eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
90 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱 به لطف خداوند رحمان، سلسله درس‌گفتارهای سنن الهی در ده قسمت به پایان رسید.
ضمن عرض سلام و احترام بعد از گذاشتن این پست، مخاطبین تقاضای صوت جلسات سنن الهی را داشتند. این جلسات ماه صفر سال ۱۳۹۸ در شهر آمل برگزار شدند. در ادامه، صوت جلسات بارگذاری می‌شود. ⬇️⬇️⬇️
arbein 98 _1.mp3
7.43M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه اول https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _2.mp3
6.79M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه دوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _3.mp3
6.16M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _4.mp3
7.17M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه چهارم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98_5.mp3
7.35M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه پنجم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _6.mp3
7.25M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه ششم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _7.mp3
6.76M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه هفتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _8.mp3
6.35M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه هشتم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
arbein 98 _9 .mp3
6.94M
🔰 سلسله درس‌گفتارهای آمل 🔹دهه صفر/۱۳۹۸ 🔺 جلسه نهم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 قسمت پنجاه و پنجم 🇮🇷سر بر آوردن انقلاب اسلامی ایران، این پدیده‏ معجزآسا، درست در اوج هیاهوی مادی‏‌گری و اسلام‏‌ستیزیِ چپ و راست فكری و سیاسی ➕و آنگاه مقاومت و استحكام آن در برابر ضربات سیاسی و نظامی و اقتصادی و تبلیغاتی كه از همه سو نواخته می‏‌شد، ⬅️در دنیای اسلام امیدی تازه برانگیخت و شوری در دل‌ها پدید آورد. 🇮🇷هرچه زمان گذشته‌است، این استحكام- به‏ حول و قوه‏ الهی- بیشتر و آن امید ریشه‏‌دارتر شده است. 🇮🇷در طول سه دهه‏‌ای كه بر این ماجرا می‏‌گذرد، خاورمیانه و كشورهای مسلمان آسیا و آفریقا، صحنه‏ این هماوردی پیروزمندانه است. ۱۳۸۷/۰۹/۱۷ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ بنیه آدمی منای عالم است که همه عالم را ذبح می کند. ✅ ذبح می کند یعنی قابل خوراک می کند یعنی به آن جان می دهد و خوراک آدمی می شود 💠 مثل وقتی که گوسفند را وقتی ذبح می کنیم بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم و قابل خوراک آدمی می کنیم زیرا بسم الله الرحمن الرحیم به آن جان می دهد 💠 یا در ابتدای غذا یا هر کاری بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم به آن ها جان می دهیم. ✅ هر اندازه که جان آدم منا شود قربانگاه می شود. قربانگاه می شود ⬅️ یعنی اشیا در آن جا ذبح می شوند. وقتی می گوییم لا اله الا الله یعنی عالم را ذبح می کنیم چون عالم جان ندارد و هستی ندارد بلکه نمود است و آمده است تا هستی را نشان بدهد. این نزول قرآن شریف است.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و شصت و پنجم🔰 🔹حالت فنایی که پس از تابیدن نور طامس ایجاد می‌شود ⬅️ 🌫 و انسان را محو می‌کند. ✅ شخص را به جایی می‌رساند که ☀️که فقط این نور هست که فراگیر شده. ❌هم ما سوی الله محو می‌شود و هم خود سالم گم می‌شود. ⬅️بنده خدایی این حال را داشت. و این حالش ادامه داشت. ◀️در عین حال که این سویی هم شد، همان حال را هم داشت. روزی او با پنج نفر از دوستانش در مینی بوس نشسته بودند. و این شخص رفته بود کرایه مینی بوس را بدهد. ◀️تعداد را که می‌شمرد می‌گفت: یک، دو، سه،چهار، پنج، و کرایه پنج نفر را می‌دهد. ❗️ راننده گفت: شما شش نفر هستید! ❌این مرتبا می‌شمرد ولی خودش را حساب نمی‌کرد ❗️مثل اینکه وجود ندارد. محو شدن این گونه است که شخص خودش را گم می کند؛ ✅ این خود گم کردن را شیخ اشراق توضیح می‌،دهد. که ما از آن تعبیر می کنیم به⬇️ 🔻حذف بشریت🔺 🗂جلسه بیست و سوم https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 امام هادی علیه‌السلام: «من التقی الله یتقی و من أطاع الله یطاع» هر کس از خدا بترسد، مردم از او بترسند و هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند. 📚 بحارالانوار ج ۱۸۶/۶۸ علیه‌السلام https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 معرفی‌نامه علامه طباطبایی ره ▪️ قسمت هفدهم (قسمت پایانی) 🔹خاتمه اين چند سطر را به طور عجاله به اندازه درايت خودم از معظم له تحرير و به حضور ارباب فضل تقديم داشتم و مقرّم كه حق ترجمه را در حق صاحب ترجمه ايفا نكرده‌ام. 🔻هر چند 🌱مرد را صد سال عم و خال او 🌱يك سر موئى نداند حال او 🌾ولى باز اميد است كه در فرصت بيشتر وظيفه قدرشناسیم را نسبت به ساحت مقدس آن جناب و برادر مكرم او حضرت آية الله جامع المعقول و المنقول آقا سيد محمد حسن الهى قاضى طباطبائى قدس سره العزيز و روحى له الفداء كه آن هر دو سرور و مولايم بر اين بنده كمترين ناچيز، حقوق تعليم و تأديب بسيار دارند، به پيشگاه مردم صاحبدل عرضه بدارم. ✨ اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «لقد علمنى رسول الله صلى الله عليه و آله ألف باب يفتح كل باب ألف باب» ✨ و عن زرارة و أبى بصير عن الباقر و الصادق عليهما السلام قالا: «علينا أن نلقى اليكم الاصول و عليكم أن تفرعوا» من از مدح و ثناى مجد و سناى آن جلسه‌هاى صبح سعادت كه ساليانى دراز در حضور باهر النور استاد تعليم و تأديب علامه طباطبائى، ابواب رحمت از القاى اصول معارف الهيه به روى ما گشوده مى شد، ناتوانم. جزاه الله عن الاسلام والمسلمين خير جزاء العاملين ✨ قوله سبحانه: «انا لا نضيع أجر من أحسن عملا دعويهم فيها سبحانك اللهم و تحيتهم فيها سلام و آخر دعويهم ان الحمد الله رب العالمين» قم/ حسن حسن زاده آملى https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 ظرافت گرایش قلبی 🔶 قرآن كريم از اين جهت خطاب‌های مختلفی دارد. بخشی از آيات مربوط به عقل و انديشه و تفكر است كه: 🔺با (أفلا تعقلون) (آل عمران/65) 🔺يا (أفلا تتفكّرون) (انعام/50) همراه است. 🔷 و بخشی از اين‌ها مربوط به راه عمل است. آنجا كه میفرمايد: (أتأمرون النّاس بالبرّ وتنسون أنفسكم أفلا تعقلون) (بقره /44) آيا امر مي كنيد مردم را به نيكي كردن حال آن كه فراموش مي كنيد خودتان را، آيا نمي انديشيد؟ ❗️به واعظان غير متّعظ مي‌گويد: چرا ديگران را نصيحت مي‌كنيد و خودتان را فراموش مي‌كنيد؟ مگر عاقل نيستيد؟ ✔️اين عقل، عقل عملي است. ✨قرآن كريم در اكثر موارد تفكّر و تعقّل را كنار هم جمع مي‌كند اما در هيچ جاي قرآن، سوره‌اي نداريم كه ترجيع بندش فكر باشد. ولي يكي از سور قرآن ذكر و تذكر را ترجيع بند آيات خود نموده است. در سوره مباركه قمر مكرّر فرموده است: (ولقد يسّرنا القرآن للذّكر فهل من مدّكر) (قمر/17) ادامه در پست بعدی 👇👇👇
در سوره مباركه قمر مكرّر فرموده است: (ولقد يسّرنا القرآن للذّكر فهل من مدّكر) (قمر/17) محققاً قرآن را براي عبرت گرفتن آسان نموده‌ايم، پس آيا عبرت گيرنده اي هست؟ 🔍قرآن كتاب انديشه و فكر هم است و آيات فراواني در قرآن ما را به انديشه و فكر مي‌خواند. 📍اما نمي فرمايد آيا كسي هست كه عالم بشود؟ بلكه مي فرمايد آيا كسي هست كه متنبّه و بيدار بشود؟ آيا اهل ذكر، هست؟ ✔️گاهي انسان علم گراست و كوشش خود را به حوزه و دانشگاه بسنده مي كند و مي گويد: وظيفه من درس و كتاب و بحث و علم است، اما كساني هم هستند كه مي گويند: حوزه و دانشگاه هر دو وسيله است تا انسان از تفكر به تذكر برسد. وقتي خدا مي گويد: كتاب من، كتاب ذكر است و آن را براي تذكر و تذكره فرستاده ام و آيا كسي هست كه متذكر شود، كلام خداوند به منزله «هل من ناصر» خدا است. 🔺او در اين تعبيرها «هل من متذكر» طلب مي كند، آيا كسي هست به ياد من باشد؟ ✔️ در اين مقام است كه اگر زن ها زودتر از مردها لبيك نگويند حداقل هم صدا خواهند بود. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
علیه السلام پیغمبر اکرم هم المیزان است؛ یعنی خوب و بد را باید با پیغمبر بسنجیم. 🌾مولوی درباره حضرت امیر علیه السلام فرمایش خیلی سنگینی دارد؛ یعنی اگر همه عالم جمع شوند و بخواهند تعریف حضرت امیر علیه السلام را بکنند مثل این شعر نیست: 🔹 تو ترازوی احد جو بوده‌ای 🔹 بل زبانه هر ترازو بوده‌ای تو زبانه هر ترازو بوده‌ای⬅️ یعنی ترازوها را نیز با تو می‌سنجند! ⚖ ترازو وسیله سنجش است، حالا خود ترازو را با چه وسیله‌ای باید بسنجیم؟ ✅ خود ترازو را با حضرت امیر علیه السلام و با پیغمبر صلوات الله علیه باید بسنجیم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 مولای ما نمونهٔ دیگر نداشته است اعجاز خلقت است و برابر نداشته است وقت طواف دور حرم فکر می‌کنم این خانه بی دلیل ترک برنداشته است دیدیم در غدیر که دنیا به جز علی آیینه ای برای پیمبر نداشته است سوگند می‌خورم که نبی شهر علم بود شهری که جز علی در دیگر نداشته است طوری ز چارچوب، در قلعه کنده است انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود یا جبرِئیل واژهٔ بهتر نداشته است چون روز روشن است که در جهل گمشده است هر کس که ختم ناد علی بر نداشته است این شعر استعاره ندارد برای او تقصیر من که نیست برابر نداشته است https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت نود و سوم🔰 🌾تفاوت های حکومت اسلامی با نظام های حکومتی دیگر 🔹تفاوت ديگر حکومت اسلامی و رژیم دموکراسی اين است كه: قوه مجريه در اسلام؛ طايفه‏ اى خاص و ممتاز در جامعه نيست، بلكه تمامى افراد جامعه مسئول اجراى قانونند، 🔹بر همه واجب است كه ديگران را ✔️به خير دعوت ✔️و به معروف امر ✔️و از منكر نهى كنند، ✖️به خلاف رژيم‏ هاى ديگر كه به افراد جامعه چنين حقى را نمى‏ دهد، 🚫 🔸البته فرق بين رژيم اجتماعى اسلام، با ساير رژيم‏ ها بسيار است كه بر هيچ فاضل و اهل بحثى پوشيده نيست. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۱۹۶. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و پانزدهم 🔰 🌴 ازاله خبث و نجاسات ظاهريّه را مكانت نيست ⬅️ 🔹زيرا كه آن تنظيف صورى و تطهير ظاهرى است. ✳️ آداب قلبيّه آن، آن است كه: ⬅️ بنده سالك كه اراده حضور به محضر حق دارد ⏬ 🔴بداند كه با رجز شيطان و رجس آن خبيث در محضر حقّ نتوان راه يافت. ☑️و تا خروج از امّهات مذامّ اخلاقى كه ⏪ 🔻 مبدأ فساد مدينه فاضله انسانيّه است. 🔻 و منشأ خطيئات ظاهريّه و باطنيّه است دست ندهد ⏬ ❇️ راهى به مقصد پيدا نكند و طريقى به مقصود نيابد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نماز، گفتگوی وجودی 🌱نماز، گفتگوی وجودی ما با حضرت حق است. 🌱 در گفتگوی وجودی فقط به معنای اذکاری که در نماز گفته می‌شود، توجه نمی‌شود. 🌱 بلکه الفاظ، ابزاری برای نشان دادن احساس قلبی هستند. 🌱 مثل مادری که برای نشان دادن احساس قلبی به فرزندش، از الفاظ محبت آمیز استفاده می‌کند و هنگام تلفظ به معنای لفظ توجه نمی‌کند. 🗂جلسه ۶۸ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت پنجاه و ششم 🇮🇷 وقتی مسیر حرکت کشور را و انقلاب را از نوزدهم دی تا امروز نگاه می‌کینم، [می‌بینیم] حدّاقل ده‌ها برابر -شاید بشود گفت صدها برابر؛ حالا من نمی‌خواهم الفاظ خیلی بزرگ به کار ببرم- ⬅️ ✔️ کشور ما قوام و استحکام و عمق و پختگی پیدا کرده ✔️ تجربه به دست آورده، مجهّز شده. 🔺ما آن روز مجهّز نبودیم، امروز خیلی مجهّزیم؛ 🔹هم مجهّز فکری 🔹هم مجهّز عملی 🔹هم مجهّز سیاسی 🔹هم مجهّز نظامی 🔵 بحمدالله بر خیلی از موانع غلبه پیدا کرده‌ایم. 🔴 هدف هم ایجاد تمدّن نوین اسلامی است؛ 🔚 این هدف نهایی ما است. ممکن است یک نسل به این هدف نرسد، امّا این راه ادامه خواهد داشت و ان‌شاء‌الله نسل‌های بعدی به این هدف خواهند رسید. ✔️ و باید غلبه کنیم بر دست‌اندازی‌هایی که سلطه‌گران در راه ما ایجاد می‌کنند و سیاست‌های خباثت‌آلودی که علیه کشورمان به وجود می‌آورند. ✅ مواضع ما در مقابل دولت آمریکا ناشی از این تفکّر است، ناشی از این استدلال و این فلسفه است.۱۳۹۹/۱۰/۱۹ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ» (فرقان۷۰) یعنی وقتی توحید بیاید و آدم «هو» بشود همه این سیئاتی که بود تبدیل به حسنه می شود. ⬅️ یعنی وقتی نور آمد همه ناملائمات ملائم می‌شود.✨ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت اول ✨ «لا تيأسوا من روح الله» اهم مطالب در طليعه امر دو چيز است: 1⃣ يكى توحيد 2⃣ و ديگر معرفت نفس كه تواند مظهر اتم وى گردد. 1⃣ اما توحيد: 🔹 اين كه سالك با قدم معرفت به جايى رسد كه جمع بين تفرقه و جمع كند و تنزيه از تنزيه و تشبيه نمايد، همان طور كه كشاف حقايق. ✨ امام به حق ناطق حضرت جعفر صادق عليه السلام فرموده است: «الجمع بلا تفرقة زندقة و التفرقة بدون الجمع تعطيل و الجمع بينهما توحيد» و اين توحيد حقيقى اسلامى است و كلام وحى بدان ناطق است كه: 🌱 «هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن» 🌱 در بيان آن به تمثيلى اكتفاء مى‌كنيم خاك بر فرق من و تمثيل من: 🔹در عالم رؤيا آنچه كه مشاهده مى‌گردد همه از منشئات نفس است پس قائم به نفس و از شئون وى‌اند. 🔸 و چون نفس موجود حى مدرك عالم به ذات خود است، شئون او نيز با همه كثرتى كه دارند حى و مدركند. 🔹و در واقع يك حقيقت به نام نفس است كه به صور كثيره درآمده است و خود با اين كه همه است، فوق همه است. ❗️اين كثرت صور منافى با وحدت شخصيه نفس نيست بلكه هر چه صور بيشتر باشند دلالت بر قوت وحدت نفس مى‌كنند و نفس بر جميع اين صور كثيره قاهر است و همه آنها مقهور وى. 🔸پس نفس، هر يك از آنها است كه جز شئون نفس نيستند و هيچ‌يك از آنها نيست كه نفس در حد هيچ‌يك محدود نيست. ادامه در پست بعدی 👇👇👇