eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
530 عکس
151 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
هویت جهانی مقاومت در عقلانیت انقلاب اسلامی _01.mp3
11.66M
📌 هویت جهانی مقاومت در عقلانیت انقلاب اسلامی 🎙حجةالاسلام دکتر سید مهدی موسوی همایش روایان مقاومت تهران: مدرسه آیت الله مجتهدی پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ مباحث: ۱. مقاومت به مثابه نظریه اجتماعی ۲. مقاومت به مثابه راهبرد کلان ۳. هویت جهانی مقاومت ۴. ابعاد جهانی نظریه مقاومت ۵. اثبات جهانی بودن مقاومت از طریق «منطقی بودن» و «عقلانی بودن» مقاومت ۶. اثبات جهانی بودن مقاومت از طریق «وجدان انسانی» و «ارزش اخلاقی» مقاومت ۷. مهارتها و راهبردهای روایت جهانی مقاومت •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2205
📌 استکبار فردی امام خمینی: امروز روزى است كه خداى تبارك و تعالى به ما آزادى و استقلال مرحمت فرموده است، و ما را با اين آزادى و استقلال امتحان مى‌كند. ما را آزادى مرحمت فرموده است كه ببيند در اين آزادى ما چه مى‌كنيم. ما مستقل شديم و خداوند به ما اين مرحمت را فرمود تا ما چه بكنيم: آيا ما هم از مستكبرين باشيم يا از مستضعفين؟ هر فرد، مى‌شود كه مستكبر باشد و مى‌شود مستضعف باشد. اگر من به زير دستهاى خودم، و لو چهار نفر باشد، تعدى و تجاوز كردم و آنها را كوچك شمردم، بنده خدا را كوچك شمردم، من مستكبرم و او مستضعف؛ و مشمول همان معنايى است كه مستكبرين و مستضعفين هستند. اگر شما كسانى كه زير دستتان هست ضعيف شمرديد و به آنها خداى نخواسته تعدى كرديد، تجاوز كرديد، شما هم مستكبر مى‌شويد. و آن زيردستها مستضعف. ببينيم ما از اين امتحان، از اين بوته امتحان چطور بيرون مى‌آييم. آيا سرفراز بيرون مى‌آييم يا گردن كج و شكسته؟ آيا ما با بندگان خدا به طورى كه خداى تبارك و تعالى امر فرموده است رفتار مى‌كنيم؟ حالا كه آزاد شديم، آزادى را وسيله براى خدمت به خلق و خدمت به خالق قرار مى‌دهيم. يا آزادى را براى مخالفت با خدا و استكبار بر مردم؟ صحيفه امام، جلد: ۷ صفحه: ۴۸۹ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2206
📌 بیماری استکبار امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): «مستكبرين، جهان را از آن ديد خاص استكبارى خود و آن كه در آنها هست نگاه مى‌كنند. و اين موجب اين شده است كه توده‌هاى بزرگ ملت‌ها را اينها از جهان حساب نمى‌كنند.» صحيفه امام ج۱۱ ص ۸۸ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2207
📌 گستره استکبار امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه): «مستكبرين» منحصر نيستند به سلاطين، منحصر نيستند به رؤساى جمهور، منحصر نيستند به دولتهاى ستمگر. مستكبرين يك معناى اعمى دارد؛ يك مصداقش همان اجانب هستند كه تمام ملتها را ضعيف مى‌شمرند و مورد تجاوز و تعدى قرار مى‌دهند؛ يك مورد هم همين دولتهاى‌ جائر، سلاطين ستمگر كه ملتهاى خودشان را ضعيف مى‌شمرند و به آنها تعدى مى‌كنند، دست تعدى به ملتها دراز مى‌كنند.  صحيفه امام، جلد: ۷ صفحه: ۴۸۸ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2208
📌 اجمالی در باب دکتر علی شریعتی ❇️ پرسش: سلام علیکم ببخشید می شود مختصری درباره دکتر شریعتی بفرمایید ؟! ❇️ پاسخ: سلام علیکم مرحوم دکتر شریعتی جوان دغدغه‌مند، خوش‌فکر، پرکار، پرمطالعه‌ و در مسیر شدن بود. دغدغه‌های اجتماعی و روشنفکری و انقلابی داشت و بدین جهت به نقد جامعه‌شناختی جامعه ایرانی و فرهنگ اسلامی پرداخت تا از این طریق بتواند در فرایند انقلاب ملت ایران مؤثر باشد. اما چون اسلام شناس نبود و فلسفه، کلام، فقه و اصول بلد نبود و از برخی متفکران غربی و فرانسوی همچون سارتر، ماسنیون و گورویچ متاثر بود اشتباهات فراوان علمی و عملی داشت. اما او یکی از پایه‌گذاران جامعه‌شناسی انتقادی و جریان چپ اسلامی در ایران و حتی جهان اسلام بود. متاسفانه حب شدید جمعی از جوانان موجب او شد و بغض شدید برخی از سنتی‌ها موجب و تکفیر او شد. این رویه موجب افراط و تفریط و دو دستگی در میان نیروهای انقلابی شد که به اعتراض امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) انجامید و حضرت امام سعی کردند تا جامعه را به مسیر صحیح انقلابی‌گری مبتنی بر حکمت و فقاهت اسلامی دعوت کنند. متفکران انقلاب اسلامی همچون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید مفتح، آقای هاشمی و حضرت آقا با وی ارتباط داشتند و در جلسات گفتگوی مشترک با وی شرکت داشتند. به تبیین اندیشه‌های اسلامی پرداختند و در عین حال به نحو عاقلانه به عالمانه وی روی آوردند و اشتباهات علمی او را آشکار می‌کردند. این متفکران توانستند با عقلانیت صحیح انقلابی به شیوه‌های مختلف، مسیر صحیح انقلابی‌گری و اعتراض اجتماعی را به جامعه معرفی کنند و به ترویج و تفسیر مکتب متعالی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) بپردازند. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2209
📌 موافقت معنایی (زبان شناسی و نشانه شناسی روایت) ✍حجةالاسلام دکتر علیرضا قائمی‌نیا در این کتاب، برخی از اصول که با استفاده از زبان‌شناسی جدید در فهم و معناشناسی آیات و احادیث اسلامی به دست آمده است عبارتند از: ۱- نگاه شبکه‌ای به آیات و روایات؛ ۲- تبیین چگونگی موافقت معناشناختی روایات با قرآن؛ ۳- توجه به مفهوم‌سازی‌های روایات بر اساس قواعد و اصول معناشناسی؛ ۴- ارتباط‌سنجی مفهوم‌سازی روایات با مفهوم‎سازی‌های آیات و … ❇️ نکته: توفیقی است که در ایام مشغول مطالعه و تحقیق در این کتاب و کتابهای دیگری با موضوع زبان‌شناسی هستم که امیدوارم در آینده‌ای نه‌چندان دور، با جمعی از طلاب و دانشجویان آن را مباحثه کنم. امروز ما بیش از هر چیزی به سه مقوله ، و نیاز داریم تا بتوانیم در مسیر به درستی حرکت کنیم. ان‌شاءالله •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2210
📌 سه نیاز طلاب دغدغه‌مند علمی در گام دوم انقلاب اسلامی ۱. از میان محورهای مهم بیان شده در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، بخش تولید علم مهمترین عنصر اصلی در مسیر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی است. ۲. این مهم بر عهده حوزویان و دانشگاهیان دلسوز و دغدغه‌مندی است که دل در گرو اعتلای ایران اسلامی و پیشرفت همه‌جانبه ملت ایران دارند. ۳. تولید علم مانند هر پدیده‌ی اجتماعی دیگری متوقف بر پیش‌نیازها و شرایط ماتقدم است تا امکان آن را فراهم کند. ۴. با توجه به تحولات گسترده در حوزه علم و فناوری در جهان جدید، سه پیش‌نیاز اصلی در مسیر تولید علم عبارتند از: الف: علم شناسی امروزه بحث‌های فراوانی درباب فلسفه و ماهیت علم، اعتبار و قوام علم، روش علم، انواع علوم و طبقه‌بندی علوم در رشته‌های مختلفی همچون فلسفه علم، جامعه شناسی معرفت، جامعه‌شناسی علم، اخلاق شناسی علم، روان‌شناسی ادراک و علم و ... مطرح شده است که اطلاع از آنها بر بصیرت عالمان و رهروان علم می‌افزاید. ب: زبان شناسی زبان مهمترین ابزار انتقال پیام و صورت‌بندی معرفت بشری است که همواره مورد توجه عالمان و متفکران بوده است اما در قرن بیستم تحولات گسترده‌ای در حوزه فلسفه زبان، زبان‌شناسی و معناشناسی رقم خورده است و ابعاد بسیار دقیقی از این حقیقت چند لایه‌ی انسانی و اجتماعی کشف شده است که می‌تواند افق‌های معنایی فراوانی را به روی عالمان و اندیشه ورزان بگشاید و شیوه‌های جدید پژوهش را پیشنهاد دهد. ج: روش شناسی ثمر عمده مباحث علم شناسی و زبان شناسی در حوزه روش آشکار می‌شود تا بتوان به حقیقت راه پیدا کرد و از مهمل‌گویی و هرج و مرج علمی خلاصی یافت. قوام و اعتبار معرفت علمی به روشی است که موجبات ساخت یک رشته دانشی را فراهم می‌کند. لذا بدون اطلاع از انواع روش‌های تحقیق و پژوهش و به کارگیری دقیق مهارت‌ها و فنون آن، نمی‌توان مدعی معرفت علمی و معتبر بود. از این‌رو، اطلاع از انواع روش‌ها و انتخاب یکی از آنها در انجام مطالعات علمی و پژوهشی از لوازم غیر قابل انکاری تولید علم در گام دوم انقلاب اسلامی است. ۵. متاسفانه در نظام آموزشی و مطالعات بسیاری از ما حوزویان، کمتر به این سه پیش‌نیاز ضروری توجه می‌شود و بیشتر براساس یک سلسله ارتکازات اولیه و برخی از نکات مشهور قدیمی، به شناخت شخصیت‌ها، اندیشه‌ها و نظریه‌ها پرداخته می‌شود که نتیجه طبیعی آن کلی‌گویی، تقدیس یا تخریب، افتادن در دام مغالطه انگیزه و انگیخته، مغالطه جز به کل (تعمیم ناروا) و عدم ورود به نقد علمی افکار و اندیشه‌ها است. ۶. هر چند در نظام آموزشی و پژوهشی، به این عناصر ارزشی داده نمی‌شود و اهتمامی وجود ندارد، اگر هم واحد درسی و یا تمرین پژوهشی هم مصوب می‌شود عموما تزئینی و سفارشی و بی‌فایده است اما طلاب و دانشجویان دغدغه‌مند و دلسوز، خود باید تلاش کنند و با درخواست از استادان مطلع و همچنین مطالعه و پژوهش در این‌گونه از مباحث، این نقیصه‌ی فوق‌العاده نگران کننده را جبران کنند و با تحولات گسترده در حوزه ، و آشنا شوند و اتخاذ موضع کنند. ✍ سید مهدی موسوی ۴ آذر ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2211
📌 اندیشه مقاومت و عشق به هستی اندیشه مقاومت، صرفا تفکری اعتراضی و سلبی نیست و برآمده از عشق به مرگ و نیستی نیست، بلکه اندیشه‌ای ایجابی برای زندگی عزتمندانه‌ و شرافتمندانه است که برآمده از فطرت عشق به هستی و کمال مطلق است که در سرشت انسان نهادینه شده است. در اندیشه مقاومت، بودن و ماندن بسیار مهم است چرا که در هستی، نیستی و فنا راه ندارد؛ مهم چگونه بودن و چگونه ماندن است. در اندیشه مقاومت، چگونه بودن و ماندن به نحوه‌ی اتصال به خداوند متعال وابسته است. انسان اگر خود را در مسیری قرار دهد که خداوند متعال طلب کرده است، بودن شرافتمندانه و ماندن عزتمندانه‌ای را در پی خواهد داشت که لحظه به لحظه در حال تحول معنوی، تکامل وجودی و صیرورت اشتدادی است و لحظه‌ای نیستی و توقف، جمود و تحجر، ارتجاع و عقب‌گرد در آن راه ندارد. در هستی، لذت نیست، ابتهاج است، حتی در غم و غصه، بلا و مصیبت. آنانکه که هستی محدود را انتخاب کرده‌اند به دنبال لذت، شادمانی، تفریح و سرگرمی (لهو و لعب) هستند، اما انسان بار یافته به هستی انسانی، به دنبال ابتهاج است. در ابتهاج، درک و معرفت، سرور و سعادت نهفته است و هرچه ادراک اَتمّ و خیریت مدرک اَشدّ باشد، عشق شدیدتر و متعالی تر است و ادراک تام نمی‌‏شود مگر با وصول تام و این لذت تامّ و ابتهاج تامّ است. جهاد و شهادت، انتخاب این نحوه از بودن و ماندن است. «جهاد» جاودانه شدن است و «شهادت» حیات یافتن است. شهید نماد و نمونه‌ی عالی مفهوم عشق در فرهنگ دینی و ضامن تداوم زندگی و پویایی هستی انسانی است. در فرهنگ اسلامی، خون شهید می‌جوشد و درخت هستی انسانی و ایمان باطنی و شجره طیبه‌ی الهی را آبیاری می‌کند. از این‌رو، حیات هستی انسانی به خون شهید وابسته است. رقص و جولان بر سر میدان کنند رقص اندر خون خود مردان کنند چون رهند از دست خود دستی زنند چون جهند از نقص خود رقصی کنند و در شرح این اشعار، شهید شاهد حاج قاسم سلیمانی گفت: «این حالت خیلی حالت زیبایی است. قطره‌ای که به دریا متصل می شود، دیگر قطره نیست؛ دیگر دریاست.» عطار نیشابوری نیز چه زیبا این حالت را شرح می‌دهد: عزم آن دارم که امشب نیم مست پای کوبان کوزهٔ دردی به دست سر به بازار قلندر برنهم پس به یک ساعت ببازم هرچه هست تا کی از تزویر باشم رهنمای؟ تا کی از پندار باشم خودپرست؟ پردهٔ پندار می‌باید درید توبهٔ تزویر می‌باید شکست وقت آن آمد که دستی برزنم چند خواهم بودن آخر پای‌بست ساقیا درده شرابی دلگشای هین که دل برخاست غم بر سر نشست تو مگردان دور تا ما مَردوار دور گردون زیر پای آریم پست مشتری را خرقه از بر برکشیم زهره را تا حشر گردانیم مست همچو عطار از جهت بیرون شویم بی جهت در رقص آییم از الست •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2212
📌 ضرورت تولید فیلم و کتاب درباره حاکمان و وزیران فرهیخته یکی از نقیصه‌های صنعت سینما و آثار هنری در جمهوری اسلامی ایران این است که همواره چهره‌ای کاملا منفی از حاکمان و وزیران گذشته ایران و اسلام به تصویر کشیده شده است که نوعی حس و را در اذهان به وجود آورده است. نمی‌دانم چه قصدی پشت این سیاه‌نمایی مطلق از کل تاریخ حکومت و سیاست ایران و اسلام وجود دارد و تقریبا درباره هیچ رجل سیاسی کاری انجام نشد مگر آنکه در متن آن اثر، ساختار و نظام حکومتی به طور کلی فاسد نشان داده نشده باشد و آن فرد فرهیخته فقط یک استثنا جلوه داده شد. درحالی که در طول تاریخ ایران و اسلام، حاکمان و وزیران فرهیخته‌ای داریم که در نقش مهمی در تمدن و فرهنگ ایران و اسلام داشته‌اند. مثل برخی از رجال دولت آل بویه، دولت حمدانیان تا صفویه. و شخصیت‌های همچون ابن عمید، صاحب بن عباد، سیف الدوله، نظام الملک طوسی، نصیرالدین طوسی، شیخ بهایی و ... . همچنین زنان سیاستمدار فرهیخته‌ای همچون سیده خاتون، ترکان خاتون، جانبیگم خاتون وجود داشته است که نقش تعیین کننده‌ای در سیاست و حکومت داشته‌اند. لذا لازم است چهره‌ی علمی و فرهنگی آنها و تأثیر آنها در حکمرانی فرهنگی و تمدنی ایران و اسلام در قالب‌های مختلف هنری و رسانه‌ای بخصوص داستان و فیلم به تصویر کشیده شود تا تصویر زیبایی از تمدن اسلامی و ایرانی در ذهن‌ها شکل بگیرد و در عین حال الگوهای سیاست ورزی و مدیریت دولتی معرفی شود. طبیعتا در تربیت سیاسی نسل جوان هم مؤثر خواهد بود. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2213