eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
81 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰قسمت هشتاد و هشتم🔰 🔹باید ریاضت کشید؛ یعنی: 🔸باید نفس را رام کرد. 🔹جهاد با نفس و تزکیه نفس نمود. 🔸نفس را میراند و به تعبیر روایات، نفس را شکاند. ⚫️ ریاضت یعنی باید بتوانیم نجواها را رام کنیم. ❓چگونه با میل درونی برخورد کنیم که نیاید یا حتّی خواطرِ نفسانی و نجوا نیاید؟ ✅راه آن، ریاضت است. 🔹اوّلین مرحله این است که باید تلاش کرد درون به تدریج از میلِ شدید دست بکشد؛ ▪️یعنی میل می‌آید و اشکالی هم ندارد، فقط انسان بجنگد و نگذارد میل، غلبه کند و از آن، تبعیّت نکند. ✖️تبعیّت از میل باعث قوت نفس می‌شود. ⚠️وقتی نفس امیر شود، عقل انسان اسیر می‌گردد. 🔘ابتدای راه، انسان هنوز قوت درونی پیدا نکرده و گاهی فریب شیطان یا نفس را می‌خورد. ❓اما چگونه می‌توان قوّت درونی پیدا کرد؟ اولین مرحله این است که تبعیت نکنیم. اما اگر تبعیّت کردیم، باز هم راه حل دارد. باید جنگید و یک مورد را کم کرد. مثلاً: در روز ده بار غضب می‌کنی، تصمیم بگیر یک غضب از ده تا را کم کنی؛ این در توان همه است. ✅به این ترتیب انسان یاد می‌گیرد بجنگد و در مقابلِ میل بایستد. هر چند قبلش این گونه نبود، هر ده بار غضب و حرص و... می‌آمد، او هم غضب می‌کرد و مال حرام می خورد و.... ▪️مثلاً حرص دارد، می‌بیند می‌تواند گران‌تر هم بدهد، ده بار این کار را می‌کرد. یک بار بگوید: حالا بنده خدا ندارد، من همان مقداری که باید بگیرم می‌گیرم. 🔶🔹خلاصه باید هر خصلت دنیوی که انسان در خود می‌بیند، به حسب همان مورد، بجنگد.🔹🔶 https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📚 علم و ادراک ارزش است و حتی در رسیدن به سعادت، امتیاز محسوب می‌شود اما کافی نیست. 🔍علم باید به باور برسد تا به درد انسان بخورد. 💎باور مرتبه عالیه علم است. مثلا شخصی که در کار کفن و دفن اموات است از مرده نمی‌ترسد. چرا؟ حتی در کنار جنازه غذا می‌خورد و... اما شخص دیگری از مرده می‌ترسد. چرا؟ ✔️ زیرا شخص غسال، باور کرده که مرده هیچ کاری نمی‌تواند بکند؛ اما آن شخص دیگر، با این که می‌داند مرده کاری نمی‌کند، باور نکرده‌است. ❓غسال چطور به این باور رسیده‌است؟ 🔺با تکرار🔺 🔰 با تکرار باور قلبی و ایمان حاصل می‌شود؛ 🔴 تکرار در انجام واجبات و ترک محرمات به تدریج ما را به باور می‌رساند. (۱۳۹۹/۸/۳) (مدرسه باقرین علیهماالسلام) https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! شکرت که مجاز را قنطره حقیقت گردانیدی تا از لیلةالقدر زمانی زمینی به لیلةالقدر آسمانی رسیدم! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌸 اگر حال دارى بيا با هم به گلشن راز برويم كه بوى اين مشهد و مقام را بايد از آن گلشن استشمام كرد: 🌱شراب بيخودى دركش زمانى 🌱مگر از دست خود يابى امانى 🌱بخور مى تا ز خويشت وارهاند 🌱وجود قطره با دريا رساند 🌱شرابى خور كه جامش روى يار است 🌱پياله چشم مست باده خوار است 🌱شرابى را طلب بى ساغر و جام 🌱شراب باده خوار ساقى آشام 🌱شرابى خور ز جام وجه باقى 🌱سقاهم ربهم او را است ساقى 🌱طهور آن مى بوَد كز لوث هستى 🌱تو را پاكى دهد در وقت مستى 🌱همه عالم چو يك خمخانه او است 🌱دل هر ذره‌اى پيمانه او است 🌱خِرَد مست و ملائك مست و جان مست 🌱هوا مست و زمين مست و زمان مست 🌱جهانى خلق از او سرگشته دائم 🌱ز خان و مان خود برگشته دائم 🌱يكى از بوى دردش عاقل آمد 🌱يكى از رنگ صافش ناقل آمد 🌱يكى از نيم جرعه گشت صادق 🌱يكى از يك صراحى گشته عاشق 🌱يكى ديگر فرو برده به يكبار 🌱خم و خمخانه و ساقى و می‌خوار 🌱كشيده جمله و مانده دهن باز 🌱زهى دريا دل رند سرافراز 🌱در آشاميده هستى را به يكبار 🌱فراغت يافته ز اقرار و انكار https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
شریعت همه را اهل سلوک می‌کند ولی با ظرافت خاص خود! ضابطه سلوکی آن، این است که: ⬅️ هرکس به اندازه خود، اهل سلوک می‌شود! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅بايد ديد مربّی مريم عليها السلام چه كسي است؟ ✅مريم عليها السلام دست پرورده مرد و تربيت شده پدر نيست بلكه تربيت شده مادر است! ✅شرايط بسياری لازم است تا انسان به جايی برسد كه ☘فرزندش را به خدا اهدا نمايد. ☘و خدا آن فرزند را قبول كند. 🌷 مادر مريم، مريم را به خدا پناه داد و خدا نيز به او پناهندگی داد و در پناه خود پذيرفت. ✔️استعاذه مادر مريم عليها السلام، به صورت استعاذه مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ ظهور كرد. وقتی مريم به دنيا آمد، مادرش گفت: ✨«وانّي أعيذها بك وذرّيتها من الشّيطان» (آل عمران /36) خدايا من اين دختر را و ذريه او را به تو پناه دادم. ✨خدا هم فرمود: «فتقبّلها ربّها بقبول» (آل عمران /37) ✨بعد فرمود: «وأنبتها نباتاً حسناً» (سورة مائده /27) ✅افراد بسياری هستند كه تنها، تلاش و كوشش آنها مقبول خدا است نه خود آنها و لذا خدا درباره همه افراد نمی‌فرمايد كه ما آنها را قبول كرديم و پناه داديم. ✨ بلكه مي فرمايد: (انّما يتقبّل اللَّه من المتّقين)(آل عمران /37) قبول عمل غير از قبول گوهر ذات عامل است. اعمال بسياری ازمردم مقبول است اما بايد ديد كه آيا گوهر ذاتشان هم، مقبول است يا نه؟ خداوند درباره مريم عليها السلام فرمود: (فتقبّلها) و نفرمود: «تقبّل عملها»، بنابراين مادر مريم عليها السلام، او را به پناه خدا سپرد، خدا هم پناهندگی داد. ✔️نتيجه پناه خواستن از خداوند در كنار محراب است كه مستجاب می‌شود و فرزندش می‌گويد: (انّي أعوذ بالرّحمن منك إن كنت تقيّاً). https://eitaa.com/joinchat/1103298577C
🔰قسمت بیست و ششم🔰 🔶...و لازمه آزادى اين است كه مردم در چنين جامعه‏ اى به آنچه موافق طبعشان باشد عادت كنند؛ نظير شهوات رذيله و خشم هاى غير مجاز و نتيجه اين اعتياد هم اين است كه: ✔️ كم كم هر يك از خوب و بد جاى خود را به ديگرى بدهد؛ يعنى: ✔️بسيارى از بدی ها كه دين خدا آن را زشت می داند در نظر مردم خوب؛ ✔️و بسيارى از خوبی هاى واقعى در نظر آنان زشت شود. ✔️و مردم در به بازى گرفتن فضائل اخلاقى و معارف عالى عقيدتى آزاد باشند. ✔️ و اگر كسى به ايشان اعتراض كند در پاسخ، آزادى قانونى را به رخ بكشند. 🔶لازمه سخن مذكور اين است كه تحولى در طرز فكر نيز پيدا شود؛ يعنى فكر هم از مجراى عقلى خارج شده و در مجراى احساس و عاطفه بيفتد. و در نتيجه: 🔹بسيارى از كارهايى كه از نظر عقل فسق و فجور است، از نظر ميل ها و احساسات، تقوا و جوانمردى و خوش اخلاقى و خوشرويى شمرده شود، نظير: بسيارى از روابطى كه بين جوانان اروپا و بين مردان و زنان آنجا بر قرار است كه: ✔️زنان شوهردار با مردان اجنبى، ✔️و دختران باكره با جوانان، ✔️و زنان بی شوهر با سگ ها، ✔️و مردان با اولاد خويش و اقوامشان ✔️و نيز روابطى كه مردان اروپا با محارم خود يعنى خواهر و مادر دارند ✔️و نيز نظير صحنه‏ هايى كه اروپائيان در شب‏نشينی ها و مجالس رقص برپا می كنند، ✔️و فجايع ديگرى كه زبان هر انسان مؤدب به آداب دينى، از ذكر آن شرم می دارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
دستورات دینی مثل: 🔹 دعا 🔹 نماز 🔹 ذکر برای این است که گنج درونمان شکافته شود و بفهمیم که: ♦️🔸با خدا فاصله‌ای نداریم.🔸♦️ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
شعر اگر از تو نگوید همه عصیان باشد زنده در گور غزلهای فراوان باشد نظم افلاک سراسیمه به هم خواهد ریخت نکند زلف تو یک وقت پریشان باشد سایه ی ابر پی توست دلش را مشکن مگذار این همه خورشید هراسان باشد مگر اعجاز جز این است که باران بهشت زادگاهش برهوت عربستان باشد چه نیازی ست به اعجاز، نگاهت کافی ست تا مسلمان شود انسان اگر انسان باشد فکر کن فلسفه ی خلقت عالم تنها راز خندیدن یک کودک چوپان باشد چه کسی جز تو چهل مرتبه تنها مانده از تحیر دهن غار حرا وا مانده عشق تا مرز جنون رفت در این شعر محمد نامت از وزن برون رفت در این شعر محمد شأن نام تو در این شعر و در این دفتر نیست ظرف و مظروف هم اندازه ی یکدیگر نیست از قضا رد شدی و راه قدر را بستی رفتی آن سوتر از اندیشه و در را بستی رفتی آنجا که به آن دست فلک هم نرسید و به گرد قدمت بال ملک هم نرسید عرش از شوق تو جان داده کمی آهسته جبرئیل از نفس افتاده کمی آهسته پشت افلاک به تعظیم شکوهت خم شد چشم تو فاتح اقلیم نمی دانم شد آنچه نادیده کسی دیدی و برگشتی باز سیب از باغ خدا چیدی و برگشتی باز شاعر این سیب حکایات فراوان دارد چتر بردار که این رایحه باران دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و هشتم🔰 🔹تتميم در اعراض دادن نفس است از دنيا🔹 🌴 اى طالب حق و سالك إلى اللّه! چون طائر خيال را رام نمودى، 🔸و شيطان واهمه را به زنجير كشيدى 🔸 و خلع نعلين حبّ زن و فرزند 🔸و ديگر شئون دنيوى را نمودى 🔸و با جذوه نار عشق فطرة الّلهى مأنوس شدى ✨ و انّى آنَسْتُ ناراً گفتى 🔸 و خود را خالى از موانع سير ديدى 🔸 و اسباب سفر را آماده كردى، ✳️ از جاى برخيز! 🔻و از اين بيت مظلمه طبيعت 🔻و عبورگاه تنگ و تاريك دنيا هجرت كن 🔻 و زنجيرها و سلسله‏‌هاى زمان را بگسلان 🔻و از اين زندان خود را نجات ده 🔻و طائر قدس را به محفل انس پرواز ده. ✅ پس، «عزم» خود را قوى كن! و اراده خويش را محكم نما ❇️كه اوّل شرط سلوك عزم است و بدون آن راهى را نتوان پيمود و به كمالى نتوان رسيد. 💫و شيخ بزرگوار، شاه آبادى، روحى فداه آن را مغز انسانيّت تعبير مى‏‌كردند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 رحم یعنی چیزی که پرورش دهنده چیزی دیگری است این عالم رحم توحید احدی صمدی است. ⁉️ این توحید را چه کسی استخراج می کند؟ کسی که بتواند حی را از مرده خارج کند یعنی آدم. ✅ آدم باید از رحم عالم متولد شود. از رحم عالم یعنی ⬅️ از همه عالم. همه عالم یعنی ⬅️ ما سوی الله. ما سوی الله یعنی ⬅️ آن ظهور بی نهایت، آن رحمت بی نهایت. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هشتاد و هفتم🔰 گفتیم که یکی از مراحل جنگیدن با نفس، «تبعیت نکردن» است. یک راهکار را در قسمت قبل مطرح کردیم. 2⃣ راهکار دیگر این است که «برعکس» خواسته نفس عمل کنیم. 🔴 مثلاً حرص می‌آید. انسان می‌گوید چون حرص آمد، انفاق می‌کنم. با خدا عهد می‌بندد که هر بار حرص به این نحو آمد، این مقدار انفاق کند. ⬅️این انفاق یعنی جنگ با میل نفس.➡️ این‌ها جزء مرحله ی اول حساب می‌شود. 🌱چون هرچه به نفس قوت و غذا بدهی، تقویت می شود. ❌هر چه در مقابلش می‌ایستی، ضعیف تر می‌شود. ✅اگر یک بار ایستادی، برای مرحله اوّل خوب است. ▪️وقتی به یک سری از نفسانیات دچار هستیم، از مرحله آسان شروع کنیم. 🔘 یکی از دوستان ما، در جواب بنده خدایی که گفت آقا! من می‌خواهم نماز شب بخوانم، نمی‌توانم؛ گفت: چطور نمی‌توانی؟ ➖گفت اصلاً این موقع نمی توانم بلند شوم. ➖گفت چه وقتی بلند می‌شوی؟ ➖گفت من مثلاً ساعت پنج بلند می‌شوم. ➖گفت ساعتت را طوری تنظیم کن فردا یک دقیقه به پنج بلند شوی. شب بعدش دو دقیقه به پنج. چون یک دقیقه از نظر ساعت خواب و تنظیم نظام خواب درونی آدم اثر ندارد. دو دقیقه، بعد سه دقیقه، کم کم می‌رسد به همان جایی که باید بیدار شوی. بعد گفت همین کار را کردیم، شد. 🔺این یعنی آهسته آهسته جنگیدن. 🌴این راهکار را از یک جهت باید گفت به رفق و مدارا. پس یک نوع از جنگیدن که در مرحله اول است، با رفق و مدارا است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌴حديث آن قدوه عالميان امام باقر عليه السلام را در «اقسام قلب»، زينت و زيور اين گرامى‌نامه قرار دهيم: «القلوب ثلاثة قلب؛ منكوس لا يعى شيئا من الخير و هو قلب الكافر و قلب فيه نكتة سوداء فالخير و الشر فيه يعتلجان فأيهما كانت منه غلب عليه و قلب مفتوح فيه مصابيح تزهر و لا يطفأ نوره الى يوم القيمة و هو قلب المؤمن» 🍃ترجمه حديث شريف به اختصار اينكه دل‌ها سه گونه‌اند: ▪️دل سرنگون كه هيچ خيرى را نگاه نمى‌دار و آن دل كافر است. ▪️و دلى كه در آن خجكى (نقطه‌اى) سياه است خير و شر در آن در كشتى و كشمكش‌اند پس هر كدام از آن دو شده است همان بر وى چيره خواهد شد. ▪️و دلى كه گشوده است، در آن چراغ‌هايى مى‌درخشند و تا روز رستاخيز خاموش نمى‌شوند و آن دل مؤمن است. 🍁دل بينا مى‌بايد تا درباره دل سخن بگويد؛ اين كوردل چه بگويد! ✨خداوند متعال توفيق تحصيل قلب سليم مرحمت بفرمايد كه «يوم لا ينفع مال و لا بنون الا من اتى الله بقلب سليم» در پيش داريم. 🌱در خاتمه با عرض معذرت خواهش مى‌كنم دست از دلم بردار و دل به دست صاحبدلى بسپار! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! موج از دریا خیزد و با وی آمیزد و در وی گریزد و از وی ناگزیر است «إنّا لله و إنّا إلیهِ راجِعون» https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘قرآن كريم، تولد مريم ـ سلام اللَّه عليها ـ را اين گونه تبيين می‌كند كه: «فلمّا وضعتها قالت ربّ انّي وضعتها أُنثي واللَّه أعلم بما وضعت وليس الذّكر كالأُنثي وانّي سمّيتها مريم وانّي أعيذها بك وذريّتها من الشّيطان الرّجيم»(آل عمران /36) پس چون فرزندش را بزاد، گفت: پروردگارا دختر زاده‌ام و خدا به آنچه زاييد داناتر بود و پسر چون دختر نيست و من نامش را مريم نهادم و او و فرزندانش را از شيطان رانده شده به تو پناه می‌دهم. ✔️محل بحث آن جا است كه عرض كرد: (وليس الذّكر كالأُنثي) اديبان در تفسير اين جمله دو گروهند: ✅ عده‌ای اين تشبيه را، تشبيه معكوس دانسته و می‌گويند: چون مذكر بهتر از مؤنث و مرد بالاتر از زن است، بنابراين اگر كسي بگويد: «ليس الذّكر كالأُنثي» اين تشبيه، تشبيه معكوس است و در واقع يعنی «ليست الأُنثي كالذكر». ✅ عده‌ای ديگر اعتقادشان بر اين است كه، تشبيه در آيه، تشبيه اصل است نه معكوس، به اين بيان كه هرگز پسر، نمی‌تواند نقش اين دختر را ايفا كند و از هر مردی ساخته نيست كه پدر عيسی عليه السلام شود. هرگز پسر عُرضه اين دختر را نداشته و هرگز از مرد، كار اين زن ساخته نيست. بنابراين، تشبيه، تشبيه مستقيم است نه معكوس. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت بیست و هفتم🔰 🔶تسليم اكثر مردم در برابر لذائذ مادى موجب دورى آنها از حق و پذيرش سنت‏هاى احساسى است‏. 🔸و چه بسا كه خوى و عادات دينى در نظر آنان عجيب و غريب و مضحك بيايد 🔸...و به عكس آنچه در طريق دينى معمول نيست به نظرشان امرى عادى باشد 🔷...همه اينها به خاطر اختلافى است كه در: ✔️ نوع تفكر و ✔️ادراك وجود دارد. یعنی: نوع تفكر دينى و نوع تفكر مادى 🔷و در سنت‏هاى احساسى كه صاحبان تفكر مادى براى خود باب می كنند، عقل و نيروى تعقل دخالتى ندارد مگر به مقدارى كه راه زندگى را براى كامروايى و لذت بردن هموار كند. 🔸پس در سنت‏هاى احساسى: ✔️ تنها هدف نهايى كه هيچ چيز ديگرى نمی تواند معارض آن باشد، همان لذت بردن است و بس . ✔️و تنها چيزى كه می تواند جلو شهوترانى و لذت بردن را بگيرد، لذت ديگران است. 🔸پس در اين گونه نظام ها: ✔️ هر چيزى را كه انسان بخواهد قانونى است، هر چند انتحار و دوئل و امثال آن باشد، ✔️ مگر آنكه خواست يك فرد مزاحم با خواست جامعه باشد، كه در آن صورت ديگر قانونى نيست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e5
🌷و به همراه همان ابر که باران آورد مهربانی خدا در زد و مهمان آورد 🌷باد یک نامه ی بی واژه به کنعان آورد بوی پیراهنی از سوی خراسان آورد 🌷به سر شعر هوای غزلی زیبا زد دختر حضرت موسی به دل دریا زد 🌷چادرش دست نوازش به سر دشت کشید دشت هم از نفس چادر او گل می چید 🌷چه بگویم که بیابان به بیابان چه کشید من به وصف سفرش هیچ به ذهنم نرسید 🌷باور این سفر از درک من و ما دور است شاعرانه غزلی راهی ” بیت النور ” است 🌷آمد این گونه ولی هر چه که آمد نرسید عشق همواره به مقصود به مقصد نرسید 🌷که اویس قرنی هم به محمد نرسید عاقبت حضرت معصومه به مشهد نرسید 🌷ماند تا آینه ی مادر دنیا باشد حرم او حرم حضرت زهرا باشد 🌷صبح شب می شد و شب نیز سحر هفده روز چشم او چشمه ای از خون جگر هفده روز 🌷بین سجاده ، ولی چشم به در هفده روز چشم در راه برادر شد اگر هفده روز 🌷روز و شب  پلک ترش روضه مرتب می خواند شک ندارم که فقط روضه ی زینب می خواند https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
بعضی افراد، خدمت حضرت علامه می‌رسیدند و دستورالعمل می‌خواستند. ایشان می‌فرمودند: 🔰واحبات را انجام دهید و محرمات را ترک کنید. قسمت دوم (ترک محرمات) خیلی مشکل است. 🔥محرمات مثل آفت است. نمی‌گذارد کشتزار واجبات به ثمر بنشیند و تکان نمی‌خورد؛ این تکان نخوردن زیر سر آفت است. گناه بزرگ و کوچک ندارد. حضرت امیر صلوات الله علیه می‌فرمایند: «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَخَفَّ بِه صَاحِبُهُ» گناهان صغیره و کبیره در قیاس با هم است والا صغیره و کبیره ندارد! 📆شنبه:۱۳۹۹/۸/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab