eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
493 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
امام على عليه السلام: ▪️جِماعُ الشَّرِّ في مُقارَنةِ قَرينِ السُّوءِ. ▫️همه ی بدی ها در مجالست با همنشينِ بد است. 📚غررالحكم حدیث4774 🆔@hekmateislami
🔰مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه برگزار می‌کند 💠نشست تحلیل و بررسی نامه امام خمینی (ره) به آخرین رهبر شوروی 🕓 یکشنبه ۱۳ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۰ صبح ▫️لینک شرکت مجازی 👇 https://www.skyroom.online/ch/researchpl/kermanshah 🆔@hekmateislami
⬅️نشست علمی با موضوع «امکان ­سنجی جنسیت ­پذیری تربیت اخلاقی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی» 🔰 رابطه جنسیت و تربیت و به طور خاص تربیت اخلاقی از مسائل مهمی است که بعد از گسترش مطالعات جنسیتی در تیررس و توجه اندیشمندان این حوزه قرار گرفته است. برخی از فمنیست­ها مانند لیبرال­فمنیست­ها با انکار هویت زنانه و مردانه و برساخت دانستن تفاوت­های جنسیتی هیچ جایگاهی برای جنسیت در نظام تربیتی و تربیت اخلاقی قائل نیستند. اگر چه مطالعات جنسیتی چندان مورد عنایت فلاسفه و متکلمان متقدم ما نبوده است اما با تحلیل مبانی این بزرگان می­توان از نردبان بلند مطالعات جنسیتی بالا رفته و برای مشکلات و معضلات این حوزه پاسخ­هایی جستجو کرد. 🔸خواجه نصیرالدین طوسی تصریحی بر تاثیر جنسیت بر تربیت اخلاقی نداشته است، و نفیا و اثباتا در این مورد صحبتی نکرده است زیرا اساسا در آن زمان به شکل کنونی مطالعات جنسیتی مطرح نبوده است. او صرفا در اخلاق ناصری در قسمت تدبیر منزل به برخی اختلافات زنان و مردان پرداخته است، اما با مداقه در ماهیت تربیت اخلاقی پرسشی به ذهن خطور می­کند که آیا در اندیشه این متفکر برزگ اسلامی جنسیت می­تواند به عنوان یک متغیر در تربیت اخلاقی لحاظ شود یا خیر؟ 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
شهید آل هاشم؛ روحانی واقعی و امام جمعه تراز انقلاب؛ آشنایی ما با شهید والامقام آیت الله سید محمد علی آل هاشم به اواخر سال ۱۳۹۶ بر می گردد، یعنی چند ماه پس از انتصاب ایشان به عنوان نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز. در اون مقطع هم درگیر برگزاری همایش ملی حکیم طهران؛نکوداشت آقا علی مدرس زنوزی بودیم و هم در حال برنامه ریزی جهت راه اندازی شعبه جدید مجمع عالی حکمت اسلامی در تبریز، گرچه از مدتی قبل برای راه اندازی شعبه اقداماتی شروع شده بود، ولی بعلت عدم تعامل و همکاری برخی مسئولین محلی، کارها نه سرعت داشت و نه امیدی برای ما جهت تحقق اهداف. با حضور آقای آل هاشم در استان بارقه امیدی بوجود آمد که سفر ایشان از تبریز به قم برای اختتامیه همایش ملی حکیم طهران، امید برای همکاری و فعالیت در آذربایجان شرقی، چند برابر شد. به فضل خدا و با همت و عزم ایشان هم شعبه تبریز فعال گردید که اتفاقا در جلسه ای با حضور ایشان پیشنهاد شد شعبه تبریز تبدیل به شعبه آذربایجان شود، لذا تصویب شد: مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان. همکاری ها و تعاملات بسیار خوب و صمیمی، با برنامه ریزی منظم و دقیقی شکل گرفت. از آبان ۱۴۰۰ که تصمیم به برگزاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی گرفته شد، بسیار جدی همه مسئولین استان را به خط همکاری آورد و دبیرخانه تبریز جهت برنامه ریزی و پوشش برنامه های کنگره در غرب و شمال غرب کشور شکل گرفت که در نهایت برنامه ای بسیار باشکوهی در روز شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با محوریت ایشان در تبریز برگزار و حضور جمع زیادی از فرهیختگان از استان های آذربایجان غربی و اردبیل و حتی کشور ترکیه، حکایت از عزم جدی این عزیز مردمی و سخت کوش داشت. آخرین دیدار ما به عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت،دقیقا یک ماه قبل (۱۸ روز قبل از شهادت) برمی گردد که جلسه مجمع عمومی و انتخابات دومین دوره شورای برنامه ریزی شعبه آذربایجان در دفتر ایشان و با سخنرانی آیت الله هاشم همراه بود. در همان جلسه فراوان مشمول لطف ایشان قرار گرفتم و جملات زیبایی را فرمودند که از آن همه لطف شان همچنان شرمنده هستم. همواره بیاد آذربايجان و تبریز بود، یادم هست ۱۷ آبان‌ ۱۴۰۲ هنگام دیدار دست اندرکاران کنگره علامه طباطبایی با مقام معظم رهبری، صندلی حقیر کنار صندلی این شهید بزرگوار قرار گرفته بود، قبل از ارائه گزارش با همان لحن شیرین و لبخند همیشگی فرمودند: هنگام گزارش برنامه همایش در تبریز را که فراموش نمی کنید و حتما بیان می کنید؟ عرض کردم حتما. یادم نخواهد رفت. نکته حایز اهمیت اینکه آیت الله آل هاشم وقتی وارد جلسات می شدند با هریک از افراد حاضر به مقتضای خودشان بسیار خوش و بش داشتند، شوخی می کردند و متواضعانه با همه برخورد می کردند و احوالپرس.حس صمیمیت، دوستی، صداقت و دوست داشتن فضای مجلس را پر می کرد، از این رو هنگام اعلام جلسات با ایشان، هر یک از اعضا از هر نقطه استان که بود خود را می رساند.در محیط دانشگاه صمیمانه با جوانان، دختران و پسران برخورد می کرد، می ایستاد احوالپرسی داشت، گرم گرفتن با همه افراد، دوری از تکبر و اشرافیت، برخورد صمیمی با همگان، توجه به همه افراد، حضور در میادین مختلف ورزشی، هنری، بازار، مراسمات مختلف ترحیم و شادی مردم، توجه ویژه به خانواده معظم شهدا و جانبازان و رزمندگان و ... از ایشان شخصیتی محبوب و معتمد ساخته بود که افراد بدون وابستگی به جریان حزبی و فکری و سیاسی، آقاسید محمد علی آل هاشم را پدر خود می دانستند و صادقانه مطالبش را پیگیری و اجرا می کردند. رابطه ای مستحکم وجود داشت و وقتی در محفل رسمی و غیر رسمی نام ايشان و حمایت ایشان را بیان می کردیم، تمام قد همگان همکاری می کردند. کاش رسم و راهش الگویی برای همه ما شود. گرچه شهادت اجر واقعی مردان مخلص،صادق، با صفا و خدایی است،اما واقعا این روزها جای ايشان بسیار خالی است. الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ ✍ محمد باقر خراسانی ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ @mbkho1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️نشست تحلیل و بررسی نامه امام خمینی (ره) به آخرین رهبر شوروی 🎙 حجت‌الاسلام حسین صدیقی مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی، دفتر کرمانشاه 🕓یکشنبه ۱۳ خرادماه ۱۴۰۳ 🆔@hekmateislami
معرفت، امری ثابت است نه نسبی ⬅️نشست علمی با موضوع «نقش صورت ذهنی در معرفت حصولی» 🔰حجت‌الاسلام یارعلی فیروزجایی؛ استاد فلسفه حوزه علمیه، با بیان اینکه صورت ذهنی از مفاهیم کلیدی در است، گفت: 🔸در حضوری، صورت ذهنی و ادراکی به میان نمی‌آید مگر در جایی که معلوم، خود صورت ذهنی باشد و نیازی به وساطت صورت دیگری نداشته باشد؛ عموم ادراک را همان صورت ادراکی و ذهنی می‌دانند یعنی اگر به چیزی علم داریم صورتی از آن داریم لذا شرط علم داشتن صورت ذهنی مطابق با واقع است. 🔻وی با بیان اینکه این تعریف در سخنان و و حکمای بعدی و همه فلاسفه اسلامی و فلاسفه غرب تا قرن بیستم آن را پذیرفته‌اند، ادامه داد: 🔹در اسلامی این صورت عرض و کیف نفسانی بود که عارض بر نفس بود ولی ملاصدرا اتحاد عقل و عاقل و معقول و حس و محسوس را مطرح و رابطه صورت با را رابطه اتحاد و نه عرض می‌داند. در فلسفه معاصر غربی و تحلیلی و ذهن معاصر حکمایی هستند که نقشی برای صورت ذهنی در معرفت قائل نیستند. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
رهبر معظم انقلاب: 🔸معنویت، عقلانیت و عدالت، ابعاد اصلی مکتب امام(ره) است. ___________________ 🏴 سالروز ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب امام خمینی رضوان الله علیه تسلیت باد. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔻ما أضَرَّ المَحاسِنَ كالعُجبِ. 🔹هيچ چيز مانند خودپسندى به خوبيها زيان نمى رساند. 📚غررالحكم حدیث۹۴۷۲ 🆔@hekmateislami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️به مناسبت سالگرد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و سالروز قیام پانزده خرداد ⬅️ کلیپ صوتی «امامِ دل‌ها» 🆔@hekmateislami
🔰شروع ثبت نام کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان) ✍استاد حجت‌الاسلام دکتر محمدصادق علیپور 📎حضوری و مجازی 🔹مهلت ثبت‌ نام:۱۶خرداد۱۴۰۳ 🔻لینک ثبت نام: 🌐https://hekmateislami.com/?page_id=14477 🆔@hekmateislami
🔸(دحو)به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محل اصلی اش تفسیر کرده‌اند. 🔹 دحو الأرض (گسترش شدن زمین)؛ روزی است که زمین از زیر کعبه گسترده شد و منظور از گسترده شدن زمین این است که در آغاز آفرینش، تمام سطح زمین به جز محل کعبه را آب های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فرا گرفته بود. در این روز این آب‌ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی‌ها از زیر آب سر برآورده و روز به روز گسترده‌تر شدند تا زمین برای حضور انسان آماده شود. 🆔@hekmateislami
✅ رهبر معظم انقلاب در مواردی برای فلسفه نقش کاشفیت و تقرب نیز بیان کرده‌ است. حجت‌الاسلام دکتر محسن قمی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: ❓دیدگاه رهبر معظم انقلاب پیرامون فلسفه چیست؟ آیا ایشان نگاهی کاربردی به فلسفه داشته و آن را فقط برای دفع شبهات مفید می‌دانند؟ 🔸به نظر من چنین استنادی به رهبر معظم انقلاب اشتباه است. چراکه کار تبیین هستی یا همان موجود بما هو موجود است و در این میان دفع شبهات یک امر فرعی به حساب می‌آید. اگرچه یکی از کمک‌هایی که فلسفه به ما می‌کند، در همین موضوع است. نگاه کاربردی داشتن به فلسفه یعنی فلسفه را از ماهیت اصلی خود منسلخ و جدا کردن. در حالی که حضرت آقا بارها تاکید کرده‌اند که اگر دین درست تبیین شود، مردم از آن تبعیت می‌کنند و این سخن برگرفته از همان روایتی است که می‌فرماید: «لو علم الناس محاسن کلامنا لاتّبعونا» لذا نگاه ایشان به فلسفه، نگاه تبیین و تعمیق اندیشه دینی است. 🔹لذا کار اصلی فلسفه یک کار ایجابی است، نه سلبی و این‌که منحصر به پاسخگویی به باشد. از این رو ایشان در مواردی برای فلسفه نقش کاشفیت و تقرب نیز بیان کرده‌ و در همان دیدار که به تأسیس مجمع عالی حکمت اسلامی انجامید، فرمودند: «هدف از فلسفه نزدیک کردن انسان به خدا و تعمیق اندیشه‌هاست.» این سخن به خوبی نشان می‌دهد که ایشان چه جایگاهی برای فلسفه قائل هستند. ایشان همچنین تأکید کردند که نباید از مرکزیت و مرجعیت فلسفه بیافتد و باید همچنان قطب اصلی فلسفه اسلامی باقی بماند. 🆔@hekmateislami
1_1044985415.pdf
1.03M
💢متنِ کامل وصیت‌نامه الهی_سیاسی امام خمینی ▫️رهبر انقلاب اسلامی: بروید «وصیت‌نامه امام» را بخوانید. امامی که دنیا را «تکان» داد، امامی است که در این «وصیت‌نامه» منعکس است. 🆔@hekmateislami
امام علی عليه ‏السلام: 🔹الغِلُّ يُحبِطُ الحَسَناتِ. 🔸كينه، كارهاى نيک را از بين مى ‏برد. 📚غررالحكم حدیث642 🆔@hekmateislami
🔰نهضت پانزده خرداد آیت‌الله خامنه‌ای: 🔸حرکت طبیعىِ قیام ۱۵ خرداد به آن چیزی رسید، به آن واقعیتی منتهی شد که امروز تمام دنیای کفر و الحاد را متوحش کرده است و سردمداران استکبار جهانی را به دفاع از خود واداشته است. ما امروز مرهون قیام ۱۵ خردادیم. 🆔@hekmateislami
🔰 فلسفه الهی، علوم مرده را زنده می‌کند آیت الله جوادی آملی: فلسفه الهی، علوم مرده را زنده می‌کند و آن علم زنده را به حرکت در مسیر حق وا می دارد. پس اولین رسالت الهی، همانا تربیت، احیا و تهذیب علوم است. آنگاه در سایه این حرکت، فلسفه عملی هم سامان می‌پذیرد. 🆔@hekmateislami
🔰همایش ملی تربیت در تراز مهدویت 🎤سخنران ویژه همایش آیت‌الله‌ محمدجواد فاضل لنکرانی 🗓 شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ ساعت۸:۳۰ تا ۱۲ 🏢 سالن همایش‌های دانشگاه دامغان 🆔@hekmateislami
🔰راز ماندگاری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «راز پُرشکوه و افتخاربخشِ این نظام و ماندگاریِ این نظام همین دو کلمه است: یعنی «جمهوری» و «اسلامی». کار بزرگ امام بزرگوار ما این بود که این فکر را، این نظریّه را خلق کرد، آن را وارد میدان نظریّه‌های سیاسی گوناگون کرد، بعد به آن تحقّق بخشید، عینیّت بخشید. کار بزرگ امام این است.» 🆔@hekmateislami
امام رضا عليه السلام: 🔸خَيرُ مالِ المَرءِ ذَخائِرُ الصَّدَقَةِ. ◽️بهترين دارايى انسان، اندوخته هاى صدقه است. 📚ميزان الحكمه جلد11 صفحه 179 🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 l 🔰 از حوادث زندگی به سوی خدا فرار کنید... آیت‌الله شیخ یحیی انصاری شیرازی: 🔸جوان های عزیز و محترم؛ حالا وقت این است که، دقت بفرمایید؛ به مقام آرامش برسید، آرامش الی الله، از حوادث زندگی به سوی خدا فرار کنید. هیچ کنجی بی‌ دد و بی‌ دام نیست جز به خلوت گاه حق آرام نیست 🆔@hekmateislami
🔰لیست دروس ارائه شده در کانال «رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی» ▫️اسفار جلد اول؛ استاد فیاضی ▪️شرح نهج‌البلاغه؛ استاد تحریری ▫️تمهید القواعد؛ استاد رمضانی ▪️اشارات نمط 4 و 5؛ استاد حشمت پور ▫️اسفار جلد 8؛ استاد یزدان‌پناه ▪️شرح چهل حدیث؛ استاد ضرابی ▫️شرح چهل حدیث؛ استاد تحریری ▪️بدایة‌الحکمة؛ استاد امینی‌نژاد ▫️اسفار جلد اول؛ استاد مهندسی ▪️فرق انحرافی معاصر؛ استاد رضانژاد ▫️نفس شفا؛ استاد یزدان‌پناه ▪️بررسی فلسفه غرب کانت؛ استاد محمد‌رضایی ▫️علم دینی؛ استاد پارسانیا ▪️نقد و بررسی فلسفه غرب دکارت؛ استاد قمی ▫️ایده آلیسم آلمانی هگل؛ استاد طالب‌زاده ▪️تفسیر المیزان(سوره حمد)؛ استاد غروی ▫️و.... 📲برای دریافت فایل دروس اساتید به کانال رسانه بپیوندید. 🆔@hekmateislami
تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است استاد احمد عابدی: 🔸درباره اهمیت و ضرورت در حوزه (علمیه) در آن جلسه خدمت مقام معظم رهبری هم عرض کردم، مهم‌ترین ویژگی حوزه های شیعه در برابر دیگر حوزه ها، عقل گرایی است. در عین احترام و ارزشی که به علوم نقلی قائل هستیم، ولی اساساً تفکر عقلی، همیشه مخصوص شیعه بوده است، لذا هر چه فیلسوف شیعی و عرفای سراغ داریم، همه پیرو مکتب اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام و با تفکر عقلی بوده‌اند. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹البِشرُ يُطفي نارَ المُعانَدَةِ. 🔸خوش رويى، آتش عناد و خيره سرى را خاموش مى كند. 📚غررالحكم حدیث۵۶۱ 🆔@hekmateislami
⬅️ اولین جلسه کارگاه تربیت مربی فابک (فکرورزی اسلامی برای کودکان) صبح امروز به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. 🆔@hekmateislami
👈 علم‌گرایی افراطی، مبنای اصلی نظریه هاوکینگ است نشست علمی «نقد و بررسی نظریه«اِم استیون هاوکینگ»» برگزار شد. 🔻استیون هاوکینگ قائل به فیزیک کوانتوم کپنهاگی است و نظریه «ام» را هم تحت این بحث ارائه کرده است. ⬅️ هاوکینگ در کتاب طرح بزرگ با صراحت می‌گوید مرده است و کاری که فلاسفه بر عهده داشتند نتوانستند انجام دهند و الان سؤالاتی وجود دارد که خود فیزیکدانان باید جواب دهند. ▫️مبنایی‌ترین مؤلفه در نظریه ام علم‌گرایی و انحصار روش تجربی است. نقد ما این است که چرا باید راه‌های معرفت و شناخت دیگر را بر روی خودمان ببندیم و خود را در دستیابی به علوم محدود کنیم و قائل به مرگ فلسفه شویم. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید 🆔@hekmateislami