eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
504 دنبال‌کننده
182 عکس
20 ویدیو
51 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی/ مرکز ثقل اجتهاد تمدنی، احکام وضعی است ✔️ استاد عبدالحمید واسطی، در دوازدهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی مطرح کرد🔻 🔹 ما ۵۰ کلان سیستم داریم که این‌ها حداقل‎های لازم برای شکل‎گیری یک تمدن است. نمی‎توانید چیزی از این‌ها را حذف کنید. کلمه «حداقل» مهم است. 🔹 مهم‌ترین و اصلی‎ترین اهرم برای شکل‎گیری علوم انسانی-اسلامی و تمدن نوین اسلامی این است که دید فرایندی، درک از مقیاس کلان و لمس مقیاس کلان ایجاد شود. 🔹 آنچه در بحث فقه تمدنی بیان می‌شود ابداً ساختارشکنی ندارد. فقاهت موجود را اشدّ لزوماً می‌داند. بدون این ممکن نیست. حرفش این است که نیاز به بسته‌های تکمیلی داریم. این هم بدین معنا نیست که فقاهت کنونی ناقص است. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/831199 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
کارورزی اجتهاد تمدنی
💢 هویت اصلی فقه تمدنی، فقه فرایندی است/ درک از مقیاس کلان؛ اصلی‌ترین اهرم برای شکل‌گیری تمدن نوین اس
🎁👆دقت کنید 👆 اجتهاد تمدنی بدون اجتهاد موجود ممکن نیست👇 اجتهاد موجود بدون مهارت ورزی در قواعد علوم پایه ممکن نیست ⬇️نتیجه⬇️ کتابها و درسهای پایه را بخصوص در سطح یک حوزه دقیق و کاربردی بخوانید👌 درس خواندن بدون رویکرد کاربردی عمر ضایع کردن است😭 🌏📣@karvarzi_eghtehad
🔔 ضروری است در مقدمات اجتهاد به همان هایی اکتفا کرد که مقدمه واقعی استنباط است به گونه ای که اگر آن مقدمه نباشد، نظام استنباط مختل می شود. 🔻 اما اشتغال به چیزی که دخالتی در استنباط ندارد ضایع کردن عمر و انحراف از هدف است. ⬅️ اگر خوف اطاله کلام نبود مسائلی را برمی شمردم که اصولیون قدیما و جدیدا حول آن بحث کرده اند در حالی که جریان استنباط به هیچ کدام از آنها متوقف نبوده است. 📚تهذیب الاصول، ج3، ص571 🆔@tahavol_howze
🔆لینک دروس ره جلسه ۱ https://s16.picofile.com/file/8414386142/MAKTAB1.mp3.html جلسه ۲ https://s17.picofile.com/file/8414386176/MAKTAB2.mp3.html جلسه ۳ https://s16.picofile.com/file/8414386200/MAKTAB3.mp3.html جلسه ۴ https://s16.picofile.com/file/8414386226/MAKTAB4.mp3.html جلسه ۵ https://s16.picofile.com/file/8414386268/MAKTAB5.mp3.html جلسه ۶ https://s17.picofile.com/file/8414386292/MAKTAB6.mp3.html جلسه ۷ https://s17.picofile.com/file/8414386334/MAKTAB7.mp3.html جلسه ۸ https://s17.picofile.com/file/8414386368/MAKTAB8.mp3.html جلسه ۹ https://s17.picofile.com/file/8414386376/MAKTAB9.mp3.html جلسه ۱۰ https://s16.picofile.com/file/8414386400/MAKTAB10.mp3.html جلسه ۱۱ https://s17.picofile.com/file/8414386418/MAKTAB11.mp3.html جلسه ۱۲ https://s17.picofile.com/file/8414386434/MAKTAB12.mp3.html جلسه ۱۳ https://s17.picofile.com/file/8414386450/MAKTAB13.mp3.html جلسه ۱۴ https://s16.picofile.com/file/8414386468/MAKTAB14.mp3.html جلسه ۱۵ https://s16.picofile.com/file/8414386476/MAKTAB15.mp3.html جلسه ۱۶ https://s16.picofile.com/file/8414386500/MAKTAB16.mp3.html جلسه ۱۷ https://s17.picofile.com/file/8414386518/MAKTAB17.mp3.html جلسه ۱۸ https://s17.picofile.com/file/8414386526/MAKTAB18.mp3.html جلسه ۱۹ https://s16.picofile.com/file/8414386534/MAKTAB19.mp3.html جلسه ۲۰ https://s16.picofile.com/file/8414386550/MAKTAB20.mp3.html جلسه ۲۱ https://s17.picofile.com/file/8414386918/MAKTAB21.mp3.html جلسه ۲۲ https://s17.picofile.com/file/8414386934/MAKTAB22.mp3.html جلسه ۲۳ https://s17.picofile.com/file/8414386942/MAKTAB23.mp3.html جلسه ۲۴ https://s17.picofile.com/file/8414386950/MAKTAB24.mp3.html جلسه ۲۵ https://s16.picofile.com/file/8414386976/MAKTAB25.mp3.html جلسه ۲۶ https://s17.picofile.com/file/8414386992/MAKTAB26.mp3.html جلسه ۲۷ https://s16.picofile.com/file/8414387000/MAKTAB27.mp3.html جلسه ۲۸ https://s16.picofile.com/file/8414387026/MAKTAB28.mp3.html جلسه 29 https://s16.picofile.com/file/8414387826/MAKTAB29.mp3.html جلسه ۲۹ (1) https://s16.picofile.com/file/8414387068/MAKTAB29_1_.mp3.html جلسه ۳۰ https://s16.picofile.com/file/8414387084/MAKTAB30.mp3.html جلسه ۳۱ https://s17.picofile.com/file/8414387100/MAKTAB31.mp3.html جلسه ۳۲ https://s17.picofile.com/file/8414387118/MAKTAB32.mp3.html جلسه ۳۳ https://s17.picofile.com/file/8414387142/MAKTAB33.mp3.html جلسه ۳۴ https://s16.picofile.com/file/8414387150/MAKTAB34.mp3.html جلسه ۳۵ https://s16.picofile.com/file/8414387184/MAKTAB35.mp3.html جلسه ۳۶ https://s17.picofile.com/file/8414387192/MAKTAB36.mp3.html جلسه ۳۷ https://s16.picofile.com/file/8414387226/MAKTAB37.mp3.html جلسه ۳۸ https://s16.picofile.com/file/8414387234/MAKTAB38.mp3.html جلسه ۳۹ https://s16.picofile.com/file/8414387242/MAKTAB39.mp3.html @salmanraoofi
✅ استاد : همه و باید معطوف به اجتهاد باشد 🔹اگر اجتهاد شکل بگیرد، به دنبال آن مکتب‌شناسی هم شکل بگیرد و و مسائل مستحدثه و موضوعات جدیدشناسی هم پا بگیرد، فقهی ، قوی، دارای قدرت هماوردی با حقوق و فضادهنده به ابتکارات و ایجاد خواهد شد و راهی که باید صد سال طی شود تا پژوهشگری همانند بیاید، این راه و پویاتر و جوابگوتر طی خواهد شد. 🔹بنابراین همه و باید معطوف به اجتهاد باشد که کاری بسیار مهم است ... روش‌شناسی دفاع از اصالت‌های فقهی و انتزاع و استخراج گوهرهای این فقه اصیل متناسب با عصر است. 🔹بر خلاف غیرنوابغ که به صورت اجتهاد می‌کنند، طبق کار می‌کنند که اگر علم معطوف به روش و روش‌شناسی شکل بگیرد، همان نوابغ می‌شوند و فعالیت اجتهادی و خروجی‌های اجتهادی آنها درصد بالاتر و کیفیت بیشتری پیدا می‌کند، امروز ما است. ▫️متن کامل در وب روشنا: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/71 🔸یادداشت مرتبط: ➕استاد : باید روش‌شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/519 ➕استاد سید منذر : با روش‌شناسی اجتهاد اکثر طلاب مجتهد می‌شوند https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/317 ➕استاد : با روش شناسی اجتهاد, طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/239 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🖇سلسله وبینارهای ✅( تاثیرگذاری علوم ادبی در فقاهت و فرآیند اجتهاد) ⏱به مناسبت 🎙با ارائه ی حجةالاسلام سیدحسن رفعتی زاده ( پژوهشگر و استاد حوزه ) برگزار می شود. 📱شرکت برای عموم طلاب محترم بلامانع است. 1️⃣جلسه اول: سه شنبه ۹۹/۹/۲۵ 2️⃣جلسه دوم: چهار شنبه ۹۹/۹/۲۶ ⏱ساعت شروع :12 مدت زمان هر وبینار 30دقیقه یک ربع قبل شروع وبینار امکان حضور در وبینار می باشد. 🌐به صورت آنلاین در سامانه LMS2 به آدرس زیر 👇👇👇 https://abolfazl.lms2.hozehkh.com/ws/pajuhesh 📚 •••✾•🌿🌺🌿•✾••• 💻پژوهش مدرسه مجتمع حضرت ابی الفضل علیه السلام @pajuheshmojtama •••✾•🌿🌺🌿•✾•••
بخشی از مباحث کانال روشنا (در حال تکمیل) 📗 روش شناسی اجتهاد ➕روش شناسی اجتهاد چیست؟ https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/84 ➕تفاوت روش شناسی اجتهاد و اصول فقه https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/332 ➕- انواع روش شناسی اجتهاد: تعلیمی و تحقیقی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/276 ➕ محورهای مهم روش شناسی اجتهاد از منظر استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/161 ➕ محورهای مهم روش شناسی اجتهاد از منظر استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/163 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 روش شناسی اجتهاد ➕استاد علیدوست: باید روش‌شناسی اجتهاد را در حوزه به عرف تبدیل کنیم https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/519 ➕استاد سید منذر حکیم: با روش‌شناسی اجتهاد اکثر طلاب مجتهد می‌شوند https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/317 ➕استاد مروی: با روش شناسی اجتهاد, طلبه در ۶ ماه، ۸ سال جلو می‌افتد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/239 ➕ استاد مبلغی: بدون روش‌شناسی اجتهاد، حوزه دچار خسارت خواهد شد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/366 ➕استاد شب‌زنده‌دار: فواید روش‌شناسی اجتهاد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/271 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗روش شناسی و شیخ انصاری ➕مکاسب را چگونه باید بخوانیم؟ https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/101 ➕ گلایه استاد علیدوست از بی‌توجهی برخی مدرسان مکاسب به روش شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/247 ➕ روش شناسی شیخ انصاری؛‌ استاد الهی خراسانی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/404 ➕ تدریس روش‌شناختی مکاسب؛ استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/313 ➕مکتب شناسی شیخ انصاری؛ استاد رئوفی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/88 ➕روش بررسی دلالی شیخ انصاری، مجتبی گلی‌زاده https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/253 ➕ فرایند کلان اجتهاد شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/287 ➕ خرده‌فرایند بررسی لغوی شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/288 ➕ملاحظات انتقادی استاد علیدوست بر روش شیخ انصاری https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/291 ➕روش افتراض شیخ انصاری، استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/312 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 اجتهاد ➕الگوریتم اجتهاد؛‌ استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/255 ➕فرایند کلان اجتهاد؛ پیشنهادی روشنا https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/158 ➕جایگاه اقوال در فرایند کلان اجتهاد https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/75 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 ی اجتهاد ➕روش شناسی کاربردی اجتهاد، استاد واعظی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/236 ➕روش بررسی دلالی، استاد درایتی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/265 ➕روش نرم‌افزاری کشف اقوال،‌ استاد و اسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/485 ➕روش کشف اسباب صدور حدیث، استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/520 ➕روش کشف اسباب نزول آیات، استاد واسطی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/550 ➕روش بررسی سندی، علی سراج https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/383 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 روش شناسی ، فقه مسائل مستحدثه، فقه نظام ➕ضرورت روش‌شناسی فقه تخصصی، استاد مبلغی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/416 ➕روش شناسی فقه اقتصاد، استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/406 ➕روش شناسی اجتهاد در مسائل نوپیدا، استاد علیدوست https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/266 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗روش شناسی ➕تفاوت روش کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در عبادات و معاملات https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/338 ➕جایگاه بررسی اقوال در روش اجتهاد امام خمینی(ره) https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/344 ➕روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه‌ای، استاد مبلغی (۸ جلسه) https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/256 ➕روش‌شناسی اجتهاد استاد شب‌زنده‌دار https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/308 ➕روش‌شناسی آیت الله بروجردی، استاد مروی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/246 ➕خرده‌فرایند بررسی روایات از منظر آیت الله بروجردی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/316 ➕روش‌شناسی صاحب‌جواهر، استاد عندلیب https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/497 •┈••✾••┈••┈••✾••┈••┈••✾••┈• 📗 فقهی ➕جدول مقایسه دو مکتب بنیادین فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/326 ➕استاد علیدوست: دو مکتب فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/279 ➕استاد عشایری: اشتراکات و افتراقات دو مکتب فقهی https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/295 ➕استاد حکیم: اصطلاح مکتب قم و مکتب نجف باعث سوء‌فهم می‌شود https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/321 ... (در دست تکمیل) 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅نمونه ای از تاثیرگذاری قواعد نحوی در فقاهت و فتاوی👇👇 دانشمندان نحو عربی معتقدند: موصول همراه صله اش مؤوّل به مشتق است و از این جهت می تواند نعت هم باشد. 👇👇👇 الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القويّ ، أو يستهين. والتأويل: الضعيف من عدوه، أقرب إلى السلامة من القوي ... فمعناها معنى المشتق ... [ النحو الوافي ؛ نویسنده : عباس حسن ؛ جلد : 3 ؛ صفحه : 459] 🤔⁉️✅ اما آیا واقعا در عرف عرب تفاوتی میان موصول و صله اش که فعل باشد (مثل : الذین اشرکوا) با "ال موصوله+وصف" (مثل : المشرکین) نیست؟ اگر بگوییم تفاوتی نیست از این جهت مشکلی پیش نمی آید که مسیحیان نجس باشند چرا که مسیحیان جزء (الذین یشرکون) هستند 👈 {اتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُواْ إِلاَّ لِيَعْبُدُواْ إِلَهًا وَاحِدًا لاَّ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿31﴾ سورة التوبة} و (مشرکون) هم نجس هستند 👈 {إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ ﴿28﴾ سورة التوبة} و اما اگر تفاوتی باشد آنگاه از این جهت نمی توانیم مسیحیان را نجس بدانیم. دوست و پژوهشگر عزیز اقای ملک با اقتباس از فلسفه لغت آیت الله علیدوست 📣📣@karvarzi_eghtehad
سلام علیکم 🌷قابل توجه عموم طلاب اساتید پژوهشگران عزیز رفقایی که مطالب مرتبط با تاثیرگذاری قواعد لغوی صرفی نحوی بلاغی در فقاهت و فرآیند اجتهاد دارند در صورت تمایل به همکاری امکان بارگذاری مطالب ارزنده شما در کانال بنام نویسنده فراهم است.🙏🎁 فقط نکات ادبی که بیان می شود ✅کاربردی ✅ و مصداقی ✅ و مستدل باشد ✅همراه با ذکر منبع و مثال ✅و با عبارت روان بیان شده باشد.
غفلت از قرآن در فرایند اجتهاد 😭👇
💢 گزارشی از کرسی نظریه‌پردازی «محوریه النص القرآنی فی البحث الفقهی» 🔻خالد غفوری الحسنی: 🔸در مقاله‌ای که منتشرشده ثابت کردم مجموع تألیفات امامیه سه برابر مجموع سایر مذاهب است، در بحث مستندی نیز با عدد، میزان عنایت فقهای امامیه به قرآن در مقایسه با سایر مذاهب را نشان دادیم. 🔸نمی‌خواهیم چیزی از اصول حذف کنیم بلکه قصد است مرجعیت قرآن در حد موعظه و نصیحت نشود و به عنوان چند بند در علم اصول نسبت به مرجعیت قرآن اضافه شود بنابراین باید در نظر گرفت چگونه از این ظرفیت و منبعیت استفاده کنیم. 🔸اگر فرایند تفسیر بر پایه روش‌های اصولی بنیان نهاده شود، تغییر بزرگی در مسیر این فرآیند و نتایج آن ایجاد خواهد کرد و انعطاف نوعی در آثار تفسیری ایجاد خواهد کرد. 👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/059719 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚واکاوی ۳۹ اثر شیخ انصاری برای تدوین مبانی اصولی شیخ اعظم ✔️چاپ دوم کتاب «مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری» با تصحیح و اضافات که مشتمل بر ۱۵ فصل و ۲۵۹ عنوان و با مطالعه خط به خط همه کتب شیخ انصاری تدوین شده است، توسط انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته شد. 🔸روشن شدن زوایای مختلف تک‌تک مسائل اصولی؛ کشف تناقض‌های محتمل در کلمات شیخ انصاری که در برخی از این موارد، انسان را برای درک وجه جمع بین کلمات ایشان به تکاپو می‌اندازد و روشن شدن مبانی شیخ که مقصود و مراد وی را در بسیاری از موارد در مکاسب و غیر آن تبیین می‌کند؛ برخی از فواید این پژوهش است. 🔸کتاب در پانزده‌ فصل به نگارش درآمده است؛ «فصل اول: ظواهر»، «فصل دوم: عرف»، «فصل سوم: مفاهیم»، «فصل چهارم: عام و خاص»، «فصل پنجم: مطلق و مقید»، «فصل ششم: اجماع و شهرت»، «فصل هفتم: علت و حکمت»، «فصل هشتم: عقل»، «فصل نهم: سیره»، «فصل دهم: سنت»، «فصل یازدهم: جبر و وهن»، «فصل دوازدهم: انسداد»، «فصل سیزدهم: اصول عملیه»، «فصل چهاردهم: تعارض»، «فصل پانزدهم» ملاکات و خاتمه در معنای و الانصاف». 👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/453293 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا آیات‌الاحکام به ۵۰۰ آیه محدود می‌شود؟ ✔️حجت‌الاسلام محسن قمرزاده، مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻 🔹اکثریت علما، آیات‌الاحکام و فقه القرآن را یک عنوان گرفته‌اند، در حالی که این دو با هم تفاوت دارند و نیازمند اصطلاح‌شناسی است. آیات احکام آیاتی قسیم آیات عقاید، قصص و اخلاق هستند، آیات الاحکام آیاتی هستند که به هر نحوی حکم شرعی داشته باشند ولو اینکه سیاق یاری نکند. الان بحث بر سر این است که آیا آیات قصص و اخلاقی و … قرآن هم می‌تواند حکم فقهی به ما بدهد یا خیر؟ 🔸برخی بیش از ۱۳۰۰ آیه علمی شمارش کرده‌اند و این جای سؤال است که چگونه آیات فقهی را منحصر به ۵۰۰ آیه می‌کنیم؟ اگر دایره فقه‌القرآن را فقط به احکام عملی منحصر نکرده، بلکه به سمت احکام اعتقادی قلبی و جوانحی ببریم، آیات زیادی خواهیم داشت که احکام شرعی مانند حرمت شرک و حرمت سوء ظن به خداوند را به ما می‌دهد یا در مورد موضوعاتی مانند وجوب توبه، حرمت دروغ و غیبت و سایر احکام اخلاقی، کار کمتری صورت گرفته است. 🔹در بحث‌های فقه‌القرآن تنها یک تخصص لازم نیست، بلکه محقق فقه‌القرآن باید تمام شرایط یک فقیه را داشته باشد. محقق فقه‌القرآنی هم باید با حیطه فقهی و هم تفسیری آشنایی تخصصی داشته باشد تا به سمت یکی غش نکند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/998920 🆔https://eitaa.com/ijtihad
مطالبه از حوزه .mp3
12.82M
🎧 قطعۀ صوتی | مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیت‌های جدید و چالش‌های جدید》۱۳‌۹۹/۱۲/۴ 💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند. 💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد، با مواجه خواهد شد، با مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه تغذیه‌کننده‌ی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبه‌ی فکری‌ای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مطرح بشود. این مفاهیم جدید از بیرون نمی‌آید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث‌ کردن درباره‌ی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند. 🔗 متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396 🔗 گزیده: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3642 ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh 📱 http://instagram.com/khabarehowzeh
و ✅🌷📒علم بلاغت از علومى است که گفته مى شود دانستن آن در استنباط احکام فقهى لازم است. علاّمه وحید بهبهانى در الفوائد الحائریة گفته است که: «سیّد مرتضى، شهید ثانى و شیخ احمد بن متوّج بحرانى، علم معانى و بیان را از شرایط اجتهاد شمرده اند، بلکه شیخ احمد و شهید ثانى علم بدیع را نیز از شرایط اجتهاد مى دانند این گروه استدلال مى کنند که یکى از مرجّحات در باب تعارض بین دو خبر، بلاغت و فصاحت است؛ یعنى اگر دو خبر متعارض از همه جهات با هم متساوى بودند، آن خبرى که بلیغ تر و فصیح تر باشد مقّدم است، و بدیهى است که دانش این مطلب متوقّف است بر آگاهى از علم معانى و بیان و بدیع 💎مراحل بلیغ سازی کلام طبق مدل ۴ بعدی پیشنهادی مدیر کانال (که با ساختار متون درسی حوزه در بلاغت متفاوت است) از ۴ مرحله تشکیل شده است.📕 📣🌷ناگفته نماند گروه پیشگامان مدینه فاضله تا کنون الگوریتمی برای تجزیه و تحلیل روایات با ابزارهای بلاغی تهیه نموده است. (این ابزارها مربوط به مرحله چهارم از مراحل فوق الذکر است) 👌قابل توجه علاقمندان به این رویکرد تخصصی تا کنون ✅حدود ۱۸۵ ابزار پردازش لفظ و معنی در علم معانی ✅۵۴ ابزار جذاب سازی سخن (آرایه های ادبی بدیع) ✅۵ ابزار شفاف سازی سخن (علم بیان) مجموعا حدود ۲۴۵ ابزار پردازش لفظ و معنی شناسایی شده است.🙏💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
استاد علیدوست.mp3
418.8K
✅ استاد : 🔹نکات روشی را بدانید فضلا چون خاصیت‌ش این است که متد و می‌دهد به فقیه دیگر نیاز نیست آدم برود درس و آخرش هم نشود، نشود نکات روشی تربیت می‌کند و لذا خیلی جاها به درد می‌خورد، خیلی جاها، حتی غیر فقه. ▫️(درس خارج اصول، ۱۳۹۹/۱۲/۱۷) ▫️با سپاس از: حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر حسن‌زاده 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔰پایگاه رسمی اطلاع رسانی دروس و نشر آثار استاد معظم _استاد خارج فقه ، اصول ، تفسیر و رجال تخصصی حوزه علمیه خراسان _مدیر و عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی _مسئول گروه فقه و اصول مدرسه عالی نواب 📌 نشر دروس 📌معرفی آثار 📌انتشار آراء و اندیشه ها 📌تدریس دروس: ، فقه مقارن، اصول فقه مقارن ، حدیث شناسی فقهی فریقین،آشنایی با جوامع حدیثی شیعه و اهل سنت ، فقه اللغه و درایه الحدیث تخصصی 📌تدریس و و فقهاء امامیه، شهیدین، و.. لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3171287115Cdc78aecfbc
  برای اینکه در گودال نظریه پردازی ممنوع (بدعت) و اجتهاد نادرست فرو نرویم باید در اجتهاد و استنباط احکام شرعی حتی الامکان متن محور عمل کنیم فهم متون و منابع دینی (قرآن و روایات) بدون مهارت ورزی در ادبیات امکان پذیر نمی باشد علوم ادبی عبارتند از: ✅لغت شناسی ✅علم صرف ✅علم نحو ✅علوم بلاغی کتابهای آیات الاحکام و شروح حدیث فقهی لبریز از قواعد ادبی است. اجتهاد بدون مهارت در ادبیات کما اینکه بعضا دیده می شود شبیه به آسمان به ریسمان دوختن است. از این علوم در گام اول فقط قواعد کاربردی را نیاز داریم  قواعد کاربردی علوم مزبور در تجزیه ترکیب عبارات قرآن و روایات مشخص میشود در هر علمی و با هر رویکردی گمشده ما در متون  گوهر معنی است! بنابراین ما به چهار دستگاه و ابزار معنی یاب نیاز داریم 1️⃣ابزار تحلیلگر لغوی 2️⃣ابزار تحلیلگر صرفی 3️⃣ابزار تحلیلگر نحوی 4️⃣ابزار تحلیلگر بلاغی انشاء الله بزودی این ابزارها در همین کانال تقدیم جویندگان علوم و معارف نورانی اسلام می گردد.🎁🙏 🌏✅@karvarzi_eghtehad
نگاهی به منهج فقهی مقدس اردبیلی - استاد آیت الله اشرفی شاهرودی[1].mp3
39.93M
🔺 نگاهی به منهج فقهی مقدّس اردبیلی 🔹ارائه: استاد آیت الله اشرفی شاهرودی 🔻مرکز تحقیقات اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ❇️ اگر از کردن دستی خسته می شوید! این را تماشا کنید و به دوستان خود نیز هدیه بدهید! 👈 دقیق با شما در هر دنیا ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ https://eitaa.com/talabekaramad ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛
مرحوم مظفر در کتاب اصول فقه در باب عام و خاص می‌گوید: فحص از مخصص و قرائن عمومات و اطلاقات قرآن و سنت لازم است و بدون آن نمی‌توان نظر درست و کامل درباره موضوعی استخراج نمود. ایشان در حدود 55 سال پیش می‌گوید: اجتهاد الان خیلی آسان شده است علما زحمات بسیار کشیده اند کتاب های فراوانی مانند وسائل الشیعه درباره جمع‌آوری احادیث نوشته شده است که فحص و جستجوی از احادیث را برای ما آسان می‌کند😳 اگر مرحوم مظفر الان و در این روزگار می بود چه میگفت؟!😳 1⃣امروزه پیشرفت ابزارها و کامپیوتر صدها بار اجتهاد را برای ما آسان کرده است.‼️ فرایند جستجو سرعت بسیار بالایی به خود گرفته است😊 در کوتاهترین وقت ممکن میتوانی فحص از مخصص انجام دهی 2⃣ابزار پیشرفته جدید دیگری که امروزه فراهم شده است الگوریتمی شدن (مرحله‌بندی و گام به گام شدن) دروس و علوم است که سرعت مجتهد شدن را بسیار بالا برده است. ناگفته پیداست که سرعت بدون قدرت (عمیق خوانی و کاربردی خوانی قواعد علوم) راهی به جایی نبرد✅ طلاب به راحتی و آسانی می‌توانند مجتهد شوند ✅ادعا بر اینست که اگر این دو ابزار و روش درست بدست آید👇👇 ظرف 5 سال طلبه درس خارج‌خوان می‌تواند مجتهد شود😳🙏💐 اگر تلاش و استعداد باشد، کمتر از ۲ سال به سطح یک اجتهاد خواهد رسید😊 🌏🌏@karvarzi_eghtehad
30.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت پنجم:کارویژه ها و مشاغل طلبگی۲ در این ویدیو کارویژه ها و مشاغل طلبگی در عرصه های ابلاغ، اقامه و خدمات حوزوی معرفی می شود. در این ویدیو نزدیک به ۶۰ کارویژه و شغل طلبگی با دسته بندی های مختلف ارائه می شود، تا طلاب بتوانند خودرا با دید روشنی انتخاب نمایند. سایر قسمت های نقشه راه مسیر طلبگی: https://b2n.ir/u08211 عضویت در کانال مسیر طلبه https://eitaa.com/joinchat/36700162C84fd213a8e