eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
622 عکس
201 ویدیو
213 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
علت ترویج حدیث در قالب دعا[توسط امام سجاد علیه‌السلام] الف) موقعیت ویژه جامعه: موقعیت اجتماعی و فرهنگ عمومی جامعه اقتضای جذب معارف محض را نداشت تلقی مردم در مواجهه با امام سجاد علیه السلام نیز در ابتدا به گونه ای نبود که به دانش آموزی از حضرت پردازند و با توجه به اینکه دیگر راه های تعلیم و تربیت در زمان امام سجاد علیه السلام هموار نبود آن حضرت با استفاده از روش دعا و تلطیف احساس معارف الهی را به مردم القا می کرد. ب) ضعف فرهنگ دینی: سلطه طولانی معاویه و سایر حکام بنی امیه موجب تضعیف فرهنگ مذهبی در میان مردم شده بود لهو و لعب رواج یافته بود و حتی در مدینه نیز خوانندگان و نوازندگان جایگاه خاصی یافته بودند به گونه ای که مدینه مرکز غنا گشته بود و خوانندگان فراوانی داشت اسامی برخی از این مطربان و مغنیان در کتاب الاغانی(ج۸، ص۳۴۳) آمده است. زمانی که خلیفه اموی یکی از کنیزکان آواز خوان مدینه را به مبلغ ۲۰ هزار دینار خرید و عازم شام شد مردم مدینه به تودیع او آمده و در غم فراق او گریستند در این اوضاع و احوال بود که امام سجاد با دعا های لطیف و پر احساس خود به مبارزه با فضای رایج فرهنگی و علاج بیماری واگیردار لهو و لعب و کوشش در نشر معارف اسلامی می‌پرداخت. 📗تاریخ حدیث شیعه، ج۱، ص۱۳۱. @MaarefHadith
14 pnesm.mp3
21.36M
🎧 صوت نشست علمی 〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» 🔸بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتاب‌محور) و متأخرینی (سندمحور) 🎙 حجت الاسلام و المسلمین حیدری فطرت 🗓 چهارشنبه - 99/12/27 🆔 @pnesm_ir @MaarefHadith
1⃣الإمامُ الصادق عليه السلام :نَيْروزُنا كُلُّ يَومٍ . 🔸امام صادق عليه السلام: هر روز ما است(الفقيه،ج۳،ص۳۰۰) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 2⃣الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :إذا كانَ يَومُ النَّيروزِ فَاغتَسِلْ وَ البَسْ أنظَفَ ثِيابِكَ ، و تَطَيَّبْ بِأطيَبِ طِيبِكَ ، و تَكونُ ذلكَ اليَومَ صائما . 🔸امام صادق عليه السلام : چون   فرا رسد، بدن خود را بشوى و پاكيزه ترين جامه هايت را بپوش و با خوش بوترين عطرها خودت را معطّر كن و در آن روز روزه دار باش.(وسائل الشيعة،ج۱،ص۳۴۶) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 3⃣رسول الله صلی الله علیه و آله: فَنَيرِزُوا إن قَدَرتُم كُلَّ يَومٍ يَعني تَهادَوا و تَواصَلُوا فِي اللَّهِ. 🔸پيامبر صلي الله عليه و آله :اگر مى توانيد هر روز را كنيد ؛ يعنى در راه خدا به يكديگر هديه بدهيد و با يكديگر پيوند داشته باشيد.(دعائم الإسلام ، ج 2 ، ص 326) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 4⃣ عن الامام الصادق علیه‌السلام: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوَقَّعُ فيهِ الفَرَجَ لِأنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شيعَتِنا، حَفَظَتهُ العَجَمُ و ضَيَّعتُموهُ أنتُم. 🔸امام صادق‌علیه‌السلام: هيچ   نيست مگر اين كه ما در آن روز منتظر فرج هستيم؛ زيرا   از روزهاى ما و شيعيان ماست. ايرانيان آن را حفظ كردند و شما آن را از دست.(بحارالانوار، ج۱،ص۹۲) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 5⃣ عن الامام الصادق‌علیه‌السلام: هُوَ أوَّلُ يَومٍ طَلَعَت فيهِ الشَّمسُ. 🔸امام صادق علیه‌السلام:  نخستين روزى است كه خورشيد در آن.(همان) @MaarefHadith
آیة‌الله شبیری زنجانی: درباره روایاتی وارد شده است و مصادف بودن این روز با روز عید غدیر خم هم مطرح شده و ممکن است تکریم نوروز از این جنبه دارای اهمیت بوده باشد. @MaarefHadith
◀️در کنار روایاتی که درباره و ستایش این روز از ائمه علیهم‌السلام رسیده است، روایتی وجود دارد که به اشاره دارد. این روایت در بحارالانوار بدین صورت گزارش شده است: ⬅️حُكِيَ أنَّ المَنصورَ تَقَدَّمَ إلى موسَى بنِ جَعفَرٍ عليهما السلام بِالجُلوسِ لِلتَّهنِئَةِ في يَومِ النَّيروزِ و قَبضِ ما يُحمَلُ إلَيهِ ، فقالَ : إنّي قَد فَتَّشتُ الأخبارَ عَن جَدّي رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله فلَم أجِدْ لِهذا العيدِ خَبَرا ، و إنَّهُ سُنَّةُ الفُرسِ و مَحاها الإسلامُ ، و مَعاذَ اللّهِ أن نُحيِيَ ما مَحاها الإسلامُ ، فَقالَ المَنصورُ : إنَّما نَفعَلُ هذا سِياسَةً لِلجُندِ ، فسَألتُكَ بِاللّهِ العَظيمِ إلاّ جَلَستَ ، فجَلَسَ ...[۱] 🔹نقل شده است كه منصور از موسى بن جعفر عليه السلام تقاضا كرد كه در روز نوروز در خانه بنشيند، تا مردم براى تبريك گويى پيش ايشان روند و هدايايى را كه برايش مى برند نيز بپذيرد. امام عليه السلام فرمود : من در اخبار جدّم پيامبر خدا صلى الله عليه و آله جستجو كردم، اما براى اين روز خبرى پيدا نكردم. نوروز سنّت ايرانيان است و اسلام آن را منسوخ كرده است. پناه به خدا از اين كه چيزى را زنده كنيم كه اسلام از بين برده است. منصور گفت : ما اين كار را فقط براى خاطر نظاميان مى كنيم . بنا بر اين، تو را به خداى بزرگ سوگند مى دهم كه جلوس كنى و حضرت پذيرفت و جلوس كرد. 🔰اما علامه مجلسی ذیل این روایت می‌نویسد: هذا الخبر مخالف لأخبار المُعلّى ، و يدلّ على عدم اعتبار النيروز شرعا ، و أخبار المعلّى أقوى سندا و أشهر بين الأصحاب ، و يمكن حمل هذا على التقيّة ، لاشتمال خبر المعلّى على ما يتّقى فيه. ⚠️حدیث معلی بن خنیس روایتی است که در آن ستایش‌هایی از روز نوروز از امام صادق علیه‌السلام گزارش شده است.[۲] 📚[۱]بحارالانوار، ج۲، ص۱۰۰ [۲]بحارالانوار،ج۱،ص۹۲. @MaarefHadith
مبانی اعتبار روایات پزشکی.pdf
406.5K
(4) ✅ مبانی اعتبار روایات پزشکی ✍️ مهدی مهریزی، محمد عارف حیدر قزلباش ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بخشی از روایات معصومان علیهم السلام به روایات طبی اختصاص دارد. از موضوعات مطرح در ارتباط با این دسته از روایات، مبانی اعتبار سنجی این دسته از روایات است. در این مقاله با بررسی دیدگاه حدیث پژوهان شیعه و سنی، مبانی سندی و متنی اعتبار روایات طبی مورد بررسی قرار گرفته است همچنین به وضعیت تعارض این روایات با یافته های دانش بشری نیز پرداخته شده است. @MaarefHadith
🏢 انجمن علمی حدیث حوزه و دانشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌کنند: نشست علمی: ✅ روایات تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت«عج» 👤 ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد کاظم طباطبایی 🔖 عضو هیئت مدیره انجمن علمی حدیث حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث زمان: ⏰ جمعه 6 فروردین 1400 🗓 ساعت 18 بصورت آنلاین لینک حضور در نشست: https://ac.ismc.ir/anjomanhawzah2/ گواهی حضور برای شرکت کنندگان محترم ارائه می گردد. @MaarefHadith
4_5953881444664216119.pdf
295.3K
مقاله ای از آقای رسول جعفریان پیرامون اخبار و روایات وارده درباره @MaarefHadith
سرنوشت سه کتاب مهم شیعی امان از دست کاتبان نسخه های خطی ✍سید حسن موسوی بروجردی 🔰کاتبان نسخه های خطی حافظان تاریخ و فرهنگ یک تمدن هستند، امانت داری در انتقال میراث فکری و علمی و کیفیت این انتقال توسط آنها اولین گزینه برای شناسایی و درجه بندی ایشان است، به طور کلی ناسخان به اقسام مختلفی تقسیم می شوند، یکبار کاتب خود از قشر عالمان است و کتاب را برای خود کتابت کرده، که در این صورت قطعاً نسخه دقیق و درست کتابت شده است، صورت دیگر آن است که کاتب از راه کتابت نسخه های خطی ارتزاق می کرده که این دسته بیشترین بخش ناسخان را شامل می شوند، آنها نیز انواع گوناگونی دارند؛ دسته ای از ایشان یا فرهیخته و اهل فضل هم بوده اند و در وقت کتابت مطالب را می فهمیدند و درست قرائت می کردند و صحیح می نگاشتند، اما دستۀ دیگری فقط کتابت می کردند و نه درست سواد خواندن داشتند و نه نوشتن، بلکه به تعبیر صحیح نقاشی حروف می کردند؛ این در حالی است که بعضی از آنها نقاش خوبی هم نبودند و کتابی پر از غلط در می آمیختند که در وقت قرائت و یا تصحیحِ نسخه باید با علوم غریبه فهمید که اصل این کلمات چه بوده است. البته این مطالب قاعدۀ کلی نیستند تمامی آنها نقض و استثنا هم دارند. ▪حال من نمی دانم که کاتب سه کتاب بسیار مهم «تفسیر عیاشی» تألیف ابو نظر محمد بن مسعود عیاشی (ت 320 ق) و «تفسیر فرات» تألیف فرات بن ابراهیم کوفی زیدی (ت 352 ق) و «المستدرک المختار فی مناقب وصی المختار» یحیی بن حسن ابن بطریق حلی (ت 600 ق) از کدام یک از این دسته ها بوده اند ولی آنچه را که الان در مقابل ما قرار دارد کاری است بسیار ناقص که مهمترین بخش یک کتاب حدیثی توسط کاتبان آنها حذف شده است. 🔻ما این سه دانشمند برجسته و حسّاس شیعی (عیاشی، فرات و ابن البطریق) را به کثرت مشایخ و اساتید و میراثی که کتابت و روایت کرده اند، می شناسیم؛ عیاشی میراث دار شیعه در دورترین بخش های کشور های اسلامی یعنی سمرقند، و فرات در قلب تپندۀ دنیای اسلام و مرکز فعالیت تمام فرق اسلامی کوفه، و ابن بطریق در مرکز دنیای تشیع در قرن ششم یعنی حله میزیسته اند که هر یک دارای تألیفات و مشایخ و طرق بسیار زیادی بودند که ما با گوشه ای از آنها آشنا هستیم. متأسفانه کاتب «تفسیر عیاشی» تمام اسانید روایات این کتاب را انداخته و روایات را بدون سند نقل کرده است. فقط رجال شناسان و تاریخ نگاران شیعه حجم ضرری که این کاتب به تاریخ و رجال شیعه زده است را متوجه می شوند، از آنجا که او عیار روایات عیاشی را برای مفسران و حدیث پژوهان پایین آورده، و از منظر تاریخ پژوهی شیعی نیز با حذف مشایخ و طرق عیاشی که در سمرقند در حال فعالیت علمی بوده است، راه را برای شناسایی عالمان شیعۀ آن دیار بسته است، سرزمینی که آگاهی ما دربارۀ تشیع در آنجا بسیار اندک می باشد و مقداری از شناخت ما با تاریخ شیعه در این سرزمین به آنچه در «رجال کشی» آمده است، محدود می باشد. 🔻همین موضوع دربارۀ فرات کوفی افتاده است؛ او عالمی زیدی مذهب بود که از کتاب او به خوبی واضح است که با شیعیان امامی هم ارتباط مستقیمی داشته و بسیاری از مطالب کتاب خود را از طریق میراث امامیه تنظیم کرده است. و باز کاتب با حذف بخش وسطی اسانید راه شناخت و مصادر او را برای ما دشوار بلکه محال کرده است. 🔻کتاب دیگر «المستدرک المختار» ابن بطریق حلی از علمای شیعۀ امامی است، همۀ ما با کتاب «العمده» او که احادیث مناقب و فضائل اهل بیت (علیهم السلام) از کتب معتبر اهل سنت جمع آوری کرده، را می شناسیم و می دانیم که این کتاب با این سبک تألیفی اولین در نوع خود است با این مزیت که مؤلف دارای مشایخ و طرق گسترده برای روایت منابع اهل سنت از مشایخ سنی مناطق مختلف اسلامی است. بله متأسفانه کتاب «مستدرک» ـ که استدراک بر کتاب العمدۀ خودش بوده ـ و مؤلف نقل هایی از منابع بسیار پر اهمیت اهل سنت دارد و این منابع در حال حاضر از کتب مفقوده هستند، نیز مبتلا به همین دست از کاتبان بی توجه شده و تمام اسانید روایات آن به همراه مقدمه حذف شده اند. ✅با تمام این احوال جای شکر و تقدیر از این کاتبان این چنینی هم دارد که اگر آنها نبودند و متون روایات این کتب را برای ما به ارمغان نمی آوردند شاید ما از این کتاب ها فقط نامی در منابع کتابشناسی داشتیم 🆔@tavanerejal @MaarefHadith
نشست روایات تشکیل حکومت قبل از ظهور ۲۰۲۱۰۳۲۶_۱۹۵۷۵۳.m4a
20.62M
صوت نشست علمی ✅ روایات تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت«عج» 👤 ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد کاظم طباطبایی 🔖 عضو هیئت مدیره انجمن علمی حدیث حوزه و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث @MaarefHadith
💠عن ابی‌عَبْدِاَللَّهِ عَلَيْهِ‌السَّلاَمَُ: لَوْ أَدْرَكْتُهُ لَخَدَمْتُهُ أَيَّامَ حَيَاتِي. 🔸امام صادق: اگر دوران او[امام زمان] را درک می‌کردم همه زندگی‌ام را به او خدمت میکردم. 📗الغیبة(نعمانی)، ص۲۴۵. @MaarefHadith
💠قال المهدی علیه‌السلام: أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُم‏. 🌸🌸🌸 🔸امام زمان علیه‌السلام: برای تعجیل فرج و گشایش، بسیار دعا کنید چرا که فرج شما نیز همین است. 📗کمال‌الدین، ج۲، ص۴۸۳. مبارک باد. @MaarefHadith
📗 انقلاب مهدی و پندارها ✍️ تالیف آیت الله شهید سید محمد باقر صدر ⬅️ مترجم: سید احمد علم الهدی این کتاب اثر ارزشمند از متفکر برجسته شهید صدر است. برای رفع شبهات درباره مهدویت کتاب «انقلاب مهدی و پندارها» بسیار مفید است. به عبارت دیگر شبهات رایج درباره حضرت مهدی علیه السلام با قلمی روان بیان شده است. @MaarefHadith
📗کتاب مهدی (عج)، ده انقلاب در یک انقلاب ◀️ مجموعه مباحث مطرح شده توسط حسن رحیم پور ازغدی. چهارمین شماره از مجموعه مباحث طرحی برای فردا مشتمل است. این کتاب سه سخنرانی از حسن رحیم پور (ازغدی) را در بردارد که هر سه درباره منجی عالم بشریت، مهدی موعود (عج) و قیام اوست. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بخش نخست با عنوان دولت عاشقی و عدل جهانی: در این بخش، از قیام مهدی و مسئلۀ مهدویت و تشکیل حکومت مهدوی سخن می گوید و رابطۀ این حکومت با عدل را بررسی می کند. در حکومت مهدی(عج) تفاوتی بین شهروند غربی و افریقایی و آسیایی نخواهد بود و نظم نوین جهانی به دست او برقرار خواهد شد. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بخش دوم، مهدی؛ نیمی شرقی، نیمی غربی: در بخش، تولّد حضرت قائم را از پدری شرقی و مادری غربی نمادی می گیرد از اینکه برای آن حضرت همه جای جهان، شرق و غرب، خانه و وطن اوست و بر سر راه او جغرافیا مانع نیست و او با شرق و غرب جهان خویشاوند است. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ بخش سوم: جهانی شدن: پایان تاریخ و مهدویت، در این بخش، راجع به جامعۀ آخرالزّمان و انقلاب بزرگ مهدوی سخن می گوید و جهانی شدن را با مهدویت گره می زند و از نو تعریف می کند. @MaarefHadith
تأملی در کلام مرحوم نجاشي (رحمه الله) مرحوم نجاشی (رحمه الله) در رجالش (و يا به تعبير صحيح: فهرستش) عبيد الله بن حر جعفی را از ذکره کرده است. (رک: رجال نجاشي، رقم: 6). اما عبارات وضعيت او را از حيث اعتقادات وضعف و وثاقت برای ما مشخص می کند. 🔹ابن عساكر در مورد او می گويد: قدم دمشق على معاوية وشهد معه صفين وكان عثمانياً وكان شجاعاً فاتكاً. تاريخ مدينة دمشق: ج37، ص417. 🔹و يا ذهبي می گويد: وفيها [يعنی سال 68هـ ] كان مقتل عبيد الله بن الحرّ، وكان صالحاً عابداً (!) كوفياً، فخرج إلى الشام فقاتل مع معاوية، فلمّا استشهد عليّ (عليه السلام) رجع إلى الكوفة. تاريخ الإسلام: ج5، ص65. بنا بر اين که نجاشی او را از سلف صالح بر شمرده مطلبی است مخدوش و مورد مناقشه. 🔻عبارت مرحوم بحر العلوم در اين باره قابل توجه است: والعجب منه (رحمه الله) كيف عدّ هذا من سلفنا الصالح، وهو الذي خذل الحسين، وقد مشى إليه يستنصره، فأبى أن ينصره، وعرض عليه فرسه لينجو عليها، فأعرض عنه الحسين (عليه السلام)، وقال: لا حاجة لنا فيك ولا في فرسك، {وما كنت متّخذ المضلّين عضداً}، ثمّ إنّه قام مع المختار في طلب الثار، ورجع مغاضباً لإبراهيم بن الأشتر حيث استقلّ العطاء، وأغار على سواد الكوفة، فنهب القرى، وقتل العمال وأخذ الأموال، ومضى إلى مصعب بن الزبير، وقصته معروفة. والرجل صحيح الاعتقاد، سيء العمل. وقد يرجى له النجاة بحسن عقيدته وبحنو الحسين (عليه السلام) وتعطّفه عليه، حيث أمره بالفرار من مكانه حتّى لا يسمع الواعية، فيكبّه الله على وجهه في النار؛ والله أعلم بحقيقة حاله. الفوائد الرجالية: ج1، ص324ـ328. 🆔@derasatfimabanielmrejal @MaarefHadith
بسم الله الرحمن الرحیم 📝 مطالعات ناقص غربی ها درباره تشیع -«هاینتس هالم (Heinz Halm)»- ✍️محمد مهدی احسانی فر هاینس هالم را به عنوان شیعه شناس آلمانی می شناسند. او کتابی با عنوان «تشیع» دارد که توسط آقای محمد تقی اکبری ترجمه و از سوی نشر ادیان به چاپ رسیده است. درباره اندیشه ها و نگاشته های متعدد او، تاکنون حدود یکصد اثر تولید شده است! آری، یکصد اثر در ایران درباره اندیشه ها و نگاشته های آقای هالم! این آثار اعم از مقاله و کتاب و پایان نامه و یادداشت علمی و نشست علمی است. این حجم از آثار، بنده را بر آن داشت تا به مطالعه وی و نگاشته هایش بپردازم. نتیجه ای که گرفتم چنین است: آقای هاینس هالم، شیعه شناس نیست بلکه مطالعاتی درباره صوفیه دارد و شیعه را نیز از چشم انداز صوفیه نگاه کرده است. او باطنیانی همچون اسماعیلیان و فاطمیان را تاحدودی می شناسد. اطلاعات وی درباره آنچه مطالعه کرده، ناقص و گاهی بسیار ناقص است. دسترسی او به منابع شیعی اندک بوده و یا توان استفاده از آن را نداشته است. هالم فردی محترم است و بدون تعصب. او محترمانه سخن می گوید و محترمانه می نویسد. برای او احترام قائلم. اینکه حدود یکصد اثر علمی - عمدتا - در فضای دانشگاهی - و یا حوزوی متاثر از دانشگاه - درباره وی تولید شده، چیز بدی نیست؛ مگر اینکه نشان دهنده نوعی شیفتگی افراطی نسبت به اندیشمندان غربی باشد. به هر حال، مطالعه آثار هالم برای کسانی که کار تاریخی یا کلامی یا حدیثی می کنند از این باب که بدانند در غرب چه خبر است، می تواند مفید باشد. والحمد لله رب العالمین @MaarefHadith
یادداشتی بر دو کتاب شذرات المعارف و رشحات البحار.pdf
208.9K
📝 یادداشتی بر دو کتاب شذرات المعارف و رشحات البحار👆👆 ✍️ مهدی دانشور علمی ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ حضرت آیت‌الله شاه‌آبادی، از جمله عارفان نامدار و واصلان کاملی است که در جمع ظاهر و باطن، به نیکویی درخشیده و اسوه‌ای ماندگار را برای رهپویان راه کمال و جمال الاهی، پدیدار ساخته است. کتاب «شذرات‌المعارف» و «رشحات‌البحار»، دو اثر مهم از آثار بر جا ‌مانده از ایشان است. ۱ـ شذرات‌المعارف این کتاب در پنج فصل یا پنج شذره، نگارش یافته که در شذره اول و دوم، به نکته‌های مهمی در اندیشه‌ سیاسی اسلام می‌پردازد. ۲ـ رشحات‌البحار مهم‌ترین اثر به جا مانده از آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه‌آبادی، کتاب «رشحات‌البحار» است که در سه بخش نگاشته شده است. بخش سوم رشحات‌البحار را می‌توان غُرر آثار مرحوم آقای شاه‌آبادی دانست.این بخش از ابداعات علمی ایشان به شمار می‌رود که نظریه‌ فطرت که مغز مکتب حکمی اوست و از منزلت و جایگاه ممتازی برخوردار است،در این بخش آمده است. 🌐 http://rahnamehmag.ir @MaarefHadith
مسأله سند و تاریخ آن (تاریخ‌گذاری اسناد روایات) ✍محمد باقر ملکیان 🔰کتابت سند احادیث در قرن دوم هجری شروع شده است یعنی پس از دوران صحابه. و هر چه هم می گذرد بیشتر می شود. از این رو سند که در دوران اول به صورت عنعنه نوشته می شود در روزگاران بعدی گزارش تحمل حدیث با دقت در شیوه تحمل گزارش می شود، مثل: «أخبرنا» و «حدثنا» و.... به نظر می رسد دستور عمر بن عبدالعزیز در مورد کتابت حدیث هم بیشتر ناظر به مسأله سند است (و الا بنابر گزارش فؤاد سزگین نگارش حدیث در روزگار قبل از عمر بن عبدالعزیز شروع شده بود) چرا که با بی دقتی در این مورد احادیث صحیح در انبوه روایات جعلی گم می شد. از این رو در روزگار عمر بن عبدالعزیز نگارش حدیث آن هم با سند در دستور کار قرار گرفت. روایاتی از قبیل: «إذا حدثتم بحدیث فاسندوه» (کافی) و یا «فاکتبوه باسناده» (لسان المیزان) هم ناظر به همین مسأله و در همین دوران است. کتاب «شرف اصحاب الحدیث» تألیف خطیب بغدادی مرجع خوبی برای بررسی تاریخ سند است. @MaarefHadith
موضوع: 〽️ اعتباریابی روایات فقهی «علی بن حدید مدائنی» 🔸بر پایه دو نگره اعتبارسنجی قدمایی (کتاب‌محور) و متأخرینی (سندمحور) ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین جمال‌الدین حیدری‌فطرت در این نشست به بررسی شخصیت و روایات علی بن حدید مدائنی پرداخت که گزارش اجمالی از آن به این شرح است: بحث درباره شخصیت روایی علی بن حدید مدائنی را در چهار مقام: توصیف، ترسیم، تحلیل و تحکیم پی می‌گیریم: 1. توصیف داده های راوی شناسانه «علي بن حديد بن حكيم المدائني الأزدي الساباطي‏» گرچه از راویان پرروایت و فعّال شیعی است، ولی در کتب اصلی رجال شیعه، به هیچ توصیفی درباره وثاقت یا ضعف از وی برنمی‌خوریم. نجاشی، وی را از راویان امام کاظم علیه‌ السلام اعلام داشته و شیخ طوسی در الرجال، ضمن برشمردن وی از اصحاب امام رضا و امام جواد علیهما‌السلام، فقط به محل زندگی و رشد وی (مدائن) اشاره نموده است. در مقابل، کشّی، روایات و گزارش‌هایی را در ترجمه وی یادآور شده که دلالت برخی بر مدح وی، محل تأمل و إسناد برخی دیگر دچار اختلال است. تنها گزاره‌ای که در میان منابع حدیثی پنج قرن اول هجری، می‌توان بدان استناد کرد، «تضعیفی» است که شیخ طوسی در کتاب تهذیب الاحکام و به تبع آن، الاستبصار، بیان داشته و چنین نوشته است: الْوَجْهُ فِي هَذِهِ الْأَخْبَارِ أَنَّهَا لَا تُعَارِضُ مَا قَدَّمْنَاهُ... لِأَنَّ تِلْكَ الْأَخْبَارَ كَثِيرَةٌ وَ هَذِهِ الْأَخْبَارَ أَرْبَعَةٌ مِنْهَا... عَلِيُ‏ بْنُ‏ حَدِيدٍ وَ هُوَ مُضَعَّفٌ‏ جِدّاً لَا يُعَوَّلُ عَلَى مَا يَنْفَرِدُ بِنَقْلِه‏... . 2. ترسیم نقش راوی در تراث حدیثی عمده روایات علی بن حدید در ابواب فقهی است. وی تقریبا در تمام ابواب فقه دارای روایت است. روایات وی را در تمام 10 جلد کتاب تهذیب الاحکام مشاهده می‌کنیم. در دو جلد ابتدایی کتاب کافی، گرچه در سند 12 حدیث قرار دارد، ولی معمولا روایاتش عقیدتی نیست و مربوط به اخلاق و فضائل است. آمار روایت وی در کتب اربعه بدین شرح است: کافی 94 ـ تهذیب 46 ـ الفقیه 56 ـ وسائل 205 سند. وی، بر پایه منابع فهرستی، تألیف یک کتاب حدیث را در پرونده علمی خود دارد و در طریق کتاب‌های 6 نفر از اصحاب الصادق علیه السلام قرار گرفته است، که عبارت است از: جمیل بن دراج، جمیل بن صالح، منصور بن یونس، مرازم بن حکیم، حماد بن عیسی و حریز بن عبدالله (با واسطه حماد بن عیسی). 3. تحلیل تضعیف شیخ نکات چهارگانه ذیل، می‌تواند در کاهش اعتماد به تضعیف شیخ طوسی نسبت به علی بن حدید، در کتاب تهذیب و استبصار، نقش‌آفرین باشد: اول: تضعیف شیخ نسبت به عمار بن موسی ساباطی، که در عبارت، پیش از علی بن حدید قرار دارد، هیچ پشتوانه‌ای ندارد و به گمان قوی، می‌رساند که علت رد خبر از سوی شیخ، عمل نکردن اصحاب به محتوای این روایت بوده است.. دوم: با توجه به تحلیل تضعیف عمار ساباطی، ظاهرا دلیل تضعیف علی بن حدید نیز اتهام فطحی‌بودن وی قلمداد شده. سوم: وقتی که به حوزه علمی بغداد و اکابر آن و دیگر حوزه‌های علمی نظر می‌افکنیم، تضعیف و حتی مذمّت علی بن حدید را در لسان هیچ‌یک نمی‌بینیم؛ چه برسد به «مضعف جدا». چهارم: شیخ طوسی کتاب تهذیب الاحکام را در عنفوان جوانی (از حدود 27 سالگی ب بعد) و به محض ورود به حوزه علمی بغداد به رشته تحریر درآورده است. طبیعی است نظراتی که در این کتاب ارائه می‌دهد، دستخوش تغییر و اصلاح از جانب خود ایشان گردد. چه اینکه نه در دو کتاب رجالی خود و در نه هیچ یک از تألیفات دیگرش، به این تضعیف اشاره نکرده است. 4. تحکیم و تردید در ادله وثاقت (تلاش جهت توثیق یا اعتماد بر روایات) نکات و قرائنی که در اثبات وثاقت علی بن حدید و یا مدح وی و یا اعتماد به روایاتش گرد‌آوری شده، برخی قابل اعتنا نیستند، برخی فقط رساننده مدح‌اند و شاید بتوان از برخی دیگر، وثاقتش را برداشت کرد: الف) قرائن غیرقابل اعتنا 1. بودن علی بن حدید از مشایخ اجازه 2. بودن از مشایخ کامل الزیارات 3. بودن از مشایخ تفسیر قمی 4. بودن از مشایخ الثقات/ الثلاث 5. وقوع در سند اول 12 باب از کتاب کافی ب) قرائن مادحه 1. سکوت نجاشی 2. علی بن حسن بن فضال، راوی کتاب وی 3. واقع شدن در طریق کتب اجلای اصحاب امامیه 4. گزارش‌ها و روایات حاکی از مدح وی و جایگاهش در زمان امام جواد علیه السلام 5. تعبیر «له کتاب اخبرنا جماعه» از وی شیخ طوسی ج) قرینه حاکی از وثاقت ✅ اکثار روایت احمد بن محمد بن عیسی اشعری از علی بن حدید آمار روایات احمد اشعری از وی بدین شرح است: الکافی: 78 التهذیب: 77 الفقیه: 56 مجموع: 211 وسائل الشیعه 137 ( 62%) اگر برخی ابهامات این دلیل، برطرف شود، می‌توان از آن، برای اثبات وثاقت علی بن حدید، بهره برد. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه امام رضا به اباصلت هروی درباره باقیمانده ماه شعبان. خواندن این دعا🤲 🔅اللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ 🔸خدایا اگر در آنچه از ماه شعبان گذشـته ما را نیامرزیـده‌ای در باقیمانده این ماه ما را مورد رحمت و غفران خودت قرار بده 📗وسائل الشیعة، ج۱۰، ص۳۰۱. @MaarefHadith
اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث.pdf
3.41M
کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث».👆 📝 این کتاب محصول پروژه نیازسنجی پژوهشی علوم و معارف حدیث است. کتاب حاضر برای پژوهشگران، اساتید و دانش پژوهان در مساله یابی و گزینش موضوعات کمک می کند. این اثر در قالب طرح نیاز سنجی پژوهشی، توسط معاونت پژوهش حوزه های علمیه و با همکاری انجمن حدیث حوزه به اجرا در آمد و در سال 96 نهایی و سپس در قالب کتاب منتشر گردید. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ برای آشنایی با روش کار در این کتاب و همچنین الگوگیری از آن به مقاله "روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث»" مراجعه شود. این مقاله در مجله دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث منتشر گردیده است. @MaarefHadith
روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب.pdf
637.8K
📗 روش نیاز سنجی و نظام موضوعات در کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» ✍️ محمد مهدی احسانی فر - علی فرهمندیان 📝 در این مقاله، روش پژوهش و ویژگی های کتاب «اولویت های پژوهشی علوم و معارف حدیث» تبیین شده است. شناخت این روش، مخاطب را در الگویابی برای انجام کارهای مشابه، یاری و بهره گیری از کتاب را آسان و روشمند می سازد. بدون آشنایی با روش کار، استفاده از کتاب یاد شده، همراه با ابهاماتی بوده و چه بسا مخاطب را به نتیجه مورد نظر نرساند. @MaarefHadith
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 👤استاد آیت الله فرحانی: ⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟ 🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟ 🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟ 📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟ 📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی @albayann @MaarefHadith
چند نکته در مورد شرف الشمس آيا شرف شمس و دعايي که پشت آن سنگ زرد حک مي شود و به عنوان فزاينده رزق و روزي به مردم عرضه مي شود صحت روايي دارد يا خير؟ ✍️ رضا عطائی به نام خدا اولا در باور عامیانه، «شرف الشمس» نگین انگشتری زرد رنگ است که برخی به نیت گشایش در کارها به دست می‏کنند. در حالی که، شرف الشمس، سنگ نیست، بلکه دعایی منسوب به امام علی علیه السلام است. ثانیا بر اساس جستجوهای انجام شده روایت مستندی در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار یافت نشد که سفارش به استفاده از شرف الشمس کرده باشند، فقط برخی از متاخرین در چند قرن اخیر به آن پرداخته اند و بعد از آن هم تحلیل های مختلفی در مورد آن صورت گرفته است مثلا برخی با بدگمانی به آن نگریسته اند و آن را ساخته یهود می دانند ( در حالی که این سوظن بدون ارائه دلیل و برهان است) و برخی با نظر مثبت به این قضیه پرداخته اند و ستاره پنج پر را برگرفته از پنج نام مبارک خداوند می دانند. اما هیچ کسی به صورت مستند ظاهرا مطالبی ارائه نکرده. با این وجود برخی از علما استفاده از انگشتری که اذکار و شکل مشهور به شرف شمس در آن حک شده است، را رد نمی کنند و به دست کردن چنین انگشتری به قصد رجا (به امید کسب ثواب) را دارای اشکال نمی دانند. بنابراین روایت مستند و صحیح در این باره وجود ندارد و برخی از سخنان هم که در این خواص و ... ذکر شده است صرف تحلیل های خارج از مستند روایی است. در پایان به این نکته نیز اشاره می کنیم که سیره اهل ‌بیت علیهم‌السلام نیز ارجاع به این‌گونه رموز نجومی و علوم غریبه نبوده و حتی اهل‌بیت علیهم‌السلام با برخی از افرادی که ستارشناس بودند و برای ستارگان قدرت‌های استقلالی و در مقابل قدرت خداوند قائل بودند، برخورد می کرد. (1) به نظر می رسد به جای استفاده از شرف الشمس که نکات مبهم زیادی در مورد آن وجود دارد، از انگشتر هایی با نگین عقیق سرخ یمانی، فیروزه، حدید صینی و ... استفاده کنید که روایات متعددی در کتاب های حدیثی شیعه در مورد آن ها وجود دارد. مرحوم کلینی در کتاب شریف «الکافی» (ط - الإسلامية)، جلد ‏6، صفحه: 468 روایت در این زمینه را بیان می کند که می توان برای اطلاع بیشتر از آنها به این کتاب مراجعه کنید و مجموعه روایات در مورد سنگ ها را مطالعه کرد. پی نوشت: 1-ر.ک: نهج البلاغه خطبه 78، ترجمه انصاريان، ص: 153. @MaarefHadith
علم الدرایة والرجال مهجورين في أزمنتنا 📗مقباس‌الهدایة، ج۱، ص۳۵_۳۶.👆👆 @MaarefHadith