eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
84 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 زن مگو مرد آفرین روزگار زن مگو بنت الجلال اخة الوقار زن مگو خاک درش نقش جبین زن مگو دست خدا در آستین 🌷میلاد الگوی بانوان و مردان، عالمه بلا معلمه، عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱گفتم از کوه بگویم قدمم می لرزد 🌱از تو دم می زنم اما قلمم می لرزد 🌱هیبت نام تو یک عمر تکانم داده ست 🌱رسم مردانگی ات راه نشانم داده ست 🌱پی نبردیم به یکتایی نامت زینب 🌱کار ما نیست شناسایی نامت زینب 🌱من در ادراک شکوه تو سرم می سوزد 🌱جبرئیلم همه ی بال و پرم می سوزد 🌱من در اعماق خیالم ... چه بگویم از تو 🌱من در این مرحله لالم چه بگویم از تو 🌱چه بگویم؟! به خدا از تو سرودن سخت است 🌱هم علی بودن و هم فاطمه بودن سخت است 🌱چه بگویم که خداوند روایتگر تو است 🌱تار و پود همه افلاک نخ معجر توست 🌱روبروی تو که قرآن خدا وا می شد 🌱لب آیات به تفسیر شما وا می شد 🌱آمدی تا که فقط زینت مولا باشی 🌱تا پس از فاطمه صدیقه ی صغری باشی 🌱آمدی شمس و قمر پیش تو سو سو بزنند 🌱تا که مردان جهان پیش تو زانو بزنند 🌱چشم وا کردی و دنیای علی زیبا شد 🌱باز تکرار همان سوره ی " اعطینا " شد 🌱عشق عالم به تو از بوسه مکرر می گفت 🌱به گمانم به تو آرام پیمبر می گفت : 🌱بی تو دنیای من از شور و شرر خالی بود 🌱جای تو زیر عبایم چقدر خالی بود https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘قرآن كريم دو نمونه خوب از زنان را نيز به عنوان الگو ذكر می‌كند، زنان با فضيلتی كه ذات اقدس اله آنها را نمونه مردم مؤمن می‌شمارد و درباره آنها چنين می‌فرمايد: «وضرب اللَّه مثلاً للّذين آمنوا امرأة فرعون اذ قالت ربّ ابنِ لي عندك بيتاً في الجنّة ونجّني من فرعون وعمله ونجّني من القوم الظّالمين» (سوره تحریم/11) برای كسانی كه ايمان آوردند خداوند همسر فرعون را مَثَل آورده آنگاه كه گفت پروردگارا پيش خود در بهشت برای من خانه‌ای بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات بخش و مرا از دست مردم ستمگر برهان. ✅تعبير قرآن در اين آيه اين نيست كه همسر فرعون نمونه زنان خوب است بلكه است و جامعه برين از اين زن الگو می‌گيرد، نه اين كه فقط زنان بايد از او درس بگيرند بلكه جامعه اسلامی بايد از او درس بگيرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که به ناز و نعمت پرورده نشدم و گر نه از کجا حسن می‌شدم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سی و سوم🔰 🔹بنابر آنچه بیان شد؛ صرف اكثريت دليل بر حقيت وجوب اتباع نيست. 🔸بهترین بيان در این مورد بیان خداى تعالى است كه می فرمايد: ☘ بَلْ جاءَهُمْ بِالْحَقِّ وَ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كارِهُونَ. مومنون ۷۰☘ 🔹و اگر آنچه اكثريت می فهمد حق بود، ديگر ممكن نبود كه اكثريت نسبت به حق كراهت داشته باشند و به معارضه با آن برخيزند. 🔹با اين بيان فساد آن گفتار روشن گرديد كه گفتند : ✔️بناى نظام اجتماع بر خواست اكثريت طبق سنت طبيعت است. براى اينكه خواست و رأى جايش ذهن است و سنت تاثير اكثر جايش خارج است كه علم و اراده و رأى به آن تعلق می گيرد و انسانها هم كه گفتيد در اراده و حركاتشان تابع اكثريت در طبيعتند تابع آن اكثرند كه در خارج واقع می شود، نه تابع آنچه كه اكثر به آن معتقدند. 🔸 خلاصه كلام اينكه: هر انسانى اعمال و افعال خود را طورى انجام می دهد كه اكثرا صالح و صحيح از آب در آيد، نه اينكه اكثر مردم آن را صحيح بدانند. 🔹قرآن كريم هم زير بناى احكام خود را همين مبنى قرار داده و در اين باره فرموده: ☘ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. ☘ و آياتى ديگر كه در آن ملاك حكم ذكر شده، با اينكه می دانيم آن ملاك صد در صد واقع نمی شود بلكه وقوعش غالبى و اكثرى است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
♻️ سلسله نشست‌های «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی » 2️⃣ نشست دوم: ماموریت طلبه عصر انقلاب در مواجهه تمدنی با غرب در گام دوم انقلاب اسلامی و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی 🎙سخنران: جناب استاد یزدان پناه حفظه الله 🗓 زمان: پنجشنبه ۴ دی ماه 🕥 ساعت ۱۰/۳۰ الی ۱۲ 📡از طریق لینک زیر در این نشست مجازی شرکت نمایید. 🌐سامانه وبينار مدرسه علميه معصوميه http://vc.masoumieh.ir/tahzib توجه: ترافیک(ارسال و دریافت داده) در این همایش برای کلیه کاربران رایگان می‌باشد. کانال اطلاع رسانی مدرسه علمیه معصومیه: @masoumieh_ir https://eitaa.com/nasimehekmat
🔰قسمت هشتاد و سوم 🔰 🌴تمام قواى ظاهريّه و باطنيّه را 🔸كه حقّ تعالى به ما عنايت‏ فرموده 🔸و از عالم غيب نازل نموده ✨اماناتى است الهى كه 🔹طاهر از جميع قذارات 🔹و پاك و پاكيزه بوده 💫بلكه متنوّر به نور فطرة الّلهى، و از ظلمت و كدورت تصرّف ابليس دور بوده، 🌑 چون در ظلمتكده عالم طبيعت نازل و دست تصرّف شيطان واهمه و خيانت ابليس به آنها دراز شده، 🔴از طهارت اصليّه و فطرت اوّليّه بيرون آمده و به انواع قذارات و ارجاس شيطانيّه آلوده گرديده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! آنچه به حسن داده‌ای همه از تفضّل آن ولی نعم بوَد وگرنه این منعم چه کاری کرده است تا به موجب آن استحقاق ثوابی را داشته باشد؛ باز هم چشم توقّع به تفضّل آن جناب دارد که دست دیگر نمی‌شناسد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قسمت اول 🌷 راه برافراختن پرچم تمدّن نوین اسلامی چیست؟ 🌷 راهش تربیت نسلی است با این خصوصیّات: 🔸شجاع 🔸باسواد 🔸متدیّن 🔸دارای ابتکار 🔸پیش‌گام 🔸خودباور 🔸غیور 🌷 البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا باید گسترش پیدا کند. 1⃣بایستی ایمان داشته باشد. 2⃣سواد داشته باشد. 3⃣غیرت داشته باشد. 4⃣شجاعت داشته باشد. 5⃣خودباوری داشته باشد. 6⃣انگیزه‌ی کافی برای حرکت داشته باشد. 7⃣توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد. 8⃣هدف را در نظر بگیرد. 9⃣چشم را به اهداف دور متوجّه بکند و به تعبیر امیرالمؤمنین«اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَک»(۱)؛ زندگی و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدّیّت حرکت کند؛ 🔷 در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی باشد؛ 👈معنای انقلابی این است. 🌷 بعضی‌ها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا می‌کنند. انقلابی را به معنای بی‌سواد، بی‌توجّه، بی‌انضباط می‌دانند؛ 🌷 خیر. اتّفاقاً درست بعکس است. انقلابی یعنی دارای سواد، دارای انضباط، دارای تدیّن، دارای حرکت، دارای عقل، خردمند. 🌷 ما یک چنین نسلی لازم داریم. این نسل، نسل جوان ما است. ۱۳۹۵/۰۷/۲۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! اگر حسن مال می‌یافت و حال نمی‌یافت، از حسرت چه می‌کرد؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 انسانیت انسان که متولد شد و آن که توجه می کند به خداوند تبارک و تعالی، او بی جا می شود چون خداوند بی جاست. ‼️ حیوان و شیطان و موجودات دیگر نمی توانند به او برسند، فقط مخصوص انسان است و انسان هم باید این دوران را بگذراند تا بالغ شود. ‼️البته بعضی ها اگر صد سال شان هم بشود بالغ نمی شوند. بعضی ها بالغ می شوند. این بلوغ بستگی به سن ندارد،⬅️ هر وقتی انسان توجه پیدا کرد به ذات اقدس اله، آن وقت بلوغش است، وقتی ، خدا فهمید ، بالغ شده است. 💠 آن وقت غذاهایی که می خواهد به مغز بدهد باید غذای مناسب خودش را بدهد. ⬅️ دیگر هر چه غذاهای شیطانی و غذاهای حیوانی به او بدهد فایده ای ندارد، ⬅️ اگر میلیاردها سال این بماند و غذای الهی نخورد بالغ نشده است. ✅ غذای بهشتی همان که برای پیغمبر اکرم آورده شد، حضرت جبرئیل که آن غذاها را برای حضرت مریم می برد، آن را غذاهای بهشتی می گوییم.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! چون است که اندوه تو مایه دل شادی است و بندگی تو برات آزادی؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و چهارم🔰 🔷ریاضت راه‌های فراوانی دارد؛ راه معرفتی، راه عملی و ... هست. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: 🔻مومن دو چشم در بیرون دارد، دو چشم هم در درون دارد. با این دو چشم بیرونی، همه جا را می‌بینیم، راه و چاه را می‌بینیم و بسیار مواظب هستیم. چشم درون باید دل را ببیند. بسیاری از انسان‌ها، غرق دنیا هستند و چشم بیرونی شان کار می‌کند ولی چشم درونی‌شان کار نمی‌کند. اصلاً نمی‌بیند که در درونشان چه خبر است! ❗️اوّلین شرط ریاضت این است که چشمی را برای درون باز کنیم یعنی به درون نگاه کنیم و ببینیم چه خبر است؟ اگر حرص آمد بگوییم ای خدا! چرا حرص آمد؟! اگر حسد آمد بگوییم ای خدا! چرا حسد آمد؟ اول "ببینیم" بعد بگوید "ای خدا". ❌گاهی انسان به قدری غرقِ بیرون است، اصلاً احساس نمی‌کند در درون دلش چیزی گذشته است؛ نه این که نیست. چون با همین میلِ شهوتش به شهوت کشانده شده‌است ولی چیزی متوجه نمی‌شود، چون چشم درونش باز نیست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌴 به قول ارشميدس: «المستقيم اقصر خط و اصل بين النقطتين» و در اين حال به سرّ عظيمى كه در گفتار ولى الله الاعظم امام على عليه السلام _بل كيف تعمهون و بينكم عتره نبيكم و هم ازمة الحق و اعلام الدين و السنة الصدق فانزلوهم بأحسن منازل القرآن_ نهفته است، مى‌رسد. و در بيان شأن چنين انسانى، گاهى بدين‌سان به ترنم آيد كه 🌱مو آن بحرم كه در ظرف آمد ستم 🌱چو نقطه بر سر حرف آمد ستم 🔸و گاهى بدين نحو زمزمه دارد كه 🌱مرا به هيچ كتابى مكن حواله دگر 🌱كه من حقيقت خود را كتاب مى‌بينم 🕊انسان بيدار همواره كشيك نفس مى‌كشد. 🕊و پاسبان حرم دل است. 🕊و واردات و صادرات دهان خود را مى‌پايد. 🕊و دار هستى را كارخانه‌اى بزرگ مى‌يابد كه با عمال بيشمار «و ما يعلم جنود ربك الا هو» دست هم گرفته در كارند تا انسان بسازند و از عالمى تحويل به عالم ديگر دهند. 🌴آرى! عالم، كارخانه آدم‌سازى است مروت و شرط انصاف نباشد كه كفران شود و جبران نشود و خسران شود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! توانگران به آزاد کردن بندگان رستگارند، این تهی دست را به بنده کردن آزادان سرافراز فرما! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰شاکر باشیم🔰 برکت مادی را هم باید شاکر باشیم و بدانیم این مال زمانی برکت دارد که در مسیر الهی باشد. در مسیر خیر باشد. و الا برکت در آن نیست! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
((مأموریت در مواجهه تمدنی با غرب در و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی)) 📌 مدرسه معصومیه @masoumieh_ir https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰طلب روزی🔰 ▪️انسان انواع مراحل طلب دارد که تبدیل به عزم و همت می‌شود. ✔️استمرار در طلب روزی بسیار مهم است. طلب یک بار و دوبار چیزی است طلب همیشگی چیز دیگری است ▪️در کارهای معنوی باید استمرار در طلب داشت. 🔹اگر تشنگی کم شد، انسان باید به سرعت خود را رو به راه کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴فاطمه زهرا سلام الله علیها در کلام امام خمینی ره🏴 زنی که ▪️ در حجره‌ای کوچک ▪️و خانه‌ای محقر انسان‌هایی تربیت کرد که ▪️ نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک ▪️و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد. ✨صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. ۱۳۶۱/۱/۲۵ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️گل های عالم را معطر کرده بویت ▪️ای آن که می گردد زمین در جست و جویت ▪️یادش بخیر آن روزها ریحان به ریحان ▪️می چید پیغمبر بهشت از رنگ و بویت ▪️سیاره ها را در نخی می چیدی آرام ▪️می ساختی تسبیحی از خاک عمویت ▪️برداشتند از سفره ات نان ، مردم شهر ▪️جرعه به جرعه آب خوردند از سبویت ▪️درهای رحمت باز می شد با دعایت ▪️دردا که می بستند درها را به رویت ▪️تاریخ می داند فدک تنها بهانه است ▪️وقتی بهشت آذین شده در آرزویت ▪️وقتی منزه گشته خاک از سجده هایت ▪️وقتی مطهر می شود آب از وضویت ▪️چادر حمایل می کنی از حق بگویی ▪️حتی اگر یک شهر باشد روبرویت ▪️برخاستی با آن صفت های جلالی ▪️این بار آتش می چکید از خلق و خویت ▪️حتی زمان می ایستد از این تجسم ▪️تو سوی مسجد می روی مسجد به سویت ▪️از های و هو افتاد دنیا با سکوتت ▪️دنیا به آرامش رسید از های و هویت ▪️از بانگ بسم الله رحمن الرحیمت ▪️از آن نهیب الذین آمنویت ▪️تو خطبه می خواندی و می لرزید مسجد ▪️ذرات عالم یک صدا لبیک گویت ▪️خطبه به اوج خود رسید آن جا که می ریخت ▪️مدح علی حیدر به حیدر از گلویت ▪️گفتم علی … او قطره قطره آب می شد ▪️آن شب که روشن شد سپیدی های مویت ▪️آن شب که زخم تو دهان وا کرد آرام ▪️زخم تو آری زخم آن رازِ مگویت ▪️هنگام دفن تو علی با خویش می گفت ▪️رفتی ولی پایان نمی یابد شروعت https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅علت اين كه اين بانو نمونه مردم خوب است به خاطر آن است كه در نيايشش به ذات اقدس اله عرض می‌كند: «اذ قالت ربّ ابنِ لي عندك بيتاً في الجنّة». اين زن در كنار خدا، بهشت را می‌طلبد. اين بانو اول خدا را می‌خواهد و بعد در كنار خدا، خانه طلب می‌كند. يعني «جنّةاللقاء» و «جنّات تجري من تحتها الأنهار». ✅ و چهار خواسته ديگر او هم به تبري برمي‌گردند: 1 ـ (ونجّني من فرعون) 2 ـ (وعمله) 3 ـ (نجّني من القوم الظّالمين) 4 ـ و «أعمالهم» كه محذوف است. آنجا كه مي فرمايد (نجّني من فرعون وعمله) خواسته او اين نيست كه: خدايا مرا از عذاب فرعون نجات بده. اين بانو عرض مي كند: نه تنها مرا از فرعون نجات بده بلكه مرا از كار او كه شرك است رهايي بخش. ✅بانويي كه تا به اين حدّ عالي مي فهمد و در خواسته هايش داشته و را از ذات اقدس اله مسألت مي كند، آيا اين زنِ نمونه، تنها نمونه زنان است؟ يا به تعبيرقرآن كريم نمونه مردم جامعه است؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت سی و چهارم🔰 ... اما اين كه گفتند: 🌀 تمدن غرب براى غربی ها، هم سعادت مجتمع را آورد، و هم سعادت افراد را، به اين معنا كه تك تك افراد را از رذائلى كه خوشايند مجتمع نيست مهذب و پاك كرد.🌀 گفتارى است نادرست و در آن مغالطه و خلط شده است.❌ به اين معنا كه گمان كرده‏ اند: ✔️ پيشرفت يك جامعه در علم و صنعت ✔️ و ترقی اش در استفاده از منابع طبيعى عالم ✔️ و همچنين تفوق و برترى‏ طلبی اش بر ساير جوامع، سعادت آن جامعه است. (هر چند كه منابع طبيعى نامبرده، حق ملل ضعيف باشد، و ملت مترقى آن را از ضعيف غصب كرده باشند، و براى غصب كردنش سلب آزادى و استقلال از او نموده باشند). 🔶 مكرر بیان شد که اسلام چنين پيشرفتى را سعادت نمی داند. (چون اين پيشرفت مايه فلاكت و مظلوميت و بدبختى ساير جوامع است، و حتى براى خود ملت پيشرفته هم سعادت نيست.) 🔷 بحث عقلى و برهانى نيز نظريه اسلام را در اين زمينه تاييد می كند: 🔸چرا كه سعادت آدمى تنها به بهتر و بيشتر خوردن و ساير لذائذ مادى نيست، 🔸 بلكه امرى است مؤلف از سعادت روح و سعادت جسم و يا به عبارت ديگر سعادتش در آن است كه از يك سو از نعمت‏ هاى مادى برخوردار شود و از سوى ديگر جانش با فضائل اخلاقى و معارف حقه الهيه آراسته گردد، ✅ در اين صورت است كه سعادت دنيا و آخرتش ضمانت می شود. 🔸 و اما ؛ فرو رفتن در لذائذ مادى، و به كلى رها كردن سعادت روح، چيزى جز بدبختى نمی تواند باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5