eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
469 ویدیو
176 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ توازن منابع و دستاوردها ✍️ حسین کاوه 🔹 اواخر سال همواره مجموعه‌های مختلف دولتی و غیر دولتی گزارش سالانه می‌دهند و موفقیت‌ها و دستاوردهای خود را گزارش می‌کنند و همین امر مقدمه‌ای برای جذب منابع مادی و حمایت‌ها معنوی در سال آینده می‌شود. 🔸 حتماً از آنها سوال کنید که این موفقیت‌ها و دستاوردها را با صرف چه میزان بودجه، نیرو و امکانات کسب کرده‌اند. @HOWZAVIAN
معنویت را در درگیری با کفر می‌دهند برادر! چگونه مراسمات مذهبی را ضربدر نصرت امام علیه السلام بکنیم؟ ✍️ قاسم یزدانی مقدم عزیزی می گفت چندین سال است که سه شنبه ها با پای پیاده از حرم به جمکران می روم اما معنویت و روشنی خاصی در خود احساس نمی کنم. من با استناد به دو آیه بنیادین قرآن عظیم( ۶۹ عنکبوت/ ۲۹ فتح) به او گفتم: معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر. اگر سال‌ها پیاده بیایی و بروی، اما ازین رفت و آمدها خراشی بر گُرده پلید کافر کیشان نیفتد، یعنی که همراه با رسول نیستی و در نتیجه احساس معنوی و روشندلی هم نخواهی داشت. معیار گرانقدر معیت با رسول، در همه ساحات زندگی بشر، اصلی ترین مقیاس ها و سنجه هاست. به عنوان نمونه: یک هیئت، یک سخنرانی، حتی یک ایستگاه صلواتی به میزانی که با تمسک به علم امام، با تمسک به قرآن عظیم، وارد درگیری با نظم غلط موجود شود، به همان میزان هم در طریق صحيح نصرت امام گام بر می‌دارد. این روزها که حاکمیت کدکدس آلیمنتاریوس یهودیان بر اطعمه و اشربه مردم، روز به روز مریض ترمان کرده، چه خوب است که تلاش شود در تمامی مجالس، پذیرایی ها، ایستگاه صلواتی ها بویژه در مسیر حرم تا جمکران، با طیبات قرآنی و سالم از مردم پذیرایی شود. مثلا می‌توان از شکر، روغن،نمک، آبلیموی طبیعی و نان سبوس دار استفاده کرد. تا کی قرار است در ندبه ها "يابن العلوم الكاملة" بخوانیم و صفر تا صد زندگی مان را بر اساس راهبردهای ضد انسانی یهود بنا کنیم؟ و مگر برای امام غربتی بالاتر ازاینهم وجود دارد؟ @HOWZAVIAN
. 💐 زیارت مجازی با جملات ناب شهدایی لینک 👈 تصاویری از پلاکاردهای خواندنی یادمان شهدای فکه در خبرگزاری حوزه 👥 هم زائر شویم، هم تأمل کنیم ... ✍️ و هم برای مخاطبان فضای مجازی‌مان یادداشت و محتوا تولید کنیم. @HOWZAVIAN
💥تأخیر در واکنش به قلم ✍️ جیم جواتی عربستان ۲۱ اسفند ۸۱ نفر شیعه و غیرشیعه رو گردن زده، بعد بعضی از چهره‌های سرشناس انقلابی تریبون دار وطنی ۲۴ یا ۲۵ یا ۲۶ اسفند در قالب فرمایش یا بیانیه لطف کردن، محکوم کردن؛ کسی می دونه فاز این دوستان چیه؟ الف) خبرا دیر می رسه بهشون ب) می خوان واکنششون گم نشه لابلای واکنش بقیه ج) می خوان تبعات واکنش دیگران رو بسنجند یه وقت بد نشه براشون د) باید حسش بیاد و) آقا اجازه! دستشون کنده، طول می کشه بنویسن ه) ترافیک تهرون به کسی رحم نمی کنه ی) این جوری کلاسش بیشتره @HOWZAVIAN
🔸مولای غریب ✍️ علی کردانی تبلیغات نامش فراوان، پیروان راهش اندک، آسمان روزهایش نورانی، آسمان دلهایش تاریک، خواهانش می‌گویند، رهروانش می‌جویند، نمی‌دانم از کدامینم، که می‌دانم سر به بالینم، خطابم را قائم، عملم را جالس، ذکرم را عجِّل، عملم را اجَّل، و این بازی همچنان ادامه دارد.... @HOWZAVIAN
پاتوق فعالان فضای مجازی در میدان سلام پذیرای نویسندگان و کنشگران حوزوی در فضای مجازی است اینجا با همدیگر بیشتر آشنا می شویم با هم عهد مهدوی می بندیم @HOWZAVIAN
موقعیت پاتوق فعالان فضای مجازی در جمکران 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
💠 🍃 معراج شبی که غرق نگاه تو می‌شود چشمم فدای چشم سیاه تو می‌شود چشمم نهاده‌ای صف مژگان به پیش چشمانت اسیر دست سپاه تو می‌شود چشمم دلم ربودی و کفرم به‌جای دین دادی شهیدِ شهدِ گناه تو می‌شود چشمم ببین که قلعۀ جانم شراره ‌می‌بارد که مات وعدۀ شاه تو می‌شود چشمم اگر شبی بنشینی کنار من، چون شمع فروغ جلوۀ ماه تو می‌شود چشمم چو از لب تو سرود سحر شود جاری نهاد جملۀ آه تو می‌شود چشمم بیا که کلبۀ مهر تو می‌شود جانم بیا که پشت و پناه تو می‌شود چشمم در آسمان غزل می‌روم به معراجت شبی که غرق نگاه تو می‌شود چشمم ✍️ @HOWZAVIAN
✔️حضور آقای حسین دارابی، فعال فرهنگی در فضای مجازی 🍃نخستین پاتوق فضای مجازی اینستاگرامی‌ها در جمکران @HOWZAVIAN
حسین دارابی: ما اینجا مستقریم فعلا پاتوق فضای مجازی، میدون سلام قبل از مسجد جمکران
سلام و تبریک وافر به همه‌ی عزیزانی که در سال گذشته کنارم بودند و نویسندگان حوزوی را یاری کردند. بی تردید وجود شما بزرگواران، روحیه‌ی جهادی و خودجوش مدیر این کانال را تقویت کرده است. باشد که در مسیر تبلیغ مکتوب و فرهنگ کتابخوانی و نویسندگی هماره در تکاپو و تلاش باشیم به برکت اهل بیت طاهرین علیهم السلام. 🙏🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 @HOWZAVIAN
🍃نخستین دعای ما سلامتی رهبر حکیم و 🍃🍃تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه @HOWZAVIAN
⚠️قرنی که گذشت... فردا وارد قرن جدید میشیم؛ خیلی ها از قرن قبلی وارد این قرن شده بودن و در همین قرن هم از قطار پیاده شدن؛ بعضی اما با اینکه در این قرن نوبت بلیط‌شون رسیده بود، دست بهشون فرصت نداد و در میانه راه، از قطار پیاده شون کرد، و امّا ما که مجال ورود به این قرن رو پیدا کردیم، از خودمان بپرسیم، چقدر احتمال دارد در این سفر پر ماجرا، به ایستگاه بعد برسیم؟! قرن‌ها بی‌رحم‌اند؛ با دور نشان دادن نزدیک، مرموزانه را می‌بلعند! خیلی از کودکان و نوجوانانی که این قرن را آغاز کردند، گمان نمی‌کردند بعد بیاید و آن‌ها نباشند!!! با خود می‌گفتند:«کو تا صد سال بعد!» و امروز اگر زنده باشند صد و اندی ساله‌اند... اگر زنده باشند... پس حواسمان به برگه بلیط‌مان باشد! (صلی‌الله‌علیه‌وآله): «حاسِبوا أنْفُسَكُم قَبلَ أنْ تُحاسَبوا پيش از آن كه مورد حسابرسى قرار گيريد، خود به حساب نفستان برسيد.» 🖌 @HOWZAVIAN
🌹 ما و نوروز 🖋 نویسنده و مشاور: علی‌اکبر مظاهری 💎 مشاوره اخلاقی - اجتماعی ⁉️ پرسش پرسیده‌اند: اگر بخواهید برای ایام نوروز چند توصیة مهم بکنید، چه می‌گویید؟ پاسخ ما: ۱. ذکر خدا و یاد معاد خجسته‌ترین حالت آدمی آن است که ذاکر خدا باشد. ذاکر خدا بودن، مذکور خدا شدن را باعث می‌شود. خداوند سبحان فرموده است: «یادم کنید تا یادتان کنم».۱ آمدن بهار و شکوفان شدن پدیده‌های خلقت، دو اندیشه را در جان آدمی می‌شکوفاند: یکم. اندیشة خالق؛ دوم. اندیشة معاد. پیامبرمان(ص) فرموده‌اند: «آن گاه که بهار را دیدید، معاد را بسیار به یاد آرید».۲ ۲. مهمانی‌های هدفمند دانایان کسانی‌اند که همة کردارهایشان هدفمند است و سودمند. مهمانی‌های عاقلان، هدف یا اهدافی را می‌جوید: صلة ارحام، تقویت پیوند خویشاوندی و دوستی، یا اکرام بزرگان (آنان که از ما بزرگ‌ترند، به سال یا به تقوا یا به دانش) و تفقد فرودستان (آنان که از ما کوچک‌ترند، به سال یا به ثروت یا به دانش). از دیگر اهداف مهمانی‌ها: شادکردن دل دیگران، شاداب‌کردن جان خویشتن، آگاه شدن از نیازهای دیگران و برآوردن آن‌ها به اندازة توان است. یادمان باشد که نونهالان و نوجوانان و جوانان، با شادابی و دلبری‌هایشان، توجه ما را به خود جلب می‌کنند؛ اما هشدار و هشدار که مبادا سالمندان را از چشم و دل خود دور بداریم! ایشان شادابی و دل‌ربایی دیگران را ندارند؛ ازاین‌رو چندان جلوه نمی‌کنند و به دیده نمی‌آیند؛ اما ما منت‌دار ایشانیم. امیرمؤمنان(ع) فرموده‌اند: «تدبیر کهن‌سال را بیش از شادابی جوان، دوست می‌دارم».۳ ۳. پرهیز از آفت‌ها این جهان چنان ساخته شده که در کنار هر گل، خاری است. به همراه هر نعمت، نقمتی است و در دل هر خوبی، بدی‌ای است. بهشت، همه‌اش خوب خوب است. جهنم، همه‌اش بد بد است. و این جهان، درآمیخته به نیکی‌ها و بدی‌هاست. شرط خردمندی آن است که نیکویی‌هایش را بگیریم و از بدی‌هایش بپرهیزیم. آداب نوروز نیز چنین است؛ نیکو و نانیکو، خداپسند و خداناپسند، زشت و زیبا، طاعت و معصیت، ثواب و گناه. شرط عقل و ایمان است که آداب نیکوی نوروز را بگیریم و رسم‌های عاقلانه‌اش را عمل کنیم و از آداب نانیکو و رسم‌های ناعاقلانه‌اش فاصله بگیریم. مباد که به گاه سرخوشی‌های بهارانه، غفلت ورزیم و به معصیت افتیم! مباد که در مزاح‌های عیدانه، دلی را برنجانیم! مباد که آداب نوروزانه را به خرافات بیالاییم! مباد که شادمانی‌های جوانانه، ما را از توجه به کهن‌سالان شکسته‌دل غافل کند! یادمان باشد که یاد و طاعت خداوند، همیشه نیکوست، به‌ویژه در هنگامه‌های سرخوشی و شادمانی. و غفلت و معصیت، همیشه شوم است؛ به‌ویژه در هنگامه‌های حساس و خطردار. این معیار را ببینید: «هر روز که در آن معصیت خدا نشود، عید است».۴ ۴. آشتی‌های نوروزانه از کودکی به یاد دارم که اگر میان دو کس شکرآب شده بود، چشم‌به‌راه عید نوروز می‌شدند تا آشتی کنند یا دیگران آشتی‌شان دهند. وه که چه رسم نیکویی! اکنون صدای خوش‌نوای گام‌های نوروز می‌آید. قهرکردگان آمادة آشتی شوند. آشتی‌دهندگان مهیای آشتی دادن شوند. قهروها اهریمن قهر را از خویش برانند. حیف این دل که حرم و عرش خداوند است، آلوده به کینه و نفرت باشد. «القلب حرم الله؛ دل، حرم خداست». «قلب ‌المؤمن، عرش الرحمن؛ دل مؤمن، عرش خدای رحمان است». بیایید دل‌ها را صفا دهیم. همان‌گونه که خانه‌تکانی می‌کنیم، دل‌هایمان را کدورت‌زدایی کنیم. الهی چنین باشد و چنین کنیم. عید آمد و عید آمد، یاری که رمید آمد/ عیدانه فراوان شد، تا باد چنین بادا! (مولوی، دیوان شمس) 📌 مجله خانه خوبان، شماره ۱۲۱، ویژه‌نامه نوروز. پی‌نوشت‌ها: ۱. بقره، ۱۵۲. ۲. مفاتیح‌الغیب، ج۱۷، ص۱۹۴. ۳. نهج‌البلاغه، حکمت ۸۶. ۴. همان، حکمت ۴۲۸. ۱ فروردین ۱۴۰۱ 🌐 http://zil.ink/mazaheriesfahani?v=1
🖤 «آیت پژوهش» آیت الله ری شهری طی روزهای اخیر به علت بیماری زمینه‌ای و داخلی در بیمارستان خاتم الانبیای تهران بستری بود. یکی از مدیران آستان سیدالکریم و از نزدیکان آیت الله ری شهری در گفت‌وگو با فارس خبر درگذشت ایشان را تایید کرد. این عالم ربانی سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد و از سال ۱۳۴۰ برای تحصیل به قم رفت و در محضر علمایی چون حضرات آیات گلپایگانی، وحید خراسانی، حائری، جواد تبریزی و... کسب فیض کرد. آیت الله ری شهری در سال‌های انقلاب در صف اول مبارزات قرار داشت و پس از انقلاب هم در مسئولیت‌هایی چون عضویت در مجلس خبرگان رهبری، تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و برخی مسئولیت های دیگر از جمله تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث خدمت کرد. از این عالم ربانی این آثار به یادگار مانده است: دانشنامه امام حسین دانشنامه امام مهدی دانشنامه امیرالمؤمنین سنجه انصاف، بررسی برهه‌ای حساس از تاریخ رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران میزان الحکمة (عربی) ترجمه شده در چهارده جلد مبانی شناخت مبانی خداشناسی عدل در جهان بینی توحید فلسفه وحی و نبوت رهبری در اسلام خاطرات سیاسی جشن تکلیف، ویژه دختران جشن تکلیف، ویژه پسران جشن تکلیف ویژه مسئولان امور تربیتی و جوانان بحث‌هایی دربارهٔ خدا آگاهی و مسئولیت شهادت در نهج البلاغه فلسفه امامت و رهبری رمز تداوم انقلاب در نهج البلاغه تداوم انقلاب اسلامی ایران، تا انقلاب جهانی مهدی (عج) مقدمه‌ای بر سیستم قضاء اسلامی رمز موفقیت در زندگی تندیس اخلاص - زندگینامهٔ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط (نکوگویان) کیمیای محبت - یادنامهٔ مرحوم شیخ رجبعلی خیاط (نکوگویان) تحکیم خانواده شناخت پیامبران و پیام تبلیغ در قرآن و حدیث مناظره در رابطه با مسائل ایدئولوژیک خاطره‌های آموزنده. این عالم ربانی پس از عمری مجاهدت در راه اعتلای اسلام و نظام جمهوری اسلامی، در ۷۵ سالگی به لقاءالله پیوست. @HOWZAVIAN
اومدم خدمات وآثار مرحوم حضرت آیت الله محمدی ری شهری را در یک پست جا بدم نشد که نشد فراتر از یک رشته پست میشه یعنی میشه بعد از مرگ ما هم جا نباشه بقیه آثار و خدمات را بنویسن؟ یا میگن تب کرد و مرد...😔😔😔 اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا http://p.Tooino.ir/6598
💢جهاد تبیین، شعار سال؛ ⏹ نه خانی آمده است و نه خانی رفته! ✍️علی محمدی 🔹متاسفانه بسیاری از ما حضرت آقا را در حصار خود در آورده‌ایم و هر آنچه می‌گويد را به آنچه که قبلاً دانسته‌ایم، فرو می‌کاهیم و هر اصطلاح جدیدی که به کار می برد، با معانی کهنه خود به قهقرا می‌بریم... 🔹ظاهراً اوست که با طرح و اصطلاح جدید خود، ما را به زحمت می‌اندازد و سکون و رکود ما را برای ساعات یا حداکثر روزهایی به تلاطم می‌کشد و این ما هستیم که با تأویل و انصراف اصطلاح و معانی جدید وی به همان اصطلاحات و معانی گذشته، خیال خود و دیگران را از لزوم تحرک جدید و عزم دوباره و تجدید عهد راحت می کنیم. 🔹ما عمدتاً همان‌هایی هستیم که به اسم توضیح و تبیین فرمایش رهبری، چنان روشن و مبرهن و بی‌مهابا داد سخن می‌رانیم که گویی هیچ پرسش و تأملی در میان نیست و چنان رمزگشایی از کلام ولي خدا می‌کنیم که گویی هیچ گفته نشده و هیچ اقتضایی طلب نگردیده است ... 🔹ای کاش قبل از بیان پاسخها، طرح مسئله می‌کردیم! ➖ابعاد شعار سال واکاوی می‌شد ➖پرسشها و ابهامهای پیرامون تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا مطرح میشد ➖ ذهن مخاطب انقلابی درگیر می‌شد ➖مخاطب ساعاتی با مسئله زندگی می‌کرد ➖مجبور می شد به منابعی مراجعه کند ➖ به ناچار به سراغ اساتیدی می‌رفت ➖ ذهن آنها را درگیر می کرد ➖رسانه‌ این پرسش‌ها و پاسخ‌ها را منعکس می کرد ➖اشکالات و ابهامات را منظم می‌کرد ➖ گفتگوهایی چالشی شکل می‌گرفت ➖در موارد حیاتی کار به مناظره و داوری نخبگان و مدیران و مردم، هر کدام از حیثیتی خاص می‌کشید ➖آنگاه از آنچه در پس این تحرک فکری اجتماعی پدید می‌آمد، می‌توانستیم انتظار شکل‌گیری اراده عمومی و تعاون اجتماعی داشته باشیم. 🔹، مهمترین عامل شکل‌دهی و است. نباید آن را تبدیل به ابزاری برای فروبستن تعقل و به محاق رفتن اندیشه کنیم. در این چند روزه مشاهده‌گر پستها و روشنگریهای بسیاری دوستان بودم، جز در موارد اندکی که نوشته‌ای تلنگری می‌زد و لحظاتی همه چیزدانی مان را به چالش می‌کشید، بقیه چنان خام‌فروشانه و همه‌جایی و همه‌مکانی نگارش شده بود که آب از آب تکان نمی‌خورد؛ گویی نه خانی آمده است و نه خانی رفته‌! @HOWZAVIAN
💢 سال نه به آقایان مسئول! حقوق و مزایا می‌گیرید برای کار، نه تکرار شعار! حتما باید رهبر انقلاب ورود می‌کردند که تحقق شعار سال به چاپ بنر و پوستر نیست! بارها تحلیگران فرهنگی و اجتماعی به مسئولان تذکر دادند اما گوش شنوایی نبود... @HOWZAVIAN
✔️ کاشت محصولات استراتژیک ✍ محمدحسین رمضانی یکی از نکاتی که در سخنرانی مقام معظم رهبری در اول فروردین ماه ۱۴۰۱ حول مساله تولید،دانش بنیان، اشتغال آفرین مطرح شد ، مساله امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات پایه غذایی بود که اشاره ای به سفر رئیس جمهور به یکی از کشورهای خارجی کردند که مسئولان آن کشور گفته بودند ایران هرچه هندوانه و گوجه تولید کند،می‌خریم که آقای رئیسی گفته بودند شما خودتان مگر زمین حاصل‌خیز ندارید، آن مسئول در جواب گفته بود زمین‌های ما برای گندم و ذرت است و آن‌ها‌ را صرف گوجه و هندوانه نمی‌کنیم. در واقع منظور آن مسئول خارجی این بوده که آب و خاک ما برای کشت محصولات استراتژیک و ضروری کشورمان است و سایر محصولات را از کشورهایی مثل ایران وارد می کنیم. 🔻واقعا چرا با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری ، در تولیدات بخش کشاورزی استراتژی نداریم؟ متاسفانه در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و بیشتر بخاطر کم کاری مسئولین، در بخش کشاورزی بیشترین وابستگی را به واردات پیدا کردیم، به طوری که واردات گندم به حدود ۸ میلیون تن در سال رسیده است و البته نبود مشوق های لازم جهت پراهمیت نشان دادن و ترغیب کشاورزان به کاشت محصولات استراتژیک، پایه و اساسی مثل گندم باعث شده است که کشاورزان زمین های حاصل خیز خودشان را صرف کاشت محصولات پر آبخواه مثل هندوانه کنند که به گفته کارشناسان برای تولید هر یک کیلو هندوانه باید بیش از ۲۵۰ لیتر آب مصرف شود.و یا بخاطر درآمد پایین کشت این محصولات در برخی از استان ها زمین های کشت گندم تبدیل به باغ های پسته شده است. 🔻راه حل چیست؟ رهبرمعظم انقلاب را راه حل خودکفایی در مواد غذایی و محصولات استراتژیک و افزایش درآمد کشاورزان می دانند که ان شاءلله دولت سیزدهم با همراهی مردم علی الخصوص کشاورزان زحمت کش در راستای تحقق شعار سال جدید و حل مشکلات در حوزه تولید فائق آید. @HOWZAVIAN
هوالشاهد همراه با کاروان شهدا در نوروز ۱۴۰۱ ✍ بهزاد زارع 🌹 جنگ تحمیلی و صلح تحمیلی 🔺 در مطلب قبل بیان شد که نظام سلطه در ادامه خصومت برای نابودی و مهار اندیشه امام و انقلاب اسلامی به تصمیم جنگ رسید و با القاء تهدید و تطمیع و تحریک، را به داخل مرزهای ایران سوق داد. 🔹 با شروع جنگ، مسائل مختلفی در داخل داشتیم، درگیری‌ها و ناآرامی‌های قومی در گوشه و کنار مانند خلق عرب، خلق بلوچ، خلق ترکمن و... 🔸 قبل از انقلاب حقاً به قومیت‌ها و مناطق مرزی ظلم شده بود، اما بلافاصله پس ازپیروزی انقلاب عوامل رژیم گذشته که خوداز عوامل این ظلم‌ها بودند در جلد همین قومیت‌ها رفتند و مطالبه‌گر عدالت‌خواهی و احقاق حقوق همان قومیت‌ها شدند! 🔹 در رأس این فتنه‌ها، غائله بود، گروهک‌ها و جریانات لیبرال هم مشغول تمامیت‌خواهی و... بودند و دولت و بخشی از بدنه حاکمیت هم به‌سمت آن‌ها غش کرده بودند و...! 🔸 مقاومت‌های مردمی در مرزها شکل گرفت و دشمن در مرزها زمین‌گیر شد، اما به‌علت ناهماهنگی‌های داخلی؛ سال اول جنگ به‌سختی گذشت. با رو شدن دست لیبرال‌ها و عزل و اتحاد و انسجام بین نیروهای مسلح؛ عملیات‌های گسترده‌تری عیله دشمن متجاوز آغاز شد. 🔹 پس از برکناری بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا اولین محصول اتحاد ارتش و سپاه با انجام عملیات موفق ثامن‌الائمه علیه‌السلام (شکست حصر آبادان) به بار نشست و در ادامه عید سال ۶۱ دومین فتح‌الفتوح با نام فتح‌المبین انجام شد. در این مدت عملیات‌های دیگری هم انجام شد اما این دو فتح بزرگ، خودباوری را در جبهه حق تقویت کرد. 🔸 درنهایت؛ ۱۸ اردیبهشت ۶۱ رزمندگان اسلام دست به عملیاتی زدند که سوم خرداد منجر به آزادسازی خرمشهر شد و نقطه عطفی در جنگ تحمیلی به‌وجود آورد. 🔹 عملیات بیت‌المقدس ویژگی‌های فراوانی دارد. در این عملیات بیش ازپنج‌هزار کیلومتر مربع ازخاک جمهوری اسلامی ایران آزاد شد و هزاران تانک و نفربر و خودرو نظامی دشمن منهدم یا غنیمت گرفته شد و هزاران عراقی کشته و مجروح؛ و بیش از ۲۱ هزار نفر از ارتش صدام به اسارت رزمندگان درآمدند! 🔸 در عملیات‌های قبلی هم صدام، ضرب شستهای بزرگی خورده بود اما در فتح خرمشهر شوک بزرگی به او وارد شد، طوری که اربابان او هم متحیّر شدند. براساس اعلام خود دشمن در فتح خرمشهر یک سوم ارتش عراق آسیب دید و صدام برای خروج از این حیّرت پیشنهاد آتش بس داد. 🔹 متاسفانه لیبرال‌هایی همچون عناصر به اصطلاح ملّی‌مذهبی که خود در تحمیل جنگ به ایران نقش اصلی داشتند (چرا که در دوره مدیریت خود؛ وضعیت داخلی کشور را به گونه‌ای به دشمن منعکس کردند که در متوهّم شدن صدام تسریع ایجاد کرد) پس از آغاز جنگ از کشور گریختند و به پاریس و لندن و... رفتند و بعدها مقالات و حتی کتابی با عنوان ۲+۶ نوشتند! 👈 تحلیل ۲+۶ یعنی دو سال اول جنگ؛ دفاع مشروع بود اما پس از فتح خرمشهر صدام خواستار پایان جنگ شد ولی جمهوری نپذیرفتید، لذا این ۶ سال بعد جنگ نامشروع بوده و... ! ‼️ این شبهه یکی از مغالطات مهم در است که غرب‌گراها خیلی در بوق آن دمیده و می‌دمند و معمولاً اینطور طرح می‌شود که صدام بعد از فتح خرمشهر خواستار پایان جنگ شده اما ما نپذیرفتیم و اصرار به ادامه جنگ داشتند. ✔️ نکته مهمِ این مغالطه آن است که صدام به‌علت آسیب بزرگی که دیده؛ متحیّر شده بود و برای خروج از این حیرت دنبال فرصتی بود تا وضعیت خود را بازسازی کند، به همین دلیل درخواست کرد نه صلح! چرا که صلح یعنی قرادادی که بندهای متعددی دارد یک بند آن هم آتش‌بس است! 1⃣ لذا اولاً: صدام پیشنهاد پایان جنگ به‌معنای صلح پایداری که طرف آسیب دیده به حق خود برسد و به‌ویژه در ادامه به امنیت پایدار برسد نداده بود و تنها می‌گفت آتش بس! 2⃣ ثانیاً: پذیرش آتش‌بس برای ایران منطقی نبود چون ما در خانه خود نشسته بودیم و او به ما حمله کرده، حالا که در میدان جنگ بر او برتری پیدا کرده‌ایم چرا آتش‌بس را بپذیریم؟ آتش بس یعنی تو نزن من هم نمی‌زنم، اما هر وقت خواستیم شروع کنیم و... ✅ به هیچ وجه پذیرش آتش‌بس برای ایران منطقی نبود، مضافاً اینکه هنوز بخش‌هایی هم از خاک ما در اشغال صدام بود، پایان جنگ یعنی بازگشت به مرزهای بین‌المللی و تعیین متجاوز و تبادل اسراء و تعیین و پرداخت غرامت و... که همه این‌ها در قراداد صلح می‌گنجد و نه عراق و نه هیچ کشور میانجی (تا قبل از قطع‌نامه ۵۹۸ در سال ۶۵) هرگز چنین پیشنهادی به ایران نداده بود! 👈 لذا بعد از فتح خرمشهر به فرمان امام و با هدف تنبیه و تعقیب متجاوز جنگ ادامه پیدا کرد که امام فرمودند: «این گرگ درنده را امان ندهید که اگر فرصت پیدا کند به تجاوزگری خودوادامه می‌دهد و...» @HOWZAVIAN
به نام، یاد و توکل بر او سلام و شادکامی غزلی از حضرت لسان الغیب حافظ شیراز که مناسبتی با بهار دارد تقدیم به شما. توجه بفرمایید: نوبهاراست درآن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز تو در گِل باشی من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی چنگ در پرده همین ‌می دهدت پند ولی وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است حیف باشد که زکار همه غافل باشی نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف گر شب و روز در این قصه مشکل باشی گرچه راهیست پر از بیم ز ما تا برِ دوست رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد صید آن شاهد مطبوع شمایل باشی 💖حافظ و شادکامی : شادی داریم و شادکامی. شادی همین شادی ظاهری است که منشائ آن لذات جسمی و شوق به مال و جاه و پست و موقعیت های اعتباری اجتماعی است اما شادکامی به شادی حقیقی گفته می شود که نشاط روحی و لذات معنوی و عقلی است. تفاوت های شادی و شادکامی : ۱. شادی موقت است ولی شادکامی دائمی است. ۲.شادی صرفا ظاهری است ولی شادکامی باطنی و حقیقی است. ۳.شادی بدون شادکامی عاقبتی ناخوش و آخرتی اندوه بار دارد ولی شادکامی عاقبتی خوش و رضایتی همیشگی به دنبال دارد. ۴.شادی بدون شادکامی عین غفلت و افول است ولی شادکامی عین هشیاری و صعود است. به همین دلیل در روایات آمده که ظاهر گریه عزاداران حسینی و ظاهر گریه مومنان از گناهانشان عاقبتش خنده است. به قول مولوی آخر هر گریه ما خنده ای ست مرد آخر بین مبارک بنده ای است با تضرع باش تا شادان شوی گریه کن تا بی دهان خندان شوی خب برگردیم به شعر لسان الغیب: نو بهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدهد باز و تو در گل باشی حافظ خوشدل به ما می گوید : اولا نو بهار است. شروع سال جدید است شروع تحول و رنسانس طبیعت است. ثانیا وظیفه من و تو را این بهار مشخص کرده است و آن کوشش است . تلاش است . حرکت است . همت بلند داشتن است . همانطور که طبیعت با کوشش و حرکت و تلاش خود متحول شد، تو هم باید کوشش کنی. طبق آیات قرآن کریم و مجید ، خدا از انسان کوشش میخواهد مکتب پراکماتیسم یعنی مکتب اصالت عمل که میگن آمریکایی ها پراگماتیستی هستند به این منطق قرآن و عرفان خیلی نزدیک است ولی عیب بزرگ پراگماتیست ها این است که کوشش آن ها جهت الهی ندارد و به همین زندگی نباتی و حیوانی محدود است . رشد ندارد . صعود ندارد. به هر حال قرآن منطقش منطق کوشش است. قرآن در آیاتی اصل کوشش و حرکت را مهم شمرده است مثلا در سوره غاشیه می فرماید وجوه یومئذ ناعمه. لسیعها راضیه.چهره هایی در روز قیامت شاد و بشاش اند و از سعی و کوشش خود در دنیا راضی اند. نو بهار است در آن کوش که خوش دل باشی. این مصرع خیلی معنا دارد. اولا توجه به بهار میدهد؛ آن هم نوبهار نه بهار. خب چه فرقی دارد بهار با نو بهار؟فرقش آن است که بهار هر سال غیر از بهار سال قبل و بهار سال بعد است چرا ؟ چون بهار مولود و محصول حرکت و کوشش طبیعت است و حرکت به بیان دقیق فلسفی عین حدوث و جدید بودن متحرک است...باید مثل طبیعت متحرک باشی. کوشش کنی تا متحول شوی و اگر متحول شوی خوش دل هستی؛ اما اگر تو اهل کوشش و حرکت نباشی ، صد بهار را هم هر سال شاهد باشی چه بدرد تو می خورد. تو که عوض نشدی و خوشدل هم نیستی. بهار برای تو که بهار نیست . بهار بهار طبیعت است بهار خاک و گل و بذر است، نه بهار تو . تو زمانی بهار هستی که خوشدل باشی و زمانی خوشدل هستی که اهل کوشش باشی. لیس للانسان الا ما سعی. توضیح مختصری بود از مصرع اولِ بیت اول حافظ شیرین سخن شیراز. 🌹🌹 نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی. ان شاءالله زیر سایه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ✍️ جلال و بی بی خانم @HOWZAVIAN
♨️ جبهه‌ی مقاومت فرهنگی «رویین‌دژ»، به مناسبت نیمه‌ی شعبان برگزار می‌کند: 🔴 مسابقه‌ی عظیم فرهنگی «آشنای غریب» 🔴 ⚜ با محوریّت مهدویّت و آخرالزّمان ⚜ 🎁 جوایز ارزنده‌ی این مسابقه، در اوّلین قدم ۲۱ میلیون تومان شامل: 💰 ۱۲ کارت هدیه‌ی یک میلیون تومانی 💰 ۱۲ کارت هدیه‌ی پانصد هزار تومانی 💰 ۱۲ کارت هدیه‌ی ۲۵۰ هزار تومانی(به قید قرعه به کسانی که حداقل نصف نمره‌ی آزمون را کسب کنند) 💎 و ارزشمندترین جایزه‌ی مسابقه که محتوای آن است! ✅ ثبت‌نام در مسابقه و دریافت منبع آزمون از طریق: 🌐 www.zil.ink/ashenaye_gharib ⏰ آخرین مهلت ثبت‌نام: ۱۵ فروردین ماه 📝 تاریخ آزمون: ۱۸ و ۱۹ فروردین مـاه ✳️ آزمون به صورت رایگان، مجازی و تستی 🔺 @RooyinDezh
🔰الهیات نوروز، نوروز الهی ✍ مهدی عامری 🔻 تحویل سال که نشان از حرکت انتقالی و وضعی زمین دارد، انسان را با یک نظم در کهکشان مواجه می‌کند که در طبیعت سالهاست، بدون وقفه و دخالت انسانها جاری است. توجه به نظم، عقلای عالم را معطوف به ناظم می‌کند و هر چه نظم و استحکام و غایت یک مجموعه دقیق‌تر و در هم تنیده تر باشد، ناظم آن اعلم و حکیم تر معرفی می‌شود. هر سال با تحویل سال، حول یک نظم شگفت‌انگیز حال زمین متغیر شده و در بخش‌هایی از طبیعت سرزندگی و طراوات بازیابی می‌شود. توجه به ناظم و خالق عالم حتما یک امر مهم و مخصوص عقلاست از این جهت است که رویش سبزه و علف برای انسان عاقل عيد و مسرت بخش است و آن را به جشن می‌نشیند. چرا که در نگاه او این اتفاق طبیعی مانند یک مناسبت مذهبی بزرگ است که انسان را یاد خدای حکیم و علیم می‌اندازد و شکوفه‌های معنویت در بستر این عقلانیت سبز شده و ثمر آن قرب الهی خواهد بود. 🔻رویش درختان و سبز شدن طبیعت پس از ایام زمستان، چنانچه در روایات اسلامی هم مشهور است انسان عاقل را یاد نشر و حشر قیامت می اندازد. آن سان که زمین پس از دورانی سرد و در خواب فرو رفته، دوباره رنگ حيات به خود می گیرد، کل عالم هستی و انسان نیز چنین است و پس از مرگ و سردی، مجددا مبعوث شده و حیات دیگری را از سر می گیرد. از این منظر هم بهار طبیعت جنبه ذکر دارد و علاوه بر مبدا، یادآور معاد نیز می باشد. چرا برای پدیده‌ای که در حرکت و حدوث و نظم و اتقان آن یاد خداوند و مرگ و قیامت و نشور و حتی ظهور نهفته و بلکه عیان است نباید سرمست و شاداب شد و آن را به دیگران تبریک نگفت؟ اگر بازگشت به فطرت باشد، شاید هم‌تراز با عید فطر باشد. به واقع الهیات ناب شیعی به روزگار و زندگی معنایی دیگر می بخشد و آن را از یک اتفاق تهی از معنا به یک حادثه معنوی بدل می‌کند. این مهم وقتی به تحقق نزدیک می شود که نوروز با صله رحم، دست گیری محرومان، مهربانی و مواسات و دوری از معصیت همراه شود. فارغ از بدفهمی ها و کج سلیقگی ها نوروز را باید در عداد غدیر و قربان و فطر و جمعه و... پاسداشت و از برکات آن بهره جست. @HOWZAVIAN