eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺خاطراتی از علمای مشهد آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای(ره) آدم خداشناسی بود. اهل دنیا نبود و کم‌حرف بود. من او را خیلی دوست داشتم؛ برای همین سعی می‌کردم هر‌طور شده خودم را به نماز‌های جماعتش که در مسجد صدیقی‌ها برگزار می‌شد، برسانم. آن‌طور‌که می‌گفتند، یک بار به ایشان گفته بودند به دیدن شاه برود، اما او نپذیرفته بود. بعد از این اتفاق به او گفتند دیگر در مسجد صدیقی‌ها نماز نخواند و ایشان هم دیگر به آنجا نرفت. نام قدیم کوچه آیت‌الله خامنه‌ای، «ارگ» بود. در آن محدوده، علاوه‌بر منزل پدری معظم انقلاب، خانه آیت‌الله شیخ علی‌اکبر نهاوندی، آشیخ مرتضی آشتیانی (مرجع تقلید)، آیت‌الله فقیه‌ سبزواری، سیدمحمود علوی، حاج‌میرزا‌ احمد کفایی قرار داشت. «علمای بسیاری در محله سرشور زندگی می‌کردند که هر‌یک بخشی از تاریخ این شهر هستند. در‌میان آن‌ها میرزاجواد‌آقا تهرانی آدم نازنینی بود؛ مهربان و خوش‌رفتار، بی‌اعتنا به دنیا. هر فردی که با او ارتباط داشت، مجذوب روحیات و سجایای اخلاقی‌اش می‌شد. هیچ‌وقت با لحن و کلامش، موجب آزده‌شدن کسی نشد. از شهرت‌طلبی به‌شدت گریزان بود. درباره دیگران بد نمی‌گفت و اجازه غیبت هم نمی‌داد...» 🌐برگی از خاطرات شیخ احمد شریف‌روحانی(حفظه الله) که چهارسال با حضرت آیت‌ الله سیستانی(حفظه الله) در محضر آشیخ‌هاشم قزوینی(ره) و حضرت آیت الله میلانی(ره) هم‌درس بوده است. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥اقتصاد سرمایه داری رأس مسائل مستحدثه ✍استاد شهید 🔹سرمايه دارى در دنياى امروز یک پديده نو و بى‏سابقه‏اى است كه دو سه قرن از عمر آن بيشتر نمى‏گذرد، و يك پديده اقتصادى و اجتماعى نوى است كه محصول پيشرفت و ترقى تكنيك جديد است؛ از اين رو مستقلًا به عنوان يك مسئله مستحدث بايد از آن بحث شود. فقهاى عصر از مسائل‏ بانك‏ و بيمه‏ و چك‏ و سفته به عنوان مسائل مستحدث كم و بيش بحث هايى كرده و مى‏كنند ولى توجه ندارند كه رأس و رئيس مسائل مستحدثه خود سرمايه دارى است، زيرا ابتدائاً چنين تصور مى‏رود كه سرمايه دارى يك موضوع كهنه و قديمى است كه شارع اسلام براى آن حدود و موازينى مقرر كرده است؛ تجارت، اجاره، مستغلّات، مزارعه، مضاربه، مساقات، شركتها، همه اينها سرمايه دارى است كه در اسلام براى آنها احكام و مقرراتى تعيين شده است، اما اينكه مقدار سرمايه كمتر يا بيشتر باشد ربطى به مطلب ندارد. 🔸ولى حقيقت مطلب اين‏طور نيست؛ سرمايه دارى جديد يك پديده جداگانه و مستقل و بى‏سابقه‏اى است و جداگانه و مستقلًا بايد درباره آن اجتهاد كرد؛ همچنانكه تجارت در دنياى جديد سرمايه دارى با تجارت ساده قديم از لحاظ ماهيت ممكن است متفاوت باشد. اين موضوع از لحاظ اصول‏ علم اقتصاد بايد مورد مطالعه قرار گيرد، زيرا ادعا مى‏شود كه سرمايه دارى جديد يك نوع استثمار بيّن و اكل مال به باطلِ مسلّمى است، معامله‏اى است كه يك طرف محصول زحمت كشيدن ديگرى را مفت و مسلّم مى‏خورد و مى‏برد. در سرمايه دارى جديد بحث در اين نيست كه سرمايه‏دار با انصاف است يا بى‏انصاف، بحث در اين است كه اگر سرمايه‏دار بخواهد حق واقعى كارگر را بدهد بايد از سود مطلقاً صرف نظر كند، و همچو سرمايه دارى هرگز در دنيا پيدا نخواهد شد، و اگر بخواهد سود ببرد، هر اندازه ببرد، دزدى و غصب است. 📚مجموعه‏آثاراستادشهيدمطهرى، جلد20، بخش سرمايه دارى و سوسياليسم از ديدگاه اسلام،ص479 ✍پ.ن: خود همین تیز بینی شهید مطهری درباره اهمیت اقتصاد سرمایه داری و راس مسائل جدید دانستنش نشان از عمق شناخت شهید مطهری در مواجهه با مدرنیته و غرب می کند(که استاد قنبریان نیز بدان اشاره کردند) ، شهید مطهری فقط نزاع کلامی با مسیحیت و مارکسیسم نداشت، بلکه در اقتصاد و فقه مسائل جدید و مسائل زنان و جامعه شناسی و معرفت شناسی و مسائل تربیتی و... رویکرد فعالی داشت و به تولید علم می پرداخت. 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
📚 "الدراسات الفلسفیه بین الرفض و القبول" ✍حضرت آیت الله این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است؛ 1️⃣در فصل اول، دلایل معترضان و مخالفان فلسفه در قالب ده اشکال بررسی و پاسخ داده شده است. 2️⃣موضوع فصل دوم، روش قرآن کریم در ارائه معارف دینی است. در این فصل، قیاس‌ها و براهینی عقلی مورد بررسی قرار گرفته است که از سوی قرآن کریم برای اثبات توحید و صفات الهی و مسئله معاد ارائه شده است. 3️⃣فصل سوم به روش معصومین‌ علیهم السلام در بیان معارف الهی اختصاص دارد که همواره شیعیان را به تفکر عقلی دعوت کرده‌اند. مؤلف محترم 4️⃣در فصل چهارم به بررسی مسائلی جدید پرداخته است که برای حل آن‌ها چاره‌ای جز استفاده از تفکر عقلی و فلسفی وجود ندارد. این فصل در قالب ده شبهه تنظیم شده و به عناوینی چون «منشأ دین»، «نیاز بشر به دین»، «نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی»، «نبوت؛ نبوغ اجتماعی»، «جاودانگی احکام دین»، «تکثر دینی و پلورالیسم»، «تعارض علم و دین»، «آزادی انسان در زندگی فردی و اجتماعی»، «هرمنوتیک و تفسیر متون دینی» و «رابطه اخلاق با فقه و شریعت» پرداخته شده است. 5️⃣فصل پنجم و آخر این نوشتار به آثار منفی تعطیل عقل و تفکر فلسفی پرداخته و در نهایت توصیه‌هایی نیز تحت عنوان خاتمه رساله در مورد تفکر عقلی و فلسفی ارائه نموده است. 🛍خرید کتاب در نمایشگاه با قیمت ارزان👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
عکسی از حضور آیت الله شیخ علی جاودان بر سر قبر استادش مرحوم حاج آقای مجتهدی تهرانی(ره) در مدرسه مجتهدی تهران 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
📚معرفی برخی کتابهای جالب و مفید حاضر در نمایشگاه کتاب 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
139- المنظومة الفكرية للملا عبد الله اليزدي.pdf
4.09M
📕 "المنظومة الفكرية للملا عبدالله اليزدي" محورهای منظومه فکری علامه ملا عبدالله بِهابادی یزدی(صاحب کتاب معروف به حاشیه ملاعبدالله): ▪️اندیشه فقهی ▫️اندیشه تفسیری 🔹اندیشه سیاسی ▫️اندیشه تمدنی ▪️اندیشه اجتماعی ▫️اندیشه کلامی 🔸اندیشه فلسفی ▫️اندیشه منطقی ▪️اندیشه عرقانی - اخلاقی ▫️اندیشه ادبیاتی 🔹اندیشه مدیریتی و حکمرانی ▫️اندیشه بلاغی 🔻سیره علمی و عملی علامه ناشر: مركز الهدى للدراسات الحوزوية 🟠منتشر شده در کانال دبیرخانه کنگره علامه بهابادی 🌐درگاه دبیرخانه کنگره 👉 🎬مستند ملاعبدالله یزدی👉 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
❇️ ذائقه‌سازی مذهبی برای کودکان و نوجوانان با موسیقی‌! 🖋 محسن عباسی ولدی ⁉️ آیا انتشار پشت سر هم سرودهای کودکانه و نوجوانانه که: 🔻موضوع مذهبی دارد، 🔻موسیقی در آنها پررنگ است، 🔻شباهت‌هایی به موسیقی غربی دارد، در این نسل نسبت به محصولات مذهبی مؤثر نیست؟ ❓آیا به خطر ذائقه فکر کرده‌اید؟ ⁉️ آیا نمی‌شود موسیقی را در این آثار، کمرنگ و حتی گاهی بی‌رنگ کرد؟ 📲 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/3159949328Ce4657829f7
💥تقوای در پذیرش مرجعیت ✍آیت‌ الله سید احمد زنجانی: 🔸مرحوم شیخ محمد حسن صاحب جواهر الکلام متوفی در سال 1266 وقتی که از دنیا رحلت کرد بعد از آن علمای آن عصر، مرحوم شیخ مرتضی انصاری را برای تقلید معیّن کردند. شیخ انصاری فرمود سعید العلمای مازندرانی اعلم از من بوده و باید به او مراجعه شود. 🔹شیخ در حوزه درس شریف العلمای مازندرانی با سعید العلما شریک درس بوده و چون سعید العلما بعد از درس، تقریر ثانی می‌‎نموده و گاهی شیخ هم پای درس او می‌نشسته، لذا کاملا مقامات علمی او را می‌دانست. بدین وجه او را به اعلمیت معرفی کرد و لذا از نجف قاصدی خدمت سعید العلما فرستاده خواستار تکلیف شدند. 🔸سعید العلما فرمود من اگر چه در آن عصر بر شیخ مقدّم بودم لکن اشتغال شیخ در نجف و گرفتاری من در مازندارن رتبه ما را برعکس سابق نموده؛ حالا شیخ حائز مقام اعلمیت است. پس از تصریح وی به اعلمیت، آنگاه او به نجاة العباد حاشیه زده و اظهار فتوا نمود. 🔹از این معلوم می‌شود که تصدی او بر افتاء از باب انجام وظیفه بوده نه به داعی طلب جاه و حب ریاست و لذا مقام زهد و پرهیز او مقبول و مسلّم عموم بوده. 📚الکلام یجر الکلام، ص 121 ❇️ کشکول ناب حوزوی🔻 🔹 @kashkolenab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا ابن سینا مقلد فلاسفه یونان مثل ارسطو بود؟ ❓عقیده درباره خدا چیست؟ ❓آیا نوآوری هایی دارد؟ ❓ابن سینا آیا از روایات و آیات هم استفاده کردند؟ 🎤آیت الله سید حسن سعادت (ره) ✂️برشی از درس الاهیات شفا ابن سینا ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 💎 @kashkolenab
چند کتاب تازه منتشر شده از شیخ عبدالکریم زنجانی(ره) 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
حقوق سربازان 》شهریه طلاب امروز در خبرها خواندم که حقوق سربازان مجرد و متاهل در حال خدمت در مناطق عملیاتی و غیر عملیاتی بین ۵ و نیم میلیون تا ۱۱ و نیم میلیون تومان شد! خدا را شکر در ابتدا جهت استحضار خواننده محترم به اطلاع می رساند که راقم این سطور یک شاغل دولتی است و بیش از یک دهه است که ریالی شهریه از حوزه های علمیه دریافت نکرده است. اما بعد، از مسئولین محترم حوزه علمیه خواهشمندم برای یکبار هم شده بدون مصلحت سنجی، میزان شهریه (کمک خرجی)‌ سربازان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام را از طلاب مبتدی تا قریب الاجتهاد را اعلام کنند! آقایان! حق و تکلیف دو روی یک سکه است، نمی شود تکلف باشد ولی حق نباشد، به همان دلیل که خداوند خمس را برای صیانت از خاندان پیامبر اعظم وضع فرمودند، باید حقوقی را برای صیانت از محققین، مبلغین و مروجین دین پیامبر اکرم در نظر گرفت و الا بی مایه فطیر است! حق و تکلیف دو روی سکه اند، اگر تکالیفی برای این قشر وجود دارد، که دارد، پس باید حقوقی هم باشد، تا کی به نام روحانیت و به کام مدیران؟! نمی شود شهریه یک طلبه پایه ۳ و ۴ در حوزه شهرستان ها فقط ۶۰۰ هزار تومان باشد و همان شهریه را هم برای یک وعده غذا در روز از او پس بگیرند، آن هم غذاهای بی کیفیتی که در پادگان ها هم نمونه آن به سختی یافت می شود، تا چه رسد به دانشگاه ها، ولی حقوق یک سرباز به ۱۱ میلیون برسد، به نظر شما آن طلبه جوان و محروم در حال تحصيل چه دورنمایی از آینده زندگی خود دارد؟! فرض که روزی او، درس خارج خوانِ در شُرُف اجتهاد هم بشود، تازه مجموع شهریه او می شود ۴ میلیون تومان!، در مملکتی که به دلیل جنگ روایت ها از افزایش قیمت دلار تا نفت و اختلاس ها و... بخش بزرگی از مردم، روحانیت را در ایجاد وضع موجود دخیل می دانند و انتظار پاسخ گویی از آنها را دارند، چگونه می توان با طلابی که مجموع هزینه های آنها در یکسال به اندازه ردیف بودجه یکی از دانشگاه های دولتی تهران هم نیست، انتظار معجزه داشت؟! مگر در مورد موضوعات سیاسی گفته نمی شود آرمان گرایی در عین واقع گرایی؟! پس چطور به حوزه های علمیه که می رسد آرمان گراییِ صرف، عرصه را بر واقعیات گرایی تنگ می کند؟ آقایان! اعلام کنید هر سال چه تعداد طلبه ایرانی جذب مدارس علمیه می شود و چه کسری از این طلاب در همان سنوات اولیه ریزش می کنند؟! رویه طبیعی این است که وقتی باغبانی یک نهال کشت می کند، در سال های آغازین تمام مراقبت ها را از نهال به جا آورد، تا خودش را بگیرد، ولی در حوزه اوضاع برعکس است نهایت فشارهای اقتصادی به طلبه جوان و پر انگیزه وارد می شود، اگر در میان راه برید و از کسوت طلبگی خارج شد، می گویند حتما لیاقت سربازی امام زمان( عج) را نداشت! اما اگر مقاومت کرد و همه فشارها را تحمل کرده و به جایی رسید، تازه احتمال دارد که به سراغ او بروند و از او حمایت کنند!!! بفرمایید که اگر یک طلبه بخواهد با این شهریه ها، پول پیشِ اجاره یک خانه را تهیه کند، چند ده سال باید شهریه خود را بدون خرج کردن ریالی جمع‌‌ کند!؟ برای افزایش جمعیت که از سیاست های ابلاغی نظام است، اگر یک طلبه جوان بتواند وام بگیرد، چگونه می تواند با این شهریه اقساط وام ازدواج و فرزند آوری را واریز کند! البته بنده بعد از یک عمر طلبگی خوب می دانم که خانواده های بخشی وسیعی از طلاب به دلیل اعتقادات عمیق قلبی، همواره از فرزندان خود حمایت مالی کرده و می کنند، خوب می دانم خیرینی هستند که در حد توان، سربازان آقا امام زمان(ع) را حمایت می کنند، خوب می دانم که مراجع معظم تقلید و بویژه مقام معظم رهبری با افزایش نسبی شهریه طلاب، بیمه کردن آنها، ساخت مراکز رفاهی برای طلاب و... همواره حامی حوزه های علمیه بوده اند، خوب می دانم فقر سرافرازانه و محرومیت در عین مناعت طبع چیست، ولی باور کنید اینها کافی و رافع مسئولیت مدیران و مسئولین نظام نبوده و نیست و با هیچ منطقی نباید شهریه یک روحانی متاهل سطح سه و چهار از حقوق یک سرباز صفر مجرد کمتر باشد! ✍ علی ارجمند عین الدین ┏━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌━━━┓ 🆔 @aliarjmand_jahad ┗━━━🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌸‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃━━━┛