#اهل_بیت
#قرآن
#ذکر
#خاص
#ثقلین
تفسير کنز الدقائق و بحر الغرائب ج ۷، ص ۲۱۴
امام صادق (علیه السلام)
محمّد بن الحسين و غيره ، عن سهل ، عن محمّد بن عيسى و محمّد بن يحيى و محمّد بن الحسين جميعا، عن محمّد بن سنان ، عن إسماعيل بن جابر و عبد الكريم بن عمرو ، عن عبد الحميد بن أبي الدّيلم ، عن أبي عبد اللّه - عليه السّلام - و نقل حديثا طويلا. و فيه يقول - عليه السّلام-: و قال اللّه - عزّ و جلّ-: فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ . قال: الكتاب [هو] الذّكر . و أهله آل محمّد - عليهم السّلام -. أمر اللّه - عزّ و جلّ - بسؤالهم، و لم يؤمروا بسؤال الجهّال. و سمّى اللّه - عزّ و جلّ القرآن - ذكرا، فقال - تبارك و تعالى-: وَ أَنْزَلْنٰا إِلَيْكَ اَلذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّٰاسِ مٰا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ .
#اهل_بیت
#قرآن
#ذکر
#خاص
#ثقلین
بصائر الدرجات في فضائل آل محمد علیهم السلام ج ۱، ص ۴۳
امام باقر (علیه السلام)
حَدَّثَنَا اَلْعَبَّاسُ بْنُ مَعْرُوفٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ« فَسْئَلُوا أَهْلَ اَلذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لاٰ تَعْلَمُونَ » قَالَ اَلذِّكْرُ اَلْقُرْآنُ وَ نَحْنُ أَهْلُهُ .
🔹ودر روایاتی دارد محمد صلوات الله علیه وآله ذکر است وما اهل الذکریم..
#ثقلین
#اهل_بیت
#اباعبدالله
#زیارت
عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا مِنْ أَحَدٍ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِلَّا وَ هُوَ یَتَمَنَّى أَنَّهُ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع لَمَّا یَرَى لِمَا یُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ مِنْ کَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ
از امام صادق علیه السلام روایت شده است: هیچ کس نیست در روز قیامت مگر اینکه آرزو می کند ای کاش امام حسین علیه السلام را زیارت کرده بودم آن هنگامی که می بیند که با زوار امام حسین علیه السلام چه میکنند، چقدر نزد خداوند مورد کرامت واقع میشوند.وسائل الشیعه/ ج14/ص424
#آهنگ
#لهو
#سوال
من لا يحضره الفقيه :
إنّ لي جِيرانا و لَهُم جَوارٍ يَتَغَنَّينَ و يَضرِبن بالعُودِ ، فرُبّما دَخَلتُ المَخرَجَ فَاُطِيلُ الجُلُوسَ استِماعا مِنّي لَهُنَّ؟··· فقالَ لَهُ الصّادقُ عليه السلام : تاللّه ِ أنتَ ! أ ما سَمِعتَ اللّه َ عزّ و جلّ يقولُ : «إنَّ السَّمْعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ كُلُّ اُولئكَ كانَ عنه مَسْؤولاً» ؟! .
مردى به امام صادق عليه السلام عرض كرد : همسايگانى دارم كه كنيزكانشان آواز مى خوانند و عود مى نوازند و من گاهى اوقات به دستشويى مى روم و براى گوش دادن به ساز و آواز آنها نشستنم را طول مى دهم . . . حضرت فرمود : عجبا! سوگند به خدا تو [هم]؟! مگر نشنيده اى كه خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : « همانا گوش و چشم و دل ، همگى ، بازخواست مى شوند»؟!
( كتاب من لا يحضره الفقيه : ۱/
#احادیث_داستانی
#امیرالمومنین
#خاص
#نفس
نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )
من كلام له (علیه السلام) و فيه يحذر من اتباع الهوى و طول الأمل في الدنيا:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَيْكُمُ [اثْنَتَانِ] اثْنَانِ: اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ الْأَمَلِ، فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَيَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَيُنْسِي الْآخِرَةَ. أَلَا وَ إِنَّ الدُّنْيَا قَدْ وَلَّتْ حَذَّاءَ فَلَمْ يَبْقَ مِنْهَا إِلَّا صُبَابَةٌ كَصُبَابَةِ الْإِنَاءِ اصْطَبَّهَا صَابُّهَا؛ أَلَا وَ إِنَّ الْآخِرَةَ قَدْ أَقْبَلَتْ وَ لِكُلٍّ مِنْهُمَا بَنُونَ، فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الْآخِرَةِ وَ لَا تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ الدُّنْيَا، فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيُلْحَقُ [بِأُمِّهِ] بِأَبِيهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَلَ.
#منبر_کامل
#منبر_آماده
حدیث (کلامکم نور)
#امیرالمومنین #خاص #نفس نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح ) من كلام له (علیه السلام) و فيه يحذر من ات
👆👆👇👇ترجمه
از خطبه هاى آن حضرت عليه السّلام است (در مذمّت از متابعت هواى نفس و آرزوى بى حدّ):
(1) اى مردم ترسناكترين چيزيكه از ابتلاى شما بآن مى ترسم دو چيز است: اوّل پيروى از هواى نفس و دوّم آرزوى بيشمار، امّا پيروى از هواى نفس شخص را از راه حقّ باز مى دارد، و آرزوى بى حساب آخرت را از ياد مى برد،
(2) آگاه باشيد دنيا بسرعت و تندى (از اهلش) رو مى گرداند (اهل آن بزودى فانى مى گردند، و يا اينكه خوشگذرانى در آن و دل بستن بآن بى نتيجه مى گردد) پس باقى نمانده از آن مگر ته مانده اى مانند باقى مانده آب ظرفى كه كسى آنرا (سراشيب گرفته) ريخته باشد (در آن ظرف آبى باقى نمانده باشد مگر اندكى)
(3) و آگاه باشيد كه آخرت نزديكست، و براى هر يك از دنيا و آخرت فرزندانى است، پس شما از فرزندان آخرت باشيد (بدستور خدا و رسول رفتار نموده باين زندگى موقّتى دل نبنديد) و از فرزندان دنيا نباشيد، زيرا بزودى در قيامت هر فرزندى به مادرش ملحق خواهد شد (پس فرزند دنيا در آتش و فرزند آخرت در بهشت خواهد رفت)
(4) و (بدانيد) امروز (ايّام عمر فانى) روز عمل و كار است، و حساب و باز خواستى ندارد، و فردا (قيامت) روز حساب و باز خواست است و موقع عمل و كار نيست (پس اين روزها را غنيمت شمرده در كارى كه رضاى خدا در آنست بكوشيد تا در قيامت موقع حساب آسوده باشيد.
(سيّد رضىّ فرمايد:) مى گويم: حذّاء بمعنى سرعت و شتابست و بعضى جذّاء بجيم و ذال نقل ميكنند، يعنى در دل بستن بدنيا خير و سودى نمى باشد.
#اهل_بیت
#خاص
#حدیث_داستانی
و في عيون الأخبار ، بإسناده الى عبد السلام بن صالح الهروي ، قال: قلت للرضا - عليه السلام -: يا بن رسول اللّه ! أخبرني عن الشجرة التي أكل منها آدم و حوا ، ما كانت؟ فقد اختلف الناس، فيها. فمنهم من يروي أنها الحنطة. و منهم من يروي أنها العنب. و منهم من يروي أنها شجرة الحسد. فقال - عليه السلام-: كل ذلك حق. قلت: فما معنى هذه الوجوه، على اختلافها؟ فقال: يا أبا الصلت ! ان شجرة الجنة ، تحمل أنواعا. فكانت شجرة الحنطة و فيها عنب. و ليست كشجرة الدنيا. و ان آدم ، لما أكرمه اللّه - تعالى ذكره - بإسجاد ملائكته له و بإدخاله الجنة ، قال في نفسه: هل خلق اللّه بشرا، أفضل مني. فعلم اللّه - عز و جل - ما وقع في نفسه. فناداه: ارفع رأسك، يا آدم ! و انظر «الى ساق عرشي » . فنظر الى ساق العرش . فوجد عليه مكتوبا: لا اله الا اللّه . محمد ، رسول اللّه - صلى اللّه عليه و آله -. علي بن أبي طالب ، أمير المؤمنين. و زوجته فاطمة ، سيدة نساء العالمين. و الحسن و الحسين ، سيدا شباب أهل الجنة . فقال آدم - عليه السلام - يا رب! من هؤلاء؟ فقال - عز و جل-: هؤلاء من ذريتك. و هم خير منك و من جميع خلقي. و لولاهم ما خلقتك و لا خلقت الجنة و النار و لا السماء و الأرض. فإياك أن تنظر اليهم، بعين الحسد، [فأخرجك عن جواري. فنظر اليهم بعين الحسد] . و تمنى منزلتهم. فتسلط عليه الشيطان ، حتى أكل من الشجرة التي نهي عنها. و تسلط على حواء ، لنظرها الى فاطمة - عليها السلام - بعين الحسد، حتى أكلت من الشجرة، كما أكل آدم . فأخرجهما اللّه تعالى، عن جنته. فأهبطهما عن جواره الى الأرض
امام باقر عليه السّلام فرمودند:
أفْضَلُ العِبادَةِ ألقَرائَةُ فِى المُصحَفِ؛
برترين عبادت، تلاوت قرآن است.
منبع حدیث : بحارالانوار، ج 92، ص202.
#قرآن
امام صادق عليه السلام به يونس بن يعقوب فرمودند:
مَلعونٌ مَلعونٌ مَن لَم یُوَقِّرِ المَسجِدَ . أتَدری یا یونُسُ لِمَ عَظَّمَ اللّه ُ تَعالى حَقَّ المَساجِدِ ، وأنزَلَ هذِهِ الآیَةَ: «وَ أَنَّ الْمَسَـجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» ؟ کانَتِ الیَهودُ وَالنَّصارى إذا دَخَلوا کَنائِسَهُم أشرَکوا بِاللّه ِ تَعالى ، فَأَمَرَ اللّه ُ سُبحانَهُ نَبِیَّهُ أن یُوَحِّدَ اللّه َ فیها ویَعبُدَهُ .
ملعون است ، ملعون کسى که مسجد را حرمت ننهد! اى یونس! آیا مى دانى چرا خداوند، حقّ مسجدها را بزرگ قرار داده و این آیه را فرو فرستاده است که: «وَ أَنَّ الْمَسَـجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُواْ مَعَ اللَّهِ أَحَدًا؛ مساجد ، از آنِ خدایند . پس کسى را با خدا نخوانید»؟ [زیرا] یهودیان و مسیحیان، هر گاه وارد عبادتگاه هاى خود مى شدند، به خداى متعال شرک مى ورزیدند. از این رو، خداى سبحان به پیامبرش فرمان داد تا در مساجد، خدا را یگانه بشمارد و او را پرستش کند.
منبع حدیث : بحار الأنوار: ج 76 ص 355 ح 21 .
#مسجد
امام حسين عليه السّلام فرمودند:
اهل المسجد زوار الله و حق على المزور التحفة لزائرة؛
اهل مسجد، زائران خدايند و بر صاحب خانه است كه به زائش هديه دهد.
منبع حدیث : كلمة الامام حسن ، ص 41، الحكم الزهرا، ص 150.
#مسجد
﷽
#اهل_بیت
#شیعه
#حدیث_داستانی
#خاص
#عبودیت
📍 جواب سؤال سهل بن حسن خراسانی امام از صادق (ع) که چرا قیام نمی کنید. ❗️
📌سهل بن حسن خراسانی خدمت امام صادق(ع) آمد، نشست و مقداری اظهار ارادت کرد. بعد هم با یک لحن اعتراض آمیز به حضرت عرض کرد: آقا! شما این همه علاقه مند و ارادتمند دارید؛ امامت و خلافت هم حقّ مسلم شما است؛ اگر قیام کنید، در خراسان، صد هزار نفر هستند که حاضرند با شمشیرها بیایند. چرا قیام نمی کنید؟ خلاصۀ حرفش این بود. حضرت برای اینکه مطلب را برای او خوب جا بیندازد، به خدمتکارش دستور داد که تنور را آتش کند. شعله ها بالا آمد. حضرت به او رو کردند و فرمودند: برو در تنور! آن شخص تا این حرف را شنید، یک مرتبه دست پاچه شد و گفت: آقا! قربانت بروم؛ می خواهی مرا بسوزانی؟ شروع کرد به عذرخواهی کردن که یابن رسول الله! چرا می خواهی مرا به آتش بسوزانی؟ مرا ببخشید. حضرت فرمودند: بخشیدم.
در همین زمان، هارون مکی با پای برهنه در حالی که نعلین هایش هم در دستش بود، وارد شد. حضرت به او فرمودند: نعلین هایت را بر زمین بگذار و به داخل تنور برو! هارون هم نعلین هایش را کنار تنور گذاشت و سریع به درون تنور رفت. بعد حضرت شروع کرد خیلی عادی با سهل بن حسن صحبت کردن که وضع خراسان چگونه است؟ او هم جواب می داد. حضرت بعد از دقایقی به سهل گفت: برو ببین وضع هارون داخل تنور چگونه است؟ بلند شد و نگاه کرد. آتش بالا می زند ولی او نشسته و اتّفاقی هم برایش نیفتاده است.
حضرت به هارون فرمودند: بیا بیرون! هارون بیرون آمد. بعد امام به سهل فرمودند: بگو ببینم در خراسانی چند نفرشان مثل هارون هستند؟ سهل گفت: آقا! به خدا قسم! یک نفر هم این طوری نیست! حضرت سؤالشان را تکرار کردند که یک نفر هم نیست؟ جواب داد:حتّی یک نفر هم نیست. این معروف است که حضرت به او فرمودند: اگر پنج نفر، تنها پنج نفر مثل این مرد داشتم، قیام می کردم.این قضیه را همه در تاریخ نوشته اند و معروف است. این روحیۀ تعبّد و تنسّک است. متعبّد «بی چون و چرا» می پذیرد. بحث ها کاملاً عملی است. من که اعتقاد دارم او امام است، هر چه بگوید، می گویم: چشم! اگر او بگوید: داخل تنور شو! بی معطّلی درون تنور می روم. بحث ما اینجا است. پایداری در دین، پایه اش تعبّد و تنسّک است. به هر مقدار متعبّد باشی به همان مقدار در دین پایداری خواهی کرد و به همان مقدار «دین داری» می کنی. وقتی می گویم: «تعبّد» منظورم نماز و روزه نیست. این یک چیز دیگر است. غرضم از تعبّد، خم و راست شدن نیست. من به خم و راست شدن و روزه گرفتن کاری ندارم. روحیه ای که بنده را به اطاعت محض و بی چون و چرای از مولایش وا می دارد، مدّ نظر است. این روحیه منشأ پایداری در دین است.
〰〰〰〰〰
📚 #سلوک_عاشورایی منزل پنجم
📕 #استقامت_و_پایداری
🏷 جلسه دهم
#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی