🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
(یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی)
#بخش_اول
1⃣ ریاضیات یا اصالت ریاضی؟!
ریاضیات همیشه ریاضی بوده اما "اصالت ریاضی" دکارت (pan mathematicism) وقتی اتفاق افتاد که: ریاضیات بر سایر علوم (حتی فلسفه) چتر انداخت!
جالب اینکه گزاره: "ریاضیات تنها علم یقینی است"! خود بحثی غیر ریاضی و فلسفی (معرفت شناسی) است که از قضا دکارت ادعای اشراقی درباره آن داشت و می گفت: فرشته ای به او الهام کرده!۱
2⃣ ریاضی شدن و مرگ طبیعت!
تاویل گرایی سایر علوم توصیفی به ریاضیات، با "تقلیل گرایی" و "تنزیل گرایی" همراه شد.
برای نمونه "طبیعیات قدیم" قبل از "فیزیکِ ریاضی"، موجودات عالم طبیعت را در ۴جوهر و ۹عرض طبقه بندی، تعریف و توصیف می کرد.
وقتی از "تبیین صوری ارسطویی" به "تبیین ریاضی پسادکارتی" تبدیل شد؛ فقط روش عوض نشد، فقط "منطق ریاضی" جای "منطق صوری" ننشست! بلکه برخی موجودات جا ماندند!
تغییر روش، بر محتوا اثر کرد! طبیعیات و الهیاتِ اعم به مواردی خاص تقلیل یافت!
برای نمونه:
الف) جوهر نفسانی (روح مجرد) در "مفاهیم کمّی منتخب" برای فیزیک نوین (مثل جرم و انرژی) جا نشد! پس عقیده ای شخصی ماند یا به نوعی انرژی، تاویل رفت و شعرگویی شد!
ب) فیزیک جدید، "حرکت مکانیکی" را تعریف و اندازه گیری و بکارگیری کرد؛ اما "حرکت در جوهر" جا ماند! مفاهیم پایه و روش محاسبه جدید راهی به آن نداشت!
در حالیکه هم "روح مجرد" و هم "حرکت جوهری" مطابق با برهان یقینی عقلی اند!
⬅️ ریاضی سازی علوم، فقط ریاضی کردن روش نبود، فروکاستن از معقولات و مقولات به مفاهیم کمّی یا جاماندن برخی از آنها را در پی داشت!
3⃣ اقتصاد ریاضی یا انسانِ ریاضی؟!
آن تاویل گرایی به ریاضیات، در علوم انسانی اثرات وخیم تر داشت! از همه بیشتر اقتصاد!
باز ادعای مروجین اقتصادِ ریاضی این است که: ریاضی کردن اقتصاد و مدل سازی نه "یک مکتب" که صرفاً "یک ابزار" است! اصطلاحات ریاضی نسبت به تبیین توصیفی، دقیق بوده و گمراه کننده نیست. زبان ریاضی، درک و بیان مباحث پیچیده را آسان می کند و میتواند پیش بینی در اختیار اقتصاددان و سیاستگذار قرار دهد!
اما اینجا هم "تقلیل گرایی" سابق خود را نشان می دهد! برای ریاضی شدنِ مؤلفه های موثر در اقتصاد انسان، برخی مولفه ها جا می مانند و برخی تنزیل معنایی می گیرند (مثل تنزیل روح به انرژی در طبیعیات)!
برای نمونه:
قبل از ریاضی شدنِ اقتصاد هم به عوامل رفاه اجتماعی توجه می شد؛ اما با پدیده هایی انسانی و غیر ریاضی ارزش گذاری می شد: تعداد زندانی، تن فروشی، تکدی گری، حاشیه نشینی، فقر و...
اینها همه "آمار های اخلاقی" و انسان محور بود.
اما از اواسط قرن۱۹ "شاخص های پولی و مالی" جای آنها نشست! پیشرفت و رفاه با "دلار" و "درآمد" سنجش شد! "آمارهای پولی"، انسان و جامعه را به دلار و درآمد فروکاست!
جالب اینکه این پدیده همزاد دو چیز بود:
- ظهور کاپیتالیسم (که علاوه بر بازار آزاد، سرمایه گذاری پولی را از مولفه های اساسی اجتماع و زندگی قرار می داد)!
- ریاضی شدن اقتصاد!
حالا منابع طبیعی، اختراعات، آثار هنری و حتی انسان همه با "کمیّت دارایی و درآمد" خوانش و محاسبه می شد!
نیویورک تایمز ۳۰ژانویه۱۹۱۰ عنوان مقاله اش این بود: "ارزش یک نوزاد به عنوان یک دارایی ملی چقدر است؟!"
معضلات زندگی هم با مفاهیم کمیّ پولی سنجش شد:
- الکلی شدن= هزینه ۲میلیارد دلاری!
- سرماخوردگی= ۲۱دلار به ازاء هر کارمند!
-و... ۲
⬅️ اول مفاهیم پایه تغییر و تنزل کرد تا علم محاسبه اش اقتصاد ریاضی شد!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
#بخش_دوم
4⃣ کهانتِ اقتصاد ریاضی!
همیشه مقدار سود و بدهی، هزینه و درآمد، ریاضی محاسبه می شده؛ اما "اقتصاد ریاضی" خاستگاهش اینجا نیست! استفاده از ریاضیات پیشرفته برای مدل سازی اقتصادی، و پیش گویی های بازار برای سیاستگذاران، خاستگاه اقتصاد ریاضی است.
وقتی می خواهند بازار را مدل سازی ریاضی کنند، بازیگر آن انسان است نه الکترون و پروتن! عوامل مختلفی در رفتارهای انسان موثر است: از "درونی ترین لایه های انگیزشی او" تا "فرهنگ و ارثیه های خُلقی و باوری ملی و باستانی"!
آیا همه این عوامل متعدد و غیر کمّی در محاسبه و مدل سازی ریاضی لحاظ میشود؟! اصلاً همه قابلیت لحاظ در مدل ریاضی دارند؟
• به تصریح ریاضی دانهای اقتصادی، برای مدل سازی:
- هر مدل یک دسته پیش فرض دارد.
- این پیشفرض ها از برداشت و شهود ما از واقعیت انتخاب میشود.
- هرچه مجموعه این پیشفرض ها بیشتر باشد(یعنی دریافت و شهود از جامعه کامل تر باشد)، دست و پای مدل بسته تر خواهد شد!(مدلی با مؤلفه های موثرِ زیاد، پیچیده تر و سخت تر است)
- اینجاست که اقتصاد ریاضی دست به گزینش می زند! واقعیت را مجردتر فرض می کند! حواشی را حذف و ابعاد و جزییات مورد علاقه را نگه می دارد! و مدل می سازد! ۳
(البته می گوید راه برای مدلی با مولفه های حذف شده هم باز است! اما معمولا "اقتصاد سیاسی" از آن تحقیقات پشتیبانی نمی کند)
برای نمونه:
تفاوت مردم شناسانه ی: اصناف، اقلیم ها، انگیزهای درونی و دهها مولفه فرهنگی، تاریخی، دینی برای مدل سازی در این خلاصه(بهینه) می شود: "انسان، عقلایی رفتار می کند"!
اما وقتی در مرحله قبل تر شاخص ها را همه کمّی کرده اند، نتیجه این میشود که: رفتار عقلایی انسان، در واقع نوعی محاسبه گری ریاضی است! حالا مدل سازی اش کار سختی نیست!
تمثیل:
همانطور که اول در طبیعیات همه چیز را به جِرم و انرژی تقلیل دادند؛ بعد عوامل متعددِ موثر بر نقطه جوش آب را هم کاستند و گزاره "آب در ۱۰۰ درجه می جوشد"؛ را "قانون" کردند! حالا دامنه هیمالیا و دماوند و... "استثناء" اند و البته قابل اندازه گیری!
اینجا هم مثلا "اقتصاد تبرعی" و "انگیزه های غیر محاسباتی"(غیرعقلایی در این مکتب!) مثل چرخه مالی خمس و زکات و نذر و تحبیس و وقف و... مثل استثنائات هیمالیا و دماوند می شوند! با این تفاوت که کنار "اقتصاد معاوضی" بازار به اقتصاد سرریز می شود؛ در حالیکه واقعا در مدل لحاظ نشده است!(دقت کنید)
5⃣ اقتصاد ریاضی، علمِ بازار آزاد نه علم مطلق نظامات اقتصادی!
باید تا اینجا روشن شده باشد بین "اقتصاد ریاضی" بعنوان یک روش(!) با "بازار آزاد" بعنوان یک بستره ، رابطه و تناسب هست. اقتصادِ ریاضی، علم کشف روابط علیّ و معلولی بازار آزاد و کنشگرش -که انسانِ محاسبه گر است- می باشد که پس از پیدایش این مکتب و این انسان پیدا شده است.
جامعه ای که می خواهد مثلا: از "امانت و ودیعه" بیشتر از "ضمان" / از "اقتصاد تبرعی" برای "تامین حق های همگانیِ بهداشت و آموزش" بجای "بازاری کردن اینها" و "کالا کردن حق ها"/و...؛ نهاد و نُرم بسازد؛
اولا: مفاهیم بنیادین اقتصادش، همه کمّی و ریاضی نمیشود؛ تا مدل ریاضی بپذیرد!
ثانیاً: فروکاستن های موجود اقتصاد ریاضی، تحقق نُرم ها و نهادهای نظام مطلوبش را تاخیر و بلکه تاویل می برد! اقتصاد مطلوبش نشدنی تر میشود. چون تحقق مدلهای بازاری، انسان و جامعه بازار را می سازد و انسان فرهنگی و فطری را محجوب می کند.(دقت کنید)
..................
۱. ر.ک: مبادی با بعد الطبیعی علوم نوین / آدوین آرثربرت/ ترجمه عبدالکریم سروش
۲. ر.ک: مقاله:چطور پول معیار سنجش همه چیز شد؟ / الی کوک - مجله آتلانتیک/ سایت ترجمان
https://tarjomaan.com/neveshtar/8780/
۳. ر.ک: روزنامه دانشگاه شریف ش۸۹۱ مصاحبه با دکتر وصالی و دکتر مدنی زاده: بدون ریاضیات فقط می توانیم داستان بگوییم
http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
🚧 مواجهه عصبی با بی حجابی
• این روزها شاهد رویکردهای عصبی و کمتر عالمانه درباره معضل بی حجابی هستیم. منع خدمات دولتی یکی از حادترین هایش بود. در اینباره یک نکته و چند پرسش:
• حاکمیت اسلامی می تواند در عقد قرارداد کارمندان خود رعایت حجاب را شرط کند (چنانچه در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره حجاب هم هست) اما؛
۱. آیا حق دارد ارائه "خدمات انحصاری خود" به شهروندان (مومن و فاسق) را منوط به رعایت احکام شرع کند؟!
۲. به لحاظ شرعی، آنچه "حق همگانی" تلقی میشود، اساساً میتواند بعنوان "مجازات شهروند" قرار گیرد؟!
"سلب حقوق اساسی" مشمول اصل۱۹و۲۰ قانون اساسی، به لحاظ حقوقی -حتی با قانون گذاری- میشود "کیفر و مجازات" قرار داده شود؟!
۳. بفرض امکان، آیا چنین مساله نظری و اجتهادی ای "طبق اصل۳۶" قانون اساسی، "نیاز به گذراندن قانون" از مجلس و تایید عدم مخالفت با شرع و قانون اساسی توسط شورای نگهبان ندارد؟!
۴. بفرض قابلیت مجازات شدنِ سلب برخی از این گونه حقوق (ماده۲۳ ق.م.ا) آیا این مجازات پیش از حکم دادگاه قابل اعمال است؟! این محرومیت بدون محکوم شدن در دادگاه به چه عنوانی بر او اجرا شود؟! مجازات اصلی، تکمیلی یا تبعی؟!
۵. مخاطب نامه (دولت) با منع حق، "بدون محکوم شدن در دادگاه"، آیا مشمول ماده۵۷۰ ق.م.ا نمی شود؟!
• پ.ن:
بهتر نیست بجای این کارهای شتابزده و "افراط در رویکرد انتظامی_قضایی"، کمی در رویکرد های اجتماعی و مرحله گذاری های آن با "#تفاهم_اجتماعی"، فکر و نظریه پردازی کرد؟!
*مطلب مرتبط:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🚧 مواجهه عصبی با بی حجابی • این روزها شاهد رویکردهای عصبی و کمتر عالمانه درباره معضل بی حجابی هستیم
💠فهرست مباحث حجت الاسلام قنبریان در حوزه حجاب و عفاف
🔹مصاحبه:
🔺نگاهی فقهی به فرآیند تحقق حجاب
- متن https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445
- صوت https://eitaa.com/m_ghanbarian/3428
🔺قیام علیه متحجرین (مصاحبه با روزنامه وطن امروز)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3758
🔺حجاب؛ فاصله بینش عرفی تا دانش شرعی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1631
🔺شرایط امر و نهی کردن جامعه توسط حکومت؛ عدالت حکمرانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1632
🔺فرهنگی کردن حجاب؛ پذیرش تکثر فرهنگی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1634
🔺بخشی از صوت مصاحبه روزنامه قدس
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1633
🔹یادداشت و سخنرانی:
🔺مسأله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3786
🔺ولایت طرفینی مردان و زنان جامعه
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3874
🔺امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3764
🔺حرف نوی جمهوری اسلامی در حضور اجتماعی زن (صوت برنامه جهان آراء)
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3813
🔺ولایت همگانی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3524
🔺بی حجاب هم ولایت دارد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3525
🔺خط انقلاب را از متحجرین جدا کنید
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3555
🔺ری استارت حجاب خواهی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3557
🔺حجاب؛ ارزش دینی ، همراهی مردم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3566
🔺سخنرانی فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3577
🔺سه الگو در مواجهه با کشف حجاب دانشجویی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3595
🔺معرفی کتاب موقعیت زن از نظر اسلام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3517
🔺معرفی کتاب مسأله حجاب
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3635
🔺هنجارسازی مترفین
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3622
🔺سخنرانی حبیسه یا محرره!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3699
🔺جزوه از موءوده تا محرره!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3755
🔺اولین تحجر پس از انقلاب در حوزه زنان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3727
🔺تحجر اگر حاکم شود...
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3628
🔺راهبرد روشن رهبر انقلاب درباره کشف حجابها!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3957
🔺چالش مطوّعین وهابی با اخلاق سرمایه داری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3419
🔺آنچه دبیر گفت، طرح ستاد بود!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3436
🔺چه کار باید کرد؟
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3452
🔺حرف سوم!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3383
🔺جنگ حجابِ دولتها در کشور زنان!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3408
🔺سه اصل مهم درباره زن و آزادی از امام خمینی و تاکید بر راهبرد انقلاب اسلامی!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3456
🔺ناهنجاری های پوشش از اعتیاد به الکل و مخدر سخت تر نیست!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3385
🔺آیا اصلا در شریعت اسلام، الزام و اجبار به حکمی شرعی داریم؟!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1635
🔺شورش لئیم ، نجابت کریم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/24
🔺همیشه پای بی عدالتی در بین است!
https://t.me/m_ghanbarian/1732
🔺محل های تجمع های روز حجاب و عفاف
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1012
🔺منطق جداسازی سالنهای مردانه و زنانه!
https://t.me/m_ghanbarian/1400
🔺تفاهم اجتماعی بر حدود حجاب الزامی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2221
🔺مواجهه عصبی با بی حجابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3224
🔺حجابِ واجب، حجابِ حرام
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3195
🔹کلیپ و عکس نوشته:
🔺صوت قسمت نهم برنامه علامت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3387
🔺حجاب در حجاب!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3565
🔺قاچاقچیان حجاب!
https://eitaa.com/m_ghanbarian/249
🔺پاورپوینت بحثی بینشی تحلیلی درباره حجاب
https://t.me/m_ghanbarian/1027
🔺حجاب را "فرهنگی" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1494
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1495
🔺حجاب را "درونی" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1498
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1499
🔺حجاب را "آزاد" کنیم
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1502
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1503
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1504
🔺جنگ در روسری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1627
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1628
🔺صلح با روسری
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1629
🔺حکومتی که بهشت می برد
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2999
🔺علت تفاوت اعتراض در تخلفات حوزه زنان و تخلفات حوزه عدالت
https://eitaa.com/m_ghanbarian/2817
🔲 برنامه حسینیه ایران
با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان
🕙 پنجشنبه ۱۶تیر ساعت ۱۰ صبح
از شبکه یک سیما
☑️ @m_ghanbarian
31.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام!
• نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصرفات جزیی در ضرب سکه، نظام پولی را عوض نمی کرد.
• نظام مالی بین دو پول متفاوت، مشکلات خود را داشت از جمله: نسبت بین دو پول! گاهی یک دینار ۷درهم ارزش داشت و گاه به ۲۵و ۳۵درهم می رسید!
- ازعلل این تولرانس، "میزان حجم پول" بود. اگر درهم در غنائم از ایران زیاد می شد بر ارزش دینار اثر موضعی داشت. گاهی هم بخاطر فرار از زکات یا واکنش به حجم پول، دینارها ذوب و شمش طلا می شد و تبعا ارزش دینار آن افزون می شد!
• امپراطوری روم در تهدید خود مسلمین را مخیّر کرد یا با #دینار_موهن به پیامبرشان معامله کنند! و یا دینار را کنار بگذارند! ⬅️ دومی موجب کاهش حجم دینار شده و بر ارزش درهم هم اثر میکرد! مثلا ارزش یک دینار به۲۵ و ۳۵درهم می رسید! ⬅️ تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه و قیمت ها بالا می رفت!
• ابتکار امام باقر(ع) در این بستره شکل گرفت: یک نظام پولی مستقل و حذف کامل دینار رومی و درهم ساسانی! (ر.ک: حیاة الحیوان الکبری ج۱ص۹۷)
• ماهم اگر #دیپلماسی_اقتصادی دو دهه قبل را به سمت ایجاد "بازار مشترک اسلامی" و "پول واحد اسلامی" می بردیم تحریم های دلار، کشورهای اسلامی و ایران را دچار این همه مخاطره نمی کرد!
#اقتصاد #تحریم_ارزی
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🏴 مراسم عزاداری شهادت حضرت امام باقر عليهالسلام و حضرت مسلم علیهالسلام
▪️سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
▪️با مداحی حاج #حنیف_طاهری و حاج #مهدی_رسولی
🕰 جمعه ١٧ تیر ١۴٠١ | از نماز مغرب و عشاء
🕌 مسجد دانشگاه تهران
[ @ashabolhossein_ir ]
محسن قنبریان
🪙 امام باقر(ع) و نجات نظام پولی جهان اسلام! • نظام مالی، دو پولی بود: درهم ساسانی و دینار رومی/ تصر
⁉️ اشکال و جواب
❓اشکال:
این جمله ایراد دارد: "تجارت و تولید و خدمات با کاهش نقدینگی مواجه میشد و قیمت ها بالا میرفت". کاهش نقدینگی پول را گران و کالا را ارزان میکند.
❗️جواب:
بازسازی مدل ذهنی ماجرا چنین میشود:
طبق قانون گرشام، پول بد (درهم) پول خوب (دینار) را کم، بلکه حذف می کند. عملا دینارهای باقیمانده از قبل هم اغلب شمش و جواهرات میشود! چون "ارزش طلا" از "ارزش ضرب" (که درصد ناچیزی بود و الان حذف شده بود) فزونی می گیرد. در این مرحله در کوتاه مدت کاهش نقدینگی، ارزانی برای جنس و کالای موجود در بازار دارد؛ اما در "جامعه تجارت" وقتی شروع تجارت از پول است (پول-کالا-پول) ، کاهش حجم پول، مال التجارة را کم میکند و بالتبع کیک اقتصاد کوچک و کالا و خدمت کمتری تولید و عرضه میشود، لذا در مرحله بعد سطح عمومی قیمت ها افزایش می یابد.
چنانچه از آنسو افزایش حجم پول با ورود غنائم درهم یا دینار، در کوتاه مدت گرانی نرخ کالا در مقیاس کالای موجود بازار را می آورد (که در برهه هایی از تاریخ صدر اسلام گزارش هم شده است) اما در شرائط توازن و تعادل بعدی چون پول نقد، صرف تجارت و تولید خدمات و هم کالا میشد، سطح عمومی قیمت ها هم در مرحله بعد تنظیم میشد و رو به کاهش می نهاد.
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ الگوی دادگاه راسل!
• مبارزه با ظلم نیابت بردار نیست. هم دولتها و حکومتها موظف اند با ظلم داخلی و جهانی مخالفت و مبارزه کنند و هم ملتها و نخبگان با نهادهای اجتماعی شان چنین حق و وظیفه ای دارند.
• هم افزایی نهادهای اجتماعی با نهادهای سیاسی_حاکمیتی در مبارزه با ظلم و تباهی الگوی کاملی برای تحقق آرمانهای انسانی است.
• بودن نهاد های اجتماعی در اینباره هم عیب نهادهای حاکمیتی را میگیرد هم نقص آنها:
- عیب: وقتی آن دولتها خود آلوده به ظلم یا تبانی با ظالمان جهانی میشوند!
- نقص: وقتی مناسبات جهانی اجازه های دخالتِ دولتی در امور کشور ظالم را نمی دهد!
• برائت از مشرکین و حمایت از مظلومین عالم بنظرم با افزوده شدن این بخش کاملتر و بی نقص میشود. عالمان و دانشمندان در اینباره مسئولند.
*ویدئو: برشی از برنامه حسینیه ایران شبکه یک بمناسبت شهادت امام باقر(ع) با #حجت_الاسلام_قنبریان/ بحث شکافتن علوم نافع نه هر موشکافی و مسئولیت عظیم عالمان درمقابل خدا و مردم./ کامل را اینجا ببینید:
http://www.telewebion.com/episode/0x28f3792
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 راز خاتمیت در شهر تجارت! (خوانش اقتصادی از سیره نبوی) با حضور حجت الاسلام محسن قنبریان از ۱۵ تیر/
۱-راز خاتمیت در شهر تجارت.mp3
36.74M
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• برگزاری در: مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
❓سؤال اصلی: چرا خداوند ۱۰ قرن قبل از کاپیتالیسم دین خاتم را در شهر تجارت پدید آورد؟! این دین ناظر به سرمایه داری طرح و نقدی دارد؟!
❓سؤال فرعی جلسه اول: اصلا مکه شهری با تجارت خارجی بوده است؟!
• نظرات موافق و مخالف...!/ نظر قرآن!
⬅️ فقدان عنصر دولت + تجارت گسترده خارجی، نوعی لیبرالیسم اقتصادی و نزدیک به سرمایه داری تجاری را پدید آورده بود❗️
#اقتصاد
#سیره_نبوی
#کاپیتالیسم
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 درسگفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!/ جلسه اول #حجت_الاسلام_محسن_قنبریان • برگزاری در: مدرسه اندیشه
راز خاتمیت در شهر تجارت.pdf
1.48M
🔗 پاورپوینت اجمالی جلسه اول درس گفتار: راز خاتمیت در شهر تجارت!
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان
• مدرسه اندیشه انقلاب اسلامیِ مجموعه فرهنگی سرچشمه
☑️ @m_ghanbarian
👥 همه باهم بمانیم!
• گسل دولت_ملت برای یک نظام مردم سالار خطرناک و زلزله ساز است.
بردن صحنه به سمت:
مردم همه باهم/ شعب حاکمیت همه یک دست؛
آرزوی دشمن است.
• در این سالها برای دوگانه ی:
مفاسد اقتصادی_حجاب شهروندان،
تقلای مخفی و آشکار بسیار شده تا از آن، گسل دولت_ملت نتیجه گرفته شود:
- رسانه های اجتماعی و بیگانه بیشتر به مفاسد اقتصادی در حاکمیت بپردازند و بزرگ شده اش را نزد عامه به اشتراک بگذارند!
- تربیون های رسمی هم بیشتر بر بی حجابی فریاد یا این قسمت از سخن و کنش شان بیشتر تیتر و وایرال شود!
• هرچه این دوگانه تحقق اجتماعی یابد، "احتمال تاثیر نهی از منکر" هم کاهش می یابد:
- به شیرین ترین لفظ تذکر بدحجابی دهی، گارد میگیرد که: برو مفاسد اقتصادی را جمع کن!
- ملایم ترین تذکرات به حاکمیت هم پر کردن پازل دشمن تلقی میشود!
⬅️ برهم زدن این دوگانه غلط و حفظ یکپارچگی مردم_حاکمیت، ضروری ترین و فوری ترین کار است که مجموعه ای از تدابیر می خواهد. برنامه های ۲۱تیرماه نباید فاقد این تدابیر باشد!
برخی تدابیر پیشنهادی را در فهرست یادداشتها درباره حجاب و عفاف میتوانید ببینید.
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226
۲۱#_تیرماه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❓ آیا قیام حسینی مردم سالار هم بود؟!
(مرحله نیابت مسلم(ع) در کوفه)/ شب عرفه۱۴۰۱/ مسجد دانشگاه تهران/ حجت الاسلام قنبریان
#بخش_اول
▫️ ادعا:
• در نپذیرفتن ضیم (ننگ) و مقاومت در مقابل حکومت یزید، "نه گفتن" سیدالشهدا(ع) منوط به رأی و نظر مردم نیست.
• اما در پذیرفتن حاکمیت آنها و حکومت جایگزینِ یزیدِ نامشروع، منوط به خواست عمومی آنهاست.
✔️ سه سند برای مرحله دعوت کوفه
1⃣ نامه به نائبش مسلم بن عقیل:
"ان رایتَ الناسَ مُجتَمعینَ علی بیعتی فَعَجِّل لی بالخبر حتی اَعمَل علی حسبِ ذلک"۱
اگر دیدی همه مردم بر بیعت با من مجتمع اند در خبر دادنم عجله کن تا براساس آن عمل کنم.
⬅️ در "نه گفتن" به یزید منتظر اهل کوفه نمانده، نه گفته و از مدینه خارج و الان در مکه بر همان "نه" است. اما برای حاکم کوفه شدن (که در نامه ها نوشته بودند: امامی نداریم و منتظر شماییم)، "اجتماع مردم بر بیعت" را شرط می کند.
2⃣ احتجاج با عبدالله بن زبیر در مکه:
"اَتَتنِی بیعهُ اربَعینَ الفاً یَحلِفونَ لی بالطَّلاقِ و العِتاقِ من اهل الکوفه"۲
به من بیعت ۴۰هزار کوفی (با نامه) رسیده که قسم به طلاق و عتاق خورده اند!
• این قبل از ارسال مسلم(ع) است. ۴۰هزار نفر با نامه های متعدد بیعت کرده اند؛ اما باز مسلم را فرستاده تا "رایت الناس مجتمعین" را گزارش دهد. این نباید صرفاً از ترس بیعت شکنی تحلیل شود؛ بلکه برای تحقق بیعت حداکثری و آزادانه چنین می کند.
• نکته دیگر تعبیر "یحلفون بالطلاق و العتاق" است که جا دارد ما شیعیان در احتجاج سر دستش بگیریم! "حلف به طلاق و عتاق"، نوعی سوگند بود که کسی می گفت چنین کاری می کنم(مثلا حسین(ع) را یاری می کنم)، اگر نکردم زنم طلاق و برده ام آزاد! این سوگند دیگر صیغه طلاق و عتاق(آزاد کردن) نمی خواست!
عجیب اینکه بنظر ائمه(ع) و بالتبع فقهای شیعه این سوگند باطل است و اینگونه زن مطلقه و برده آزاد نمیشود؛ اما اهل سنت آنرا صحیح دانسته اند. فقه رایج کوفه همان فقه خلفای قبل بود (شیعیان عقیدتی و احکامی اکثریت نبودند ولو شیعه سیاسی زیاد بود). حالا اباعبدالله(ع) در احتجاج با ابن زبیر آنرا -که بنظر او درست است- به رخ می کشد که ۴۰هزار بیعت با حلف به طلاق و عتاق دارم!
3⃣ نامه ی حضرت به اهل کوفه پس از آن نامه ها( و حلف به طلاق ها) همزمان با فرستادن مسلم(ع):
"فَاِن کَتبَ اِلَیَّ: اَنَّه قد اَجمَعَ رَایُ مَلَئِکُم و ذَوی الفَضلِ و الحِجَی منکم عَلی ما قَدِمَت عَلیَّ به رُسُلُکُم و قَرَاتُ فی کُتُبِکُم اَقدِمُ علیکُم وَشیکاً ان شاءالله"۳
اگر مسلم به من نوشت: که بزرگان و فرزانگان و شایستگانتان اجماع دارند بر همان چیزی که نمایندگانتان نزد من گفتند و در نامه هایتان نوشته بود؛ آنگاه اقدام کرده به زودی سمت شما می آیم ان شاء الله.
• نکته در این شرطیه است: فان کتب الیَّ... اقدم علیکم؛ یعنی اگر مسلم خبر از اجماعتان داد می آیم و الا نمی آیم!
⬅️ بدون خواست و بیعت اکثری مردم، خود را حاکم کوفه نمی کند. متاسفانه همه اینها صرفاً سیاسی تحلیل میشود که چون اهلبیت از بیعت شکنی آنها در خوف بوده اند، اینها برای راستی آزمایی است. همین هم که باشد باز بیعت عمومی شرط شده است.
• نکته بعد تفاوت تعبیر سند ۳ با سند ۱ است:
- سند ۱: ان رایت الناس مجتمعین...
- سند۳: انه قد اجمع رایُ ملئکم و ذوی الفضل...
☑️ @m_ghanbarian
❓ آیا قیام حسینی مردم سالار هم بود؟!
(مرحله نیابت مسلم(ع) در کوفه)/ شب عرفه۱۴۰۱/ مسجد دانشگاه تهران/ حجت الاسلام قنبریان
#بخش_دوم
❓ اجماع و اجتماع همه مردم، یا بزرگان و نخبگان؟!!
⬅️ به لحاظ فقهی و علمی، دومی طریق برای اولی است. یعنی اصالت برای رای و نظر همه مردم است(سند۱) اما آنچه از این رای همگانی کشف می کند، در نظام عشیره ای سابق، رای بزرگان و شیوخ و شایستگان قبایل بود(سند۳).
به تعبیر دیگر راه های کشف نظر عمومی و همگانی مردم در قرن ها، مصادیق متعدد می پذیرد: در نظام قبیله گی، نظر شیوخ و شایستگان _که به نوعی نمایندگی مردم قبیله در امور مهم (جنگ و صلح، طلاق و ازدواج و دیه، بیعت و...) بودند_ مصداق و طریق بود؛ در نظام شهروندی _که دیگر مناسبات خونی و قبیله گی نیست_ صندوق رای، مصداق و طریق کشف رای همگانی شده است.
🔅 نکته دیگر اینکه خواست و رجوع به آراء مردم شرط است اما کافی نیست. حاکم غیر از رضایت مردم باید رضایت الهی هم داشته باشد(همین فرق مردمسالاری دینی با غربی است) یعنی اگر حاکم نامشروع را همه مردم هم بخواهند، او حاکم مشروع نمیشود. لذا در همین نامه حضرت در جمله بعد می نویسد: "فَلَعَمری ما الامامُ الا العاملُ بالکتاب، و الآخذُ بالقسط و الدائنُ بالحقِّ و الحابسُ نفسه علی ذات الله"
به جانم سوگند امام نیست الا کسی که عمل کننده به قرآن، عدالت گستر، دیندار حقیقی و وقف کننده خودش در راه خدا باشد.
⬅️ این دو عنصر برای حاکم (معیارهای الهی + خواست همگانی مردم) سوغات انقلاب اسلامی برای دنیای جدید بود و در بیانات امام و رهبر انقلاب و متفکران صدر انقلاب موج می زند.
به شدت باید بر این مهم مراقبت و نظارت کرد.
✅ این شروط حاکم شدن است اما سیدالشهدا در ذلت ناپذیری و مقاومت در مقابل خواست یزید تنها هم بماند نه می گوید. بین ایندو نباید خلط کرد.
(ظرائف و نکات بیشتر در فایل صوتی بود که متاسفانه دچار نقص فنی شده است و قابل استفاده نیست/ این موضوع و تعقیب آن در سایر سخنان حضرت و بقیه مراحل نهضت حسینی را برای #محرم به #مبلغین پیشنهاد می کنیم)
............................................
۱. الفتوح ج۵ص۵۳/ مقتل خوارزمی ج۱ص۱۹۶
۲.تاریخ ابن عساکر ص۱۹۴ ح۲۴۹
۳.الارشاد ص۳۸۰و۳۸۱
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎵این شعر زیبای #سعید_پاشا_زاده با صدای #علی_اکبر_قلیچ حاوی گوهرهای مهمی از مکتب علوی است:
در دین علی پینه فقط روی جبین نیست!
در مُلک سلیمانی خود کارگری کرد!
اگر دست کارگر مثل سجدگاه مومن بوسیدنی شود و اگر حکّام اقلا به قدر مزد کارگری، از مُلک بردارند، به مکتب غدیر نزدیک تر می شویم!
#غدیر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 مراقبه غدیریه!
شعرسپید #علیرضا_قزوه را با عنوان: "آن کفش های وصله دار" با صدای گرم #حجت_الاسلام_دیانی بشنوید!
- خلیفه نیستی، سلطان هم! فقط امام اول مظلومانی!
- و جای پنج سال می شد که پنجاه سال حاکم باشی!
- می شد حسین و حسن را باخود همراه کرد
یکی مشاور اعظم و یکی وزیر خزانه داری کل!
- حتی عقیل را می شد سه چهار سالی
با حقوق ارزی آن روز به اندلس فرستاد!
- می شد محمد حنفیه سفیر سازمان ملل باشد!
مانند این پس خاله ها که هنوز و تا همیشه سفیرند!
- می شد بعد خود فکر پادشاهی فرزندان بود!
مثل همین ملک حسین و ملک حسن
مثل همین حیدر علی اف و اف بر این دنیا...
- می شد انبان خویش را پر کرد از شیر مرغ و جان آدمیزاد
از وعده و وعید و افطاری داد با بیت المال!
- در برج های دوبی سهمی داشت!
در بازار بورس دستی!
- برای بردن نان فرصت نیست!
این را به سازمان غله و نان بسپار!
• شعر کامل اینجا:
https://ayateghamzeh.ir/Poem/ID/1355
• پ.ن:
۱. کنار ریسه و شربت و اطعام، از سبک غدیری حکومت هم مذاکره کنیم!
۲.در این ایام مبارک برای شفای بیماران بخصوص حاج آقا دیانی عزیز هم دعا کنیم!
#غدیر
#برای_غدیر_چه_کردی؟!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
صوت.mp3
14.8M
🌱 مهارت امیدبانی
ارائه در یک جلسه فشرده در دهمین نشست سالانه فعالان اکران مردمی جشنواره عمار
#حجت_الاسلام_قنبریان
* اگر پسندیدید تبیین مبسوط در ۱۴ جلسه را اینجا ببینید: http://mghanbarian.ir/lecture/5422/
#جهاد_امید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🌱 مهارت امیدبانی ارائه در یک جلسه فشرده در دهمین نشست سالانه فعالان اکران مردمی جشنواره عمار #حجت_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ویدئو کامنت #امید_بانی
⭕️ سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در دهمین نشست سالیانه فعالان اکران مردمی جشنواره عمار در شهر قم
🔰5 محور امیدبانی :
🔷 رویاداشتن
🔶 جد و جهد کردن
🔷 استفاده از تجارب موفق و ناموفق
🔶 مدیریت بازه آرمانها
🔷 توجه به سلسله امیدها
فایل صوتی این سخنرانی را اینجا ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3240
#جهاد_امید
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 غدیر یک سبک است نه صرفاً واقعه!
1⃣ جعل ولایتِ غدیر، "ولایت باطنی و تکوینی" نبود همین "ولایت ظاهری سیاسی-اجتماعی" بود. اولی جعل ندارد؛ نه غدیر دارد نه سقیفه! دومی است که طرح با مردم و هم غصب از ولیّ دارد. پس غدیر سیاسی را صرفا به مناقب عرفانی خوانی تقلیل ندهیم!
2⃣ "غدیر"، تکرار "عقبه" است. پیامبریِ محمد(ص) از خدا بود، اما مردم مدینه دو عقبه با او بیعت آزادانه کردند تا پیامبر(ص)، حاکم آنها شد؛ هرگز به زور بر آنها حاکم نشد.
"از این حیث" غدیر یکبار دیگر در ۱۸ ذی حجه ۳۵ هجری تکرار شد وقتی "عامه مردم" به علی(ع) برگشتند و اقلا بعنوان "حاکم عادل" با او بیعت آزادانه کردند!
3⃣ "سقیفه"، بازتولید "دارالندوهِ" مکه است. تصمیم گرفتن بزرگان قریش برای عموم مردم؛ واسطه شدن کانون های خاص بین عموم مردم و پدیده حاکم!
4⃣ چه بسا عالم و شاعر و مداحِ علی باوری که غدیر را با "عقبه" پیامبر(ص) نفهمد و نگوید! کار تمام شده ی آسمان بداند و لازم باشد به زور و "سلطه" بر زمین استقرار یابد!
و ای بسا متفکر و نویسنده ای #سنّی که از سبک حاکمیتِ غدیر بگوید! تصریح بکند یا نکند، "ولایت" را متمایز از "سلطه"؛ و حکومت را حتی وقتی "جعل الهی" دارد، نیازمند "پذیرش مردمی" بداند!
⬅️ شیعه و سنّی رهزنی نکند؛ غدیر، پیام سیاسی خدا برای انسان در همه زمانها و همه مکان هاست!
📎مطلب مرتبط:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1902
* دراینباره گفته و این روزها بیشتر می گویم!
محسن قنبریان ۲۴ تیر۱۴۰۱
#غدیر
#وحدت_شیعه_سنی
#غدیر_فراتاریخی
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔅 غدیر یک سبک است نه صرفاً واقعه! 1⃣ جعل ولایتِ غدیر، "ولایت باطنی و تکوینی" نبود همین "ولایت ظاهری
📖سلسله درسهای نهج البلاغه /جلسه اول/ شب ولادت امیرالمومنین(ع)۹۹/قم المقدسه
#بازنشر
💢درسی که دو ۱۸ذی الحجه می دهد!:۱۸ذیالحجه ۱۰هجری(غدیر) و ۱۸ذیالحجه ۳۵هجری(بیعت پس از عثمان)!(۱)
❓فرق این دو بیعت چه بود؟!
❓بیعتی که فاطمه(س) دنبالش بود با بیعتی که مالک اشتر و بقیه اصحاب منعقد کردند چه تفاوتی داشت؟!
🔅بیعت اول و آنچه فاطمه(س) دنبالش بود، بیعت با علی(ع) بود بعنوان یک "امام"، "ولیّ قدسی" که سند از خداوند خورده است. مرکز عدالت است. با او عدل سیاسی شروع و بقیه اجزاء عدالت اجتماعی جمع میشود.
⬅️این بیعتِ غدیر نقض شد و فراخوان فاطمه(س) اجابت نشد. لذا جامعه شیعی و حکومت امامت در فرهنگ شیعه به بار ننشست!
🔅بیعت دوم(ذی حجه۳۵هجری)، بیعت با همان علی(ع) است اما به عنوان یک "ولیّ عرفی"، "حاکمی مثل خلفای قبل" که برای "عدالت اجتماعی" و "وحدت" برگزیده اند!
🔸امیر(ع) در نامه۶ به معاویه می نویسد:"همان مردمی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند، با همان شرایط("علی ما بایعوهم علیه") دست بیعت به من دادند". واضح است مردم با آن سه بعنوان امام برحق و ولیّ قدسی بیعت نکرده بودند!
امام(ع) بیعت خود را مشروط به قبول امامتش نکرد و با حضور مردم به حاکم شدن برآنها در حد یک رهبر سیاسی-اجتماعی موافقت کرد.
🔸برای عدالت اجتماعی:
شروع نهضت علیه نظام تبعیضی اموی توسط ۹نفر از اصحاب امیرالمومنین در عراق کلید خورد. به شام و دوباره کوفه و حمص تبعید شدند. با سعید بن عاص(والی کوفه) و معاویه(در شام) بحث کردند و از حمص به مصر و بصره و کوفه رفتند و مخالفان را شوراندند. از کوفه۲۰۰نفر، از بصره۱۰۰نفر و از مصر۳۰۰نفر، به مدینه آمدند و ۴ماه عثمان را محاصره کردند که به قتل او انجامید!
بعد همه به همراه اهل مدینه به امیر(ع) هجوم آوردند و با او بیعت کردند(خ۵۴و۹۲و۱۳۶و۲۲۹).
امام وقت بیعت به مردم وعده داد:"ای مردم مرا در کار اصلاح خودتان یاری دهید. به خدا سوگند که داد مظلوم را از ظالم می گیرم و افسار ستمکار را می کشم تا او را به آبشخور حق در آورم هرچند آن را خوش ندارد"(خ۱۳۶)
عدالت گستری را علت پذیرش چنین حاکمیتی معرفی کرد:"اگر نبود حضور مردم و تمام بودن حجت برمن به جهت وجود یاور، و پیمانی که خداوند از عالمان گرفته که در برابر پُرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان ساکت ننشینند، بی تردید دهنه شترحکومت را بر کوهانش می افکندم..."(خ۳)
🔸برای وحدت مسلمین:
ابتدا نمی پذیرفت، وقتی گفتند خبر قتل عثمان و معلوم نشدن خلیفه، تفرقه درست می کند راضی شد(الامامه و السیاسه/ ابن قتیبه/ الجزء الاول ص۴۶و۴۷)
⬅️یعنی امام قدسی، منتظر شیعه شدن همه نشد و بخاطر عدالت و وحدت به همان حاکمیت عرفی راضی شد. علی(ع) رهبر عامه و سنی ها شد! در سپاهش به فقه شیخین نماز می خواندند!(۲)
🔺تشیع سیاسی متولد شد. کسانی که به علی(ع) اعتقاد دینی نداشتند و ولایت او را شرعی و جعل الهی نمی دانستند؛ اما با وحدت، علیه قاسطین (ضد عدالتها/ حزب اموی) شدند.
امیر(ع) همه را علیه قاسطین بسیج کرد و باز حین بیعت گفت:"من خوب زیر و روی این امر را بررسی کردم تا آنجا که خواب را از چشمم ربود. تنها دو راه پیش روی خود یافتم: یا با آنها(قاسطین) بجنگم یا آنچه را که محمد(ص) آورده، انکار کنم!"(خ۵۴)
🔅امام خمینی و این درس:
ولایت فقیه برتر از ولایت معصوم نیست. به تعبیر سردار سلیمانی در وصیتنامه اش برخی آنرا بعنوان "اعتقاد دینی" قبول دارند و برخی(سنّی ها) به عنوان "اعتقاد عقلی".
عده کمی در ایران و اکثری در جهان اسلام، رهبری امام را از جانب خدا و معصوم قبول نکردند بلکه آنرا برای وحدت مسلمین و برای عدالت و مقابله با مستبدین و مستکبرین خواستند.
امام هم روی دو چیز تاکید داشت:
۱.تشکیل حزب بزرگ مستضعفین
۲.وحدت مسلمین
❗️عجب اینکه نه پیروان شیرازی، بلکه برخی محافل و حتی علمای انقلابی این ضرورت را خوب پاس نداشتند!
❓آیا کمیل و مالک و صعصعه و... در زمان ولایت عام و عرفی علی(ع) سنّی شدند؟!! چگونه شیعه گری کردند که راهبرد امیر(ع) برای وحدت علیه استکبار اموی ضربه نخورد؟!
❓چگونه از آن ولایت عام، ولایت خاص نتیجه گرفته شود؟! چگونه جامعه مسلمین ازعدالت، به عدل سیاسی(امامت) راهبری شود؟!
اینها درسهایی است که باید از امام تشیع و ولیّ مستضعفین در نهج البلاغه یاد بگیریم...
ادامه دارد...
🎵صوت این جلسه را بشنوید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1901
...............
۱.طبقات الکبری ج۳ص۳۱
۲.الروضه الکافی ترجمه محلاتی ج۱ص۸۸و۸۹
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ خوانده نشدن "جنگ فقر و غنا" در بُعد داخلی به تجاوز بیشتر اغنیاء به فقرا می انجامد!
این ویدئو قسمتی از ارائه سال قبل است.۱ چنانچه میگویم مثل آقای ملکیان کسی است که با صداقت و صراحت به این ادبیات امام اشکال می کند؛ و الا کم نیستند کسانی در بین غیر دگر اندیشان، درون بدنه جناح های رسمی قدرت که با ریش و عمامه، علیه این دوگانه کار می کنند؛ با عین حال زیاد هم امام،امام می کنند!
• جنگ فقر و غنا، جنگی از سوی مرفهین بی درد و اسلام آمریکایی شان، علیه محرومین است. مرفهین و خوانشی از اسلام که "کانون ثروت" اش، "کانون قدرت" ساخته و می سازد یا از کانون قدرت، به کانونی از ثروت رسیده اند. در سیاست گذاری ها و اجرا، عمدتا دنبال نفع همین طبقه برخوردار و علیه عموم مردم بخصوص طبقات محروم است! اگر اجازه مقاومت به فقراء در مقابل این جنگ قارونی داده نشود، دیگر #تجاوز یکطرفه به حقوق عامه اتفاق می افتد!
• اینجا جا برای تفصیل نیست؛ دراین کانال برخی از ساختارها، رویه ها، سیاستها و نحوه اجراها برای این جنگ و تجاوز علیه فقرا #تبیین شده است!
........................
۱.فایل صوتی کامل این ارائه را اینجا بشنوید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2244
#سالگرد_پیام_قطعنامه
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد حکومتی خود نکرد⁉️
• دو دوتا، چهارتایِ اهالی قدرت می گوید اگر می خواست امر حکومت و سرپرستی سیاسی اجتماعی امت پس از خود از دست علی(ع) خارج نشود، باید از روز بعد غدیر، ایشان را #ولیعهد_حکومت خود می کرد. یعنی امور حکومت را به دست او می سپرد، تا #انتقال_قدرت در زمان حیات خودش صورت میگرفت؛ چنانچه بعدا اموی ها و عباسی ها با ولایتعهدی اینچنین، کار را در دست سلسله ای که می خواستند نگه می داشتند!
❗️عجیب تر اینکه حکم به "وصایت" امیرالمومنین(ع) از روز "انذر عشیرتک الاقربین" تا "غدیر" بوده است! #لقب_وصی برای حضرت بخصوص از بعد غدیر، زبانزد بوده است.۱
❓ به راستی "وصایتِ پیامبر" چه فرقی با "ولایتعهدی" ای که بعداً رایج شد دارد؟!
❓ چرا از این وصایت -که امامت است- "انتقال رسمی قدرت سیاسی" مثل دوره اموی و عباسی، استنباط و استخراج نشد؟!
❗️باز عجیب تر اینکه اهلبیت(ع) علیرغم تصریح به وصایت حضرت امیر(ع) و سایر ائمه ۲؛ نه تنها علی(ع) را ولیعهد حکومتی پیامبر(ص) ندانسته، بلکه اساساً ولایت عهدی را بدعت در اسلام شمرده اند!
در عهدنامه امام مجتبی(ع) با معاویه شرط می شود که: معاویه کسی را ولی عهد خود نکند! سیدالشهدا(ع) با یزید دو معارضه دارد:
۱) اصل بدعت ولایتعهدی در اسلام
۲) فسق و فقدان شرایط خلافت در یزید
❓ واقعاً فرق وصایت با ولایت عهدی در چیست؟!
⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت در سلسله های خاص، یکی بعد دیگری بود. ولایتعهدی بستره ای بود که "خلافت و بیعت آزادانه مردم" را تبدیل به "سلطنت موروثی" و"بیعت تشریفاتی" می کرد!
از سالها قبل از فوت حاکم، ولیعهدی در نظر گرفته می شد و زمینه برای انتقال قدرت به او فراهم می شد! مخالفین احتمالی، خریده یا سرکوب می شدند و بعد ولایت عهدی، علنی می شد؛ برایش با زور و اقتدارِ حاکم مستقر بیعت گرفته می شد و مردم در کار انجام شده قرار می گرفتند. نپذیرفتن او، خروج تلقی شده به خون کشیده می شد. در یک کلام، مردم به کلی کنار گذاشته می شدند! مکتب اهلبیت، ولایت عهدی را بدعت خواند!۳
• پیامبر(ص)، به حکم الهی امامت علی(ع) را ابلاغ و او را وصی خود خواند، اما ولی عهد حکومتی بشکل اموی و عباسی نکرد. اینگونه اگر مردم ابلاغ الهی را رها و حاکمی دیگر برمی گزیدند، البته آثار حاکم مفضول یا حاکم جور را در زندگی می دیدند؛ قیامت هم در محضر الهی باید پاسخگو بودند، اما امام حق، خود را به زور و غلبه بر آنها تحمیل نمی کرد. مردم باید حکومت را به امام حق، اعطاء کنند؛۴ نه حاکم عدل، ولیعهدی کسی را بر مردم تحمیل و برای اطاعت اجباری، آنها را ذلیل کند.
• بیجا نیست رشید رضا در المنار نقل می کند: یکبار دانشمندی المانی در حضور جمعی از مسلمانان از جمله بزرگان مکه در استانبول گفت: سزاوار است که ما برای معاویه تندیسی از طلا بسازیم و آنرا در یکی از میادین برلین نصب کنیم! پرسیدند : چرا؟! گفت: زیرا معاویه بود که نظام حکومت اسلامی را از مردمسالاری به نظام استبدادی[سلطنت موروثی] دگرگون ساخت. اگر چنین نشده بود، اکنون اسلام سراسر جهان را فراگرفته و مردم آلمان و دیگر اروپائیان عرب مسلمان بودیم"!۵
• حالا این سخن، شیرین تر جلوه می کند که: "عید غدیر، عید دخالت مردم در امر حکومت است".۶
...............................
۱. ابن ابی الحدید تعدادی از اشعاری که به وصایت حضرت امیر(ع) اشاره دارد را اورده است
۲. خطبه۲ نهج البلاغه: فیهم الوصایه و الوراثه
۳. چرا امام حسین(ع) ولایتعهدی را بدعت اما امام رضا(ع) آنرا پذیرفت را شهید مطهری پاسخ می دهد:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
۴. حکمت۲۲ نهج البلاغه
۵. تفسیرالمنار ج۱۱ص۲۶۰
۶. رهبر انقلاب ۷۵/۲/۱۸
#غدیر
📝محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۲۶
☑️ @m_ghanbarian