eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
503 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹قرآن و زن ✍استاد شهید ...قرآن در عین حال واضع یک سلسله مقررات و قوانین است چه در باب عبادات چه در باب مسائل اجتماعی كه اصطلاحا در فقه آنها را «معاملات» می گویند، در باب حقوق اجتماعی، در باب حقوق خانوادگی. مثلا همین مسئله‌ حقوق زن، چون من خودم در این مسئله‌ به نسبت بیش از سایر مسائل مطالعه دارم، پس از مطالعه کردن در همین موضوع وقتی که بَینی و بین الله قرآن را مطالعه کردم و دقیقا- تا حدودی که برایم مقدور بود- در همین زمینه حقوق زن رسیدگی کردم دیدم سطح قرآن خیلی سطح عالی عجیبی است. وقتی من همان را مقایسه کردم با روایاتی که در این زمینه آمده است- چون روایت بالاخره دست بشر [به آن‏[ رسیده؛ قرآن متواتر است یعنی کلام خداست که عین همان کلام به ما رسیده، انگار واسطه‌ای نخورده است، ولی روایات را راویان نقل کرده‌اند، احتمال اینکه یک کلمه زیادتر یا کمتر و یا همه آن را به کلی جعل کرده باشند هست- دیدم منطق روایات اسلامی در باب حقوق زن هرگز به سطح قرآن نمی‌رسد. وقتی که به فقه اسلامی مراجعه کردم دیدم چون سلیقه‏های شخصی فقها هم که متأثر از محیط و زندگی‏شان بوده خواه ناخواه در آراءشان تأثیر داشته، یک درجه پایین‏تر از اخبار و روایات است. بعد وارد عرف مسلمین که شدیم دیدیم حتی یک درجه هم از فقه اسلامی پایین‏تر است. آنگاه انسان فکر می‌کند که یک مرد امّی درس ناخوانده چقدر می‌تواند به طور عادی روشن و روشنفکر باشد که حتی دانشمندانی که سالها در مدارس تحصیل می‌کنند این طور نتوانند مطالب را روشن ببینند و درک کنند... 📚نبوت ص۲۲۲ ، مجموعه آثار ج۴ ،ص۵۴۹ 👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺گاهی ذکر «لااله الاالله» حکم گناه کبیره دارد! ✍آیت الله شیخ (ره) : از جملاتی که رحمه الله در همین مدرس (اشاره به مدرس زیر کتابخانه فیضیه)، قریب پنجاه و چهار سال پیش می‌فرمودند، این است: گاهی وقتها «لااله الاالله» حکم گناه کبیره را دارد؛ می‌گوید: «لااله الاالله»، اما گناه کبیره است؛ مثال میزدند: شما منزل فردی میهمان شدید. از آنجا که بیرون می‌آیید، برای کسی نقل میکنید که: دیشب منزل حاج آقا بودم. برنجش نیم دانه بود، سیب زمینی هم نپخته بود، لوبیایش را هم که چه بگویم! آن وقت می‌گویم: «لا اله الا الله». یعنی بقیة نواقص را هم خودت بفهم. این «لااله الاالله» در نامه عمل، جزء گناهان کبیره است. بله امام می‌فرمودند: «این ذکر، گناه کبیره است»، این فرمایش امام نیاز به پذیرش تعبدی ندارد که بگوییم امام رحمه الله فهمیده و دیگران نظرشان این نیست؛ نه، همه این معنا را می‌فهمند. این «لااله الاالله» توحید نیست. نمی خواهد بگوید: «لا مؤثر في الوجود الاهو»، میخواهد بگوید: چرا این قدر میزبان نانجیب بوده که غذای مناسب به ما نداده است. وضع خودمان را ببینیم که شاید ذکرمان هم گناه کبیره باشد و بعد زندگی نورانی ائمه علیهم السلام، این آیات الهی را نگاه کنیم. فکر کنیم واقعا چه باید بکنیم و چه گونه باید باشیم. 📚رسم پارسایی، درسهای اخلاق حضرت آية الله اشتهاردی (رحمة الله علیه) ، ص۱۵۰ 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ننگین است که بخشی از بدنه روشنفکران ما به خاطر خشمی که نسبت به شرایط ایران دارند از اسراییل حمایت کردند بیژن عبدالکریمی پ.ن: نفهمیدیم منظور ایشان از روشنفکران حامی اسرائیل چه کسانیست! چون عبدالکریم سروش و بسیاری از رفقایش بیانیه ای(البته به همراه لجن پراکنی علیه ایران) بر ضد جنایات اسرائیل نوشتند 🌷کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخشی از سخنان استاد منوچهر در آیین بزرگداشت مرحوم استاد فاطمی‌نیا + نمایی از حضور مردم در مراسم 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
📚 «روش شناسی کاربردی اجتهاد» ✍حجت الاسلام سیدمحمدرضا واعظی این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است. 🔻در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است. این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود». ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔺مرحوم آخوند ملّا علی معصومی همدانی عالمی جامع، متواضع و کم نظیر بود 🎙حضرت آیت الله هیچ‌گاه به خاطر مقام خواهی و ریاست طلبی با اقرانش در نیافتاد و حتّی از آنان به احترام و نیکی نام می‌برد. علّتش این بود که او حقیقتا برنفس خود تسلّط داشت. در زمان آقای شخصی نزد ایشان رفت و از مرحوم آخوند همدانی بدگویی و سعایت کرد به گونه‌ای که سعایت او مؤثر واقع شد، مع الوصف آخوند همواره از آقای بروجردی به عظمت و بزرگی یاد می‌کرد. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۶۵۴ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨هشدار: سابقه تاریخی ما در بین نسل جوان ما مطرح نیست! بسیاری از جوانان ما با فرهنگ ایرانی بیگانه اند! از چند نفر تو یک مصاحبه پرسیدن "سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز" برای کیه جواب درست ندادن!! 🎙پروفسور مهدی 🎬فیلم کامل گفتگو 👉 از زبان شهید مطهری بخوانید👉 @FarajNezhad110 @kashkolenab
‌🔸️بدین وسیله به اطلاع می‌رساند عالم زاهد حضرت آیت الله محقق مرندی از مدرسین سطوح عالی تهران دار فانی را وداع گفت. از پیشگاه خداوند برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر مسالت داریم. روحانیت تهران https://eitaa.com/joinchat/442368198C8c6d8c2a41
🔺قضیه جالب سنگ باران توسط جنیان و شیخ مرتضی طالقانی 📚از کتاب سینای معرفت به نقل از مرحوم آیت الله میرزا کاظم تبریزی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
عکسی جالب از شهید محراب آیت الله اشرفی اصفهانی رحمه الله علیه 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
هم اکنون مراسم وداع با پیکر آیت الله شیخ محمد محقق مرندی(ره) استاد برجسته حوزه علمیه تهران از جمله تالیفات گرانقدر آن مرحوم می‌توان به کتاب ارزنده " تهاویل‌ الربیع " که گزیده‌ای از کتب متنوع و گوناگون علمی در رشته های مختلف حدیث، فقه، تاریخ و ... بوده است و کتاب "تتمه مفاتیح الجنان" نام برد. 🤲نثار روحشان صلوات و فاتحه ای هدیه کنیم🤲 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
🔹استفتاء از آیات مدرسی و حیدری درباره خرید و فروش کالاهای اسرائیلی 🔻حکم خرید کالای صهیونیستی، حضرات آیات عظام: خامنه‌ای ، سیستانی ، مکارم شیرازی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺به هاشمی گفتم جوهر قانون اساسی هنوز خشک نشده… 🎙آیت الله سید هاشم : من هنگامی که نماینده بودم به حوزه انتخابی سر می‌زدم و با مردم زیاد سروکار داشتم. مشکلات را می‌دیدم. تعداد زیادی نامه به من می‌دادند. آنهایی که می‌توانستم از جیب خودم یا از محل وجوهات حل کنم را حل می‌کردم، ولی آنجا که متوجه مسئولان اجرایی بود، سخت بود و من همواره با مسئولان اجرایی سر مشکلات مردم درگیر بودم. حتی یک مورد به درگیری با استاندار همدان ختم شد. در دوران بنی‌صدر او رفته بود از بودجه بازسازی مناطق سیل‌زده برای استانداری خودرو خریده بود، این موضوع را یک کارمند به من گزارش کرد. استاندار مدعی شد که چون آن کارمند اخراج شده رفته این خبر را ساخته، اما اسناد چیز دیگری می‌گفت، چون زمانی که خبر به من رسید این کارمند هنوز اخراج نشده بود و استاندار بعد از اینکه متوجه شده بود او خبر را داده اخراجش کرده بود. کار را به مجلس کشاندم و از آنجا که رئیس کمیسیون محاسبات بودم دقیق بررسی شد و برخورد لازم صورت گرفت. حتی در این مسئله آقای هاشمی[رفسنجانی] به من گفت چقدر سخت گرفتی، این قدر حساب و کتاب کردی خیلی مهم نبود یک برخورد می‌کردیم تمام می‌شد. من همانجا گفتم آقای هاشمی بگذار مرکب قانون اساسی خشک شود. هنوز خشک نشده اینها با قانون این طور برخورد کنند.” اگر جلوگیری نکنیم بدتر میشود که الان شده حقوقهای نجومی!! 🗃مصاحبه با هفته نامه صبح صادق، شماره 781، ۶ دی ۱۳۹۵، صفحه 7 🤲جهت شفای‌‌ عاجل آیت الله سید هاشم حمیدی یک‌ حمد شفا را قرائت کنیم🤲 🌼کشکول ناب حوزوی🔻 🌸 @kashkolenab
لیسَ هذا أوّلُ قارورةٍ کُسِرتْ في الإسلام   حُکي أنَّ رجلاً في زمانِ الصّحابةِ خالفَ شریعةَ النّبی فقال:أوّلُ قارورةٍ کُسِرتْ في الإسلام ،ثمّ خالف رجلٌ آخر شریعتَه فقالوا:لیسَ هذا أوّلُ قارورةٍ کُسِرتْ في الإسلام. فیُضرب هذا المثل للأمر الّذي لیس من الأمور العجیبة کماقلتُ بالتّرکیّة : حقّ دِیَنه خلق دیلَّر دَلِی سِندی بو قاروره دَگِل اوّلی¹ ترجمهٔ حکایت آورده اند که کسی درزمان صحابه ،باشریعت پیامبر مخالفت کرد و گفت :این اوّلین شیشه است که در اسلام شکست.سپس دیگری مخالفت کرده و گفتند :این اوّلین شیشه نیست که در اسلام شکست. این مثل را جایی گویند که امری واقع شود واز امور عجیبه نباشد.(قبلاً آن امر واقع شده و تعجّبی ازتکرار آن نباشد) فصیح الزمان رضوانی گوید: خوب شد شیشه دل را که دل آرام شکست نیست این شیشه اول که در اسلام شکست و مرحوم اخوان ثالث چنین گفته: توبه‌ ام را بت مستی، به یکی جام شکست اولین شیشه نبود این که در اسلام شکست 📚کشکول حکیم به انضمام دیوان حکیم هیدجی ، به اهتمام عارف یاریقلی ، ص ۱۰۷ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺️پول حمام! ✍حضرت آیت الله : در نجف اشرف هم همان تنگنای زندگی در قم برای من تکرار شد، آنقدر از نانوا نسیه آورده بودم که از او خجالت می‌کشیدم. روزی لازم بود که به حمّام بروم، حتّی پولی که به حمّامی بدهم نداشتم، ناچار ساعت کم قیمتی را که داشتم به حمّامی دادم و به او گفتم این نزد شما باشد تا پول بیاورم؛ گویا او هم فهمید و ساعت را قبول نکرد و گفت پول را بعداً بیاورید! ولی پیدا بود که این گونه حوادث و آزمایش‌ها برای ورزیدگی در راه خداست و این فشارها الطاف خفیّه الهیّه است که از یک سو انسان را متوجّه ذات پاک او می‌سازد و از سوی دیگر روح مقاومت را در او می‌دمد. سرانجام، بن بست‌ها شکست و مسئله مالی تا حدّ زیادی حل شد... 📚رمز موفقیّت؛ خاطراتی از زندگی آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مسعود مکارم ، ص۲۲ 🌐مکارم الآثار(مطالعه آنلاین آثار آیت الله العظمی مکارم شیرازی)👉 ◾کشکول ناب حوزوی🔻 @kashkolenab
تعریف جالب از علم هیئت 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺️استفاده شاگردان از او در روز تعطیل بیشتر از روز درسی بود! چون شیخ در روز تعطیل به فنون و مهارت ها و... می پرداخت قد حكي لى أوثق مشايخى إنّ تلامذة شيخنا بهاء الدّين عطر اللّه مرقده، كانوا يستفيدون منه يوم تعطيل الدّرس أكثر من الدّرس، لأنّه كان يلقى إليهم يوم التّعطيل من فنون العلم و نوادر الأخبار و الأشعار الفائقة، و الحكايات الرائقة ففيه الاستفادة لعلوم الجديدة و نشاط و استعداد لايّام الدرس و طلب العلم و لعل طرفا من الانبساط و نوعا من حكايات و المطايبات محصّل للنّشاط أيضا، و قد يقع الملال أيضا فى العبادات و المداومة على نوع منها، فينبغى التّنقّل فى أنواع العبادات و الطّاعات، حتّى يحصّل من التّنقّل الإقبال على العبادة، قال مولانا أمير المؤمنين (ع): انّ للقلوب إقبالا و إدبارا، فاذا اقبلت فاقبلوا على النّوافل، و إذا أدبرت فدعوها... 📚روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات ، محمدباقر خوانساری ، به نقل از سید نعمة الله جزائری، ج۷ ، ص ۶۸ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تفضیل حضرت رسول اکرم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) بر تمام انبیاء و حتی ائمه علیهم السلام بنابر ادله متعدد 🎤استاد وکیلی 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺آیت الله سید علی مقدم قوچانی از علمای تهران آبان ۱۴۰۲ آیت الله مقدم قوچانی امام جماعت مسجد علوی (واقع در تهران، خیابان پیروزی، خیابان بستان منش، کوچه شهید بهروز غنیان) می باشند. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه ✍استاد شهید : اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از این جهت که رسوم و مقررات و سنن آن اجتماع منشأ بی‌عدالتیها شده باشد و جامعه را منقسم کند به طبقه مرفّه و مترَف و طبقه محروم و بدبخت، و یا از این جهت که عدالت و دادگستری ضعیف باشد و برخی بر جان و مال و آبروی برخی دیگر ستم کنند، اخلاق اجتماعی مردم فاسد می‌گردد. زیرا انسان وقتی می‌تواند اخلاق خوب و سالم داشته باشد که روح و روانی آرام داشته باشد؛ اگر به علتی آرامش روحی به‌هم بخورد (خواه به علت نازپروردگی یا محرومیت و احساس غبن یا ستمگری و جباری یا مظلومیت و عقده انتقام) دیگر قادر به حفظ تعادل روحی که مادر همه اخلاق پسندیده است نخواهد بود. 📚حکمت‌ها و اندرزها، ج 2، ص193 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
خدمت وظیفه عمومی در آراء فقهای شورای نگهبان (بررسی موردی به‌کارگیری سربازان در نهادهای غیرنظامی و معافیت کفالت همسر) .pdf
646.9K
📕 "خدمت وظیفه عمومی در آراء فقهای شورای نگهبان (بررسی موردی به‌کارگیری سربازان در نهادهای غیرنظامی و معافیت کفالت همسر)" 💧چکیده استفاده از سربازان در نهادهای غیرنظامی و عدم معافیت افراد متأهل به واسطه کفالت همسر، از جمله ایرادات شرعی فقهای شورای نگهبان به طرح «خدمت وظیفه عمومی» مصوب 5/10/1362 مجلس شورای اسلامی بود. علی‌رغم ایراد اولیه شورای نگهبان، در اصلاحات صورت‌‌گرفته در این قانون، مقرراتی مشابه آنچه شورای نگهبان به آن ایراد گرفته بود، به تصویب مجلس و تأیید فقهای شورای نگهبان رسید. اکنون این سؤال مطرح است که چرا پس از اصلاحات، ایرادات شرعی مزبور لحاظ نشد؟ مقاله پیش‌ رو با مطالعه‌ کتابخانه‌ای و روش توصیفی ـ تحلیلی و با بررسی و تحلیل قوانین و مقررات مربوطه، نظرات و مشروح مذاکرات شورای نگهبان، به این نتیجه رسید که دو ایراد مذکور، علی‌رغم اینکه همچنان در متن قوانین و واقعیت خارجی وجود دارند، توسط شورای نگهبان نادیده گرفته شده‌اند و دلیل متقنی برای این نادیده‌ گرفتن مشاهده نمی‌شود. بدین جهت لازم است شورای نگهبان به‌عنوان نهاد پاسدار شریعت، مجدداً قوانین مربوط به خدمت وظیفه عمومی را از جهت تطابق با موازین شرعی بازنگری کند. پ.ن: قانون "سربازی اجباری ۲ساله" یکی از مهمترین مشکلات کشور است که باید تصحیح شود و خبرهایی که اخیرا آمده که مدت زمانش کمتر شده باعث ایجاد امید در جامعه شده 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔺سوال استاد سیدهادی از درباره مساله ❓نظريۀ حضرت عالى در مورد عدم تحريف قرآن چيست‌؟ و با توجّه به اين‌كه يكى از علماى شيعه در گذشته كتابى دربارۀ تحريف قرآن نوشته و آن را در نجف چاپ كرده است، اوّلاً در برابر مخالفان چه بگوييم‌؟ و ثانياً روايات منقول در اين زمينه را چگونه ارزيابى كنيم‌؟ جواب: اخبار معدود و محدودى از طرق عامّه و خاصّه (اهل سنّت و شيعيان) در تحريف قرآن كريم، وارد شده است و جمعى‌از اهل روايت نيز به آنها اعتماد كرده‌اند؛ ولى حجّيت اين روايات، مستلزم عدم حجّيت و سقوط آنهاست، زيرا حجّيت اين روايات، متوقّف به امامت و حجّيت قول ائمه است كه اين روايات، از ايشان منقول است و امامت و حجّيت قول ايشان، متوقّف به نبوّت و حجّيت قول نبى اكرم صلى الله عليه و آله است كه با نصوص آن حضرت، امامت و حجّيت قول ائمّه، ثابت مى‌شود و نبوّت وحجّيت قول نبى‌اكرم صلى الله عليه و آله، متوقّف به حجّيت ظواهر آيات قرآنى است كه دليل نبوّت و حجّيت قول نبى اكرم صلى الله عليه و آله مى‌باشند و بديهى است كه بر فرض تحريف قرآن (به معناى زياده يا نقيصه يا تغيير لفظ يك جمله و حتّى يك كلمه در تمام قرآن)، ظهور همۀ قرآن از حجّيت مى‌افتد و در نتيجه، نبوّت و حجّيت قول نبى اكرم صلى الله عليه و آله هم دليلى نخواهد داشت و لازمۀ آن، سقوط حجّيت قول امام و لازمۀ آن، سقوط حجّيت اخبار، خواهد بود. پس لازمه حجّيت اين اخبار، عدم حجّيت آنهاست. 📚خاطرات مستند سید هادی خسروشاهی، زندگی و مبارزات آیه الله علامه سید مرتضی عسکری، صفحه 70 ⭐️ کشکول ناب🔻 ✅ @kashkolenab
💥ای وای که جوانان مسیحی زبان عربی می خوانند! برگی از تاریخ ✍پ.ن: این مساله نشان می دهد که تا چند قرن پیش زبان رسمی علم ، زبان عربی بوده و تمدن اسلامی بر جهان ، خصوصا جهان غرب سیطره فکری داشته که جوانان غربی به مطالعه کتب دانشمندان مسلمان افتخار می کردند! 🔹کشکول ناب حوزوی👇 ✅ @kashkolenab