eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تخطی دل و انديشه در قرآن 🔸 در قرآن كريم فاصله و حجاب بين عمل دل، و انديشه فكر ذكر شده و نمونه‌هايی را بيان می‌فرمايد. مانند قصه موسی و فرعون است كه می‌فرمايد: ✨«وجحدوا بها واستيقنتها أنفسهم ظلماً وعلوّاً» (نمل 14) با آن كه دلهايشان به آن يقين داشت، از روی ظلم و تكبّر آن را انكار كردند. ❗️آل فرعون بعد از مشاهده معجزات بی‌شمار موسی كليم ـ سلام اللَّه عليه ـ حق برای آنها بيّن شد و از نظر انديشه و فكر، مشكلی نداشتند، اما از نظر «ذكر» در زحمت بودند و حاضر نشدند بپذيرند. و با اين كه يقين داشتند حق با موسی عليه السلام است، اما دل آنها خضوع نكرد، سر آنها در ساحت قدس الهی، ساييده نشد. علم بود ولی عمل يعنی گرايش دل، عمل جانحه و قلب نبود، لذا فرعون به موسی كليم عرض كرد: ✨«انّي لأُظنّك يا موسي مسحوراً» (اسرا/۱۰۱) ای موس من جداً تو را سحر شده می‌پندارم. موسی سلام اللَّه عليه فرمود: ✨«لقد علمت ما أنزل هؤلاء الّا ربّ السّموات والأرض بصائرَ وانّي لأُظنّك يا فرعون مثبوراً» (اسرا/۱۰۲) قطعاً می‌دانی كه اين نشانه‌ها كه باعث بصيرت‌هاست جز پروردگار آسمان‌ها و زمين نازل نكرده است و راستی ا فرعون، تو را تباه شده می‌پندارم. حضرتش فرمود: فرعون، تو عالم شدی و هيچ مشكل علمی نداری. تو فهمیدی كه كار من اعجاز است نه سحر، فهميدی سحر ساحران با اعجاز من پهلو نمی‌زند، اما نمی‌پذيری و به هلاكت تن در می‌دهی. تو عالمی ولی قبول نمی‌كنی. ادامه مطلب در پست بعدی 👇👇👇
همواره دستگاه عمل انسان، تابع نظر او نيست وگرنه فرعون از عقيده فاسد قبلی خود صرف نظر می‌كرد و اعتقادی را كه قبلاً نداشت، می‌پذيرفت. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و ششم🔰 🌀 رهبر جامعه اسلامى چه كسى است و چگونه روشى دارد❓❓❓ 🔸در عصر اول اسلام، ولايت امر جامعه اسلامى به دست رسول خدا (ص) بود 🔸و خداى عزوجل اطاعت آن جناب را بر مسلمين و بر همه مردم واجب كرده بود، 🔸و دليل اين ولايت و وجوب اطاعت، صريح قرآن است: چنانچه در این آيات مشاهده میکنیم: ☘وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ ☘لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ ☘النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ☘قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ و آيات بسيار ديگری كه هر يك بيانگر قسمتى از شؤون ولايت عمومى در مجتمع اسلامى و يا تمامى آن شؤون است. 🔹بهترين راه براى کاوشگرى كه بخواهد در اين باب مطلع شود اين است كه: ✔️ نخست سيره رسول خدا (ص) را مورد مطالعه و دقت قرار دهد، ✔️آن گاه تمامى آياتى كه در مورد اخلاق و قوانين (عبادى و معاملاتى و سياسى و اجتماعى) وجود دارد را مورد دقت قرار دهد، چرا که از این طریق می توان به بیانی بسیار روشن و گویا دست یافت. 📚 ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۲. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️قسمت پنجم در قسمتهای قبل، گفته شد که یکی از زیر مجموعه های سنت پیروزی حق بر باطل، سنت هلاکت جوامع است. اکنون می‌گوییم سنت هلاکت نیز، خود، فروعی دارد: 1⃣ یکی از فروع آن، سنت اتمام حجت است. و این اتمام حجت، لزومی ندارد که حتماً از ناحیه رسول یا امام معصوم، صورت گیرد، بلکه میتواند توسط افرادی که اهل تقوا و تفقه در دین هستند نیز انجام شود. 2⃣ یکی از شروط دیگر برای سنت هلاکت، وقوع ظلم اجتماعی و ایستادگی جامعه در برابر حق است که قبلاً توضیح داده شد. ❓اما سنت هلاکت از چه زمانی آغاز شد؟ با رجوع به آیات قرآن کریم، می‌توان گفت که این سنت برای نخستین بار در زمان حضرت نوح(ع) جاری شد، چون اولین شریعتی که به شکل اجتماعی ظهور کرد، شریعت نوح(ع) بود. ❗️و در بیان علت وجود این سنت در نظام الهی، می‌توان گفت هلاکت دسته جمعی، به منظور پاکسازی عالم و قطع دنباله ظلم و فساد و جلوگیری از تکثیر آن است که این هم ناشی از حکمت بالغه ی خداوندی است که نوعی از رحمت الهی را در خود دارد و بدین سبب، حمد و ستایش پروردگار را موجب می‌گردد. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و نهم 💫از امام رضا عليه السلام روايت شده كه فرمود: 🌴 اينكه به غسل جنابت دستور داده شده 🔻اما پس از قضاى حاجت، با اينكه نجس‌تر و پليدتر است. ✖️ دستور غسل داده نشده است. ⬅️ از اين است كه جنابت از نفس آدمى است. 🔹و از همه بدن چيزى خارج مى‏‌شود. ⚫️ اما خلا (بول و غائط) از نفس آدمى نيست. ✳️ بلكه غذايى است كه از يك در وارد مى‏‌شود و از در ديگر خارج مى‏‌گردد.» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 خاصیت نماز 🌱خاصیت نماز، حضور مع الله است. حضور مع الله به هر میزان بیشتر باشد، به همان میزان وزر و وبال کم می‌شود. 🗂 جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام الله علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. 🔸این بانوی بزرگوار 🔹این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر؛ 🔺با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) 🔺و عبور از شهرهای مختلف 🔺و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم 🔺و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، ⬅️موجب شده است که این شهر به عنوان «پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)» در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد. 🔵و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ اگر خواستید به کمال برسیداز پیامبر تبعیت کنید: «فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» (آل عمران۳۱) ✅ شما تبعیت بکنید تا خداوند تبارک و تعالی شما را دوست بدارد ✅ و همان درجاتی که به پیغمبر اکرم اعطاء کرده است به همه آدم ها که دوست داشته باشد اعطاء خواهد کرد.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 عبودیت صفت برجسته امام راحل ▪️یکی از عناوین و اوصافی که درباره‌ی امام راحل عظیم‌الشّأن ما، کمتر به‌کار رفته است و کمتر از این عنوان استفاده کرده‌ایم، عبارت است از یک عنوان جامع که من این‌جور تعبیر میکنم: مؤمنِ متعبّدِ انقلابی. ▪️ما امام را با صفات متعدّدی همواره توصیف می‌کنیم امّا این صفت -که ما کمتر امام را با آن توصیف کرده‌ایم- یک صفت جامع است: ▪️مؤمن است. ▪️متعبّد است. ▪️انقلابی است. ... عبد است، متعبّد است ⬅️ یعنی خود را عبد می‌داند در مقابل پروردگار؛ ✔️این هم صفت بسیار مهمّی است. ✨شما ملاحظه کنید خدای متعال در قرآن، پیغمبر اکرم را با صفات متعدّدی ستوده است: وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم،(۱) فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللهِ لِنتَ لَهُم؛(۲) و صفات متعدّد دیگر که هر کدام از این‌ها یک فصل فراوانی از خصوصیّات پیغمبر را بیان می‌کند؛ ✔️ ولی آن صفتی که به ما مسلمانها دستور داده شده است که هر روز درباره‌ی پیغمبر در نمازهایمان تکرار کنیم این است که «اَشهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُه»؛ 🔘 این نشان‌دهنده‌ی اهمّیّت عبودیّت است؛ عبد بودن آن‌چنان برجسته است که خدای متعال این صفت را به مسلمانان تعلیم می‌دهد که در نماز خود، هر روز چند مرتبه تکرار کنند؛ ✔️امام دارای این صفت بود، صفت عبودیّت. ▪️ اهل خشوع بود. ▪️ اهل تضرّع بود. ▪️اهل دعا بود. ▪️مؤمن متعبّد ۱۳۹۵/۰۳/۱۴ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پنجاه و نهم🔰 🔹رسول الله در معراج به جایی رسید که جبرئیل گفت من از این به بعد دیگر نمی توانم همراه تو بیایم. 🔚 اینجا دیگر آخرین سقف وجودی من هست. کمی جلوتر بیایم، پرم می سوزد. 🔅 "وَ لَوْ دَنَوْتُ أَنْمُلَةً لَاحْتَرَقْتُ" ✅این مرحله، همان مرحله نهایی هست. در روایات ما در مناجات شعبانیّه این طور آمده است: 🔅 "الهی هَب لی کمال الانقطاع الیک"، یعنی به من نهایتِ انقطاع بده ❓کمال انقطاع یعنی چه؟ یعنی من هر چه غیر تو را بگذارم کنار، به تو برسم. ❌صحبت این نیست که فقط از این دنیا بگذارم و از این امورِ اینجا بگذرم، ❗️این ها که اوّلش هست! از خیلی چیزها باید بگذرم. 🔅 "و انر ابصار قلوبنا " چشم های دل ما را نورانی کن 🔅 "بِضیَاء نَظَرِها إِلیک" اینکه بتواند همه توجهش به سمت تو باشد و تو را ببیند. ❓چگونه چشم دل به سمت خداوند باشد؟ 🔅 "حتی تخرِق ابصار قلوب حُجُب النور" به این صورت که از حجاب های نوری بگذرد. 🗂 جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
4_5769432854366784734.pdf
268.5K
معرفی مقاله: 🔰 نقش عرفان در منظومه فکری و رفتاری امام خمینی (ره) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه به اطلاع داوطلبــان گرامی می‌رسانــد زمان مصاحبـــه ورودی، هفتــه اول تیر ماه خواهد بود. مصاحبـــه به صورت حضوری در مسجد آیت اللـــه جـوادی آملـی برگزار می‌شود. توضیحات بیشتر اواخر خرداد مـاه به خـود داوطلب ارائه می‌گردد. 🔵 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام 🔵 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️قسمت دوازدهم 🔵 فلسفه الهيه همان دين الهى است. جناب استاد علامه طباطبائى مد ظله العالى در صدر آن رساله وجيز و عزيزِ «على و الفلسفة الالهية» اصلى به غايت قويم و مطلبى به نهايت عظيم به عنوان «الدين و الفلسفة» اهدا فرموده است كه: «حقا انه لظلم عظيم ان يفرق بين الدين الالهى و بين الفلسفة الالهية» 🌴اين كلامى صادر از بطنان عرش تحقيق است كه هر كس شنيد گفتا «لله در قائل» 🌴آرى دين الهى و فلسفه الهى را جداى از هم داشتن و پنداشتن به راستى ستمى بزرگ است. معلم ثانى ابو نصر فارابى در آخر كتاب قيم خود به نام «تحصيل السعادة» بيانى شريف در پيرامون فلسفه دارد كه منتهى به اين نتيجه ارزشمند مى‌گردد: 🔺فيلسوف كامل امام است🔺 🌴و صدرالمتألهين در اسفار فرمود: «تبا لفلسفة تكون قوانينها غير مطابقة للكتاب و السنة» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 هماهنگی عقل و دل ✅كمال انسان در اين است كه آنچه را فهميده به دل تحويل دهد تا با دو بال دل و عقل پرواز كند. ❌هرگز به تنهايی با بال عقل نمی‌توان پرواز كرد. ⬅️ زيرا كه انديشه فقط يك بال است. ❌ چه اين كه هرگز با بال دل نمی‌شود سفر كرد. ⬅️ چون عمل، فقط يك بال است. آن كه اهل سير و سلوك است: 🔹 هم اهل فكر است. 🔹و هم اهل ذكر. 🔸هم می‌فهمد. 🔸و هم می‌پذيرد. ولی آن كسی كه بر اساس تقليد ايمان آورده و از روی جهل مؤمن شده است به مقصد نمی‌رسد گرچه در بخشی از راه خود، علم گراست. ✔️چه اين كه اگر كسی تمام عمرش را در راه علم، صرف كند سير و سفری به سرزمين‌های نزديك دارد نه دور. كسی به مقصد می‌رسد كه محقق باشد از راه فكر و متحقق باشد از راه ذكر. ✨ نتيجه اين كه الهيات و فلسفه هم هدف ذاتی نيست، بلكه انسان الهی می‌شود تا متألّه گردد نه اين كه حكيم الهی بماند. يعني «جهان بين» می‌شود تا توحيد را بپذيرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هفتم🔰 🔹نكته ديگرى كه كاوش‏گر بايد به آن اعتنا كند اين است كه تمامى آياتى كه متعرض مساله اقامه عبادات و قيام به امر جهاد و اجراى حدود و قصاص و غيره است؛ خطاب‌هايش متوجه عموم مومنين است نه رسول خدا (ص) به تنهايى. مانند: ☘وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ ☘وَ أَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ☘كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ ☘ وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ و بسیاری آيات ديگر. 🔹كه از همه آنها استفاده مى‏ شود: 🌀دين يك صبغه و روش اجتماعى است كه خداى تعالى مردم را به قبول آن وادار نموده، ✔️چون كفر را براى بندگان خود نمى‏ پسندد. ✔️و اقامه دين را از عموم مردم خواسته است. ✔️ پس مجتمعى كه از مردم تشكيل مى‏ شود اختيارش هم به دست ايشان است. بدون اينكه بعضى بر بعضى ديگر مزيت داشته باشند و يا زمام اختيار به بعضى از مردم اختصاص داشته باشد. ✔️و از رسول خدا (ص) گرفته تا پائين، همه در مسئوليت امر جامعه برابرند. ✔️و اين برابرى از آيه زير به خوبى استفاده مى‏ شود: ☘أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ☘ 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۳. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 سنن الهی ▪️ قسمت ششم 🔹 سنت هلاکت مقدماتی دارد: 1⃣ سنت اتمام حجت: که در پست قبلی توضیح داده شد. 2⃣ سنت امتحان: خداوند، پس از فرستادن انبیاء و اتمام حجت توسط آنان، جامعه را دچار سختی‌هایی نظیر فقر، بیماری، بدحالی و... می‌کند و به وسیله بلاها و مصیبت‌ها، زمینه تضرع آنها به درگاه خداوند و اصلاحشان را فراهم می‌آورد و بدین گونه، سنت امتحان خود را جاری می‌سازد. 3⃣ سنت مکر : چنانچه جامعه، در اثر امتحانات الهی، به سوی خداوند، رو نکنند و دچار قساوت قلب شوند، خداوند سبحان، با آنها از در مکر وارد می‌شود و تمام امکانات و رفاهیات را در اختیارشان قرار می‌دهد، تا بر غفلت آنها افزوده گردد. 4⃣ سنت استدراج : اگر جامعه دچار آسودگی شد، مردم در کفر خود غرق می شوند و ظلم و فساد اجتماعی را به اوج می رسانند و این اوج گسترش گناه، همان حالت استدراج است. ⬅️بعد از وقوع این مراحل، نوبت به جاری شدن سنت هلاکت می‌رسد اما از سوی دیگر خداوند می‌فرماید در تقابل دو جبهه حق و باطل در جانب حق و پیروان این مسیر، من اولاً احقاق حق می‌کنم و حق را تثبیت می‌کنم. ثانیاً حق را گسترش می‌دهم. خدای متعال این‌ موارد را زیرمجموعه سنت پیروزی حق بر باطل، عنوان می‌کند. 🎙 سلسله درس‌گفتارهای آمل https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاه و یکم 🇮🇷ملت ایران این استعداد را دارد كه آن‌قدر پیشرفت كند كه بتواند در جهات گوناگون به عنوان یك الگوئی در دنیا خودش را نشان دهد. ❓ چرا ما به خودمان بدبین باشیم؟ ❗️چرا با نظر تحقیر به خودمان و ملت خودمان و آینده‌ی خودمان نگاه كنیم؟ 🇮🇷 دشمن می‌خواهد این را به ملت ما تلقین كند و در طول سال‌های متمادی تلقین كرده است. ❌ اینجور باوراندند كه حتماً عنصر غربی پیشرو است و باید دنبال او حركت كرد؛ ⚠️نه، یك روزی تاریخ ما به ما نشان می‌دهد كه قضیه به‌عكس بوده است. ⭕️ما در دنیا پیشرو بودیم؛ ➖پیشرو در علم بودیم ➖پیشرو در صنعت بودیم ➖پیشرو در تمدن‌سازی بودیم ➖پیشرو در فرهنگ بودیم، دیگران از ما یاد می گرفتند، می‌آموختند. ⁉️چرا امروز همان طور نشود؟ ✅همت جوانان ما و نگاه آن‌ها به مقوله‌ی پیشرفت باید آن‌جور باشد كه ما آن آینده را در نظر بگیریم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ قرآن دو دفعه نازل شده است. 🔆یک دفعه به صورت اجمال و انزال 🔆 و یک دفعه به صورت تنزیل ✅نزول توحید احدی صمدی انزال و نزول دفعی بود که در شب قدر بود: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» ✅ و آنی که طی بیست و سه سال بر پیامبر نازل شد فرقان یا قرآن تدریجی است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 اطلاعیه 📣مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام برگزار می‌کند. 📝 نشست علمی پیرامون: 📍 تاثیر اندیشه های بنیادین در سبک زندگی نوین 🎙 با حضور ارزشمند: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالله محمدی 📆 تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۱ مصادف با میلاد عالم آل محمد امام رضا علیه السلام 🕌 مکان: مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام واقع در مسجد آیت الله جوادی آملی حفظه الله 🧕 شرکت برای خواهران علاقمند، امکان پذیر است. 🗳 برای شرکت در نشست به آیدی زیر پیام دهید: 🆔 @Bagherain11 ____________________ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصتم🔰 🔹در روایات عنوان حجاب‌های نوری و ظلمانی آمده است. ◀️ از جمله حجاب‌های ظلمانی، دنیا است. ◀️ قیودات دنیا، حجب ظلمانی است. ◀️بالاتر از آن به ملکوت می رسیم. 🔅ملکوت سراسر نور است. ولی نسبت به خدا حجاب نوری است ؛ ❓چرا؟ چون خدا، فوق ملکوت است، که در زیارت آمده: «حتی تخرق ابصار القلوب،حجب النور» تا پاره کند چشم های دل من حجاب‌های نوری را. ❓پاره کند یعنی چی؟ یعنی: ◀️این پرده‌ها را هم کنار بزند. ◀️این عالم ملکوت را هم کنار بزند. ◀️ملائکه مقرب را هم کنار بزند. 🔅"فتَصِلَ الی معدن العظمة" برسد به حضرت حق. ✅از حضرت حق، به "معدن عظمت" تعبیر کرده است. در روایات ما نکته‌های خیلی عالی در مورد علیّ و عظیم است. ❓آیا رسول الله در شب معراج خدا را دید؟ ✅بله خدا را دید؛ 🔅اما نور عظمت حق را دید. ❌ذات حق را احدی پیدا نمی‌کند. 🗂 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
« سُئِلَ الرِّضا(عليه السلام) عَنِ السِّفْلَةِ فَقالَ(عليه السلام):مَنْ كانَ لَهُ شَىْءٌ يُلْهيهِ عَنِ اللّهِ ». از امام رضا عليه السلام سوال شد: سفله كيست؟ فرمود: آن كه چيزى دارد كه از [ياد] خدا بازش دارد. 📚تحف العقول، ج۱، صفحه۴۴۲. 🌱🌸میلاد امام رئوف تبریک و تهنیت باد🌸🌱 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab