eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 امام صادق(ع) به علماء (و متدینینی) که حرف حقی دارند توصیه کرد: جبّار و زورگو نباشید که رفتار باطلتان، حرف حق تان را از بین ببرد! (لاَ تَكُونُوا عُلَمَاءَ جَبَّارِينَ فَيَذْهَبَ بَاطِلُكُمْ بِحَقِّكُمْ). (الکافي، ج۱، ص۳۶) به زنان و دختران باز هم باید گفت: مقیاس و معیار اسلام، کتاب خدا و سیره ائمه اطهار(س) و برخورد عالمان ربانی است؛ اما به جامعه متدینان هم باید تذکر داد که مواجهه و برخورد اشتباه، حرف حق را از بین می برد! حتی اگر دختران بی حجاب، بی ادبی کنند مجوز نمی شود مقابله به مثل کرد؛ چون برخورد این طرف پای اسلام نوشته میشود. امیرالمومنین(ع) به یارانش درباره زنان شامی ای که در صفین با باغیان حاضر بودند هم می فرمود: "زنان را با اذيت و آزار به هيجان نياوريد، هر چند آنها به شما دشنام دهند و به سرانتان بدگويى کنند". (نامه۱۴ نهج البلاغه) محسن قنبریان 📲 ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
📚 به مناسبت ایام"نمایشگاه کتاب" کتبی که به مناسبت های مختلف در این کانال معرفی شده را احصا کردیم 💠 کتاب همسایه های خانم جان: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4898 💠انقلاب ما: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3730 💠 امربه معروف و نهی از منکر در اسلام از مایکل کوک: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3654 💠 مساله حجاب و نظام حقوق زن در اسلام https://eitaa.com/m_ghanbarian/3636 💠 کتاب نظام امارت اسلامی [نگاه طالبان به زن] https://eitaa.com/m_ghanbarian/3628 💠 موقیعت زن از نظر اسلام شهید بهشتی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3517 💠 امیدواری آموخته شده https://eitaa.com/m_ghanbarian/3446 💠 حجره شماره دو: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2900 💠 آزادی یعنی آزادی: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2320 💠کتاب روحی جان سلام: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4115 💠 پدر معنوی حزب الله https://eitaa.com/m_ghanbarian/1015 💠 کتاب آسمانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1010 💠 اقتصاد مقاومتی: https://eitaa.com/m_ghanbarian/325 💠کتاب سرباز مکتب: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3664 💠 کتاب رسم جهاد: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2494 💠 نقدی ابتدائی همراه با تجلیل بر تنظیم کتاب معاد در طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2450 💠 معرفی کتاب مقاوم مردم: https://eitaa.com/m_ghanbarian/2588
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 پیوست دخترانه تاریخ! حجت الاسلام قنبریان مراسم گرامیداشت حضرت معصومه(س) و هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳ • نقاط عطف تاریخ عمدتا مردانه-زنانه: آدم-حوا، ابراهیم-هاجر، موسی-مادر و آسیه، عیسی-مریم، محمد-خدیجه، علی-فاطمه، حسین-زینب، رضا-معصومه و... ⬅️ تاریخ، "انسانی" است اما این تقارن ها هم اتفاقی نیست... • کمی بیشتر درباره مریم(س)؛ "لیس الذکر کالانثی" چه می گوید؟! • حدیث امام رضا(ع) از پیامبر(ص): خدا به دختران مهربان تر است! • وقتی زنان و دختران در مسیر قهر باشند: - تخفیف های حدود زنان! - روش مواجه با زنان باغی و مشرک ⬅️ نقطه مهم مواجهه تمدنی و تمایز ما با غرب وحشی؛ نحوه برخورد با زنان و دختران قانون گریز و مجرم! • وقتی زنان و دختران در مسیر مهر باشند: • پیوست های زنانه و دخترانه تاریخ: - هاجر و تغییر ریل به شاخه اسماعیلی نبوت ابراهیم! - سفرهای مریم(س) به عراق در قرآن و حدیث! - تا سفر فاطمه معصومه(س) و پیوست دخترانه به مهاجرت امام رضا(ع) 📲 ایتا | تلگرام | بله | اینستاگرام
🔘 پیوست دخترانه تاریخ! حجت الاسلام قنبریان مسجد دانشگاه تهران/ ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳ • نقاط عطف تاریخ و تغییر ریل های تمدنی عمدتا مردانه-زنانه رقم خورده است نگاهی با دور تند به شخصیت های قرآن کریم موید آن است: - آدم/ حوا - ابراهیم/ هاجر - سلیمان/ بلقیس؛ تنها پادشاهی در قرآن که استکبار کنار گذاشت و تسلیم انبیاء شد! - موسی/ مادرش/ آسیه آیه ۷قصص آیه عجیبی است قبل از موسی(ع)، مادر در فرار از جنود فرعون کنار نیل قرار گرفت؛ به او وحی شد و نترسید و بچه را به دریا داد! - مریم/ عیسی - محمد/ خدیجه/ فاطمه - علی/ فاطمه/ و... - حسین/ زینب - رضا/ معصومه - و... ❗️تاریخ سازی در کنار هم بودن این دو صنف است. در نوادری که نقش منفی بوده(همسر نوح) باز در بعضی، دخترانی بجای آن زن منفی(دختران لوط) نقش آفریده اند! ⬅️ تاریخ، پدیده ای "انسانی" است و نباید جنسیتی دید اما خوانش صرفا مردانه هم روا نیست. این همه تقارن در قرآن اتفاقی نیست. • برخی از زنان و دختران، "مقدمه" و برخی "موخره" اند ؛ بدون این پیوست حرکت ناقص است. • مریم(س) ، دختر قرآن! در ماجرای نذر مادر مریم(س) جا دارد بپرسیم: مادر به چه حقی باوجود ولی شرعی(پدر) نذر می کند بچه اش برای معبد باشد؟! قیمومیت مادر شایسته اقلا در فقدان ولیّ شرعی ثابت است؛ اینجا چه؟!... ❓ لیس الذکر کالانثی (پسر مثل دختر نیست!) چه می گوید؟! دو احتمال: - سخن مادر مریم باشد ؛ یعنی پسر بهتر از دختر است! - سخن خداوند؛ دختر (یا اقلا این دختر) بهتر از پسر (یا پسری که خواستی) می باشد! پسری می خواستی که خادم معبد شود جارو کند و عبادت منحرف جاری را انجام دهد؛ خداوند دختری به تو داد که مادر مسیحا شود و معبد را ارتقاء دهد، تحریف را بزداید و دین را تازه کند. این بدون مقدمه گی مریم(س) شدنی نیست. مریم(س) مثل هر مادر، مقدمه فرزند نیست؛ مریم(س) با کرامت و تعالی اش مقدمه، ظهور کلمه پروردگار است!(دقت کنید) ❗️سفرهای مریم(س) به عراق! قرآن تصریح به دو سفر دارد: ۱. آیه۲۲ مریم؛ "مکاناً قصیاً" روایات ذیل این آیه، تصریح دارد از دمشق(فلسطین) به (طی الارض) کربلا آمد و در جای قبر کنونی سیدالشهدا(ع)، عیسی(ع) را به دنیا آورد و همان شب برگشت! ۲. آیه۵۰ مومنون: وَآوَيْنَاهُمَا إِلَىٰ رَبْوَةٍ ذَاتِ قَرَارٍ وَمَعِينٍ: عیسی و مریم را در مکانی مرتفع و وسیع که جای زندگی و دارای آب جاری بود سکونت دادیم! سخن از آوردن هردو است (آویناهما) و همینطور "قرار داشتن" (ذات قرار) و... ؛ پس غیر از سفر اول است. روایات ذیل این آیه هم: "ربوه" را کوفه و "قرار" را مسجد و "معین" را فرات معرفی می کند. در یکی از این روایات راهبی مسیحی در براثا را خانه مریم و عیسی می خواند (انّک تنزل ارضَ براثا بیتَ مریم و ارضَ عیسی) و حضرت امیر(ع) هم صحه می گذارد (قال: ارض براثا هذه بیت مریم) ⬅️ این مدت منزل کردن در عراق حتما آثاری داشته که ای بسا مسیحتی در عراق و کنش هایی بخصوص از زنان در تاریخ بدان منتسب باشد! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔘 پیوست دخترانه تاریخ! حجت الاسلام قنبریان مسجد دانشگاه تهران/ ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳ خدا به دختران مهربان تر است! امام رضا(ع) از پیامبر(ص) حدیث کرد که : خداوند بر زنان رئوف تر از مردان است! این شامل هردو صورت خوبی و بدی زنان میشود! ✔️ در جانب قهر: وقتی دختران دچار اشتباه و گناه میشوند: ۱. تخفیف های حدود شرعی در برخی گناهان زنان: - حد قوادی (واسطه گری در فحشاء) فقط ۷۵ضربه شلاق (مردان بار دوم تبعید و تشهیر) - زنای به عنف، ۱۰۰ضربه شلاق (در مرد، اعدام) - زنا با نابالغ، ۱۰۰ ضربه شلاق (در مرد ، اعدام) - همجنس بازی، ۱۰۰ ضربه شلاق (در مرد، اعدام) - ارتداد، حبس ابد (مرد، اعدام) - و... ۲. مواجهه با زنان لشکر مشرکان و باغیان: امیرالمومنین(ع) در نامه ۱۴ نهج البلاغه به لشکریان خود در صفین نوشت: زنان را با اذیت به هیجان نیاورید؛ ولو آبرویتان را بریزند یا رهبرانتان را دشنام دهند! ما در صدر اسلام هم مامور بودیم از آنها دست بکشیم ولو مشرک بودند! ⬅️ حتی مشرک و در لشکر باغی بودن مواجه متفاوتی نسبت به مردان دارد چه رسد به جرم های دیگر. نقطه مواجهه تمدنی ما با غرب وحشی یکی همین جاست که وقتی او وحشیانه دختری را به جرم حمایت از فلسطین با موهایش می کشد، ما حتی زن مجرم را جور دیگر جلب کنیم. این خط گذاری بین اسلام علوی با داعش و غرب وحشی بسیار مهم است. ✔️ در جانب مهر: وقتی دختران راه ایمان و صلاح را طی کنند: • هاجر، مقدمه است برای تحقق درخواست ابراهیم(ع): واجعل لسان صدق فی الاخرین! فقط مادر اسماعیل نیست؛ مقدمه انتقال نبوت و خاتمیت در شاخه اسماعیلیِ حضرت ابراهیم (ع) است. ابراهیم با شاخه اسحاقی ماند و بنی اسرائیل پدید آمد؛ اما هجرت هاجر و نوازدش به مکه و بروز آیات الهی آنجا (زمزم و منا و ...) آنجا را مهیا کرد برای وقتی که مسکنت و ذلت بر بنی اسرائیل زده شد و پیامبر خاتم در شاخه اسماعیلی و در مکه ظهور کرد! این هاجر را در تاریخ تمدن ساز ابراهیم ( س) میشود ندید؟! • از خدیجه و فاطمه و زینب و دهها و صدها زن و دختر دیگر که زیر نور این خورشیدهای درخشان کم فروغ شده و کمتر دیده ایم بگذرم... • فاطمه معصومه(س) نماد کامل دیگری از آن زنان است با او و همزمان او هم ۱۸خواهر دیگر، حمیده همسر امام صادق(ع)، ام احمد(مادر شاهچراغ) و... می درخشند. او فقیهی است که سؤالات علمای قم را در مدینه در غیاب پدر جواب می دهد و در هجرت خود در پی برادر، در قم دفن میشود و آن را مرکز علم و فقاهت در آخر الزمان می کند. • صوت را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فروش اقساطی! • این دو بنر کنار هم، دو مغازه در دنیاست هردو با فروش اقساطی! • "یشری نفسه" هم فروش است؛ فروش عمر به خدا به شکل اقساطی! مغازه ای در نابازارِ زمین که هر فروشنده ای زندگی ابناء بشر را با اقساط عمرش تامین می کند؛ برای آب و نان غزه و یمن یا عِرض و جان النبل و الزهراء! دادن قسط آخر، گرفتن ثمنِ نامیرایی و "عند ربهم یرزقون" است! "بشارتِ دنبال کنندگانی" هم اشانتیون می گیرد! (یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم). لذا به شکل شبکه ای توسعه می یابد و تا طوفان پیروزی ایثار بر استئثار پیش می رود! چون در نابازار است، شعب فروشگاه در همه نقاط زمین منتشر است؛ از خیابان تا بیابان! شعبی به بزرگی یک جبهه و مرز یک کشور تا به کوچکی یک دستفروش و کلمه حقی نزد یک جائر! • فروش اقساطی وسائل نوی منزل به بازنشستگان هم خرید عمر آنهاست؛ البته در مغازه ای در بازار مصرفیِ زمین! اول باید مجابش کنی که تا لوکسیزم هست، زندگی باید کرد؛ با هر کالا، نو باید شد! بعد زنجیره ای ها باید با دامپینگ قیمت، در دام بیاندازند! وقتی فروشگاه های کوچک را بلعیده و با بانک ها بستند و برایش به صرفه جلوه کردند، زالوی کار و عمرش میشوند! انحصار شعب در گرو از نان انداختن هزاران مغازه خُرد است؛ تا فقط او نیاز تازه بسازد و عمر جوان و پیر بخرد؛ برای خرید از او بیشتر کار کنند و مصرف شوند! در قسط آخر صاحب لباسشویی ای شده که عمرش را شسته و تازه مدل جدیدش آمده است! اشانتیون هم دارد: تخفیف خرید بعدی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اسلام مخالف برابری است؟ 🔸گفتگو با محسن قنبریان 🔻در مسائل سیاسی، مساوات و برابری داریم، اما در مسائل اقتصادی این‌گونه نیست. اگر اول از همه آزادی خرج عدالت نشود، کانون‌های قدرت و ثروت از آزادی علیه توده‌ها استفاده خواهد کرد. برخی تصور می‌کنند برای برابری باید عنصر دین را کنار بگذاریم، در حالی که در این صورت، (مانند کشورهای غربی) پول جایگزین دین خواهد شد. ✅ کامل ببینید و قضاوت کنید! 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خداوند به زنان و دختران مهربان‌تر است 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه،۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نحوه برخورد امیرالمؤمنین با زنان خطاکاری که علیه او قیام کرده بودند چگونه بود؟ 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه،۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 زینب کبری(س) و فاطمه معصومه(س) مسیر تاریخ را عوض کردند 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین 🏳 مراسم جشن ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها 📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی 📆 جمعه،۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🕌 مسجد دانشگاه تهران 🚩 هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) 《 @m_ghanbarian 》 《 @ashabolhossein_ir
🗓 نامسئله‌گیِ تعطیلی، کج‌مسئله‌گیِ شنبه! مصوبهٔ تعطیلیِ شنبه از یک خاستگاه اقتصادی، و مخالفت با آن از خاستگاهی فرهنگی؛ مثل بسیاری از مسائل دیگر چه‌زود طیف موافق-مخالف اجتماعی را به صف کرد و بر صورت غیردقیقِ معیشت-شریعت صورت‌بندی شد؛ هریک هم مجوّز شرعی از مرجعی گرفتند! چنین بحث‌هایی در جامعه و حتی بین مراجع هیچ اشکالی ندارد، البته اگر موضوعِ مورد مناقشه، واقعاً باشد! ولی وقتی با نامسئله مواجه باشیم پرداختنِ جانبین به آن، بزرگ‌ترکردنِ نامسئله‌هاست. ❓«مسئله» چیست؟! چگونه یافته و صورت‌بندی می‌شود؟! ❗️«مشکل عینی»ای در جامعه وقتی منظومهٔ فکری و ارزشی یافته و صورت‌بندیِ خاص شود، «مسئله» متولد می‌شود. اگر مشکل، عینی یا بومیِ ما نبود، صورت‌بندی‌ها «نامسئله» می‌سازد. اگر در نظام اندیشه‌ایِ ناخودی صورت‌بندی شود، «کج‌مسئله» ساخته می‌شود! «حلّ مسئله»، تابع کشف و صورت‌بندیِ درست است. نامسئله، حلّی ندارد و کج‌مسئله، حلّی غلط در پی دارد! ❓باید از موافقان پرسید کدام مشکلِ واقعی، با چه درجه‌ای از اولویّت در نظام اقتصادی، به تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است؛ که ذیل تقدّمِ معیشت صورت‌بندی شده است؟! مخالفان با تقدّمِ شریعت (تشبّه به یهود و...) کدام مشکلِ واقعی را نمی‌بینند؟! ❓کاهش یا افزایش ساعت کار هفتگی(۴۴ساعت)، مشکل اصلی است یا بهره‌وریِ پایین و غیرمفیدبودنِ ساعات اشتغال؟! ❓ اگر این آمارهای کارِ مفید درست باشد: - سرانه، ۸۰۰ساعت در سال! - روزانه، متوسط ۲ساعت مفید (در ادارات ۲۲دقیقه)! ⬅️ تعطیلی (شنبه یا پنجشنبه) چه اثری در آن دارد؟! وقتی سهم اول عوامل متعلق به: تبعیض در محیط کار، ضعف مدیریت و نظارت، انباشت نیروی کار، نامتناسب‌بودن با دست‌مزد و... است!؟! ❗️ مشکل اصلیِ ، کم‌رونقیِ اقتصاد بازرگانی -آن‌هم عمدتاً واردات‌پایه، و فقط برای بخشی از تجّار- است یا کم‌رونقیِ تولیدِ داخلی؟! کم‌رونقی و عدمِ جهش تولید، به تعطیل‌کردن (شنبه یا پنجشنبه) مربوط است یا به نبودِ «نظام متوازن تأمین سرمایه» و «دست‌مزد عادلانه»؟! ❓«مردم‌پایه‌کردنِ پیشرفت» با «گسترش مالکیت/انتفاع برای عموم»، عنصر اصلیِ رشد اقتصادی و هم‌زمان عدالت اجتماعی است؛ چرا از این مسئله‌های درجهٔ یک هیچ مصوبه‌ای یا نظارتی بر قانون‌های معطل‌ماندهٔ قبل شنیده نمی‌شود؟! از حوزه و منادیانِ شریعت هم به‌اندازهٔ تعطیلیِ شنبه نوشته و استدلال (فلسفی و اخباری و...) تولید نمی‌شود! البته که روایات مواجههٔ اهل‌بیت(ع) با بني‌امیه در کاربریِ ایام هفته، مواجهه‌ای سیاسی_فرهنگی است؛ اما سنگین‌ترین و اصلی‌ترین مواجههٔ آنها نیست! قیام علیه اموی‌ها نه به‌خاطرِ شنبه و دوشنبه، بلکه برای «اتخذوا مال الله دُوَلا» [بیت‌المال عمومی را میان خود دست‌به‌دست‌کردن] بود! ظاهراً سرمایه‌داریِ زالوصفت اگر به جمعه و شنبه و مانند آن دست نزند، از تیغ قلم و بیان روحانیت در امان می‌ماند! ۱ ⚠️ اگر مجلس شورای اسلامی روی مسئله‌های واقعیِ ایران بایستد، بسیاری از موضوعات را فیک، پوششی، سرکاری و نیش‌غولی خواهد دید؛ خود و جامعه و مراجع را به زحمت نمی‌اندازد که برای نامسئله‌ها، حلّ بتراشند یا برای کج‌مسئله‌ها، خط‌ونشان بکشند. ........................ ۱. البته نمیتوان برخی پرداختهای این چنین را ندید گرفت https://eitaa.com/sedayehowzeh/40932 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔘 نفْس ایران! هر حادثه ای -ولو تلخ، طبیعی یا صناعی- که "رَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ "[به خودِ خودشان برگشتند] باشد، یک لطف خفیّ است. در این رجوع چند اتفاق می افتد: ۱. خود و هم میهنان را "یک واحد" می یابد (انفسهم)؛ انگار جانها یکی میشود! فرقی نمی کند با هم بخندند یا بگریند، خود را ملامت کنند یا تفاخر کنند؛ آن لحظه شهودِ "انفسهم" ، لحظه فوق العاده ای است. انگار تکثر و کثرتی نیست، اختلاف و تشتتی نیست؛ وحدت همه جا را می گیرد هر جانی به بزرگی ایران می شود. ۲. اطلاعات و داده های مختلف، پردازش های متعدد ساخته بود و توجه و عاطفه ما را تقسیم کرده بود؛ چهل تکه ای از محبت و نفرت، امید و یاس، شکوه و شکایت و...! رجوع به نفْس ایران، نگاه کردن از یک جان به یک حادثه است؛ نه نگاهی با گوش و چشم و ذهن و خبر و تحلیل؛ نگاهی است با خودِ اصیل و واحد به کانون حادثه. یکباره همه عاطفه یا نفرت جمع میشود؛ نفْس ایران نشان می دهد از رفتن شاه، آمدن امام(مثلا) ، شاد است یا محزون؟! می بیند چقدر عاطفه و احساس که در یافته ی حواس یا ذهنیت ها پراکنده و گم بوده و الان تیز و تند میشود. رجوع به نفْسِ ایران یک تنفس اجتماعی برای ملتی با تنوع و تکثر است، تا وحدت خود را ببیند و بیابد: "النفس فی وحدتها کلُّ القوا" [نفْس در وحدت خود همه قوای آدمی است]. بدون این تنفس، می میرد و به کثرتهایش تجزیه میشود؛ مثل یک بدن متلاشی! بلاها و امتحانات خوبند وقتی به نفْس ایران رجوع مان دهند. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔹 مردان جمهوری اسلامی! بقعه ای که شفاء می دهد، امامزاده اش قلابی نیست! دستگاه حکومتی که هربار یکی از رجالش از دست می رود، فضایلشان بیشتر هویدا میشود، فاسد نیست. در قرآن، حکومت مردمیِ اسلامی، "حسنه دنیا" است (۴۱نحل) جمهوری اسلامی، حرم است؛ هنوز راه "شهادت" و "خدمت" درش باز است و اهلش را حاجت می دهد. "شجره طیبه" است، "اُجتُثَّت مِن فُوقِ الاَرض" نیست. "تُوتِی اُکُلها کُلِّ حِین" است[۲۴ تا ۲۷ ابراهیم]؛ چند کرم و لانه موریانه، میوه اش را تلخ نکرده است. همین سالها چند دزدِ دین باز در کسوت مناصب را با سلیمانی، زاهدی، رئیسی، عبداللهیان، آل هاشم و... مقایسه کنید؛ کدامیک رجال جمهوری اسلامی اند؟! فکر می کردی بعد سلیمانی دیگر طلای ناب در این دستگاه پیدا نشود؟! معدن طلا، طلا می دهد؛ اندازه و عیارش فرق می کند. پ.ن: ممنون که امام رضا(ع) را برای مردم ایران گذاشتی! بعضی نگران بودند دین باز باشی و گفتند امام رضا(ع) را خرج دنیایت می کنی! امام رضا(ع) روز تولدش خوب ازت دفاع کرد؛ رضوان الله علیک! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔳 عزای رئیسی عزیز خرج چه شود؟! تر و تازه، عقب ماندگی خیلی مهمی روی زمین است که همه از آن غافل و در آن شریکیم!: 《مسئله‌ی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است... بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا میکردند، امام(رضوان الله علیه) به اینها نهیب میزد و میگفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید». ، اختلاف سلیقه‌، اختلاف سیاسی در یک کشور یک امر طبیعی است، امّا غیر از اینها است... به نظر من رقابتهای داخلی به جای خودش محفوظ ... امّا همه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقه‌ی مختلف داشته باشند امّا برادری‌شان از بین نمیرود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند اینها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند.》(رهبر انقلاب اسلامی۱۴۰۳/۱/۱) راه و روش رئیسی را در اداره کشور، دیپلماسی و... توضیح دهیم و ادامه بگیریم؛ اما از مخالفانش انتقام نگیریم! به خودش تاسی کنیم که خاطراتش درباره رقبایش -حتی آنها که رنجاندندش- دارد بیان می شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔆 الهیات مردم ۱ • رهبرانقلاب درباره مرحوم آقای رئیسی:《برای او صلاح و رضایت مردم -که حاکی از رضایت الهی است- برهمه چیز ترجیح داشت》. • پیش از این امام خمینی هم فرموده بود:《کاری بکنید که را به دست بیاورید؛ پایگاه پیدا کنید دربین مردم؛ وقتی پایگاه پیدا کردید خدا از شما راضی است》. (۶خرداد۵۸) • پیش از همه، امیرالمومنین(ع) فرموده بود: 《إنّما يُستَدَلُّ عَلَى الصّالِحينَ بِما يُجري اللّه ُ لَهُم عَلى ألسُنِ عِبادِهِ: تنها راه کشف صالحان چیزی است که خداوند برایشان بر زبان بندگانش جاری می کند》.(نامه۵۳) آیت الله خامنه ای این "بمایجری الله لهم..." را "قضاوت جمع بندی شده مردم" معنا و فرمود:《این مردم نشان دهنده واقعیت است؛ نه اینکه مردم در همه جا اشتباه نمی کنند! چرا اشتباهاتی هم ممکن است پیش بیاید؛ اما آنچه در مجموع به صورت جمع بندی باقی می ماند، قضاوت درستی است》.(۹۴/۴/۲۳) به تعبیر امام خمینی:《یک مملکت ۳۰میلیونی نمی شود اشتباه بکند... قهراً اشتباه در ۳۰میلیون جمعیت نخواهد بود》(صحیفه امام ج۵ص۳۲۳-۳۲۵) • سند قرآنی این مبنای متین آیه۶۱ سوره توبه است:《...أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ: گوش فرادادن پیامبر برای شما بهتر است؛ خدا و مومنان را تصدیق می کند》 "اُذن خیر" ، اضافه موصوف به صفت است؛ گوش دادنی که خیر است، یعنی "خود استماع" خیر است، نه مسموع خیر باشد و فقط سخنان خوب و خیر را گوش کند. "للمومنین" هم به تفسیر علامه طباطبایی بعید نیست جامعه اسلامی با درجات مختلف ایمان- نفاق باشد. 🔺 نتیجه ۱: جامعه حزب اللهی این مبانی را تایید نکند اما سر بزنگاه "مردم" را مفتون رسانه های بیگانه تلقی و آنها را به "متدینان و نماز جمعه و هیات برو ها" دهد! فراموش نکند که ذهن ها هم اگر مورد فتنه قرار گیرد، "دلها رشوه نمی پذیرد" (سَلُوا القُلوبَ عنِ المَوَدّاتِ ؛ فإنّها شَواهِدُ لا تَقْبَلُ الرُّشا) .  امیرالمومنین(ع) فرمود:《قُلوبُ الرَّعِيَّةِ خَزائِنُ راعيها فَما اَوْدَعَها مِنْ عَدْلٍ اَوْ جَوْرٍ وَجَدَهُ: قلوب مردم خزینه های سرپرستان جامعه است هر عدل یا ظلمی که در آن ودیعه نهند، همان را خواهند یافت》.(غررالحکم) مسئولین، قضاوت جمع بندی شده مردم -مثل آنچه در خیابان های تشییع برای رئیس جمهور شهید دیدند- را کاشف از رضایت خداوند بدانند؛ به دلهای مردم، عدالت ودیعه بگذارند. 🔺 نتیجه ۲: قلیلی که بیش از نقد دارند و به مردم نمی پیوندند و اندک تری که بر دشمنی با جمهوری اسلامی، "رشوه از گناه می دهند" (أَعْطَیْتُ عَلَی مَعَاصِی الْجَلِیلِ الرِّشَا) -به تعبیر خودشان نود می دهند (send nudes)!- را توصیه می کنم از همان غربی ها بشنوند که: "vox populi vox dei" (صدای مردم، صدای خداست)! دل به دریا بزنند و بدانند "سرانجام این رود مرداب نیست"! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۳/۱ ☑️ @m_ghanbarian
برنامه زنده 🔻باورمندی به مردم؛ میراث روشن شهید آیت الله رئیسی 🔶حجت الاسلام و المسلمین قنبریان 🔶علی بهادری جهرمی چهارشنبه ٢ خرداد ساعت ۲۲ از شبکه افق 🆔 @Jahanara_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مردم زبان خدا هستند و حماسه‌آفرین 🔸امام خمینی(ره) در خردادماه 1358 فرمودند کاری کنید که دل مردم را به دست بیاورید تا خدا هم از شما راضی باشد و البته منظور ایشان کارهای ظاهری نبوده است بلکه اقداماتی واقعی در چارچوب عهد الهی و همینجاست که مردم، زبان خداوند می‌شوند و در صحنه حضور می‌یابند. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: رضایت مردم از شهید رئیسی حقیقی و دلی است 🔸مردم در شرایطی برای تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانشان به خیابان‌ها آمدند که دلار 60 هزار تومانی را تجربه می‌کنند و وضعیت اقتصادی هم مناسب نیست، ولی قضاوت جمع‌بندی شده آنها این است که او در مسیر درستی برای آنها تلاش می‌کند و باید به این رضایت مردمی تمکین کرد. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: صداقت شهید رئیسی امروز باورپذیرتر است 🔸باورهایی داریم که آن را در زندگی شهید رجایی و باهنر و شهید سلیمانی مشاهده کرده بودیم؛ امروز هم وقتی خانه مادر شهید رئیسی را می‌بینیم و وضعیت برادرانش را که از موقعیت او سوء استفاده نکردند و ما آنها تاکنون نمی‌شناختیم، شرایط آنها باورپذیر است چون در طول 45 سال گذشته بعد از انقلاب، مردم این را در مسئولان خود دیده‌اند. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: امروز شهادت جز با نسبت به جمهوری اسلامی معنا ندارد 🔸روی این کره خاکی هیچ کس نمی‌تواند به شهادت برسد جز اینکه نسبتی با جمهوری اسلامی داشته باشد. 🔹فضائل مردان جمهوری اسلامی بعد از شهادتشان آشکار می‌شود که نشان می‌دهد با معدنی از طلا سر و کار داریم، مرد جمهوری اسلامی حاج قاسم سلیمانی است، شهید رئیسی و دیگر شهدا هستند. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مردم‌داری شهید رئیسی مبنای قرآنی داشت 🔸تیرماه 1400 شهید آیت‌الله رئیسی به دیدار با آیت‌الله جوادی آملی رفت و این استاد برجسته حوزه به ایشان گفتند «نام مردم را نمی‌شود بدون وضو برد و اگر با این مردم بدرفتاری شود گویی با نماز بدرفتاری شده» و رئیس جمهور این موضوع را همواره مد نظر داشت؛ تاکیدی قرآنی که در آیات 62 و 64 سوریه انفال هم وجود دارد. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام قنبریان: مشارکت زیر 50 درصد مردم در انتخابات به خاطر عملکرد رئیسی نبود 🔸شهید رئیسی حتی از رقبای سیاسی جناح مقابل هم مشورت می‌گرفت، اخلاقی بالاتر از آنچه حتی در مناظره‌ها از خود نشان داد؛ صبح انتخابات 1400 هم برای رقیب حذف شده خود کار کرد ولی ناراحتم از اینکه در دولت ایشان، انتخاباتی برگزار شد که مشارکت در آن کمتر از 50 درصد بود آن هم در حالیکه او مقصر نبود. ⏰ «جهان آرا»؛ روزهای زوج ساعت ٢٢ از شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
وحدت یا خلوص؟! (برای آنها که میخواهند مساله مشکل حل کنند؛ نه ساده انگاران!)  《یک سؤال دیگر این است که بعضیها میگویند وحدت، بعضیها میگویند خلوص؛ شما چه میگوئید؟ من میگویم هر دو. خلوص که شما مطرح میکنید -که ما بایست از فرصت استفاده کنیم و حالا که غربال شد، یک عده‌ای را که ناخالصی دارند، از دائره خارج کنیم- چیزی نیست که با دعوا و کشمکش و گریبان این و آن را گرفتن و با حرکت تند و فشارآلود به وجود بیاید؛ خلوص در یک مجموعه که اینجوری حاصل نمیشود؛ ما به این، مأمور هم نیستیم. در صدر اسلام، خوب، با پیغمبر اکرم یک عده بودند؛ سلمان بود، اباذر بود، ابىّ‌بن‌کعب بود، عمار بود، کی بود، کی بود؛ اینها درجه‌ی اول و خالص‌ترینها بودند؛ عده‌ای دیگر از اینها یک مقداری متوسطتر بودند؛ یک عده‌ای بودند که گاهی اوقات پیغمبر حتّی به اینها تشر هم میزد. اگر فرض کنید پیغمبر در همان جامعه‌ی چند هزار نفری -که کار خیلی آسانتر بود از یک جامعه‌ی هفتاد میلیونی کشور ما- میخواست خالص‌سازی کند، چه کار میکرد؟ چی برایش میماند؟ آن که یک گناهی کرده، باید میرفت؛ آن که یک تشری شنفته، باید میرفت؛ آن که در یک وقتی که نباید از پیغمبر اجازه‌ی مرخصی بگیرد، اجازه‌ی مرخصی گرفته، باید میرفت؛ آن که زکاتش را یک خرده دیر داده، باید میرفت؛ خوب، کسی نمی‌ماند. امروز هم همین جور است. اینجوری نیست که شما بیائید افراد ضعاف‌الایمان را از دائره خارج کنید، به بهانه‌ی اینکه میخواهیم خالص کنیم؛ نه، شما هرچه میتوانید، دائره‌ی خلّصین را توسعه بدهید؛ کاری کنید که افراد خالصی که میتوانند جامعه‌ی شما را خالص کنند، در جامعه بیشتر شوند؛ این خوب است. از خودتان شروع کنید؛ دور و بر خودتان، خانواده‌ی خودتان، دوستان خودتان، تشکل خودتان، بیرون از تشکل خودتان. هرچه میتوانید، در حوزه‌ی نفوذ تشکل خود، برای بالا آوردن میزان خلوصهای فردی و جمعی تلاش کنید؛ که نتیجه‌ی آن، خلوص روزافزون جامعه‌ی شما خواهد شد. راه خالص کردن این است.  وحدت هم که ما گفتیم - که بعد سؤالات دیگری هم در این زمینه شده - منظور من اتحاد بر مبنای اصول است. بنابراین وحدت با کیست؟ با آن کسی که این اصول را قبول دارد. به همان اندازه‌ای که اصول را قبول دارند، به همان اندازه ما با هم مرتبط و متصلیم؛ این میشود ولایت بین مؤمنین. آن کسی که اصول را قبول ندارد، نشان میدهد که اصول را قبول ندارد یا تصریح میکند که اصول را قبول ندارد، او قهراً از این دائره خارج است. بنابراین با این تفصیل و توضیحی که عرض شد، هم طرفدار وحدتیم، هم طرفدار خلوصیم》. (۸۹/۵/۳۱رهبر انقلاب اسلامی) * برای بیشتر تعمق کردن: https://eitaa.com/m_ghanbarian/4852 https://eitaa.com/m_ghanbarian/4853 https://eitaa.com/m_ghanbarian/4856 ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده الهی! • اراده عمومی مردم در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است که فقط با گسترش مالکیت عمومی مردم شدنی است... • مثلا در همه دولتها هر وقت مشکل مسکن حل شده از این راه رفته ایم؛ سیاستهای زمین صفر و دادن حق انتفاع به عموم مردم، تولید و توازن بازار مسکن را موجب شده است. • اراده عمومی توان بی اثر کردن تحریم ها را داد توانستیم به رشد ۶٪ اقتصادی برسیم! ❓می پرسید پس چرا این گشایش ، سر سفره مردم احساس نمی شود؟! پاسخ را ببینید! حجت الاسلام قنبریان برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 الهیات مردم در جمهوری اسلامی حجت الاسلام قنبریان برنامه جهان آرا - ۲خرداد۱۴۰۳ 1⃣ مردم زبان خدای متعال • پیام رهبر انقلاب درباره شهید رئیسی؛ رضایت مردم حاکی از رضایت خدا • ریشه های قرآنی و روایی این الهیات • بروزها در سیره شهید جمهور 2⃣ اراده عمومی مردم؛ مجرای اراده خداوند • دوگانه های مهم پیام رهبر انقلاب به خبرگان؛ مشیت الهی _ همت مردم و... • اراده عمومی در سیاست، اقتصاد، فرهنگ چه شکلی است؟ رئیسی برای حذف نشدن رقیب انتخاباتی خود تلاش کرد! مشارکت زیر ۵۰درصدی در دوره او شأن یک باورمند به مردم، نبود؛ گرچه او مقصرش نبود! • اراده عمومی در اقتصاد همان مردمی کردن اقتصاد است. تنزیل از گسترش مالکیت عمومی مردم، بازی با مردمی کردن اقتصاد است! تجربه مسکن در اینباره • اراده عمومیِ مقاومت و دستاورد بی اثر کردن تحریم ها در دولت رئیسی و رسیدن به رشد۶٪ اقتصادی! ❓چرا سر سفره مردم نیامده؟! اینجا هم پای چند بند سیاستهای اقتصادی مقاومتی در بین است که باید اجرایی تر شود... ☑️ @m_ghanbarian