eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
566 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #علامه_مصباح‌یزدی #حکمت_عملی ⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی حکمت عملی 💠جمع غایت انگاری حب ذا
💠در نگاه آیت‌الله مصباح، حب ذات، علت غایی افعال اختیاری انسان است ⬅️ نشست علمی با موضوع «جمع غایت انگاری حب ذات با قرب گرایی (مقایسه دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره با دیدگاه های رقیب)» 🔰حجت‌الاسلام جواد دلپذیر با بیان اینکه از منظر آیت‌الله مصباح، علت غایی و نهایی در سلسله علل، حب ذات است یعنی فاعل مختار هر کاری انجام دهد برای خودش و کمال و حفظ خودش انجام می‌دهد، گفت: 🔸از نظر ایشان کمال نهایی در قرب به خداوند است و باید توجه کنیم نیت در ارزش اخلاقی خیلی مؤثر است بنابراین ارزش اعمال اختیاری انسان وقتی است که خالصانه و با نیت قرب خدا انجام شود. 🔹وی با طرح این پرسش که آیا از منظر حکمت عملی می‌توان افعال را برای قرب به خدا و رضایت خدا انجام داد و اگر بله آیا در تنافی با حب ذات نیست، تصریح کرد: اگر ما در بحث هستی‌شناسی پذیرفتیم علل غایی و نهایی در تمامی افعال، حب ذات است پس در همه اعمال وجود دارد لذا آیا با قرب به خدا جمع می‌شود؟ در اینجا چند نکته باید متذکر شویم؛ اول اینکه از نظر علامه مصباح، حب ذات علت نهایی است؛ نکته دوم اینکه کمال هم قرب الهی و مطلوب به ذات است و نکته سوم هم راه حل برای جمع بین غایت‌انگاری و کمال نهایی قرب به خدا. ◽️پژوهشگر فلسفه اسلامی با بیان اینکه از منظر علامه مصباح، حرکت به سمت کمال است، اضافه کرد: چون انسان عین ربط به خدا در هستی‌شناسی است هر اندازه توجه بیشتر به عین‌الربطی داشته باشد به همان میزان به خدا نزدیکتر خواهد شد. 📝برای مطالعه گزارش نشست، کلیک کنید. 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #علامه_مصباح‌یزدی #فلسفه_حقوق ⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی فلسفه حقوق 💠تأملی بر تأثیر ان
1403-10-20.mp3
28.02M
⬅️نشست «تأملی بر تأثیر اندیشه‌های علامه مصباح بر نظام فلسفه حقوق اسلامی: رویکردها و چالش‌ها» 🎤حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر امین رضا عابدی‌نژاد 🎤حجت‌الاسلام جناب آقای دکتر رضا آذریان 🔻دبیرعلمی: ✍️حجت‌الاسلام دکتر محمد حسینی 🆔@hekmateislami
💠جلسه ظرفیت‌سنجی حکمی همدان برگزار شد. در این جلسه، نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم همدان، آیت الله‌شعبانی، مدیر موسسه کلامی احیاء همدان حجت‌الاسلام علینقی، اساتید منتخب حکمی حوزه و دانشگاه همدان، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی قم جناب آقای خراسانی، مسؤل گروههای علمی مجمع جناب آقای حیدرهایی و مدیر مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه حجت‌الاسلام صدیقی حضور داشتند. ⬅️این جلسه چهارشنبه ۱۹ دی در موسسه کلامی احیاء همدان به درخواست جمعی از اساتید و فعالین علوم عقلی جهت راه اندازی دفتر مجمع عالی در همدان برگزار گردید. 🆔@hekmateislami
امام کاظم علیه‌السلام: ✍️ دنیا به آب دریا می‌ماند که هر چه تشنه از آن بنوشد، تشنه‌تر می‌شود تا سرانجام او را می‌کٌشد. 📚 میزان الحکمه جلد 4 صفحه 130 🆔@hekmateislami
ملاصدرا تلائم دلنشینی از فضای وحی، عقل، کشف و عرفان را ارائه کرده است استاد حجت‌الاسلام امینی‌نژاد: ▫️در سنت غربی بین حوزه‌های مختلف شناختی تناقض وجود دارد و یک راه و دل یک راه دیگر و وحی راه دیگری را پیشنهاد می‌دهد، ولی ملاصدرا تلائم دلنشینی از فضای وحی، عقل، کشف و را ارائه کرده است. 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#بزرگداشت #علامه_مصباح‌یزدی #معرفت_شناسی ⬅️ مصباح حکمت 🔰گروه علمی معرفت‌شناسی 💠بررسی رابطه بارور
✅علامه مصباح عنصر باور را در تعریف معرفت مخدوش می‌دانند ⬅️ نشست علمی با موضوع «بررسی رابطه باور و معرفت با تأکید بر آراء استاد مصباح یزدی(ره)» 🔰دکتر حسن عبدی؛ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه عموم معرفت‌شناسان غربی تعریف «باور صادق موجه» را در تعریف معرفت مورد اهتمام قرار داده‌اند، گفت: 🔸در صورت‌بندی این تعریف گفته شده است تعریف در صورتی که باور، صادق و موجه باشد لذا هر کدام از این‌ها فقط شروط لازم هستند و زمانی که ضمیمه شوند معرفت ایجاد می‌شود. این تعریف سه جزیی تا مدت‌ها مورد اعتنای معرفت‌شناسان قرار گرفت تا اینکه یکی از اندیشمندان این پرسش را مطرح کرد که آیا باور صادق موجه، معرفت است؟ پس موارد نقض را باید چه کنیم؟ 🔹وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی چالشی برای این تعریف بیان کردند و یکی از نکات ابتکاری خودشان را به عرصه و معرفت ارزانی فرمودند و اذعان کردند اینکه بخواهیم عنصری به نام باور را در تعریف معرفت اخذ کنیم محل بحث است و می‌توان آن را رد کرد و تاکید دارند که باور مدخلیتی در معرفت ندارد. استاد مصباح از اساس منکر شدند که عنصر باور در صورت‌بندی معرفت مدخلیت دارد. 🌐مطالعه مشروح گزارش این نشست 🆔@hekmateislami
🔔فصلنامه حکمت اسلامی(۴۲) منتشر شد ▫️سریان تجرد در مادیات از منظر ملاصدرا / خدیجه سپهری، عباس قربانی، حمید ملک‌مکان ▫️تأملی بر حقیقت اختیار در عرفان اسلامی / مجید احسن، محمد لطفی ▫️بررسی مقایسه‌ای ادراک حسی در دیدگاه ابن‌سینا و شیخ اشراق و صدرالمتألهین / سجاد رضایی ▫️تفسیر مشائی از فاعلیت و تأثیرآن در هستی‌شناسی، خداشناسی و انسان‌شناسی / حسین پژوهنده، رضا رمضانی ▫️نقد و بررسی ادله امتناع تکامل برزخی نفس / سینا علوی‌تبار، سیدجعفر مسأله‌گو ▫️اعتبار سنجی برهانِ وجودی بر مبنای حکمت اشراقی و حکمت متعالیه / عسکری سلیمانی امیری ▫️روش گذر از نفس‌شناسی حصولی به نفس‌شناسی شهودی در سیره علمی ـ سلوکی علامه حسن‌زاده آملی / علی فضلی ▫️درآمدی بر نظریه‌های مشروعیت عقلانی / حمزه‌علی وحیدی‌منش ▫️بررسی تناظر دیدگاه ملاصدرا و ابن‌عربی در مسأله علم الهی به ذات / سید احمد غفاری قره باغ ▫️عینیت محتوایی صدور فلسفی، تجلّی عرفانی و خلقت قرآنی در رابطه میان حق و خلق / حسن رمضانی، احمد ملکی ▫️انحاء تأثیر گزاره‌های برخاسته از تجربه بر الهیات بالمعنی الاعم / احمد میرزائی 🌐 فصلنامه حکمت اسلامی ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ https://hekmateislami.com/?page_id=3622 🆔@hekmateislami
امام على عليه‌السلام: 👈مَن أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ، و فَهِمَ ما لم يَكُن يَفهَمُ. ▫️هر كه در آنچه آموخته است بسيار انديشه كند، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمى فهميده است، بفهمد. 📚غررالحكم؛ حدیث۸۹۱۷ 🆔@hekmateislami
به اعتقاد ما که طرفدار فلسفه الهی هستیم حکمت همان الهیات است استاد محمدحسین حشمت پور: ❓یک بحث لفظی قدیمی داریم درباره تفاوت و حکمت. حکمت کلمه‌ای قرآنی است اما فلسفه واژه‌ای یونانی است. غالباً این دو را مترادف به کار می‌برند. شما بین این دو چه فرقی می‌بینید. حکمت از نظر شما چیست؟ فلسفه چیست؟ و فرق آنها چه هست؟ 🔹پیش خود فکر می‌کنم «حکمت» قسمت الهی فلسفه است، به خصوص اخص. ولی فلسفه جامع علوم است که طبیعیات و منطق را هم شامل می‌شود. فلاسفه گفته‌اند که فلسفه ما عام است. بعدها به مرور از هم جدا شدند. به عنوان مثال، طبیعیات داخل فلسفه بود الان هم هست اما طلبه‌ها بیشتر به سمت الهیات می‌روند. ❓نسبتی بین این حکمت و آن حکمتی که قرآن می‌گوید می‌توان برقرار کرد؟ یا حکمت قرآنی چیز دیگری است؟ 🔸به اعتقاد ما که طرفدار فلسفه الهی هستیم حکمت همان الهیات است. اما چنین می‌توان گفت که افاضه الهی است؛ نه این حکمتی که ما می‌خوانیم بلکه حکمتی که خدا به ما یاد می‌دهد. من اصلاً اعتقاد ندارم به اینکه من درس خوانده باشم چون هر چیزی خواندم همین کتاب‌ها بوده. آن چیزی که خدا به من داد فکر می‌کنم چیزهای دیگری است. 🆔 @hekmateislami
🔰گروه علمی فلسفه، جلسه ۲۳۷ 🔹نقد و بررسی اشکالات استاد مصباح به دو برهان صدرالمتالهین در اثبات اتحاد عالم و معلوم 🎤دکتر محمدهادی توکلی 🗓 چهارشنبه۱۴۰۲/۱۰/۲۶، ساعت ۱۹ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰،فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 💻 لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/g.falsafe 🆔@hekmateislami