eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
در مواجهه با 🚨دوران شیوع کرونا، دوران چالشها و آزمونهای اخلاقی است. در این ایام، مسئولیت های بسیاری را بر عهده داریم: 🍃1- و تحمل : یکی از ابعاد اخلاقی انسان که در مقابله با مصیبت‌ها امکان رشد می‌یابد، صبر است 🔸2- وحدت و و : برای حفاظت از افراد آسیب‌پذیر جامعه (از لحاظ جسمی یا مالی)، همدلی و ایثار، ضروری است از جمله: تأمین مواد بهداشتی و خدمات درمانی برای اقشار ضعیف، کمک مالی به نیازمندانی که کسب و کارشان در این ایام تعطیل شده، صاحب ملک در دریافت اجاره واحدهای تجاری و مسکونی و ... 🍃3- حفظ : حفظ سلامت عموم بر استقلال و منافع فردی رجحان دارد لذا اجرای محدودیت هایی از قبیل و سلب آزادی، گذاری و ممنوعیت تجمعات، اجبار بر استفاده از و مواد بهداشتی، توجیه پذیرند. 🔸4- رعایت : در رفتار با بیماران و در توزیع منابع بهداشتی و درمانی باید عدالت از سوی مسئولان دولتی و کادر پزشکی رعایت شود. ✍محمدمهدی ولی زاده @howzavian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفت قوی، ضعیف شمردن دشمن تخویف و تأمین، دو ابزار برای کمک کردن به دشمن برای تسلط بر جامعه‌ی اسلامی است، این‌که کسی مردم را چنان از دشمن بترساند که تسلیم دشمن شوند و یا دشمن را چنان ضعیف نشان دهد که مردم نسبت به او احساس امنیت کرده، و در نتیجه از او شکست بخوردند، هر دو از رفتارهایی است که مجاهدان در جبهه‌ی حق باید از آن پرهیز کنند و این رفتار اگر تبدیل به یک رویه شود، می‌تواند نشانه‌ی نفاق سیاسی آن شخص باشد. وزیر محترم خارجه، اگرچه نقاط مثبتی در طول وزارتش داشته، و این نقاط مثبت توسط جریان انقلابی به‌اندازه‌ی کافی، پررنگ نشد، اما هم این‌سخنش که گفت، قدرت نظامی امریکا چنین و چنان است، به‌جا نبود و هم سخنی که گفت آمریکا را قدرقدرت ندانیم، به درد ایستادگی در مقابل آمریکا نمی‌خورد. از تخویف و تأمین نسبت به دشمن باید پرهیز کرد. @farbehi @howzavian
✳️ طبری، تاجگردون و ... حذف تاجگردون از مجلس یعنی این که مبارزه با فساد شدنی است! یعنی این که وجود یک هسته مومن، شجاع و ضدفساد می‌تواند مبارزه موثر با مفسدان را ساماندهی کند! حذف تاجگردون از قوه مقننه باعث می‌شود تا امثال او که هنوز در مجلس حضور دارند تا مدتی ماست‌ها را کیسه کرده و مانند قبل آشکارا و با گردن کلفتی مرتکب فساد نشوند. پاکسازی حاکمیت از طبری‌ها و تاجگردون‌ها یعنی این که سطح مبارزه با فساد به کانون‌های اصلی و قله‌های فاسد رسیده و نظام برای رهایی از این سرطان‌کُشنده، جدی و با اراده است! ▪️این فتح مبین را به نمایندگان حقیقی مردم و پرچم‌دار این مبارزه که با شجاعت به شهدای گردان میثم اقتدا کرد، تبریک گفته و تبدیل این حرکت به یک روند دائمی را از این عزیزان خواستاریم. ✍ دکتر کوشکی
🔻رسانه برای سرگرمی، سرگرمی برای هیچ ✍ محسن رفیعی وردنجانی در منطق اسلام، حتی تفریح نیز بیهوده نیست بلکه با هدف بازآوری نیرو و نشاط برای انجام امور مفید صورت می گیرد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: 1ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند و 4ـ تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏؛ قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.» آنچه مورد تأسف است اینکه، رسانه ای که باید به عنوان وسیله ای برای نشاط و تجدید قوا برای انجام کارهای مفید باشد، تفریح را به عنوان هدفی اصلی تعریف کرده است و شوربختانه در بسیاری اوقات، به بزرگترین مانع کشف و نیل به اهداف حقیقی و مفید انسان ها بدل شده است.   اعتیاد به فیلم و بازی های دیجیتال به دو نمونه از اعتیادهای مرسوم رسانه ای اشاره می کنیم. چه بسیار افرادی که اغلب اوقات خود را به تماشای فیلم می گذرانند. بسیاری هم، معتاد به بازی های نو به نوی دیجیتالی و مجازی شده اند و بازی از بازی شان نمی افتد به شکلی که حتی از خواب و خوراک نیز وامانده اند. رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.مشخصات چنین مواد مخدری از قرار زیر است: دسترس همگانی بدون محدودیت، هزینه اندک، فاقد علائم جسمی مشهود، مقبولیت اجتماعی، همه گیری، سرعت انتشار بی نظیر، نبود انگیزه ترک و... از جمله ویژگی هایی است که خطر اعتیاد به آن را غیرقابل محاسبه کرده است. برخی از خطراتی که معتادان فراوان این نوع از مواد مخدر مدرن را تهدید می کنند عبارتند از: از دست رفتن سرمایه عمر هنگفت و غیرقابل جبران، انحرافات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و هر انحراف دیگر، هدر رفتن سرمایه انسانی جوامع، دستاویز قرار گرفتن توسط غول های رسانه ای، تخریب فرهنگ های قدیمی جهان، انقلاب های رنگی و مخملی و... با اینکه دین اسلام با تأکید بر حقیقت گرایی و تلاش مفید برای دنیا و آخرت، دارای مبانی، اصول و روش های کارآمدی در قالب معارف ناب و عمیق تربیتی خود برای بهره گیری صحیح از رسانه است اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً مردم و مسئولین متوجه این نوع از اعتیاد هستند؟ @howzavian
نقد خویینی.pdf
157.3K
🔰نقدی بر سیاهه اخیر موسوی خوئینی 🔻 ناگهان پرده برانداخته‌ای یعنی چه مست از خانه برون تاخته‌ای یعنی چه 🌐 لینک مطلب در وبلاگ قول سدید @howzavian
EEM_Volume 19_Issue 65_Pages 53-72.pdf
1.3M
🗂 بررسی و نقد برداشت های انحرافی از واژه انتظار ناظر بر دیدگاه‌های حضرت آیت الله خامنه ای در فصلنامه علمی- پژوهشی انتظار موعود نویسندگان: مهدی قهرمان پریا نوری خسروشاهی سیدمجید نبوی @howzavian
💠 عنوان :حجاب اجباری آری یا خیر؟ سؤال: چرا با وجود اینکه حجاب در دیگر کشورهای مسلمان اختیاری است در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟ 📝 پاسخ: 1️⃣ اصل وجوب حجاب از ضروریات دینی است که آیات و روایات فراوانی دلالت بر آن دارند، از جمله آیه 59 سوره احزاب و نیز آیات 30 و 31 نور که به پوشش گردن و سینه و نیز مخفی کردن زینت از نامحرم (به غیر از زینت هایی که خود به خود آشکار است) دستور می دهد. حضرت زهرا (س) نیز هنگام بيرون رفتن از منزل، از پوشش خاصي مثل چادر و روپوش استفاده مي‌کردند. با عنايت به این آيات، روايات و سیره زنان متدین در تاریخ اسلام، فقها حکم به وجوب پوشیده بودن تمام بدن زن در مقابل نامحرم و گناه بودن بی حجابی نموده و فقط دست‌ها تا مچ و گردي صورت را استثناء کرده‌اند. 2️⃣ در تمامی سیستم‌های حکومتی، دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود امور شخصی محسوب می‌شوند، ولی در یک بازه زمانی و شرایط خاص، آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه اختیارات فردی را به سود منافع اجتماعی، تنگ‌تر کند، نظیر خرید و فروش و مصرف مواد مخدر که ابتدائا جزء امور فردی هستند اما به دلیل عواقب اجتماعی که دارد، در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی می‌شود. بی حجابی نیز اگر چه در ظاهر يک امر شخصي به نظر می رسد ولي به دلیل تبعات و مفاسد اجتماعی ناشی از آن، برای مردان، زنان و خانواده ها و نیز با توجه به وقوع آن در بستر جامعه و حریم عمومی در واقع از امور اجتماعي بوده و از این رو دولت اسلامی حق دارد با جعل قوانيني الزامی، از آن جلوگيري کند. 3️⃣بی اعتنایی کشورهای اسلامی به این واجب الهی، نمی تواند توجیه‌کنندۀ بی‌حجابی باشد، همچنانکه در این کشورها شاهد آزادی بسیاری از ناهنجاری ها و مفاسد، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان هستیم که اگر بخواهیم عمل آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی این آسیب‌ها و زشتی های اجتماعی نیز باز کنیم. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات @spasokh @howzavian
🔎 رسانه هویت خودآگاهی آنچه که امروزه در مواجهه با رسانه ها و در مصرف الکترونیکی و دیجیتالی مردم اهمیت دارد سطح خودشناسی و میزان دوری و نزدیکی انسان ها در نسبت با خودآگاهی است. آیا رسانه ها خودآگاهی ما را تقویت می کنند یا ما را از خویشتن خود دور می سازند؟ خودآگاهی یعنی نزدیک شدن به شناخت ضعف ها و قوت ها و آشنایی عمیق با آرزوها و احساسات، عشق ها و نفرت ها و توانمندی ها و نارسایی ها و دریک کلام، پاسخ درست به و سوال "من کیستم؟" می باشد. جامعه در ادبیات برخی جامعه شناسان، ملجا و معرف هویت افراد می باشد. "چارلز هربرت کولی"، تعبیر را برای تعریف شخصیت و خودآگاهی انسان به کار می برد و انسان را در قیاس با نظر و نگاه دیگران تعریف می کند. "اروین گافمن"، کنش های افراد را نقش ها یا انتظاراتی می بیند که دیگران از ما در شرایطی معین دارند و "ما بازیگرانی هستیم که پشت صحنه ای متفاوت از جلوی صحنه تعاملاتمان داریم". تورستن وبلن از مصرف نمایشی برای کسب شهرت سخن می گوید و گئورک زیمل نیز عامل فرار از گمنامی در کلانشهرها را مصرف زدگی معرفی می نماید که هردو به کسب شهرت و رسیدن به هویت توجه دارند و عامل خودآگاهی را در چیزهایی خارج از درون انسان جست و جو می کنند. در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات و رسانه زدگیِ مفرط که لایک گرفتن از محیط و زندگی به شرط توجه دیگران و عقلانیت درقفس وابستگی ها، سکه رایج بوده و به تعبیر "بودریار"، حادواقعیت حاکم بلامنازعی گشته و نشانه ها و جعلیات غلبه یافته و "فِیک بودن، جای واقعیت را پر کرده" و به تعبیر دقیق تر، رخ داده است، قربانی اصلی چنین اتمسفری، مساله هویت و خودآگاهی بوده که حاصل فرهنگ مصرف زده، نمایشی و جعلی می باشد. پدیده های چون ایفلوئنسرها و شاخ های فضای مجازی، در پارادایم خودآیینه سان و جعلی و مصرف زده و شهرت طلب، قابل فهم بوده که اگر ۱. به تقویت فردیت افراد توجه نکنیم و به واقعیت درونی غنی و ریشه دار با کسب مهارت های زندگی اهتمام نورزیم ۲. اگر به خلوت های معنوی و پررنگ، کم اهمیت باشیم ۳. اگر خاطرات شخصی و خانوادگی کمرنگ و هیجانی داشته باشیم ۴. اگر مطالعه و تفکرانتقادی به عادت ثانوی ما در روند زندگی روزمره مان تبدیل نشود، مرگ سوژه و بحران هویت و تعلیق فرهنگ و افول تمدنی را همچون غرب، تجربه خواهیم نمود. 🖌علیرضامحمدلو، پژوهشگر فرهنگ و رسانه @andisheengelabi @howzavian
🔘حکومت بر دلها با حکومت دینی ✳️ همواره وامدار تلاش اندیشمندان دیندار در راستای تبیین و پاسداری از گوهر وجودی خود بوده است. دغدغه حکومت دینی که توسعه و تعمیق ایمان، اخلاق و شریعت در تمامی زوایای زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است قطعاً با تلاش اندیشمندان دیندار زنده می ماند. ✳️ می توانند با نظریه پردازی در مورد و روش حکومت داری اسلامی و ارائه آن به مسئولین و معممین مسئول، زمینۀ رضایت مندی مردم نسبت به و مقبولیت عمومی را بیش از پیش فراهم نمایند. ✳️ در این صورت است که بدعت ها و کج اندیشی ها از جامعه رخ برمی بندد و اگر رسانه های بیگانه به آرمانهای انقلاب اسلامی تعدی کنند، نیش های زهرآگینشان در اندیشۀ انقلابی مردم کارگر نخواهد بود و ملت جواب آنها را خواهند داد. 🖋 @howzavian
👌نگویید الهی غم نبینی و گرفتار نشوى 🔸اميرالمؤمنين علي عليه السلام شنيدند كه شخصى براى دوستش، چنين دعا مى كند: الهى غم نبينى و گرفتار نشوى! امام عليه السلام فرمودند: تو در واقع براى مرگش دعا كردى؛ زيرا هر كس در دنيا زندگى مى كند به ناچار، غم و گرفتارى مى بيند. 📚شرح نهج البلاغة، ج ۲۰، ص ۲۸۹، ح ۳۰۱ @howzavian
✍️ لطفا سئوال را پاک نکنید ...مشکل اینجا است که ما در فضای سیاسی کشور دچار نوعی رودربایستی هستیم ‏یعنی در ابتدای فعالیت یک مسئول گفته می‌شود که صبر کنیم تا مدتی از دوران ‏فعالیتش بگذرد. بعد در میانه راه دچار روزمرگی می‌شویم و درنهایت هم می‌گوییم ‏الآن فرصت مناسبی برای پرسشگری نیست چون مدت زیادی از دوران فعالیت این ‏شخص باقی نمانده است و بعد از پایان یافتن مسئولیت هم یک فرد با انبوهی از ‏سؤالات مربوط به نوع عملکردش به حاشیه می‌رود و به‌طور طبیعی در آن زمان هم ‏فرایندی برای به پاسخ واداشتن او وجود ندارد.‏ پس چه باید کرد؟ چه زمانی فرصت سؤال پیش می‌آید و در چه موقعیتی می‌توان ‏بدون مانع یک فرد مسئول را به پاسخگویی مجبور کرد؟ متن کامل را از این جا بخوانید: @siyasat_nameh @howzavian
🔴 دفاع از توحش؟! وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ قاتلان وحشی را باید اعدام کرد تا انسان و انسانیت بماند. باید این پیام به دشمنان انسان در سراسر جهان برسد: ” تا اعدام نشوید” کسانی که تشنه هستند باید اعدام شوند تا درس عبرتی باشند برای خونخواران تاریخ ✍️م.طالبی دارستانی @banooyetamadonsaz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 قدردانی مردم از اجرای حکم اعدام عاملان بمب گذاری سال89 مهاباد @rasanewsagency @howzavian
🔻میزان کشته های آمریکا در سال و 🔻ادعای حقوق بشری @daneshjumashruti @howzavian
♨️ خجالت زده ايم اي شهيدان خدمت http://serajonline.com/ @howzavian
🔸رنگارنگ سیاست بازان ۲۴ بیت به یاد ۲۴ خرداد ۱۳۹۲، و روی کار آمدن که همۀ گفتار و رفتارش رنگ و و دارد 👇 رنگ است این بازار دنیا رنگ سرمایه‌ها شد رنگ و کالا رنگ سخت است تشخیص حق از باطل ازبس‌که شد باطل فریبا رنگ دنیای خود را کرده‌اند این قوم با هاله‌ای از جنس عقبی رنگ با طرحی از اندیشۀ شیطان پاشند بر پاکی دل‌ها رنگ دیگر اراذل را نمی‌بینیم زیرا شده هر بی‌سروپا رنگ هشتادوهشتی، فتنه‌گر هستند از نسل فتنه، نسل غوغارنگ آرامش ما را کنند از کین با فتنه و آشوب و بلوا رنگ بین مُلَوّن‌های لامذهب دارد یکی‌شان الفتی با رنگ نامش فریدون، گرچه ضحاک است تاریخ را هم کرده حاشا رنگ کرد از خباثت همچو شمر دون درس قیام کربلا را رنگ از دست لاری‌جانی و این شیخ قانونمان رنگ است و اجرا رنگ زور و زر و تزویر می‌گیرد از دولت سالوس اینها رنگ این دولت ما دولتی رنگی است عرضه فقط رنگ و تقاضا رنگ دولت فتاده دست اهریمن دارد ولی نقشی اهورارنگ چون انقلابی نیست، می‌گیرد از کدخدا و بی‌خداها رنگ اهل نفاق است و زده با کبر بر مدرک تحصیل و ویزا رنگ با منتقدها مهربان است او با سیل توهین‌های رنگارنگ کارش همه کذب و فریب و مکر دیروز رنگ، امروز و فردا رنگ بسته است با هم‌دستی دزدان بر سکه و بر ارز نیما رنگ برجام او ننگ است و می‌خواهد مخفی کند این ننگ را با رنگ کرده گلابی‌های کرمو را با وعده‌هایش این هیولا رنگ با بیستْ سی خواهد که برگیرد از عفت و ایمان و تقوا رنگ بر چهرۀ ایران اسلامی زد از فساد و فقر و فحشا رنگ ابلیس هست و می‌کند هر روز هم ریش خود هم کیش خود را رنگ ، ۱۳۹۹/۰۴/۲۶ @howzavian
🔻رسانه برای سرگرمی، سرگرمی برای هیچ ✍ محسن رفیعی وردنجانی در منطق اسلام، حتی تفریح نیز بیهوده نیست بلکه با هدف بازآوری نیرو و نشاط برای انجام امور مفید صورت می گیرد. در روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «بکوشید که اوقات شبانه روزى شما چهار قسمت باشد: 1ـ قسمتى براى مناجات با خدا، 2ـ قسمتى براى تهیّه معاش، 3ـ قسمتى براى معاشرت با برادان و افراد مورد اعتماد که عیب هاى شما را به شما می فهمانند و در دل به شما اخلاص مى ورزند و 4ـ تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثِ سَاعَات‏؛ قسمتى را هم در آن خلوت می کنید براى درک لذّت هاى حلال [و تفریحات سالم] و به وسیله انجام این قسمت است که بر انجامِ وظایف آن سه قسمت دیگر توانا می شوید.» آنچه مورد تأسف است اینکه، رسانه ای که باید به عنوان وسیله ای برای نشاط و تجدید قوا برای انجام کارهای مفید باشد، تفریح را به عنوان هدفی اصلی تعریف کرده است و شوربختانه در بسیاری اوقات، به بزرگترین مانع کشف و نیل به اهداف حقیقی و مفید انسان ها بدل شده است.   اعتیاد به فیلم و بازی های دیجیتال به دو نمونه از اعتیادهای مرسوم رسانه ای اشاره می کنیم. چه بسیار افرادی که اغلب اوقات خود را به تماشای فیلم می گذرانند. بسیاری هم، معتاد به بازی های نو به نوی دیجیتالی و مجازی شده اند و بازی از بازی شان نمی افتد به شکلی که حتی از خواب و خوراک نیز وامانده اند. رسانه ها به خصوص با محتوای تفریحی و لذتبخش خود در هر لحظه به تخدیر ذهن انسان می پردازند و مردم را معتاد به لذتی خیالی و گذرا کرده اند.مشخصات چنین مواد مخدری از قرار زیر است: دسترس همگانی بدون محدودیت، هزینه اندک، فاقد علائم جسمی مشهود، مقبولیت اجتماعی، همه گیری، سرعت انتشار بی نظیر، نبود انگیزه ترک و... از جمله ویژگی هایی است که خطر اعتیاد به آن را غیرقابل محاسبه کرده است. برخی از خطراتی که معتادان فراوان این نوع از مواد مخدر مدرن را تهدید می کنند عبارتند از: از دست رفتن سرمایه عمر هنگفت و غیرقابل جبران، انحرافات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و هر انحراف دیگر، هدر رفتن سرمایه انسانی جوامع، دستاویز قرار گرفتن توسط غول های رسانه ای، تخریب فرهنگ های قدیمی جهان، انقلاب های رنگی و مخملی و... با اینکه دین اسلام با تأکید بر حقیقت گرایی و تلاش مفید برای دنیا و آخرت، دارای مبانی، اصول و روش های کارآمدی در قالب معارف ناب و عمیق تربیتی خود برای بهره گیری صحیح از رسانه است اما سؤال اصلی این است که آیا اساساً مردم و مسئولین متوجه این نوع از اعتیاد هستند؟ @howzavian
♦️بازنمایی دختران در 🔸از ابتدا سینمای ایران وابسته و حکومتی بود، به همین خاطر از نظر اقتصادی به شدت تحت تاثیر حاکمان وقت قرار می‌گیرد و اساسا جریانی که سرمایه‌گذاری می‌کرد، گفتمان قالب می‌شد. 🔸علی عباسی پس از فیلم‌فارسی‌‌هایی که تولید کرد، بنابه دستور دربار و صلاحدید اشرف به ساخت فیلم‌های شبه روشنفکری و به اصطلاح موج نو روی آورد و آثاری مانند رضا موتوری (مسعود کیمیایی) و تنگنا (امیر نادری) و نازنین (علی رضا داودنژاد) را تهیه کرد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1425 @howzavian
🔸زیارت آسمان به زبان آیت الله حائری شیرازی زندگی اجازه نداده انسانها سالی یک بار هم به نگاه کنند. یکی از محرومیت‌هایی که ایجاد کرده، محروم شدن از نعمت بزرگ دیدار ستارگان است. اگر انسان ماهی یک شب برود در روستا تا بتواند آسمان را ببیند و زیارت کند، مثل زیارت یک امامزاده برایش سازنده است. ندیدن آسمان، خیلی مضر است. کسانی که یک جایی دارند که از شهر بیرون بروند و یک شب آسمان را ببینند، این کار را بکنند. دیدن آسمان خیلی مهم است. می‌ارزد که انسان برنامه ریزی بکند و از شهر بیرون برود، تا یک شب آسمان را نگاه کند. بگوید امشب می‌خواهم زیر آسمان بخوابم. یک نگاه به آسمان برای انسان کافی است که بداند این چیزهایی که برای خودش برداشته، باعث خجالت است. آسمان را گذاشته اند برای صفر کردن . انسان یک نگاهی به آسمان بکند، پاسخ سوالاتش را می گیرد! برای نجات انسان از تعلقات، یک نگاه معنادار به آسمان بس است. حافظ خیلی به آسمان خیره می شود. در ابیاتش می بینید که ستاره ها را به اسم می شناسد، به صفت می شناسد و خیلی خوب به صور فلکی آشنا است. پیداست که خیلی در این معنا مطالعه می کند. انسان وقتی آسمان را ندید، دنیایش می‌شود همین زندگی کوچک و مختصر. نگاه به آسمان یعنی نگاه دقیقتر به هستی و وسعت هستی. نگاه به آسمان یعنی نگاه به و زمان طولانی. یعنی نگاه به مکان وسیع. این خیلی به انسان کمک می کند برای بلندنظری. وقتی اینطور آن عالم را دید، یک شوقی پیدا می کند که از این جای کوچک و تنگ، خودش را بیرون بکشد. اگر می‌خواهی خدا برایت بزرگ شود، به آسمان نگاه کن. @haerishirazi
🔸جمهوری اسلامی هرگز شهادت حاج قاسم را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه شنبه) در دیدار آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: آنچه در روابط دو جانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است. حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست. ایشان تأکید کردند: برای آمریکایی‌ها اینکه چه فردی نخست وزیر عراق باشد مهم نیست آنها به‌دنبال حکومتی همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است. حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است. ایشان جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست وزیر عراق افزودند: آنها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد. حضرت آیت الله خامنه‌ای، اجماع گروهها و جریانهای سیاسی عراق برای انتخاب دولت آقای کاظمی را اقدامی پسندیده خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها و عوامل آنها همواره به‌دنبال خلأ قدرت در کشورهای منطقه هستند تا از آن طریق هرج و مرج ایجاد و زمینه را برای دخالت خود فراهم کنند، همان کاری که در یمن انجام دادند و اکنون اوضاع تأسف‌بار یمن را همه شاهد هستند. ایشان با تأکید بر حمایت ایران از دولت آقای کاظمی خاطرنشان کردند: عقل، دین و تجربه اقتضاء می‌کند که روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها بیش از پیش ارتقاء یابد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته گسترش روابط ایران و عراق مخالفینی دارد که در رأس آنها آمریکا است ولی به هیچ وجه نباید از آمریکا ترسید زیرا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: آمریکایی‌ها زحمت و اذیت ایجاد می‌کنند اما دولت عراق باید بدون اعتنا به این مزاحمت‌ها به مسیر خود با قدرت ادامه دهد و مردم را به‌عنوان پشتوانه خود حفظ کند. ایشان مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی را یک نعمت بزرگ برای عراق خواندند و خاطرنشان کردند: حشدالشعبی یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که باید آن را حفظ کرد. 🆔 @rasanewsagency
💐یک حرکت فرهنگ دوستانه💐 باسلام امروز با جمعی از دوستان طلبه، بخش هایی از کتاب شهید مطهری رو مباحثه کردیم. واقعا کتاب بی نظیری است و ایشان در این کتاب، بروزترین دیدگاه ها رو در موضوع وحی و نبوت تبیین کرده اند و ملاک های بسیار مهمی در مورد دین بیان کرده اند. چند تا نکته در مورد این کتاب به ذهنم رسید که عرض می کنم: 1⃣در ارتباط با آثار شهید مطهری، سعی کنید که حتما کتاب های ایشان را بخوانید و با آنها انس بگیرید و به تدریس استاد اکتفا نکنید. هر چند برخی از آثار ایشان مثل همین کتاب، تدریسی است و نمی توان به مطالعه بسنده کرد. 2⃣در مورد کتاب ، همینطور که خود شهید در ابتدای کتاب می فرمایند، مباحث این کتاب، نیاز به یک دوره مباحث و دارد. به نظرم می آید که اگر یک دوره کتاب با تدریس استاد علی فرحانی خوانده شود، در استفاده علمی از آثار شهید مطهری و فهم آنها، تاثیر بسزایی دارد. و بسیاری از سوالات حل می شوند. 3⃣یکی از مسائل مهمی که شهید در این کتاب و سایر آثار مکررا بیان می کنند، این است که تمدن ها و جوامع انسانی بدون استفاده از و به سرانجام نمی رسند و دچار انحراف می شوند و تمدن و پیشرفت واقعی در سایه تعالیم انبیاء محقق می شود. امروز که تمدن غرب رو به افول رفته است، جمهوری اسلامی ایران، فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم این منطق را عملا اثبات کنیم. 4⃣یکی از نکات جالب این کتاب، هماهنگی این کتاب با بخش نبوت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی حضرت آقاست. امروز در ضمن بحث، برخی از این موارد را مثل فلسفه نبوت و هدف انبیاء، تطبیق دادیم. 5⃣در مورد ختم نبوت نیز در این کتاب در نقد دیدگاه مرحوم اقبال لاهوری، بیانات فوق العاده ای دارند. 6⃣در یکی از فصل های این کتاب، نمایی اجمالی از انسان شناسی، شناخت شناسی، جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی را بیان می کنند که خواندن آن بسیار لذت بخش است. ♨️ این کتاب رو تهیه کنید و بخوانید. 🔰محسن ابراهیمی ۹۹/۵/۲ @fater290 @howzavian
🔴 بازی گزنده با مفهوم «آیت الله» / سرنوشت سه‌گانه روحانیت، انقلاب اسلامی، دینداری ✍ علی اسفندیار جامعه ما بی تردید با برخی اصطلاحات قرآنی و دینی آشناست، لااقل برخی واژه‌های پرکاربرد همچون نماز، عدالت، امت، امر به معروف و نهی از منکر و مستضعفین به گوش ما رسیده است، همچنین واژه‌هایی مثل آیت الله، مجتهد، روحانی، مرجع تقلید و حوزه علمیه. هر یک از این واژه ها و عبارات، جدای از معانی‌شان، مرزهای عقیدتی را هم ترسیم می‌کنند و در مسیریابی دینداران نقش اساسی دارند. نگارنده این سطور بر خدماتِ بخش مهمی از روحانیت و تلاش‌های پرثمر مراجع معظم تقلید، علما، طلاب و فضلا واقف است؛ اما گاهی کم‌هایی هستند که بزرگترین خدمات را باد می‌دهند؛ متأسفانه عملکرد برخی احزاب سیاسی در رویارویی با مفاهیم قرآنی و حوزوی، به تقلیل مفهومی اصطلاحات دینی در جامعه ای مثل ایران انجامید، جالب اینجاست که این حرکت‌های سیاست‌زده‌ همچنان در جایگاه رویکرد گفتمانی آن احزاب در حال سوء استفاده است. از سویی دیگر، رکن مهم حفظ و نشر دین و آموزه‌های آن(علما، مجتهدین و حوزه‌های علمیه) که در برابر این گونه هجوم معرفتی به مفاهیم والای انسان‌ساز، غفلت کرده و به بهانه واردنشدن به ماجراجویی‌های حزبی و سیاسی دست از حراست جدی و عملیاتی آموزه‌ها کشیده‌ و به چند مصاحبه و ابراز ناخرسندی بسنده کرده‌اند. این را صریح باید گفت که هر حرکت خوب یا بد در انقلاب اسلامی به ویژه از سوی احزاب و اهالی سیاست، سرنوشت دینداری را رقم می‌زند و صریح باید گفت که سکوت در برابر چنین اختلال کارکردی مفاهیم و دست‌مایه قرارگرفتن عناوین و لباس روحانیت، خیانتی بالاتر از سوء استفاده‌های روحانی‌نماهای قدرت‌طلب و فرصت‌طلب است. آیت الله کیست؟ حجت الاسلام والمسلمین چه ویژگی هایی دارد؟ حرمت عبا و عمامه را چگونه باید پاسداری کرد؟ و در رویارویی با روحانی نماهای سیّاس باید چه راهبردی اتخاذ کرد؟ قرار بوده در دوران غیبت کبری دستگیر مردم بود تا امام معصوم از راه برسد. قرار بوده قرارِ جامعه باشیم و قرار بوده جلوی هرزگی سیاسی، حزب بازی و غرب پرستی گرفته شود. چه شد که امروزه واژه‌های قدسی و گره‌گشایِ عقیدتی مردم، پای مطامع سیاسی و هوس‌های قدرت طلبانه ذبح می‌شود، آن هم با صدای بلند در مطبوعه‌ها؟ واقعا چه شده است ما را؟ چرا از کسانی که در پوستین دین دست به هر آلودگی معرفتی و دین‌ستیزانه می‌زنند، تبری جسته نمی‌شود و چرا آنان از سکانداری بخشی از جامعه روحانیت و روحانیون پالایش نمی‌شوند. همه ما می‌دانیم «ساحت دین» به ویژه آیات نورانی قرآن کریم، خود را از هرگونه پلشتی‌های روزگار مصون می‌دارد؛ اما اشتباه اینجاست که فکر کنیم «ساحت دینداری» هم بدون عمل و واکنش علمای دینی، از آسیب‌ها و خطاها باز داشته می‌شود، این یک خطای استراتژیک در فهم دین و دینداری است. بی‌تردید مدیریت ذهن مخاطبان دینی و هویت جامعه اسلامی رابطه‌ای مستقیم با عملکرد و واکنش حافظان دینداری و سلامت معنوی جامعه دارد. نکته ی دیگر این که خلأ حقوقی و قانونی در برخورد با هنجارشکنان معرفتی، سبب سوء استفاده‌های چهل ساله روحانی‌نماها از انقلاب اسلامی شده است که بخشی از آن به سبب روشن نبودن نسبت نهادهای دینی با ماهیت انقلاب اسلامی است، بخش دیگر آن چوب نگاه تقلیلی نهادهای نظارتی و قضایی همچون دادگاه ویژه روحانیت به جرم و ناهنجاری روحانی‌نماها است. در هر حال باید گفت دامنه کارکردی روحانیت عصر انقلاب اسلامی بیش از پیش از انقلاب است؛ عجیب آن است که آنقدر غفلت شده است که این کارکرد و فرصت خدمتگزارانه در خدمت تضعیف دینداری و انقلاب اسلامی و تقویت جبهه بدخواهان قرار گرفته است، و حافظان دینداری همچنان در سکوت و غفلت. امروزه راه اصلی حراست از عناوین حوزوی، برخورد با روحانی نماهای متخلفی است که نقاب فعال سیاسی دارند. @howzavian
نان بی نوا ، دوباره آجر ست جیب دولتش به زور و زر ، پُر ست با هر انتخاب بد ، طبیعتاً بر سر وطن ، فساد و غُرغُر ست ✍مهین‌اسدی‌آسترکی بداهه کانالی برای اهالی ذوق و ادب 👇👇👇 🌼 @amir_mokhtar_saghafi
اگرچه حوصله ای نیست، بی بهانه بخوان از این سکوت گذر کن کمی ترانه بخوان نزاده مادرِ دنیا به جز تو دلبرِ ناب پیاله بشکن و با لحن دلبرانه بخوان دلم گرفته بیا مثل مادران یک شب به یاد کودکی‌ام قصّه‌ای شبانه بخوان نداشت منزلِ دنیا برای ما خیری از آن جهانِ پس از مرگ و جاودانه بخوان سرِ مزارم اگر آمدی پس از قرآن به جای گریه دو خط شعر عاشقانه بخوان گذشته از سرِ من آبِ زندگی ای عشق! مرا به وسعتِ دریای بیکرانه بخوان ✍نوید نیّری @qalamhayeashegh @howzavian