eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
495 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ احوال روانی و شرایط روان‌شناختی نیز در پدیدایی و عمق تجربه‌های دینی مؤثر است ▫️پایه‌های زیستی در تجربه دینی قابل انکار نیست، اما بحث در این است که آیا می‌توان تجربه دینی را صرفاً به عوامل زیستی و فیزیولوژیک تقلیل داد؟ بر اساس شواهد تجربی و بیان‌های فیلسوفان اسلامی در این مقال پاسخ سؤال منفی است. اوضاع و احوال روانی و شرایط روان‌شناختی نیز در پدیدایی و عمق تجربه‌های دینی مؤثر است. صفای باطن، ریاضت‌های علمی و عملی، تهذیب نفس، مراقبه، ذکر و... از جمله این شرایط است. 📚 موضوع مقاله: روان‌شناسی تجربه دینی 🖋مسعود آذربایجانی 🆔@hekmateislami
مبارزه با استعمار و انطباق با شریعت؛ مهمترین ویژگی‌های مکتب عرفانی نجف ⬅️ نشست علمی با موضوع «طریقه و روش سلوکی مکتب عرفانی نجف و تصوف در تونس» 🔰حجت‌الاسلام داود حسن‌زاده؛ استاد عرفان و فلسفه حوزه و دانشگاه بیان اینکه از دوره صفویه به بعد جریانی در دل تصوف شیعی شکل گرفت که کمتر از آن به عنوان تصوف یاده شده است، گفت: 🔸آقامحمد بیدآبادی متوفای ۱۱۹۸ هجری قمری از جمله بزرگترین شخصیت‌های بعد از دوره صفویه است؛ او شاگردان متعددی دارد و مدرسه تعلیمی او در اصفهان شکل گرفته است؛ از مهمترین شاگردان ایشان در اصفهان سیدرضی لاریجانی است. مرحوم سیدرضی یک تمام عیار و یک عارف به تمام معنا بوده است. سیدرضی و برخی هم‌کلاسی‌های ایشان به تهران هجرت کردند و مکتب تهران را تاسیس کردند که مدرسه اصفهان و تهران هر دو عرفانی بودند و کتب اهل تصوف مانند در آن تدریس می‌شده است. 🔹حسن‌زاده ادامه داد: آقا محمد قمشه‌ای از مهمترین شاگردان مکتب تهران است که مرحوم آخوند کاشی و میرزاهاشم اشکوری از بزرگترین شاگردان ایشان بود؛ آیت‌الله شاه‌آبادی هم از مهمترین شاگردان میرزاهاشم اشکوری در این مکتب شد و آیت‌الله شاه‌آبادی استاد عرفان حضرت امام خمینی(ره) بود. ▫️وی با بیان اینکه در همین محدوده زمانی مکتب عرفانی نجف در این شهر شکل گرفت، تصریح کرد: این مکتب عرفانی نجف از شخصیت والامقامی به نام سیدعلی شوشتری آغاز شده است. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
💢فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد آیت‌الله انصاری شیرازی: 🔸فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود. فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند. 📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷ 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹أكثِرْ صَمتَكَ يَتَوفَّرْ فِكرُكَ، و يَستَنِرْ قَلبُكَ، و يَسلَمِ النّاسُ مِن يَدَيكَ . 🔅بسيار خموشى گزين تا انديشه ات بارور شود و دلت روشنايى گيرد و مردم از دست تو در امان مانند. 📚 غررالحكم حدیث3725 🆔@hekmateislami
🔰امام خمینی به تفكر مشائی چندان دل‌بستگی نداشت 🔹بنا به گفته مهدی حائری امام به تفكر مشائی چندان دل‌بستگی نداشت، اما به حكمت اشراقی سهروردی تعلق خاطر داشت. حكمت متعالیه را نیز بر مشرب عرفانی تفسیر می‌كرد. امام به طبیعیات و نجوم جدید توجه داشت و فلكیات قدیم را اباطیل می‌دانست. 🔸امام با اینكه مشرب مشائی را نمی‌پسندد، اما ابن‌سینا را بزرگ می‌شمارد. آشتیانی در این باره می‌نویسد: «استاد نامدار و وحید عصر ما در علوم نقلیه و عقلیه و مآرب ذوقیه، امام عارف، حضرت آیت‌الله العظمی آقای خمینی تصریح فرموده‌اند: ایرادات مختلفی به شیخ در حكمت الهیه وارد است، ولی با این حال در بین ارباب نظر و تحقیق (لَم یكُن لَهُ كُفُوًا اَحَد) .» 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، ص26 🖋 محمد فنایی اشکوری 🆔@hekmateislami
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۴۰) منتشر شد ▫️تقریری نو از نظریه «بازگشت علم حصولی به علم حضوری» علامه طباطبایی / حسام یزدی، احسان کرمانشاهانی ▫️بررسی و نقد بیرونقانگاری دين در نگرش هراری / محمد عباسی، حسن عبدی ▫️نقد کفایت نظریه بقچه‌ای ذهن در تبیین «این‌همانی شخصی» / محمدحسن فاطمی‌نیا ▫️کاوشی در منشأ تصدیق اولیات / احمد ابوترابی واکاوی تردیدزایی بر انگارۀ تشکیک وجود و پیامد آن در تعلیم و تربیت / محمدرضا ارشادی‌نیا ▫️بررسی انتقادی ادله مخالفان مسأله «توجیه وسیله توسط هدف» / رامین عزیزی جهانگیر مسعودی سید مرتضی حسینی شاهرودی ▫️تبیین وجه اشتراک توحید و الحاد در برهان نظم طبیعتشناختی: تتمیم معرفتبخشی برهان نظم طبیعتشناختی / طیبه خسروی ▫️نقد نظریه آلستون درباره انتساب حقیقی مفاهیم ذهنی و عملی به خدا از منظر مبانی ملاصدرا / مصطفی ایزدی یزدان آبادی ▫️تقریری نوین از نظریه تبیین علّی از کنش ارادی / مهدی عبدالهی ، سید حمیدرضا حسینی ▫️کاربرد منطق در کشف برهان «امکان و وجوب» و «امکان فقری» بر اثبات وجود خدا در قرآن / احمد ملکی ▫️تجلی عشق حقیقی در نفس ناطقه از منظر شهابالدین سهروردی، با تأکید بر رساله مُونس العُشاق / فرخنده منصوریان، سید سعید لواسانی، حسین یزدی 🌐 فصلنامه حکمت اسلامی ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ https://hekmateislami.com/?page_id=3622 🆔@hekmateislami
▫️سئِلَ الاْمامُ الْحُسَینُ علیه السلام عَنِ الاْدَبِ، فَقالَ: هُوَ اَنْ تَخْرُجَ مِنْ بَیتِک، فَلا تُلْقِی اَحَداً اِلاّ رَأَیتَ لَهُ الْفَضْلَ عَلَیک. 🔸از امام حسین علیه السلام معنای ادب را پرسیدند؟ امام علیه السلام فرمود: (ادب) آن است که از خانه که خارج می شوی به هرکسی برخورد می کنی او را برتر از خود بینی (یعنی همیشه دیگران را از خود بهتربینی و احترام آنها را نگهداری). 📚موسوعة کلمات الامام الحسین علیه السلام، ص 910 🆔@hekmateislami
❇️ وضعیت فلسفه در حوزه آیت‌ﷲ سید محمد غروی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: ❓حضرت‌عالی وضعیت فلسفه در حوزه علمیه کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ ◽️وضعیت در حوزه خوب است و اساتید خوبی هم پرورش پیدا کرده‌اند و مسلط بر افکار هم فیلسوفان پیشین مثل مشا و اشراق و هم فلسفه متعالیه هستند. الآن فلسفه، جدای از این‌که از جمله‌ی درس‌های تخصصی حوزه است، به شکل‌های مختلفی نیز در این نهاد علمی، ارائه می‌شود. اضافه بر این‌ها، روی ـ مانند فلسفه علم، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه روانشناسی، فلسفه فقه و اصول و اخلاق ـ کار و سرمایه‌گذاری می‌شود. در مجموع، فلسفه در حوزه رشد خوبی داشته است. 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ با ارجاع مفاهیم فلسفی به علم حضوری، قضایای برآمده از این دسته مفاهیم ضمانت صحت می‏‌یابد ▫️از مباحث مهم معرفت‌‏شناسی، مبنا پیدا کردن برای علم و معرفت است؛ مبنایی که ضمانت صحت داشته باشد و ضمانت آن ذاتی باشد و از غیر کسب نکرده باشد. 🔸از جمله این مبناگروی، ارجاع علوم حصولی به علم حضوری است که از سوی مرحوم علامه‌طباطبایی برجسته و تبیین شد و دستاوردهای مهم معرفت‏شناسی دارد؛ به ‏ویژه با توجه به توسعه آن از سوی شاگردان ایشان همچون شهید مطهری. 🔹از جمله این ارجاعات، ارجاع مفاهیم فلسفی به علوم حضوری است که مفهوم علت و معلول از این دسته مفاهیم است؛ مفاهیمی که از سوی هیوم ساخته ذهنی و از سوی کانت قالب ذهنی پنداشته شد و معرفت‌‏شناسی را به سمت شکاکیت و نوعی نسبیّت کشاند. 👈با ارجاع این دسته از مفاهیم به علم حضوری، قضایای برآمده از این دسته مفاهیم ضمانت صحت می‏‌یابد و می‌تواند ناظر به واقع باشد؛ هر چند بدون این ارجاع نیز اصل علیّت و بدیهیات اولیه بشر قابل دفاع است که نوشتاری جدا می‌طلبد و اصل مطلب در کلمات فارابی آمده است. 📚 موضوع مقاله: ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی 🖋حسن معلمی 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹زَوالُ النِّعَمِ بِمَنعِ حُقوقِ اللّهِ مِنها، وَالتَّقصيرِ في شُكرِها. 🔸اگر حقوق خدا در نعمت ها ادا نشود و در شكرگزارى شان كوتاهى گردد، آن نعمت ها ستانده مى شوند. 📚غررالحكم حدیث5475 🆔@hekmateislami
🔰ابن رشد از انتقادات خود قصد ویران سازی اساس فلسفه را نداشته است استاد علی زمانی قمشه‌ای، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸ابن رشد گرچه اعتراضاتی بر بسیاری از مقدمات عقلی و آرای حکمای مسلمان وارد کرده است، با این همه وی از بزرگترین مدافعان فنّ فلسفه و برهان است. او از این انتقادات خود قصد ویران سازی اساس فلسفه را نداشته بلکه به منظور استوار داشتن بنیان و اصول آنان بوده است. 👈ابن رشد چندین بار در تهافت ابراز داشته که ادلّه‌‏ی فلاسفه در مسایلی همچون قدیم و ازلیت عالم، مادّه، مبدأ سببیت طبیعی اشیا، خلود وجاویدان بودن نفس از ادلّه‌‏ی متکلّمان اطمینان آورتر است. 🆔@hekmateislami
امام باقر عليه السلام: ▪️إيّاكَ و الكَسَلَ و الضَّجَرَ؛ فإنّهُما مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ، مَن كَسِلَ لم يُؤَدِّ حَقّا، و مَن ضَجِرَ لم يَصبِرْ على حَقٍّ. 🔹از تنبلى و بى حوصلگى بپرهيز؛ زيرا اين دو، كليد هر بدى مى باشند و كسى كه تنبل باشد، حقّى را نگزارد و كسى كه بى حوصله باشد، بر حق شكيبايى نورزد. 📚تحف العقول صفحه295 🆔@hekmateislami
☑️ نقش عزاداری ها در اسلام شناسی آیت‌الله مصباح یزدی: 🔹اگر اسم شهادت سیدالشهدا و مجالس عزاداری حسینی در این کشور نبود، معلوم نبود من و شما چه اندازه از اسلام خبر داشتیم و یا اسلام داشتیم یا نه. این‌ها [به برکت] زنده داشتن یاد سیدالشهدا است. 🆔@hekmateislami
قال المهدی علیه‌السلام: 🔅برای تعجیل فرج بسیار دعا کنید که گشایش کارهای شما در آن است. 🔹و أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُمْ. 📚کمال‌الدین، ج ۲، ص ۴۸۵. 🆔@hekmateislami
نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️جمله معروف و مشهور « إذا ظهرت الحقايق بطلت الشرايع» هرگز به معنای رفع تکلیف در این دنیا نیست ▫️در بین سخنان اهل معرفت یا اشعار شاعران ، گاه ابیات و عباراتی به چشم می‌خورد که اگر معنای آنها شرح و توضیح داده نشود و مقصود گوینده کلام به‏خوبی تبیین نگردد، به‏صورت آموزه‌ای مخالف با دستورات مقدس جلوه‌گر می‌شود. از جمله این عبارات که موجب گردیده برخی از علمای دین، عارفان راستین را به و شریعت‏گریزی متهم سازند، جمله معروف و مشهور « إذا ظهرت الحقايق بطلت الشرايع» است. 🔹مدعای ما این است که این عبارت و عبارت‌هایی از این دست، هرگز به معنای رفع در این دنیا نیست، بلکه مقصود از این عبارت، همان معنایی است که از برخی آیات و روایات استفاده می‌شود؛ یعنی تا وقتی مرگ فرا نرسیده و هنوز حجاب دنیا از جلو دیدگان برطرف نگشته و پرده‌ها کنار نرفته، شرایع اعتبار دارند و انسان می‌تواند بر اساس آنها در طریقت قدم نهاده و بدین‌گونه مقدمات قرب و وصول خویش را به حقیقت فراهم آورد؛ لیکن وقتی مرگ او فرا برسد و حجاب‌ها و پرده‌ها از جلو چشمانش کنار روند، شرایع برای او اعتباری ندارد و دیگر نمی‌تواند کاری انجام دهد، بلکه او می‌ماند و اعمالی که انجام داده است. 📚 موضوع مقاله: بررسی مسئله «ظهور حقایق و بطلان شرایع» در عرفان اسلامی 🖋حسن رمضانی 🆔@hekmateislami