به تورات را مشروط به مشاهده‌ی حسّي خداوند كردند و ادعاي حضرت موسي (عليه‌السلام) را، كه تورات از جانب خداست، براي اعتراف و اقرار به آن كافي نمي‌دانستند. 🔸اصرار پيشنهاد دهندگان حس‌گرا، لدود، كنود، لجوج و بهانه‌جو اين بود كه حتماً خداوند را با چشم ظاهر و به صورت رؤيت جهري ببينند و كلام او را با گوش ظاهر و سماع جهري بشنوند تا صريحاً دعوي موساي كليم را تصديق كنند؛ وگرنه ادعاي آن حضرت را مردود و غير قابل پذيرش مي‌دانستند. 🔹خداي سبحان در برابر تقاضاي مشاهده‌ی حسي، صاعقه‌اي فرو فرستاد تا بفهماند كسي كه تاب تحمل موجودي، محدود و مخلوق را ندارد، هرگز نمي‌تواند نور مجرد محض و نامتناهي خالقِ همه‌ی اشيا را رؤيت كند؛ موجود مجرد محض هرگز براي موجود مادي، قابل رؤيت مادي نيست. ✅ ادامه دارد... . 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
| سلاح مؤمن ✨ ❤️ عـَنْ أَبـِي‌عـَبـْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قـَالَ قَالَ رَسُولُ‌اللَّهِ (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم):❤️ ▫️الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِنِ ▫️وَ عَمُودُ الدِّينِ ▫️وَ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. 👈امام صادق(علیه السلام) فرمود: رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) فرموده: ▫️دعا سلاح مؤمن ▫️و ستون دین ▫️و نور آسمان ها و زمین است. 📚 کافی، کتاب دعا، ح ۳۰۶۰ 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره 📚 #تفسیر_آیه_۵۵و۵۶_بقره : 🔹در شمار نعمت‌هاي خداوند بر بني‌اسرائيل، نعمت حيات
🔰 ✅ ...ادامه‌ی👇 📚 ۵۵و۵۶_بقره : 🔹آنان كه بر اثر جهل علمي و جهالت عملي، تقاضاي ديدن جهري داشتند، گرفتار صاعقه‌ی جهري شده، هم‌چون گوساله‌پرستان به كيفر مرگ محكوم شدند. حضرت كليم الله (عليه‌السلام) مشمول اين صاعقه‌ی مرگ‌بار و تعذيبي نبود، هر چند صعقه و مدهوشي خاص خود را داشت. 🔸صاعقه‌ی مزبور كه از آن به «رجفه» و «تجلّي پروردگار» نيز تعبير شده، آتشي آسماني بود كه همه‌ی هفتاد نفر همراه حضرت موسي را فراگرفت و سوزاند و اينان خود، ناظر بر صاعقه بوده و آمدن آن و مبادي مرگ را به عيان مشاهده مي‌كردند. 🔹حضرت موسي (عليه‌السلام) از مشاهده‌ی مرگ برگزيدگان بني‌اسرائيل، كه مي‌توانست سبب بروز مشكلاتي جديد در ميان بني‌اسرائيل شود، اندوهناك شد و از خداي سبحان آمرزش آنان را خواست و خداوند با اجابت دعاي وي آن‌ها را زنده كرد. با اين موت و بعث، حجّت الهي بر بني‌اسرائيل تمام شد. 🔸مراد از موت در اين‌جا، همان مفارقت روح از جسد و مرگ است، نه غشيه، بي‌هوشي، سقوط، جهل و ناداني و مانند آن. مراد از بعث نيز زنده كردن است، نه برانگيختن از ضيقي شبيه مرگ و نه بازگشتي چونان بازگشت اصحاب كهف و نه زياد كردن فرزندان و نسل بني‌اسرائيل. 🔹نعمت بعث پس از مرگ، از آيات انفسي است كه به آيات آفاقي، مانند شكافته شدن دريا، افزوده شد و بني‌اسرائيل بايد شكر هر دو نعمت را به جا آورند؛ چنان كه ديگران بايد از آن پند گيرند و به بي‌راهه نروند. متعلّق شكر مذكور در ذيل آيه‌ی اخير، يا مطلق نعمت‌هاي اعطا شده به بني‌اسرائيل، و از جمله اين احياست، يا خصوص نعمت‌هايي است كه قبل از صاعقه و مرگ به آن كفر ورزيدند. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #انسان_شناسی۶ ❇️ #اهمیت_و_ضرورت_انسان‌شناسی۴: 💫 در قرآن، همچنان‌ كه
🔰 ✴️ ۷ ❇️ : 💢 باور به اينكه در ميان انسان‌ها كسانى هستند كه به مقام نبوت و رسالت مى‌رسند، نوعي شناخت انسان است. مى‌دانيم كه هنگام بعثت پيامبران، هماره برخى شبهه مى‌‌افكندند كه انسان، لياقت ندارد به او وحى شود و خدا اگر مى‌خواست با ما سخن بگويد، از طريق يكى از فرشتگان چنين مى‌كرد. 🌟 هنگام بعثت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) نيز درباره‌ی ايشان گفتند: مَا هَذَا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ... وَ لَوْ شَاء اللَّهُ لأَنزَلَ مَلاَئِكَةً ما سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الأَوَّلِينَ؛(مؤمنون/۲۴) «‌اين (مرد) جز بشرى هم‌چون شما نيست... اگر خدا مى‌خواست (پيامبرى بفرستد) فرشتگانى نازل مى‌كرد؛ ما چنين چيزى را در نياكان خود نشنيده‌ايم!‌» «‌ما نشنيده‌ايم كه انسانى پيامبر شود!‌» 💥 چنان‌كه گفتيم، يكى از دليل‌هاي اين گمان نادرست، همين بود كه انسان، لياقت ندارد كه به او وحى شود؛ يعنى در واقع، آن‌گونه كه آنان از انسان شناخت داشتند، چنين لياقتى را در وى نمى‌ديدند. بنابراين اگر انسان درست شناخته شود، از وجوه معرفت انسان، يكى همين است كه چنين لياقتى در نوع انسان وجود دارد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #انسان_شناسی۷ ❇️ #ارتباط_انسان‌شناسی_با_نبوت: 💢 باور به اينكه در ميا
🔰 ✴️ ۸ ❇️ : ✨ اگر انسان را داراى روحى بدانيم كه مستقل از بدن مي‌تواند باقى بماند، در آن‌ صورت معاد پذيرفتني خواهد بود؛ ولى اگر چنين بعدى از ابعاد وجود انسان را نشناسيم، مسئله‌ی معاد، اصولاً فرض معقولى نخواهد داشت؛ 💥 زيرا اگر انسان همين بدن باشد كه با از بين رفتن متلاشى مى‌شود، فرض اينكه بار ديگر همين انسان، زنده مى‌گردد، فرض نامعقولى است؛ چون انسانى كه بعد زنده مى‌شود، موجود ديگرى خواهد بود. 💫 يگانه فرض درست معاد، مبتنى بر اين است كه انسان وقتى مى‌ميرد، روحش باقى بماند تا دوباره به بدن برگردد. پس، مسئله‌ی معاد نيز مبتنى است بر شناخت حقيقت انسان كه روح اوست، به مثابه‌ی موجودى قابل بقا. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #حکمت_های_نهج‌البلاغه 💠 #حکمت_هفتادوهشتم: 👈 لِلسَّائِلِ الشَّامِیِّ لَمَّا سَأَلَهُ: أَ کَانَ م
🔰 ۷۸: 🔹امام علیه السلام در این عبارت کوتاه و پرمعنا، محکم‌ترین دلیل را برای ابطال جبر بیان فرموده و چهار تالی فاسد برای آن ذکر کرده (که در نسخه‌ی کافی به ده تالی‌فاسد ارتقا یافته و نشان می‌دهد که مرحوم سیّد رضی در اینجا گزینشی عمل کرده است.) 🔸در نسخه‌ی نهج البلاغه آمده است که اگر جبر در کار باشد، ثواب و عقاب و وعد و وعید باطل و ساقط می‌شود؛ زیرا هیچ عقلی نمی‌پذیرد کسی را مجبور به کاری کنند و بعد او را پاداش یا کیفر دهند و یا قبل از شروع به کار به او بگویند اگر این کار را انجام دهی، چنین تشویق خواهی شد و اگر ندهی چنان توبیخ می‌شوی. 🔹این‌ها همه در صورتی است که انسان اختیاری از خود داشته باشد؛ در غیر این صورت پاداش و کیفر، ظالمانه و وعد و وعید، لغو و بیهوده است. 🔸سپس در ادامه سخن، سه تالی فاسد دیگر برای قول به جبر ذکر کرده و آن این که اگر واقعاً مردم مجبور باشند، ارسال رسل و انزال کتب آسمانی، همه لغو و بیهوده است؛ زیرا نه نیکوکارِ مجبور را می‌توان از نیکوکاری باز داشت و نه گنهکارِ مجبور را از گناه. 🔹اگر گفتار طرفداران جبر صحیح باشد، آفرینش آسمان‌ها و زمین و آنچه در میان آنهاست باطل و بیهوده خواهد بود؛ چون انسان برای پیمودن راه تکامل، اختیاری ندارد و می‌دانیم تکامل جبری، تکامل نیست. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #مهدویت۲ ✴️ #مراتب_محبت_به_امام_زمان عجل‌اللّه‌تعالی‌فرجه‌الشریف ۱ : 🔹هر عاشقى به طور طبيعى، دوس
🔰 ۳ ✴️ ۱ عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🔹حال بنگريم كه مرتبه‌ی معرفت ما به امام زمانمان ارواحنا فداه تا چه حدّ است و ولىِّ امرمان را به چه اوصافى (ظلم‌ستيزى، عدالت‌گسترى، آبادسازى، دانش‌گسترى، يا...) مى‌شناسيم. 🔸همه، حضرت را در جايگاه برپا كننده‌ی عدل و داد و مبارزه كننده با ظلم و ظالمان مى‌شناسند؛ امّا آيا برقرارى عدل جهانى، هدف نهايى از ظهور حضرت است، يا برقرارى عدل، خود مقدّمه‌اى براى يك هدف والاتر است؟ 🔹بدون شك مشخّصه‌ی خاصّى كه در روايات براى حضرت ذكر شده، اين است كه يَمَلأُ اللّهُ بِهِ الأَرضَ قِسطاً وَ عَدلا بَعدَ مَا مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً؛ خداوند به دست او زمين را از عدل و داد پر كند؛ پس از آن كه از ظلم و بيداد پر شده باشد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴‍ 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #مهدویت۳ ✴️ #مراتب_معرفت_به_امام_زمان۱ عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🔹حال بنگريم كه مرتبه‌ی معرفت
🔰 ۴ ✴️ ۲ عجل الله تعالی فرجه الشریف: 🔹علاقه‌ی بسيارى از مردم نيز به امام زمان (عليه السلام) بدين جهت است كه حضرت، بساط ظلم و بيداد را از روى زمين برمى‌اندازد و بساط عدل و داد را در آن مى‌گستراند؛ ولى اين، هدف نهايى نيست. 🔸درست است كه حتّى بعثت تمام انبيا نيز براى برقرارى عدل بر روى زمين بوده است: لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ولى برقرارى عدل جهانى، هدف نهايى نيست. 🔹اين هدف، خودش هدف والاترى دارد. ِصرف اين كه مردم در زمين، عادلانه رفتار كنند؛ به يك ديگر ستم روا ندارند و زندگى منظّم و آسوده‌اى داشته باشند، هدف نهايى آفرينش نيست. 🔸با اين چيزها، انسان، شريف‌تر از زنبور عسل هم نمى‌شود تا چه رسد كه از ملائكه برتر شود؛ چرا كه زندگانى زنبورهاى عسل، از زندگانى انسان‌ها خيلى منظّم‌تر و عادلانه‌تر است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره ✅ ...ادامه‌ی👇 📚 #تفسیر_آیه_۵۵و۵۶_بقره : 🔹آنان كه بر اثر جهل علمي و جهالت عملي
🔰 💎 ۵۵و۵۶_بقره : 🔺آيه‌ی مورد بحث يكي از شواهد تحقق است. از اين‌رو تناسب دارد چند نكته درباره‌ی آن يادآوري شود: 1⃣ احياي مرده در دنيا و رجوع مجدد او به اين نشئه، عقلاً محذوري ندارد و نقلاً منع نشده است. بنابراين، اصل رجعتِ فرد يا گروه به دنيا، نه ممتنع است و نه ممنوع. 2⃣ راجع به وقوع رجعت و تحقّق آن در گذشته، عقل (يعني دليل عقلي) هيچ گونه راهي براي اثبات يا منع آن ندارد؛ زيرا رجوع معين، قضيّه‌ی شخصي است و امور جزئي خارجي از قلمرو فتواي ايجاب يا سلب عقل بيرون است. نقل (يعني دليل نقلي)، ظاهر در وقوع آن است و آيه‌ی مورد بحث، گذشته از ادله‌ی نقلي ديگر، اعم از آيه يا روايت يا تاريخ، شاهد تحقق آن است. پس اصل امكان رجعت و تحقق عيني آن را، دليل نقلي بر عهده دارد و وقوع آن دليل قطعي بر امكان آن خواهد بود. 3⃣ در مورد وقوع حتمي آن در آينده، هيچ‌گونه دليل عقلي اقامه نشده است؛ زيرا صرف تحقق حادثه‌اي در گذشته، دليل حتمي بودن وقوع آن در آينده نخواهد بود. همان‌طور كه شيخ طوسي فرمود: احياي گروهي در وقتي، دليل بر حتمي بودن احياي قوم ديگر در وقت آخر نيست. 4⃣ درباره‌ی امتناع وقوع آن در آينده، هيچ دليل عقلي يا نقلي اقامه نشده است. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
(ع) برای روزهای باقیمانده از ماه شعبان: 🌙...در باقیمانده‌ی این ماه، این دعا را : 🌱 «اَللّٰهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فِیما مَضیٰ مِن شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِیَ مِنهُ»🌱 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 کانال قرآن و عترت (ع) 🆔 @QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #خداشناسی۹ ❇️ #انواع_شناخت۴: 🌟 معرفت‌هايي كه به‌وسيله‌ی مفاهيم ذهني
🔰 ✴️ ۱۰ ❇️ ۱: 📖 در قرآن، شايع‌ترين تعابير درباره‌ی خدا،‌ «‌الله‌»، «‌اله‌» و «‌رب‌» است؛ از اين‌رو، مناسب است درباره‌ی اين سه واژه، توضيحي داده شود👇 ✨ ‍ّه: 👈 واژه‌ی «‌الله‌»، خواه جامد باشد، خواه مشتق، اكنون كه به‌صورت عَلَم شخصي به‌كار‌ مي‌رود، معنايي جز ذات اقدس الهي ندارد؛ 💥 ولي چون ذات احديت، قابل ارائه نيست، براي شناساندن معناي «‌الله‌»، عنواني را بيان مي‌كنند كه ويژه‌ی خداوند متعال است؛ مانند «‌ذات مستجمع جميع صفات كمالي‌»، نه اينكه اسم جلاله براي مجموعه اين مفاهيم وضع شده باشد؛ 💢از اين‌رو، پژوهش درباره‌ی ماده و هيئت اين كلمه، نمي‌تواند به فهميدن معناي آن در مفهوم علم شخصي، كمكي بكند. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #سوره_مبارکه_بقره 💎 #نکات_آیه_۵۵و۵۶_بقره : 🔺آيه‌ی مورد بحث يكي از شواهد تحقق #رجعت است. از اين
🔰 💠 ۵۵و۵۶: 🍃١- از عاقبت لجاجت، جسارت، بى‌ادبى و توقّعات نابجاى گذشتگان، عبرت بگيريد. «لَنْ‌ نُؤْمِنَ‌... فَأَخَذَتْكُمُ‌» 🍂٢- براى گروهى منطق و استدلال و موعظه كافى است، ولى براى گروهى قهر و غلبه لازم است. «فَأَخَذَتْكُمُ‌» 🍃٣- اگر خداوند نيست تا او را ببينيد [با چشم مادی قابل دیدن نیست]، امّا آثار او كه ديدنى است. چرا با ديدن آن‌ها ايمان نمى‌آوريد. «فَأَخَذَتْكُمُ‌ الصّاعِقَةُ‌ وَ أَنْتُمْ‌ تَنْظُرُونَ‌» 🍂۴- رجعت و معاد، امر محالى نيست. بعضى از مردگان در همين دنيا زنده شده‌اند. «بَعَثْناكُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ مَوْتِكُمْ‌» 🍃۵- رمز بروز برخى تلخى‌ها و سپس نجات از آن‌ها، پيدا شدن روحيّه‌ى شكرگزارى است. «بَعَثْناكُمْ‌... لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ‌». 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
حیات طیّبه | یوسف رستمی
🔰 #تفسیر_موضوعی_قرآن‌کریم ✴️ #خداشناسی۱۰ ❇️ #شایع‌ترین_واژه‌ها_درباره‌ی_خدا۱: 📖 در قرآن، شايع‌تري
🔰 ✴️ ۱۱ ❇️ ۲: ✨ : 👈 واژه‌ی «‌اله‌» بر وزن فِعال، مصدري است كه در معناي اسم مفعولي به‌كار رفته است؛ مانند كتاب به‌معناي مكتوب؛ و معناي لغوي آن، معبود يعني «‌پرستش‌شده‌» است؛ 💥 ولي در «‌اله‌»، مانند بسـياري از واژگان مشابه ديگـر، معناي شـأنيت و شايستگي لحـاظ شـده است و از اين‌رو، بايد آن را به «‌شايسته‌ی پرستش‌» يا «‌پرستيدني‌» ترجمه كرد؛ ⚡️ همانند کلمه‌ی «‌قرآن‌» كه معناي آن، «‌ما مِن شأنِهِ أنْ يُقرَأ‌» است؛ يعني چيزي كه شايسته‌ی خواندن (خواندني) است. در کلمه‌ی توحيد نيز اله به همين معناست. توضيح اينكه اگر «‌اله‌» صرفاً به‌معناي «‌پرستش‌شده‌» باشد، معناي کلمه‌ی توحيد، اين خواهد بود كه كسي جز «‌الله‌» پرستش نشده است؛ 💢 درحالي‌كه اشخاص و اشياي بسياري در جهان پرستش شده‌اند؛ ازاين‌رو، برخي در کلمه‌ی توحيد (لا اله الا الله)، صفت يا متعلَّقي را در تقدير گرفته‌اند و چنين معنا كرده‌اند كه «‌كسي جز الله، «‌به‌حق‌» پرستش نشده است و نخواهد شد‌»؛ 💫 ولي اگر معناي «‌اله‌»، «‌شايسته‌ی پرستش‌» باشد و به‌اصطلاح، معناي شأنيت در آن درنظر گرفته شده باشد، ديگر نيازي به تقدير صفت يا متعلَق نيست. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
🔰 💠 : ✨ خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّی کَانَتْ، فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّی تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَی صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ. 🔺 ۷۹: ❤️ امام علیه السلام فرمود: ✨ حکمت و دانش را فرا گیر هرجا که باشد؛ زیرا حکمت گاهی در سینه‌ی منافق است، اما در سینه‌ی او آرام نمی‌گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت‌های دیگر در سینه‌ی مؤمن جای گیرد. ✍ : 🔹 خلاصه‌ی این کلام گهربار این است که سخنان حکمت آمیز را از هر کس باید پذیرفت، حتی اگر گوینده‌ی آن منافق باشد. 🔸تعبیر به «تَلَجْلَجُ... » با توجه به اینکه این واژه به معنای اضطراب و ناآرامی است، اشاره به آن است که جایگاه کلام حکمت آمیز سینه منافق نیست، ازاین رو در آنجا پیوسته ناآرامی می‌کند تا خارج شود و در جایگاهی که متناسب آن است، یعنی سینه‌ی شخص مؤمن در کنار سایر سخنان حکمت آمیز قرار گیرد. 🔹 نتیجه‌ی این سخن، همان است که از روایات مختلف معصومان علیهم السلام استفاده می‌‌شود که علم و دانش هیچ محدودیتی ندارد؛ نه از نظر زمان و نه از نظر گوینده، همان گونه که در این حکمت و در حکمت بعد آمده است. 👈 آری علم و حکمت به حدی اهمیت دارد که هیچ محدویتی را به خود نمی‌پسندد. 🌴🍃🌹📖🌹🍃🌴 🌐 با معرفی کانال در ثواب سهیم باشید👇 https://eitaa.com/QuranvaEtrat_ch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ تلنگر🌐🌐🌐 ☀️ اگر جای او بودی نماز می خوندی؟ ☀️ قابل توجه کسانی که می گویند چون زیبایی یا حافظه یا خواستگار یا وضع مالی خوب ندارم نماز نمی خوانم @roshd110 ایتا