eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
458 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
. 🔰حاج قاسم؛ پیروز در نبرد و دفاع ترکیبی ✍️دکتر آفرین قائمی، استاد حوزه علمیه خواهران 🔸شروع عملیات جنگ ترکیبی از سوی سردار سلیمانی از دوران جوانی ایشان در پی آشنایی ایشان با رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس رقم خورده است. 🔸از ترفندهای دشمن در جنگ هیبریدی، ترور به منظور ایجاد رعب و وحشت در میان گروه‌های مخالف یا مردم است، به گونه‌ای که افراد به علت فشارهای وارده به حالت تسلیم درآمده و از مواضع خود چشم پوشی کنند؛ ترور به دو شکل، ترور شخص و ترور شخصیت اعمال می‌شود. 🔸دشمن‌شناسی دقیق، پایه و اساس دشمن‌ستیزی و دفع کید دشمنان است، متأسفانه نوع مبارزان در دشمن‌شناسی لغزیده و گاه دوست یا بی‌طرف و متسالم را دشمن اصلی می‌انگارند یا حاضر نیستند منازعات ساده را چشم پوشیده و در مقابل دشمن اصلی متحد شوند. 🔗 متن کامل در فکرت @HOWZAVIAN
🔴 چرایی واکنش دوگانه‌ی بشر در برابر شهوت و غضب ✍️ سید محمدتقی موسوی کراماتی، محقق و پژوهشگر 🔸حرکت روی خط میانه و ملایم زندگی طبیعی، مستلزم کنترل مداوم شهوت در جایگاه حداقلی آن در چهار دیواری خصوصی و فردی است، تا تعادل روند زیست عادی انسان برقرار ماند؛ آنچنانکه استاد فرزانه شهید مرتضی مطهری راجع به فواید حجاب در چهار اصل آن را بیان کرده است که عبارتند از: آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ارزش و احترام زن که بخش‌های مختلف زندگی انسان را در حد فرد، بخشی از جامعه، نیمی از جامعه و همه جامعه را در بر می‌گیرد. 🔸اگر رشته فهم جامعه با عقبه نظری و فکری حجاب قطع شود، ارتباط تعاملی با مسأله حجاب، استوار و پابرجا برقرار نمی‌شود و به جای آنکه پوشش را پاسدار آزادی‌های انسانی پندارد، مانع آزادی‌های خویش می‌انگارد و چنانچه فرآیند فهم فلسفه حجاب با همه معانی پیشینی آن به طور کامل در ذهن عمومی جامعه نقش بندد، به عنوان یک ارزش فراگیر اجتماعی به یک رفتار ثابت عمومی در فرهنگ انسانی تبدیل می‌شود. 🔸یک مطالعه تطبیقی که در ۶۶ کشور صورت گرفته نشان داده است که هر چه زنان در جامعه بیشتر با مردان مختلط باشند میزان طلاق بالاتر خواهد بود 🔗 متن کامل این یادداشت @HOWZAVIAN
(برادر و خواهر) ✔️ آموزش مهارت‌های پاسخ‌گویی در فضای مجازی 🖊 دوره شبهه‌شناسی و پاسخ‌گویی(1) 🔍 محورها 1️⃣مبانی و اصول تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی 2️⃣ تکنیک‌های مناظره و گفت‌و‌گو 3️⃣ جریان‌شناسی رسانه 4️⃣ آشنایی با خبرنویسی 5️⃣ مهارت‌های کنشگری 6️⃣ یادداشت‌نویسی ✍️نام‌نویسی و آشنایی با دوره @Madrese_Shobhepajohi ✍️ این رویداد تولید‌محور به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌های علمیه و با مشارکت مرکز علمی تربیتی مهدیه در قم برگزار می‌شود. 🖌 مزایا و امتیازات: ☑️ برگزاری به صورت حضوری و مجازی ☑️ ارائه گواهی شرکت در دوره ☑️ چاپ و نشر آثار برتر در نشریات و فضای مجازی ☑️ پرداخت حق الزحمه برای آثار پذیرفته شده ☑️ امکان ادامه همکاری در زمینه پاسخ گویی @HOWZAVIAN ..................................................................... نویسا بمانید تا تا https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
🔆 نخل و زیتون ✍️ علیرضا مکتب‌دار، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی به هر دو سرزمین عراق و لبنان سفر کرده ام. از عراق، گنبدهای زرین محو شده در غبار که همچنانکه پیشتر می روی، درخشان تر میشوند و از لبنان، تپه های پست سنگی، درختان پراکنده «ارز» از خانواده صنوبر، بوی قهوه، همچون قابهایی زیبا در فضای ذهنم آویخته شده اند. از هر دو دیار، شاعران نامداری برخاسته اند. از متنبی و ابونواس و دعبل تا الجواهری و الزهاوی در عراق و از می زیاده و میخائیل نعیمه تا غسان مطر و نزار قبانی در لبنان. در نمایشگاه کتاب بیروت، غسان مطر، این شاعر مسیحی سرگرم امضای تازه ترین اثر خود برای علاقمندان و خریداران کتابش بود. شنیده بودم قصیده ای در وصف امام حسین علیه السلام سروده است. خواستم شور و شعف خود را از اینکه شاعری مسیحی در وصف امام شیعیان قصیده ای سروده است ابراز کنم. صبر کردم تا سرش کمی خلوت شد. در حالیکه بر روی صندلی نشسته و پای راستش را روی پای چپش انداخته بود، به او نزدیک شدم. قدری خم شدم تا در هیاهوی بازدیدکنندگان، صدای من که تلاش می کردم به عربی فصیح با او سخن بگویم، به گوشش برسد. با ادب و نگاهی مهربان سرش را کمی برگرداند و به من نگریست. خودم را معرفی کردم و گفتم: شنیده ام درباره امام حسین علیه السلام قصیده ای سروده اید. پاسخ داد: آری. سپس من به خود جرأت دادم و گفتم: من دو بیت به زبان عربی درباره پیامبر و اهل بیت ایشان سروده ام. اجازه می دهید برای شما بخوانم؟ با کمال شگفتی پاسخ داد: امشب دوستان در منزل من گرد هم جمع می شوند. شما هم بیایید و در آنجا شعرتان را بخوانید. اما صد افسوس که این فرصت دست نداد و از حضور در محفل ادیبان و شاعرانی که برای حقیقت و در رثای آن شعر می سرایند، بی بهره ماندم. شاعران مسیحی زیادی از دیار زیتون درباره امامان اهل بیت علیهم السلام شعر سروده و زندگی آنان را در قالب داستانهای دلکش روایت کرده اند. @HOWZAVIAN
☘️ عاملیت و ساختار در مقوله حجاب ✍️ احمد اولیایی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی 🔹فارغ از تاریخچه حجاب در جمهوری اسلامی، اکنون و به ویژه پس از اغتشاشات اخیر، بی حجابی و بدحجابی مجددا مسأله شده است. 🔸واضح است که دشمن هم می داند بی حجابی دریچه نفوذ فرهنگی تمام عیاری است که اگر باز شود ده ها آورده ی دیگر برایش دارد، لذا از پررنگ کردن حاشیه های حجاب استقبال می کند. 🔷سوال اصلی اینجاست که سروسامان دادن به وضع حجاب بر عهده کیست؟ ⬅️ظاهراً پس از اغتشاشات و تعطیلی گشت ارشاد، هنوز تصمیم نظام در چگونگی مواجهه با این مقوله یا گرفته نشده یا هنوز اعلام نشده است. از طرف دیگر، کسانی که نسبت به شرع و اجرای آن حساس هستند احساس تکلیف کرده و از باب مقوله نهی از منکر، کنشگری میدانی می کنند. این کنشگری های انفرادی ناگزیر از اعمال سلیقه است چراکه طبیعتا فرد دارای سلیقه و اخلاق خاص مانند عصبانیت یا صبوری است که کنشگری او را نسبت به بی حجابی با کنشگری فرد دیگر متفاوت می کند. ◀️این اعمال سلیقه ها ممکن است در شروط امر به معروف و نهی از منکر مانند «عدم وجود مفسده»، یا «مراتب» خلل وارد کند. 🔷عاملیت یا ساختار؟ حاکمیت یا مردم؟ نظام یا آحاد؟ کدام یک در مقوله حجاب باید کنشگر باشند؟ 🔸قطعا در نظام طاغوت که حاکمیت به عنوان ساختار، بنا و اراده ای در اجرای شریعت و من جمله حجاب ندارد، عاملیت پررنگ می شود. اما در نظام دینی و حکومت اسلامی که بنا و اراده دارد شرع را بطور سیستمی و مبتنی بر روابط طبیعی درون سیستم ها پیاده سازی کند، کنشگری عاملیت چه جایگاهی دارد؟ این، یک سوال جدی ست. 🔶فرد متدین و دغدغه مند فارغ ازین که در چه حکومتی (دینی یا غیر دینی) زیست می کند، دائما نسبت به اقامه شریعت حساس است. اما در حکومت دینی امید بیشتری به اصلاح دارد و اساسا منتظر بسترسازی اقامه شریعت توسط حاکمیت است. همانطور که رهبر معظم فرمودند «حکومت اسلامی وظیفه دارد مقابل حرام شرعی بایستد»، به خصوص احکامی که اجتماعی است و بسترسازی بیشتری می طلبد. 🔹به عنوان مثال، کنش فردی (توصیه، تبلیغ، امریه معروف و ..) یک‌متدین برای اقامه نماز در هر دو حکومت یکسان است اما در باب استفاده از پول ربوی متفاوت است. یک حکومت می تواند با بسط بانکداری ربوی اساسا توصیه های فردی را برای دوری از ربا خنثی کند. 🔸اگر انتظار از حکومت در بسترسازی اقامه شریعت به سرعت پاسخ داده نشود دعوای عاملیت و ساختار بیشتر می شود. یعنی آحاد احساس تکلیف می کنند و عرض شد که درین صورت ممکن است سلایق اعمال شود. در نتیجه شاید فضا برای دشمن بیشتر فراهم می شود. ⬅️و آن چیزی که زمین می ماند دقیقا آن واجب شرعی و در بحث ما حجاب خواهد بود. @HOWZAVIAN
✍️ هاشم جنگجو، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی ✅ در ایام فاطمیه به یکی از مدارس راهنمایی رفتم. مدرسه ای در یک روستای محروم، با بافت مردمی تقریبا 100 درصد ولایی. عذاب وجدان داشتم که چرا یه جایی دارم میرم که نیاز به تبیین نداره و خودشون متدین هستن؟ چرا یه جای مهمتر که جوون‌ها شبهه دارن نمیرم. وارد مدرسه شدم، کادر مدرسه بسیار خوب و همراه بودن، بچه ها رو توی نماز خونه جمع کردن، از مسئولين تقاضا کردم که بیرون برن تا بچه ها راحت سوالاتشون رو بپرسن. خیلی صمیمی و با یه شوخی شروع کردم و جوّ خوبی حاکم بود. از بچه ها خواستم که سوالشون رو بپرسن. همین قدر بگم که تقریبا غالب بچه ها سوالشون این بود که چرا نظام داره مردم رو میکشه؟ چرا مهسا امینی و نیکا شاکرمی رو کشتن؟ چرا حجاب اختیاری نیست؟ چرا وضع اقتصاد اینه؟ ... یکیشون میگفت حاج آقا حقوقتون توی این ایام زیاد شده؟ گفتم چرا اینو میگی؟ گفت چون اومدید برای شستشوی مغز ها😔 با خودم گفتم وقتی روستای 100 درصد ولایی، منطقه محروم، با کادر متعهد، حال و روزش اینه، وای به حال جاهایی که... خلاصه، بچه ها در محاصره کامل اطلاعات غلط بودن، بعضیهاشون ابتدایی ترین جوابها رو هم نشنیده بودن. هنوز معتقدن شاه چراغ کار خودشونه، مهسا امینی با ضربات به سرش کشته شده و.... هر چی میگفتم انگار آب توی هاون می‌کوبیدم و بعد از یک ساعت بحث، بعضی‌ها هنوز همون سوال اول رو میپرسیدن. 🔗 متن کامل در صفحه این نویسنده @HOWZAVIAN
. 🔆 عمامه‌ها، عمارها می‌سازند... 🍃 ✍️ محمدجواد محمودی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی @HOWZAVIA محفلی برای همه حوزویان و مخاطبانشان👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
و ☘️ حسن صدرایی عارف، سردبیر خبرگزاری حوزه و مدرس عرصه رسانه، سرپرستی خبرگزاری ابنا را بر عهده گرفت 🔆 قرارگاه نویسندگان حوزوی و مجموعه تحریریه مدادالفضلاء و بانو مجتهده امین، این انتصاب شایسته را به استاد صدرایی تبریک گفته، موفقیت بیش از پیش ایشان را از خداوند متعال خواهانیم. 🖊 خبر ابنا: در حکمی از سوی آیت الله رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، حسن صدرایی عارف به عنوان سرپرست خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا منصوب شد. @HOWZAVIAN
. ▪️آمریکا مرد عمل! ✍️ علی کردانی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی دونالد ترامپ: دستور کشتن ژنرال ایرانی را من دادم. عده‌ای می‌گفتند؛ چرا «مرگ بر آمریکا» می‌گویید؟! سخنی بس عجیب و غریب بود! عجیب‌تر آنکه همه فهمیده بودند که داعش ساخته و پرداخته آمریکایی‌هاست! حاج قاسم با برقراری وحدت بین کشورها و احزاب منطقه طرح تشکیل خاورمیانه جدید را با شکست روبرو کرد و با کمک نیروهای مردمی عراق، افغانستان و سوریه جلوی کشور‌گشایی غربی‌ها را گرفت. امام خمینی(ره) فرمود؛ «رئیس جمهور آمریکا بداند، بداند این معنا را که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما.» متن کامل در 👈 سایت روزنامه سراج @HOWZAVIAN
♦️ افـــراط در تـفـریـط ✍️ حسین کاوه 🔹 افراط و تفریط هر دو غلط و اشتباه هستند اما وقتی گفتمان تفریط بر جامعه حاکم باشد، تو اگر در اوج اعتدال هم باشی باز برچسب افراطی خواهی خورد! 🔺 فلذا کندروها همواره پیشروها را تندرو می‌خوانند!! 🔸 افراط و تفریط هر دو مردود هستند لکن اکنون مشکل اصلی جامعۀ مـــا افراط نیست بلکه تفریط مفرط است! 🔺 خانه از تفریط ویران است خواجه در بند نقش افراط... @HOWZAVIAN
💥 لاریجانی‌ در ملک سلیمان چه می کند؟! در چنین شبی برخی خوب از نام حاج قاسم برای تطهیر خود استفاده می‌کنند. شبکه مردمی و شبکه خانواده یک شخصی بهتر نیافتند که رفته‌اند با آقای لاریجانی در مورد حاج قاسم مصاحبه کرده است؟! عجیب اینجا هست که تمام راه‌های تماس با صدا و سیما در این ساعت مسدود شده. هم شماره ۱۶۲ هم شماره روابط عمومی شبکه یک دوستان آگاه اگر نکته‌ای می‌دانند نا آگاهان را آگاه سازند. ...................................................... @HOWZAVIAN نویسندگان حوزوی لزوما همه‌ دیدگاه‌ کاربران را تأیید نمی‌کند؛ معتقد است برخی حرف‌های درون گفتمانی را باید گفت و در پی‌اش نقد و نظرش را هم شنید.
73.pdf
1.5M
📰 به مناسبت (ره) 🗞 ویژه نامه علامه مصباح یزدی (ره) 📦 محصول 🗃 مشتمل بر: 💠 معجزه جامعیت (علامه مصباح) 💠 تربیت جهادی بر مدار توحید (دکتر راستیان) 💠 مدل حرکت تاریخ (استاد جواد سلیمانی) 💠 عقلانیت انقلابی ( سید مصطفی مدرس) 💠تفکر تشکیلاتی (احمد شریفی) @HOWZAVIAN
🔅 معجزه باش 🔅تو همان دیگرانی ✍️ حسن مددخانی دیگران را دیدن و خود را ندیدن خوب است، اما نه همیشه و نه همه جا. وقتی با دیگران همصحبت می شویم، «دیگران» سهمی از گفته ها و ناگفته هایمان دارند؛ سهمی از گله ها و گلایه هایمان دارند؛ سهمی از شکوه ها و شکایت هایمان دارند؛ چرا ایران در فلان جا پیشرفت نداشته؟ چرا از بعضی کشورها عقب افتاده؟ کِی می خواهد بجنبد؟ و صدها چرای دیگر. در گرماگرم این سؤالاتِ پُر از جواب اما همیشه بی جواب، از «دیگران» بسیار یاد می کنیم، گله و شکایت را هم چاشنی اش می کنیم؛ پس «دیگران» چه می کنند؟ چرا به فکر هیچ چیز نیستند؟! چرا همه چیز را رها کرده اند؟! همه جای ایران را گشتم، نه «ایران» را پیدا کردم و نه این «دیگران» را. انگار آب شده اند، رفته اند... کجا؟ شاید سوئیس، شاید آمریکا. هر چه فکر کردم دیدم «ایران» و «دیگران»، کسی نیست جز خود من، خودِ ما. ایران خانم است یا آقا؟ هر دو. ایران گم نشده، خودت را پیدا کن. ایران، تو هستی، من هستم. آن دیگرانی که پایش را به میز محاکمه می کشم، خودم هستم. خودت هستی. خودت را محاکمه کن. خودت را بساز که ایران ساخته خواهد شد. وقتی ایران را با کشورهای دیگر مثل سوئیس مقایسه کردی، بدان که خودت را مقایسه کرده ای و این را هم بدان که هر سوئیسی حداقل سالانه ده کتاب مطالعه می کند. این است که سوئیس می شود سوئیس. اگر به دام مقایسه افتادی، مراقب باش گرفتار دام نشوی. ایران قرار نیست که سوئیس شود، که اگر شود، خودش را باخته است و خودت را باخته ای. تو خودت باش. اما مردانه باش. ایران، ایران باقی خواهد ماند، اما آن چنان که شایسته ایران است. خودت برای حرف هایت، مقایسه هایت، گله ها و شکایت هایت، شنونده خوبی باش. تو فقط یک ایرانی نیستی، که خودِ ایرانی. از دیگران انتظار معجزه نداشته باش، که خودت معجزه باش. تو همان دیگرانی هستی که از آن ها انتظار داری. @HOWZAVIAN
📌 اگر جدا بود دین از سیاست ... ✍️ حسن مددخانی با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان حوزوی پیوست: صحبت از گرانی ها و اوضاع نابسامان اقتصادی شد. گفت اقتصاد مملکت درست شدنی نیست، مگر این که دین از سیاست جدا شود. دین وظیفه ای دارد و سیاست هم وظیفه ای. در لابه لای صحبت هایش بر خلاف وظیفه سازی هایش برای نهادهای مختلف جامعه و ادّعای جدا بودن آن ها از یکدیگر، همه چیز را به سیاست ربط می داد. اقتصاد و فرهنگ و تربیت را به سیاست ربط می داد. خانواده و اخلاق و بهداشت را به سیاست ربط می داد. اما در این میان، فقط «دین» بود که آن را به هیچ چیز ربط نمی داد. گفتم به نظر شما با جدایی دین از سیاست، سیاست، اقتصادی می شود یا اقتصاد، سیاسی می شود؟ به نظر شما کدام یک بهتر است؟ این که سیاست و اقتصاد ما دینی شود، یا که اقتصاد ما سیاسی شود؟ بگذریم از این که در جامعه شاهد نمونه های فراوانی هستیم که همه چیز به دین گره خورده و گره گشای خیلی از گره ها شده و در عمل نشان داده که دین از سیاست و اقتصاد و فرهنگ و بهداشت جامعه هرگز جدا نیست. مثلاً اگر با ترویج فرهنگ زکات توسط مبلغین دین و پرداخت آن توسط کشاورزان عزیز و زحمتکش، درمانگاه و مدرسه و خانه و کتابخانه ساخته می شود، به خاطر این است که دین از سیاست و فرهنگ و اقتصاد جدا نیست. اگر شاهد حضور طلاب و مبلغین دین به همراه قشرهای مختلف مردم در مناطق زلزله زده و سیل زده هستیم، به خاطر این است که دین از سیاست و مردم و جامعه جدا نیست. اگر شاهد کمک های مؤمنانه و مسجد محور، به اقشار نیازمند و آسیب پذیر هستیم، و همچنین اگر شاهد حضور جوانان متدین در اردوهای جهادی و ساخت خانه برای نیازمندان هستیم، به خاطر این است که دین از سیاست و مردم و نیازهای آن ها جدا نیست. اگر شاهد حضور طلاب و روحانیون در بیمارستان ها در ایام کرونا هستیم و کسی هم این اقدام مبلغین دین خدا را دخالت در کار کادر درمان تلقی نمی کند، به خاطر این است که دین از سیاست و بهداشت جدا نیست. اگر زندگی رهبر جامعه اسلامی همچون زندگی سایر مردم است، به خاطر این است که دین از سیاست و زندگی مردم جدا نیست. اگر زیست برخی از مسئولین فاصله زیادی با زیست سایر مردم دارد، چون در اندیشه آن ها متأسفانه دین از سیاست جداست. و اگر شاهد ساده زیستی برخی دیگر از مسئولین جامعه هستیم، چون در اندیشه آن ها دین از سیاست جدا نیست. و خدا را شکر که دین از سیاست جدا نیست! @HOWZAVIAN
. 📢کتاب داستان «مهمان عزیز» نوشته علی باباجانی به چاپ رسید 🔸علی باباجانی سردبیر مجله سنجاقک، در گفتگویی از چاپ آخرین کتاب داستان خود به نام «مهمان عزیز» با موضوع شهادت امام رضا علیه‌السلام خبر داد. 🔻علی باباجانی: «این کتاب درمورد شهادت امام رضا علیه‌السلام است که با یک نگاه کودکانه و جدیدی نوشته شده است. در این کتاب داستان شهادت امام رضا علیه‌السلام از زبان غلام دربار مامون، خلیفه عباسی، برای کودکان نقل می‌شود. این کتاب در 24 صفحه و به همت انشارات به‌نشر برای کودکان به چاپ رسیده و یکی از آثار مجموعه «سلام بر گل نجمه» است که در آن نویسندگان، قصه‌ها و احادیث زیبایی از زندگی امام رضا علیه‌السلام را به زبان کودکانه به رشته تحریر در آورده‌اند.» 🌐مشروح خبر در سایت اشراق 💢 معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی @HOWZAVIAN
⚠️ روزمرگی ✍️ معصومه پازکی با ارسال نوشتاری به جمع نویسندگان حوزوی پیوست: به یاد خاطرات، آلبوم عکس را به دست گرفتم و در حال دیدن عکس های دوران کودکی ام بودم وقتی سرم را بالا بردم چهره ام را در شیشه اتاق که درست روبه رویم بود دیدم، ماتم برد انگار غریبه ای را در آن دیدم بیشتر دقت کردم خودم بودم چند دقیقه ای به خودم زل زدم، چقدر بزرگ شده ام و شاید تارهای سفید مویم خبر از میانسالی ام میدهد دوباره به عکس کودکی ام نگاه کردم و به خودم در شیشه روبه رو، چه عمری در غفلت از من گذشت و چه بود بهره من از زندگی؟ ۱- زندگی در تلاطم روزانه خود در حال گذشتن است و عمر هر انسانی نیز با آن در حال گذر، گذر از کودکی های شادمانه، نوجوانی های ناآگاهانه و جوانی های عالمانه..... وچه زود میگذرد این عمر گران. و ما چه می خواهیم از زندگی!!! ۲- روزها و شب ها با سرگرمی ها و کارهای روزانه در حال گذشتن است و تا به خود آمده برهه ای دیگر از عمرمان گذشته است. به راستی چه می خواهیم از این گذشتن، چه می خواهیم از این رد شدن، گذر عمر؟! ۳- عمر می گذرد حتی اگر توجه ای به آن نداشته باشی اما چطور می گذرد؟ در روزمرگی های زندگیمان. سهم ما از زندگی همین است و چه غم بار است این تعریف از زندگی، زندگی یعنی غرق در روزمرگی ها. وای بر عمری که به روزمرگی ها بگذرد. ما را چه شد، چه چیزی ما را سرگرم در روزمرگی هایمان کرد، کسب دنیا؟ ۴- آخر که ما از دنیا و لذتهایش بهره ای نداریم چقدر نعمت های دنیایی می تواند نفس سرکش مرا اقناع کند نفس طغیانگری که هر چه اطاعتش کنی، خواسته بیشتری دارد؛ هر بتی از آن را پرستش کنی، بت جدیدی می سازد. این هیولای سیری ناپذیر را چه دهم تا سیر شود؟ زیبایی،پول، تفریح، لذت، کامجویی ... چه چیزی اورا سیر می کند؟ ۵- هیچ چیز، هیچ چیزی جز عمر من. هیچ چیزی جز عمر من او را سیر نمی کند سیری او مساوی است با مرگ من، مساوی است با از بین رفتن لحظه لحظه روزهای عمر من و وقتی به خود می نگرم مغلوب این نفس سرکش شده ام. ۶- اما چه کنم تا غرق در روزمرگی ها نباشم؟ چه کنم تا خسران زده نباشم؟ ۷- ما خلق الجن و الانس الا لیعبدون خلق نشدیم مگر اینکه عبد باشیم، عبد یعنی بنده بودن و بندگی کردن ۸- بندگی؛ یعنی نمی اندیشم، نمی نویسم، قدم بر نمی دارم، حرف نمی زنم، گوش نمی دهم ... مگر به رضایت تو مگر به خواست تو مگر به قصد قرب به تو مگر به این خاطر که مرا دوست بداری و عزیزت باشم. ۹- باید بلند شد و خودی دیگر ساخت. باید اندیشید، بعد عمل کرد. باید هدف را تعیین، بعد اقدام کرد. باید مسیر را مشخص، بعد حرکت کرد. باید خدا را شناخت بعد بندگی کرد. مراقب عمرمان باشیم. @HOWZAVIAN
🍃🌹 تا روضه ی قاسم میان شهر برپا شد دنیا ز هم پاشید و دلها ارباًاربا شد تا شاعران از کربلایی بودنش گفتند انگشتری در قتلگاه یار پیدا شد جغرافیای قلب او از بس که وسعت داشت آخر پناه مردم مظلوم دنیا شد از بس خروش رودها را زد به هم پیوند تا باعث بیداری امواج دریا شد درگیر باران می کند تا سالها ما را ابری که صبح جمعه بغض کهنه اش وا شد دنیا به چشمش دید سرباز جمارانی با جان فشانی های خود سردار دلها شد 💠 💠 @shaeranehowzavi
🌨دوشنبه‌ی بارانی ✍️طیبه فرید، عضو تحریریه مجتهده امین آخرین باری که دیدمت دوشنبه بود و باران می بارید.با خنده رفتی. با خانم جان برایت آش پشت پا درست کردیم و ریختیم توی کاسه های کشمیری و گلسرخی، بردیم در خانه ی همسایه‌ها. کاسه ی کشمیری! کاسه ی گلسرخی! یادت هست چقدر به این کاسه ها حساس بود که لب پر نشوند! سال به سال فقط از توی بوفه می‌آوردشان بیرون و غبارشان را با دستمال یزدی می گرفت و دوباره می گذاشت‌شان سر جایش. روزی که تو رفتی، آش پشت پایت را ریخت توی همان کاسه ها و داد به همسایه ها. بی سابقه بود! من از این شکلی دل کندنش ترسیدم! کاسه ی گلسرخی بی کعبش را، خاص تر تزیین کرد و خودش برد در خانه ی بهجت خانم اینها! می‌گفت وصله یِ تنِ ما توی خانه ی بهجت خانم است، لیلا ابرو کمانی‌ترین دختر بهجت خانم! وصله ی تن ما! خانم، باکمالات. در چادر سیاه مثل ماه شب چهارده می‌تابید! آخرین باری که دیدمت دوشنبه بود! داشت باران می بارید. عکس امام(ره) را زده بودی روی سینه‌ات. کوله پشتی‌ات را برداشتی و ما تا مسجد همراهت آمدیم، سوار اتوبوس که شدی، باران داشت بند می آمد، خانم جان حس دل کندن داشت، من هم! اما باران زودتر از همه از تو دل کند وقتی اتوبوس از انتهای خیابان داشت محو می شد. باران بند آمده بود. جزیره‌ی مجنون آخرین جایی بود که تو را دیده بودند. خبر نیامدنت که رسید، خانم جان نه گریه کرد و نه حرفی زد! فقط اُترج‌ها را از سر شاخه‌های درخت چید و مربا درست کرد. برای تو، تو که هیچ‌وقت باز نگشتی! بهجت خانم اینها از این محل رفتند و لیلا ازدواج کرد. خانم جان فراموشی گرفت، اما تو را هیچ‌وقت فراموش نکرد! زمستان امسال خانم جان نیست که برایت مربا درست کند. دوشنبه است! دارد باران می بارد. اترج ها سر شاخه ها سنگینی می کنند، همه را می‌چینم و می‌دهم واحد انفاق مسجد. یکی‌اش را می گذارم روی طاقچه کنار عکست! شب خواب می بینم خانم جان دارد مربای اترج درست می کند و می ریزد توی کاسه های گلسرخ و تو می بری برای همسایه هایتان توی بهشت. دو روز بعد یک شیشه مربا از مسجد برایم می آورند. رویش نوشته شادی روح مادر شهید حسینی و فرزند شهیدش صلوات. @AFKAREHOWZAVI
. 🔰مرزبندی گفتمانی اسلام دستاورد مهم محور مقاومت ✍️ محمدرضا مهدوی، نویسنده حوزوی برای فکرت نوشت: ▪️محور مقاومت توانست عناصر و مفاهیم حماسی اسلام از قبیل جهاد، شهادت، ایثار، استکبارستیزی، مبارزه با ظلم و عدالت‌طلبی را در یک زنجیره مفصل‌بندی، به‌گونه‌ای کنار هم قرار دهد که یک گفتمان راهبردی را به‌عنوان مرامنامه نیروهای اسلامی، فارغ از هرگونه تفاوت‌های عقیدتی و نژادی، به وجود آورد. ▪️محور مقاومت پرچم مبارزه با جریانات انحرافی و تکفیری نظیر داعش را با افرادی از میان مسلمین برافراشت و با سلوک عملی خود، چهره واقعی از اسلام ضد تروریسم و رحمانی را به نمایش گذاشت تا این جریانات و حامیان آن‌ها نتوانند به خواسته خود در جهت تخریب اسلام و وجوه تمدنی آن دست یابند. 🔗 متن کامل یادداشت @HOWZAVIAN
🔴 مرز دانش را بشکنیم نه در و شیشه دانشگاه را! دکتر مجتبی رستمی‌‌کیا، کارشناس عرصه نخبه‌پژوهشی و مسئول دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ▪️اگر نخبه حقیقی اعتراضی کند و آن اعتراض شکل بگیرد، کل بشریت از آن سود می‌برد. جنس اعتراض نخبه جوری نیست که وقتی اعتراض می‌کند، شیشه مغازه مردم را پایین بیاورد یا درب دانشگاه را بشکند. ما اگر قرار باشد چیزی را بشکنیم، آن مرز دانش و ساختار است. این مطالب در نگاه نخبه حقیقی بسیار ارزشمند است و نخبه حقیقی اگر قرار به شکاندن را داشته باشد، آبادی دو محله را در دستور کار خود قرار می‌دهد؛ بنابر این در مورد تمام این موارد می‌توان ساعت‌ها گفت‌وگو کرد. ▪️مدارس سمپاد ما نیز کاملاً آمریکایی‌محور است و در همین چندسال اخیر، علوم انسانی را داخل در علوم حساب نمی‌کردند؛ چون نگاه، نگاهی ابزاری است و در اندیشه‌شان این حاکم بود که نخبگان دارای یک هوش‌های خاص و ریاضی هستند و به همین دلیل مابقی استعدادهای برتر نادیده گرفته می‌شوند. 💢متن کامل گفت‌و‌گو @HOWZAVIAN
📣 این گفت‌و‌گو را از دست ندهید؛ لااقل در می‌بیابیم هر کدام از ما (طلبه، دانشجو، نخبه، فرهیخته و تأثیرگذار اجتماعی) در کجای میدان دانش‌سازی و فرهنگ‌سازی قرار داریم. ⁉️ و این که چرا گاهی هوش ما این‌قدر ضعیف است در فهم موقعیت ایران و دانشگاه و حوزه‌اش! ‼️ و چرا در «ساختار غربی تولید نخبه» سر ما را گرم کرده‌اند. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6
. دکه‌ی تیترخوانی یک‌شنبه 11دی ماه 1401 @HOWZAVIAN
📰 دکه روزنامه‌ - یک‌شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ @Farsna