هدایت شده از از مدیریت مسجد, تا مدیریت اجتماع
📌دشواریهای اجرای عدالت
🔹دسته بندی ها در مسجد ما حکایت جالبی دارد.
خیلی محترمانه و دوستانه از بعضی افراد و گروه ها خواستم که عقب بکشند و پایشان را از گلیمشان درازتر نکنند و به حد شأن قانع باشند.
هدف از این کار هم ایجاد فضایی بازتر برای افراد و گروه های کوچکتر بود تا قدری راه تنفس پیدا کنند.
آنها هم طوعا او کرها پذیرفتند و بساطشان را کم و بیش جمع کردند و مجموعا اوضاع آرام است. بحمدلله
حالا اخبار و نشانه های دارد بروز می کند که آن گروه هایی قبلا مقابل هم بودند، به هم نزدیکتر شده اند.....
گویی ترجیح می دهند مدیری نباشد و خودشان با مبارزه و نزاع مشکلشان را حل کنند. ظاهراً این طوری برایشان جذابتر است.
این یکی از چالش های جدی اجرای عدالت در هر جامعه ایست که وقتی مدیر جامعه میخواهد هرکسی را در جای متناسب خودش قرار دهد تا عدالت اجرا شود، همه (یعنی همه) حتی آنهایی که شرایط به ضررشان است، در مقابل اجرای عدالت می ایستند، چون به آن شرایط نابرابر خو گرفته اند، در نتیجه همه در مقابل مدیر و مصلح اجتماعی متحد می شوند.
مدیر عدالتخواه هم که متعهد است زیر بلیط کسی نرود و به کسی باج ندهد، به زیر کشیده می شود و دوباره دوره ای از فساد و نزاع و قدرت طلبی و استضعاف آغاز می شود.
این سزای ملتی است که تاریخ نخواند و سنت های تاریخ را نادیده بگیرد.
#عدالت
#مسجد
#جامعه
#تاریخ
@modmasjed
مشتی خاک به پیشگاه خداوند متعال
قزوین : حرم حضرت حسین بن علی بن موسی الرضا
گلزار شهدا
۲۵ شهریور ۱۴۰۲
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🟠ما در نقطه کور مسئولیت هستیم!
🖊جایگاه مسئولیت اجتماعی، مردم و دولت در اندیشه سیاسی شیعه در گفتگو با منصور میراحمدی؛
🔸برخی از دیدگاههای اجتماعی یا سیاسی، سعی دارند که یکی از دو مسئولیت سیاسی و اجتماعی را به دیگری مقدم دارند. زاویه نگاه ما در این بحث اما، مبتنی بر دیدگاه تعاملی است. مردم نسبت به دولت و دولت نسبت به مردم، رابطه تعاملی برقرار کرده و مسئولیت سیاسی یا اجتماعی شان را در فضای تعامل ترتیب دهند. از یکسو مردم نسبت به دولت دو نقش اساسی بر عهده داشته و همچنین دولت نسبت به مردم، نقش آفرینی مهمی را دارد.
🔸مسئولیت سیاسی و اجتماعی زمانی منجر به موفقیتهای اجتماعی خواهد شد که زمینه تعامل در میان مردم و دولت فراهم باشد. دولت زمینههای نقش آفرینی برای مردم را فراهم کند، مردم نیز نقش حمایت و نظارت شان در برابر دولت را به درستی انجام دهند تا رابطه تعامل به درستی در این جامعه برقرار شود. نکته مهم آنکه؛ ما نمیتوانیم از جایگاه مسئولیت اجتماعی مردم سخن بگوئیم، مگر اینکه توجه ویژهای به مسئولیت سیاسی دولت نیز مبذول بداریم.
📎https://farhangesadid.com/0002Ff
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 قدرت رهبری
آیت الله خمینی، با بیانی متهورانه و لحنی آرام، به مدت دو ساعت با ما سخن گفت.
حتی وقتی به این مطلب و تکرار آن میپرداخت که ایران باید خود را از شر شاه خلاص کند و *نیز هنگامی که به مرگ پسرش اشاره میکرد، نه آثار هیجان در صدایش دیده میشد و نه در خطوط چهرهاش حرکتی ملاحظه میگردید.*
آیت الله به جای آنکه با فشار بر روی کلمات، ایمان و اعتقاد خود را به مخاطبش ابلاغ کند، با نگاه خود چنین میکرد.
نگاهی که همواره نافذ بود؛ *اما هنگامی که مطلب به جای حساس و عمدهای میرسید، تیز و غیر قابل تحمل میشد.*
این خانه [خانه امام ره] *نظیر فقیرترین افراد نجف است.*
در این مسکن محقر، از قدرت رؤسای شورش و یا رؤسای جبهه مخالف که در تبعید به سر میبرند، هیچ نشان و علامتی دیده نمیشود *و اگر آیت الله خمینی قدرت آن را دارد که ایران را به حرکت درآورد و قیام برانگیزد، این قدرت مسلما ناشی از تسلط و اقتدار وی بر افکار مردم است.*
به نقل از: لوسین ژرژ (خبرنگار روزنامه فرانسوی لوموند) ؛ ۶ مه ١٩٧٨ م.
#عقلانیت_فطری
#مکتب_امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تحریف یا تفسیر
🔸پرسش:
آیا هر کسی که کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای را تدریس میکند را میتوان مفسر اندیشههای ایشان بدانیم و به برداشتهای او اعتماد کنیم؟
🔹پاسخ:
ابتدا لازم است به یک نکته کلی اشاره شود و آن این است که:
صرف خواندن و تدریس کردن و بازگویی یک متن، دلیلی بر اعتقاد خواننده و گوینده به آن متن و ارایه تفسیر صحیح نیست. بلکه در بسیاری از اوقات، آن متن بهانه است تا گوینده بتواند مقاصد و اهداف خود را از طریق آن متن ترویج کند. بخصوص اگر نویسنده و خالق متن دارای اعتبار دینی و یا جایگاه اجتماعی و سیاسی باشد. در این حالت #تحریف و تفسیر به رأی رخ میدهد. به طور نمونه کم نبودهاند افرادی که به تفسیر و تحلیل قرآن و حدیث پرداختهاند اما با استناد به برداشتهای شخصی از متن، زمینهساز انحرافات بزرگ دینی بودهاند که شاید از ابتدا چنین قصدی هم نداشتند.
در مقابل این تحریفگری، تفسیر و تحلیل عمیق وجود دارد که در آن سعی میشود هر متنی در فضای فکری و مبانی ذهنی مؤلف و شرایط اجتماعی زمانهی صدور متن فهم و تحلیل عمیق شود.
مفسر واقعی کسی است که به هیچ وجه مبانی و بنیانهای فکری خود را به متن تحمیل نکند بلکه همواره تلاش داشته باشد تا متن را در چهارچوب فکری و ذهنی مؤلف بازخوانی و تفسیر کند. البته این حق برای مفسر همواره وجود دارد که پس از تفسیر و تحلیل، به نقد و بررسی کل متن و یا برخی از مدعاها و استدلالهای مؤلف بپردازد.
🛑 در مورد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی، هم این قاعده باید رعایت شود، بخصوص اگر تفسیر و تحلیل از جایگاه منبر و تدریس عمومی باشد.
اما برخی از افراد و سخنگویان تلاش داشته و دارند که از فرصت نفوذ و اقبال عمومی به این متن استفاده کنند و آن را در چهارچوب فکری خود تفسیر و مویدی بر مبانی فکری و اصول عملی خود معرفی کنند در حالی که در مبنای فکری و اصول بنیادین متفاوت از مبانی حضرت آیتالله خامنهای هستند و بسیاری از مبانی فلسفی ایشان -همچون معرفتشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی- را قبول ندارند ولی در این حال اینگونه به مخاطب القا میکنند که این اثر همسو و برآمده از مبانی فکری خودشان است.
آیت الله العظمی خامنهای از جمله متفکران انقلاب اسلامی و نهضت احیای تفکر دینی است و در ادامهی جریان فکری و فلسفی امام خمینی، علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری قرار دارد و بر همان اساس فکری و فلسفی به تبیین الهیات اجتماعی اسلام برای ارائهی دکترین اجتماعی و ترسیم ساختار حیات طیبه و جامعهی فاضلهی اسلامی پرداختهاند.
عنایت به این ویژگی و این مبانی و اصول فکری، شرط اصلی ورود به تفسیر و تحلیل آثار مکتوب و بیانات ایشان است و الا به تحریف و تفسیر به رأی خواهد انجامید.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🥀عِشق را #عِشق میفهمَد فقَط !
✍ نوشتهای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) در ۱۷ سالگی
گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به عِشق فکر میکنم !
براستی عشق چطور معنا میشود ؟🍂
راستش دلم میخواهد عشق را در چند کلمه خلاصه کنم . . .
دلم میخواهد عِشق را #خلاصه کنم در پرستیدن !
خلاصه اش کنم در خواستنِ با تمامِ وجودِ او !
عِشق را خلاصه کنم در راضیِ به امرِ معشوق بودن ؛ در اینکه او را بخواهی حتی اگر تورا نخواهد !
خلاصه اش کنم در آغوشِ او بودن در تمامِ عمر !
خلاصه اش میکنم در سوره ی حمد !
خلاصه اش میکنم در کمیل !
و عِشق ، این کلمه ی وصف ناپذیر را خلاصه میکنم در تمامِ اسئلک الامان های مناجاتِ مولای مولای . . .
خلاصه اش میکنم در ماهِ رمضان !
میخواهم عِشق را خلاصه کنم در طلبگی !
و میخواهم خلاصه اش کنم در شهادت !
و خلاصه کنم عِشق را در بهار . . . فصلی که به ما گفته اند بسیار از قیامت یاد کنید !
و و و هزاران خلاصه ی دیگر ؛ آه ! و شاید کلمه ی خلاصه با عِشق در تضاد است ! و شاید هم اصلا #کلمات از بیانِ معنای عِشق عاجزند !
ولی خب بالاخره ماییم و همین ضعف ها دیگر !
اگر نبود که ما انسان نبودیم !
اصلا شاید عِشق را بتواند خلاصه کرد در #انسان !
مگر نه ؟🙃
گاهی بیخوابی به سرم میزند ؛ گاهی به #انسان فکر میکنم . . .
که شاید
تنها
مترادفِ
کلمه ی
#عِشق باشد . . .❤️
یالطیف🦋
✍#خان
۳۱ فروردین ۱۴۰۰
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
🥀نترس !
✍ نوشتهای از طلبه جوان کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه)
و ما آفریده شده ایم . . .
فکر میکنم آفرینش یعنی خلاقیت !
خلاقیت یعنی تنوع !
و تنوع یعنی تغییر . . .
پس
یاد میگیرم تا
از تغییر نترسم !
چرا اگر قرار بود از تغییر ترسید ، حسینِ فاطمه (ع)هرگز قیام نمیکرد !
اگر قرار بود از تغییر ترسید ، سلمان پیشنهادِ خندق نمیداد !
اگر قرار بود از تغییر ترسید ، برق اختراع نمیشد !
اگر قرار بود از تغییر ترسید ، خمینی (ره) انقلاب نمیکرد . . .
و بدانیم این را !
که اگر قرار باشد از تغییر بترسیم ، باید هرروز ، از شنیدنِ صدای فحش های پی در پیِ مردمِ بی سوادِ کوچه و خیابان ، به مسئولین و حتی دین و خدا ، بترسیم !
چرا که از هر دست که بدهی ، از همان دست میگیری !
و میخواهم این را بگویم :
که خدا
مارا
نترس آفریده است . . . !❤️
یالطیف🦋
#خان
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 جوان سرمایه است، اعتراض کنیم❗️
بزرگترین سرمایه برای هر کشور جان و عمر جوانان آن کشور است که باید به چنگ و دندان از آن مراقبت و بهرهبرداری کرد.
همهی ما نسبت به این سرمایهی بزرگ اجتماعی مسئولیت اجتماعی داریم و باید جلوی هرگونه اتلاف این سرمایهی بیبدیل را گرفت؟
چرا ما به راحتی از کنار #مرگ_جوان در حوادث مختلف رد میشویم؟
چرا اتلاف عمر جوانان و از بین رفتن استعدادهای آنها را جدی نمیگیریم و هیچ مطالبه و برنامهای برای حفاظت از این سرمایههای عظیم نداریم؟
چرا به قصورها و تقصیرهای افراد در پدیدهی #جوان_مرگی و یا اتلاف عمر و استعداد جوانان اعتراض جدی، واقعی و اصلاحجویانه نمیکنیم؟
اعتراض حکیمانه و مطالبهگری صادقانه کوچکترین حد از مسئولیت انسانی و اجتماعی و شرعی تک تک افراد جامعهای است که به پیشرفت و عزت خود میاندیشند.
#مسئولیت_اجتماعی
#جوان
#اعتراض
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 جوان سرمایه است، اعتراض کنیم❗️ بزرگترین سرمایه برای هر کشور جان و عمر جوانان آن کشور است که باید
📌جوانها میتوانند مشکلات را حل کنند
ما الان با اتّکاء به آن کارهایی که جوانهای ما آن روز در دفاع مقدّس انجام دادند، میتوانیم با اطمینان بگوییم امروز جوانهای ما میتوانند همهی مشکلات این کشور را حل کنند.
اینکه گفتهاند: «فی تَقَلُّبِ الاَحوالِ عُلِمَ جَواهِرُ الرِّجال» ــ در دگرگونیهای بزرگ گوهر انسانها شناخته میشود ــ این [فقط] مخصوص افراد نیست، جامعه هم همینجور است؛ یک جامعه را در حوادث سخت و سنگین میشود شناخت.
ما خودمان را نمیشناختیم، دیگران هم ما را نمیشناختند، دنیا هم ما را نمیشناخت؛ در دفاع مقدّس، هم ما خودمان، خودمان را شناختیم و هم دیگران ما را شناختند؛ آنهایی که در دنیا صاحب ادّعا بودند فهمیدند.
✔️بیانات در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
#مکتب_انقلاب
#جوانان
#دفاع_مقدس
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 اخوان الصفا و خلّان الوفا
🔹آنچه تمدن اسلامی را از سایر تمدنها در عرصهی اجتماعی ممتاز و متمایز میکند فرهنگ #اخوّت است به همین جهت قرآن کریم مؤمنین را به این ویژگی مهم وصف میکند (حجرات ۱۰) و آن را نعمت بزرگی میداند (آل عمران ۱۰۳) و رسول اعظم (صل الله علیه وآله) در بدو تأسیس مدینهی فاصله نبوی پیوند اخوت را میان همهی شهروندان برقرار ساخت.
🔸 اخوّت یکی از مولفههای مهم فکری و نظری در قرن سوم و چهارم هجری قمری و محور تشکیلات شیعیان و شبکهی وکالت اهلبیت(علیهم السلام) بود و متفکران و حکیمان و محدثان و عارفان هر کدام به نحوی به تبیین نظری و ترسیم راهبردی آن پرداختهاند. از آن جمله، حکیمان گمنامی که خود را «اخوان الصفا و خلّان الوفا » نامیدند و در اطراف امتداد فلسفی و اجتماعی اخوت آثار ارزشمندی را به جای گذاشتند. این سنت حسنه تا کتاب #شذرات_المعارف حکیم متأله و عارف یگانه آیت الله العظمی شاه آبادی ادامه یافت و در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکوفا شد.
🔹بدون تردید ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو بازخوانی دقیق فلسفی و الهیاتی از مفهوم محوری اخوّت و همچنین التزام عملی به مسئولیت اجتماعی برآمده از اخوّت است.
رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ، ﻭ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﻤﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﺪﻩ . ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ .(الحشر١٠)
#اخوت
#تمدن_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#مدرسه_تربیتی_انقلاب_اسلامی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 اخوت و مصلحت عمومی
ثبات و قرار جامعه به تقدم مصلحت عمومی بر منافع شخصی است. چرا که بدین واسطه، اعتماد عمومی و همزیستی مسالمت آمیز بر جامعه حاکم میشود و تمام تلاشها و کنشگریها بر حول یک حقیقت واحد -یعنی مصلحت عمومی- سامان مییابد. بدون توجه به مصلحت عمومی و منافع نوعی و ملی، تعارض منافع و درگیریهای اجتماعی در جامعه رشد مییابد در نتیجه بنیانهای عقلانیت اجتماعی و اعتماد عمومی تضعیف میشود و تمایل به جوامع بیگانه گسترش مییابد در چنین وضعیتی امیدی به استمرار و بقای عزتمندانهی جامعه نیست.
در جامعه اسلامی، آنچه میتواند بنیانی برای مصلحت عمومی و منافع جمعی باشد مفهوم #اخوت و برادری است.
اخوت به معنای تعارفات دروغین و رودربایستی های بی منطق و یا گردهماییهای دوران خوشی نیست. اخوت یک سبک زندگی و شیوه رفتاری بر پایه نوع خاصی از مسئولیت اجتماعی است که در دوران سخت و گرفتاریها نشانههای آن آشکار میشود و برادر از غیر برادر شناخته میشود.
#اخوت
#تمدن_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#مدرسه_تربیتی_انقلاب_اسلامی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 غیرت دینی امام خمینی
آیه الله شبیری زنجانی حفظه الله:
🔹مرحوم آقای آمیرزا مهدی اصفهانی [که] ضد فلسفه بود، در نهایت ضدیت؛ با این اختلاف سبک و مشرب [با امام خمينی ره] وقتی کتاب کشف الاسرار آقای خمينی را دیده بود، با اینکه هفده _ هجده سال از آقای خمينی بزرگتر بود، در مشهد دستِ آقای خمینی را بوسید.
📚جرعه ای از دریا ج۲ ص ۵۴۳.
#امام_خمینی
#کشف_الاسرار
#میرزا_مهدی_اصفهانی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 عقل و مسئولیت
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔹حیوان مکلّف نیست؛ یعنی مسئولیت روی دوش حیوان گذاشته نشده است، یک ماشین خودکار است، ولی انسان مسئول کار خودش است.
🔸تکلیف، وظیفه و مسئولیت، همان چیزی است که قرآن از آن به نام «امانت» یاد کرده است: امانت را بر زمین و آسمانها و کوهها عرضه داشتیم، هیچ کدام حاضر نشدند که آن را بپذیرند چون استعدادش را نداشتند. تنها انسان بود که حاضر شد بار امانت تکلیف و مسئولیت را به دوش بگیرد، یعنی گفت: خدایا! #مسئولیت را من به عهده میگیرم، آن راه کمال و سعادت را من با پای خودم طی میکنم به حکم این نیروی عجیبی که به من دادهای که نیروی ابتکار است، نیروی عقل است، نیروی خلاقیت است.
✍ استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص29
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 انتخابش کرده بود
(به یاد کربلایی محمد حسین خانجانی
طلبهی دوستداشتنی که پس از اولین زیارت نجف و کربلا در ایام اربعین، آسمانی شد)
کربلایی بود و حالش آسمانی گشته بود
نوبت اول که رفت یار انتخابش کرده بود
در لباس رزم علمی بود و اندر راه دین
جامی از اهل ولا با معرفت بگرفته بود
با نگاهی عاشقانه، مبتهج از لطف یار
در تمنای وصالش او پیاده رفته بود
در قدمهای طریق عاشقی مسرور شد
شورمندانه ز جان بیولا دست شسته بود
زیر لب از عشق میخواند و میکرد شستشو
آن دلی را که به مولا عاشقانه بسته بود
ناگهان در صحن نوری آمد و او را گرفت
بیخود از خود گشت و هم از خان و جان بگذشته بود
در حریم یار چرخی زد و خود را کرد عیان
از میان جمع یاران انتخابش کرده بود
هجر سخت است، میدهد آرامشی را این خبر
در کلاس درس اکبر روزها بنشسته بود
✍ سید مهدی موسوی
شام جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از عقلانیت انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مثال بسیار زیبای علامه حسن زاده آملی رحمتاللهعلیه پیرامون مرگ
https://eitaa.com/usul121
برادری و اخوت، ریسمان بزرگ الهی برای همبستگی اجتماعی و تعاون بر نیکی و خوبیهاست.
«إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» (سوره حجرات، ۱۰)
#مرام
#جوانمردی
#فتوت
چرا در نظام تحصیلی و تربیتی ما کمتر به این عروة الوثقی پرداخته میشود⁉️
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
نظریهی #اخوت یک سامانهی حقوقی و مسئولیتی را در پی دارد که محور آن را #کرامت_انسان و بزرگی روح انسان تشکیل میدهد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
New Document(10) 30-Sep-2023 15-27-54.pdf
1.85M
📌کلیاتی از علم اصول فقه (طرحی نو برای بیان علم اصول فقه)
(فلسفه علم اصول)
استاد شهید آیت الله مطهری
منبع: یادداشت های استاد جلد ۱۶ یادداشت ۴۶
#اصول
#فقه
#شهید_مطهری
●➼┅═❧═┅┅───┄
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121