فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا ما وظیفهای نسبت به همنوعان خود داریم؟؟ بررسی #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🎬 برنامه #لبیّک شبکه استانی ایلام
محرم۱۴۰۲، با حضور استاد مافی
#پنجشنبه_های_حسینی ❤
✅ @kashfolmorad
شب سیزدهم فاطمیه.m4a
7.47M
📖#شرح_زیارتنامه حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها
🔹جلسه:سیزدهم
🎙حجتالاسلام استاد مافی
🏴#فاطمیه
#از_قیام_فاطمه_تا_انقلاب_مهدی
✅@kashfolmorad
🌱 قالتْ فاطمةالزهرا:
سَمِعْتُ اَلنَّبِيَّ صلیاللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّ فِي اَلْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لاَ يُرَاقِبُهَا رَجُلٌ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلاَّ أَعْطَاهُ إِيَّاهُ قَالَتْ فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ قَالَ إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ اَلشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ قَالَ وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ عَلَيْهَا السَّلاَمُ تَقُولُ لِغُلاَمِهَا اِصْعَدْ عَلَى الضراب فَإِذَا رَأَيْتَ نِصْفَ عَيْنِ اَلشَّمْسِ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ.
🔸#فاطمه_زهرا فرمود:
از پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله چنين شنيدم كه: همانا در #جمعه لحظهاى هست كه هيچ مسلمانى آن را در نظر نمیگیرد و در آن لحظه از خدا نيكى درخواست نمىنمايد، مگر اينكه آن را به او عطا مىكند،
فرمود: عرضه داشتم:اى پيامبر خدا آن چه لحظهای است؟
فرمود: هر گاه پرتو نيمى از قرص خورشيد نزديك بر پنهانشدن در افق مغرب گردد.
🔺 راوى گويد: #فاطمه علیهاالسلام به غلامش مىگفت:برو بالاى بلندى، پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به #غروب نزديك شد، به من خبرده تا #دعا كنم!
📚:معاني الأخبار ج ۱، ص ۳۹۹
#غروب_جمعه
#استجابت_دعا
#صاحب_الزمان
#کانال_استاد_مافی/عضو شوید👇
✅@kashfolmorad
شب چهاردهم فاطمیه.m4a
8.55M
📖#شرح_زیارتنامه حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها
🔹جلسه:چهاردهم
🎙حجتالاسلام استاد مافی
🏴#فاطمیه
#از_قیام_فاطمه_تا_انقلاب_مهدی
✅@kashfolmorad
▪️فَجَلَسَ علی علیهالسلام عِنْدَ رَأْسِهَا وَ أَخْرَجَ مَنْ كَانَ فِي الْبَيْتِ ثُمَّ قَالَتْ يَا ابْنَ عَمِّ مَا عَهِدْتَنِي كَاذِبَةً وَ لَا خَائِنَةً وَ لَا خَالَفْتُكَ مُنْذُ عَاشَرْتَنِي فَقَالَ ع مَعَاذَ اللَّهِ أَنْتِ أَعْلَمُ بِاللَّهِ وَ أَبَرُّ وَ أَتْقَى وَ أَكْرَمُ وَ أَشَدُّ خَوْفاً مِنْ اللَّهِ مِنْ أَنْ أُوَبِّخَكِ بِمُخَالَفَتِي.
♦️درسی بزرگ از آخرین مکالمات حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س):
🔺 باتوجهبه این که امروزه محور حملههای دشمنان، فرهنگ اسلام؛ ایران و خانواده «مخصوصاً مادر (زن خانواده)» است.
ازاینجهت ضرورت دارد به روایتی از وجود مقدس حضرت زهرا (س) اشاره کنیم:
🔺 ایشان ریشه همه اختلافات خانواده و در واقع فروپاشی آن را (که سوغات غرب است) در ۳ صفت مذموم خلاصه میکند که در واقع میتوان ریشه تمام فروپاشیهای خانوادهها را در این سه صفت مذموم جستجو کرد:
۱.دروغ
۲.خیانت
۳.بگومگو در محیط خانواده
🔸 اگر دوستان یک مراجعه ساده به دادگاههای خانواده داشته باشند گواه صدق گفتار فوق را خواهند یافت.
🔺 بیاییم از فاطمیه درس خانوادگی بگیریم که از خانواده، جامعه شروع میشود (دقت کنیم)
#شهادت_فاطمه_زهرا
#تسلیت
#کانال_استاد_مافی/عضو شوید👇
✅@kashfolmorad
شب پانزدهم فاطمیه.m4a
8.07M
📖#شرح_زیارتنامه حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها
🔹شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🎙حجتالاسلام استاد مافی
🏴#فاطمیه
#از_قیام_فاطمه_تا_انقلاب_مهدی
✅@kashfolmorad
▪️السلام علیک یا فاطمة الزهراء سلام الله علیها
🔺وجود مبارک صدیقه کبرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سیره و سنتی دارد که معرِّف هویت اوست؛
زیرا این ذات پر برکت همانند سایر ذوات قدسی اهل بیت همتای قرآن کریم است
و قرآن کریم عباراتی دارد، اشاراتی دارد، لطایفی دارد، و حقایقی؛
چه اینکه از امام حسین (علیهالسلام) و امام صادق (سلاماللهعلیه) رسیده است که قرآن به چهار بخش تقسیم میشود،چهار درجه دارد: یک درجهاش برای توده مردم است به نام عبارات قرآن؛برتر از آن اشارات قرآن است و والاتر از آن لطایف قرآن است و قله قرآن حقایق قرآن است که مخصوص انبیاست.
🔺صدیقه کبرا هم که از ذوات قدسی عترت (علیهمالصلاة و علیهمالسلام)است، سیره و سنتی دارد که بخشی جزء عبارات آن سیره است که توده مردم از آن بهره میبرند؛ بخشی مربوط به اشارات سیره آن حضرت است که خواص استفاده میکنند و بخشی مربوط به لطایف سیره و سنت آن حضرت است که أخص اولیا بهره میبرند و بخشی مربوط به حقایق فاطمیه است که أنبیا استفاده میکنند و دیگران طرفی نمیبندند؛ بحث درباره آن حضرت در حقیقت همانند بحث درباره قرآن کریم است.
🔹بخشی از سخنان حضرت آیت الله جوادی آملی «اَدامَ اللهُ ظِلَّه»
🔰@kashfolmorad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢از #فاطمیه میتوان به دو شکل بهره برد:
🔹یکی خطبه فدکیه #حضرت_زهرا(س) را درسی کرد و بعد گریه کرد«خطبه او را میفهمد و بحث میکند»
🔺یکی فقط گریه کرد« آتش زدن را درک کرد»
🔹یکی روایاتی که جبرئیل میاید و مطالب را میگوید را میخواند و گریه میکند؛ ولو کسی برایش مداحی نکند.
🔺یکی تا کسی برایش مداحی نکند، گریه نمیکند، خیلی فرق هست.
✅فهمیدن کمتر از گریه کردن ثواب ندارد.
🔷اگر ما به یک آدم عادی یک درجه میدهیم به عالم چندین درجه میدهیم.
يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ. مجادله ۱۱
⁉️اگر درجات برای انسان ممکن است؛ چرا به درجه واحده اکتفا کند؟!
«میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است»
🔹حضرت آیت الله جوادی آملی «اَدامَ اللهُ ظِلَّه»
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_اول
🔸بعد از وجود مبارک پیغمبر(ص) عمر طولانی برای حضرت زهرا(س)، نقل نشده است.
🔸در منابع اهل سنت عمر مبارک حضرت تا شش ماه هم اشاره شده است، لیکن در منابع ما بین ۷۵ تا ۹۵ روز اختلاف است.
🔸در این مدت ۹۵ روز علاوه بر ناله و اشک و غصه که در روضه ها و هیئات گفته می شود و بر مصائب آن حضرت گریه می کنیم؛#مُصحف_حضرت_زهرا(س) هم بوده، طبق نقل هایی که ما داریم و در کافی نیز نقل شده است، #جبرائیل در این مدت بر وجود مقدس و نازنین ایشان نازل می شد و مطالبی را عرض می کرد و حضرت زهرا(س)آن مطالب را برای #امیرالمومنین(ع) املاء می کردند و حضرت مینوشتند.
🔰مطالبی که حضرت زهرا(س) میفرمودند و حضرت علی(ع) مینوشتند؛ #مصحف_فاطمه_زهرا(س) نام دارد که از منابع علم امام حساب می شود و هم اکنون نزد #ولی_عصر(عج) است.
🔰جبرائیل با حضرت زهرا(س) صحبت میکردند؛ که در اصطلاح روایات، به کسی که ملک با او صحبت کند #مُحَدَّث گفته شده است و حضرت زهرا(س) #مُحَدَّثة بود.
🔹مباحث جلسات بعد حول محور زیارت نامه حضرت زهرا(س) که از نظر الفاظ کوتاه و محدود، اما از نظر محتوا فوق العاده است، خواهد بود.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_دوم
🔹زیارتنامه حضرت زهرا(س) به سه قسمت تقسیم می شود:
1⃣امتحان حضرت زهرا(س)
2⃣وظیفه مومنین نسبت به حضرت زهرا(س)
3⃣درخواست مومنین از حضرت زهرا(س)
💢بخش اول زیارتنامه امتحان حضرت زهرا(س)
🔸مسأله امتحان فاطمه زهرا(س) قبل از ورود ایشان به این عالم بوده و در عوالم نور از وجود نازنین ایشان امتحانی به عمل آمده است.
در خصوص اینکه #امتحان به چه نحوی بوده است، باید گفت که ما یک قاعده داریم:
♨️هر چیزی در هر عالمی، در هر ظرفی به حَسَب خودش است.
🔸امتحان الهی که فعل الهی است، در هر ظرفی متناسب با خودش است. امتحان الهی در این عالم متناسب با خودش و در عالم نور هم متناسب با عالم نور است.
🔺پس قطعا امتحان صورت گرفته، لیکن جزئیات و چگونگی امتحان بر ما مخفی است.
چرا؟!
زیرا ما به عالم نور دسترسی نداریم، ما اصل امتحان را می فهمیم اما کیفیت امتحان در عالم نور را نمی فهمیم.
🔸مفاد کلی این امتحانات که در روایات ما بیان شده است، ابتلاء حضرت زهرا(س) به مصائبی بوده در راستای هدایت بشریت.(نه برای هدایت شدن بلکه برای هدایت کردن) حضرت در این امتحان صابرة و شکیبا بودند و خداوند این وظیفه را بر عهده ایشان نهادند.
🔸سوال: خداوند که همه چیز را می داند پس این همه امتحان برای چیست؟یعنی خداوند نمیدانستند حضرت زهرا(س) صابره هستند؟
پاسخ: ناموس( قواعد کلّیه) این عالم که خداوند طبق آن قوانین و سنن این عالم را اداره میکند.👇
↩️#سنت_الهی در این عالم این است که اگر خداوند بخواهد کسی را به کمالات و مرتبه ای برساند، از مجرای خاصی او را عبور میدهد، خداوند یکباره کمالات را به شخصی نمیدهد، قطعا آن شخص باید حرکتی انجام بدهد، از مجرایی عبور کند، یک سیری انجام دهد تا به کمالات برسد.
🔸درست است خداوند انتهای مسیر را میداند، لیکن برای رشد افراد، باید مسیری بعنوان مسیر تکامل طی شود، که از آن تعبیر به امتحان میشود.
🔸امتحان در این عالم قطعی است. اگر خداوند بخواهد کسی را به درجه ای و جایگاهی برساند باید از مسیر تکامل بالا برود و به یکباره این فعل اتفاق نمی افتد، حتی اگر کسی بخواهد نزول کند، به درکات برسد به رذایل برسد او نیز باید این مسیر سقوط را طی نماید.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
🔹️لینک #تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_زهرا(س)
ج۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1022
ج۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1024
ج۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1031
ج۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1033
ج۵.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1034
ج۶.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1037
ج۷.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1042
ج۸.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1044
ج۹.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1053
ج۱۰.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1055
ج۱۱.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1056
ج۱۲.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1058
ج۱۳.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1067
ج۱۴.
https://eitaa.com/kashfolmorad/1071
ج۱۵
https://eitaa.com/kashfolmorad/1076
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_مباحث_مهدویت
#جلسه_هشتم #مهدویت
#مساله_فوائد_امام_غائب(دو صفحه)
🔺مسأله فوائد امام غائب از چه زمانی مطرح شد؟
از زمان پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص).
از زمانی که بحث غیبت امام زمان(عج) مطرح شد، سخن از فایده امام غائب هم مطرح شد.
🔸روایت
در توقیع ولی عصر به محمد بن عثمان( نواب اربعه)، حضرت به ایشان توقیعی فرستادند که توقیع را به دست اسحق بن یعقوب برسانند.
حضرت #فایده_امام_غائب را به این شکل مطرح کرده است.
«أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِي في غَيبَتي فَكَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ.»
امام مهدى عليه السلام:چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غيبتم، همچون بهره اى است كه از خورشيد مى برند، آن گاه كه ابر آن را از ديدگان نهان مى كند.
«اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»
همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستارهها، سبب ایمنی اهل آسماناند.
📚#كمال_الدين_و_تمام_النعمة،
ج۲،ص۴۸۵
💠#فوائد_امام( آثار وجود امام) به دو قسمت تقسیم میشود: #آثار_تکوینی_امام، #آثار_تشریعی_امام.
💠امام از نظر تکوینی در دو جلوه #فاعلی و #غایی مفید است و آثار فراوانی دارد.
🔸#جلوه_فاعلی_امام
امام بر اساس مشیّت حکیمانه حضرت حق واسطه آفرینش و تدبیر این عالم است( تمام عوالم اعم از ملکوت، جبروت، عقول، ملائکه، عالم ماده و ...)
امام در علل این عالم جایگاه ویژه ای دارد.
🔸#جلوه_غایی_امام
وجود امام غایت و غرض حکیمانه خداوند از آفرینش این عالم است.
امام در غایت این عالم جایگاه ویژه ای دارد.
💢در لسان روایات ما از ترکیب جلوه فاعلی و جلوه غایی تعبیر به #امان میشود.
«اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»
همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستارهها، سبب ایمنی اهل آسماناند.
این روایت در منابع شیعه و سنی نقل شده است.
🔸روایت
وَ اللَّهِ، مَا تَرَک اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ علیه السلام إلّا وَ فِیها إمامٌ یهتَدی بِهِ إلَی اللَّهِ، وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلی عِبادِهِ، وَ لَا تَبقَی الأَرضُ بِغَیرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ عَلی عِبادِهِ.
به خدا سوگند، خداوند از هنگامی که آدم علیه السلام را قبض روح کرد، زمین را بدون امامی که با او به خدا ره جویند رها نکرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمین، بدون امامی که حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقی نمی ماند.
📚#اصول_کافی، ج۱، ص۱۷۹
🔶جنبه و نقش فاعلی امام
امام در این عالم همه کاره خداوند است، خداوند تمام کارهای عالم را از طریق امام انجام میدهد، کل نظام هستی از مجرای امام فیض میبرد.
1⃣روایت امام صادق(ع): کل عالم به اندازه کُره زمین است و زمین به اندازه یک دانه جو روی کُره زمین است. کل عالم که مثل کُره زمین است مانند یک گردو در کف دست من است، چقدر طول میکشد من به کل عالم اطلاع پیدا کنم؟ به اندازه تکان دادن دست.
2⃣فرازی از زیارت جامعه کبیره
«بِکُمْ فَتَحَ اللَّهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ وَ بِکُمْ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ»
خداوند(عالم وجود را)به شما آغاز كرد و به شما نيز ختم مىكند و به واسطه شما، باران را فرو مىريزد و به واسطه شماست كه آسمان را از اينكه بر زمين افتد (جز به اذن او) نگه مىدارد و به واسطه شما، اندوه را مىزدايد و سختى را برطرف مىكند.
📚#عيون_اخبار_الرضا_ع،ج۲،ص۲۷۶
3⃣امام علی(ع) در خطبه شقشقیه نهج البلاغه میفرمایند:
وَ اِنَّهُ لَیَعْلَمُ اَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی وَ إِنَّمَا أَنَا قُطْبُ الرَّحَى تَدُورُ عَلَيَّ وَ أَنَا بِمَكَانِي فَإِذَا فَارَقْتُهُ اسْتَحَارَ مَدَارُهَا، وَاضْطَرَبَ ثِفالُها
در حالى که مى دانست جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست،من چون محور آسیا هستم که آسیا دور من مى گردد و من به جاى خود ثابتم، و چون از جاى خود جدا شوم آسیا از مدار خود خارج مى شود وهمه امور به هم مى ریزد.
4⃣فراز دیگری از زیارت جامعه کبیره
وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ ميراثُ النُّبُّوَةِ عِنْدَكُمْ و
و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشئت گرفته و به سوى شما، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد و ميراث پيامبرى، نزد شماست.
🔸عالم هستی از دو قوس تشکیل شده است: قوس نزول و قوس صعود
امام در قوس نزول فاعل است و در قوس صعود غایت.
وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. هیچ چیز نیست مگر اینکه گنجینههایش نزد ماست و آن را فقط بهاندازهای معین فرو میفرستیم.حجر۲۱
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
5⃣قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِاَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع): اکْتُبْ مَا اُمْلِی عَلَیْکَ. قَالَ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ اَتَخَافُ عَلَیَّ النِّسْیَانَ؟ فَقَالَ: لَسْتُ اَخَافُ عَلَیْکَ النِّسْیَانَ وَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ لَکَ اَنْ یُحَفِّظَکَ وَلَا یُنْسِیَکَ وَلَکِنِ اکْتُبْ لِشُرَکَائِکَ.
قَالَ: قُلْتُ: وَمَنْ شُرَکَائِی یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ: الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ بِهِمْ تُسْقَی اُمَّتِی الْغَیْثَ وَبِهِمْ یُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَبِهِمْ یَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ وَبِهِمْ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَهَذَا اَوَّلُهُمْ.
وَاَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحَسَنِ (ع) ثُمَّ اَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحُسَیْنِ (ع) ثُمَّ قَالَ (ص): الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ"
"رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین فرمود: آنچه برایت گویم بنویس. عرض کرد یا رسول اللَّه میترسی فراموش کنم؟ فرمود از فراموشی بر تو ترسی ندارم؛ چون از خدا خواستم که تو را حافظه دهد و فراموشت نکند؛ ولی برای همکاران خود بنویس: امیرمؤمنان (ع) گفت: عرض کردم همکارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان از فرزندانت که امتم به یمن وجود آنان از باران بنوشند و دعایشان مستجاب شود و به وسیله آنها خدا بلا را از امتم دور کند و به وسیله آنها رحمت از آسمان نازل شود و این اول آنها است. با دست خود به حسن اشاره کرد سپس به امام حسین (ع) اشاره کرد و فرمود امامان از فرزندان اویند".
📚#بصائر_الدرجات_فی_فضائل_آل_محمد
6⃣امام زمان (عج) فرموده است:
«نحن صنائع ربّنا و الخلق بعد صنائعنا»
نامة ۲۸ حضرت علي(ع) در نهج البلاغه:
ضمن خطاب به معاويه ميفرمايند:
«فإنّا صنائع ربّنا و الناس بعد صنائعنا»
ما ساخته و پرورش يافته و رهين منّت پروردگار خويش هستيم، ولي مردم پرورش يافته و تربيت شدههاي ما هستند.
📚#الغیبه_طوسی، ص۲۸۵
#تقریرات
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_سوم
🔹حقیقت امتحان خداوند از حضرت زهرا(س)چه بوده است؟
🔸خداوند متعال، حکیم است و عادل؛ و متناسب با ظرف هر کسی او را امتحان میکند، امتحان هر کس متناسب با شخصیت اوست و بیش از عهده او نیست.
💠امتحانات خداوند دو نوع است:عمومی؛ خصوصی
🔺#امتحان_عمومی
شامل همه بندگان روی زمین میشود، که همان عهد بندگی است.
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاتَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
ای فرزندان آدم، مگر به شما سفارش نکردم که بردگی شیطان را نکنید؛ که او دشمنی آشکار برای شماست. یس ۶۰
🔺#امتحان_خصوصی
گاهی خداوند از خواص درگاهش عهد و امتحانی میگیرد، که این عهد غیر از آن عهد عمومی(عهد بندگی) است.
این عهد، عهد اقامه بندگی است. در واقع اینان مجرای هدایت و فیض الهی هستند و بار هدایت و شفاعت را به دوش میکشند. اینان معبری، شاهراهی یا جاده ای را ترسیم نموده تا بندگان خداوند از این جاده حرکت و از وادی ظلمت عبور کرده و به نور برسند.
♨️امتحان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) #عهد_خصوصی_اقامه_بندگی در بین عالم است.
🔸حضرت زهرا(س) لباس بشر پوشید و همنشین خاکیان گردید، تا این خاکیان از طریق وجود مقدس و نازنین ایشان به افلاک رسیده و با ایجاد معبر بندگی، آنان را از ظلمت و ضلالت به سمت توحید رهسپار نماید.
🔸#قرآن_کریم، وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) را بعنوان یک مجرا و معبر هدایت معرفی میکند:
اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
«الله»،نور آسمانها و زمین است. توصیف نورِ (هدایتگرِ) او، مانند این (تشبیه) است که چراغی در محفظهای در دیوار قرار داشته باشد؛ آن چراغ، در بلوری هست، (و) آن بلور همچون ستارهای درخشان است. (آن چراغ،) از (روغن) درخت پربرکت زیتون شعلهور میشود که (آن درخت،) نه در شرق (باغ) است (که عصر آفتاب نخورد) و نه در غرب (که صبحگاه از آفتاب بینصیب باشد؛ بلکه در وسط باغ قرار دارد و تمام روز آفتاب میخورد و میوهای عالی و روغنی خالص دارد. چنان) روغنش (خالص و درخشان است که) نزدیک است (حتی) بدون اینکه آتشی به آن برسد، نورافشانی کند. این نور، در نهایتِ روشنایی و تابندگی ست. (آری،) خدا هر کس را که بخواهد، با نور خود هدایت میکند، و خداوند، حقایق و سخنان مهمی را برای مردم بیان میکند. خدا همه چیز را بهخوبی میداند.نور۳۵
🔸طبق روایات ما، منظور از چراغدان که در این آیه آمده است وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) است، یعنی نور وجود حضرت رسول(ص) از طریق وجود فاطمه زهرا(س) منتشر میشود، امامی بعد از امام، مولود فاطمه است و اینها باعث هدایت بشریت میشوند، لذا وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) میشود چراغدان هدایت و هر چه هدایت هست، هر چه نورانیت هست از این وجود ساطع میشود و کل عالم را در بر میگیرد.
در روایات آمده که خداوند میفرماید: «فاطمه از نور من است» و نوری جدای از نور من نیست، نور فاطمه بود که بر طور سینا جلوه کرد و موسی را مدهوش نمود.
📚#الكافي؛ج۱؛ص۱۹۵
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_چهارم
🔷 با توجه به مباحث جلسه قبل (آیه ۳۵ سوره مبارکه نور) تمام هدایت در خانه ای است که آن چراغدان در آن خانه است.
🔸فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ
(آن نور هدایت،) در خانههایی ست که خدا اجازه داده (شأن و منزلت) آنان رفعت یابد و نام او در آنجا برده شود. (مردانی بزرگ) صبح و شام، در آن (خانه)ها، او را (از هر عیب و نقصی) پاک و منزّه میشمرند.نور۳۶
🔸رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ
مردانی که هیچگونه تجارت و داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و کامل و بینقص بهجای آوردن نماز و انفاق کردن (واجب یا مستحب) بازنمیدارد؛ (آنان) از روزی میترسند که دلها و چشمها(ی غافل)، زیر و رو (و بس هوشیار) میشود.نور۳۷
⤵️یعنی
🔸یعنی وقتی در خانه امن #حضرت_زهرا_(س) و فرزندان او باشید، حتی تجارت شما نیز عبادت است، بیع شما ذکر خداوند است، اما اگر خارج از این خانه باشید، خارج بیتی که چراغدان در آن است، حتی عبادت هم لهو و لعب است.
🔸یعنی در این عالم هر جا #عَلَم_هدایت بلند شود، اگر این #عَلَم_هدایت به نحوی به بیت حضرت زهرا(س) برسد، آن عَلَم، هدایت است و الا ضلالت است.
🔸اگر در محیط ولایت اهل بیت و حضرت زهرا(س) قرار بگیرید، غفلت بیرون می رود و همه چیز میشود عبادت؛ و کم کم از ظلمت به سمت نور سیر پیدا خواهید کرد.
🔸اگر خارج این بیت بروید و از محیط ولایت فرزندان حضرت زهرا(س) خارج شوید کم کم نور ضعیفی از فطرت که در وجود هر انسانی هست، خاموش میشود.
⤵️قرآن می فرماید:
اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ
خداوند، (تنها) سرپرست مؤمنان است که آنان را از تاریکیها خارج میکند و به نور میرساند. و سرپرستان کافران، طغیانگران هستند که آنان را از نور خارج میکنند و به تاریکیها میرسانند. آنان، اهل آتشاند (و) همیشه در آن خواهد ماند.بقره۲۵۷
🔸این #چراغدان وجود مبارک #حضرت_زهرا_(س) است و این وجود، بحدی ارزشمند است که #یازده_امام از بطن و متن این خانه رشد کرده و این عالَم را به سمت هدایت رهنمود میکنند.
🔸روایت:جابر میگوید از امام صادق(ع) سوال کردم.
أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتْ اَلزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي وَ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي وَ يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي .
وجه تسميه حضرت زهرا(س) را از ابى جعفر (عليه السّلام) سوال کردم، فرمود: كه خداى تعالى خلق كرد زهرا را از نور عظمت خود چون آن نور درخشيدن گرفت تمام آسمانها و زمين را روشن گردانيد و چشمهاى ملائكه بىنور گشت بيكبار بسجده افتادند و گفتند اى اله و سيد ما اين چه نور است؟ وحى آمد بايشان كه اين نوريست از نور من كه ساكن گردانيده بودم آن را در سماء خود و آفريده از عظمت خود كه بيرون آورم او را از صلب پيغمبرى از پيغمبران خودم كه تفضيل نهادهام او را بر جميع انبيا و از اين نور بيرون آرم امامانى كه قيام نمايند بأمر من و هدايت كنند خلق را بحق من و خليفه باشند در زمين من بعد از انقضاى وحى من.
📚 #الامامه_و_التبصره_من_الحیره
علی بن حسین بن بابویه قمی صدوق اول
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_پنجم
🔷در مقابل آیه ۳۵ سوره مبارکه نور، آیه ۴۰ سوره نور قرار داده شده است؛ یعنی قرآن صف آرایی #دستگاه_ظلمت را در مقابل #چراغدان_نور بیان میکند.
أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ
یا (اعمالش) مانند تاریکیهایی در دریایی عمیق است که امواجی (بزرگ) آن را پوشانده است؛ که روی آن امواجی (دیگر) قرار دارد، (و) بر فراز آن، ابرهایی (تاریک) قرار دارد؛ تاریکیهایی که برخی روی، برخی دیگر قرار گرفتهاند؛ (بهگونهای که) اگر (شخصی در آن دریا) دستش را بیرون آورد، بهدشواری آن را میبیند. (آری،) کسی که خدا برایش نوری قرار نداده، هیچ نوری نخواهد داشت.نور۴۰
⤵️یعنی
🔸یعنی اگر به دستگاه نور حضرت زهرا(س) راه پیدا نکنید؛ در معبر حضرت زهرا(س) قرار نگیرید؛ و در محیط امن حضرت زهرا (س) حرکت نکنید؛ این ظلمت بحدی ظلمت عمیقی است که امکان نجات با ابزار و امکانات خود، فراهم نیست.
🔸در روایات ما آمده است، اگر بخواهید از این وادی ظلمت، وادی ولایت طاغوت، وادی سقیفه و فراعنه نجات پیدا کنید، جز با کشتی نجات، امکان نجات نخواهید داشت. کسی نمیتواند ادعا نماید در این دریای ظلمت شنا کرده و با امکانات خود، خود را نجات خواهد داد.
🔸برای نجات باید دست به دامان #اهل_بیت شد، باید دست به دامان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) و اولاد او شد، تا ما را از این ظلمات رهانیده و از این حجابها بیرون ببرند.
💢بخش دوم زیارتنامه وظیفه مومنین نسبت به حضرت زهرا(س)
🔸بخش دوم زیارتنامه، در خصوص وظیفه ما در مقابل این نسیمی است که از وادی حضرت صدیقه طاهره وزیده و ولایتی که از ناحیه ایشان کل عالم را در برگرفته و هدایتی که از وجود ایشان ساطع گردیده است، میباشد.
🔸وظیفه ما در این زیارتنامه مشخص گردیده است. میبایست (۷) خصوصیت را در خود ایجاد نموده، سپس به مقام تصدیق رسیده تا زمینه هدایت توسط حضرت زهرا(س) که حرکت از وادی ظلمت به سمت نور است برایمان فراهم گردد.
🔸ما خداوند، پیغمبر و ملائکه را شاهد میگیریم که این (۷) خصوصیت را داریم:
1⃣ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ
من از آنکس راضیم که شما از او راضی هستید
2⃣ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ
خشمگینم از هر که شما از او خشمگین هستید.
3⃣ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ
بیزارم از آنکه شما از او بیزارید
4⃣ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ
دوستم با آنکه شما با او دوستید
5⃣ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ
و دشمنم با هر که شما با او دشمنید
6⃣ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ
ناراضیم از هر که شما از او ناراضی هستید
7⃣ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ
و محبوب من است هر که محبوب شماست
وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً
و بر صدق گواهی من خدا کافی است که گواه و محاسب و جزا دهنده و ثواب بخشنده است.
🔸این(۷) خصوصیت یعنی مرزبندی عظیمی که تا قیامت مطرح شده است، یعنی اگر میخواهید هدایت حضرت زهرا(س) شامل حال شما گردد باید با حضرت فاطمه زهرا (س)همراه شوید، اگر همراه شدید یعنی شما تصدیق کننده اید.
🔸در وادی توحید #تصدیق از مقامات بسیار مهم است.
امام صادق (ع):إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُوا حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُوا حَتَّى تُسَلِّمُوا
امام صادق(ع)فرمود: شما صالح نباشيد جز اينكه معرفت پيدا كنيد و معرفت نيابيد جز اينكه تصديق كنيد و #تصديق نكنيد جز اينكه تسليم باشيد.
📚#الکافي(ط - الإسلامیة)، ج1، ص181
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_ششم
🔷رابطه شب قدر و حضرت زهرا(س)
🔸«رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در عالم رؤیا مشاهده فرمودند، که بنی امیه از منبرها بالا می روند، از دیدن این رؤیا بسیار ناراحت شد و خدای تعالی به آن حضرت وحی کرد از خوابی که دیده ای ناراحت مشو، زیرا آنچه به آنها داده شده است نتیجه دنیای آنهاست و از آخرت نصیبی ندارند. بعد از خوابى كه رسول خدا (ص) دید، خداوند تبارک و تعالى براى تسلیتش #سوره_قدر را نازل كرد (و در آن فرمود #شب_قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى امیه است )»
🔸اگر کسی به شب قدر روی نیاورد، در این شبِ تاریک هزارماهه میماند. افرادیکه حضرت زهرا(س) را تصدیق نکردند، با تمام ریاضت ها، اخلاقها و زحماتی که میکشند، در راه مانده اند و راه بجایی نمیبرند. لیکن کسانیکه بدنبال حضرت حرکت کردند، حضرت را تصدیق نموده و با وی ماندند، حضرت آنها را وارد وادی #بیت_نور میکند و در واقع آنها را ملحق میکند.
🔸 هَلْ أَتى عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً
آیا بُرههای از روزگار بر انسان سپری شده که چیز قابل یادآوری و نام بردن نبوده باشد؟انسان۱
⤵️در این آیه
دستگیری و شفاعت حضرت زهرا(س) مطرح شده است، لیکن دستگیری و شفاعت ایشان به این معنی است که حضرت کسانیکه تصدیق نمایند و جزو مصدقین باشند، دستشان را گرفته و به وادی طهارت و ابرار میرساند و مورد هدایت و شفاعت خود قرار میدهند.
🔸عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّـهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً
(شراب آن جام، از) چشمهای(ست) که بندگان (خاصِ) خدا از آن مینوشند، و هر جا و هر گونه که بخواهند، آن را از زمین میجوشانند و جاری میکنند.
⤵️در این آیه
عبادالله یعنی اهل بیت(ع)؛ ساقی این چشمه اهل بیت(ع) هستند. خودشان چشمه را میجوشانند. رسیدن به حقیقت توحید و طهارت و نجات از شرک و تعلق به غیرخدا که امری است بسیار دشوار، از این طریق ممکن است. اگر این معبر ( اهل بیت ع) نبود همه در وادی ظلمات غرق میشدند، در واقع حضرت زهرا (س) تمام کائنات را از این مسیر به سمت هدایت میبرند.
🔸وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً
و با وجود علاقه به غذا، آن را به بینوا و یتیم و اسیر میدهند. انسان ۸
⤵️ واقعیت در این آیه
این است که کل افراد در این عالم یا مسکین اند، یا فقیرند، یا اسیر.
اگر از سر سفره اطعام اهل بیت(ع) محروم شویم به هیچ چیز نمیرسیم.
🔸همانطور که در سوره دهر آمده است باید در مقابل حضرت زهرا(س) خود را مسکین، فقیر و اسیر فرض کنیم(در واقع حقیقت بدین گونه است). میبایست از طعام اهل بیت(ع) ارتزاق کنیم، از طعام حضرت زهرا(س) که نور هدایت است ارتزاق کنیم تا در بیت نور قرار بگیریم.
🔸موضوع درگیری حضرت زهرا(س)، #فدک نبود، حضرت زهرا(س) دیدند در این عالم عده ای هستند که میخواهند عباد خداوند را به سمت ظلمت ببرند و مردم را به سمت کفر سرپرستی نمایند. در واقع نزاع ایشان بر سر فدک نیست، نزاع بر سر توحید و کفر است، موضوع صرفاً بر سر مدیریت سیاسی جامعه نبود، مدیریت سیاسی جامعه یک ضلع کوچک این قضییه بود، در واقع آنها میخواستند عباد خداوند را در ظلمات بَعضُها فُوق بَعْض ببرند که حضرت زهرا(س) با انجام مرزبندی بین حق و باطل و ایجاد معبر تا روز قیامت و با نثار جان خود آن بلا را متحمل شدند.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
جلسه نود و ششم کتاب کشف المراد.mp3
13.58M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و ششم
موضوع:رزق و نرخ بازار
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
جلسه نود و هفتم کتاب کشف المراد.mp3
25.64M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و هفتم
موضوع:نُبُوَّت عامه
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
جلسه نود و هشتم کتاب کشف المراد.mp3
24.51M
📖#تدریس #کتاب #کشف_المراد
🔹جلسه:نود و هشتم
موضوع:حُسْن بعثت
🎙مدرس:استاد مافی
🌐آیدی کانال؛
@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_هفتم
🔷محبت به حضرت زهرا(س) با توجه به اهداف ایشان، چگونه باید باشد؟
🔸در خصوص زیارتنامه حضرت زهرا(س) که در مباحث قبلی مطرح شد، میتوان نتیجه گرفت که درگیری حضرت زهرا(س) با آن جمعیت، صرفاً درگیری بر سر #مسأله_فدک و #زعامت_سیاسی جامعه نبوده، بلکه افق دید حضرت بسیار عمیق تر و وسیع تر بوده است. مسأله بین توحید و غیر توحید، مسأله بین حق و باطل بوده است. در واقع حضرت زهرا(س) با حرکت خویش مرزی بین حق و باطل کشیده و تا قیامت بین حق و باطل فاصله انداختند. ایشان مسیر هدایت و حق را برای رهجویان حق باز کردند.
🔸در ذیل اهداف کلان حضرت زهرا(س) که در موارد فوق به آن اشاره کردیم، مسأله زعامت سیاسی جامعه، مسأله فدک و مسأله غصب هم مطرح شده است. اما نگاه کلان حرکت حضرت زهرا(س) نگاهی است بین حق و باطل. حرکت شخصی مانند حضرت زهرا(س) را نباید منحصراً در یک مسیر سیاسی صرف تلقی کرد. بلکه مسائل سیاسی زیرمجموعه اهداف اصلی و کلان وی میباشند.
🔸معنای #محبت_به_اهل_بیت(ع)چیست؟
وقتی ما میگوییم محبت نسبت به اهل بیت یعنی #اطاعت_از_اهل_بیت(ع). هر چند در اطاعت گاها کوتاهی، سرپیچی و تخلف نیز دیده میشود.
🔸وَ عَنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ اَلْمَوَاطِنِ اَلْمَوْتُ وَ اَلْقَبْرُ وَ اَلْمِيزَانُ وَ اَلْمَحْشَرُ وَ اَلصِّرَاطُ وَ اَلْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ اِبْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا .
سلمان فارسى گفت پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: اى سلمان هر كه فاطمه را دوست بدارد او در بهشت با من خواهد بود و هر كه دشمن بدارد در جهنم. سلمان! دوستى فاطمه در صد جايگاه سود ميبخشد كه سادهترين اين جايگاهها مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط و محاسبه است هر كه دخترم فاطمه از او راضى باشد من از او راضيم و هر كه من از او راضى باشم خدا از او راضى است و هر كه فاطمه بر او خشم بگيرد من بر او خشم ميگيرم و هر كس من بر او خشم بگيرم خدا بر او خشمگين است. سلمان واى بر كسى كه او را ستم نمايد و ستم بر ذريه و شيعيانش كند.
🔸از مجموعه روایات و آیات میتوان استفاده نمود که هر جا سخن از «نار» است، یعنی اولیاء طاغوت، حکومت طاغوت و حکومت ظلمت و تاریکی. و هر جا سخن از «جنت» است یعنی اولیاء حق، حکومت نور و روشنایی. بعبارتی هر چیزی که ما در قیامت با آن برخورد میکنیم چیزی است که در این دنیا داشتیم و در آنجا ظهور میکند. اگر در این دنیا تحت ولایت نور بودیم، آنجا در بهشت هستیم؛ بهشت همان ولایت نور است. اگر در این دنیا تحت سرپرستی طاغوت بودیم، آنجا در آتش«نار» قرار میگیریم.
📚#بحار_الأنوار،ج۲۷، ص۱۱۶
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_هشتم
🔷معرفت وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س)
🔸نکته حائز اهمیت این است که علت تاکید ما بر روی #معرفت چیست؟
#معرفت_خوراک_انسان_است. خوراک تَن، تمام چیزهایی است که از زمین میروید و تمامی حیوانات و گیاهان از آن ارتزاق نموده و از نور خورشید استفاده مینمایند. انسانها نیز از زمین ارتزاق نموده و از نور خورشید استفاده میکنند و در واقع در حال تامین خوراک تَن هستند.
🔸نیازهای فیزیولوژیک بین انسان و سایر حیوانات مشترک است، اگر انسان صرفاً در این حیطه زندگی نماید، فرقی بین انسان(اشرف مخلوقات) و سایر حیوانات وجود ندارد.
🔸زمانی میتوان بین انسان و سایر حیوانات تفاوت قائل شد که انسان غذای انسانیت خود را بخورد، در اینصورت است که انسانیت رشد میکند.
🔸زمانی انسان پا به عرصه وجود میگذارد، سیر تکاملی بتدریج آغاز میشود، در مسیر تکاملی قوه به فعلیت تبدیل میشود. عنصری که قوه انسان را تبدیل به فعلیت مینماید، #معرفت نام دارد.
🔸اگر معرفت خوراک روح بشود، روح به سمت انسانیت رشد کرده و بتدریج به بارگاه انسانیت تشرف پیدا میکند، و بقدری لطیف و مقدس میشود که تمام ملائکه آسمان و زمین در مقابلش #کرنش_و_خضوع مینمایند.
🔸معرفت فضیلتش بالذات است بالغیر نیست، یعنی معرفت؛ خود، هدف است. معرفت به «ما هِیَ هِیَ» فضیلت دارد، معرفت، بعنوان مقدمه ای برای چیزهای دیگر نیست. معرفت خودش #رزق است.
🔸وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ
و (تقدیر) رزق و روزیِ شما و آنچه وعده داده میشوید، در آسمان است. ذاریات۲۲
🔸فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ
بنابراین، انسان باید به غذایش توجه کند؛
عبس۲۴
🔸الإمامُ الباقرُ(ع)في قَولهِ تعالى: «فَلْيَنْظُرِ الإنْسانُ إلى طَعامِهِ»: عِلمِهِ الّذي يَأخُذُه مِمَّن يَأخُذُه.
امام باقر(ع) درباره آيه «انسان بايد به خوراك خود بنگرد» فرمود: يعنى دانشى را كه مى آموزد، مواظب باشد از چه كسى فرا مى گيرد.
🔸#طعام_انسان، معرفت است. لذا به هر اندازه که بفهمی و به هر اندازه با معرفت مأنوس باشی؛ به همان اندازه رشد میکنی و انسان هستی، چه بسا کسی ۱۰۰ سال در این دنیا زندگی کند و حیوان بمیرد.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_نهم
🔷انسان به معرفت زنده است.
🔸در جلسه قبل گفته شد که خوراک انسان، #معرفت است، انسان به معرفت زنده ست، حیات انسانی مرهون معرفت اوست. به هر اندازه انسان معرفت داشته باشد، به همان اندازه حیات انسانی دارد و زنده ست، به همان اندازه ای که انسان زنده ست، آثار حیاتش بیشتر و تاثیرش در عالم قوی تر است. انسان به جایی میرسد که آنقدر حیات او، زندگی او و هستی او قوی میشود که در عالم میتواند #تصرف نماید.
🔸انسان وقتی در وادی #توحید قدم برمیدارد، در وادی اول توحید؛ اثبات احدیت و واحدیت حضرت حق را مینماید. یعنی نفی شریک بیرونی و نفی ترکیب درونی. از یک طرف اثبات میکند #واجب_الوجود مرکب نیست و از طرفی اثبات میکند #واجب_الوجود شریک ندارد.
🔸یک قدم بالاتر که عبور میکند و به مرحله بعد میرسد، مرحله وحدت #شهود است. نه تنها واجب الوجود، مرکب نیست و نه تنها واجب الوجود شریک ندارد؛ یعنی واجب الوجود احدِ واحد است، علاوه بر این به وحدت شهود میرسد یعنی هر چه در این عالم هست؛ من فقط خداوند را میبینم.
همه هر چه هستند از آن کمترند
که با هستی اش نام هستی برند.
🔸اما یک قدم بالاتر که میرود وارد وادی #معرفت_اولیاءِ_معرفت و #اولیاء_حق میشود. آنجا دیگر سخن از وحدت شهود نیست، بلکه سخن از وحدت وجود است. یعنی آنجا فقط خدا هست و صفات خدا و افعال الهی و هر چه غیرخداست، تجلیات حضرت حق است. هر چه غیرخداست نمودی است از آن بود و ظهوری است از آن کمالات.
🔸انسان وقتی به این مرتبه از #معرفت برسد، زندگی اش متفاوت از بقیه میشود و وقتی بدین شکل عالم را ببیند، بعد از آن همه مصیبت در صحنه سنگین کربلا، در قتلگاه بدن قطعه قطعه شده برادر را میبیند و بجای ضعف در برابر دشمن غدار، بدن برادر را کمی بلند کرده و رو به آسمان میگوید: اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر. یا وقتی وارد آن مجلس پلید میشود میگوید «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا: من جز زیبایی چیزی ندیدم»
🔸فرق بین انسان و غیرانسان و مرز بین آن دو، معرفت است؛ چه بسا افرادی که تمام همّ و غم شان برآورده کردن نیازهای فیزیولوژیک(مادی)است و در مرتبه پایین تری از حیوانات قرار دارند، چون کمال حیوانی مسأله وفاداری است و افرادی هستند از این فضیلت هم محرومند. قرآن تعبیر زیبایی دارد:
صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ
(آنان در برابر حق و حقیقت) کر، لال و کورند و در نتیجه (از گمراهیشان) باز نمیگردند.
بقره۱۸
حضرت علی(ع) میفرمایند:
فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسان و القَلبُ قَلبُ حَيوانٍ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيتَّبِعَهُ ، و لا بابَ العَمى فيَصُدَّ عَنهُ و ذلكَ مَيّتُ الأحياءِ !
و صورتش صورت انسان است و دلش دل حيوان. نه راه هدايت و رستگارى را مى شناسد تا آن را بپيمايد و نه راه ضلالت را تا از آن دورى گزيند. پس او مرده زندگان است.
📚#نهج_البلاغة_الخطبة۸۷
🔸لذا باید به این بلوغ برسیم که #انسانیت_با_معرفت_گره_خورده_است و اگر در جهل غوطه وریم، از انسانیت و شرافتِ مشرف شدن به اشرف مخلوقات محروم هستیم. گرچه ظاهر انسانی است اما باطن غیر انسانی ست. اینجاست که معرفت ارزش خود را نشان میدهد، اینجاست که معلوم میشود وقتی به خانه#امیر_المومنین هجوم میبرند، فقط عده قلیلی در کنار #انسان_کامل میمانند و خیلیها گول #سقیفه را میخورند.
ارتد الناس بعد رسول الله ألا ثلاث او خمس.
بعدازوفات رسول الله(ص)همه مرتد شدند الا سه یا پنج نفر...
📚#بحارالأنوار،ج22،ص353
🔸بعد از پیامبر خیلی از افراد رجوع قهقرایی کردند به جاهلیت، به عصری برگشتند که انسان، انسانیت خود را گم کرده و گوهر وجودی خود را فراموش کرده بود.
که مولوی به زیبایی به این موضوع اشاره نموده اند:
دی شیخ با چراغ همیگشت گرد شهر
کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست.
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad
#تقریرات_شرح_زیارتنامه_حضرت_فاطمه(س)
#جلسه_دهم
🔷فضیلت معرفت و جایگاه آن
🔸در جلسات قبل، سخن در باب #معرفت بود، و اینکه انسان به نور معرفت زنده ست، و حیات انسانی به اندازه معرفت اوست. در ذیل بحث معرفت آیات و روایات فراوانی داریم، که اشاره به #فضیلت_معرفت و به #جایگاه_معرفت دارد. انسان در سایه معرفت انسان کامل میشود. یعنی انسان کامل در گردونه هستی، انسانی است که غایت حرکت وجودیه و غایت حرکت ایجادیه است.
🔸انسان کامل ثمره شجره وجود است، یعنی کل عالم هستی یک میوه دارد و آن هم انسان کامل است. به هر اندازه که معرفت داشته باشیم، به انسان کامل نزدیک تر میشویم.
🔸غایت حرکت وجودیه: کمال حقیقی است که برای انسان حاصل میشود، حرکت وجودیه در واقع حرکت استکمالی است که انسان به کمال حقیقی خود میرسد، چون خلقت عبث نیست و هر نوعی، در راه تکامل است و به کمالِ ممکن خویش میرسد و انسان از این کمال مستثنی نیست.
🔸غایت حرکت ایجادیه: ظهور حق در مظهر تام مطلق است که شامل جمیع جزئیات مظاهر است که انسان کامل است. یعنی انسان کامل به نهایت کمالات خود که میرسد، میشود غایت حرکت وجودی؛ و این انسان کامل که مظهر جمیع اسماء کمالیه حضرت حق است، میشود غایت حرکت ایجادیه.
🔸جمع حرکت وجودیه و ایجادیه، ثمره شجره وجود و هستی است، و فقط انسان است که در این مسیر قرار میگیرد و در سایه معرفت و تعالیم قدسی اولیاء خداوند میتواند به آن جایگاه برسد. نهایت درجه برای ولی خدا و معصوم عصر است؛ لیکن هر انسانی میتواند در این مسیر تلاش نماید تا رشد نموده و به همان اندازه از این حرکات وجودی و ایجادی استفاده نماید.
🔸با توجه به موارد موصوف، که انسانِ کامل غایت حرکت وجودی و ایجادی است، مفاد برخی روایات به شرح ذیل برای ما معلوم میشود. یعنی اگر انسان کامل نباشد هیچ چیزی در این عالم معنا پیدا نمیکند.
🔸در زیارت جامعه کبیره آمده است:
وَبِكُمْ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَبِكُمْ يُمْسِكُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلّا بِإِذْنِهِ،
و به خاطر شما باران فرو میریزد و تنها برای شما آسمان را از اینکه بر زمین فرو افتد نگاه میدارد.
🔸«بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء».
«از برکت وجود او (یعنی حجت و نماینده الهی) مردم روزی می خورند و به خاطر هستی او آسمان و زمین برپاست ».
📚#بحار_ج23_ص19
🔸حدیث قدسی از رسول اکرم(ص):
یا أَحْمَدُ! لَوْلاک لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاک، وَ لَوْلا عَلِی لَما خَلَقْتُک، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکما
ای احمد! اگر تو نبودی افلاک را خلق نمیکردم و اگر علی نبود تو را خلق نمیکردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمیکردم.
📚#التمهید_فی_شرح_قواعد_توحید.
صائن الدین علی بن ترکه
🔸ذیل آیه وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
من جن و انس را تنها از آن رو آفریدم که مرا بپرستند. ذاریات۵۶
روایتی نقل شده است:
و ما خلقت جن النفوس و انس الابدان الا لیظهر علیهم صفاتی و کمالاتی فیعرفونی ثم یعبدونی، اذا العباده بقدر المعرفه و من لم یعرف لم یعبد.
من عالم جن و انس را خلق نکردم مگر اینکه صفات و کمالاتم بر آنها ظهور پیدا کند، تا مرا بشناسند سپس مرا عبادت کنند به اندازه معرفت، هر کس معرفت نداشته باشد عبادت ننموده است.
📚#تفسیر_ابن_عربی،ج۲،ص۲۸۷
🔸امیر المومنین علی(ع):
فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ هَلْ رَأَيْتَ رَبَّكَ حِينَ عَبَدْتَهُ قَالَ فَقَالَ وَيْلَكَ مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ قَالَ وَ كَيْفَ رَأَيْتَهُ قَالَ وَيْلَكَ لاَ تُدْرِكُهُ اَلْعُيُونُ فِي مُشَاهَدَةِ اَلْأَبْصَارِ وَ لَكِنْ رَأَتْهُ اَلْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ اَلْإِيمَانِ.
گفت اى امير مؤمنان: پروردگارت را هنگام پرستش او ديده ای! فرمود: واى بر تو! من آن نيستم كه پروردگارى را كه نديدهام بپرستم، عرض كرد: چگونه او را ديدهاى؟ فرمود: واى بر تو ديدگان هنگام نظر افكندن او را درك نكنند ولى دلها با حقايق ايمان او را ديدهاند.
📚الکافي_جلد۱_ص۹۷
#تقریرات
#فاطمیه
🔰@kashfolmorad