eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
417 دنبال‌کننده
221 عکس
21 ویدیو
43 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃 اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی خواهر و برادر استان البرز است. ✒ ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @Revolutionson2 @Howzavian_alborz
‌ با سلام و احترام 🌱 کانال نویسندگان حوزوی البرز با هدف ایجاد فضایی برای تبادل نظر و انتشار آثار علمی و ادبی حوزویان، راه اندازی شده است. این کانال به دنبال جمع آوری و انتشار یادداشت ها، مقالات، اشعار، تجربه و روایت تبلیغ و سایر آثار حوزویان در زمینه های مختلف اعم از فقه، فلسفه، عرفان، تاریخ، سیاست، جامعه، فرهنگ و... است. 🌱 از کلیه روحانیون و طلاب گرامی استان البرز که در زمینه نویسندگی و نگارش یادداشت فعالیت دارند، دعوت می شود تا با عضویت در این کانال، آثار خود را برای انتشار با نام خودشان برای ما ارسال نمایند. 🌱 امیدواریم با مشارکت فعال شما عزیزان، این کانال به مرجعی ارزشمند برای تبادل نظر و انتشار آثار علمی و ادبی حوزویان تبدیل شود. با تشکر ادمین کانال نویسندگان حوزوی البرز 🌹 @Howzavian_alborz
هییت محرم.pdf
4.82M
🕯هیئت محرم 🔖کلیات و شیوه نامه برگزاری مراسم عزاداری ✍️حجة الاسلام روح الله رجبی @howzavian_alborz
تاریخ قیام سیدالشهدا 1.mp3
17.51M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 📝 بخش اول 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔻تاریخ مختصر زندگی امام حسین تا مرگ معاویه: 🔹امام حسین در دوران پیغمبر 🔹امام حسین در دوران خلفا 🔹امام حسین در دوران امیرالمومنین 🔹امام حسین در دوران امام حسن ع 🔻 امام حسین از نگاه معاریف عصر خویش ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
🔰عامل اصلی حیات انسانیاصغر آقائی يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ۖ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ: ای اهل ایمان، چون خدا و رسول شما را به آنچه مایه شماست دعوت کنند، اجابت کنید و بدانید که خدا در میان شخص و قلب او حایل می‌شود (و از اسرار درونی همه آگاه است) و همه به سوی او محشور خواهید شد. (انفال/۲۴) 🔺آیه کریمه مؤمنین را به "آنچه حیات انسان" در آن است فرامی‌خواند. اما آن چه چیزی است که خداوند مؤمنین نه انسان‌ها را بدان فراخوانده است؟ یعنی چه چیزی است که تنها مؤمنین شایستگی دعوت به آن را دارند؟ بر اساس احادیث گوناگون مواردی چون "امربه‌معروف و نهی از منکر"، "نماز"، "بهشت" و "ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام" به عنوان مصداق آیه ذکر شده‌اند؛ هرچند محدود در این موارد نیست اما آنچه خداوند به عنوان احیا کننده مؤمنین معرفی کرده است باید شأن بسیار بلندی داشته باشد. به نظر می‌رسد برای فهمِ آن عاملِ حیات، ابتدا باید مقصود حیات در قرآن را درک کنیم. بر اساس آیه "مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ" (نحل/ ۹۷) مقصود از حیات، است، حیاتی که از هر ناراستی دور است. زندگی این‌چنینی بر اساس همین آیه با عمل مؤمنانه حاصل می‌شود. 🔺در کنار این آیه، در سوره فاطر آیه ۲۲ خداوند می‌فرماید: "وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚإِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ". در این آیه پس از آنکه خداوند مردگان و زندگان را یکسان نمی‌داند، به ناگاه ابتدا رساندن‌سخن به گوش دیگران را به خود نسبت می‌دهد و در انتها به نبی اکرم صلی الله علیه وآله گوشزد می‌کند که وی نمی‌تواند سخن خویش را به گوش مردگان در قبرها برساند. 🔅در تأویلی زیبا می‌توان گفت همچنانکه مردگان اسیر قبور، نمی‌توانند سخنی درک کنند؛ همچنین است کسانی که در قبور سنت‌های نادرست، تقلید باطل و مانند آن خود را محبوس کرده‌اند نیز نمی‌توانند سخن حیات‌بخش را بشنوند و از زنجیر تقلیدها و باورهای کورکورانه جدا شوند. بنابراین برای حیات‌طیبه حداقل دومرتبه وجود دارد: ۱. جداشدن از زنجیرهایی که افراد بر اثر تبعیت از سنت‌ها و باورهای غلط القاءشده از خانواده و ... بر خویش زده‌اند؛ ۲. وقتی با وارد عرصه ایمان شدند، گویی در مسیری بی‌انتها قرارگرفته‌اند که هر ایستگاه پیش‌روی آن زیباتر از قبلی است و زندگی آن پررونق‌تر است. هرچند این بحث بسیار دامنه‌دار است اما بر اساس همین مقدمه کوتاه عرض می‌کنم: افراد بشری با شروع در بهره‌گیری از در مسیر ایمانی که به حیات طیب و پاک می‌انجامد قرارگرفته‌اند و هر میزان به احکام صریح عقل مانند قبیح بودن ظلم پایبند باشند نشانه‌های آن حیات طیب در آنها آشکار می‌شود و با ورود در ساحت ایمان و گسترش‌یافتن عقلانیت او با طراوت ولایت و ایمان در سایه عمل صالح وارد بوستان‌های بس گسترده‌تر از آن حیات طیب می‌شوند. @howzavian_alborz
🔳جرعه ای از معارف حسینی🏴 ✍ علی عزیزخانی : در روايات به عزاداری و گريه بر اباعبدالله سفارش شده است، گرچه امروزه بعضی ها اشکال می کنند که گريه بر شهيد و کسی که از دنيا رفته چه اثری دارد؟ گاهی در آثار وهّابی ها و نوشته های بعضی از افراد اين اشکال ديده می شود: اين گريه به چه معناست؟ چرا بايد برای کسی که 14 قرن قبل به شهادت رسيده است اشک بريزيم؟ دليل اين اشک و بکاء چيست؟ ▪️جواب: مرحوم آقای بهاری کتابی دارد به نام «الدَّعوَه الحُسينيَّه» ايشان اين کتاب را در ردّ کسانی نوشته است که بر گريه و زيارت امام (عليه السلام) اشکال می کنند. ايشان در آن کتاب اين مطلب را دارد که گريه چهار گونه است. ▪️گریه دو قسم دارد: 1. گريه مثبت. 2. گريه منفی. گريه منفی: از جنگ، از ترس و.. اما گريه مثبت را شايد بتوان به چهار شاخه تقسيم کرد: 1⃣ اشکی که بر اساس عواطف و احساسات، انسان رقّت قلب پيدا می کند و برای چيزی گريه می‌کند، اين طبيعت بشر است. حتی اگر کسی مسلمان هم نباشد و قساوت قلب نداشته باشد، وقتی يک صحنه غم انگيز می بيند يا می شنود، اشک می ريزد. بچه ای که از گرسنگی در بغل مادرش جان می دهد، هر کسی را متأثر می کند، کسی که در بغل باباش شهيد می شود. ▪️علامات شقاوت: چشم، مجرای اشک است که وابسته به قلب و باطن انسان است، نمی تواند، بی تقاوت باشد، مگر کسی که منشأ اين چشمه را خشک کند. در اين رابطه حديث هم داريم، پيامبر فرمود: مِنْ عَلاماتِ الشَّقاءِ؛ چهار چيز نشانه شقاوت و بدبختی است: 1- جُمُودَ العَيْنِ؛ خشکی چشم. 2- وَ قَسْوَهُ القَلْبِ؛ قساوت قلب. 3- شِدَهُ الْحِرْصِ فِي طَلَبِ الدُّنيَا؛ حرص زدن و چسبيدن به دنيا. 4- وَ الإصرَارُ عَلَی الذَّنبِ؛ گناه روی گناه. و الّا هر انسان عاطفی به طور طبيعی در مسايلی که مصيبت گونه باشد، متأثر می شود چه ببيند و چه بشنود. (الکافی، ج 2، ص 290؛ وسائل الشيعه، ج 15، ص 337..) ▪️سیره نبوی الف. پيغمبر خدا پسری به نام ابراهيم داشت، يک سال و شش ماه داشت که مُرد، پيغمبر خيلی متأثر شد، در تشييع جنازه اش گريه می کرد، عايشه اعتراض کرد: يا رسول الله، چرا گريه می کنيد؟ فرمود: «لَيْسَ هَذَا بُکاءً وَ إنَّما هَذِهِ رَحمَهٌ»؛ اين اشک رحم است، اين اشک دل سوختن است، قلبم می سوزد و اشکم جاری می شود من نمی توانم جلوی اين گريه را بگيرم. بعد فرمود: مَنْ لايَرْحَمْ لَا يُرْحَمْ، کسی که رحم نداشته باشد، خدا هم به او رحم نمی کند. (وسائل الشيعه، ج 3، ص 281؛ بحار الانوار، ج 22، ص 151؛ الامالی للطوسی، ص 388) ب. شهادت حمزه سيدالشهداء؛ وقتی حمزه در احد شهيد شد پيغمبر کنار جنازه اش آمد و گريه کرد. آمد مدينه ديد از همه خانه ها صدای گريه می آيد، عزاست اما حمزه گريه کن ندارد. پيغمبر فرمود: «لَکِنَّ حَمْزَهَ لَا بَوَاکِی لَهُ»؛ عمويم حمزه کسی ندارد که برايش گريه کند. زنان مدينه وقتی شنيدند که پيغمبر ناراحت شده، همه مجلس هايشان را تعطيل کردند و آمدند برای حمزه گريه کردند. (من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 183؛ وسائل الشيعه، ج 3، ص 284) ▪️اثر گریه اين گريه يک نوع آرامش می آورد، اين اشک يک سروری می آورد، لذا روايت داريم که امام حسين (عليه السلام) فرمود: انا قتيل العبره قتلت مکروبا و حقيق علي الله ان لا ياتيني مکروب قط الا رده الله او اقبله الی اهله مسرورا، من کشته اشک هستم هيچ کسی با غم و اندوه به زيارت نمی آيد مگر اين که خدا او را با خوشحالی نزد اهل و عيالش برمی گرداند. (بحار الانوار، ج 44، ص 279؛ ثواب الاعمال و عقاب العمال، ص 98؛ کامل الزيارات، ص 109) شب اول محرم1445 @howzavian_alborz
🌱 فراخوان ثبت‌نام تلبّس به لباس مقدس روحانیت 🔰 ویژه طلاب حوزه علمیه استان البرز ⏰ زمان ثبت نام: از تاریخ ۳۱ خرداد ماه تا ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۳ 🔸 شرایط ثبت نام 1⃣ داشتن شرایط عمومی تلبس 2⃣ اتمام پایه پنجم برای طلاب بلندمدت و اتمام سطح دو برای طلاب سفیران هدایت 🔻لینک ثبت نام: https://form.avalform.com/view.php?id=60802530 @howzavian_alborz
تاریخ قیام سیدالشهدا 2.mp3
13.23M
🌀 پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 📝 بخش دوم 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹مرگ معاویه و آغاز حکومت یزید 🔹حضور امام حسین در مجلس حاکم مدینه 🔹 وصیت امام حسین با محمد بن حنفیه 🔹 گفتگوی امام با ام‌سلمه 🔹حرکت کاروان امام به سمت مکه 🔻 چرا امام حسین ع عافیت و راحتی مدینه را با وضعیت کربلا عوض کرد؟ ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
🔰 سه‌بهشت و سه‌جهنّم: مراتب بهشت و جهنّم اصغر آقائی 🔻بزرگانی چون معتقدند هر یک از بهشت و جهنّم سه مرتبه دارد: ۱) بهشت و جهنّم افعال، ۲) بهشت و جهنّم صفات، ۳) بهشت و جهنّم ذات. ۱.بهشت و جهنّم افعال: محلّ بروز و ظهور باطن اعمال افراد در برزخ و قیامت است. ۲. بهشت و جهنّم صفات: محلّ بروز و ظهور صفات و ملکاتی است که فرد به دلیل استمرار افعال نیک یا شرّ، در خود ایجاد کرده است. ۳. بهشت و جهنّم ذات: محلّ بروز و ظهور ذواتی است که ذات آنان یا با توحید یا با کفر عجین شده است و غیر آن را بر نمی‌تابند. 🔻هر یک از این سه مرتبه، از قبلی شدیدتر است؛ لذا اکثر انسان‌ها که به دلایل مختلفی اعمال نیک انجام می‌دهند وارد بهشت و جهنّم افعال می‌شوند، و کسانی که آگاهانه در مسیر قرار می‌گیرند، وارد بهشت و جهنّم صفاتی می‌شوند، و برخی نیز که به لقاءالله و رسیده‌اند وارد بهشت شده، و گروه مقابل آنان نیز در جهنّم ذاتی خواهند بود. 🔻افرادی که وارد هر یک از این مراتب می‌شوند، نسبت به مرحله قبلی کمتر است؛ مثلا کسانی که وارد بهشت ذاتی می‌شوند و خطاب "وَ ادْخُلِی جَنَّتِی" شامل آنان می‌شوند بسیار معدودند. 🔻 بنیادین ورود در بهشت ایمان است که با این‌همانی در مصداق دارد، بنابراین چون ولایت از مراتب ولایت باطنی تا ولایت ظاهری را در بر می‌گیرد؛ ایمان نیز همین مراتب را دارد. 🔻 کلیدواژه ورود در ولایت، و به تبع آن ورود در ایمان، در برابر حقّی است که توسط یکی از دو باطنی -یعنی عقل- یا حجّت ظاهری -یعنی پیامبر و امام- برای فرد اثبات شده است. 🔻 بنابراین تمام انسان‌ها، اگر با حق، ذاتیِ آنان نشده بلکه تسلیم در برابر حق ذاتیِ آنان باشد، و از طرف دیگر عمل خویش را نیز همراه و موافق این تسلیم، صالح کنند، اینان در نهایت، چه مسلمان و چه غیر مسلمان، در کمترین فرض آن، وارد بهشت افعال خواهند شد؛ به شرط آنکه هیچگاه هیچ حق آشکارشده‌ای را انکار نکنند؛ و بر تسلیم و عمل صالح خویش استمرار داشته باشند؛ هرچند ممکن است دچار خطاهای موقّتی نیز بشوند. @howzavian_alborz
🏴 جرعه ای از معارف حسینیعلی عزیزخانی 2️⃣ گريهٔ فضيلت طلبی (عدم حضور) گاهی گريه، فضيلت طلبی است، يعنی فضيلتی از انسان فوت شده باشد؛ مثل پدر و مادر خوب، استاد خوب، بعد انسان غصه می خورد. چرا ما زمانی هستيم که امام حسين را درک نکرده ايم؛ «اللَّهُمَّ إنَّا نَشکُو إلَيْکَ غَيْبَهَ نَبِيِّنا» در دعای افتتاح: خدايا، ما گريه و شکوه می کنيم که چرا پيغمبر نيست، تا از او استفاده کنيم؟ در دعای ندبه:«مَتی تَرانا وَ نَراک»؛ کی ما تو را می بينيم و تو ما را می بينی؟ وقتی پيغمبر از دنيا رفت، اميرالمؤمنين اشک می ريخت و می فرمود: «يا رَسُولَ الله لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ ما لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِک» نهج البلاغه / حکمت 235 يا رسول الله، گريه می کنم شما که رحلت کرديد، وحی تمام شد، چيزی با مرگ شما از بين رفت که ديگر نمی آيد و آن هم وحی است. گاهی انسان گريه می کند که چرا ما کربلا نبوديم چرا ما روز عاشورا نبوديم که صدای «هَل مِنْ ناصر» او را بشنويم و امام را ياری کنيم. پس این گريه، گريه عدم حضور است، چرا امام حسين (عليه السلام) نيست؟ چرا امام زمان در بين ما نيست؟ 3⃣ گريهٔ معرفت (معصيت زدايی) اشک معرفت و اشک صفاتی است، گريه می کنم چرا امام حسين اين قدر خوب بود و من اين قدر بد هستم؟! چرا امام حسين اين قدر صبور بود و من اين قدر کم صبر هستم؟! چرا امام حسين مظهر نماز و ايثار بود و من در نماز اين قدر سست و کاهل هستم؟! يعنی چرا من بدم؟ چرا من گناه می کنم؟ چرا نور امام حسين در دل من نيست؟ چرا نور خدا در دل من نيست؟ اين که گفته اند اشک بر اباعبدالله گناه را می برد. ▪️تمثيلی برای تبديل سيئات به حسنات شما کود را پای گل می ريزيد، بویش بد و متعفن است چرا اين کود را اين جا آورديد؟ اگر صبر کنيد، کود به بوی خوش تبدیل می کند و يک ماه تا سه ماه ديگر وقتی توی باغ می رويد، می گوييد عجب بوی گلی! ديگر بوی کود نيست. اين جاست که می گويند: إنَّ الحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئات، هود / 114 اين که قرآن می فرمايد: حسنات، سيئات را از بين مي برد و يا «يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» فرقان /70 خدا بدی را به خوبی تبديل می کند، معنايش اين نيست که شما دروغ بگوييد، به جای آن راست می نويسند، خير چنين نيست. مثل اين است شما کود را بياوريد بو بکشيد، بعد بگوييد بوی عطر می دهد؛ يعنی کود می رود جزو گل و بوی گل می گيرد. دروغگو وقتی در زندگی اش دروغ و معصيت است آيا اشک بر امام حسين اين ها را می زدايد؟ اشکی که تبديل و تغيير می دهد، اشکی که تحول ايجاد می کند، اين اشک گناه زداست. 4️⃣ گريهٔ بر مظلوم خداوند در قرآن کريم می فرمايد: «لا يُحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَولِ إلّا مَنْ ظُلِمَ». (نساء /148) خدا دوست ندارد داد و فرياد بزنيم اما می گويد در يک جا فرياد زدن اشکالی ندارد و آن جايی است که به کسی ظلم شده است. چگونه می شود انسان مظلومی را ببيند ساکت بنشيند، گاهی بايد مظلوم را با اشک ياری کرد. حضرت زهرا مظلوم را با چه ياري کرد؟ 75 روز يا 95 روز بعد از رحلت رسول الله (صل الله عليه و اله) آمد بقيع گريه کرد، اُحد رفت گريه کرد. اين گريه به خاطر فقدان پيامبر و ظلم هايی که به اميرمؤمنان (عليه السلام) شده بود. راوی می گويد: خدمت امام صادق (عليه السلام) رفتم، آن حضرت نماز می خواند و در سجده نماز برای زوّار قبر امام حسين دعا می کند: خدايا اگر در اين مسير پول خرج کرده اند به جای آن به آنها پول بده، اگر اذيت شده اند به جای آن آرامش بده، خدايا به کسانی که به زيارت قبر حسين رفته اند به آنها هر چه می خواهند بده، حاجاتشان را برآورده کن. معاويه ابن وهب می گويد: وقتی دعای امام تمام شد به حضرت گفتم: آقا برای چه کسانی دعا می کنيد؟ فرمود: برای کسانی که قبر حسين (عليه السلام) را زيارت می کنند. گفتم: آقا برايشان خيلی ثواب گفتيد. حضرت فرمودند: کسانی که در آسمان برای زائران قبر امام حسين دعا می کنند بيشتر از زمينی ها هستند، فرشته ها دعا می کنند. بعد فرمود: دلت نمی خواهد با ملائکه مصافحه کنی؟ گفتم: بله آقا. فرمود: برو زيارت جدّم حسين. ✅ امام رضا عليه السلام فرمود: «مَنْ زارَ قَبْرَ أبي عَبدِالله عليه السلام بِشَطِّ الفُراتِ کَمَنْ زارَ اللهَ فَوْقَ عَرْشِهِ»[وسائل الشیعه / ج14،ص411 ]؛ کسي که اباعبدالله را زيارت کند مثل کسي است که خدا را زيارت کرده. 🖇 شب دوم محرم ۱۴۴۵ @howzavian_alborz
🔘 کارنامه فردی و اجتماعی در اندیشه شهید صدر: واکاوی هویت و مسئولیت جامعه ✍ محمدجواد خمسه شهید صدر با استناد به آیاتی از قرآن، به تمایز میان عمل فردی و عمل اجتماعی می‌پردازد و از این طریق، هویت و موجودیتی مستقل برای جامعه قائل می‌شود. در نظر ایشان، قرآن کریم دو کارنامه برای انسان در آخرت بیان می‌کند: یکی مخصوص اعمال و رفتارهای فردی و دیگری مربوط به اعمال امت و جامعه. تفاوت این دو کارنامه در ابعاد و گستره اعمال ثبت شده در آن‌هاست. عمل فردی دو بُعد دارد: سبب و هدف. اما عمل امت علاوه بر این دو بُعد، شامل بُعد سومی نیز می‌شود که شهید صدر آن را موج می‌نامد. به گفته ایشان: * اعمال دو بعدی در کارنامه فردی ثبت می‌شوند. * اعمال سه‌بعدی هم در کارنامه فردی و هم در کارنامه امت مربوطه درج می‌شوند. فرد به خاطر اعمال دو بعدی (سبب و هدف) مورد بازخواست قرار می‌گیرد و امت به خاطر بعد سوم (موج) اعمالش مورد حسابرسی قرار می‌گیرد. (منبع: سنت‌های اجتماعی و فلسفه تاریخ در مکتب قرآن، ص ۱۳۴) شهید صدر این دیدگاه را از آیه ۲۸ و ۲۹ سوره جاثیه استنباط می‌کند: «وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً ۚ كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ» بر اساس این آیه، در روز قیامت هر امتی به طور جداگانه مورد حسابرسی قرار می‌گیرد. شهید صدر از این آیه نتیجه می‌گیرد که امت و جامعه در قبال اعمال خود، جدای از افراد، مسئول هستند. ایشان همچنین معتقد است که در روز قیامت دو نوع احضار صورت می‌گیرد: احضار فرد به پیشگاه خداوند و احضار امت و جامعه. این احضار فردی و اجتماعی برای بررسی کارنامه و عملکرد شخصی و اجتماعی انسان است. ممکن است فردی در مقام شخصی، اعمالی نیکو انجام دهد، اما در مقام اجتماعی آن اعمال جزو حسنات او محسوب نشود. به عنوان مثال، کسانی که در زمان طاغوت به وظایف مذهبی خود عمل می‌کردند، اما در قبال ظلم و ستم رژیم، منفعلانه رفتار می‌کردند، از نظر شهید صدر در کارنامه امتی خود نمره قبولی نخواهند گرفت. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: * کسانی که در عرصه انتخابات به عنوان کنشگر فعالیت می‌کردند، چه چیزی را در کارنامه امتی خود ثبت کرده‌اند؟ * آیا کنشگری آنها با علم به وجود کارنامه امتی صورت گرفته یا صرفاً یک عمل فردی تلقی شده است؟ پرسش دقیق‌تر: * نقش، جایگاه و تکلیف خود را در امت (اجتماع) نیز می‌شناسیم؟ @howzavian_alborz
"هر نویسنده‌ای در ابتدا یک خواننده است. پس هرگز از خواندن دست نکشید. کتاب‌ها، معادن ارزشمندی از کلمات، ایده‌ها و الهامات هستند که می‌توانند به شما در مسیر نویسندگی کمک کنند." @howzavian_alborz
مجله پرچمداران انقلاب اسلامی شماره 8.pdf
57.25M
🖇 مجله پرچمداران انقلاب اسلامی / رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت. 🔸نقش بی‌بدیل و استراتژیک رهبر انقلاب در هدایت و رهبری جبهه مقاومت... 🔹️محبوب و معتبر؛ یادکردی از شهید آیت الله سید محمد علی آل هاشم امام جمعه شهر تبریز... 🔸️وصیت نامه آیت الله فاطمی‌نیا: سلام به دوستان برسانید بگویید بداخلاقی در منزل را کنار بگذارند... 📍پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی می‌توانند جهت ارسال مقالات خود و بهره‌مندی از مزایا ثبت مقالات(ثبت به عنوان مقاله پژوهشی در سامانه‌های حوزوی ) به آدرس زیر در پیام رسان ایتا مراجعه کنند.👇 @parcham_enghelab @howzavian_alborz
«إنی لاستصغر قدرک»‌؛ من جایگاه و قدرت تو را کوچک می شمارم، جمله ای است که حضرت زینب کبری سلام الله علیها در شام برابر یزید بیان فرمود. این جمله حاکی از یک نکته مهم است و آن عبارت است از «تحقیر ظالم» و «ترس نداشتن از هیمنه و قدرت پوشالی و ظاهری او». آری منطق اهل توحید، «تکبیر» حق تعالی و «تصغیر» ما سوی الله است. آن حلقومی که دم از «سازش» و «دیدن دم کدخدا» و «صلح با ظالم و مستکبر» می زند، نماینده شیطان است و لو در لباس اهل علم و صالحان باشد!!! ✍ محمد علی فتحی سلام‌الله‌علیها @howzavian_alborz
🔔 ثبت‌نام آزمون استخدامی ۱۴۰۳ دستگاه‌های اجرایی از فردا آغاز شد ◻️ ثبت‌نام متقاضیان در این آزمون استخدامی تا ۲۳ تیرماه ادامه خواهد داشت و تاریخ دریافت کارت ورود به جلسه و زمان برگزاری آزمون نیز روزهای ۹ و ۱۲ مردادماه ۱۴۰۳ اعلام‌ شده است. ◻️داوطلبان گرامی؛ حتما اصلاحیه شماره یک را به همراه الحاقیه سازمان تبلیغات اسلامی مطالعه نمایند. 📎 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام @howzavian_alborz
قیام سیدالشهدا 3..mp3
18.45M
🌀 قسمت سوم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹ورود امام حسین به مکه 🔹اقدامات بنی‌امیه برای جلوگیری از قیام امام حسین 🔹 اقدامات امام حسین برای همراه کردن مسلمانان در قیام 🔸 روش اسلامی در همراه کردن مردم 🔹 چرا خیلی‌ها با حرکت امام حسین مخالف بودند؟ 🔻 انقلاب اسلامی ایران متاثر از قیام امام حسین علیه‌السلام 🔹 چند نمونه از ثمرات قیام امام حسین علیه‌السلام ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
🚩 دومین فراخوان ملی هیأت و کودک ▫️ ویژه فعالان هیأت، مسجد و تشکل‌های دینی 🚩 تجربیات، تولیدات و محصولات ویژه محرم و اربعین 🏷 مجموعه اقدامات و فعالیت‌های هیأت و موکب کودک، محتوای ویژه کودک، محصولات تخصصی کودک در مسجد و هیأت، فضاسازی، داستان و قصه، هیأت مادر و کودک، فرصت‌های تربیتی خانواده در هیأت و موکب، رسانه و فضای مجازی. 🎁 همراه با جوایز نفیس و ارزنده برای ۱۴ هیأت برگزیده 🗓 مهلت ارسال آثار: تا ۳۰ صفر | ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ 📨 شیوه ارسال آثار: 🌐 heyat.havayemadari.ir 📬 @heyatkoodak_admin @howzavian_alborz
🔰 هیچ‌چیز به ما نمی‌رسد مگر اینکه خدا آن را برایمان مقدر کرده است 🎙 سید محمدمهدی حسینی همدانی 🔹 در بینش توحیدی شخص موحد چیزی به اسم اتفاق و شانس و تصادف و امثال این‌ها وجود ندارد. چون همه این امور به تقدیر الهی واقع می‌شود. 🔸 مقدرات الهی در زمان خودش و در شرایط خودش به وجود می‌آید که ما مطلع نیستیم که چه می‌شود یا چه نمی‌شود. ما باید کار خودمان را بکنیم وظیفه خودمان را باید انجام بدهیم. خدای تعالی آگاه به همه امور است. 📑 مطالعه مشروح در سایت: http://emamjomekaraj.ir/?p=49167 @howzavian_alborz
🌱 عبرت‌های قرآنی از انتخابات اخیرمیلاد حسن زاده این انتخابات، شاهد تلاش مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر امت حزب‌الله بود که حدود ۱۴ میلیون رأی گفتمانی به ارمغان آورد. اما چرا با وجود این همه تلاش، قوی‌ترین نیروهای انقلابی به یک گزینه اصلاح‌طلب درجه سوم باختند؟ تحلیل‌های جامعه‌شناختی، روانشناسی و ... از این موضوع در این روزها بسیار گفته شده است. اما بگذارید فارغ از علوم روز و با نگاهی به ادبیات قرآنی، به این موضوع بپردازیم. خداوند متعال در سوره انفال آیه ۴۶ خطاب به مؤمنین می‌فرماید: وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوٓا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ "و از خدا و پیامبرش فرمان برید، و با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنید که سست و بددل می‌شوید و قدرت و شوکتتان از میان می‌رود؛ و شکیبایی ورزید؛ زیرا خدا با شکیبایان است." این دستور خداوند به اهل ایمان، به جبهه انقلاب، به امت حزب‌الله است. اما در این انتخابات چه کرديم؟ متأسفانه در ایام انتخابات، شاهد الفاظی ناپسند از سوی برخی از افراد جبهه انقلاب خطاب به یکدیگر بودیم. الفاظی مانند "هرزه فكر، لجن پراكن، بی‌خاصیت، جاهل، خبیث، تندرو، افراطی، عمر ننگین" و .... به نظر من، فارغ از تمام تحلیل‌ها، نتیجه این انتخابات تذکری از جانب خداوند به خاطر همین درگیری‌ها، بی‌اخلاقی‌ها، تهمت‌ها و بددهنی‌ها بود. ما به جای وحدت و همدلی، چپ و راست به یکدیگر حمله کردیم و بد و بیراه گفتیم. گویی فراموش کرده بودیم که در یک جبهه هستیم. البته هنوز هم این رفتارها ادامه دارد. آن همه تلاش‌هایی که در ابتدای متن به آن‌ها اشاره کردم، برکت داشت و پشتوانه‌ای برای حزب‌الله شد. اما آن همه بی‌اخلاقی نیز نتیجه‌ای جز باخت در انتخابات به همراه نداشت. در نهایت نشان دادیم که برای پیروزی در انتخابات آماده نیستیم، آنقدر کثرات نفس بر ما غالب شده که وحدت کلمه را فراموش کردیم. @howzavian_alborz
📚 پیشنهاد مطالعه در ماه محرم ▪️خون‌آورد گفتگوی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)، شهید مرتضی مطهّری و مرحوم دکتر علی شریعتی درباره‌ی قیام و انقلاب امام حسین(ع) در سال ۱۳۵۵ ▪️ عاشورا دفتر دوازدهم از مجموعه‌ی ۴۰‌ جلدی ره‌نامه ▪️ همرزمان حسین(ع) ده گفتار از حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(علیهم‌السّلام) ▪️ دو امام مجاهد شش گفتار از آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تحلیل مبارزات سیاسی حسنین(علیهم‌السّلام) ▪️ آفتاب در مصاف این اثر در قالب کتاب مرجع، در موضوع قیام عاشورا و بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است. ▪️ چهار گفتار در تبیین زمینه‌ها، علل و آثار حادثه‌ی عاشورا ▪️۷۲ سخن عاشورایی گزیده‌ای از بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به نهضت حسینی می‌باشد که از خرداد ۱۳۶۸ تا تیرماه ۱۳۹۰ در محافل و مجالس گوناگون ایراد و در قالب ۷۲ سخن جمع‌آوری شده است. ▪️ درس‌های عاشورا این اثر، یکی از آثار موضوعی است که از کتاب مرجع «آفتاب در مصاف» استخراج گردیده است و مشتمل بر تمامی بیانات رهبری از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰ در مورد سرور و سالار شهیدان، امام حسین(ع) است. @howzavian_alborz
❇️ پروژه استعماری "قرآن مورخان" و تمجید ریاست دانشگاه اهل‌بیت(ع) از آن! ◻️ در مراجعاتی که محققین گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی درمورد پروژه استعماری "قرآن مورخان" داشتند، مشاهده گردید که در کمال ناباوری آقای دکتر سعید جازرای در نوشتاری از پروژه «قرآن مورخان» -که اساس آن بر تحریف و ساختگی بودن قرآن کریم است- تمجید کرده است. ◻️ کتاب قرآن مورخان (در ۴ جلد و بیش از ۴۰۰۰ صفحه) حاصل تحقیقات قریب ۳۰ تن از پژوهشگران غربی است که تحت مدیریت «محمّدعلی امیرمعزّی» و «گیوم دی» تدوین و در اواخر سال ۲۰۱۹ در فرانسه منتشر گردید. در این کتاب که با روش تاریخی- انتقادی نگاشته شده است آخرین پژوهش‌های قرآنی مستشرقین در دو قرن اخیر تجمیع گردیده است. ◻️ برخی از مبانی مصرح و خطرناک در پروژه قرآن مورخان: - عدم وثاقت تاریخی قرآن - منابع اسلامی قابل اعتماد نیست به جهت فتوحات اسلامی که توسط حاکمان اسلامی شده و مورخان به نفع حکومتهای اسلامی این منابع را نوشته اند - تناقض در قرآن - قران برگرفته از کتب پیشین است - عدم تناسب آیات - تحریف قران ... بیشتر بخوانید👇 🌐 https://hawzahnews.com/xcW7h @howzavian_alborz
هــادیِ جـاودانـه بشر ✍ محمود مدیرروستا بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی الحسین اگر همواره در تاریخ بشر، ظالمانی سر برداشتند و به استثمار امت‌ها پرداختند در مقابل آنان هدایتگران و قائمان به قسط و عدل نیز حاضر شدند و جانفشانی‌ها کردند. با این همه اما تنها و تنها قیام سید جوانان اهل بهشت است که جاودانه گردید و ماندگار شد. حتما این جاودانگی علل و عواملی دارد اما با بررسی گاهشمار عاشورا از مدینه تا مدینه و فحص تاریخ و تحلیل آن به نتیجه ای جالب و محوری دست می یابیم. آن وجود مقدس که سلام و تحیات خاص الهی بر او باد در طول قیام و شروع نهضت خویش، در مواقع و موارد متعدد، از آیاتی از قرآن کریم شاهد و دلیل آورده است و به قیام خونین خود رنگ آیات وحی زده است. آنگاه که مروان (لعنة الله) او را به بیعت توصیه کرد، آیه تطهیر خواند و خلیفه به ناحق را رجس و پلیدی نامید. آنگاه که از مدینه خارج شد، موسی بن عمران را به یاد آورد که خرج منها خائفا یترقب... آنگاه که خبر شهادت اصحاب میشنید کرارا استرجاع بر زبان مبارک جاری می‌ساخت می‌خواند: من المومنین رجال صدقوا می‌خواند: انی عذت بربی و ربکم و در فرجام کار خویش چنین شنید که یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی... قیام او حرکت او جریان او ماندگار است زیرا او امام قرآن است و قرآن کلام حی سرمد است که هرگز نمی میرد و قیام او تا ابد ماندگار است. علیه‌السلام @howzavian_alborz
قیام سیدالشهدا 4_.mp3
14.35M
🌀 قسمت چهارم پادکست «تاریخ قیام سیدالشهدا» 🎙 عطا یاوری 🔰 آنچه خواهید شنید: 🔹نامه بزرگان شیعه به امام حسین علیه السلام 🔹تعداد و محتوای نامه‌های کوفیان 🔹 فرستادن مسلم برای بررسی صداقت کوفیان 🔹 رسیدن مسلم به کوفه و بیعت کوفیان 🔹 ورود عبیدالله بن زیاد به کوفه ☑️ کاری از رادیو مناهج @howzavian_alborz
⚫️ یــــادگـــار بـــرادر ✍ محمد احراری 🏴 ظهر هنگامِ روز عاشورای سال ۶۱ هجری، وترالموتور، فرزند بهترین مخلوقات خدا، حسین(علیه السلام) در میانه گودی قتلگاه تحت محاصره دشمنان قرار گرفت. یادگار برادرش عبدالله بن حسن (علیهما السلام) که در منابع، سن دقیقی از وی ذکر نشده است و به عبارتی "لم یبلغ الحلم" هنوز به سن تکلیف نرسیده است، با دیدن غربت و تنهایی عمو، در حالی که دست کوچکش در دست عمه جانش زینب (سلام الله علیها) بود، ناگهان دستش را از دست عمه کشید و گفت:(به خدا سوگند! از عمویم جدا نمی شوم)؛ آنگاه از خیمه ها به سوی میدان جنگ بیرون رفت. 🏴 وقتی که بالای سر عمو رسید، با صحنه ای مواجه شد که مردی پست به نام بحر بن کعب (لعنة الله علیه) با شمشیری آخته به سوی عمو آمد. عبدالله گفت: ويلك يابن الخبيثة أتقتل عمّي؟ وای بر تو ای پلیدزاده! آیا میخواهی عمویم را بکشی؟ پسرک ناگهان دست های کوچکش را بی اختیار سپر عمو جانش قرار داد و شمشیر آن ملعون بر دست‌های مبارکش نشست و به پوستی آویزان شد. "فنادی الغلام یا أماه"، فرياد برآورد که ای عمو! به فریادم برس. 🏴 حسین (علیه السلام) یادگار برادرش را در آغوش گرفت و به خود چسباند؛ در این هنگام تیر حرمله بن کاهل(لعنة الله عليه) گلوی مبارکش را شکافت و در آغوش عمویش حسین(علیه السلام) به دیدار رسول خدا(صلواة الله علیه) شتافت. فرزند خیرالنساء دست به دعا برداشت و اینگونه به مولای خود عرضه داشت: اللهم أمسک عنهم قطر السماء... خدایا باران رحمتت را بر این مردم حرام کن... صلی الله علیک یا ابا عبدالله (علیهما السلام) @howzavian_alborz