مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا
ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺑﺴﺘﻨﺪ [ ﻭ ﺁﻥ ﺛﺒﺎﺕ ﻗﺪم ﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺗﺎ ﻧﺜﺎﺭ ﺟﺎﻥ ﺑﻮﺩ ] ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ ﻭﻓﺎ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﺪﻧﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺷﺮﻑ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻧﺎﻳﻞ ﺷﺪﻧﺪ ] ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺭﺍ ] ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﻣﻰ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﺒﺪﻳﻠﻲ [ ﺩﺭ ﭘﻴﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ]ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ،(الأحزاب ٢٣)
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛
❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت»
▫️با ارائه: جمعی از اساتید
🔹محورهای دوره
• چیستی امتداد حکمت اسلامی
• فرآیند امتداد حکمت اسلامی
• ظرفیت های نهفته در تراث حکمت اسلامی
• نسبت سنجی علوم با حکمت اسلامی
▫️زمان شروع دوره : از اول اردیبهشت ماه
🔹 هزینه شرکت در دوره ۱۵۰ هزارتومان
🔹 لینک ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=6800
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
هدایت شده از تأملات اجتماعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💢 ذهن، انسان را به کثرات میکشاند
و او را در هروله تنوعها رها خواهد کرد
چارهای جز پناهنده شدن به آستان قلب
نیست، گمشده انسان همانجاست
📌 ماجرای خوارج ادامه دارد ...
خوارج برخی از یاران امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) بودند که با ظاهرگرایی و سطحیبینی و با غلاظ و شداد به تحلیل پدیدهها میپرداختند و رفتار عجولانه و شتابزده در جنگ را به فرماندهان تحمیل میکردند و در پی نتایج ناگوار آن تحمیلهای غلط و شتابزده، به جای سرزنش خود و توبه جمعی به تکفیر امام جامعه و فرماندهان سپاه اسلام میپرداختند و دو دستگی و تفرق در میان مسلمین را به وجود آوردند.
خوارج در هر حکومت اسلامی وجود دارد. افرادی که به هیچ تخصص و دانشی اعتقاد ندارند و به هیچ نظم منطقی و سلسله مراتب حکومتی پایبند نیستند و با احساسات جامعه را به افراط و تفریط میکشانند و به نام انقلابیگری، مردم را نسبت به مسئولان خدوم و فرماندهان سپاه اسلام بدبین میکنند.
#خوارج
#سطحی_نگری
#شتابزدگی
#افراط_گرایی
#نواخباری
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1750
📌 در بیمرامی خوارج
یکی از ویژگیهای خوارجمسلکان، نگاه ابزاری به افراد است. تا زمانی که افراد کارهایی انجام دهند که باب میل آنها باشد این افراد مؤمن، انقلابی و مبارز هستند اما فقط کافی است کمی متفاوت بیاندیشد و یا نظر عاقلانهای ارائه دهد آن وقت هست که همان فرد مؤمن و انقلابی و مبارز را با انواع توهینها و بیادبیها مینوازند و او را در جامعه تخریب میکنند.
به هیچ وجه نباید به خوارج مسلکان در لباس انقلابیگری اعتماد کرد.
#خوارج
#سطحی_نگری
#شتابزدگی
#افراط_گرایی
#نواخباری
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1751
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 همیشه پای فتنهگران ۸۸ در میان است (در ادامهی یادداشت: سوفیطائیان در جمهوری اسلامی) 🔹از سال ۱۳۸
📌همیشه پای فتنهگران ۸۸ در میان است
دوباره اشتباه یک خطیب و موج سواری جریان فتنه ۸۸ و ماهی گرفتن از آبی که خود گل آلود میکنند.
کسانی که همواره نفی قداست و سیاست پیامبر اسلام و وحی الهی میکنند امروز دایه مهربانتر از مادر شدهاند و فریاد وااسلاما سر میدهند.
اگر چه دست آنها رو شده است، مسئله این خطیب و آن خطیب، این اشکال و آن خطا نیست که امری طبیعی و مسبوق به سابقه است؛ مسئله تفکر انقلابی و اندیشه متعالی جمهوری اسلامی است.
#سوفسطائیان
#شوکران_سکولاریسم
#آخوند_سلبریتیها
#فتنه_۸۸
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1752
🇵🇸 یک اجازهٔ تاریخی از یک مرجع در تبعید
✔️ ۵۶ سال پیش و در بیستمین سال اشغال فلسطین، جمعی از استشهادیون در نامهای به نجف اشرف، نظر آیتالله العظمی امام خمینی (ره) را دربارهٔ دفاع از #قدس شریف و مصرف حقوق مالی شرعی برای فلسطین جویا میشوند:
🔹«پیشوای جلیلالقدر! از نظر مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایتپیشه کفار حربی یهود بر مسجد اقصی و زمینهای اسلامی دیگری مستولی گشته، و مسلمانان بیگناه آن سامان را آوارۀ بیابانها نموده است... . آیا جایز است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکات و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده کرد یا خیر؟»
اما پاسخ تاریخی حضرت امام (ره):
🔸«قبلاً هم تذکر دادهام که دولت غاصب اسرائیل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد... .
و چون احتمال خطر متوجه به اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی -بهخصوص- و بر سایر مسلمین -عموماً- که دفع این مادۀ فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی نکنند.
و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند... .
به تاریخ ۳ جمادیالثانی ۱۳۸۸ ق [۶ شهریور ۱۳۴۷ ش]
روحالله الموسوی الخمینی»
صحیفه امام، ج۲، ص ۱۹۴-۱۹۵
https://eitaa.com/hekmat121/1755
📌 سوغات فرهنگی حرم رضوی
(بازنشر به جهت اینکه خیلی جدی تلقی نشد)
کتابفروشیهای داخل و اطراف حرم رضوی مشهد یک پدیدهی جالب توجهی است. تقریبا هر نوع کتابی در این کتاب فروشیها یافت میشود.
حتی کتابهایی که رسالت آنها، تضعیف بنیانهای اعتقادی و ارزشهای اخلاقی و انسانی است. بسیاری از کتابهای فمینیستی و معنویتهای انحرافی و روانشناسیهای بازاری در طرحها و رنگهای مختلف در قفسههای آنها چشم نوازی میکند و احتمالا به عنوان سوغات حرم رضوی خریده، هدیه و خوانده میشود.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1759
📌 رها شدگی فرهنگ
❇️این قسمت: راه آهن
🔹امروز (۲۳ فرودین ۱۴۰۳) ساعت ۱۱ صبح وارد ایستگاه راه آهن مشهد شدیم، علیرغم وضع نابهنجار پوشش در مسافران، #کتابفروشی داخل ایستگاه، محل فروش منحط ترین کتابهای منتشر شده در ایران است. از کتابهای فمینیستی گرفته تا روانشناسیهای بازاری. کتابهایی که عموما در تعارض با فرهنگ اصیل ایرانی هستند و به نفی دین و اخلاق میپردازند. کتابهایی که عموما به عنوان سوغات شهر مشهد خریده، هدیه داده و خوانده میشود. (قبلاً دربارهی وضعیت کتاب فروشیهای آستان قدس هم همین وضعیت گزارش داده شد)
🔸 ساعت ۱۱:۲۰ با قطار متعلق به بنیاد مستضعفان به سمت قم راه افتادیم. آغاز سفر از تلویزیون های کوپهها دعای سفر و صلوات خاصه پخش شد که خیلی عالی بود اما دیری نپایید که پخش فیلمها پشت سر هم آغاز شد. اما متاسفانه برخی از فیلمهای پخش شده بسیار سخیف و بی محتوا بود و تماما به تمسخر فرهنگ ایرانی و اسلامی همچون حجاب و مادری و روابط محرم و نامحرمی میپرداخت. فیلمی که نشد بیشتر از ۵ دقیقه آن را با خانواده مشاهده کرد و سریع خاموش کردیم.
🔹 واقعا برای این رها شدگی فرهنگ در محیطهایی که در اختیار مجموعههای دولتی و انقلابی است باید فکر اساسی و عاقلانه کرد و یک طرح جامع فرهنگی و اخلاقی برای فضاهای عمومی و فرصتهای طلایی زیارت و مسافرت عرضه کرد.
#کتاب
#کتاب_فروشی
#راه_آهن
#بنیاد_مستصعفان
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1760
📌 چرا حوزه و بسیج و رسانه به میدان فرهنگسازی نمیآیند؟
🔹نیروی انتظامی اعلام کرده است که از این به بعد با قدرت و قوت برای امنیت اخلاقی و اجتماعی به میدان میآید. این خبر بسیار مسرت بخش است و حتما باید پلیس اخلاقی و فرهنگی با قدرت و قوت از امنیت و سلامت جامعه حفاظت کند و با جریانهای سازمان یافتهی بی اخلاقی و بیفرهنگی مقابله جدی کند.
🔸اما
امنیت اخلاقی و اجتماعی یک پدیدهی چند ضلعی و چند لایه است که میبایست مجموعههای مختلف فکری و فرهنگی به میدان بیایند و یک برنامهی مشترک، جمعی و ترکیبی را طراحی و عملیاتی کنند.
بنابراین علاوه بر نیروی انتظامی باید #حوزههای علمیه و روحانیت، #بسیج و #رسانههای مذهبی و ملی (فیلمها، خبرگزاریها، مداحیها، هنرمندیها) با تمام قدرت به میدان بیایند و در یک قرارگاه فرهنگی واقعی یک عملیات بزرگ را رقم زنند و الا تلاش نیروی انتظامی به تنهایی مشکلی را حل نمیکند بلکه مغلوب جنگ شناختی و ترکیبی دشمن میشود.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1761
📌 رمضان پر برکت
🔹الحمدلله توفیق شد که یک ماه مبارک رمضان به مشهد مقدس مشرف شوم و در سایهی فیوضات حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه آلاف التحیة و الثنا) به تبلیغ و تدریس و تحقیق مشغول باشم. رمضانی که تماما برکت بود و توفیق؛ لذت بود و ابتهاج.
🔸به ذهنم رسید گزارشی از توفیق هایی که در این سفر نصیبم شد را به دوستان عزیز عرضه بدارم تا از این طریق از زحمات میزبانان محترم و همراهان گرامی تشکر کرده باشم و از نعمتهای الهی شکرگزاری شود:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﮔﻮ ﻛﻦ .(الضحى ١١)
۱. سخنرانی در جمع مجموعهای از مهندسان و کارکنان یک مجموعهی مهم صنعتی به مدت ۶ جلسه بعد از نماز ظهر با عنوان «هندسه ابعاد وجودی انسان»؛
۲. یک جلسه گفتگو با جمعی از مهندسان دغدغهمند پیرامون «نسبت حکمت و فلسفه از منظر امام خمینی»؛
۳. ارائه یک نشست تخصصی با عنوان «کرامت انسان در انسانشناسی امام خمینی و نقش آن در اجتهاد» در جمع اساتید و طلاب حوزه علمیه مشهد؛
۴. تدوین مقالهی علمی - پژوهشی برای کنگره جهانی امام رضا با عنوان «تحول معنایی عدالت در جامعه اسلامی بر پایه تحلیل احتجاجات امام رضا»؛
۵. ارائه کرسی ترویجی «تحول معنایی عدالت در جامعه اسلامی بر پایه تحلیل احتجاجات امام رضا» به همراه نقد حجت الاسلام دکتر محمد تقی کریمی معاونت پژوهش بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی؛
۶. برگزاری ۳ جلسهی مفصل با جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد با موضوع «نظام جامع اندیشه اسلامی و آیندهی طلبگی با توجه به تحولات اجتماعی»؛
۷. ارائه در نشست تخصصی «مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیرالدین طوسی» به صورت مجازی از طریق رسانهی مدرسه فکرت؛
۸. شرح کتاب «انسان و ایمان» و «جهانبینی توحیدی» استاد شهید مطهری در ۲۰ جلسه و بارگزاری در کانال «از اصول فلسفه تا طرح کلی» و همچنان ادامه دارد.
۹. راهنمایی نگارش ۵ مقاله توسط برخی از استادان سطوح عالی حوزه مشهد با موضوع «عدالت» و حضور در کرسیهای ترویجی آنها؛
۱۰. حضور فعال و مؤثر در ۵ نشست تخصصی با موضوع نقش «کرامت انسان» و «عدالت» در تحول اجتهاد و «زبانهای همزمان» توسط استادان برجسته حوزه و دانشگاه (همچون: دکتر سیمایی صراف، دکتر حسین واله، دکتر احد فرامرز قراملکی، آیت الله عندلیب)؛
۱۱. ارائه یک نشست تخصصی با موضوع «هوش مصنوعی، ظرفیتها و تهدیدها» برای برخی از کارشناسان هوش مصنوعی و جمعی از طلاب حوزه علمیه مشهد؛
۱۲. گفتگوی تخصصی با جمعی از مدیران یکی از مدارس تخصصی فقه با موضوع «بررسی نسبت میان فقه و حکمرانی»؛
۱۳. برگزاری بیش ۱۰۰ ساعت مباحثهی اجتهادی با عنوان «ساخت واقعیت اجتماعی» و «تحلیل جامعهشناختی وضعیت فرهنگی جامعهی ایران»؛
۱۴. تدوین اولیه ۴ مقاله پیرامون «فقه الاجتماع»؛
۱۵. نگارش یادداشتی مفصل در نقد دکتر محمد فاضلی در تخریب حکیم متأله استاد حمید پارسانیا؛
۱۶. مطالعهی برخی از کتابهای موثر در گام اول انقلاب اسلامی؛
۱۷. نشستن چند ساعته برخی روزها در صحنهای حرم رضوی (به صورت خودجوش) و پاسخ دادن به پرسشهای متعدد و متنوع زائران (شرعی، اخلاقی، اجتماعی، خانوادگی) که حقیقتا هم کلام شدن با مردم عزیز با گرایشها و گویشهای مختلف و فرهنگهای متنوع، بسیار زیبا و جذاب و بهجتبخش بود.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1762
📌هدف از مطالعات تطبیقی و مقایسه ای (مقارن)
(یک تأمل ابتدایی)
✍ سید مهدی موسوی
🔹یکی از انواع پژوهشها، پژوهش مقارن و تطبیقی است که سابقهی طولانی در تاریخ علم بشری دارد و اختصاصی به هیچ فرهنگ و قومیتی ندارد؛ بلکه در همهی ملتها و فرهنگها نمونههایی از آن وجود دارد.
🔸 در پژوهشهای مقارن و تطبیقی، به مقایسه میان دو اندیشه پرداخته میشود و سعی بر این است تا پس از معرفی دقیق و عمیق هر کدام از طرفین بحث، مقایسهای میان آنها بشود. این مقایسه و تطبیق سه هدف میتواند داشته باشد که در مجموع سه رویکرد را میتوان صورتبندی کرد:
۱. کشف تمایزها و مزیتها
در این رویکرد، هدف پژوهشگر یافتن تفاوتها و تمایزهای یک اندیشه با اندیشهی دیگر است تا از این طریق بتواند برتری یک اندیشه و یا ناتوانی یک اندیشه با اندیشهی دیگر را نشان دهد و در پایان حکم به برتری یکی بر دیگری دهد و همچنین اصلاح و تجدیدنظر در دیگری را پیشنهاد کند. بنابراین عموما دو متفکر و جریانی انتخاب میشود که میان آنها تفاوت و تمایز زیادی باشد و متعلق به دو جریان فکری محسوب شوند.
۲. کشف تشابهها و هم افزایی ها
هدف از این رویکرد، مقایسه میان دو اندیشه و کشف تشابهها و عناصر مشترکی است که یا نشانگر درستی آن عناصر مشترک است یا بر وجود تواناییهای شبیه به هم دلالت میکند. لذا از این پژوهش، میتوان انتظار داشت که به مخاطب بگوید مثلاً اندیشه (الف) همانند اندیشه (ب) است و به همین جهت، میتواند به یک سلسله آثار و نتایج مشابه منتهی شود.
۳. کشف امتدادها و مکملها
در این رویکرد، پژوهشگر به مقایسهی دو اندیشهای میپردازد که یکی امتداد و ادامهی دیگری محسوب شود. به نحوی که نشان داده شود که مبانی و بنیانهای نظری در اندیشه (الف) توانسته و یا میتواند امتدادها و آثاری داشته باشد که در اندیشه (ب) محقق شده است. البته ممکن است مقصود پژوهشگر این باشد که اندیشه (ب) ادامه و نتیجهی (الف) است و ممکن است بگوید که اندیشه (الف) میتواند آثار و نتایجی شبیه از اندیشه (ب) داشته باشد. بنابراین همواره دو متفکری انتخاب میشود که رابطه اجمال و تفصیل داشته باشند و بتوانند مکمل یکدیگر باشند.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1763
راه قدس از کربلا میگذرد.
ظاهراً این امر برنامه ریزی شده است
https://eitaa.com/hekmat121/1764
ذکر رزمندگان اسلام در دفاع مقدس هنگام حمله به دشمن:
وَجَعَلْنَا مِن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْنَاهُمْ فَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭﻳﺸﺎﻥ ﺣﺎﻳﻠﻲ ﻭ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺷﺎﻥ [ ﻧﻴﺰ ] ﺣﺎﻳﻠﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻭ ﭘﻮﺷﺎﻧﺪﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ،(يس ۹)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ.
#صحیفه_سجادیه
پیروزی سپاه اسلام در تنبیه رژیم اشغالگر قدس مبارک باد🌺
📌 جنگ اخلاقی
(جنگ، اخلاق، انسانیت)
عملیات «وعده صادق» نشان داد که میتوان جنگید و از حق مشروع خود به طور کامل دفاع کرد و در عین حال، انسانیت و اخلاق را در نظر داشت و آن را رعایت کرد.
#فلسفه_جنگ
#اخلاق
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1767
📌تبلیغ و ساخت فضای خوب زندگی
🔹انسان امروز، انسان جدیدی است با دغدغهها و نیازها و مطالبههای متفاوت از دیروز. به هر دلیلی، خوب یا بد، برای انسان امروز، #دنیا خیلی مهم شده است و میخواهد از زندگی در این دنیا بیشترین بهره و لذت را ببرد. از اینرو، سرمایهداری و بهرمندی حداکثری از دنیا را بزرگترین #حق برای خود میداند و تحقق آن را #عدالت میشمارد. انسان امروز عمده وقت خود را صرف کسب دنیا و جمعآوری پول و سرمایه میکند، گاه این گمشدهی خود را از طریق کار و تلاش و خدمت جستجو میکند و گاه از طرق دیگری همچون دلالی و چاپلوسی و یا زورگویی و عربده کشی. خلاصه عموماً دنبال دنیا و زندگی راحتتر و مرفهتر در آن هستند.
🔸یکی از ویژگیهای انسان امروز، محیطهای متنوع زندگی و کنشگری است. دیگر منزل، تنها تأمین کنندهی همهی نیازهای انسان نیست، پارک، شهربازی، سینما، باشگاه ورزشی، همایش و نشست، تفرجگاه و زیارتگاه و دهها محیط دیگر برای انسان امروز مهم شده است و هر کدام معنای جدیدی یافتهاند و کارویژهی مستقلی در زندگی انسان پیدا کردهاند.
🔹اما نکته مهم این است که هر چه انسان بیشتر دنبال دنیا برود، دنیا بیشتر از او فرار میکند و هر چه بیشتر از نعمتهای آن بهرهمند بشود بیشتر تشنهتر و حریصتر میشود و به آرزوهای طول و دراز مشغول میشود و روز به روز بر تمایزخواهی و تفرد او افزوده تر میشود. زیرا دنیا محل کثرت و تضاد و تزاحم است و همهی نعمتهای آن محدود است. بدین جهت اگر بالاستقلال به آن نظر شود جز زحمت و سختی و تضاد و محدودیت نیست. از اینرو، با رشد اقتصادی و اشتغال بیشتر به دنیا، بحرانهای روحی و روانی بشریت نیز بیشتر میشود و نیاز او به محبت و دوستی آشکارتر میشود. لذا خلأ اصلی بشریت امروز، نیاز به یک فضای ذهنی و روحی آرامش بخش و امیدآفرین است.
🔸انسان امروز، در عین میل به یک زندگی مرفه و بیدردسر، تشنهی محبت و دوستی است. او شیفتهی تشویق و تشجیع، دیده شدن و مهمبودن و حتی ترحّم است هرچند از آن ابا کند و ظاهری خشن و بیعاطفه از خود نشان دهد. انسان امروز نیازمند فضایی ذهنی و احساسی است که در درون آن بتواند بهتر و کمدردسرتر زندگی کند و از نعمتها و خوشیهای روزگار بیشتر لذت ببرد.
🔹براین اساس #تبلیغ_دینی معنای جدیدی پیدا میکند و بدین جهت شیوههای گذشتهی تبلیغ شاید چندان کافی به مقصود نباشد بلکه به خلق راهها و مسیرهای جدید در محیطهای متنوع زندگی انسان نیاز هستیم. تبلیغ دینی نمیتواند از موقف تاریخی انسان و از جهان معنایی و فضای ذهنی انسان امروز بیگانه باشد و نسبت به نیازها، دغدغهها و تلقیهای مخاطب بیتفاوت باشد.
🔸 این نکته را نباید به معنای وادادگی و غربگرایی و تجددزدگی معنا کرد و چنین تلقی شود که باید از اصول معرفت دینی و اهداف تربیت دینی گذر کرد و بر پایه منطق عملگرایی با خوشآمدهای مخاطبان خود را تطبیق کرد. بلکه به معنای فهم بهتر و عمیقتر مخاطب و نیازهای اوست تا از این طریق نقطهی صحیح شروع حرکت و هدایت بهتر مشخص تر شود و برای آن تفکر و اندیشه کرد.
🔹 امروز اولین نیاز و مطالبهی مخاطبان، چگونگی ساخت ذهنی یک فضای خوب برای زندگی بهتر است، فضایی که در آن آرامش و اطمینان، زیبایی و لذت، راحتی و رفاه بیشتر احساس شود و به کاهش دردها و رنجها، غمها و غصهها، سختیها و مرارتها بیانجامد.
🔸 طرح عملیاتی مبلغان دینی و حوزههای علمیه برای پاسخ صحیح و جذاب به این مطالبهی مهم و سرنوشتساز انسان امروز چیست؟ و در رقابت با جنبشهای معنوی نوپدید و روانشناسیهای بازاری و صدها رقیب دیگر چگونه میتوانند مردمان جامعهی اسلامی را نسبت به اصول دینی و ارزشهای اخلاقی و حاکمیت اسلامی مؤمن و امیدوار کنند تا جهش اقتصادی و رشد فرهنگی و اجتماعی را ممکن سازد؟
#انسان_امروز
#دنیا
#تبلیغ
#حوزه
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1768
📌طلیعه فتح
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی در پی پاسخ مقتدرانه نیروهای مسلح علیه اسراییل / این طلیعه فتح است
🔸
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پی عملیات مقتدرانه نیروهای مسلح علیه دشمن صهیونیستی، پیام مهمی صادر نمودند . ↙️ متن پیام معظم له بدین شرح است: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم محصول پر برکت ماه مبارک رمضان، #فتح_الهی است؛ ماهی که در آن قرآن نازل شد و قرآن، جامعه اسلامی را به فتوحات فرا می خواند، دعوت کتاب و سنت الهی این است که ظلم را هیچ ملتی جز ملت زبون و ضعیف و ذلیل قبول نمی کند «لَا یحتمل الضَّیمَ الا الذَّلِیل» احتمال یعنی تحمل، یعنی زیر بار ظلم رفتن، این بیان نورانی امام آن است که ستم را جز ملت زبون و ضعیف، احدی تحمل نمی کند. ماه مبارک رمضان که ماه قرآن بود، ماه عزیز پرور و عزتّمدار بود، یک؛ فتوحات که قرآن وعده می دهد که بخشی از آنها به وسیله این عزیزان ما و این بزرگواران ما و این سرداران ما و این ارتشی ها و سپاهیان گرانقدر ما انجام دادند که حشر همه آنها با خاندان عصمت و طهارت باشد، این #طلیعه_فتح است. در قرآن فرمود فتح قریب داریم، فتح مبین داریم اما ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾. اسراییل جنایتکار باید بداند اینها فتح قریب است از یک سو، فتح مبین است از سوی دیگر، این دو، طلیعه امر را وعده می دهد. اما فتح مطلق که نه به قرب متصف است نه به معیّن بودن متصف است، فتح مطلق است، فتحی است خانمان برانداز، فتحی است که اسراییل را ریشه کن می کند و #غزه و امثال غزه را نجات می دهد و مقاومت را می پروراند و #شهدای_مقاومت را با #شهدای_کربلا محشور می کند، آن فتح مطلق است . در قرآن فتح مطلق مقابل ندارد، اما فتح قریب و فتح مبین چرا، اما فتح مطلق ﴿إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ﴾ هیچ مقابلی ندارد. این عزیزان با دقت نظامی از یک سو، با بررسی همه جوانب امنیتی از سوی دیگر، با هشدارهای قبلی از سوی سوم، با بیان کردن اینکه دیگر بار صهیونیست به فکر جرم و جنایت نسبت به جامعه اسلامی عموماً و غزه و امثال غزه خصوصاً و نظام پر برکت و مقتدر جمهوری اسلامی بالاخص نیافتد، این کارها را دیشب انجام دادند. بنازیم دستی که انگور چید ٭٭٭ مریزاد پایی که در هم فشرد اگر این می است، این شراب طهور است، انگور را همین عزیزان چیدند. با دست این ها فشرده شد، با آن شراب طهور جامعه لذت می برد و #غزه عزیز یک شبی را به آسایش و آسودگی به سر می برد. من مجدداً این بزرگواری را ، این دلیری را، این سلحشوری را به همه مردان و زنان ایران اسلامی تهنیت عرض می کنم و از ذات اقدس الهی مسالت می کنم به همه عموماً، به فرد فرد بزرگوارانی که در این کار عظیم سهمی داشتند خصوصاً، سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند و این نظام اسلامی را از هر گزندی حفظ نماید تا بتوانیم و آن لیاقت را داشته باشیم که به بارگاه و پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، تقدیم کنیم. غفر الله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 📚 پیام تاریخ: 1403/01/26 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی https://eitaa.com/hekmat121/1769
📌 شیوه اصلاح فرهنگ
حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه):
🔹حکایتی از استاد حضرت آیت الله العظمی شاه آبادی
خدا رحمت کند شیخ ما مرحوم آقای شاه آبادی را ـ رضوان الله علیه ـ ایشان به من فرمود که: «در آن زمان شدت، مقابل منزل ما یک دکانی باز شد که مثل اینکه چیزهای خلاف می فروخت، دکان بدی باز شد. من به رفقایم گفتم که شما یکی یکی بروید نهیش کنید. یک روز قریب دویست نفر، یکی یکی صبح رفتند: «سلامٌ علیکم! و علیکم السلام! آقا، این دکان اینجا مناسب نیست» این رد شد، یکی دیگر آمد. تا عصر حدود دویست نفر رفتند به این آدم گفتند. تمام شد. برچید بساطش را.
این نهی وقتی مکرر شد در روح انسان تأثیر می کند. یکی بگوید، ممکن است، خوب، تأثیر کمی بکند. دنبالش یکی دیگر برود بگوید: «آقا نکن این کار را، این کار انصاف نیست. این مردم خونشان را داده اند و حالا شما دارید آنها را در مضیقه می گذارید. این بیچاره ها نمی توانند اینطور اجناس بخرند».
🔸شیوۀ مبارزه با گرانفروشی
اگر بنا بگذارند این جوانهای بازار و آن محترمین بازار بروند پیش آنها یکی یکی از اینها ـ و نهیشان کنند، بگویند نکنید، اگر در یک روز، مثلاً عدۀ زیادی بروند و با ملایمت بسیار به آنها بدون اینکه کلمۀ تندی، زبری، گفته بشود، همان نهیش بکنند. و همان طوری که خدا فرموده است که نهی بکنید مردم را، امر بکنید مردم را، نهیش بکنند از اینکه «این گرانفروشی خوب نیست، نکن شما این گرانفروشی را»، این تأثیر می کند. می تواند بازار؛ اگر همت بکنند دوستان بازاری می توانند با همین نصیحت، با همین نرم گویی، با همین نهی، جلوی اینها را بگیرند؛ و ما نمی خواهیم که با این اشخاصی که برخلاف انصاف [عمل] می کنند، باز با شدت عمل بشود. ما می خواهیم که همه با برادری حل بشود مسائل، با دوستی حل بشود مسائل. و این بهتر همین است که خود بازار، اشخاصی که می بینند که یک فردی خلاف می کند تندروی می کند، میوه ها خیلی گران، فروش می رود، همین، به طور دوستانه بهشان بگویند آقا نکنید این کار را. این ممکن است در آنها ان شاءالله تأثیر بکند و یک بازاری بشود، بازار اسلامی. همان طوری که در یک برهه ای از همین نهضتی که واقع شد، یک حس تعاون بسیار عجیب پیدا شد در مردم.
✍ صحیفه امام ، ج۸ ص۴۶ - ۴۷.
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1770
📌 شناخت صحیح غرب و نفی سلطه طلبی
✍آیت الله العظمی خامنهای:
🔸نفی غرب، به هیچوجه به معنی نفی فنآوری و علم و پیشرفت و تجربههای غرب نیست و هیچ #عاقلی چنین کاری را نمیکند.
🔹نفی غرب، به معنای نفی سلطه غرب است که هم سلطه سیاسی مورد نظر است، هم سلطه اقتصادی و هم سلطه فرهنگی. من در این فرصت اندک، در زمینه سلطه فرهنگىِ غرب چند جمله میگویم، شاید انشاءاللَّه برای شما مفید باشد.
🔹ببینید؛ فرهنگ غرب، #مجموعهای از زیباییها و زشتیهاست. هیچ کس نمیتواند بگوید فرهنگ غرب یکسره زشت است؛ نه، مثل هر فرهنگ دیگری، حتماً زیباییهایی هم دارد. هیچ کس با هیچ فرهنگ بیگانهای اینگونه برخورد نمیکند که بگوید که ما درِ خانهمان را صددرصد روی این فرهنگ ببندیم؛ نه. فرهنگ غرب، مثل فرهنگ شرق، مثل فرهنگ هرجای دیگر دنیا، یک فرهنگ است که مجموعهای از خوبیها و بدیهاست.
🔸یک ملت #عاقل و یک مجموعه #خردمند، آن خوبیها را میگیرد، به فرهنگ خودش میافزاید، فرهنگ خودش را غنی میسازد و آن بدیها را رد میکند. همانطور که گفتم، در این زمینه، بین فرهنگ اروپایی، غرب، امریکایی، امریکایلاتین، آفریقا و ژاپن فرقی نیست و هیچ تفاوتی ندارد و در این حکمی که میگویم، همه یکسان هستند.
🔹ما در مقابل هر فرهنگی که قرار میگیریم، بهطور طبیعی تا آن جایی که میتوانیم، باید #محسّنات آن را بگیریم و چیزهایی که مناسب ما نیست - بد و مضرّ است - و با چیزهایی که به نظر ما خوب است، منافات دارد، آن را رد کنیم. این #اصل_کلّی است.
🔸 منتها در زمینه فرهنگ غربی نکته مهمّی وجود دارد که من دلم میخواهد شما جوانان به این نکته توجّه کنید. فرهنگ غرب - یعنی فرهنگ اروپاییها - عیبی دارد که فرهنگهای دیگر، تا آن جایی که ما میشناسیم، آن عیب را ندارند، و آن «سلطهطلبی» است.
#حکمت_انقلاب_اسلامی
#غرب
#غرب_شناسی
#اجتهاد
#عقلانیت
#اتصال_تاریخی
۱۳۷۷/۱۱/۱۳
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1772
📌 آفت شتابزدگی در تحصیل و نگارش
🔹برخی از طلاب و دانشجویان جوان و دغدغهمند، با شرکت در چند جلسه کلاس فلسفه اسلامی و شنیدن چند جمله از فلسفهی غرب و نحلههای مختلف آن، به سرعت احساس استغنا میکنند و دست به قلم میشوند و به تحلیل و بررسی مکاتب و کشف روابط میپردازند و نهایتا در یک یادداشت ۱۰۰۰ کلمهای یکی را تأیید و دیگر مکاتب را نفی میکنند و یا مدعی جمع میان چند مکتب فلسفی میشوند. گاه خود را علمدار مبارزه با التقاط و انحراف میپندارند و گاه بر نظریهپردازی در علوم انسانی اصرار دارند و دم و دستگاهی راه میاندازند.
🔸 عموم این افراد، محضر استادان عمیق و دقیق حوزه و دانشگاه را به معنای واقعی درک نکردهاند و روی آثار یک فیلسوف و متفکر اصیل، تمرکز نکرده و به یک نظام فکری منسجم و مستدل دست نیافتهاند. بلکه در جلسات کسانی شرکت کردهاند که تخصص لازم را یا ندارند و یا وارد حوزههای غیرتخصصی میشوند و میخواهند شرق و غرب عالم را در یک یا چند جلسه به هم ربط دهند و نسبت به آنها حکم صادر کنند.
🔹 عموم این استادان کمتر طلاب خود را به مطالعهی عمیق آثار متفکران و فیلسوفان دعوت میکنند و کمتر آنها را از شتابزدگی، پرگویی و ادعاهای بزرگ باز میدارند. بلکه آنها را به خود دعوت میکنند و غیرمستقیم، چهرهای استثنایی، نابغه، علامه، کامل، استاد و مرشد برای شاگردان میسازند و آنها را مرید و شیفتهی خود میسازند.
🔸 این رویه، موجب شده است تا استعدادهای فراوان و طلاب و دانشجویانی که هر کدام میتوانند نوید بخش آیندهی بهتر باشند گرفتار شتابزدگی و پرگویی شوند و ادعاهای عجیب و غریبی در حوزه فلسفه و علم مطرح سازند که به همان میزان که برای خودشان جذاب و نوآورانه جلوه میکند نزد دیگران متوهمانه و ناشیانه خوانده میشود.
🔹 بزرگان حکمت و تفکر فرمودهاند که استادان فلسفه و تفکر باید تا میتوانند بر عمق و دقت طلاب و شاگردان خود بیافزایند و آنها را بهگونهای راهنمایی کنند که بر متون، آثار و اندیشههای حداقل یک حکیم و متفکر مسلمان احاطه پیدا کنند و به نظام فکری آن مسلط شوند. این استادان موظف هستند که طلاب را به مطالعه آثار عمیق و دقت در اظهار نظرها دعوت کنند و از شتابزدگی در تحصیل و از پرگویی و حرفهای بیحساب و کتاب در تحقیق باز دارند.
🔸 ما امروز به طلاب و فضلایی نیاز داریم که حداقل به آرا و اندیشههای یکی از #متفکران_اصیل و جامع انقلاب اسلامی به معنای واقعی و به حمل شایع مسلط باشد و دهها مقالهی علمی و پژوهشی در اطراف اندیشه آن متفکران منتخب بنویسد و خود را به استادان حکمت و فلسفه عرضه کند تا اشکالات و نواقص او را متذکر شوند. در این صورت است که طلاب دغدغهمند از این منظر میتوانند به مطالعه و تحقیق در فلسفههای غربی ورود کنند و با عمق و دقت و به صورت تدریجی و مسئلهمحور در حاشیهی حکمت و فلسفه غرب و اندیشهی بزرگان، مطالبی را بنویسند تا تمرینی انجام داده باشند و به ضعفهای خود پی ببرند «تا پخته شود خامی» و «محصول دهد روزی» که وقت آنها فرا میرسد. انشاءالله
🔹 برخی از اساتید برجسته حکمت بارها فرمودهاند: هر طلبه و دانشجوی علاقهمند به حکمت و فلسفه و دغدغهمند نسبت به نقد فلسفه غرب، حتما باید چند استاد مختلف با گرایشهای فکری و تواناییهای متنوع را درک کند و با سبک و روش هریک از آن استادان آشنا شود و از منظر آنها بتواند مسایل فلسفی را فهم و وقایع و رخدادهای اجتماعی را تحلیل و بررسی کند. چرا که درک استادان مختلف، موجب بالندگی فکری و مشاهده حیثیت های گوناگون مسائل و پدیدهها میشود و جلوی حب و شیفتگی افراطی نسبت به یک استاد و همچنین تکبعدی شدن ذهن و تک ساحتی شدن شخصیت انسان را میگیرد.
#تربیت_فلسفی
#روش_تحصیل
#روش_تحقیق
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1774
📌 حد شناسی در تحقیق و پژوهش
🔹یکی از مشکلات تحقیق و پژوهش برخی از طلاب و دانشجویان دغدغهمند ورود به عرصههایی است که تحصیل کافی و مطالعهی انبوه در آن عرصه نداشتهاند و بیشتر به گفتههای دیگران و شنیدهها خود تکیه دارند ولی در عین حال ادعای فهم جامع و نوآورانه در آن عرصهها دارند.
🔸 صرف ورود به عرصههای نوپدید و جدید امر ممدوحی است اما میبایست به این نکته توجه کرد که در چنین اموری حتما باید به متخصص واقعی (و نه خود متخصص پندارها) این عرصهها مراجعه کرد و از آثار متفکران و نویسندگان برجستهی آن استفاده کرد و با استناد دهی صحیح و درست (نه صوری و دروغین)، به نقل و تحلیل نظرات آنها پرداخت. در این صورت خوانندهی فهیم و متفکر میتواند به اینگونه نوشتهها اعتماد کند و از آن بهرهای ببرد.
🔹 این مهم، محصول صفت اخلاقی #حدشناسی و عدم تعدّی از حدود معرفتی و قلمرو دانشی خویش است.
اميرالمؤمنين امام علي (عليه السلام) به زیبایی تمام فرمودند: «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ وَ لَم يَتَعَدَّ طَورَهُ؛
خداوند ، رحمت كند مردى را كه قدر خويش را بشناسد و از حدّ خود درنگذرد!»
🔸 انسان حدشناس، به قلمروهای معرفتی و تخصصهای علمی احترام میگذارد و همواره به متخصصان و دانشمندان برجسته هر عرصهی علمی مراجعه میکند و همواره تلاش میکند با مطالعهی عمیق و تحصیل طولانی مدت، از محضر استادان مختلف با رویکردهای متنوع بهرهمند شود.
🔹 انسان حدشناس، به راحتی درباره هر امری نمینویسد و اگر هم دست به قلم برد در حوزه تخصصی و مطالعاتی خود مینویسد و به بزرگان علم و دانش ارجاعهای واقعی و درست میدهد و نشان میدهد که این سخن او ریشه در کدام کتاب و نظام فکری دارد چون میداند که علم در خلأ به وجود نمیآید و به راحتی حرف نو به چنگ هرکسی در نمیآید، میداند که آنچه امروز نوشته است به تفصیل و یا اجمال از دیگران یاد گرفته و صرفا آنها را بازگویی میکند.
🔸 انسان حدشناس، خود را در معرض نقد و انتقاد استادان قرار میدهد و از نقد و اعتراض آنها استقبال میکند و آن را بزرگترین #هدیه برای خود میداند. هیچ گاه با حب و بغض به نقد نمینگرد. از نقد و اعتراض، عصبانی و رنجیدهخاطر نمیشود و به استاد منتقد، توهین نمیکند. بلکه در اطراف آن نقد و انتقاد میاندیشد برای آن محمل صحیح مییابد و سعی میکند آن نقص را برطرف کند و بر عمق و دایرهی مطالعه و تحقیق خود بیافزاید.
#تربیت_فلسفی
#روش_تحصیل
#روش_تحقیق
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1775