eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
416 ویدیو
165 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔎شورش عقلانیت ضداسرائیلی در آمریکا ✍️علیرضامحمدلو 🔸ماشین مدرنیته با سه ضلعی تکنولوژی، ساختار و دانش توانسته تمدنی را دست و پا کرده و میدان‌های عینی و ذهنی و مجازی را به تسخیر خود در آورد. اما اتفاقی که بعد طوفان الاقصی و عملیات وعده صادق در دانشگاه‌های آمریکا رخ داده و هزاران استاد و دانشجو و ده ها دانشگاه در حمایت از به راهپیمایی و تجمع خیابانی دست زده‌اند، یک مساله استراتژیک علیه منافع صهیونیسم محسوب می‌شود که فصل نوینی را در ساحت افکارعمومی جهان بین الملل و ساختارهای دانشی چه بسا رقم بزند. 1️⃣ لایه عینی و مداخله تکنوکراسی: جریان صهیونیستی آمریکا در این سطح نشان داده که مدیریت بحران را در تقابل با توده ها و افکارعمومی به هرحال بلد است. از جنبش وال استریت تا جنبش های اجتماعی و اقتصادی دیگری که در دهه ها و دوره های مختلف رخ داده و نهایتا با مشت آهنین و محرومیت ساختاری به زیر پوست شهر فروکش کرده است. ضمن اینکه با و سرگرمی و فناوری هالیوود و سینمای جادویی آمریکا، سرکوبگری رضایتمندانه به تعبیر گرامشی در دستور کار آمریکا برای مدیریت افکارعمومی قرار دارد. تکنوکراسی در این لایه اوج می‌گیرد و به تعبیر نیل پستمن به تکنوپولی(تسلط تکنولوژی بر فرهنگ) می انجامد. 2️⃣ لایه مجازی و مداخله اینفوکراسی: در این سطح که اینفوکراسی یا حکمرانی اطلاعات و موج سوم تافلری نامیده می‌شود نیز حکمران فعلی جهان با وجود متا و ایکس و گوگل و آمازون و یوتیوپ و فیسبوک و...بدون شک صهیونیسم و آمریکاست. مبارزه در چنین سطحی نیز یک مدل تاکتیکی دارد و غیر از محدود و معدود نتایجی بایستی اذعان داشت که تابحال حداقل نتیجه جدی و عمیقی به نفع جبهه حق رقم نخورده است. کاستلز در کتاب شبکه های خشم و امید در عصراینترنت هم توصیفی از جنبش های مردمی مجازی در خاورمیانه و آفریقا ارائه می‌دهد که همانجا نیز مداخله‌گری صهیونیسم جهانی در برآیند جنبش‌ها روشن است. 3️⃣ لایه ذهنی(علمی) و مداخله بروکراسی: در این ساحت نیز با توجه به توسعه دانش و فناوری و بسط ید عقلانیت ابزاری، مدرنیته با نقاب پوزیتویسم و توسعه و اقتصاد بازار و ویترین بورس و بانک، اتاق های فکر و ذهن تصمیم ساز جوامع را تسخیر کرده و ساختارهای بروکراتیک را تقویت و بازتولید می‌کند. در واقع نخبگان جامعه را در خدمت بسط و توسعه انواع عقلانیت مدرن(ابزاری، ارتباطی،انتقادی) به کار می‌گیرد و تصویر جادویی و بی‌رقیب از ماشین مدرنیته را تکمیل می‌کند. 🔸اما آنچه که در بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر و درجه یک آمریکا در حال رخ دادن است، حاکی از این واقعیت تلقی می‌شود که یک جنبش نخبگانی فارغ از پارادایم عقلانیت ابزاری و با راه اندازی تجمعات و راهپیمایی علیه رژیم کودک کش اسرائیل در قلب آمریکا شکل گرفته است. 🔸قفس آهنین و انحصار منحوس عقلانیت ابزاری بدست اساتید و شاگردانش ترک های جدی برداشته است. وقتی بینش و تمایلات انسان مدرن از مرزهای شخصی و انتفاعی فراتر رفت و حس ناسیونالیستی و نژادپرستی را هم پشت سر گذاشت و به یک خودِ تعمیم‌یافته رسید که برای حمایت از مظلوم پا به خیابان گذاشته و از عنوان ریاست دپارتمان فلسفه و هیات علمی دانشگاه کلمبیا و...هم عبور کند یعنی عقلانیت خودبنیاد به بن بست رسیده و عقلانیت مقدس و پارادایم نوینی درحال ظهور است. 🔸شورش علیه عقلانیت ابزازی چه بسا غیرمنتظره ترین نوع جنبش علیه صهیونیسم جهانی بود که در حال تحقق است و دیواره‌های اومانیسم با روکش و بزک کنش عقلانی در حال فروپاشی است. بعد از که افکارعمومی را در قلب لندن و پاریس و اروپا به خیابان ها کشانید، شاهد جنبش های نخبگانی بعد از عملیات هستیم که بیداری جهانی را به افق های بهتر و منسجم تری می‌تواند منتج کند ان شاالله. @HOWZAVIAN
🔹حاشیه‌ای بر حشاشین ✍️ حمید احتشام، پژوهشگر فلسفه ✍️در باب سریال «حشاشین» نقدهایی گفته شده و من هم می‌خواهم یادداشت خودم را دراین‌باره بنویسم. 🔸به نظرم روح حاکم بر کلیت این سریال، تعارض بین دو ایده در است. ایده که مبتنی بر علم و حکمت است و نمایندگان آن نظام‌الملک وزیر و عمرخیام فیلسوف است و ایده به نمایندگی که مبتنی بر از امامِ غایب است. 🔸دست‌اندرکاران این سریال به‌وضوح در «حشاشین» نشان‌داده‌اند چگونه «حسن صباح» یک‌تنه هیبت و هیمنه دولت مقتدر سلجوقی را به لجن کشیده است. 🔸ایشان پس از نشان‌دادن قدرت دولت سلجوقی به‌مثابه بزرگترین دولت مقتدر روی زمین، داستان این اقتدار را وابسته به حضور دانشمندان برجسته‌ای چون عمر خیام و غزالی در دستگاه و همچنین درایت و مدیریت وزیر حکیم و فرزانه‌ای چون نظام‌الملک دانسته‌اند. 🔸در مقابل آن، حسن صباح که قدرت‌هایی در پی ملاقات با عجوزه‌ای از جن (شیطان) به دست آورده، تلاش می‌کند به اسم مبارزه با ظلم و جور برای خود پیروانی گردهم‌آورد و در نهایت موفق می‌شود با تصرف غاصبانه قلعه الموت، حکومت خود را سروسامان دهد. 🔸به نظر می‌رسد این سریال فراتر از داستان اخوان‌المسلمین یا حماس و حتی فراتر از تفکرات داعشی در حال مقابله با ایده است. 🔸ایده حاکم بر این سریال دوقطبی‌سازی بین ایده علم و ایده غیب است. حکومت سلجوقیان بر پایه علم عالمانش و حکومت اسماعیلیان بر پایه ایده ولایتِ امام غائب و نیابت حسن صباح از اوست. 🔸به نظر می‌رسد هدف نهایی این سریال تخریب ایده به‌مثابه نیابت عام از امام زمان است. این سریال می‌خواهد نشان دهد شوکت و تمدن اسلامی اگر بخواهد بازگشتی قدرتمند داشته باشد نه از دل و نه بر پایه‌ای از تفکرات که از دل اسلام عقلانی، منطقی و علمی سربرخواهد آورد. @HOWZAVIAN
♨️سه پرسش اصلی در مواجهه با کتاب 1️⃣«چرا کتاب نمی‌خوانیم؟» چون با وجود رسانه و اینترنت و ماهواره دیگر به کتاب نیاز نداریم! 2️⃣«چرا باید کتاب بخوانیم؟» چون رسانه و اینترنت و ماهواره فقط اطلاعات می‌دهند و سرگرمی اما کتاب، آگاهی و روشنگری و خودآگاهی و دیگرآگاهی می‌دهد و نوع نگاه و نحوه شناخت و فهم و تحلیل ارائه می‌کند. 3️⃣«چه کتابی باید خواند؟» کتابی که روشنگری کند و بینشی انتقادی و راهبردی برای زیستنی با معنا عرضه کند. ✍🏻سید محمود نجاتی حسینی مدیر گروه دین انجمن انسان شناسی ایران 🗒️@HamQalam
. 💠 صفحه‌ی آماده انتشار یادداشت خانم‌های نویسنده است👇 ✔️ https://eitaa.com/HamQalam @HOWZAVIAN
🔰 آن‌چه در نقد مهدی نصیری نوشته‌ام ✍️ سیدمحمد حسین دعایی ▪️ تحجّر × سکولاریسم https://eitaa.com/Smh_Doaei/23 https://eitaa.com/Smh_Doaei/24 ▪️ وقتی مرزبندی‌ها شفاف می‌شوند https://eitaa.com/Smh_Doaei/31 ▪️ از «توهین به اولیاء خدا» تا «دفاع از اسلام سکولار و لیبرال» https://eitaa.com/Smh_Doaei/295 https://eitaa.com/Smh_Doaei/296 ▪️ نه هر که چهره برافروخت دلبری داند https://eitaa.com/Smh_Doaei/318 ▪️ حکایتِ «جاهل» و «افراط» و «تفریط»هایش https://eitaa.com/Smh_Doaei/415 ▪️ شیادی در پشت نام دین https://eitaa.com/Smh_Doaei/421 ▪️ افراط در نفهمیدن! https://eitaa.com/Smh_Doaei/437 ▪️ خطر مسلمان غرب‌زده و سکولار مذهبی https://eitaa.com/Smh_Doaei/486 ▪️ وقتی کینه کورت می‌کند https://eitaa.com/Smh_Doaei/529 ▪️ افاضات جدید! https://eitaa.com/Smh_Doaei/547 ▪️ کوردلی و کج‌فهمی اطرافیان، اصلی‌ترین عامل غربت معصومان https://eitaa.com/Smh_Doaei/832 ▪️ و این داستان ادامه دارد! https://eitaa.com/Smh_Doaei/914 ▪️ ویراست‌ها https://eitaa.com/Smh_Doaei/354 https://eitaa.com/Smh_Doaei/358 https://eitaa.com/Smh_Doaei/408 https://eitaa.com/Smh_Doaei/559 https://eitaa.com/Smh_Doaei/657 @HOWZAVIAN
☑️ احـیــاگــر بشـاگَــــرد ✍️میلاد حسن زاده ▪️ زمستان سال ۱۳۹۰، در حالی که در تدارک اردوی جهادی بودیم، نامی به گوشمان رسید که حیرت‌مان را برانگیخت: حاج عبدالله والی، مردی که به تنهایی، بشاگرد را احیا کرده بود. ▪️بشاگرد، با جمعیتی چند ده هزار نفری، تا پیش از انقلاب، حتی نامی در نقشه‌ها نداشت. فقر، محرومیت و بیماری در این منطقه بیداد می‌کرد، به طوری که دیدن آن، قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. نسل جدید بشاگرد به سختی می‌توانند تصور کنند که اجدادشان در چه شرایطی زندگی می‌کردند. ▪️اما حاج عبدالله والی، تسلیم این شرایط نشد. او با عزمی راسخ، دست به کار شد و بشاگرد را احیا کرد. حاج عبدالله والی، با تأسیس اردوهای جهادی، راهی نو برای خدمت به محرومان گشود. این اردوها، جمعی از جوانان داوطلب را به مناطق محروم می‌فرستادند تا با دستان خود، به یاری مردم نیازمند بشتابند. ▪️حاج عبدالله والی، مردی با نفس قدسی بود که توانست جمعی از جهادگران را گرد هم آورد که "طرح کلی اندیشه اسلامی قرآن" و "انسان ۲۵۰ ساله" یکی از برکات این جمع بود. ▪️در نهایت، این مرد بزرگ، ۸ اردیبهشت ۱۳۸۴ به خاطر انواع بیماری‌ها که در طول سال‌ها تلاش خستگی‌ناپذیر متحمل شده بود در جوار حق آرام گرفت و یاد و خاطره‌ی او در دل مردم بشاگرد و جهادگران سراسر ایران جاودانه شد. ▪️یاد و خاطره‌ی حاج عبدالله والی، این مرد بزرگ و فداکار، گرامی باد. ▪️برای آشنایی بیشتر با زندگی و خدمات ارزشمند حاج عبدالله والی، کتاب "تا خمینی شهر" را مطالعه کنید. @HOWZAVIAN
🏷 یک دالان «خلاقیت و مهارت» ✍️ محسن بختیاری ✍️ شاید یک وقت هایی تصور کنیم «تحول» یک کوه رفیعی است که هر کسی را توانایی فتح آن نَبُوَد. ☺️ ⭕️ بلند بودن قله تحول در نظام تعلیم و تربیت رسمی، سخنی درست است، اما اینکه فقط برخی مدارس، و به احتمال زیاد فقط می توانند تحول آفرین باشند، قطعا اشتباه است. ⭕️ روایت به راه انداختن نمایشگاه دست سازه های دختر خانم های خلاق مدرسه دولتی یزد، روایتی است پر از شیرینی و تلخی، آکنده از امید و چالش. این روایت را باید از زبان مدیر محترم مدرسه «سرکارخانم ملکوتیان» و همکارانشان شنید. 💎 امیدوارم به زودی دست به قلم شوند و برایمان مدرسه دولتی خود را بنویسند. و امیدارترم به اینکه این فعالیت های خوب و تحولی، در کانون تابستان مدرسه نیز ادامه پیدا کند. @HOWZAVIAN
بلاگرِ‌معلم یا معلمِ‌بلاگر؟! ✍️محمدرضا بابایی این سؤال اساسا اشتباه است و اصلا نمی‌شود این دو را در یک کفه ترازو با هم سنجید! بلاگر بر اساس نرم‌افزار تمدن غرب، بدنبال نشان دادن خود است و معلم بر پایه نرم‌افزار تمدن اسلامی، در مسیر سوختن و ساختن دیگران قرار دارد، معلم چراغ راه دیگران می شود تا پرواز کنند، اما؛ بلاگر از دیگران برای بالارفتن خود استفاده می کند. پس معلمی و بلاگری قابل جمع نیست و طبیعتا نمی شود بلاگرها را معلم یا معلمین را بلاگر دانست . از طرفی ساحت معلمی از نوع عشق است و بلاگری از نوع کشک، یعنی بلاگر بدنبال سرگرمی است اما؛ معلم ایجاد اندیشه در جان و سر متربی خویش می‌کند. معلم مشوق انجام مسئولیت و سازندگی در دین و دنیا است اما بلاگری تشویق به بی مسئولیتی و وقت گذرانی می کند. چطور می‌شود معلمی را با بلاگری قیاس کرد وقتی اساسا و ماهیتا با هم متفاوت اند؟ بواسطه همین تغییر است که جایگاه معلم ارج نهاده می شود و آن را هم‌رده با پیامبران الهی قرار می‌دهند، حال اگر امروز نسبت به جایگاه معلمی گاهی خدشه وارد می کنند، دلیل بر تغییر ماهوی آن نیست و او همچنان همان اجر وعده داده شده را دارد، نتیجه اینکه؛ معلم بلاگر نمی‌شود و بلاگر معلم. معلمِ واقعی عاشق خدا است و به سمت اندیشه خدایی می رود و از خدا انتظار دارد اما بلاگر عاشق خلق است و به‌سوی اندیشه های آن‌ها قدم برمی دارد و از آنها انتظار تایید(لایک و فالو) دارد، امروز برای معلمین باید این آیه را خواند: مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ؛ آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست (از ذخائر اعمال نیک و ثواب آخرت، تا ابد) باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به جا می‌آوردند. سایه معلمان واقعی بر سر علم و دانش این مرز و بوم مستدام . (آذربایجان غربی) ✒️@howzavian_westazarbaijan
🔺مقلدان بی‌بنیاد جلال آل احمد در کتاب غرب زدگی نوشت: «آدمِ غرب‌زده ریشه و بنیادی ندارد؛ نه شرقی مانده، نه غربی شده؛ هُرهُری‌مآب و چشم‌ و‌ گوش‌ بسته از آداب و سنن و فرهنگ غرب تقلید می‌کند.» پانوشت: بدا به حال کسانی که هویت خود را از دست داده، نه این‌سوی بوم‌اند و نه آن‌سو. نمونه‌اش افرادی که در قضیه اخیر دانشگاه‌های آمریکا و اروپا صمّ‌بکم شده‌اند. شهاب گرافی @HOWZAVIAN
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند: ⬅ به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مطهری(ره) 🔰حکمرانی اسلامی در اندیشه استاد شهید مطهری 🎤حجت‌الاسلام دکتر نجف لک‌زایی 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ 💻لینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.siasi _______________________ 🔰علم دینی از منظر شهید مطهری 🎤دکتر رمضان علی‌تبار 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۲۰ ____________________________ 🔰بررسی تحلیل انتقادی مفهوم آزادی نزد اگزیستانسیالیسم با تأکید بر دیدگاه شهید مطهری 🎤حجت‌الاسلام دکتر جمال سروش 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۱ ساعت ۱۷ 🖇حضوری و مجازی 🏢 قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی 🆔@hekmateislami
✔️ تشکل بانوان نویسنده دفاع مقدس راه‌اندازی شد لیلا محمدی نویسنده کتاب «زلال» از آغاز به کار تشکل بانوان نویسنده انقلابی در حوزه ادبیات دفاع مقدس خبر داد. همان‌طور که می‌دانید تاکنون کتاب‌های زیادی در حوزه دفاع مقدس و شهدا نوشته شده و به چاپ رسیده است. اما اجماع و هم‌افزایی بین نویسندگان این کتاب‌ها که اغلب هم خانم هستند، وجود نداشت. از طرفی بحث حقوق مادی و معنوی صاحبان اثر بود، همچنین قوت کارها و کتاب‌ها. هرچند بسیاری از این کارها قوی بودند، اما در کنار آنها کارهای ضعیفی نیز وجود داشته است. به نظر می‌رسد که دلیل عمده این موضوع، فقدان تخصص لازمِ نویسنده برای نوشتن کتاب‌هایی در این زمینه است. به همین دلیل با ایجاد تشکل «بانوان نویسنده»، جمعی از بانوان که در عرصه ادبیات دفاع مقدس فعال‌اند را گردهم جمع کردیم. ما بانوان، ذوق، انگیزه و توانایی لازم برای قلم‌فرسایی درباره شهدا را داریم، اما نیاز به توانمندسازی هست تا قلم قوی‌تری برای نوشتن از انقلاب و شهدا پیدا کنیم. همین که یک بانوی نویسنده وقت می‌گذارد و برای یک شهید کتاب می‌نویسد، ارزشمند است؛ اگر او توانمندتر شده و تخصص‌ بیشتری در عرصه نویسندگی اعم از عناصر داستان و خاطره داشته باشد، قطعاً می‌تواند کتاب‌های بهتری نوشته و بدین واسطه خوانندگان را به خواندن آثار بیشتری در این زمینه ترغیب کند که در این صورت، حق شهید هم ادا می‌شود. در این تشکل، بانوانی که در کل کشور در این عرصه فعالیت می‌کنند را گردهم آوردیم. خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از سوی بانوان نویسنده صورت گرفته و به این تشکل پیوسته‌اند. تاکنون 110 خانم در این تشکل حضور دارند که حوزه اختصاصی‌شان دفاع مقدس و شهدا است. عمده آنان کتاب‌هایی در گذشته نوشته‌اند و اکنون نیز با آموزش‌های مهارت‌محور، مشغول نگارش کتاب‌‌های جدیدی در حوزه دفاع مقدس‌اند. طی هماهنگی‌ای که با مؤسسه طلوع حق داشتیم، بانوان نویسنده مشغول گذراندن دوره‌ آموزشی داستان استاد سرشار هستند. در قدم بعدی، بحث سواد رسانه، دوره خاطره‌نگاری و خاطرات شفاهی، همچنین دوره‌های داستان‌نویسی پیشرفته را خواهیم داشت. در کنار فعالیت‌های تخصصی ادبی، در حال پیگیری برای دریافت مجوز از وزارت کشور هستیم تا بتوانیم این فعالیت را گسترش بدهیم و حمایت‌ها و خدمات برای بانوان نویسنده انقلابی در قالب سازماندهی شده ادامه پیدا کند. @HOWZAVIAN