eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
626 ویدیو
370 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab ⚡فقط تبلیغ کانالهای مرتبط با طلبگی ، کتاب ، علما ، حوزه و امثالهم انجام می شود⚡
مشاهده در ایتا
دانلود
کشکول ناب حوزوی
📚 #كتاب تخطیط المدن فی الاسلام ✍العلامة السيد جعفر مرتضي العاملي👇 http://ito.lib.eshia.ir/81420/1/0
1_353848293.pdf
707.4K
📔 نقش خدامحوری در شکل‌دهی به ساختار، اجزا و عملکردهای ایران 🕌 ✍نویسندگان: شریف شهیدی و محمدرضا بمانیان 🗃منبع: کتاب ماه هنر ۱۳۸۸ شماره ۱۲۷ 💥توصیه مطالعه💥 ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
توانگری نه به مالست پيش اهل كمال كه مال تا لب گورست و بعد از آن اعمال من آنچه شرط بلاغست با تو می گويم تو خواه از سخنم پند گير و خواه ملال ✍ ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
🔸شوخی حاج آقا رضا همدانی با آخوند خراسانی 📚آیت الله ، جرعه ای از دریا، جلد 1، ص525. ✅کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
♨️ این‌ها دیگر که هستند که در ادله معاد هم مناقشه می‌کنند؟! یادم هست مباحثه‌ای داشتیم، دو نفر از مسجد جامعی‌های تهران آمده بودند و در جلسه بحث نشسته بودند. مباحثه هم داخل مسجد بود، خواستیم این‌ها نباشند. حاج آقا مصطفی گفت: چکار کنیم که اینها بروند؟ گفتم: تو یک فکری بکن. پذیرفت. نقشه‌ای ریخت و رو به من کرد و گفت: شما ادله رجعت را دیده‌ای و با دقت مطالعه کرده‌ای؟ گفتم: بله آقا! ادله رجعت را به دقّت مطالعه کرده‌ام از ادله معاد سست‌ترند. آن آقایان وقتی این سخن را از من شنیدند با ناراحتی برخاستند که مجلس را ترک کنند و در همان حال گفتند: «این‌ها کی هستند که در ادله معاد هم مناقشه می‌کنند؟!» این موضوع در قم پیچیده و همه جا مشهور شد. 🗃 از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم استاد سید درباره حاج آقا ✅کشکول ناب حوزوی🔻 🇮🇷 @kashkolenab
صوت نشست فقه اکبر، فقه نظام ساز استاد احمد علی یوسفی
روش_شناسی_بحار_الانوار_سیداحمد_مددی_سال_1379.pdf
666.4K
📔 روش شناسی ✍آیت الله سید احمد 📌 ما الان یک مشکلی که اصولا در حوزه معارف دینی داریم ... [گویی] اینطور احساس می‌کنیم که نمی‌توانیم در حوزه معارف دینی، با کندوکاو عقلی به نتیجه برسیم و بیشتر همین جنبه‌های احساساتی و عاطفی را می‌توانیم جمع کنیم. ... یک تصوری را ایجاد نکنیم که تحلیل، کندوکاو و تلاش برای دست‌یابی به شواهد عینی‌تر، در حوزه معارف دینی (در حدیث، فقه، تفسیر و اصول) موجب می‌شود با کمبود روبه‌رو شویم و به اصطلاح چیزی ته آن نماند و مجبور خواهیم بود که به همین ظاهرسازی‌ها و جنبه‌های عاطفی و احساسی و کارهای عوامانه بسنده کنیم. تحلیل مصادر فکری طایفه و میراثهای ما یکی از کارهای اساسی باشد [است] و [باید] بتوانیم با نظر آزاد وارد شویم و شجاعانه با شجاعت ادبی موارد نقص، کمبود، زیاده و نقصان را تذکر دهیم و مواردی که می‌توانیم با شواهد کافی، درست و اثبات کنیم، آنها را هم ابراز کنیم. ... یکی از اساسی‌ترین کارهایی که باید در مجموعه حدیثی انجام دهیم (که کاری است بسیار با ارزش)، این است که مجموعه میراث‌های حدیثی خودمان را مورد تحلیل و نقد قرار دهیم. 📚کتاب ماه دین، مرداد 1379 شماره 34 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
🔖اولین واکنش آیت‌الله به ماجرای دیدار فرح در سال 1357 + سند 🔹دیدار غیرمترقبه آیت‌الله خوئی و فرح در 28 آبان ماه 1357 که با 18 ذی‌الحجه و عید غدیر مصادف شده بود، واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری از محافل و شخصیت‌ها را برانگیخت. شایعه انگشتر اهدائی زعیم حوزه نجف به محمدرضا پهلوی نیز از همین ماجرا رواج پیدا کرد. 💥 آیت‌الله خوئی در واکنش به این انتقادها مواضع قابل تأملی داشت. به روایت شیخ حسین « در آن زمان نامه‌ای به خط خود مرحوم آیت‌الله خویی دیدم که به شاگرد محترمش آیت‌الله سید محمدمهدی نوشته بودند: مسئله انگشتر را قیامت در پیشگاه مادرم فاطمه(سلام‌الله علیها) حل خواهم کرد.» 🔹اما این تنها موضع‌گیری آیت‌الله خوئی در این زمینه نبود. وی در تماس تلفنی با آیت‌الله به صراحت به این شایعات واکنش نشان می‌دهد و پس از آن گفته‌های زعیم حوزه نجف بطور رسمی طی اعلامیه‌ای از سوی آیت‌الله آشتیانی منتشر می‌شود. به زعم برخی از محققین شاید صریح‌ترین واکنشی که آقای خویی نشان داد در مکالمه تلفنی ایشان با آیت‌الله آشتیانی بود. 🌐 مرکز اسناد انقلاب اسلامی 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥تدریس مبحث انسداد حرام است!! 🔷عالم وارسته و مخلص مرحوم آیت الله احمدی در یکی از روزهای ماه مبارک رمضان در مسجد کوچک بسیار با صفایی که منبر می رفت، بر منبر می گفت: 🔷 روزی به اتفاق برخی دوستان از محضر مرحوم صاحب المیزان خواهش کردیم مبحث انسداد کفایه را برای ما تدریس کنند. ایشان فرمودند: «تدریس آن و صرف عمر در راه آن را تضییع عمر و حرام میدانم! چون ثمره ای بر آن مترتب نیست.» 📚جمع پریشان؛ ج1؛ ص167 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
💥فقه هنر! 🎤 انقلاب: فقه متکفّل همه‌ى امور زندگى بشر است؛ ادّعاى فقه این است. فقه متکفّل تبیین شرعى و اسلامى همه‌ى امورى است که مورد ابتلاء انسان است در زندگى فردى و اجتماعى‌اش. خب، هنر یکى از همین امور است؛ بایست فقه به این بپردازد. بله، ما دیر به این فکر افتادیم، دیر شروع کردیم؛ این کارها خیلى قبلها باید انجام میگرفت... امّا اینکه حالا آیا افراد حوزه وارد مقوله‌هاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّه‌ى [رشته‌ها]- این البتّه یک حرف دیگر است. 🔺بدیهى است که یک نفر طلبه‌اى که وارد حوزه‌ى علمیّه میشود، براى یک مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنان‌که معنایش تجارت نیست؛ همچنان‌که معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگر چنانچه ذوقش اقتضا کرد، برود وارد یک مقوله‌اى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینه‌ى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقوله‌ى هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقوله‌ى هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمى‌آید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفه‌ى فقه هنر ... بعد هم با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن. ✅اگر درباره‌ى اصل هنر بخواهیم نظر اسلام را بدانیم، به نظر میرسد که اسلام هنر را نه‌فقط قبول کرده بلکه تشویق کرده. 🗓۹۴/۱۰/۲۳ 📜 متن کامل 🌸کشکول ناب حوزوی🔻 🌼 @kashkolenab
دوستان گرامی 🔅درس های حضرت استاد ربانی گلپایگانی را از طریق کانال زیر دنبال کنید. @kharejkalam 🔺🔺🔺🔺🔺