✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛
کتاب «لواء الحمد» روانه بازار کتاب شد
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، کتاب «لواء الحمد»به قلم زندهیاد #آیت_الله_ممدوحی کرمانشاهی به همت #پژوهشکده_تاریخ_معاصر چاپ و منتشر شد.
این کتاب شامل یک مقدمه و هفت بخش است. در بخش مقدمه کتاب آمده است: ابزار تفسیر قرآن کریم و گرایشهای تفسیری شامل تفسیر روایی، کلامی، ادبی و عرفانی میشود و گرایش و شیوه تفسیری این نوشتار، که محدود به تفسیر سوره حمد است، ترکیبی از گرایشهای تفسیر روایی، قرآن به قرآن و عرفانی است و در بیانات عرفانی، از هر گونه تأویل بیدلیل آیات پرهیز شده است؛ ازاینرو از بیان بسیاری از مطالب تفسیری متداول، صرف نظر شده است. امید است خوانندگان، بهویژه محققان علوم و معارف قرآنی، خود به منابع تفسیری مراجعه کنند.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛ کتاب «لواء الحمد» روانه بازار کتاب شد به گزارش روابط عمومی پژوهشکد
✳️ به همت پژوهشکده تاریخ معاصر؛
کتاب «لواء الحمد» روانه بازار کتاب شد
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، کتاب «لواء الحمد»به قلم زندهیاد #آیت_الله_ممدوحی کرمانشاهی به همت پژوهشکده تاریخ معاصر چاپ و منتشر شد.
این کتاب شامل یک مقدمه و هفت بخش است. در بخش مقدمه کتاب آمده است: ابزار تفسیر قرآن کریم و گرایشهای تفسیری شامل تفسیر روایی، کلامی، ادبی و عرفانی میشود و گرایش و شیوه تفسیری این نوشتار، که محدود به تفسیر سوره حمد است، ترکیبی از گرایشهای تفسیر روایی، قرآن به قرآن و عرفانی است و در بیانات عرفانی، از هر گونه تأویل بیدلیل آیات پرهیز شده است؛ ازاینرو از بیان بسیاری از مطالب تفسیری متداول، صرف نظر شده است. امید است خوانندگان، بهویژه محققان علوم و معارف قرآنی، خود به منابع تفسیری مراجعه کنند.
در بخش مقدمه همچنین درباره اهمیت سوره حمد و پیشینه این سوره بحث شده است.
در بخش نخست کتاب، نویسنده سخن خود را با تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده است. در این قسمت، معنای «بسم الله» از دیدگاه علامه طباطبائی و امام خمینی و سپس الرحمان و الرحیم بررسی شده است.
در بخش دوم کتاب، آیه دوم (الحمدالله رب العالمین)، مراتب حمد و مراتب حمد در روایات، تربت مقام حمد، مرتبه معرفت حامد، مرتبه اعلای حمد، اختصاص حمد به خداوند، برهان بر اختصاص حمد به خداوند، و لواء حمد روایت نخست، تحلیل روایت نخست، روایت دوم و معنای محمود در قرآن کریم، معنای رب و معنای عالمین بحث و بررسی شده است.
آیه سوم سوره مبارکه حمد (الرحمان و الرحیم) در بخش سوم کتاب تفسیر شده است. در این بخش به موضوعاتی از قبیل گسترده رحمانیت خداوند و رحمانیت خداوند و دنیای کافران و ملحدان، محدوده رحمانیت خداوند و کلامی از علامه طباطبائی اشاره شده است.
تفسیر آیه چهارم (مالک یوم الدین) در بخش چهارم کتاب آمده است. در این بخش ریشه کلمه مالک، اقسام مالکیت و رابطه اشراقی خداوند با خلق و... بحث و بررسی شده است.
آیه پنجم (ایّاک نعبد و ایّاک نستعین) در فصل پنجم کتاب بررسی شده است. در این فصل راز تقدم کلمه «اِیّاکَ» بر کلمه «نَعبُدُ»، مراتب بندگی در بندگی، آداب بندگی، انحصار یاری از خداوند و... بیان شده است.
فصل ششم کتاب به تفسیر آیه ششم (اهدنا الصِّراط المستقیم) اختصاص یافته است. در این فصل از موضوعاتی چون مراتب هدایت به صراط مستقیم و ابتدایی و پاداشی، ازدیاد هدایت اهل هدایت، مجری عدالت، هدایت الهامی، ویژگی هدایت الهی، عوامل هدایتگریزی و راههای بهرهمندی از هدایت پاداشی سخن به میان آمده است.
فصل هفتم و پایانی کتاب به آیه هفتم (صراط الذین أَنعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولا الضالین) تعلق دارد. در این فصل، به مصادیق و ویژگیهای اهل صراط مستقیم و وجه درخواست رسول خدا هدایت به صراط مستقیم، رسول خدا رهبر صراط مستقیم، غضبشدگان و گمراهان، مصادیق غضبشدگان و گمراهان اشاره شده است.
کتاب «لواء الحمد» با شمارگان یکهزار نسخه و به قیمت 36000 تومان در سال 1399 به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر چاپ و روانه بازار نشر شده است.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ نتایج بررسی #جواد_حقگو درباره #غائله_آذربایجان و نهضت عشایر جنوب منتشر شد؛
«تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» در ویترین کتابفروشیها نشست
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» (با نگاهی به غائله آذربایجان و نهضت عشایر جنوب در بحبوحه جنگ جهانی دوم) نوشته دکتر جواد حقگو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در شمارگان 1000 نسخه چاپ و منتشر شد. نتایج بررسی جواد حقگو درباره غائله آذربایجان و نهضت عشایر جنوب منتشر شد؛
«تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» در ویترین کتابفروشیها نشست
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده تاریخ معاصر، کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» (با نگاهی به غائله آذربایجان و نهضت عشایر جنوب در بحبوحه جنگ جهانی دوم) نوشته دکتر جواد حقگو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در شمارگان 1000 نسخه چاپ و منتشر شد.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ نتایج بررسی #جواد_حقگو درباره #غائله_آذربایجان و نهضت عشایر جنوب منتشر شد؛ «تکاپوی انگلستان برای
✳️ نتایج بررسی #جواد_حقگو درباره #غائله_آذربایجان و نهضت عشایر جنوب منتشر شد؛
«تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» در ویترین کتابفروشیها نشست
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» (با نگاهی به غائله آذربایجان و نهضت عشایر جنوب در بحبوحه جنگ جهانی دوم) نوشته دکتر جواد حقگو، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر در شمارگان 1000 نسخه چاپ و منتشر شد.
نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: برخی اندیشمندان، منازعات پیشآمده میان آمریکا، شوروی و انگلیس برای حل و فصل بحران اشغال ایران در جنگ جهانی دوم را سرآغاز جنگ سرد دانستهاند؛ بحرانی که آثار و پیامدهای فراوانی بر روندهای سیاسی تاریخ معاصر ایران داشت. شورشهای آذربایجان و فارس را باید از مهمترین این پیامدها بهشمار آورد.
جنگ جهانی دوم را باید سرفصل جدیدی در تاریخ معاصر ایران بهشمار آورد. اشغال ایران توسط متفقین و حرکتهای تجزیهطلبانه در برخی از نقاط کشور از جمله آذربایجان، کردستان و فارس، دو پیامد عمده جنگ جهانی دوم در ایران بود. به دلیل ضعف عمده دولت مرکزی، مناسبات ایران در آن دوره زمانی بیش از هر چیز در گرو کشمکش میان قدرتهای بزرگی چون بریتانیا و روسیه بود. این مسئله همزمان با آغاز جنگ جهانی دوم و ورود ناخواسته ایران به جنگ از ابعاد جدیدتری برخوردار شد؛ به گونهای که کشورمان به یکی از کانونهای اصلی منازعه میان متحدین و متفقین تبدیل شد. هرچند اشغال ایران توسط متفقین در 3 شهریور 1320 پایانی بر استبداد رضاخانی بود، اما دخالتهای ناروای متفقین بهویژه انگلیس و شوروی، مشکلات و مصائب عدیدهای را برای ایران به بار آورد که در نهایت با پیروزی آمریکا به پایان رسید.
همزمان با اشغال ایران، دولتهای اشغالگر همه تلاش خود را برای تحکیم پایههای نفوذ خود در ایران بهکار بستند. دولت انگلیس که از سالهای پیش امتیاز نفت جنوب را بهدست آورده بود بر آن بود که ضمن تثبیت منافع خود در ایران، به گسترش نفوذ خود در منطقه بپردازد. براساس اهمیت امتیاز نفت جنوب ایران برای آخرین سنگرهای استعماری انگلیس در خاورمیانه، این کشور استعماری نه تنها از اشغال ایران توسط شوروی در آذربایجان نگران نبود، بلکه به نظر میرسد در برخی از مقاطع با اتخاذ سیاست سکوت، حمایت از فعالیت تجزیهطلبانه در شمال غربی ایران را در دستور کار قرار داده بود. به عبارت دیگر بریتانیا برای تثبیت منافع خویش در جنوب ایران، روزهای پس از اشغال را بهترین فرصت برای احیای قرارداد 1907 یافته بود. حتی بنا بر برخی روایتها، یکی از اهداف اصلی اشغال ایران در آن مقطع زمانی، مسئله تجزیه یا تحت قیومیت درآرودن ایران بوده است.
در این کتاب با توجه به نقشآفرینی بریتانیا در آن سالها برای تجزیه ایران، نوع کنشگری انگلیس به عنوان متغیر مستقل در برخی از تحولات ایران، بهویژه غائله آذربایجان و فارس، بررسی شده است.
عناوین سیزده فصل کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» (با نگاهی به غائله آذربایجان و نهضت عشایر جنوب در بحبوحه جنگ جهانی دوم)، عبارتاند از: فصل نخست: نگاهی گذرا به علل و زمینههای جنگ جهانی دوم، فصل دوم: اشغال ایران؛ هدف مشترک انگلیس و شوروی، فصل سوم: بازخوانی رفتار متجاوزانه انگلیس در جریان جنگ جهانی اول (از اشغال خاک ایران تا تحمیل قرارداد 1919)، فصل چهارم: تجاوز متفقین به ایران و ارتش فروپاشیده پهلوی، فصل پنجم: نگاهی به چرایی اهمیت ایران برای انگلیس، فصل ششم: قرارداد 1907، اولین تلاش رسمی انگلیس برای تجزیه ایران، فصل هفتم: پیمان سهجانبه و اشغال ایران، فصل هشتم: تشکیل فرقه دموکرات آذربایجان و مواضع متغیر انگلیس، فصل نهم: غائله فارس (نهضت عشایر جنوب)، فصل دهم: مروری بر سیاستهای انگلیس در قبال عشایر ایران (بررسی تاریخی)، فصل یازدهم: انگلیس، غائله فارس و دیگر حرکتهای جداییطلبانه در جنوب ایران، فصل دوازدهم: پیمان سهجانبه مسکو؛ تلاشی برای تجزیه ایران (نگاهی به طرح ارنست بوین)، فصل سیزدهم: نگاهی گذرا به مبارزات مردمی علیه جریانات چپ (در آذربایجان و فارس).
این کتاب به قیمت هفتادهزار تومان وارد بازار نشر شده است.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ نوشتاری پیرامون سیاست آموزشی رضاشاه؛
نظامی با شعارهای فراوان، اما توسعه نه چندان
#مقاله
#رضاشاه بر آن بود سنگ بنای توسعه آموزشی کشور را با الگوهای غربی پیش برد. او هماهنگ با این سیاست، دانشجویان را برای یادگیری علوم و فنون غربی راهی کشورهای اروپایی کرد، اما این سیاست گرچه سبب تربیت گروهی از نخبگان آموزشدیده در سطوح عالیه شد، عملا شکست خورد؛ زیرا گذشته از برخی از تعارضهای فرهنگی، سیاست یادشده چندان با شرایط سیاسی و اقتصادی کشور سازگار نبود؛ «شرایط ایران هنوز مناسب استفاده از این مهارتها نبود و از طرفی روند آموزشی، سریعتر از تحول اداری و فنی و اقتصادی کشور بود».
#شرح_عکس
دیدار رضاشاه با محصلان اعزامی به اروپا در محوطه کاخ سعدآباد
شماره آرشیو: 124274-۲۷۵م
برای مطالعه متن کامل مقاله بر روی لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ اعترافگیری #ساواک به روایت زندانیان ساواک؛
جدالِ شکنجه و مقاومت تا پیروزی
#مقاله
#چکیده
پس از سقوط دولت دکتر محمد #مصدق ، دولت مطلقه بار دیگر در ایران استقرار یافت. #محمدرضاشاه در تلاش برای تکوین چنین دولتی، ساواک را تأسیس کرد. وظیفه اصلی ساواک محافظت از دولت مطلقه محمدرضا در مقابل مخالفان سیاسی بود. ساواک از تمام ابزار و بهطور ویژه از شکنجههای بسیار گسترده و متنوع برای از بین بردن مخالفان استفاده میکرد. تحت چنین شرایطی جدالی عمیق میان شکنجه و مقاومت برپاشده بود که درنهایت مقاومت زمینهساز پیروزی مردم انقلابی و سقوط عوامل دولت مطلقه شد.
#شرح_عکس
نمایی از #شکنجه در حیاط #کمیته_مشترک ضد خرابکاری ساواک
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ درنگی بر #مطبوعات در دوره پهلوی اول؛
مرد آزاد در ایرانشهر دیکتاتور
#مقاله
#چکیده
حکومت #پهلوی_اول برای ترویج و تبلیغ سیاستهای خود از مطبوعات بهعنوان یک ابزار فرهنگی استفاده کرد؛ بهطوریکه با تشکیل «سازمان پرورش افکار» که یک سازمان فرهنگی بود «کمیسیون مطبوعات» بهعنوان یکی از شش کمیسیون اصلی آن مطرح شد. با دقت در مواد اساسنامه این کمیسیون مشخص میشود که اصلیترین وظیفه آن «هدایت کلی مطبوعات کشور» یا به عبارتی سیاست «ارشاد مطبوعاتی» بوده است.
بنا بر مستندات موجود، مطبوعاتی در عصر پهلوی اول فرصت بروز و ظهور یافتند که با سیاستهای حکومت، همراهی نشان دادند و از آنها حمایت کردند؛ بنابراین طبیعی است که در چنین فضایی مطبوعات نیز از معنی و محتوا خالی و جز تبلیغ و نشر افکار مورد حمایت دولت استبدادی نقشی بر عهده نداشته باشند.
#شرح_عکس
وکلای مجلس و مدیران روزنامهها در انتظار ورود رضاشاه در کارخانه پارچهبافی اصفهان (سال 1310)
شماره آرشیو: 130419-275م
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک کلیک کنید!
@iichs_ir
✳️ تکذیب ادعای عبدالرضا داوری درباره #شهید_نواب_صفوی ؛تحریف حقایق تاریخی برای خدمت به که؟
اخیرا یک کلیپ دو دقیقهای که برشی از یک جلسه با موضوع «ماجرای 28 مرداد، اشتباهات مصدق و کاشانی» است، در فضای مجازی بازنشر شده است. در آن کلیپ، #عبدالرضا_داوری با انتقاد از عملکرد #فدائیان_اسلام در #نهضت_ملی_شدن_صنعت_نفت میگوید: «مرکز اسناد انقلاب اسلامی دوره کامل روزنامه #نبرد_ملت را منتشر کرده است. شما آن را بخوانید و خیانت جریان فدائیان اسلام را به نهضت ملی شدن نفت ببینید».
وی در ادامه به نامهای اشاره میکند که شب اعدام نواب صفوی، نواب به شاه نوشته و در مرکز اسناد انقلاب اسلامی است، اما این مرکز مانع انتشار آن شده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در متنی با عنوان «تحریف حقایق تاریخی برای خدمت به که؟» این ادعا را تکذیب کرده است که در این لینک می توانید پاسخ کامل و مستند به این دروغ پراکنی را مطالعه کنید
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ پیرامون اهداف سازمان پرورش افکار؛سازمانی برای پرورش افکار شاهپرستی
#مقاله
#چکیده
#رضاشاه سودای مدرنیزاسیون ایران را در سر داشت. او راه رسیدن به این نقطه را تجدد، ناسیونالیسم و شاهپرستی میدانست. تأکید پهلوی اول بر شاهپرستی به خوبی مبین اعتقاد او به انقلاب از بالا بود؛ ازاینرو او با ایجاد سازمانها و نهادهایی که همگی از بالا تعریف شده و تحت کنترل حکومت بودند، بر آن بود تجدد و برنامه مدرنیزاسیون را به اجرا گذارد. سازمان پرورش افکار که در این راستا تأسیس شده بود، با این اهداف و سیاستها آغاز به کار کرد و به مثابه بسیاری از سازمانهای مشابه خود به تبلیغات و تغییرات گسترده در سطوح مختلف آموزشی و هنری دست زد. ازآنجاکه رسیدن به تجدد بخش جداییناپذیر سیاست آموزشی و سازمان پرورش افکار بود، شاهدیم که این سازمان با دور کردن افراد از فرهنگ سنتی خود و انتقال سیاستهای خاص حکومت در زمینههای مختلف از جمله تربیت افراد، پوشش زنان و سایر برنامههای فرهنگی ضربه مهلکی بر شاکله فرهنگ مردم وارد کرد.
برای مطالعه متن کامل این مقاله کلیک کنید
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=19789
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ عملکرد #روزنامه_اطلاعات در دوره پهلوی اول؛
تبدیل کتابِ مقدس دموکراسی به دستگاه تبلیغاتی دیکتاتوری
#مقاله
#چکیده
مطبوعات و روزنامهها کتابِ مقدس دموکراسی نامیده شدهاند؛ چون فقر فرهنگ سیاسی و اطلاعاتی یک جامعه را برطرف میکنند و نماینده افکار عمومی در مواجهه با سیاستهای دولت هستند. روزنامه اطلاعات در دوره پهلوی اول از این ویژگی تهی بود. در وهله اول این روزنامه به دستگاه تبلیغاتی سیاستهای حکومت تبدیل شده بود. این دستگاه تبلیغاتی تمامی اقدامات رضاشاه از بندر شاهپور تا بازدید از شرکت پوستهای نرم را بهعنوان اقداماتی بس مهم و بدون ایراد در توسعه کشور در صفحه اول روزنامه بازنمایی میکرد. مهمترین ایراد وارده بر روزنامه اطلاعات بیتوجهی به انتقاد از رژیم پهلوی بود. این روزنامه برای دوری از انتقاد، تبدیل حاشیه به متن را در دستور کار قرار داده بود و مهمترین گزارشهای آن را حواشی تشکیل میداد. رویکرد روزنامه اطلاعات نمیتوانست در خلأ شکل بگیرد. عباس مسعودی بهعنوان نفر اول این روزنامه، روزنامهنگاری حرفهای را فدای سیاست کرده بود. البته این ویژگی در این دوره امتیازی مهم برای روزنامهنگاران وابستهای چون مسعودی تلقی میشد؛ چراکه بر اثر سرکوب و اختناق سیاسی، بسیاری از روزنامههای رقیب مشمول سیاست سکوت شده یا بنا به دلایل واهی متوقف شده بودند. این خلأ فرهنگی باعث شده بود شرایط مناسبی برای فعالیت گردانندگان روزنامه اطلاعات بهوجود آید و آنها از منافع سیاسی برخوردار شوند.
#شرح_عکس
#عباس_مسعودی و چند تن از خبرنگاران روزنامه اطلاعات
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید!
@iichs_ir
✳️ نگاهی به دادگستری جدید رضاشاهی؛
به نام عدلیه برای سرکوب
#مقاله
#چکیده
پیروی اجرای پروژه مدرنیزاسیون دولت پهلوی، نیاز به تأسیس نظام عدلیه تبدیل به یک ضرورت شده بود که داور ایجاد آن را برعهدهگرفت. رضاشاه از این اقدامات دو هدف عمده داشت: اول از همه به حذف مخالفان سنتی خود از طریق محدود کردن فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آنها میپرداخت؛ از سوی دیگر، با تخریب نظام عدلیه سنتی زمینه برای بهکارگرفتنِ نیروهای جدید و سکولار فراهم میکرد، اما ایجاد نظام عدلیهای وابسته، بیآنکه به اقتضائات سیستم تفکیک قوا و قوه قضائیه مستقل وفادار باشد، نه ایران را از مزایای ایجاد سیستمهای قضایی بهرهمند کرد و نه اجازه داد سازوکار سنتی در جریان تاریخی خود بهصورت بطئی تکامل یابد. عدلیه رضاشاهی، از جهت ماهوی و کیفی به دلیل ماهیت استبدادی رژیم، قادر به تعمیم و اجرای عدالت و احقاق حق ذویالحقوق نبود و احکام ناحق که محض خوشامد پادشاه دایر بر محکومیت مغضوبان دیکتاتور از دادگستری صادر میشد، همه نشاندهنده آن است که تشکیلات دادگستری بیشتر از جهت شکلی و ظاهری توسعه یافت و تظلمخواهی مردم در برابر قدرتمندان همچنان بیجواب میماند.
#شرح_عکس
#رضاشاه و #علی_اکبر_داور
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=19782
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جایگاه ویژه ایران در طرح انگلیس برای تاسیس رژیم صهیونیستی و خاورمیانه بزرگ
دکتر #موسی_حقانی
#روز_قدس
@iichs_ir
#محمدرضا_پهلوی همراه #منوچهر_اقبال ، نخستوزیر، در حال عبور از مقابل صف نمایندگان مجلسین شورای ملی و سنا
شرح در پست زیر ؛
https://eitaa.com/iichs_ir/5539
پژوهشکده تاریخ معاصر
#محمدرضا_پهلوی همراه #منوچهر_اقبال ، نخستوزیر، در حال عبور از مقابل صف نمایندگان مجلسین شورای ملی
✳️ گزارشهایی از ساواک درباره فعالیت حزب اقلیت مردم (14)؛
اتفاقات روز قبل از استیضاح دولت #اقبال
روزی که مجلس شورای ملی دولت اقبال را استیضاح کرد و برای پاسخ به سؤالات نمایندگان، به مجلس فراخواند، از 135 نماینده مجلس فقط 98 تن در جلسه حضور داشتند که از آن میان هم 77 تن با رأی اعتماد خود، مانع سقوط دولت شدند. شاید تصور شود این 77 تن با توضیحات اقبال مجاب شدند و به او رأی اعتماد دادند، اما سند ساواک نشان میدهد که اتفاقات دیگری مانع سقوط دولت شد:
«یکی از اعضای فراکسیون مردم اظهار داشته یک روز قبل از طرح استیضاح دولت در مجلس از طرف آقای سردار #فاخر_حکمت ، رئیس مجلس شورای ملی، به کلیه نمایندگان تأکید گردیده که باید به دولت رأی اعتماد داده شود، ولی آقای علم و سه نفر دیگری از اعضای مؤسس حزب مردم در شرفیابی به حضور شاهنشاه استدعا نمودهاند که اجازه فرمایند نمایندگان فراکسیون مردم به دولت رأی ممتنع داده و یا اصولا در جلسه شرکت نکنند و پس از مذاکرات زیاد، اعلیحضرت همایونی موافقت فرمودهاند که فقط پانزده نفر از نمایندگان فراکسیون مردم در مجلس حضور یافته آنها هم به دولت رأی ممتنع بدهند. نماینده مذکور افزوده در صورتی که شاهنشاه اجازه فرموده بودند، حزب مردم دولت را ساقط میکرد و سپس اظهار داشته که شاهنشاه مانند اعلیحضرت فقید مایل هستند که شخصا در کلیه امور دخالت و نظارت داشته باشند و حتی در جلساتی که آقای دکتر اقبال در پاسخ سؤالات سیدجعفر بهبهانی، به مشارالیه و مجلس حمله کردند در صورتی که شاهنشاه نمایندگان وابسته به حزب مردم را به سکوت دعوت نکرده بودند آنها آقای نخستوزیر را با خواری از پارلمان خارج کرده بودند».1
#شرح_عکس
#محمدرضا_پهلوی همراه #منوچهر_اقبال ، نخستوزیر، در حال عبور از مقابل صف نمایندگان مجلسین شورای ملی و سنا
شماره آرشیو: 1075-۱۱ع
1. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی (پرونده #حزب_مردم ).
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر؛
خاطرات سانسورچی شاه در قیام 15 خرداد منتشر شد
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ،کتاب «خاطرات #جهانگیر_تفضلی » به کوشش #یعقوب_توکلی در شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر چاپ و منتشر شد.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
پژوهشکده تاریخ معاصر
✳️ به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر؛ خاطرات سانسورچی شاه در قیام 15 خرداد منتشر شد به گزارش رو
✳️ به همت انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر؛
خاطرات سانسورچی شاه در قیام 15 خرداد منتشر شد
به گزارش روابط عمومی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ،کتاب «خاطرات #جهانگیر_تفضلی » به کوشش #یعقوب_توکلی در شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات پژوهشکده تاریخ معاصر چاپ و منتشر شد.
این کتاب شامل یک پیشگفتار و مقدمه است. در کتاب آمده است: خاطرات جهانگیر تفضلی نشاندهنده چگونگی تکوین یک شخصیت سیاسی در حکومت پهلوی است.
تفضلی یکی از رجال علاقهمند به تمام معنا به رژیم پهلوی و به تعبیر خودش مخلص و چاکر بوده است. متن اولیه خاطرات تفضلی را مرحوم دکتر ابوالقاسم تفضلی در اختیار پژوهشکده تاریخ معاصر قرار داده است. هرچند در متن اولیه خاطرات تفضلی بخش عمدهای از زندگی سیاسی او ناگفته مانده، پارهای از اسرار پشت پرده حاکمیت پهلوی به وسیله او فاش شده است.
این خاطرات به دلیل آنکه تفضلی دوست نزدیک اشرف پهلوی و عبدالحسین هژیر و مورد اعتماد محمدرضا پهلوی بود، دارای اهمیت است. از جمله مواردی که تفضلی در خاطرات خود تلاش کرده است آن را ناگفته بذارد چگونگی انتصاب وی به ریاست تبلیغات و انتشارات رادیو یا سمت مشاور در کابینه اسدالله علم در سال 1342 است.
هدف پژوهشکده تاریخ معاصر از انتشار این خاطرات بیان حقایقی از سرنوشت و تاریخ سیاسی ملت ایران در عرصه ترکتازی بیگانگان است.
جهانگیر تفضلی در این خاطرات اذعان کرده است که چگونه و طی چه روندی، از یک مخالف رژیم پهلوی و یک چپگرا و دموکرات بهاصطلاح روشنفکر به یک نظریهپرداز دربار تغییر جایگاه میدهد. این امر نه به قصد افشای رژیم بلکه در قالب یادداشتهای شخصی است که غالبا جنبه دفاع از خود دارد.
در این کتاب اسنادی است که نشان می دهد تفضلی در جریان سفر معروف شاه به قم در 4 بهمن 1341 به قم رفت. او سخنرانی معروف و تاریخی شاه را از قبل نوشته و تنظیم کرده بود. تفضلی در این سخنرانی از زبان شاه، زشتترین، رکیکترین و ناجوانمردانهترین توهینها را به روحانیت روا داشت. آنها را به ارتجاع سیاه تشبیه کرد و خطر آنها را از ارتجاع سرخ بیشتر دانست.
این سخنرانی به قدری زنند بود که علاوه بر عکسالعمل شدید امام خمینی(ره)، روحانیت و مردم، حتی مسئولان خبری رژیم، نظیر نصرتالله معینیان مجبور شدند بخشی از سخنان شاه را سانسور کنند؛ سخنانی که به قول احسان نراقی، مشاور برجسته شاه، آغاز انقلاب و شمارش معکوس عمر رژیم پهلوی بود.
حضرت امام در سخنرانی معروف خود که به دستگیری ایشان و قیام تاریخی 15 خرداد منجر شد، در اشاره به سخنرانی جنجالی شاه، محمدرضا را نصحیت کردند و فرمودند: هرچه دیگران به تو دیکته میکنند و به دست تو میدهند را تکرار میکنی. در پی این سخنرانی در عصر عاشورا، رژیم پهلوی در نیمهشب 15 خرداد ایشان را دستگیر کردند.
از نکات جالب کتاب ارائه سندهایی از صورت مذاکرات هیئت دولت به ریاست اسدالله علم در روزهای 15 تا 20 خرداد 1342 است. این اسناد نشان میدهد که در برابر اعتراضات مردم، روشنفکرانی مانند تفضلی و همچنین پرویز ناتل خانلری و محمد باهری بیش از نظامیان خواستار کشتار وسیع و حکومت نظامی بودند.
آقای توکلی که کتاب به کوشش ایشان چاپ شده است، خاطرات ایام بازداشت جهانگیر تفضلی در اردوگاه متفقین را که در روزنامه «ایران ما» منتشر شد، در بخش دوم کتاب آورده است.
کتاب «خاطرات جهانگیر تفضلی» با قیمت هفتادهزار تومان و در شمارگان 1000 نسخه در دسترس علاقهمندان به تاریخ قرار گرفته است.
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ نظریه دیکتاتوری منوّر و نسبت آن با دیکتاتوری #رضاشاه ؛
چرا نظریه دیکتاتور خیرخواه در ایران شکست خورد؟
نظریه دیکتاتوری منوّر، که دیکتاتوری خیرخواه نیز برای آن استفاده میشود، مفهومی است که اندیشمندان قرن هجدهم همانند ولتر و دیدرو، برای رهبران سیاسی همچون پتر کبیر و کاترین کبیر بهکار میبردند. در این نظریه تنها راه اصلاح جامعه روی کار آمدن دولتی مستبد و مقتدر است. دیکتاتوری منور دیدگاهی است که رشد و توسعه اقتصادی را مقدم بر دموکراسی و مشارکت مردم میداند و به کارایی نخبگان در روند یک نوسازی آمرانه و از بالا باور دارد. داریوش آشوری آن را دیسپوتیسم روشنفکران مینامد.
شرایط و لوازم #دیکتاتوری_منور در ایران آن مقطع فراهم نشده بود؛ زیرا در یک طرف، روشنفکرانی بودند که سعی داشتند سنّت و نیروهای سنتی در جامعه را از میان بردارند و در طرف دیگر، پادشاهی بود که با افکار و اندیشههای روشنگرایانه آشنایی چندانی نداشت. درواقع نه روشنفکران به معنای واقعی کلمه منورالفکر بودند که بتوانند اقتضای زمان را بهدرستی درک کنند و نه پادشاه ذهن چندان روشنی داشت که بتواند راه رسیدن به آزادی، امنیت و رفاه را بهدرستی درک کند. بدینترتیب در عمل یک دیکتاتوری فردگرا، که در آن، همه مسائل در نهایت به شخص رضاشاه ختم میشد، بر کشور حاکم شد و سرنوشت کشور را به جایی رساند که با دخالت نیروهای خارجی در عرض کمتر از چند روز تسلیم آنها شد.
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید؛
https://b2n.ir/m36769
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ تاملی بر جامعه مدنی در عصر #پهلوی_اول
#انتخابات در زمان #رضاشاه چگونه بود؟
#مقاله
#چکیده
پهلوی اول با دستاویز قرار دادنِ بیسوادی و نیاز کشور به مدرنیزاسیون، انتخابات بهعنوان رکن اساسی پویایی و کارآمدی جامعه مدنی را به محاق برد. دولتمردان پهلوی اول بر این گمان بودند که با هماهنگی میل اکثریت با میل دولت میتوانند برنامههای مورد ظر حکومت را بهپیش ببرند؛ ازاینرو ارتش از حافظ مرزهای کشور به نهادی برای اجرای فرامین شاه در جهت مهندسی انتخابات تبدیل شد. مداخله در انتخابات تنها رویکرد حکومت به مهندسی انتخابات نبود. برخی از تغییرات حقوقی برای در امانِ ماندن مجریان انتخابات و نمایندگانی که بهصورت مهندسی انتخاب شده بودند و همزمان کنترل آنها توسط دولت صورت گرفت. خارج ساختن توهین یا افترا به مأموران و ناظران انتخاباتی و نمایندگان مجلس از زمره جرمهای مطبوعاتی باعث ترس جامعه مدنی از انتقاد شد. حذف مصونیت پارلمانی پشتوانهای شد که حتی در روزهای بعد از انتخابات نیز نماینده نمیتوانست به فعالیت نمایندگانی بدون احساس ترس ادامه دهد.
برای مطالعه متن کامل مقاله بر روی لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ تأملی بر اموال منقول #رضاشاه ؛
بزرگترین دزدی تاریخ چگونه انجام شد؟
#مقاله
#چکیده
از طمع زیاد در جمعآوری ثروت به عنوان یک بیماری روانی یاد میشود. برخی معتقدند ثروتمندانی که با وجود ثروت فراوان همچنان در جمعآوری ثروت، حرص و آز دارند، احتمالا با یک نوع بیماری مهلک روانی مواجه هستند. اگر این ادعا در مورد تمام ثروتمندان حریص صادق نباشد، بیشک در مورد دیکتاتورها و مستبدان واقعیت دارد. در این رابطه همانطور که مشخص شد، رضاشاه نیز اشتهای سیریناپذیری در جمعآوری ثروت داشت. او به بهانههای مختلف اموالی را برای خود جمعآوری کرده و در بانکهای داخلی و خارجی از آن خود نموده بود. این در حالی است که بخش مهمی از جامعه در فقر بهسر میبردند و حق کوچکترین اعتراض به وضع موجود را نداشتند.
#شرح_عکس
نمای داخلی قسمتی از کاخ سعدآباد و مجسمه رضاشاه (سال 1312)
شماره آرشیو: 130720-۲۷۵م
برای مطالعه متن کامل این مقاله بر روی این لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ گزارشهایی از #ساواک درباره فعالیت حزب اقلیت مردم؛
تحزب شاهانه
#یحیی_عدل که پس از کنارهگیری علم (از سال 1339)، دبیر کل حزب مردم شده بود، وقتی دید در شرایط بیاعتنایی مردم کشور و بیتوجهی نخستوزیر (علم) و شخص شاه، از فعالیتهای حزب شهساخته «آبی» گرم نمیشود، در اسفند 1340 از مقام دبیر کلی حزب کنارهگیری کرد و خاطرنشان ساخت:
«چون حزب مردم را مردم تشکیل ندادهاند، اگر از طرف مقامات بالا به طور جدی تقویت نشود، کاری از پیش نخواهد رفت و اینک که مقامات بالا [یعنی شاه] چنین میکنند، لزومی و دلیلی ندارد که ما کاسه داغتر از آش بشویم و بیجهت فرصت و انرژی خود را در حزبی که نه طرف علاقه مردم است و نه مورد توجه مقامات بالا، تلف کنیم. از سوی دیگر چند روز دیگر که انتخابات شروع میشود همه دوستان حزبی و یا لااقل اکثریت قریب به اتفاق آنها میخواهند وکیل بشوند و چون با ژست بیاعتنایی که تاکنون رئیس دولت فعلی به حزب مردم نشان داده برای کاندیداهای حزبی به استثنای معدودی که مورد علاقه شخصی مقامات بالا یا رئیس دولت هستند هیچگونه توفیقی متصور نیست، بهتر است قبل از آغاز انتخابات و قبل از آنکه عدهای با من مخالف و دشمن بشوند از حزب کنارهگیری کنم».1
#شرح_عکس
یحیی عدل هنگام گفتوگو با دکتر #جهانشاه_صالح
1. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی (پرونده حزب مردم)
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ #انتخابات در دوره پهلویها در گفتوگو با خسرو معتضد
انتخابات زگانه مجلس بیستم!
مجلس در قانون اساسی مشروطه در رأس امور بود و بر قوه مجریه که به دست نخستوزیر اداره میشد، کاملا نظارت میکرد، اما مطابق اسناد تاریخی مجلس ایران از سال ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷، دو سال بعد از قدرت گرفتن رضاخان، نهاد نوپای مشروطه و انتخابات با اوامر ملوکانه و چکمه، لگد شد و انتخابات به امر فرمایشی تبدیل شد. با توجه به نزدیک شدن انتخابات ریاستجمهوری، با #خسرو_معتضد مورخ درباره انتخابات در دوره پهلوی گفتوگو کردهایم.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو بر روی لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ دکتر حقگو در گفتوگویی درباره کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران»؛
«نهضت عشایر جنوب» بحرانی ساختگی برای پایان «غائله آذربایجان»
شکلگیری #غائله_آذربایجان و اقدامات تجزیهطلبانه فرقه دموکرات یکی از رویدادهای مهم ایران در سالهای جنگ جهانی دوم است. درباره دلیل شکست فرقه دموکرات آذربایجان و پایان غائله آذربایجان، روایتهای متفاوتی وجود دارد. برخی بحث اولتیماتوم ترومن، رئیسجمهور وقت آمریکا، به استالین را مطرح میکنند و برخی دیگر بر فریب استالین توسط قوامالسلطنه اشاره کردهاند. در کتاب «تکاپوی انگلستان برای تجزیه ایران» بدون رد این دو ادعا دلیل سومی هم مطرح شده است؛ دلیلی که میتواند به رمزگشایی این ماجرا کمک کند. این دلیل بر نقشآفرینی شیخ حسین لنکرانی، یکی از رجال دوره پهلوی، اشاره دارد. با توجه به این نگاه، به سراغ نویسنده این کتاب، دکتر #جواد_حقگو ، نویسنده، محقق استاد دانشگاه، رفتیم و از او درباره این کتاب و نگاه تازه او به این رویداد تاریخی سؤال کردیم.
برای مطالعه متن کامل این گفت و گو بر روی این لینک کلیک کنید!
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ شهامت آیتالله خمینی همه جا مورد بحث و گفتوگو است!
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#8_خرداد_1342
✅ فعالیت مرجعیت و دستجات مذهبی عراق علیه رژیم ایران
در یکی از اسناد ساواک درباره فعالیت مرجعیت و دستجات مذهبی عراق علیه رژیم ایران آمده است: فعالیت دستجات مذهبى و جامعه روحانیت در عراق علیه هیئت حاکمه ادامه دارد. انتشار مقالات و اعلامیهها در عراق به زبانهاى عربى و فارسى توسط آیتالله حکیم علیه دولت ایران و اقداماتی که براى منکوب کردن روحانیت شده موجب تشدید این فعالیتها و تحریکات گردیده است.
این سند میافزاید: طبق اطلاع در هفته گذشته هیئتهایى از حوزه علمیه قم به عراق رفته و با آقاى حکیم تماس گرفته و پیامهایى از طرف مراجع تقلید بهخصوص آقاى خمینى تقدیم داشته و جدا خواستار شدهاند که در شرایط کنونى ایجاب میکند به خاطر حفظ اسلام فعالیت خود را آغاز کنند.
بر اساس این سند «گفته میشود این پیامها موجب شده است که آقاى حکیم دست به انتشار اعلامیه علیه هیئت حاکمه ایران بزند. از هماکنون جامعه روحانیت حوزه تبلیغ خود را متشکل میسازد تا با فرا رسیدن ماه محرم و مجالس سوگوارى فعالیت و تحریکات خود را علیه دولت و دربار آغاز کند و براى این منظور قرار است عدهاى از طلاب و وعاظ به شهرستانها اعزام شوند».
✅ دستور رئیس ساواک برای مراقبت بیشتر از عملکرد روحانیان در ایام محرم
طی دستوری از سوی سرلشکر پاکروان، رئیس ساواک، که از طرف امجدی، مدیر کل اداره سوم، امضا شده است خطاب به ساواکهای خارج از مرکز آمده است: اطلاعات واصله حاکی است که روحانیون در نظر دارند از روز هفتم محرم در مجالس سوگوارى دست به تحریکات و تظاهرات بزنند. دستور فرمایید در آن ایام مراقبت بیشترى به عمل آید.
✅ شهامت آیتالله خمینی همه جا مورد بحث و گفتوگوست
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 8 خرداد 1342 آمده است: خمینى در همه جا گفته است من براى دفاع از دین اسلام و مبارزه با اسرائیل و بهائیها، که نفوذ آنها در دستگاه حاکمه ایران روز به روز بیشتر توسعه مىیابد، حتى آماده کشته شدن میباشم. شهامت آیتالله خمینى در همه جا مورد بحث و گفتوگوست.
متن کامل روزشمار #8_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6822
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️از مراجع تقلید دستور داریم علیه این دستگاه قیام کنیم
گام به گام با #اسناد_ساواک تا #قیام_15_خرداد_1342
#9_خرداد_1342
✅ اعلامیه آیتالله خمینی بر روی دیوار دانشکده علوم
در یکی از اسناد ساواک به تاریخ 9 خرداد 1342 آمده است: صبح روز پنجشنبه 42/3/9 اعلامیهاى از طرف آیتالله خمینى خطاب به روحانیون به دیوار دانشکده علوم نصب شده بود.
بر اساس این سند، در اعلامیه مزبور متذکر شده بود که چون دولت در نظر دارد به مناسبت ایام سوگوارى محرم از واعظین تهران تعهدى مبنى بر خوددارى از سخنرانیهاى سیاسى اخذ نماید، لذا به کلیه وعاظ با ایمان اعلام میدارد که در حال حاضر که دین اسلام در خطر محض قرار گرفته، از هیچ گونه تبلیغ بر علیه دستگاه حاکمه خوددارى ننمایند.
✅ از مراجع تقلید دستور داریم علیه این دستگاه قیام کنیم
در یکی از اسناد ساواک پیرامون «فعالیتهای روحانیون در ایام سوگواری محرم» به تاریخ 9 خرداد 1342 آمده است: آقاى شیخ علىاصغر مروارید واعظ روز پنجشنبه 42/3/9 (ساعت 21) در مجلس روضهخوانى هیئت اصفهانىها در حجرههاى غرب مسجد شاه، ضمن انتقاد شدید از دولت اظهار داشته از مراجع تقلید دستور داریم از امشب علیه این دستگاه جبّار و فاسد و هیئت حاکمه قیام نماییم.
در ادامه این سند آمده است: قرائن و امارات نشان میدهد که روحانیون و مخالفین دولت درصدد هستند به هر وسیله است افکار عمومى ملت را براى اقدامات حادى علیه دولت در ایام تاسوعا و عاشورا برانگیزند و حوادثى نظیر 30 تیر بهوجود آورند. نام برده دستگیر شده است.
متن کامل روزشمار #9_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6823
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir
✳️ #آیت_الله_خمینی : افتخار میکنیم مانند سیدالشهدا کشته شویم، بچههایمان را اسیر کنند و اموالمان را به غارت ببرند
#روزشمار
#9_خرداد_1342
آیتالله خمینی به مناسبت مراسم عزاداری عاشورای حسینی در جمع بازاریان تهران که برای دیدار با ایشان به قم آمده بودند، در مورد مقابله با دسیسههای رژیم شاه سخنرانی کردند.
آیتالله خمینی در این سخنرانی فرمودند: ... ما افتخار میکنیم که مانند سیدالشهدا روز عاشورا کشته شویم، و بچههای ما را اسیر کنند و اموالمان را غارت نمایند. در عوض اسم ما تا ابد باقی خواهد ماند. اولا کار اینها با یزید هیچ فرقی نمیکند؛ ثانیا، اگر بخواهند چنین عملی را انجام دهند و بخواهند دستجات ما را بکوبند و مردم را به قتل برسانند، ما نیز از هماکنون مانند حسین اعلام میکنیم که هر که با ماست به طرف ما بیاید و هر کس که با ما نیست به سمت لشکر یزید برود. یکی از کسانی که بایستی در راه حضرت سیدالشهدا آغشته به خون خود شود، خمینی است.
ایشان ادامه دادند: حال که چنین است، باید ما روز عاشورا را در قم، کربلای حسین قرار بدهیم تا یک کربلای ثانی درست کنیم؛ و مردم برای زیارت به قم بیایند. چه افتخاری بالاتر از اینکه در راه دین، در راه حسین، در راه استقلال مملکت کشته شویم. من میدانم دستوراتی را که در مورد اعزام دسته لاتها از تهران به قم بوده، از طرف رئیس سازمان امنیت قم است. سازمان امنیت قم از مرکز درخواست کرده که برای عاشورا در حدود ششصد نفر از لاتها را مسلح، به قم بفرستند، ولی من نمیگذارم رئیس سازمان امنیت و رئیس شهربانی قم هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. روزی که وقتش برسد، میدانم با این ... چگونه رفتار کنم، و چطور آنها را گردن بزنم. اینها بودند که قم را خراب کردند؛ اینها بودند که درخواست اشخاص لات از تهران کردند و واقعه مدرسه فیضیه را بهوجود آوردند.
متن کامل روزشمار #9_خرداد_1342 را در لینک زیر بخوانید ؛
http://www.iichs.ir/Modules/Content/Other/Print.aspx?id=6823
https://instagram.com/iichs.ir
@iichs_ir