eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 برخیز که شور محشر آمد... به پای تو نمی‌رسم اما جاده‌ها را به احترام قامت تو عبور می‌کنم اقیانوس‌ها را در می‌نوردم فلات جهل را می‌زدایم شبگرد شهادت می‌شوم تا برات صبح نصیبم شود https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔴واکنش دو روزنامه به فقدان علامه مصباح در سپهر سیاسی ایران امروز هم زمان دو روزنامه منتشر شد یکی آفتاب و دیگری سراج که به صورت کوتاه به آنها می پردازیم. بعد از ارتحال آیت الله مصباح بسیاری از رسانه ها به خبر درگذشت علامه آیت الله مصباح پرداختند که توسط گروه سیاسی ما رصد و بررسی شد. روزنامه آفتاب یزد نزدیک به اصلاحطلبان بدون عکس تیتر زد خلا تئوریک در جناح راست و توجه ها را به خود جلب کرد. روزنامه سراج نزدیک به اصولگریان با عکس بزرگ تیتر زد مطهری ثانی و عمار ساز انقلاب نیز مورد توجه اهالی رسانه و خبرنگاران قرار گرفت. به نظر می رسد که جریان اصلاحطب گمان می کنند که خلا فکری در جناح راست به وجود آمده است درحالی که اصولگرایان معتقد هستند که عمارسازی داشته اند و باید منتظر ماند ببینیم جانشین آیت الله مصباح در نظریه سازی حکومتی که خواهد بود. گروه رصد رسانه ها و روزنامه ها @HOWZAVIAN
سبک مطلوب مدیریت و رهبری در سازمان.pdf
148.1K
👆👆 🔶 سبک مطلوب مدیریت و رهبری در سازمان‌های فرهنگی 🔹بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که مهم‌ترین چالش سازمان‌ها در هزاره سوم، نوع مدیریت و رهبری آنهاست تا بدین وسیله بتوانند تولیدکنندۀ دانش و پرورش‌دهندۀ آن باشند و با تعداد فزایندۀ رقبا رقابت کنند. جهانی شدن، مقررات‌زدایی، تجارت الکترونیک و تغییر سریع تکنولوژی، محیط مأموریتی سازمان‌های فرهنگی را با ناپایداری و پیچیدگی شدید روبه‌رو نموده است که این امر، علاوه بر آنکه قابلیت پیش‌بینی محیط را برای مدیران کاهش می‌دهد، همچنین بر فرهنگ سازمانی، ساختار، وظایف، ویژگی‌های منابع انسانی و در نهایت سبک رهبری آنان نیز اثرگذار خواهد بود. 🔸سازمان‌ها فارغ از تمام دسته‌بندی‌ها و فعالیت‌ها و صرف‌نظر از مأموریت اصلی، دارای اهداف فرهنگی هستند. زیرا هدف اصلی این بخش در این سازمان‌ها، رشد و پویایی منابع انسانی در اختیار یا درونی است. به همین خاطر، جوّ و فرهنگ هر دو بر رفتار اعضای سازمان تأثیرگذارند، ولی به روش‌های مختلف؛ اما در سازمان‌های فرهنگی، رسالت و مأموریت اصلی ایجاد و تقویت ارزش‌ها و هنجارهای موردنیاز جامعه برای ایجاد فرهنگی متعالی و پویاست. ✍ محمدمهدی حکیمیان @HOWZAVIAN
⁉️ وجوه تمایزعلمی علامه مصباح یزدی با دیگران چه بود؟! 1.امتداد علمی ریشه‌دار در بین طلاب و دانشجویان انقلابی علامه مصباح یزدی(ره) علاوه بر فقیه، مفسر، فیلسوف و نظریه‌پرداز سیاسی بودن، اشتغال جدی به تربیت شاگردان علمی، کار تشکیلاتی و آینده‌نگرانه داشتند. ایشان هرگز به برپایی مجلس درس اکتفا نکردند و از مدرسه حقانی تا مؤسسه در راه حق و مؤسسه امام خمینی(ره) به دنبال تعمیق مبانی معرفتی شاگردانشان بودند. کم پیش می‌آید عالمی در تراز ایشان با دانشجویان اینگونه وقت بگذراند و حتی طرح‌هایی سراسری برای تحکیم مبانی معرفتی طلاب و دانشجویان تدارک ببیند. (طرح‌های ولایت) 2.برخورد زیربنایی و معرفتی با مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی ایشان مطلقاً تحت تأثیر هیاهوهای " برساخته" نبودند و سعی می‌کردند مخاطبانشان را به برخورد معرفتی با مسائل تشویق کنند و حاصل این رویکرد نزدیک شدن سطح نخبگانی حوزه و دانشگاه به ایشان بود و نظراتشان همیشه معرکه آرای مخالفان و موافقان بوده است. همین روش علمی منجر به رد دموکراسی و اعلام عدم سازگاری دموکراسی و حکومت اسلامی می‌شود و محبوبیت جهانی دموکراسی نمی‌تواند منجر به خودسانسوری ایشان شود. 3.نقد صریح مبانی تمدنی غرب و لیبرال دموکراسی این عالم برجسته هیچ‌گاه در برابر نظریات جاده صاف کن لیبرالیسم غربی مانند تساهل و تسامح دینی، نفی علم دینی، قبض و بسط شریعت و یا تاریخمندی دین و... کوتاه نیامدند و از آنجایی که ورود علمی و صریح ایشان به این نوع مباحث منجر به جریان‌سازی علمی در میان طلاب و دانشجویان می‌شد، گاهی حمله‌های ناجوانمردانه رسانه‌ای علیه ایشان به راه می‌افتاد و حتی این روزها نیز به مناسبت ارتحال این عالم ربانی، جریان تحریف دست به کار شده و همصدا با هجمه سنگین رسانه‌های بیگانه و معاند، سعی می‌کنند ایشان را عالمی صرفاً سیاسی، حکومتی و بانفوذ معرفی کنند. حقیقت این است که چه بسا در طول تاریخ روحانیت با دشواری بتوان نمونه دیگری همچون این عالم ربانی یافت که علیرغم وزن بالای فقهی، صدها ساعت تدریس، مناظره و میزگرد در موضوعات معرفت‌شناسی، علم‌دینی، قلمرو دین و...، نسبت به شبهات روز نیز واکنشی علمی و جریان‌ساز داشته باشد. 4.بیان آسان در عین عمق معنایی از دیگر وجوه خاص علامه مصباح یزدی بیان آسان مبانی نظری پیچیده برای مخاطبانشان بود که منجر به همه‌گیری آن در بین طلاب، دانشجویان و مردم عادی می‌شد و حتی ایشان برای رد نظریه تساهل دینی هفته‌های متمادی در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های جمعه تهران به رد همه‌فهم مبانی غربگراهای ایرانی می‌پردازند و به دلیل دارا بودن تیم پشتیبانی و تشکیلاتی، مطالب ایشان، به سرعت تبدیل به کتاب و نرم افزار شده و تا عمق حجره‌های طلبگی و اتاق‌های دانشجویی نفوذ می‌کرد. رحمت و رضوان الهی بر او که عالمانه سخن گفت و زاهدانه زندگی کرد و آموزگار راستین ولایت‌پذیری بود... ✍ حمید برزگار @HOWZAVIAN
💠راهکارهای افزایش خودآگاهی مشاهده افکار یکی دیگر از راهکار های افزایش خودآگاهی است. شما باید بتوانید افکار خود را مثل یک فیلم ببینید و آنها را مورد بررسی و نقد قرار دهید. شاید سوال بپرسید که مگر افکار خودمان را می توانیم بررسی کنیم؟ بله دقیقا این اتفاق می تواند رخ دهد. به عنوان مثال زمانی که شما خواب می بینید، در واقع هم رویدادها برای شما رخ می دهد و هم انکه خودتان ناظر آن اتفاقات هستید. و جالب است که شما به این دو موقعیت آگاهی دارید. به عبارت دیگر شما فیلمی را می بینید که بازیگرش خودتان هستید. ✅برای شناخت افکار، فرض کنید که قطاری در حال حرکت است و شما همزمان دو نقش را بر عهده دارید. نقش اول این است که راننده قطار هستید و قطار را به جلو میرانید و همزمان بر روی پلی ایستاده‌اید و واگن های مختلف قطار را از نمایی دورتر مشاهده می کنید. فرض کنید هر یک از واگن های این قطار، نماد یکی از شما هستند. به افکار خود نگاه کنید صرف نظر از اینکه این فکر درست است یا غلط، زشت است یا زیبا و ... 👈 راز_کودکان_شاد @HOWZAVIAN
🔴پدیده سردار سلیمانی؛ آغاز دوباره برای فرهنگ ✍️ احمد اولیایی جامعه آن قدر موجود پیچیده‌ای شده است که تفکیک‌ها و تقسیم‌های معروفی که ذیل جامعه شناسی مانند خرده نظام‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وجود دارد، نمی‌تواند پاسخی درخور به پرسش‌های پیرامون اتفاقات، پدیده‌ها و به طور کل آنچه در جامعه رخ می‌دهد، ارائه نماید. در این بین تحلیل‌های فرهنگی به غایت دشوارتر است چرا که همچنان تعاریف و دیدگاه‌ها در مورد فرهنگ کامل نیست. همین تشویش در فرهنگ شناسی، تحلیل‌های فرهنگی را به امری دشوار بدل کرده است. هنگامی که پدیده‌ای خاص محور مطالعه قرار نگیرد، فرهنگ شناسان و جامعه شناسان یک سری اصول کلی را در مطالعات و تحلیل‌های خود لحاظ کرده و اعلام رأی می‌کنند اما زمانی که پدیده‌های مهم در جامعه شکل می‌گیرد که کنش‌های عام و خاص متفاوتی را در مسیر عادی جامعه تولید می‌کند، دیگر نمی‌توان از اصول کلی تبعیت کرد. پدیده ترور و سپس تشییع سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در دی ماه سال ۹۸ یکی از همان پدیده‌هایی است که مسیر تحلیل فرهنگی را تغییر می‌دهد. زمان این اتفاق زمانی است که بسیاری معتقدند اعتماد عمومی به حاکمیت و مقبولیت عام نظام دچار افول شده است. انسجام اجتماعی کاهش و گسست نسلی در میان نسل‌های معتقد به انقلاب قابل مشاهده است. و حتی برخی می‌گویند دینداری نیز با چالش جدی مواجه شده است. ناگهان ترور فرمانده ای کاریزماتیک، قدرتمند و معنوی به مهم‌ترین خبر جامعه تبدیل می‌شود. در همه گفتگوها و گفتمان‌ها صحبت از این اتفاق است. اختلافات سیاسی و گلایه‌های اقتصادی در پشت سر این حادثه قرار می‌گیرد. این تشییع به طور کل تحلیل‌ها را دگرگون می‌سازد؛ تحلیل‌هایی که تاکنون فرهنگ امروز کشور را مملو از مشکلات و سرخوردگی‌ها می‌دانست. حضور همه مردم با سلیقه‌ها و افکار متفاوت مؤلفه تأثیرگذار غیر منتظره‌ای در تحلیل فرهنگی پدیده تشییع سردار است. «بازگشت فرهنگی» که در تشییع سه روزه رخ می‌دهد، همان اثری است که فرهنگ شناسان نمی‌توانند آن را تحلیل کنند مگر اینکه روش تحلیل خویش را تغییر دهند. بهترین راه برای جلوگیری از «غافلگیری تحلیلی» در این رخدادها توجه به ماهیت فرهنگ است. در پدیده‌هایی مانند تشییع عظیم سردار سلیمانی یا پیاده روی اربعین قسمتی از فرهنگ تبلور پیدا می‌کند که گویی از منشأ دیگر می‌جوشد. از عاملیت انسان‌ها، تکنولوژی، تغییرات جهانی یا مانند اینها بر نمی‌آید بلکه اشاره به قسمتی از فرهنگ دارد که در وجود آدمی نهادینه شده و متصل به منشأ فرهنگی لایتغیر ثابتی است که در بزنگاه‌ها بروز دارد. این معرفت مشترک حتی اگر کمرنگ شود، محو نمی‌شود. همین‌جاست که باید بگوییم انسان هیچگاه در نقطه صفر فرهنگی نایستاده است. بلکه انسان با یک فرهنگ درونی که اشاره به یک ذات و اصل خدایی دارد در پدیده‌ها کنشگری می‌کند. پدیده‌هایی مانند سردار سلیمانی به فرهنگ شناس می‌آموزد که تحلیل خود را مبتنی بر برساختگی صرف فرهنگ قرار ندهد. این پدیده‌ها به مثابه دستگاه انتقالِ لایه‌های باطنی و ذاتی و به ودیعه نهاده شده فرهنگ، از جایگاه پنهان به لایه‌های رویی و نهان فرهنگ عمل می‌کند. اینجاست که دیگر به راحتی نمی‌توان از معضلات فرهنگی صحبت کرد چراکه فرهنگ عمومی که در بستر پدیده مذکور پالایش می‌شود، آغاز دوباره برای فرهنگ است. 📡 خبرگزاری مهر https://b2n.ir/530858 @HOWZAVIAN
1605964779-9796-23-9.pdf
746K
📝زبان شوخی در کلام معصومان ✍عاطفه ستودیان، سید کاظم طباطبایی 🔰با توجه به جایگاه مهم شوخی در تعاملات انسانی و نمود آن، شادی، که نیاز ضروری روح آدمی است، واکاوی نحوۀ برخورد پیامبر اکرم و ائمه در این باره به‌عنوان اسوه، بسیار حائز اهمیت است. در بررسی‌های اولیه، دو دسته روایت سلبی و ایجابی در این موضوع رخ می‌نماید. (زبان شوخی در کلام معصومان) در درجۀ اول، چیستی شوخی، سپس با جمع‌بندی روایات در این زمینه، شکل‌های وقوع شوخی در کلام معصومان و اهدافی که آن بزرگواران از شوخی داشتند، را مطرح کرده است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📚حدیث پژوهی، بهار و تابستان ۱۳۹۹، شماره ۲۳. @MaarefHadith
◼️ برای علامه بخشی از یک یادداشت👇 منبرهای حسینیه شهدا(پانزده خرداد)، مسجد امام حسن عسکری علیه السلام، مجتمع امام خمینی رحمةالله علیه، پیش از خطبه های نماز جمعه تهران و هر جای دیگری که سنگری برای روشنگری محسوب می شد، شاهد حضور این مجاهد بزرگ عرصه اندیشه و عمل بود. درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری (حفظه الله) در چهارشنبه شبها، تصویری دیگر از آن فیلسوف جامع علم و اخلاق را نشان می داد. برای کسانی که سعی می کردند هیچ منبری از آن استاد بزرگ را از دست ندهند، فقدان ایشان دل سوز است. آیت الله مصباح یزدی پدر جریان حزب الله بود. طلبه ها و دانشجویان حزب اللهی با شاخص ایشان درس می خواندند و با شاخص ایشان به خیابان می آمدند؛ با شاخص ایشان، تحصن می کردند و با شاخص ایشان، تحصن را جمع می کردند؛ با شاخص ایشان، اهل دعا و مناجات می شدند و با شاخص ایشان، اهل سفرهای راهیان نور؛ با شاخص ایشان، اهل قرآن و صحیفه سجادیه می شدند و با شاخص ایشان، اهل شعار و شعور در خیابان و مسجد محمدیه و مسجد چهارمردان و حسینیه شهدای صفائیه. و اکنون آن پدر بزرگوار و متواضع و آن پیر حقیقت و طریقت پس از عمری تلاش در راه دفاع از دین، به مرحله دیگری از زندگی خویش پا نهاده است. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍️ محمدمهدی احسانی‌فر @HOWZAVIAN
✅ کانال رسمی شورای عالی حوزه های علمیه @shorayeaali ◀️ ایجاد راه ارتباطی مستقیم به منظور اطلاع رسانی مناسب از برنامه و فعالیتها - اطلاع از آخرین رویدادها و مصوبات - وجود ادمین ارتباطی جهت تعامل و دریافت نظرات، پیشنهادات و ایده در ارتباط مستقیم با دبیر محترم شورای عالی حوزه های علمیه ✉️ انتظار داریم نقطه نظرات خود را با ادمین کانال درمیان بگذارید. @SHORAADMIN
💠 آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛ (در بیست گام) 💠 مراحل پژوهش: 1- مسأله یابی و طرح تحقیق 2- اجرای تحقیق: گردآوری اطلاعات، ارزیابی و پردازش و نتیجهگیری 3- تدوین گزارش در قالبهای كتاب، پایان نامه یا مقاله علمی طرح پژوهش: به نقشه كار پژوهشگر برای حل مسأله پژوهش گفته میشود. 💠 مقاله علمی: 1- عنوان مقاله و نام مؤلف یا مؤلفان 2- چكیده 3- كلید واژه 4- مقدمه 5- بدنه یا متن 6- نتیجه 7- منابع و مأخذ 📎شماره‌های دیگر آشنایی با ساختار مقاله را می توانید در کانال رهنامه پژوهش پیگیری کنید.👇 @rahnameh @HOWZAVIAN
حضور علما و بزرگان در مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر آیت الله مصباح یزدی 🔹شماری از اعضای فقهای شورای نگهبان، اعضای شورای عالی حوزه، مدیران ارشد حوزه، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعضای مجلس خبرگان رهبری، اساتید و بزرگان حوزه، مدیران و مسؤولان در این مراسم که با رعایت پروتکل های بهداشتی در حال برگزاری است، حاضر هستند. ⬅️آیات: سید هاشم حسینی بوشهری، سید احمد خاتمی، عباس کعبی، مدرسی یزدی، اعرافی، محمود رجبی، محمدی عراقی، محمود عبداللهی، طباطبایی نژاد، صدیقی و حجج اسلام والمسلمین عباسی رییس المصطفی، شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اختری، حسینی نژاد رییس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه، سید ابوالحسن نواب، ملکا از اعضای دفتر رهبر معظم انقلاب، مصباحی مقدم عضو مجلس خبرگان رهبری، مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه از جمله شخصیت های حاضر در مراسم وداع و تشییع پیکر آیت الله مصباح یزدی هستند. @HOWZAVIAN
💠طبیب دوّار 🔸ما باید مثل پیامبر سراغ افراد برویم. درباره‌ی پیغمبر گفته شده است: «طبیب دوّار بطبّه قد احکم مراهمه و احمی مواسمه»؛ 🔹پیغمبر مثل یک پزشکِ دوره‌گرد حرکت میکرد. پزشکان در مطب خود مینشینند تا مردم به آنها مراجعه کنند؛ اما پیغمبران نمینشستند تا مردم به آنها مراجعه کنند؛ آنها به مردم مراجعه میکردند. 🔻در کیف دارویشان، هم وسیله‌ی مرهم‌گذاری داشتند، هم وسیله‌ی نشتر زنی داشتند، هم وسیله‌ی داغ کردن زخم داشتند؛ آن‌جایی که احتیاج به داغ کردن داشت. 🗓۱۳۸۳/۱۰/۲۳ 📚کانال رهبر حوزه‌ها @Khamenei_Hawzah @HOWZAVIAN
بررسی ابعاد علمی، اخلاقی و انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی (رحمه الله) ویژه برنامه بزرگداشت این عالم فرزانه به زبان پرتغالی. چهارشنبه ساعت ۲۱ به وقت برزیل 🇧🇷 ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران 🇮🇷 @HOWZAVIAN
⬅️ ارادت هست؛ ولی کم است! جناب آذری‌جهرمی در سوییتی، توییتی خطاب به سردار سعید محمد نوشته: «ممنون سعیدجان (!) از این که دعوت من رو پذیرفتی و در توسعه ارتباطات به ما کمک خواهی کرد» می‌گن یه بنده‌خدایی در مصاحبه‌ی استخدامی شرکت کرده بود. مصاحبه‌گر در ضمن سؤالات ازش پرسید: توی کامپیوتر واردی؟ طرف جواب داد: بعله. مصاحبه‌گر اشاره کرد به کامپیوتری که روی میزی در گوشه‌ی دیگر اتاق بود و گفت: پس لطفاً برو اون سیستم رو روشن کن. طرف یه کم پس کله‌اش را خاراند و گفت: البته نه دیگه تا این حد! حالا اگر به آن جناب بگوییم: حالا که این‌قدر به سعیدجان ارادت داری و منت‌دار او هستی که کمکت می‌کند، خب ازش بخواه که شبکه ی ملی اطلاعات رو هم برات راه بندازه. احتمالاً خواهند فرمود: بعله. ارادت هست ولی نه دیگه تا این حد! ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
✴️ درباره آیت الله مصباح یزدی نوشتن درباره متفکرین تاثیرگذار بر معادلات جامعه(خواه افراد منفی باشند یا مثبت) کاری بسیار دشوار است. چون نبوغی خاص در آنهاست که درک آن جز بااحاطه بر ابعاد شخصیتی آنها ممکن نیست. ایشان قطعا در جرگه متفکرین ارزشمند و برجسته اسلامی محسوب میشوند. ✔ آیت الله مصباح با کناره گیری از مسوولیت های اجرایی در نظریه پردازی علوم انسانی و تولید علم دینی و تربیت شاگردان متمرکز شد. ✔✔ خصوصیت بارز ایشان (عبد) بودن اوست. او برای تمام گفتارها و رفتارها و کنشهای سیاسی خود به دنبال حجت شرعی نزد خدای تعالی بود. او معتقد بود هروقت به وظیفه عمل کردیم خداوند دلها را به سمت ما متمایل میکند. عین فرمایش حضرت زهرا (سلام الله علیها) که فرمود: هرکس خالص کند اعمالش را برای خدا،خدا بالاترین مصلحتش را به او اعطا میکند. به قول رهبر حکیم ما دارای پای بااستقامت بر صراط مستقیم بود. این ویژگی را از اساتیدش بخصوص آیت الله بهجت آموخته بود. ✔✔✔ عالم دغدغه مند برای جامعه به خصوص جوانان بود. او انحراف و التقاط فکری و اعتقادی را ریشه تمام مشکلات میدانست. عین آیه شریفه: هرکسی بر اساس شاکله اش عمل میکند. (شاکله) چیزی جز اعتقاد و نحوه تفکر نیست. ⭕ به همین دلیل بود که در سه برهه بسیار خوش درخشید: یکم: قبل از انقلاب در مبارزه طاغوت و نجات جوانان از مارکسیستها دوم: اوایل انقلاب در مناظرات عالمانه او به عنوان نماینده حوزه علمیه قم در اوایل انقلاب با جریانهای التقاطی مانند حزب توده، فدائیان خلق،جنبش حبیب الله پیمان و... که از صدا و سیما پخش شد. سوم. در دوران حاکمیت جریان دوم خرداد باسخنرانی های عالمانه شهر به شهر در دانشگاه ها و حوزه های مختلف یکی از اعضای تیم حفاظت ایشان میگفت: با اینکه ایشان آنوقت بیش از شصت سال سن داشت، ما خسته میشدیم اما ایشان جلسه چندساعته پرسش و پاسخ با دانشجویان داشت. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ مصطفی منتظری @HOWZAVIAN
🔸دعواندیده!🔸 اگر می خواهی در مدرسه فساد ایجاد نشود، راهش این نیست که فیلتر بگذاری تا بچۀ فاسد به مدرسه نیاید. نه، باید بچه ها را طوری بار بیاوری که اگر یک فسادی دیدند، با کنترلش کنند. بچه ها در مقابل فساد حالت داشته باشند. بعضی خانواده ها هستند بچه شان را جوری تربیت می کنند که اگر یک نیش چاقو به او نشان دادی، این بچه رنگش می پرد. این بچه ها خیلی به فساد کشیده می شوند. چرا؟ چون هستند. چون محیطشان محیط آرامی بوده. با نزاکت با آنها صحبت کرده اند. از ماشین پیاده شان کردند. به ماشین سوارشان کردند. آوردند آنها را، بردند آن ها را. خب یک دفعه این بچه می آید در کوچه، کسی چهار تا تهدید به او می کند، این بچه دل خالی می کند. خب این چطور می تواند از خودش دفاع کند؟ بچه باید در عین حال که فاسد نیست، اما باشد در مقابل فساد. جسور باشد. نظام تربیتی ای که ما می خواهیم این است که جسارت های موجود در انسان را تبلور بدهد، بروز بدهد، ظهور بدهد. در این چند سالی که زیر نظر آموزش و پرورش هست،بهتر بشود. آموزش و پرورشی می خواهیم که اگر ترسو را به آن دادیم، بعد از مدتی شجاع بشود. 🍃 آیت_الله_حائری_شیرازی @HOWZAVIAN
🔅 قهرمانی فراسوی نظریه ها و برای همیشه تاریخ ▫️در وصف کسی که به قلم، ارزش و امنیت بخشید چه می توان نگاشت؟ کسی که در وقت بودن سالک بود و زمان رهیدن چون مالک جای خالی اش احساس می شود. کدام نظریه اجتماعی و فلسفی، ظرفیت تبیین و توصیفش را دارد؟ که خالی از معناست و افقی سیاسی و اقناعی داشته و از واقعیت و حقیقت به دور است، چگونه می تواند این قدرت نرم و راهبردی مقاومت را تئوریزه کند؟ 🔸 انسجام اجتماعی و گمنشافت هم که عمق میدان ناقصی دارد و سطح هویت بخشی و انسجام را تنزل می دهد و توان تبیین جامعه و شاخص های دینی در بازتولید انسجام، بدون عقب نشینی تمدنی را ندارد. 🔹سرمایه اجتماعی بوردیو هم قدرت درک شخصیتی چون قاسم سلیمانی را ندارد. آنچه که در بودن و رفتن قاسم سلیمانی رخ داد، امری فراتر از یکسری ارتباطات شبکه ای مبتنی بر منفعت و فرمالیته در میان مردم بود. این شهید بزرگوار، حقیقتا دلهای یک ملت را حول یک ایدئولوژی و آرمان تجمیع نمود و جهان را ارتقا بخشید و از ادعای نظریه فراتر عمل نمود. 🔸نظریه ماکس وبر هم که در قیاس با شخصیت سردار، فقط کاریکاتوری از یک قهرمان را توان تئوریزه کردن داشت و باید گفت: ژنرال سلیمانی ما نه هیتلر بود نه سوپرمن و نه حتی چگوارا. عقل و عاطفه و حماسه را باهم گره زد و به دور از فیگورهای امروزی در دلها نقش بست و به عنوان یک و نه پوشالی هالیوودی، در مکانیزم عقلانیت مدیریت و اجتماع، تحولی جدی ایجاد نمود و واژه ترس و عقب نشینی در دیپلماسی را به چالش کشید. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍علیرضامحمدلو @HOWZAVIAN
🔻فریا استارک کیست؟ قطعا تعریف داستان زندگی یک جهانگرد سفرنامه نویس که یک قرن زندگی کرده است کمی دشوار و طولانی خواهد بود اما خلاصه ای زندگی او و اتفاق های مهم در زندگی اش را بررسی می کنیم. فریا در خانواده ای که تحصیلات هنری داشتند به دنیا آمد. مادر او یک ایتالیایی آلمانی تبار بود، پدر که اصالتی انگلیسی داشت یک نقاش بود و بیشتر وقت خود را برای نقاشی در شمال کشور ایتالیا می گذراند. پدر و مادر فریا به دلیل مشکلاتی که بایکدیگر داشتند از هم جدا شدند و این آغازی عجیبی برای زندگی فریای کودک بود. او در تولد 9 سالگی اش کتاب هزار و یک شب را هدیه گرفت و عاشق مشرق زمین شد او در سنین کودکی اغلب مریض بود و این فرصتی برای خواندن این کتاب برایش ایجاد می کرد. در سال 1935 به بخش هایی از عربستان سفر کرد که تعداد انگشت شماری از کاشفان غربی پا به آن مناطق گذاشته اند. در باقی سال های زندگی اش به سفرهای ماجراجویانه و خطرناک بسیاری در مناطق مختلف جهان همچون ترکیه، افغانستان و . . . مشغول بود. 👈  خواندن بیشتر 👉 @HOWZAVIAN
😊 بابا پنجعلی و حسن روحانی حسن روحانی: «دولت می‌گوید می‌توانم و مجلس باید بگوید باریکلا» (10 دی 99) بابا پنجعلی وقتی خبر فوق را شنیده، از دیار باقی شعری را به صورت پیامکی فرستاده به ارسطو عامل و ایشان هم برای ما سِندیده و ما هم در اختیار دوستان قرار می‌دیم. باریکلا یار کدخدا باریکلا باریکلا مرد ناخدا باریکلا کلید و کردی حلقمون باریکلا یه بار نخوندی برجامو باریکلا سیمان ریختی تو هسته‌ای باریکلا دلار و کردی ۳۰ تومن باریکالا ۱۴۰ تومن پراید شده باریکلا (بنا به اظهارات ارسطو، موارد دیگری هم بوده که دیگر توی وزن جا نمی‌گرفته و بابا پنجعلی هم نخواسته تن عروضیان سَلَف را در گور بلرزاند و لذا از ذکر آنها صرف نظر کرده.) ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
🔴 از سربازی امام زمان تا سربازطلبه تایپیست؛ قطعه ای از پازل افول مرجعیت روحانیت همه می دانیم که گاهی مسأله معیشت می تواند به قدری مهم شود که تمام تصمیمات، علایق، سلایق، رسالات و هویت های یک فرد را تحت الشعاع قرار دهد. شاید منطقی باشد که طلاب برای استخدام یا شغل آزاد و یا هر دلیل دیگر، به دنبال کارت پایان خدمت سربازی و بیرون آمدن از وضعیت معافیت تحصیلی باشند اما پیش از پرداختن به چرایی این استقبال طلاب، استقبال نهادها و موسسات حوزوی موضوع مهم تر و البته تأسف بارتری است. فضای مجازی و دیوار تبلیغاتی نهادهای حوزوی و حتی ادارات وابسته به مرکز مدیریت پر شده است از اطلاعیه «جذب سرباز طلبه» و «امریه طلاب». همیشه این سوال برایم وجود داشت که اولا چرا طلاب اصرار دارند کارت پایان خدمت بگیرند و حال آنکه معافیت تحصیلی مادام العمر دارند؟ و ثانیا چرا نهاد حوزه از برداشته شدن مهم ترین مانع ساختاری جدایی طلبه از حوزه، اینقدر استقبال می کند؟ پاسخ به هر دو سوال فرصتی مقتضی و مجالی وسیع می طلبد که اکنون فرصت نیست. اما بهانه این وجیزه اطلاعیه ای بود که در همین راستا دیدم؛ یکی از موسسات حوزوی اعلام کرده بود: «جذب سرباز طلبه برای کار خدماتی»!. البته برای «طراحی» هم می خواست! واقعا چه بر سر حوزه آمده که طلبه اش حاضر است دو سال کار خدماتی انجام دهد تا کارتی دریافت کند که بزرگترین معنایش بیرون آمدن از سیطره نهاد حوزه و آزادی بر استخدام، اتخاذ شغل آزاد و نهایتا هویتی جدید است؟!!! و چه بر سر این موسسات آمده است که طلبه ای که سال ها سیوطی و لمعه و مکاسب و رسائل و کفایه که هر کدام به تنهایی برابری با ده ها واحد درسی می کند، خوانده و قرار است مبلغ دین الهی باشد را به زیر چتر اجبار و بیگاری خود برده و تحت عناوینی چون تایپیست، طراح و حتی کار خدماتی، او و ساعات صبح که قرار بود درس و مباحثه داشته باشد و نهایتا عنفوان جوانی اش را مفت و تحقیرآمیز به خدمت می گیرد؟! و چه بر سر حوزه آمده که این خفت را تحمل می کند و دم نمی زند، بلکه بر گرم شدن آن نیز می دمد؟!!!! طلبه ای که صدها سال است خود را عنوان «سرباز امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف» معرفی می کرده اما حالا .... . یادمان نرود زمانی که طلاب به دانشگاه سرازیر شدند، حوزه به جای اتخاذ راه حلی برای نگهداشت نیروی انسانی اش، به سمت معادل سازی و ... رفت و نتیجه این است که می بینیم. و حال ماجرای سربازی... . برای اینکه همه اش نقد نباشد، باید بگویم راه حل.های بسیاری وجود دارد تا طلبه حتی اگر اصرار داشته باشد کارت پایان خدمت دریافت کند، بتواند متناسب با شأن، علم، رسالت طلبگی و توانایی اش درجهت تبلیغ، تدریس، پژوهش در همین بستر حوزه برایش دوره سربازی تعریف شود. به شرط آنکه گوشی شنوا و اراده ای در این باب وجود داشته باشد. ✍ احمد اولیایی https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
نویسندگان حوزوی
🔴 از سربازی امام زمان تا سربازطلبه تایپیست؛ قطعه ای از پازل افول مرجعیت روحانیت همه می دانیم که گاه
سلام علیکم. ضمن تشکر از نویسنده محترم این متن، این احساس تحقیر و خود کوچک بینی محدود به طلبه سطوح پایین و جوان نیست، حتی بسیاری از بزرگان ما اگر قبل از "حجه الاسلام و آیت الله" عنوان دکتر اضافه نشود، برزخ می شوند. از قدیم گفته اند: حرمت امامزاده را متولی آن باید نگهدارد. آیا وقت آن نرسیده بزرگان حوزه حرمت حوزه را حفظ کنند و حتی با داشتن عناوینی نظیر دکتر و مهندس از به کار بردن آن ممانعت کنند؟ البته نمی خواهم بگویم با انجام این کار مشکل مرتفع می شود، اما قطعا یکی از آسیبها همین است.
🔸باطری زندگی‌تان را شارژ کنید آقا و خانمی پرسیده‌اند: زندگی ما زندگی خوبی است، اما محبت میانمان گاهی فروکش می‌کند، به‌گونه‌ای که احساس خطر می‌کنیم که نکند عشقمان سوخته باشد. گه‌گاه این اتفاق در زندگی‌مان می‌افتد که دچار افت عشق می‌شویم. چه باید کرد؟ راهنمایی‌مان کنید. پاسخ ما: 🔸اول: زندگی زن‌وشوهری به شارژ دائم نیاز دارد. رابطه‌های نسبی و ژنتیکی ممکن است به‌گونهٔ خودکار شارژ شود؛ مثلاً علاقهٔ میان مادر و فرزند معمولاً دچار افت نمی‌شود، هرچند که یکی بر دیگری جفا کند که در این مثال معمولاً فرزند به مادر جفا می‌کند و گاهی هم برعکس است و مادر به فرزند جفا می‌کند. این علاقه دچار افت نمی‌شود؛ ممکن است موج‌هایی در رابطه‌شان ایجاد شود؛ اما به صفر نمی‌رسد. چرا؟ چون میان آنها رابطهٔ خونی وجود دارد. سایر خویشاوندان نسبی درجهٔ یک مثل پدر و فرزند، برادر و برادر، خواهر و خواهر و... نیز همین‌طور هستند چون در میانشان رابطهٔ ژنتیکی برقرار است. اما رابطهٔ زن‌ و شوهر، سببی است، نه نسبی؛ ایشان به‌سبب عقد به هم پیوسته‌اند. عقد این دو را به هم گره زده و مرتبط کرده است. این رابطه به شارژ دائمی نیاز دارد. همه‌ٔ ما یا اکثرمان موبایل داریم. باطری موبایل دائماً شارژ می‌خواهد. اگر زمانی بگذرد و شارژ نکنیم، دچار افت انرژی می‌شود و در نهایت، تأخیر شارژ سبب خاموشی باطری می‌شود. زن و شوهر در رابطه‌شان، به شارژ دائمی نیاز دارند. این پیوند باید همیشه تغذیه شود تا که از هم گسیخته نشود. این یک قاعده و قانون است؛ قانونی تکوینی، تشریعی، علمی، شرعی و عقلی است. 👈  خواندن بیشتر 👉 ✍ علی اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
✅استقبال مردم قم از پویش تجدید "بیعت مردم قم با رهبر انقلاب اسلامی" در آستانه ۱۹ دی ماه جهت پیوستن به این پویش مجازی مردمی به لینک زیر مراجعه کنید 👇 🔹 http://1pooyesh.ir
✴️ پنج دختران 🔅با دو دختر فامیل که درکنار سه دخترم قدم می‌زنند به حرم می آییم و همین‌طور که قدم می‌زنیم، صدای پچ‌پچ‌ دعای مردم به گوشمان می‌رسد.جالب است که بیشتر تحسین می‌شنویم ودعا. به کسی نمی‌گویم همه برای من نیستند، می‌خواهم تمرینی باشد برایم. 🍃 اسم‌ها را می‌پرسند ومن یکی یکی ردیف می‌کنم: نرجس سادات، خدیجه سادات، رقیه سادات، حسنا سادات و معصومه سادات؛ پسرم را نیاورده ام. 🌱 گاهی که دخترها،جا می‌مانند، صدایشان میکنم و برایم جالب است واکنش اطرافیان. 🔅 کاری نکرده ام؛ اسم جگرگوشه هایم را صدا می‌زنم ، اما انگار هربار تابویی شکسته می‌شود، آدرینا وسارینا واوینا و هزار اسم بی ربط وباربط را صدا نمی‌کنم، هربار مثل ذکری می‌ماند. 🍃با خودم می‌گویم به صاحب اسمشان می سپارمشان وفکر می‌کنم بی آنکه تلاشی کرده باشم، فرزندی آورده ام وهربار که نام اهل بیت ونام‌های غریب مادرانشان راصدا میکنم، تن چند شیطانک می‌لرزد و نامی از اهل بیت برده می‌شود. 🔅زنی از پشت سر صدایم می‌زند و وقتی جواب میدهم، میگوید دعایتان می‌کنم بی آنکه بشناسمتان، اما الهی که همه از منتظرین‌ ثبت شوند بااین اسم های خویشان... 🌱 خدا را شکر می‌کنم کسی چه می‌داند شاید به همین سادگی، توشه ای برای روز مبادا، دستگیر دست‌های خالی ام شود. ✍ باران نجاتی @HOWZAVIAN
🔴 حوادث آمریکا و مواضع چندگانه 🔹 حوادث آمریکا را باید با ذره‌بین عبرت نگاه کرد چه از سوی آمریکا دوستان و چه حزب اللهی‌ها! 🔸اینکه آمریکا رو به افول است و اینکه ظالمان نتیجه ظلمشان را خواهند دید برای ما یقینی است؛ اما هم انقلابیون نباید در هر حادثه‌ای که برای آن کشور رخ می‌دهد سریع ذوق کنند و هم غربگرایان نباید سریع به دنبال خودتحقیری و دفاع باشند، سردمداران جبهه استکبار آنقدر پیچیده و کارکشته هستند که از هر موقعیتی، منفعتی برای خود درست کنند و وقایع را از ضرر خود بسوی آسیب جبهه حق سوق دهند و ضرر کننده واقعی فقط مردم آمریکا هستند. 🔹اینکه سریع بخواهیم در برابر حوادث این کشور موضع بگیریم و به جایی و گروهی و کسی نسبت دهیم اشتباهی فاحش است، چرا که از طرفی ممکن است این وقایع همان مسیر نابودی آمریکا باشد که ما منتظرش هستیم و از طرف دیگر ممکن است خودزنی باشد برای ایجاد جنگی جدید در غرب آسیا. 🔸فعلا آنچه که واضح است این است که کاندیدای شکست خورده در انتخابات به نتیجه دموکراسی تمکین نکرده و طرفدارانش دست به اقداماتی زده‌اند، و این مسئله‌ای است که در کشورهای دیگر به خصوص در کشور ما هم اتفاق افتاده. آنچه که باید زیر ذره‌بین ما باشد این است که سردمداران جبهه استکبار و صهیونیزم از آمریکا و اسرائیل گرفته تا سران اروپایی و رسانه‌های این جبهه چه واکنشی نشان می‌دهند و این مواضع با حوادث مشابه در کشورهای دیگر به خصوص ایران چقدر تفاوت دارد؟! 🔹اینکه در چه حوادثی تصاویر زنده نشان می‌دهند و در چه حوادثی به نمایش برنامه‌های مستند و موسیقی و ... می‌پردازند نشان دهنده سیاستهای رسانه‌ای این جبهه است، اینکه در چه حوادثی به طرفداران کاندیدای شکست خورده، آشوبگر می‌گویند و در چه حوادثی می‌گویند معترض، نشانگر جهت‌گیری و مقاصد آنهاست، اینکه کشته شدگان را چه می‌نامند نشانگر بهره‌برداری‌های آنان است. 🔸الان فصلی است که ایرانیان باید بدون در نظر گرفتن اختلافات سیاسی و سلیقه‌ای داخل کشور و با دیده عبرت به حوادث آمریکا نظیر اشغال کنگره نگاه کنند و دشمن خود را بشناسند ✍ محمد صدارت https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6