eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 سنن الهی ▪️ قسمت سوم 🔹بر اساس سنت الهی پیروزی حق بر باطل، اگر خلافی در ظاهر عالم بروز کند، باطن عالم نسبت به آن خشم می‌گیرد و در صدد نابودی آن به صورت اجتماعی برمی‌آید. ✔️البته هلاکت اجتماع به شرطی است که معارضه با حق، کلان و اجتماعی باشد و جامعه به صورت کلی، از مسیر خلقت منحرف گردد. 🔸اما چنانچه معارضه، فردی باشد و اشخاص به صورت پراکنده، دچار خطا شوند، این سنت اعمال نمی‌گردد و به اشخاص، تا زمان مرگشان مهلت داده می‌شود و پس از آن مشمول خشم و عذاب الهی قرار می‌گیرند. 🔹 نمونه ای از این سنت نابودی باطل را می‌توان در واقعه عاشورا مشاهده کرد که چون مردم آن زمان، به صورت جمعی به جنگ و مقابله با حجت خدا پرداختند، به زودی توسط مختار قلع و قمع شدند و ستمکاران به هلاکت رسیدند. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 منتشر شد: چیستی و نحوه وجود فرهنگ ▫️کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر حضرت آیت‌الله استاد یزدان‌پناه با همکاری مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) توسط نشر کتاب فردا چاپ شد. 📚 این اثر تلاشی فلسفی برای دست‌یابی به حقیقت فرهنگ و نحوه تقرر آن از منظر فلسفه اسلامی با رویکرد کشف واقع است. کتاب حاضر در حقیقت مربوط به حوزه فلسفه فرهنگ و نگاه‌های کلان و فلسفی به حقیقت فرهنگ است، بی‌آنکه فرهنگ خاصی مدنظر بوده باشد. مؤلف می‌خواهد به همان پدیده‌ای ناظر باشد که هم‌اکنون همگان از فرهنگ مراد می‌کنند، اما پایگاه سخنش، تراث معقول اسلامی است. در این اثر تنها مباحث کلان و اساسی همچون چیستی فرهنگ، عینیت فرهنگ، گستره فرهنگ، لایه‌های فرهنگ و نحوه وجود فرهنگ مورد کاوش قرار گرفته‌اند. ▫️برای تهیه این کتاب با تخفیف ۲۰ درصد تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه می‌توانید به فروشگاه اینترنتی نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایید؛ store.nafahat-eri.ir 💢 نفحات را در فضای مجازی دنبال کنید؛ | ایتا | آپارات | تلگرام | اینستاگرام |
▪️ قسمت چهل و نهم 🔰خطاب به کشورهای مسلمان🔰 🇮🇷جهان اسلام باید عوامل تفرقه را بزداید. 🇮🇷وحدت علمای دین، راه‌حل‌های اسلامی برای سبک زندگی نوین اسلامی را کشف می‌کند. 🇮🇷همکاری دانشگاه‌های ما علم و فنّاوری را ارتقا بخشیده، زیر‌بناهای تمدّن جدید را خواهد ساخت. 🇮🇷هماهنگی رسانه‌های ما فرهنگ عمومی را از ریشه، اصلاح خواهد کرد. 🇮🇷ارتباط نیروهای مسلّح ما جنگ و تجاوز را از همه‌ی منطقه دور خواهد کرد. 🇮🇷ارتباط بازارهای ما، اقتصاد کشورهایمان را از سلطه‌ی کمپانی‌های غارتگر بیرون خواهد آورد. 🇮🇷رفت و آمدها و سفرهای مردم ما، همزبانی و همدلی وحدت و دوستی به ارمغان خواهد آورد. 🇮🇷دشمنان شما و ما می‌خواهند: 🔸اقتصاد خود را با منابع کشورهای ما، 🔸عزّت خود را با ذلّت ملّت‌های ما، 🔸و صدرنشینی خود را با تفرقه‌ی ما تأمین کنند. ⚠️می‌خواهند ما و شما را به دست خودمان نابود کنند. 🇮🇷دنیای اسلام باید صفحه‌ی جدیدی بگشاید. 🇮🇷 وجدان‌های بیدار و دل‌های مؤمن باید اعتماد به نفْس را در ملّت‌ها بیدار کنند. 🇮🇷و همه بدانند که تنها راه نجات ملّت‌ها تدبیر و استقامت و نترسیدن از دشمن است. 🇮🇷خداوند رحمت و نصرت خود را بر ملّتهای مسلمان شامل فرماید. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ لیلة القدر اعظم ظهورات خداوند تبارک و تعالی است که این لیلة القدر یوم القیامه می شود و ظهور قیامت در او است. ✅ اهمیت لیله القدر از همه ماسوی الله بیشتر است. لیل همان قابل است و یوم همان فاعل است ⬅️ یوم عبارت از ظهور مظهر در آن قابل است. ✅ لیل یعنی قابل برای نهار شدن، یوم شدن، و آنی که الیل است بنیه آدمی است. بنیه آدمی قابل این است که همه ایام در او ظاهر شود ⬅️ و وقتی همه ایام در او ظاهر شد یوم القیامة می شود یعنی کل حقیقت در او ظاهر می شود. ✅ پس توحید احدی صمدی وقتی بر آدم نازل می شود که قابل باشد. همان طور که وقتی پیغمبر اکرم قابل شد آن توحید احدی صمدی بر او نازل شد و این توحید دائم در او شرح شد، لذا قرآن شرح توحید احدی صمدی است. ⬅️ در ابتدا لا اله الا الله که اجمال توحید است بر او نازل شد و شرح آن به تدریج در طول بیست و سه سال ظاهر شد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و هفتم🔰 🔹شیخ اشراق می‌فرماید: وقتی جهت عشقیِ به حضرت حق به طور کامل آمد، سالک محو حق می‌شود و نور حق می‌شود. 🔅 نور حق که تابید موجب محو شدن تو می‌شود! ❓محو شدن یعنی چه؟ یعنی خودت را دیگر نمی‌بینی و فقط نور حق را می‌بینی! ✅ شیخ اشراق اسم این مرحله را گذاشت: نور طامس، نور محو کننده؛ طمس و محو و استغراق. ✅ وی می‌گوید نور اوّلیّه داریم، که از آن به "وقت" تعبیر می‌شود. ◀️ در ادبیات بوعلی داریم: وقت، سکینه، فنا. 1⃣شیخ اشراق، مرحله اول را که در ادبیات بوعلی، وقت نام داشت را، تعبیر به "نورِ سانح و سوانح" می‌کند. یعنی یک دفعه برقی می‌درخشد و می‌رود. 2⃣ نور بعدی را می‌گوید نور سکینه. در این مرحله نور حق جای گیر شد و خوب ماندگار شد. 3⃣ مرحله بعد را می‌گوید "نورِ طامس". ◀️ یعنی مرحله اول، وقت بود که در پِیِ ریاضت پیدا می‌شود. ◀️ مرحله دوم، سکینه است که در عشق مطرح است. ◀️مرحله سوم که مرحلۀ فنایی است و ایشان تعبیر می‌کند به نور طامس، نور محو کننده. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 باید‌های سلوک 🌱در ابتدای راه سلوک باید سخنانی را شنید که در جان اثر مثبت دارد و با افرادی همنشین شد که نشست با آن‌ها دم به دم بر ایمان بیافزاید. 🌱 شنیدن شبهاتی که جان سالک را دچار تردید و ایمان را متزلزل می‌نماید، درست نیست و نباید اجازه داد چنین اتفاقی بیفتد. 🌳 شنیدن شبهات، وظیفه افرادی است که در مراحل ایمانی، قوت یافته، توان شنیدن و پاسخ‌گویی متقن به آن را دارند. 🗂جلسه ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔹 فلسفه ملاصدرا وحدت بخش فاخرترین عناصر معرفت مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه ای در هم تنیده و به وحدت رسیده ی چند عنصر گرانبهاست، در فلسفه ی او از فاخر ترین عناصر معرفت یعنی 🔹عقل منطقی 🔸و شهود عرفانی 🔹و وحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او: ▫️تحقیق و تامل برهانی ▪️ و ذوق و مکاشفه ی عرفانی ▫️و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت همه باهم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاه‌ ساله ی او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت وانزوا و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است. 🔈پیام به مناسبت همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتالهین 78/03/01 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عقل عملی و عقل نظری 🔸اما ممثّل عقلی آن است كه انسان شأنی دارد به نام «عقل نظر» كه به واسطه آن شأن می‌انديشد. 🔸 و شأن ديگری دارد به نام «عقل عمل» كه به واسطه آن شأن می‌پذيرد. آيات قرآنی و روايات هم دو طايفه‌اند، چرا كه آيات و روايات، مفسّر انسانند و انسان هم دارای اين شئون است، لذا آيات بايد اين شئون را به انسان تفهيم كنند. ✅بخش نظر، عهده دار بينش و انديشه و تفكر است. ✅و بخش عمل هم عهده دار پذيرش، كوشش، گرايش، جذبه و... می‌باشد. ▪️هر چه كار است به عمل برمي گردد. ▪️و هر چه فكر است به نظر رجوع مي كند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت چهارم 🕊قرآن کریم چندین بار به بیهوده نبودن خلقت آسمان‌ها و زمین و عالم و آدم اشاره نموده است. 📝به طور کلی، هر موجود شعورمندی، برای افعال خود غایتی آگاهانه دارد که ممکن است این غایت، درست و به حق نباشد؛ 🔚 اما خداوند متعال که شعور محض و حکیم محض است، تمام افعالش، دارای غایتی صحیح و حکیمانه است و خداوند می‌فرماید که من عالم را برای آدم، و آدم را برای بندگی آفریــدم، نه برای ارضــای هواهــای نفسانیــش. ⚫️ به همین خاطر اگر باطل و گناه در جامعه‌ای فراگیر شود و جامعه انسانی از مسیر حق و بندگی منحرف گردد، چون با فلسفه خلقت، مغایر است، خداوند، آن را نابود می‌کند. ✔️سنت الهی، چیرگی حق بر باطل است و باطل، به دلیل اینکه با فلسفه خلقت سازگار نیست، نابودشدنی است. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاهم یکی از نکاتی که باید در مواجهه‌ی با دنیای غرب کاملاً به آن توجه داشت، عامل و ابزار هنری است که در اختیار غربی‌هاست. 🎥 اینها از هنر حداکثر استفاده را کرده‌اند برای ترویج این فرهنگ غلط و منحط و هویت‌سوز: ✔️به خصوص از هنرهای نمایشی ✔️بخصوص از سینما حداکثر استفاده را کرده‌اند. ‼️اینها به صورت پروژه‌ای یک ملت را تحت مطالعه قرار می‌دهند، نقاط ضعفش را پیدا می‌کنند. 🔍 از روان‌شناس و جامعه‌شناس و مورخ و هنرمند و این‌ها استفاده می‌کنند. ❌راه‌های تسلط بر این ملت را پیدا می‌کنند. بعد به فیلمساز، به فلان بنگاه هنری در هالیوود سفارش می‌کنند که بسازد و می‌سازد. ✖️آنچه که برای ملت‌های دیگر می‌سازند، جنبه‌ی تهاجم دارد. ⚫️ نسبت به کشورهای اسلامی البته بیشتر، و در مورد کشور انقلابی ما هم به طور ویژه: 🔹نگاه می‌کنند. 🔸خصوصیات را می‌سنجند. 🔹وضعیت را می‌سنجند. 🔺فیلم را بر اساس آن می‌سازند. 🔺خبر را بر اساس آن تنظیم می‌کنند. 🔺رسانه را بر اساس آن شکل می‌دهند و می‌فرستند فضا. ⬅️ باید به اینها توجه داشت. ▪️سلیقه‌سازی می‌کنند. ▪️فرهنگ‌سازی می‌کنند. بعد از آنکه سلیقه‌ها را عوض کردند ⬅️ ذائقه‌ها را عوض کردند⬅️ آن وقت اگر احتیاج به زر و زور بود، دلارها را وارد می‌کند، نیروهای نظامی و ژنرال‌ها را وارد می‌کنند. این، شیوه‌ی حرکت غربی‌هاست. ❗️باید مراقب بود. ✅ باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. و یکی از حدود و ثغور این کار، مواجهه‌ی با تمدن غرب است ⬅️ به صورتی که تقلید از آن انجام نگیرد. ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
✅ "بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ" (دعای نور)، "النُّورِ" یعنی همانی که جا برای ظلمت باقی نگذاشته است. ✅ لذا حضرت زهرا علیها السلام و ائمه علیهم‌السلام نور محضند و قرآن خودش نور است یعنی در آن هیچ ظلمتی نیست.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
▪️کاش من هم به لطف مذهب نور، تا مقام حضور می‌رفتم ▪️کاش مانند یار صادقتان، بی‌امان در تنور می‌رفتم ▪️علم عالم در اختیار شماست، جبر در این مسیر حیران است ▪️چشم‌هایت طبیب و بیمارش،  یک جهان جابر بن حیان است ▪️روز و شب را رقم بزن آخر، ماه و خورشید در مُرکّب توست ▪️ملک لا هوت را مراد تویی، آسمان‌ها مرید مذهب توست ▪️قصه تکرار می شود یعنی باز هم در مدینه عاشق نیست ▪️کوچه در کوچه شهر را گشتم هیچ‌کس با امام، صادق نیست ▪️خواب دیدم که پشت پنجره‌ها، روبروی بقیع گریانم ▪️پابه پای کبوتران حرم، در پی آن مزار پنهانم ▪️گریه در گریه با خودم گفتم، جان افلاک پشت پنجره هاست ▪️آی مردم! تمام هستی ما، در همین خاک پشت پنجره هاست http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
🔰قسمت صد و پنجاه و هشتم🔰 🔹مناجات شعبانیّه که در ماه شعبان، امامان معصوم مداومت بر آن داشتند، عمل هر روزه ماه شعبان است. 🔺 مناجات شعبانیّه بسیار عالی است. 🔺 مناجات شعبانیّه باید شرح عالمانه قوی بشود. ❓نکته‌ای در این مناجات هست که باید التفات ویژه‌ای به آن کرد: 🔻در این مناجات، انسان باید به قدری به لحاظ روحی بالا برود که تمام آنچه که هست را بفهمد.🔺 ❓جبرئیل چیست؟! ❓روح اعظم چیست؟! ❓عقول و مفارقات چیست؟! ❓ملکوت چیست؟! بالاتر از ملکوت، خود خدا است. ✅ درست مثل کسی که غواصی می‌کند، دایم به عمق می‌رود، تا در نهایت به عمق اصلی برسد. ✅ در این مناجات هم، شخص دائما غوّاصی می کند، تا به ملکوت می‌رود. 🔅 و حتی بالاتر از ملکوت خدا، می‌خواهد به خدا برسد. در روایات ما هم رسیدن به خدا آمده است. شیخ اشراق نیز، نورِ طامس و شعاع قیّومی را به خدا نسبت می‌دهد. ⬅️ در مناجات شعبانیّه از نور خدا، تعبیر شده به: 🔅"نورِ عِزْ"، "نور عزّ حق" و "عزت حق" 🔅 گاهی گفته شده "معدن عظمت" 🔅 گاهی گفته شده "محل قدس" https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 راهکارهای ثبات و پایداری ایمان 1⃣ کار نیک کردن 2⃣خوشدلی داشتن به معنای حقیقی؛ خوش‌دلی حقیقی، تعلق به خاک را برمی‌دارد؛ تعلق به خاک برداشته شود، کارهای مناسب روح انجام می‌شود. 3⃣کدورت را به دل راه ندادن 4⃣دنبال منافع شخصی نبودن 5⃣حرف خوبِ ایمانی شنیدن 6⃣هر چیزی را نشنیدن 7⃣هر چیزی را به جان راه ندادن 8⃣حرف های بیهوده نزدن 9⃣هر چه خدا گفته، انجام دادن؛ هر چه به ذهنتان می‌آید نگویید. کار را به خاطر خوش‌گذرانی، انجام ندهید. 🗂 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تخطی دل و انديشه در قرآن 🔸 در قرآن كريم فاصله و حجاب بين عمل دل، و انديشه فكر ذكر شده و نمونه‌هايی را بيان می‌فرمايد. مانند قصه موسی و فرعون است كه می‌فرمايد: ✨«وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلماً وعلوّاً» (نمل 14) با آن كه دلهايشان به آن يقين داشت، از روی ظلم و تكبّر آن را انكار كردند. ❗️آل فرعون بعد از مشاهده معجزات بی‌شمار موسی كليم ـ سلام اللَّه عليه ـ حق برای آنها بيّن شد و از نظر انديشه و فكر، مشكلی نداشتند، اما از نظر «ذكر» در زحمت بودند و حاضر نشدند بپذيرند. و با اين كه يقين داشتند حق با موسی عليه السلام است، اما دل آنها خضوع نكرد، سر آنها در ساحت قدس الهی، ساييده نشد. علم بود ولی عمل يعنی گرايش دل، عمل جانحه و قلب نبود، لذا فرعون به موسی كليم عرض كرد: ✨«انّي لأُظنّك يا موسي مسحوراً» (اسرا/۱۰۱) ای موس من جداً تو را سحر شده می‌پندارم. موسی سلام اللَّه عليه فرمود: ✨«لقد علمت ما أنزل هؤلاء الّا ربّ السّموات والأرض بصائرَ وانّي لأُظنّك يا فرعون مثبوراً» (اسرا/۱۰۲) قطعاً می‌دانی كه اين نشانه‌ها كه باعث بصيرت‌هاست جز پروردگار آسمان‌ها و زمين نازل نكرده است و راستی ا فرعون، تو را تباه شده می‌پندارم. حضرتش فرمود: فرعون، تو عالم شدی و هيچ مشكل علمی نداری. تو فهمیدی كه كار من اعجاز است نه سحر، فهميدی سحر ساحران با اعجاز من پهلو نمی‌زند، اما نمی‌پذيری و به هلاكت تن در می‌دهی. تو عالمی ولی قبول نمی‌كنی. ادامه مطلب در پست بعدی 👇👇👇
همواره دستگاه عمل انسان، تابع نظر او نيست وگرنه فرعون از عقيده فاسد قبلی خود صرف نظر می‌كرد و اعتقادی را كه قبلاً نداشت، می‌پذيرفت. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و ششم🔰 🌀 رهبر جامعه اسلامى چه كسى است و چگونه روشى دارد❓❓❓ 🔸در عصر اول اسلام، ولايت امر جامعه اسلامى به دست رسول خدا (ص) بود 🔸و خداى عزوجل اطاعت آن جناب را بر مسلمين و بر همه مردم واجب كرده بود، 🔸و دليل اين ولايت و وجوب اطاعت، صريح قرآن است: چنانچه در این آيات مشاهده میکنیم: ☘وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ ☘لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ☘النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ☘قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ و آيات بسيار ديگری كه هر يك بيانگر قسمتى از شؤون ولايت عمومى در مجتمع اسلامى و يا تمامى آن شؤون است. 🔹بهترين راه براى کاوشگرى كه بخواهد در اين باب مطلع شود اين است كه: ✔️ نخست سيره رسول خدا (ص) را مورد مطالعه و دقت قرار دهد، ✔️آن گاه تمامى آياتى كه در مورد اخلاق و قوانين (عبادى و معاملاتى و سياسى و اجتماعى) وجود دارد را مورد دقت قرار دهد، چرا که از این طریق می توان به بیانی بسیار روشن و گویا دست یافت. 📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۲. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت پنجم در قسمتهای قبل، گفته شد که یکی از زیر مجموعه های سنت پیروزی حق بر باطل، سنت هلاکت جوامع است. اکنون می‌گوییم سنت هلاکت نیز، خود، فروعی دارد: 1⃣ یکی از فروع آن، سنت اتمام حجت است. و این اتمام حجت، لزومی ندارد که حتماً از ناحیه رسول یا امام معصوم، صورت گیرد، بلکه میتواند توسط افرادی که اهل تقوا و تفقه در دین هستند نیز انجام شود. 2⃣ یکی از شروط دیگر برای سنت هلاکت، وقوع ظلم اجتماعی و ایستادگی جامعه در برابر حق است که قبلاً توضیح داده شد. ❓اما سنت هلاکت از چه زمانی آغاز شد؟ با رجوع به آیات قرآن کریم، می‌توان گفت که این سنت برای نخستین بار در زمان حضرت نوح(ع) جاری شد، چون اولین شریعتی که به شکل اجتماعی ظهور کرد، شریعت نوح(ع) بود. ❗️و در بیان علت وجود این سنت در نظام الهی، می‌توان گفت هلاکت دسته جمعی، به منظور پاکسازی عالم و قطع دنباله ظلم و فساد و جلوگیری از تکثیر آن است که این هم ناشی از حکمت بالغه ی خداوندی است که نوعی از رحمت الهی را در خود دارد و بدین سبب، حمد و ستایش پروردگار را موجب می‌گردد. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نهم 💫از امام رضا عليه السلام روايت شده كه فرمود: 🌴 اينكه به غسل جنابت دستور داده شده 🔻اما پس از قضاى حاجت، با اينكه نجس‌تر و پليدتر است. ✖️ دستور غسل داده نشده است. ⬅️ از اين است كه جنابت از نفس آدمى است. 🔹و از همه بدن چيزى خارج مى‏‌شود. ⚫️ اما خلا (بول و غائط) از نفس آدمى نيست. ✳️ بلكه غذايى است كه از يك در وارد مى‏‌شود و از در ديگر خارج مى‏‌گردد.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 خاصیت نماز 🌱خاصیت نماز، حضور مع الله است. حضور مع الله به هر میزان بیشتر باشد، به همان میزان وزر و وبال کم می‌شود. 🗂 جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab