📌خواندن کتب غربی برای طلاب و مدیران واجب است یا حرام؟
❇️پرسش:
سلام
همواره از سوی برخی از خطبا و تریبونداران اینگونه گفته میشود که طلاب و مدیران نباید آثار متفکران غربی همچون کانت و کینز و مانند آن را مطالعه کنند. این با مطلب شهید مطهری که مطالعه فیلسوفان غربی در باره تاریخ و جامعه را از اوجب واجبات میداند ناسازگار است. همچنین چگونه میتوان آثار غربیها را نخواند و از تمدن سازی سخن گفت؟
لطفا پاسخ دهید.
❇️پاسخ:
همواره دو نظرگاه مهم درباره مطالعه آثار فکری و علمی تمدن غرب وجود داشته است که ریشه در مبانی معرفت شناسی و انسان شناسی آنها دارد.
✅جریان اول:
جریانی که معتقد است که طلاب و حوزویان باید آثار غربیان را عمیق و اجتهادی و انتقادی بخوانند و ضمن نقد اجتهادی از آنها برای شناخت زمانه و موضوع شناسی استفاده کنند و بر پایه نظریه #تبادل_فرهنگی گفتگوی علمی و اجتهادی را با متفکران غربی آغاز کنند. بنیان این نظریه، معرفتشناسی واقع گرا است که امکان کشف واقعیت را ممکن میداند و معتقد است انسانها میتواند بواسطه عقل به سطوحی از واقعیت برسند هرچند کمال معرفت از طریق همدوشی عقل و وحی ممکن است. اما اگر کسانی با عقل به صورت روشمندانه با واقعیات طبیعی و انسانی مواجه شوند میتوانند گزارههای علمی صادقی به دست آورند. اگر چه طبیعتا برخی از گزارههای معرفتی آنها میتواند باطل باشد که میبایست به صورت اجتهادی تحلیل و بررسی شود.
متفکران انقلاب اسلامی همچون امام خمینی، امام خامنهای، علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر، علامه جعفری، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله جوادی املی، از این جملهاند. به تعبیر شهید مطهری مطالعه آثار پیرامون جامعه و تاریخ از #اوجب_واجبات طلبگی است.
✅ جریان دوم:
جریان دوم، جریانی است که در سخنان خود چنین به مخاطب القا میکنند که همه آثار فکری و علمی غرب، شیطانی و برساختهی ارادهی انسان غربی است چون هیچ معرفتی کاشفیت از واقع ندارد و همه معرفتها به صورت سیستمی برآمده از ارادهها و تعلقات نفسانی است. از این رو، مطالعه آثار غربیان در تعارض با نماز شب و مسلمان بودن است لذا طلاب و اساتید نباید آثار آنها را در اقتصاد و سیاست و مانند آنها را مطالعه کنند.
هر چند برخی از این افراد خود بیشترین بهره را آثار فیلسوفان غربی و اندیشمندان علوم انسانی بردهاند. مثلا منطق دیالکتیک، نظریه تقدم اراده بر معرفت و همچنین نظریه سیستمها و قدرت محوری را که اساس نگرش آنهاست از غرب گرفتهاند و بواسطهی آنها روایات را فهم و علوم اسلامی را نقد میکنند.
♦️نتیجه:
اختلافات روبنایی این چنینی ریشه در مبانی فکری و فلسفی دارد و هر دستگاه معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی تحلیل متفاوتی از پدیدههای علمی، اجتماعی و سیاسی عرضه میکنند و احکام متفاوتی هم صادر میکنند.
#اوجب_واجبات
#تبادل_فرهنگی
#غرب
#عقلانیت
#فلسفه
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌انقلاب قرآنی ما
انقلاب اسلامی ایران محصول تحول باطنی ملت ایران و انقلاب درونی آحاد جامعه بود که ریشه در بازگشت عاقلانه و حکیمانه به قرآن کریم، سیرهنبوی و مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) بود. ملت ایران از این طریق توانست خودآگاهی تاریخی خود را به دست آورد و اتصالی عمیق با حقیقت #توحید برقرار سازد و همین فعال کننده دستگاه فلسفی و الهیاتی و همچنین فقاهت و اجتهاد فقهی شد.
انسان انقلاب اسلامی در پرتو معارف قرآن کریم و از طریق بازخوانی توحید و پی بردن به روح آن که #نفی_عبودیت_غیر _خدا بود به حقیقت عدالت، آزادی و پیشرفت پی برد و توانست غل و زنجیرهای فکری و فرهنگی برآمده از استبداد و استعمار را کنار بزند و به خلق جهان معنایی جدیدی بپردازد جهان معناییای که توحید دل مرکزیت آن قرار دارد و نتیجه طبیعی آن پذیرش خلافت الهی و #مسئولیت_اجتماعی است.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
18.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌الگوی فرهنگ سازی
قدرت اراده یک دختر بچه باهوش جمعیتی را متحول کرد.
ما هم میتوانیم جامعه خود را تغییر دهیم.
#سلام_فرمانده
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
بسمه تعالی
📌مثنوی انقلاب
۱
انقلاب است این دل از آن انقلاب
چون به عالم شد مثال آفتاب
۲
یک فروغ از آفتاب انقلاب
کرد عالم را جهانی پر شتاب
۳
حرکتی از نو پدید آورده نور
عالمی خلق از اشارتهای طور
۴
شعلههای نور حق تابیده شد
تا سیاهیها که از دل چیده شد
۵
رستن دل از سیاهیها چنین
هست معلول کرامتهای دین
۶
دین رها شد از خرافات عجیب
چون سره از ناسره گشته غریب
۷
از گشایشهای دین، با معرفت
باز شد صد چشمههای مکرمت
۸
ملتی بیدار گشت و شد رفیق
با خمینی مخلصانه در طریق
۹
هادی امت حکیمی پارسا
در فقاهت امتداد سامرا
۱۰
جامع معقول و منقول سلیم
ربط دنیا را به عقبا او فهیم
۱۱
پرتوی از حسن حق، نور برین
بیهش از مُلک و مَلک اندر زمین
۱۲
او که از خود رسته و جان مینمود
"دردها را هرچه بود درمان نمود"
۱۳
چار اسفار طریقت رفته بود
با خداوند تعالی بسته بود
۱۴
تا ز فیض حق بگیرد او مدد
بر کند ظلم و ستم را تا ابد
۱۵
باچنین دستور، سوی خلق شد
محیی حکمت برای شرق شد
۱۶
کرد تعلیمِ سلوک عقل ناب
جان مشتاقان عرفان کتاب
۱۷
همچو هدهد شرح میداد از سفر
محو میکرد کثرت عالم ز سر
۱۸
گفت: سیمرغ و وجود بال و پر
فطرتِ عادی انسان است سفر
۱۹
پس برون آیید ز خود ای اهل جان
در قیام حضرت حق بی امان
۲۰
آتش عشقی که او افکنده بود
بهترینها را ز بستان چیده بود
۲۱
جان آتشدار در هر ملک و بلاد
میکند بیدار مردم را همچو داد
۲۲
شعلههای آتشین جانی گرفت
اهل عالم از فروغش در شگفت
۲۳
ریشههای ظلم خشکید از حضور
منتشر گردید بر هر کس این شعور
۲۴
مردمان بر سرنوشت خود امیر
میشوند با عزم و همت همچو شیر
۲۵
انقلاب است عقل و عقل است انقلاب
آفتاب انقلاب آمد دلیل افتاب
۲۶
انقلاب ذهن و جان آغاز شد
نسل نو در راه نو سرباز شد
۲۷
انقلاب از انقلابی هست شد
آنکه جانش از سبو سرمست شد
۲۸
کشور ایران چنین آزاد شد
قلب مظلومان عالم شاد شد
۲۹
قدرت انسان بدیدند ناگهُن
سرنگون کاخ ستم از بیخ و بن
۳۰
این شکست پهلوی تنها نبود
شرق و غرب مدعی همراه بود
۳۱
انقلاب ما در این حدّش مبین
ساکن و تقلیدگر از آن و این
۳۲
ریشه دارد در دل اهل یقین
میرود تا قلههای علم و دین
۳۳
در جهانی که تضاد است و سقوط
معنی دیگر دهندت از هبوط
۳۴
آدمی اینجا برای جنگ نیست
کاملان دانند که این جز ننگ نیست
۳۵
اتصال است و محبت ذات ما
دو به دو جفتیم و جمعیت سزا
۳۶
انفصال و جنگ و دعوا کن رها
این رهآورد سکون است و بلا
۳۷
آنکه اهل انقلاب است این زمان
نور میبخشد به این و هم به آن
۳۸
او پی حزب و گروه و جاه نیست
افتخارش خدمت است و کاه نیست
۳۹
انقلابی فکر دارد، خوانده است
راههایی بس نرفته مانده است
۴۰
موج گیرد پر شتاب و باحساب
تا برآرد نور حق را از حجاب
✍ سید مهدی موسوی
۲۲بهمن ۱۴۰۱
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌مقصد اجتماعی انبیای الهی
امام خمینی:
🔹یكى از مقاصد بزرگ شرايع و انبياء عظام، سلاماللّهعليهم، كه علاوه بر آنكه خود مقصود مستقل است، وسيله پيشرفت مقاصد بزرگ و دخيل تام در تشكيل #مدينه_فاضله مىباشد، #توحيد_كلمه و #توحيد_عقيده است، و اجتماع در مهامّ امور و جلوگيرى از تعديات ظالمانه ارباب تعدى است، كه مستلزم فساد بنى الانسان و خراب مدينه فاضله است.
🔸 و اين مقصد بزرگ، كه مصلح اجتماعى و فردى است، انجام نگيرد مگر در سايه #وحدت_نفوس و #اتحاد_همم و #الفت و #اخوّت و #صداقت_قلبى و #صفاى_باطنى_و_ظاهرى، و افراد جامعه بهطورى شوند كه نوع بنىآدم تشكيل يک شخص دهند، و جمعيت به منزله يك شخص باشد و افراد به منزله اعضا و اجزاء آن باشد، و تمام كوششها و سعىها حول #يك_مقصد_بزرگ_الهى و #يك_مهم_عظيم_عقلى ، كه صلاح جمعيت و فرد است، چرخ زند.
🔹و اگر چنين مودّت و اخوّتى در بين يك نوع يا يك طايفه پيدا شد، غلبه كنند بر تمام طوايف و مللى كه بر اين طريقه نباشند. چنانچه از مراجعه به تواريخ، خصوصا تاريخ جنگهاى اسلام و فتوحات عظيمه آن، مطلب خوب روشن مىشود، كه در اوايل طلوع اين قانون الهى، چون شمهاى از اين اتحاد و وحدت در بين مسلمين بوده و مساعى آنها مشفوع به تخليص نيّات نوعا بوده، در مدت كمى چه فتوحات بزرگى كردند، و در اندك زمانى به سلطنتهاى بزرگ آن زمان، كه عمده آن ايران و روم بوده، غلبه كردند و با عده كم بر لشكرهاى گران و جمعيتهاى بىپايان غالب شدند. و پيغمبر اسلام عقد اخوّت بين مسلمين در صدر اوّل اجرا فرمود و به نصّ «إنّما المؤمنون إخوة» اخوّت بين تمام مؤمنين برقرار شد.
شرح چهلحدیث، ص۳۰۹
#حکمت_قرآنی
#حکمت_عملی
#اندیشه_توحیدی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌نکته:
امروز ما ادامه دیروز ماست. اگر دیروز را خوب نشناسیم، امروز را نمیتوانیم درست بشناسیم. توضیح اینکه: امروز ما فعلیت یافتن استعدادهای دیروز و آشکار شدن نتایج انتخابها و فعالیتهای دیروز ماست.
برخی فکر میکنند که تولید فکر و اندیشه و یا ریزش ها و رویش ها به صورت دفعی و یا در مقطع خاصی صورت می گیردو، نخیر، فکرها و اندیشه ها، ریزش ها و رویش ها یک فرایند تاریخی دارد و در خلأ به وجود نمی آید تأسیسات امروز محصول بناگذاریهای دیروز است.
همچنین:
نسل جدید در ادامه نسل گذشته است.
به طور نمونه #چپ_اسلامی امروز که جلوه های رنگانگارنگی به خود گرفته است (و صریحا و یا تلویحابه تحریم 22 بهمن نظر دادند) ادامه نسل پیشین جریان #چپ_اسلامی است که بدون شناخت روند تاریخی اندیشه های چپ و سوسیالیستی در ایران نمی توان وضعیت امروز بسیاری از کنشگران اجتماعی امروز را تحلیل کرد.
#جریان_شناسی
#تاریخ
#چپ_اسلامی
#تحریم_22_بهمن
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
49.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی:
"بعضی از اساتید ما از بزرگان حکمت، اینها ارتباطشان هم با مفاتیح الجنان است،هم با قرآن است،هم با دستورات دینی است، اینها بعضی از کارهایی را میکنند که افراد دیگر به ذهنشان نمیآید. بعضی از این بزرگان حکمت میگویند..."
⬅️درس تفسیر ۹۷/۱۰/۸
🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli
📌علامه طباطبایی:
«وقتى انسان محو در اراده و خواست و رضايت الهى مىگردد و به جاى توجه به مدح و ذم مردم و فضايل و رذايل شناخته شده براى مردم، تمام نگاهش به وجه اللَّه است كارهايى از او صادر مىشود كه ممكن است براى عقل عادى قابل فهم يا توجيه نباشد وحتى آن را در ابتدا از مصاديق قبح بشناسد.»
المیزان ج اول ذیل آیه 153 - 157
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
حجتالاسلاموالمسلمین جبرئیلی، در نشست «استاد فکر بر محور اندیشههای آیتاللهالعظمی خامنهای»:
❇️ اصالت فکر و اندیشه به دنبال الهام از منبع اصیل قرآن و سنت
◻️ انسان ۲۵۰ ساله؛ مدلی برای مطالعه تاریخ ائمه معصوم (علیهم السّلام)
◻️گستره وسیع مطالعاتی آیتاللهالعظمی خامنهای
◻️ اسلام، قرآن و سنت؛ سرچشمه دغدغهمندی
https://hawzahnews.com/xc6GM
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
📌 نقد ، تخریب نیست❗️
🔹نقد موجب بالندگی و زایندگی فکر و اندیشه است و راز پیشرفت یک تمدن، باور به نقد و نقدپذیری و پیامدسنجی است. البته این امر زمانی فرهنگ میشود که نقد، تخریب و نفی و برچسب تلقی نشود. اگر در جامعه میان نقد با تخریب، انتقاد با نفی ، پیامدسنجی با برچسبزنی مرزگذاری نشود و تفاوتی وجود نداشته باشد، عقلانیت در آن جامعه فدای مصلحت سنجیهای سیاسی و قبیلهگراییهای اجتماعی میشود. لذا حکمت و فلسفه اصیل و فقاهت عمیق به حاشیه رانده میشود و فلسفههای جعلی و فقههای دروغین جایگزین میشود.
🔸 متاسفانه امروز در بخشی از جامعه مدعی انقلابیگری، وضعیت نقد چندان مطلوب نیست حتی انتشار برخی از بیانات انتقادی رهبر معظم انقلاب نسبت به برخی از جریانات و افکار هم تخریب و برچسبزدن تلقی میشود.
♦️ در این وضعیت چه باید کرد؟؟؟
🔸مشتاق نظرات و یادداشتهای خوانندگان محترم هستیم و نقطه نظرات آنها در این کانال منتشر خواهد شد...
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
4_6032641640110229677.mp3
3.3M
📌 طلبه جهانی، شاگرد امام زمان(عج)
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:
... یجب علیکم که حرف جهانی بزنید!
کسی که منتظر ظهور حضرت است و حداکثر فکرش حرم تا جمکران باشد، جهانی نیست و ظهور حضرت نمیخواهد! ...
کسی که نمیداند دکارت و هايدگر چه گفته، کانت چه گفته، این چگونه میتواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟!
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و جهل
💠درآمدی بر رساله «العقل و الجهالة: آیت الله شاه آبادی
1️⃣ بخش اول
▪️عقل و جهل دو مفهوم کلیدی و پایه ای در نظام اندیشه اسلامی است و در این نظام، از تعریف ویژه ای برخوردار شده است. به همین واسطه، نظام اندیشه اسلامی متمایر از سایر نظامات معرفتی و مکاتب فکری می شود. در قران کریم آیات متعددی به عقل و عقلانیت و جهل و جهالت اشاره دارد. در قران کریم محور تقوا و پرهیز کاری عقل برشمرده شده است و بی عقلی و جهالت را محور گناه و پلیدی معرفی می کند.(یونس/100) در نهضت و سیره نبی مکرم (ص)، اسلام نیز تربیت عقلانی یک پایه ی محکم نبوت بود به نحوی که امیر المومنین علی«ع» هدف رسالت بر انگیختگی گنجینه ها ی عقل می داند.(نهج البلاغه / خ1).
شیخ کلینی در اصول کافی، اولین پایه نظام اندیشه اسلامی را عقل جهل می دانند و در بیان دلیل این تقدّم می نویسد: «اذ کان العقل هو القطب الذی علیه المدار و به یحتجّ و له ثواب و علیه العقاب» بر این اساس پایه ی زندگی اجتماعی و ایجاد «تمدن» عقلانیت است چرا که تمدن نفی جهالت و بساطت بدوی است.
هر ملتی که توفیق ایجاد تمدن را داشته است در مرحله اول تعریف و تبیینی روشن از عقلانیت و جهالت ارائه کرده سپس از همان مسیری حرکت کرده که آن را عقلانی دانسته است و به سلب جهالت و مظاهر ونمود های آن پرداخته است. هر چند ممکن است تعریف و تبیین آنها از عقلانیت و جهالت کامل نباشد و فقط به برخی از عرصه های زندگی انسان معطوف باشد اما بدون تردید از همان حیث به برتری های قابل ملاحظه ای دست پیدا کرده است.
▪️برهمین اساس دستیابی به الگوی «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» در گروه تعریف و تبیین متفاوتی از عقلانیت و جهالت براساس منطق نظام اندیشه اسلامی است که توان صورت بندی همه خوبی های فردی و خیرات اجتماعی تحت آن تلقی از عقلانیت وجود داشته باشد و در مقابل به وضوح به تبیین جهالت پرداخته و با صورت بندی مظاهر جهالت، مرز بندی روشنی را با سایر نظامات فکری بر قرار سازد. در نتیجه اصلاح اجتماعی در گرو اصلاح فکری و تبیین این تلقی از عقلانیت و مرز گذاری با جهالت است. مصلحان اجتماعی حقیقی تا حدودی به این مهم پرداخته اند و آثار علمی و عملی متناسبی تولید کرده و به جامعه انسانی عرضه کرده اند.
#اندیشه_توحیدی
#اندیشه_انقلاب
#مثلث_شناخت_و_آگاهی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121