eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
866 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
محسن قنبریان
🔰 عدالت حاکم، جود شهروند! • دشمنان سرمایه داری و کمونیست ها، ضد خیریه اند! میگویند اعتراض طبقه فرود
عدالت حاکم، جود شهروند.mp3
36.73M
🔰 عدالت حاکم، جود شهروند ⬅️ سخنرانی شب شهادت امام جواد(ع) دانشگاه تهران ۱۴۰۱/۴/۸ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 راز خاتمیت در شهر تجارت! (خوانش اقتصادی از سیره نبوی) با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از ۱۵ تیر/ چهارشنبه ها ساعت۱۷الی۱۹ (پنج جلسه) ✅ جهت ثبت نام با شماره زیر تماس حاصل فرمایید: 09911355372 این کلاس را به علاقه مندان این مباحث معرفی کنید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! (یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی) حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! (یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی) 1⃣ ریاضیات یا اصالت ریاضی؟! ریاضیات همیشه ریاضی بوده اما "اصالت ریاضی" دکارت (pan mathematicism) وقتی اتفاق افتاد که: ریاضیات بر سایر علوم (حتی فلسفه) چتر انداخت! جالب اینکه گزاره: "ریاضیات تنها علم یقینی است"! خود بحثی غیر ریاضی و فلسفی (معرفت شناسی) است که از قضا دکارت ادعای اشراقی درباره آن داشت و می گفت: فرشته ای به او الهام کرده!۱ 2⃣ ریاضی شدن و مرگ طبیعت! تاویل گرایی سایر علوم توصیفی به ریاضیات، با "تقلیل گرایی" و "تنزیل گرایی" همراه شد. برای نمونه "طبیعیات قدیم" قبل از "فیزیکِ ریاضی"، موجودات عالم طبیعت را در ۴جوهر و ۹عرض طبقه بندی، تعریف و توصیف می کرد. وقتی از "تبیین صوری ارسطویی" به "تبیین ریاضی پسادکارتی" تبدیل شد؛ فقط روش عوض نشد، فقط "منطق ریاضی" جای "منطق صوری" ننشست! بلکه برخی موجودات جا ماندند! تغییر روش، بر محتوا اثر کرد! طبیعیات و الهیاتِ اعم به مواردی خاص تقلیل یافت! برای نمونه: الف) جوهر نفسانی (روح مجرد) در "مفاهیم کمّی منتخب" برای فیزیک نوین (مثل جرم و انرژی) جا نشد! پس عقیده ای شخصی ماند یا به نوعی انرژی، تاویل رفت و شعرگویی شد! ب) فیزیک جدید، "حرکت مکانیکی" را تعریف و اندازه گیری و بکارگیری کرد؛ اما "حرکت در جوهر" جا ماند! مفاهیم پایه و روش محاسبه جدید راهی به آن نداشت! در حالیکه هم "روح مجرد" و هم "حرکت جوهری" مطابق با برهان یقینی عقلی اند! ⬅️ ریاضی سازی علوم، فقط ریاضی کردن روش نبود، فروکاستن از معقولات و مقولات به مفاهیم کمّی یا جاماندن برخی از آنها را در پی داشت! 3⃣ اقتصاد ریاضی یا انسانِ ریاضی؟! آن تاویل گرایی به ریاضیات، در علوم انسانی اثرات وخیم تر داشت! از همه بیشتر اقتصاد! باز ادعای مروجین اقتصادِ ریاضی این است که: ریاضی کردن اقتصاد و مدل سازی نه "یک مکتب" که صرفاً "یک ابزار" است! اصطلاحات ریاضی نسبت به تبیین توصیفی، دقیق بوده و گمراه کننده نیست. زبان ریاضی، درک و بیان مباحث پیچیده را آسان می کند و میتواند پیش بینی در اختیار اقتصاددان و سیاستگذار قرار دهد! اما اینجا هم "تقلیل گرایی" سابق خود را نشان می دهد! برای ریاضی شدنِ مؤلفه های موثر در اقتصاد انسان، برخی مولفه ها جا می مانند و برخی تنزیل معنایی می گیرند (مثل تنزیل روح به انرژی در طبیعیات)! برای نمونه: قبل از ریاضی شدنِ اقتصاد هم به عوامل رفاه اجتماعی توجه می شد؛ اما با پدیده هایی انسانی و غیر ریاضی ارزش گذاری می شد: تعداد زندانی، تن فروشی، تکدی گری، حاشیه نشینی، فقر و... اینها همه "آمار های اخلاقی" و انسان محور بود. اما از اواسط قرن۱۹ "شاخص های پولی و مالی" جای آنها نشست! پیشرفت و رفاه با "دلار" و "درآمد" سنجش شد! "آمارهای پولی"، انسان و جامعه را به دلار و درآمد فروکاست! جالب اینکه این پدیده همزاد دو چیز بود: - ظهور کاپیتالیسم (که علاوه بر بازار آزاد، سرمایه گذاری پولی را از مولفه های اساسی اجتماع و زندگی قرار می داد)! - ریاضی شدن اقتصاد! حالا منابع طبیعی، اختراعات، آثار هنری و حتی انسان همه با "کمیّت دارایی و درآمد" خوانش و محاسبه می شد! نیویورک تایمز ۳۰ژانویه۱۹۱۰ عنوان مقاله اش این بود: "ارزش یک نوزاد به عنوان یک دارایی ملی چقدر است؟!" معضلات زندگی هم با مفاهیم کمیّ پولی سنجش شد: - الکلی شدن= هزینه ۲میلیارد دلاری! - سرماخوردگی= ۲۱دلار به ازاء هر کارمند! -و... ۲ ⬅️ اول مفاهیم پایه تغییر و تنزل کرد تا علم محاسبه اش اقتصاد ریاضی شد! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! 4⃣ کهانتِ اقتصاد ریاضی! همیشه مقدار سود و بدهی، هزینه و درآمد، ریاضی محاسبه می شده؛ اما "اقتصاد ریاضی" خاستگاهش اینجا نیست! استفاده از ریاضیات پیشرفته برای مدل سازی اقتصادی، و پیش گویی های بازار برای سیاستگذاران، خاستگاه اقتصاد ریاضی است. وقتی می خواهند بازار را مدل سازی ریاضی کنند، بازیگر آن انسان است نه الکترون و پروتن! عوامل مختلفی در رفتارهای انسان موثر است: از "درونی ترین لایه های انگیزشی او" تا "فرهنگ و ارثیه های خُلقی و باوری ملی و باستانی"! آیا همه این عوامل متعدد و غیر کمّی در محاسبه و مدل سازی ریاضی لحاظ میشود؟! اصلاً همه قابلیت لحاظ در مدل ریاضی دارند؟ • به تصریح ریاضی دانهای اقتصادی، برای مدل سازی: - هر مدل یک دسته پیش فرض دارد. - این پیشفرض ها از برداشت و شهود ما از واقعیت انتخاب میشود. - هرچه مجموعه این پیشفرض ها بیشتر باشد(یعنی دریافت و شهود از جامعه کامل تر باشد)، دست و پای مدل بسته تر خواهد شد!(مدلی با مؤلفه های موثرِ زیاد، پیچیده تر و سخت تر است) - اینجاست که اقتصاد ریاضی دست به گزینش می زند! واقعیت را مجردتر فرض می کند! حواشی را حذف و ابعاد و جزییات مورد علاقه را نگه می دارد! و مدل می سازد! ۳ (البته می گوید راه برای مدلی با مولفه های حذف شده هم باز است! اما معمولا "اقتصاد سیاسی" از آن تحقیقات پشتیبانی نمی کند) برای نمونه: تفاوت مردم شناسانه ی: اصناف، اقلیم ها، انگیزهای درونی و دهها مولفه فرهنگی، تاریخی، دینی برای مدل سازی در این خلاصه(بهینه) می شود: "انسان، عقلایی رفتار می کند"! اما وقتی در مرحله قبل تر شاخص ها را همه کمّی کرده اند، نتیجه این میشود که: رفتار عقلایی انسان، در واقع نوعی محاسبه گری ریاضی است! حالا مدل سازی اش کار سختی نیست! تمثیل: همانطور که اول در طبیعیات همه چیز را به جِرم و انرژی تقلیل دادند؛ بعد عوامل متعددِ موثر بر نقطه جوش آب را هم کاستند و گزاره "آب در ۱۰۰ درجه می جوشد"؛ را "قانون" کردند! حالا دامنه هیمالیا و دماوند و... "استثناء" اند و البته قابل اندازه گیری! اینجا هم مثلا "اقتصاد تبرعی" و "انگیزه های غیر محاسباتی"(غیرعقلایی در این مکتب!) مثل چرخه مالی خمس و زکات و نذر و تحبیس و وقف و... مثل استثنائات هیمالیا و دماوند می شوند! با این تفاوت که کنار "اقتصاد معاوضی" بازار به اقتصاد سرریز می شود؛ در حالیکه واقعا در مدل لحاظ نشده است!(دقت کنید) 5⃣ اقتصاد ریاضی، علمِ بازار آزاد نه علم مطلق نظامات اقتصادی! باید تا اینجا روشن شده باشد بین "اقتصاد ریاضی" بعنوان یک روش(!) با "بازار آزاد" بعنوان یک بستره ، رابطه و تناسب هست. اقتصادِ ریاضی، علم کشف روابط علیّ و معلولی بازار آزاد و کنشگرش -که انسانِ محاسبه گر است- می باشد که پس از پیدایش این مکتب و این انسان پیدا شده است. جامعه ای که می خواهد مثلا: از "امانت و ودیعه" بیشتر از "ضمان" / از "اقتصاد تبرعی" برای "تامین حق های همگانیِ بهداشت و آموزش" بجای "بازاری کردن اینها" و "کالا کردن حق ها"/و...؛ نهاد و نُرم بسازد؛ اولا: مفاهیم بنیادین اقتصادش، همه کمّی و ریاضی نمیشود؛ تا مدل ریاضی بپذیرد! ثانیاً: فروکاستن های موجود اقتصاد ریاضی، تحقق نُرم ها و نهادهای نظام مطلوبش را تاخیر و بلکه تاویل می برد! اقتصاد مطلوبش نشدنی تر میشود. چون تحقق مدلهای بازاری، انسان و جامعه بازار را می سازد و انسان فرهنگی و فطری را محجوب می کند.(دقت کنید) .................. ۱. ر.ک: مبادی با بعد الطبیعی علوم نوین / آدوین آرثربرت/ ترجمه عبدالکریم سروش ۲. ر.ک: مقاله:چطور پول معیار سنجش همه چیز شد؟ / الی کوک - مجله آتلانتیک/ سایت ترجمان https://tarjomaan.com/neveshtar/8780/ ۳. ر.ک: روزنامه دانشگاه شریف ش۸۹۱ مصاحبه با دکتر وصالی و دکتر مدنی زاده: بدون ریاضیات فقط می توانیم داستان بگوییم http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🚧 مواجهه عصبی با بی حجابی • این روزها شاهد رویکردهای عصبی و کمتر عالمانه درباره معضل بی حجابی هستیم. منع خدمات دولتی یکی از حادترین هایش بود. در اینباره یک نکته و چند پرسش: • حاکمیت اسلامی می تواند در عقد قرارداد کارمندان خود رعایت حجاب را شرط کند (چنانچه در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره حجاب هم هست) اما؛ ۱. آیا حق دارد ارائه "خدمات انحصاری خود" به شهروندان (مومن و فاسق) را منوط به رعایت احکام شرع کند؟! ۲. به لحاظ شرعی، آنچه "حق همگانی" تلقی میشود، اساساً میتواند بعنوان "مجازات شهروند" قرار گیرد؟! "سلب حقوق اساسی" مشمول اصل۱۹و۲۰ قانون اساسی، به لحاظ حقوقی -حتی با قانون گذاری- میشود "کیفر و مجازات" قرار داده شود؟! ۳. بفرض امکان، آیا چنین مساله نظری و اجتهادی ای "طبق اصل۳۶" قانون اساسی، "نیاز به گذراندن قانون" از مجلس و تایید عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی توسط شورای نگهبان ندارد؟! ۴. بفرض قابلیت مجازات شدنِ سلب برخی از این گونه حقوق (ماده۲۳ ق.م.ا) آیا این مجازات پیش از حکم دادگاه قابل اعمال است؟! این محرومیت بدون محکوم شدن در دادگاه به چه عنوانی بر او اجرا شود؟! مجازات اصلی، تکمیلی یا تبعی؟! ۵. مخاطب نامه (دولت) با منع حق، "بدون محکوم شدن در دادگاه"، آیا مشمول ماده۵۷۰ ق.م.ا نمی شود؟!پ.ن: بهتر نیست بجای این کارهای شتابزده و "افراط در رویکرد انتظامی_قضایی"، کمی در رویکرد های اجتماعی و مرحله گذاری های آن با ""، فکر و نظریه پردازی کرد؟! *مطلب مرتبط: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚧 مواجهه عصبی با بی حجابی • این روزها شاهد رویکردهای عصبی و کمتر عالمانه درباره معضل بی حجابی هستیم
💠فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب و عفاف 🔹مصاحبه: 🔺نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب - متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445 - صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428 🔺قیام علیه متحجرین (مصاحبه با روزنامه وطن امروز) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3758 🔺حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1631 🔺شرایط امر و نهی کردن جامعه توسط حکومت؛ عدالت حکمرانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1632 🔺فرهنگی کردن حجاب؛ پذیرش تکثر فرهنگی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1634 🔺بخشی از صوت مصاحبه روزنامه قدس https://eitaa.com/m_ghanbarian/1633 🔹یادداشت و سخنرانی: 🔺مسأله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان https://eitaa.com/m_ghanbarian/3786 🔺ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه https://eitaa.com/m_ghanbarian/3874 🔺امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب https://eitaa.com/m_ghanbarian/3764 🔺حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن (صوت برنامه جهان آراء) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3813 🔺ولایت همگانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3524 🔺بی حجاب هم ولایت دارد https://eitaa.com/m_ghanbarian/3525 🔺خط انقلاب را از متحجرین جدا کنید https://eitaa.com/m_ghanbarian/3555 🔺ری استارت حجاب خواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3557 🔺حجاب؛ ارزش دینی ، همراهی مردم https://eitaa.com/m_ghanbarian/3566 🔺سخنرانی فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577 🔺سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3595 🔺معرفی کتاب موقعیت زن از نظر اسلام https://eitaa.com/m_ghanbarian/3517 🔺معرفی کتاب مسأله حجاب https://eitaa.com/m_ghanbarian/3635 🔺هنجارسازی مترفین https://eitaa.com/m_ghanbarian/3622 🔺سخنرانی حبیسه یا محرره! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3699 🔺جزوه از موءوده تا محرره! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3755 🔺اولین تحجر پس از انقلاب در حوزه زنان https://eitaa.com/m_ghanbarian/3727 🔺تحجر اگر حاکم شود... https://eitaa.com/m_ghanbarian/3628 🔺راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3957 🔺چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری https://eitaa.com/m_ghanbarian/3419 🔺آنچه دبیر گفت، طرح ستاد بود! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3436 🔺چه کار باید کرد؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/3452 🔺حرف سوم! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3383 🔺جنگ حجابِ دولتها در کشور زنان! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3408 🔺سه اصل مهم درباره زن و آزادی از امام خمینی و تاکید بر راهبرد انقلاب اسلامی! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3456 🔺ناهنجاری های پوشش از اعتیاد به الکل و مخدر سخت تر نیست! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3385 🔺آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1635 🔺شورش لئیم ، نجابت کریم https://eitaa.com/m_ghanbarian/24 🔺همیشه پای بی عدالتی در بین است! https://t.me/m_ghanbarian/1732 🔺محل های تجمع های روز حجاب و عفاف https://eitaa.com/m_ghanbarian/1012 🔺منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه! https://t.me/m_ghanbarian/1400 🔺تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221 🔺مواجهه عصبی با بی حجابی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3224 🔺حجابِ واجب، حجابِ حرام https://eitaa.com/m_ghanbarian/3195 🔹کلیپ و عکس نوشته: 🔺صوت قسمت نهم برنامه علامت https://eitaa.com/m_ghanbarian/3387 🔺حجاب در حجاب! https://eitaa.com/m_ghanbarian/3565 🔺قاچاقچیان حجاب! https://eitaa.com/m_ghanbarian/249 🔺پاورپوینت بحثی بینشی تحلیلی درباره حجاب https://t.me/m_ghanbarian/1027 🔺حجاب را "فرهنگی" کنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1494 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1495 🔺حجاب را "درونی" کنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1498 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1499 🔺حجاب را "آزاد" کنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1502 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1503 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1504 🔺جنگ در روسری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1627 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1628 🔺صلح با روسری https://eitaa.com/m_ghanbarian/1629 🔺حکومتی که بهشت می برد https://eitaa.com/m_ghanbarian/2999 🔺علت تفاوت اعتراض در تخلفات حوزه زنان و تخلفات حوزه عدالت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2817
🔲 برنامه حسینیه ایران با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان 🕙 پنجشنبه ۱۶تیر ساعت ۱۰ صبح از شبکه یک سیما ☑️ @m_ghanbarian
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! • نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی کرد. • نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می رسید! - ازعلل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می شد! • امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! ⬅️ دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! ⬅️ تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می رفت! • ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷) • ماهم اگر دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" می بردیم تحریم های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی کرد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت امام باقر عليه‌السلام و حضرت مسلم علیه‌السلام ▪️سخنران: حجت‌الاسلام والمسلمین ▪️با مداحی حاج و حاج 🕰 جمعه ١٧ تیر ١۴٠١ | از نماز مغرب و عشاء 🕌 مسجد دانشگاه تهران [ @ashabolhossein_ir ]
محسن قنبریان
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! • نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصر
⁉️ اشکال و جواب ❓اشکال: این جمله ایراد دارد: "تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه می‌شد و قیمت ها بالا میرفت". کاهش نقدینگی پول را گران و کالا را ارزان می‌کند. ❗️جواب: بازسازی مدل ذهنی ماجرا چنین میشود: طبق قانون گرشام، پول بد (درهم) پول خوب (دینار) را کم، بلکه حذف می کند. عملا دینارهای باقیمانده از قبل هم اغلب شمش و جواهرات میشود! چون "ارزش طلا" از "ارزش ضرب" (که درصد ناچیزی بود و الان حذف شده بود) فزونی می گیرد. در این مرحله در کوتاه مدت کاهش نقدینگی، ارزانی برای جنس و کالای موجود در بازار دارد؛ اما در "جامعه تجارت" وقتی شروع تجارت از پول است (پول-کالا-پول) ، کاهش حجم پول، مال التجارة را کم میکند و بالتبع کیک اقتصاد کوچک و کالا و خدمت کمتری تولید و عرضه میشود، لذا در مرحله بعد سطح عمومی قیمت ها افزایش می یابد. چنانچه از آنسو افزایش حجم پول با ورود غنائم درهم یا دینار، در کوتاه مدت گرانی نرخ کالا در مقیاس کالای موجود بازار را می آورد (که در برهه هایی از تاریخ صدر اسلام گزارش هم شده است) اما در شرائط توازن و تعادل بعدی چون پول نقد، صرف تجارت و تولید خدمات و هم کالا میشد، سطح عمومی قیمت ها هم در مرحله بعد تنظیم میشد و رو به کاهش می نهاد. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الگوی دادگاه راسل! • مبارزه با ظلم نیابت بردار نیست. هم دولتها و حکومتها موظف اند با ظلم داخلی و جهانی مخالفت و مبارزه کنند و هم ملتها و نخبگان با نهادهای اجتماعی شان چنین حق و وظیفه ای دارند. • هم افزایی نهادهای اجتماعی با نهادهای سیاسی_حاکمیتی در مبارزه با ظلم و تباهی الگوی کاملی برای تحقق آرمانهای انسانی است. • بودن نهاد های اجتماعی در اینباره هم عیب نهادهای حاکمیتی را میگیرد هم نقص آنها: - عیب: وقتی آن دولتها خود آلوده به ظلم یا تبانی با ظالمان جهانی میشوند! - نقص: وقتی مناسبات جهانی اجازه های دخالتِ دولتی در امور کشور ظالم را نمی دهد! • برائت از مشرکین و حمایت از مظلومین عالم بنظرم با افزوده شدن این بخش کاملتر و بی نقص میشود. عالمان و دانشمندان در اینباره مسئولند. *ویدئو: برشی از برنامه حسینیه ایران شبکه یک بمناسبت شهادت امام باقر(ع) با / بحث شکافتن علوم نافع نه هر موشکافی و مسئولیت عظیم عالمان درمقابل خدا و مردم./ کامل را اینجا ببینید: http://www.telewebion.com/episode/0x28f3792 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 راز خاتمیت در شهر تجارت! (خوانش اقتصادی از سیره نبوی) با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از ۱۵ تیر/
۱-راز خاتمیت در شهر تجارت.mp3
36.74M
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول • برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه ❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟! ❓سؤال فرعی جلسه اول: اصلا مکه شهری با تجارت خارجی بوده است؟! • نظرات موافق و مخالف...!/ نظر قرآن! ⬅️ فقدان عنصر دولت + تجارت گسترده خارجی، نوعی لیبرالیسم اقتصادی و نزدیک به سرمایه داری تجاری را پدید آورده بود❗️ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • برگزاری در: مدرسه اندیشه
راز خاتمیت در شهر تجارت.pdf
1.48M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه اول درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت! • مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه ☑️ @m_ghanbarian
👥 همه باهم بمانیم! • گسل دولت_ملت برای یک نظام مردم سالار خطرناک و زلزله ساز است. بردن صحنه به سمت: مردم همه باهم/ شعب حاکمیت همه یک دست؛ آرزوی دشمن است. • در این سالها برای دوگانه ی: مفاسد اقتصادی_حجاب شهروندان، تقلای مخفی و آشکار بسیار شده تا از آن، گسل دولت_ملت نتیجه گرفته شود: - رسانه های اجتماعی و بیگانه بیشتر به مفاسد اقتصادی در حاکمیت بپردازند و بزرگ شده اش را نزد عامه به اشتراک بگذارند! - تربیون های رسمی هم بیشتر بر بی حجابی فریاد یا این قسمت از سخن و کنش شان بیشتر تیتر و وایرال شود! • هرچه این دوگانه تحقق اجتماعی یابد، "احتمال تاثیر نهی از منکر" هم کاهش می یابد: - به شیرین ترین لفظ تذکر بدحجابی دهی، گارد میگیرد که: برو مفاسد اقتصادی را جمع کن! - ملایم ترین تذکرات به حاکمیت هم پر کردن پازل دشمن تلقی میشود! ⬅️ برهم زدن این دوگانه غلط و حفظ یکپارچگی مردم_حاکمیت، ضروری ترین و فوری ترین کار است که مجموعه ای از تدابیر می خواهد. برنامه های ۲۱تیرماه نباید فاقد این تدابیر باشد! برخی تدابیر پیشنهادی را در فهرست یادداشتها درباره حجاب و عفاف میتوانید ببینید. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226 ۲۱ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
آیا قیام حسینی مردم سالار هم بود؟! (مرحله نیابت مسلم(ع) در کوفه)/ شب عرفه۱۴۰۱/ مسجد دانشگاه تهران/ حجت الاسلام قنبریان ▫️ ادعا: • در نپذیرفتن ضیم (ننگ) و مقاومت در مقابل حکومت یزید، "نه گفتن" سیدالشهدا(ع) منوط به رأی و نظر مردم نیست. • اما در پذیرفتن حاکمیت آنها و حکومت جایگزینِ یزیدِ نامشروع، منوط به خواست عمومی آنهاست. ✔️ سه سند برای مرحله دعوت کوفه 1⃣ نامه به نائبش مسلم بن عقیل: "ان رایتَ الناسَ مُجتَمعینَ علی بیعتی فَعَجِّل لی بالخبر حتی اَعمَل علی حسبِ ذلک"۱ اگر دیدی همه مردم بر بیعت با من مجتمع اند در خبر دادنم عجله کن تا براساس آن عمل کنم. ⬅️ در "نه گفتن" به یزید منتظر اهل کوفه نمانده، نه گفته و از مدینه خارج و الان در مکه بر همان "نه" است. اما برای حاکم کوفه شدن (که در نامه ها نوشته بودند: امامی نداریم و منتظر شماییم)، "اجتماع مردم بر بیعت" را شرط می کند. 2⃣ احتجاج با عبدالله بن زبیر در مکه: "اَتَتنِی بیعهُ اربَعینَ الفاً یَحلِفونَ لی بالطَّلاقِ و العِتاقِ من اهل الکوفه"۲ به من بیعت ۴۰هزار کوفی (با نامه) رسیده که قسم به طلاق و عتاق خورده اند! • این قبل از ارسال مسلم(ع) است. ۴۰هزار نفر با نامه های متعدد بیعت کرده اند؛ اما باز مسلم را فرستاده تا "رایت الناس مجتمعین" را گزارش دهد. این نباید صرفاً از ترس بیعت شکنی تحلیل شود؛ بلکه برای تحقق بیعت حداکثری و آزادانه چنین می کند. • نکته دیگر تعبیر "یحلفون بالطلاق و العتاق" است که جا دارد ما شیعیان در احتجاج سر دستش بگیریم! "حلف به طلاق و عتاق"، نوعی سوگند بود که کسی می گفت چنین کاری می کنم(مثلا حسین(ع) را یاری می کنم)، اگر نکردم زنم طلاق و برده ام آزاد! این سوگند دیگر صیغه طلاق و عتاق(آزاد کردن) نمی خواست! عجیب اینکه بنظر ائمه(ع) و بالتبع فقهای شیعه این سوگند باطل است و اینگونه زن مطلقه و برده آزاد نمیشود؛ اما اهل سنت آنرا صحیح دانسته اند. فقه رایج کوفه همان فقه خلفای قبل بود (شیعیان عقیدتی و احکامی اکثریت نبودند ولو شیعه سیاسی زیاد بود). حالا اباعبدالله(ع) در احتجاج با ابن زبیر آنرا -که بنظر او درست است- به رخ می کشد که ۴۰هزار بیعت با حلف به طلاق و عتاق دارم! 3⃣ نامه ی حضرت به اهل کوفه پس از آن نامه ها( و حلف به طلاق ها) همزمان با فرستادن مسلم(ع): "فَاِن کَتبَ اِلَیَّ: اَنَّه قد اَجمَعَ رَایُ مَلَئِکُم و ذَوی الفَضلِ و الحِجَی منکم عَلی ما قَدِمَت عَلیَّ به رُسُلُکُم و قَرَاتُ فی کُتُبِکُم اَقدِمُ علیکُم وَشیکاً ان شاءالله"۳ اگر مسلم به من نوشت: که بزرگان و فرزانگان و شایستگانتان اجماع دارند بر همان چیزی که نمایندگانتان نزد من گفتند و در نامه هایتان نوشته بود؛ آنگاه اقدام کرده به زودی سمت شما می آیم ان شاء الله. • نکته در این شرطیه است: فان کتب الیَّ... اقدم علیکم؛ یعنی اگر مسلم خبر از اجماعتان داد می آیم و الا نمی آیم! ⬅️ بدون خواست و بیعت اکثری مردم، خود را حاکم کوفه نمی کند. متاسفانه همه اینها صرفاً سیاسی تحلیل میشود که چون اهلبیت از بیعت شکنی آنها در خوف بوده اند، اینها برای راستی آزمایی است. همین هم که باشد باز بیعت عمومی شرط شده است. • نکته بعد تفاوت تعبیر سند ۳ با سند ۱ است: - سند ۱: ان رایت الناس مجتمعین... - سند۳: انه قد اجمع رایُ ملئکم و ذوی الفضل..‌. ☑️ @m_ghanbarian