#توحید
✅ اگر خواستید به کمال برسیداز پیامبر تبعیت کنید: «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» (آل عمران۳۱)
✅ شما تبعیت بکنید تا خداوند تبارک و تعالی شما را دوست بدارد
✅ و همان درجاتی که به پیغمبر اکرم اعطاء کرده است به همه آدم ها که دوست داشته باشد اعطاء خواهد کرد.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عبودیت صفت برجسته امام راحل
▪️یکی از عناوین و اوصافی که دربارهی امام راحل عظیمالشّأن ما، کمتر بهکار رفته است و کمتر از این عنوان استفاده کردهایم، عبارت است از یک عنوان جامع که من اینجور تعبیر میکنم: مؤمنِ متعبّدِ انقلابی.
▪️ما امام را با صفات متعدّدی همواره توصیف میکنیم امّا این صفت -که ما کمتر امام را با آن توصیف کردهایم- یک صفت جامع است:
▪️مؤمن است.
▪️متعبّد است.
▪️انقلابی است.
... عبد است، متعبّد است ⬅️ یعنی خود را عبد میداند در مقابل پروردگار؛
✔️این هم صفت بسیار مهمّی است.
✨شما ملاحظه کنید خدای متعال در قرآن، پیغمبر اکرم را با صفات متعدّدی ستوده است:
وَ اِنَّکَ لَعَلَیٰ خُلُقٍ عَظیم،(۱) فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم؛(۲)
و صفات متعدّد دیگر که هر کدام از اینها یک فصل فراوانی از خصوصیّات پیغمبر را بیان میکند؛
✔️ ولی آن صفتی که به ما مسلمانها دستور داده شده است که هر روز دربارهی پیغمبر در نمازهایمان تکرار کنیم این است که
«اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُه»؛
🔘 این نشاندهندهی اهمّیّت عبودیّت است؛ عبد بودن آنچنان برجسته است که خدای متعال این صفت را به مسلمانان تعلیم میدهد که در نماز خود، هر روز چند مرتبه تکرار کنند؛
✔️امام دارای این صفت بود، صفت عبودیّت.
▪️ اهل خشوع بود.
▪️ اهل تضرّع بود.
▪️اهل دعا بود.
▪️مؤمن متعبّد
۱۳۹۵/۰۳/۱۴
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خمینی
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و پنجاه و نهم🔰
🔹رسول الله در معراج به جایی رسید که جبرئیل گفت من از این به بعد دیگر نمی توانم همراه تو بیایم.
🔚 اینجا دیگر آخرین سقف وجودی من هست.
کمی جلوتر بیایم، پرم می سوزد.
🔅 "وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ"
✅این مرحله، همان مرحله نهایی هست.
در روایات ما در مناجات شعبانیّه این طور آمده است:
🔅 "الهی هَب لی کمال الانقطاع الیک"،
یعنی به من نهایتِ انقطاع بده
❓کمال انقطاع یعنی چه؟
یعنی من هر چه غیر تو را بگذارم کنار، به تو برسم.
❌صحبت این نیست که فقط از این دنیا بگذارم و از این امورِ اینجا بگذرم،
❗️این ها که اوّلش هست!
از خیلی چیزها باید بگذرم.
🔅 "و انر ابصار قلوبنا "
چشم های دل ما را نورانی کن
🔅 "بِضیَاء نَظَرِها إِلیک"
اینکه بتواند همه توجهش به سمت تو باشد و تو را ببیند.
❓چگونه چشم دل به سمت خداوند باشد؟
🔅 "حتی تخرِق ابصار قلوب حُجُب النور"
به این صورت که از حجاب های نوری بگذرد.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه بیست و سوم
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
4_5769432854366784734.pdf
268.5K
معرفی مقاله:
🔰 نقش عرفان در منظومه فکری و رفتاری امام خمینی (ره)
#استاد_یزدان_پناه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه
به اطلاع داوطلبــان گرامی میرسانــد زمان مصاحبـــه ورودی، هفتــه اول تیر ماه خواهد بود. مصاحبـــه به صورت حضوری در مسجد آیت اللـــه جـوادی آملـی برگزار میشود. توضیحات بیشتر اواخر خرداد مـاه به خـود داوطلب ارائه میگردد.
🔵 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام 🔵
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی ره
▪️قسمت دوازدهم
🔵 فلسفه الهيه همان دين الهى است.
جناب استاد علامه طباطبائى مد ظله العالى در صدر آن رساله وجيز و عزيزِ «على و الفلسفة الالهية» اصلى به
غايت قويم و مطلبى به نهايت عظيم به عنوان «الدين و الفلسفة» اهدا فرموده است كه:
«حقا انه لظلم عظيم ان
يفرق بين الدين الالهى و بين الفلسفة الالهية»
🌴اين كلامى صادر از بطنان عرش تحقيق است كه هر كس شنيد گفتا «لله در قائل»
🌴آرى دين الهى و فلسفه الهى را جداى از هم داشتن و پنداشتن به راستى ستمى بزرگ است.
معلم ثانى ابو نصر فارابى در آخر كتاب قيم خود به نام «تحصيل السعادة» بيانى شريف در پيرامون فلسفه دارد كه
منتهى به اين نتيجه ارزشمند مىگردد:
🔺فيلسوف كامل امام است🔺
🌴و صدرالمتألهين در اسفار فرمود: «تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة»
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 هماهنگی عقل و دل
✅كمال انسان در اين است كه آنچه را فهميده به دل تحويل دهد تا با دو بال دل و عقل پرواز كند.
❌هرگز به تنهايی با بال عقل نمیتوان پرواز كرد. ⬅️ زيرا كه انديشه فقط يك بال است.
❌ چه اين كه هرگز با بال دل نمیشود سفر كرد. ⬅️ چون عمل، فقط يك بال است.
آن كه اهل سير و سلوك است:
🔹 هم اهل فكر است.
🔹و هم اهل ذكر.
🔸هم میفهمد.
🔸و هم میپذيرد.
ولی آن كسی كه بر اساس تقليد ايمان آورده و از روی جهل مؤمن شده است به مقصد نمیرسد گرچه در بخشی از راه خود، علم گراست.
✔️چه اين كه اگر كسی تمام عمرش را در راه علم، صرف كند سير و سفری به سرزمينهای نزديك دارد نه دور. كسی به مقصد میرسد كه محقق باشد از راه فكر و متحقق باشد از راه ذكر.
✨ نتيجه اين كه الهيات و فلسفه هم هدف ذاتی نيست، بلكه انسان الهی میشود تا متألّه گردد نه اين كه حكيم الهی بماند. يعني «جهان بين» میشود تا توحيد را بپذيرد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و هفتم🔰
🔹نكته ديگرى كه كاوشگر بايد به آن اعتنا كند اين است كه تمامى آياتى كه متعرض مساله اقامه عبادات و قيام به امر جهاد و اجراى حدود و قصاص و غيره است؛ خطابهايش متوجه عموم مومنين است نه رسول خدا (ص) به تنهايى.
مانند:
☘وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ
☘وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ
☘كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ
☘ وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
و بسیاری آيات ديگر.
🔹كه از همه آنها استفاده مى شود:
🌀دين يك صبغه و روش اجتماعى است كه خداى تعالى مردم را به قبول آن وادار نموده،
✔️چون كفر را براى بندگان خود نمى پسندد.
✔️و اقامه دين را از عموم مردم خواسته است.
✔️ پس مجتمعى كه از مردم تشكيل مى شود اختيارش هم به دست ايشان است.
بدون اينكه بعضى بر بعضى ديگر مزيت داشته باشند و يا زمام اختيار به بعضى از مردم اختصاص داشته باشد.
✔️و از رسول خدا (ص) گرفته تا پائين، همه در مسئوليت امر جامعه برابرند.
✔️و اين برابرى از آيه زير به خوبى استفاده مى شود:
☘أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ☘
📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۳.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی
▪️ قسمت ششم
🔹 سنت هلاکت مقدماتی دارد:
1⃣ سنت اتمام حجت: که در پست قبلی توضیح داده شد.
2⃣ سنت امتحان: خداوند، پس از فرستادن انبیاء و اتمام حجت توسط آنان، جامعه را دچار سختیهایی نظیر فقر، بیماری، بدحالی و... میکند و به وسیله بلاها و مصیبتها، زمینه تضرع آنها به درگاه خداوند و اصلاحشان را فراهم میآورد و بدین گونه، سنت امتحان خود را جاری میسازد.
3⃣ سنت مکر : چنانچه جامعه، در اثر امتحانات الهی، به سوی خداوند، رو نکنند و دچار قساوت قلب شوند، خداوند سبحان، با آنها از در مکر وارد میشود و تمام امکانات و رفاهیات را در اختیارشان قرار میدهد، تا بر غفلت آنها افزوده گردد.
4⃣ سنت استدراج : اگر جامعه دچار آسودگی شد، مردم در کفر خود غرق می شوند و ظلم و فساد اجتماعی را به اوج می رسانند و این اوج گسترش گناه، همان حالت استدراج است.
⬅️بعد از وقوع این مراحل، نوبت به جاری شدن سنت هلاکت میرسد اما از سوی دیگر خداوند میفرماید در تقابل دو جبهه حق و باطل در جانب حق و پیروان این مسیر، من اولاً احقاق حق میکنم و حق را تثبیت میکنم. ثانیاً حق را گسترش میدهم. خدای متعال این موارد را زیرمجموعه سنت پیروزی حق بر باطل، عنوان میکند.
#استاد_یزدان_پناه
#سنن_الهی
🎙 سلسله درسگفتارهای آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#تمدن_نوین_اسلامی
🔰 قسمت پنجاه و یکم
🇮🇷ملت ایران این استعداد را دارد كه آنقدر پیشرفت كند كه بتواند در جهات گوناگون به عنوان یك الگوئی در دنیا خودش را نشان دهد.
❓ چرا ما به خودمان بدبین باشیم؟
❗️چرا با نظر تحقیر به خودمان و ملت خودمان و آیندهی خودمان نگاه كنیم؟
🇮🇷 دشمن میخواهد این را به ملت ما تلقین كند و در طول سالهای متمادی تلقین كرده است.
❌ اینجور باوراندند كه حتماً عنصر غربی پیشرو است و باید دنبال او حركت كرد؛
⚠️نه، یك روزی تاریخ ما به ما نشان میدهد كه قضیه بهعكس بوده است.
⭕️ما در دنیا پیشرو بودیم؛
➖پیشرو در علم بودیم
➖پیشرو در صنعت بودیم
➖پیشرو در تمدنسازی بودیم
➖پیشرو در فرهنگ بودیم، دیگران از ما یاد می گرفتند، میآموختند.
⁉️چرا امروز همان طور نشود؟
✅همت جوانان ما و نگاه آنها به مقولهی پیشرفت باید آنجور باشد كه ما آن آینده را در نظر بگیریم.
#رهبر_معظم_انقلاب
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#توحید
✅ قرآن دو دفعه نازل شده است.
🔆یک دفعه به صورت اجمال و انزال
🔆 و یک دفعه به صورت تنزیل
✅نزول توحید احدی صمدی انزال و نزول دفعی بود که در شب قدر بود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»
✅ و آنی که طی بیست و سه سال بر پیامبر نازل شد فرقان یا قرآن تدریجی است.✨
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه
📣مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار میکند.
📝 نشست علمی پیرامون:
📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین
🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
📆 تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۱ مصادف با میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام
🕌 مکان: مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام واقع در مسجد آیت الله جوادی آملی حفظه الله
🧕 شرکت برای خواهران علاقمند، امکان پذیر است.
🗳 برای شرکت در نشست به آیدی زیر پیام دهید:
🆔 @Bagherain11
____________________
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#طینت_پاک
🔰قسمت صد و شصتم🔰
🔹در روایات عنوان حجابهای نوری و ظلمانی آمده است.
◀️ از جمله حجابهای ظلمانی، دنیا است.
◀️ قیودات دنیا، حجب ظلمانی است.
◀️بالاتر از آن به ملکوت می رسیم.
🔅ملکوت سراسر نور است.
ولی نسبت به خدا حجاب نوری است ؛
❓چرا؟
چون خدا، فوق ملکوت است،
که در زیارت آمده:
«حتی تخرق ابصار القلوب،حجب النور»
تا پاره کند چشم های دل من حجابهای نوری را.
❓پاره کند یعنی چی؟
یعنی:
◀️این پردهها را هم کنار بزند.
◀️این عالم ملکوت را هم کنار بزند.
◀️ملائکه مقرب را هم کنار بزند.
🔅"فتَصِلَ الی معدن العظمة"
برسد به حضرت حق.
✅از حضرت حق، به "معدن عظمت" تعبیر کرده است.
در روایات ما نکتههای خیلی عالی در مورد علیّ و عظیم است.
❓آیا رسول الله در شب معراج خدا را دید؟
✅بله خدا را دید؛
🔅اما نور عظمت حق را دید.
❌ذات حق را احدی پیدا نمیکند.
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
🗂 جلسه ۲۳
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ ».
از امام رضا عليه السلام سوال شد: سفله كيست؟ فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد.
📚تحف العقول، ج۱، صفحه۴۴۲.
🌱🌸میلاد امام رئوف تبریک و تهنیت باد🌸🌱
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفینامه علامه طباطبایی ره
▪️قسمت سیزدهم
🔴 سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى حضرت استاد علامه طباطبائى
🌱در سنه هزار و سيصد و چهل و پنج هجرى شمسى، آية الله جناب آقا سيد محمد حسن الهى قاضى طباطبائى _برادر
مكرم استاد علامه طباطبائى_ رفع الله تعالى درجاته المتعالية كه در حوزه علميه قم براى افاده و افاضه رحل اقامت
افكنده بودند، اين كمترين از محضر انورش بهرهمند بود.
🌱در روز پنجشنبه چهارم ذى الحجة 1386 سخن از سلسله مشايخ سير و سلوك عرفان عملى معظم له و حضرت استاد علامه طباطبائى به ميان آمد، فرمودند:
💎استاد ما مرحوم قاضى رضوان الله عليه ( آية الله حاج سيد على قاضى طباطبائى قدس سره العزيز ) بود.
💎 و استاد
قاضى، مرحوم حاج سيد احمد كربلائى
💎 و استاد ايشان مرحوم آخوند مولى حسينقلى همدانى
💎 و استاد ايشان مرحوم
حاج سيد على شوشترى
💎 و استاد ايشان ملا قلى جولا
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
ادامه در پست بعدی 👇👇👇
❕و بعد از ملاقلى جولا را نمى شناسيم و نمىدانيم كه خود ملاقلى جولا چه كسى بود.
❕ و خود حاج سيد على شوشترى هم او را نمىشناخت.
🔹 زيرا كه مرحوم حاج سيد على شوشترى در شوشتر بود و عالم مبسوط اليد آنجا بود.
وقتى مرافعهاى درباره ملكى وقفى به
ميان آمد. عدهاى مدعى بودند كه اين ملك وقف نيست و وقف نامچه را در صندوقچهاى نهادند و در جاى
مخصوصى دفن كردند و آنهائى كه مدعى وقف بودند هيچ مدركى در دست نداشتند. خلاصه چند روز مرحوم
شوشترى در حكم اين واقعه حيران بود و طرفين دعوى هم مصر بودند و هر روز آمد و رفت مى كردند و از مرحوم
شوشترى حكم مىخواستند.
مرحوم شوشترى در همين گير و دار بود كه روزى مردى به سويش رفته، در زد. كسى دم
در آمد و پرسيد كيستى؟
آن مرد گفت به آقا بگو مردى به نام ملا قلى جولا مىخواهد شما را ببيند. وارد خانه شد
و در نزد مرحوم شوشترى رفت و گفت آقا من آمدم به شما بگويم كه بايد از اينجا سفر كنى و به نجف بروى و در
همانجا اقامت كنى.
📜 بدان كه وقف نامچه اين ملك در فلان مكان دفن است و ملك وقف است.
✔️مرحوم شوشترى هم ملاقلى جولا را نمیشناخت.
خلاصه دستور داد آن موضع را كندند و وقف نامچه را به درآوردند و پس از اين واقعه از قضا و مرافعه دست كشيد و شوشتر را ترك گفت و در نجف اقامت نمود و در آنجا به درس فقه مرحوم شيخ مرتضى انصارى رضوان الله عليه مىرفت و مرحوم شيخ هم به درس
اخلاق او حاضر مىشد.
تا اينكه مرحوم آخوند ملا حسينقلى همدانى دنبال حقيقت را گرفت و هادى مىطلبيد. از همدان درآمد. چندى در نزد عالمى بسر برده از او چيزى نيافت، به سوى نجف رخت بربست.
در محضر مرحوم
شوشترى و انصارى حاضر شد و از هر دو كمال استفاضه نمود. چون شيخ انصارى از دنيا رحلت كرد، آخوند همدانى در پى نوشتن مطالب اصوليه و فقهيه مرحوم شيخ انصارى شد.
مرحوم شوشترى او را منع كرد و گفت اين كار تو نيست. ديگران هستند اين كار را بكنند. شما بايد مستعدين را
دريابيد.
پس مرحوم آخوند ملا حسينقلى أعلى الله مقامه در پى تربيت قابلين شد به طورى كه بعضى را از صبح تا
طلوع آفتاب و عدهاى را از طلوع آفتاب تا مقدارى از برآمدن روز و هكذا حتى بعضى را در سر شب و بعضى را در
آخر شب تا اينكه توانست سيصد نفر را به طورى تربيت كند كه هر يك از اولياء الله شدند.
✔️ از آن جمله هست
مرحوم شيخ محمد بهارى، مرحوم سيد احمد كربلائى، مرحوم ميرزا جواد ملكى تبريزى، مرحوم شيخ على زاهد
قمى، مرحوم سيد عبدالغفار مازندرانى.
اين بود قسمتى از افادات استاد الهى، طباطبائى در آن روز شيخان قم درباره سلسله مشايخ سير و سلوكشان
#علامه_حسن_زاده
#نامه_ها_و_برنامه_ها
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ايمان، عقد قلب و عقل
🔸اكنون كه از نظر برهان مشخص شد انسان دارای دو شأن است: يكی نظر و ديگری عمل و راه اساسی، راه دل است؛ يعنی هر علمی زمينه پذيرش دل است و آيات قرآنی نيز بر این نظر و تقسيم صحه گذاشته است، بايد ديد آيا زن و مرد در اين جهت يكسانند يا نه؟
☘ در مباحث فلسفی آمده است كه انسان به هنگام ايمان آوردن دو گِرِه و دو عقد دارد:
1⃣ يك گره بين موضوع و محمول قضيه است كه اين گره بندی، به عهده عقل نظر است. عقل نظر كه عهده دار فكر و انديشه است، محققانه، محمولات يك موضوع را بررسی میکند و اگر محمولی درخور موضوع نبود، قضيه سالبه میسازد؛ يعني عقدی در كار نيست و اگر محمولی از عوارض ذاتی و لوازم موضوع قضيه بود، بين محمول و موضوع گِرِه میبندد و عقدی برقرار میكند.
✔️ لذا قضيه را در اصطلاح منطق «عقد» مینامند.
كار عقل نظر، اجرای عقد است بين دو طرف، يعنی بين موضوع و محمول و بس.
✅اگر جان انسان در بخش نظر با علم گره خورد و با علم يكی شد، تازه نيمی از راه را طی كرده است و يك عقد ديگری لازم است.
2⃣ و آن عقد ديگر اين است كه بين جان و بين عصاره آن قضيه گره بخورد، نه بين موضوع و محمول.
🔸 گره زدن بين موضوع و محمول را میگويند «تحقيق»، و گره زدن بين آن حق (عصاره تحقيق) و بين جان را «تحقق و اعتقاد» مینامند و اين همان «ايمان» است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
AudioCutter_صدا ۰۰۲(7).mp3
28.78M
🔰 نشست تاثیر اندیشههای بنیادین در سبک زندگی نوین
🎙 بیانات ارزشمند جناب استاد حجتالاسلام والمسلمین عبدالله محمدی
📅 در تاریخ ۲۱ خرداد ماه، مصادف با میلاد عالم آل محمد علیهالسلام
#نشست
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 نشست تاثیر اندیشههای بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 بیانات ارزشمند جناب استاد حجتالاسلام والمسلمین
👆👆👆پیشنهاد دانلود برای همه دغدغهمندان
#ابعاد_اجتماعی_اسلام
🔰قسمت هشتاد و نهم🔰
... بیان شد که همه در مسئولیت امر جامعه برابرند.
🔹البته؛ تفاوتى كه رسول خدا (ص) با ساير افراد جامعه دارد اين است كه:
✔️ او صاحب دعوت و هدايت و تربيت است.
☘ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ.
🔹پس پیامبر اکرم(ص) نزد خداى تعالى متعين است براى:
✔️قيام بر شان امت
✔️ولايت و امامت
✔️و سرپرستى امور دنيا و آخرتشان،
ما دام كه در بينشان باشد.
🔸لكن چيزى كه در اينجا نبايد از آن غفلت ورزيد، اين است كه:
🔹اين رژيم ولايت و حكومت و يا به عبارتی امامت بر امت، غير رژيم سلطنت است؛
كه:
✔️ مال خدا را غنيمت
✔️و صاحب تخت و تاج، بندگان خدا را بردگان خود دانسته
✔️اجازه دارد هر كارى كه خواست با اموال عمومى بكند
✔️و هر حكمى كه دلش خواست درمورد بندگان خدا براند
چون رژيم حكومتى اسلام رژیمی نيست كه بر اساس بهره كشى مادى وضع شده باشد ❌
و حتى دموكراسى هم نيست❌
🔻چون:
با دموكراسى تفاوتهای آشکاری دارد كه به هيچ وجه نمىگذارد، آن را نظير دموكراسى بدانيم و يا با آن مشتبه كنيم.
📚ترجمه المیزان، جلد۴، صفحه ۱۹۴.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی
▪️ قسمت هفتم
با وجود این که یکی از سنتهای الهی، سنت پیروزی حق بر باطل است، در بعضی مقاطع تاریخی، در ظاهر، حق، مغلوب میشود و انبیاء و سردمداران جبهه حق، کشته میشوند. در اینجا باید به چند نکته توجه کرد:
۱) اگر حجت خدا کشته شود، حتماً حجت دیگری جایگزین او میگردد و زمین هیچگاه از حجت الهی خالی نمیشود، چون براساس سنت الهی، تا آیه جدیدی نیاید، آیه قبلی جمع نمیگردد.
۲) همان زمانی که در ظاهر حق، مغلوب میگردد، نقطه شروع سقوط باطل و زمینه سازی برای نابودی باطل است. چنانچه در حادثه عاشورا میبینیم شهادت حضرت اباعبدالله(ع)، نه تنها باعث نابودی بنی امیه در آن عصر گردید، بلکه اساسا موتور محرّکه امامت در طول تاریخ، حسین بن علی(ع)است و احقاق حق کلی را خداوند با حسین بن علی(ع) انجام داد.
۳) علاوه بر احقاق حق، خداوند حق را گسترش میدهد: «وَاللهُ مُتِمُّ نورِهِ»، خداوند نورش را کامل می کند؛ به همین خاطر آینده تاریخ، آینده کمالی است؛ چنانکه می بینیم حکومت محدود پیامبر(ص) در جزیره العرب، به حاکمیت جهانی حضرت حجت(عج) منتهی خواهد شد.
#استاد_یزدان_پناه
#سنن_الهی
🎙سلسله درسگفتارهای آمل
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰قسمت صد و دوازدهم 🔰
🌴 از ظاهر احاديث نزد اصحاب ظاهر آن است كه:
🔹 چون نطفه از تمام بدن خارج مىشود،
غسل جميع بدن لازم شد.
❇️ اين مطابق با رأى جمعى از اطبّاء و حكماى طبيعى است.
⚫️ولى معلّل نمودن آن را به اكل شجره ⬅️چنانچه در حديث اول است.
⚫️نسبت دادن جنابت را به نفس ⬅️چنانچه در حديث دوّم است⏬
✳️ براى اهل معرفت و اشارت راهى به معارف باز كند.
🔸چه كه قضيّه شجره و اكل آدم عليه السلام
✖️از آن از اسرار علوم قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام است كه بسيارى از معارف در آن مرموز است.
❎ لهذا در احاديث شريفه علّت تشريع بسيارى از عبادات را همان قضيّه آدم و اكل شجره قرار دادهاند.
☑️ من جمله باب وضوء و نماز و غسل و صوم شهر رمضان و سى روز بودن آن و بسيارى از مناسك حجّ.
#امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab