eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
259 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
444 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
🔦توضیح مرتبط با 💞افزایش در بین 🌱 ، و امام،‌موجب افزایش بیشتر محبوبیت امام شده بود و از این مساله نگران بود. نمونه ای از این در زیر منعکس شده است: ✍🏾 «شماره: /1381 بخش312 تاريخ: 27/4/42 موضوع: در روز گذشته در بازار و بين كه شديدا طرفدار ‏اله خمينى هستند گفته ميشد اگر قرار شود در آيت‏اله را از بين ببرند طبعا در چنين كشورى بايد اله [: ] هم وجود نداشته باشد. بازار ميگويند تا كنون هيچيک از تا اين درجه مورد علاقه و مخصوصا نبوده‏اند. بازداشت خمينى و مطالبى كه عليه او از طرف عنوان گرديد بيشتر او را مورد توجه قرار داده و مردم را باو علاقمند كرده است و كسى جرات ندارد در بازار نام خمينى را به بدى ياد كند...». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 هایی که در لباس ، بروز و پیدا میکنند! «... رحمتهايى كه در نقمت مى‏كند از رحمتهاى شايد لطيفتر و به عواطف نزديكتر باشد...»؛ 🖌 به آقاى محمدعلى و تشكر از ‏ زمان: 29دى1342/ 3رمضان 1383؛ مكان: ‏ 🔆 ، در این دو جمله به ظاهر ساده، مطالب عمیق و مهمی را بیان کرده است که در ادامه، مقداری داده میشود: 🌱از یک لحاظ، همه ، الهی است. 🌱به بیان دیگر، هرچه وجود یافته است، حتما غرق در رحمت است. 🌱هر ، هم به لحاظ 1) اصل و تحققش و هم به لحاظ 2) به سمت خودش، مشمول رحمت واسعه الهی است (به اولی، رحمت و به دومی، رحمت گفته میشود). ❓اگر اینطور است؛ پس، اموری مثل ، و... چیست؟ ✅ به طور مسلّم [و اثبات شده در و بیان شده در ]، رحمت الهی بر همه چیز سیطره دارد و به تعبیری، رحمت الهی بر غضبش سبقت گرفته است. 👈بنابراین، باید گفت که پس، خود و و... هم باید در واقع، نوعی رحمت الهی باشند. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 هایی که در لباس ، بروز و پیدا میکنند! 👆ادامه پست قبل: 👈اموری مانند ، ، و ، به دلیل (عدم محدود) برای (دریافت و الهی) و نیاز آنها به آماده شدن و گشتن برای دریافت بالاتری از رحمت و کردن به بالاتر خودشان، شکل میگیرند که در ظاهر و با نگاه سطحی و ظاهری، برای آنها، و و... به چشم می آیند، ولی در و با نگاه دقیق و عمیقتر، عین و الهی به آنها هستند [در صورت نیاز، دوباره خوانده شود🤯] 🔹برای مثال، اگر خود را برای پذیرش درجات بالاتری از رحمت آماده نکرده باشد یا برای دریافت آنها هایی در خود ایجاد کرده باشد [با ، و...] یا گناهی نکرده باشد ولی برای به گذر از برخی امتحانات نیاز داشته باشد و...👈 دچار برخی میشود که در اول و به ظاهر، و نیستند، ولی در دل همین ها و ها و و ها هم الهی بر او سبقت دارد و موجب رسیدن انسان به کمالات بیشتر و نهایی تر میشود؛ زیرا چنین اموری، موجب و بالاتر رفنن [برای ]، یا [برای دیگران] و... میشوند و به بیان دیگر، رحمتهای وسیعتر را برطرف میکنند. 🖌، در موارد دیگری هم به این مساله اشاره کرده اند؛ برای مثال: ... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
👆ادامه پست قبل: «... او خارجيت دارد... . اينجاكه از رحمت او مى‏گوييم كه سيل رحمت او، ما و و را مستغرق نموده، آيا غير از همين است كه دارد سيل رحمت موج مى‏زند؟! همين آب و هوا و و و و و مأكول و ملبوس و شمس و قمر، عين رحمت اوست. و سيل رحمت او، جريان اين است كه هر موجودى نسبت به حال خود، غرق درياى رحمت است. هر و وسايل زندگى و جهازات بدنى و تمام اسباب احتياجات و همه نعمتهاى بى‏حد و احصا، ذيل رحمتى است كه بر همه كشيده مى‏شود... و از بين رفتن پرده‏هاى [هم] عين اوست؛ چنانكه... و و طول در مواقف و طول عالم و طول روز قيامت براى اين است كه از اينجاكه شروع به سكرات موت كرد، استحقاق حقيقى، را كم كم بريزد. لذا گرفتار سكرات موت مى‏شود و از آنجا وارد عالم برزخ و گرفتار و تعذبات عالم برزخ مى‏شود... و از آنجا شروع هول يوم القيامه و كيفيات مواقف... مى‏باشد. تا اين آتشها در كداميک از مواقف، اين حقيقت را صاف كند و اين و را بسوزاند و به دور بريزد تا طلوع كند و نصيبش شود. و همه اينها براى اين است كه در بين راه تصفيه شود و كار به جهنم نرسد و شفاعت در اين بين و قبل از دخول به جهنم حاصل آيد...». ، ج‏3، ص269-270 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 هایی که در لباس ، بروز و پیدا میکنند! 👆ادامه پست قبل: همچنین، ، در همین زمینه، چنین مینویسد: «...انّ دارَ الجحيم دارَ الشّفاء الألهى بالنّسبة الى العصاة من الموحّدين قطعا لخلوصهم فيها عن الامراض النّفسانيّة و الكدورات الظّلمانيّة و بالنّسبة الى الجميع على طريقته من كون المرجع هو الرّحمة و سبق الرّحمة الغضب... ... پس، همانا ، قطعاً نسبت به ، ] است برای شدن آنها در آن از و کدورتهای ظلمانی و [جهنم، دارالشفاء است] نسبت به همه، بر این مبنا که بازگشت همه همان و پیشی گرفتن رحمت بر است». ، ص164 ➕همچنین: «... النّار صورة الغضب الألهى و باطنها الرّحمة لأنّها خلقت لأجل تخليص العباد عن لوازم اعمالهم...» ... پس، [ و ظاهر غضب الهی است و[لی] باطنش رحمت است؛ زیرا آتش برای و رها کردن از ] آنها آفریده شده است...». همان، ص20 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 هایی که در لباس ، بروز و پیدا میکنند! 👆ادامه پست قبل: ✅ بر اساس آنچه در پستهای قبلی بیان شد، این تعبیر ، یعنی لطیفتر بودن رحمتهايى كه در نقمت مى‏كند از رحمتهاى ، به این معنا است که: 🌱رحمتهایی که ظاهر نقمت دارند لطیفترند، یعنی و بیشتری دارند و آنها و وجه و دلیل رحمت بودن آنها، مخفیتر و پوشیده تر است. 🌱و به بیان دیگر، برای درک و فهم رحمت بودن آنها، به و بیشتر یا و و بیشتری نیاز داریم. ❓امّا ادامه جمله، یعنی «نزدیکتر بودن اینگونه رحمتها به »، به چه معنا است؟ ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با «... رحمتهايى كه در نقمت مى‏كند از رحمتهاى شايد لطيفتر و به عواطف نزديكتر باشد...»؛ ❓نزدیکتر بودن رحمتهایی كه در مى‏كند به »، به چه معنا است؟ 🔷 وجوه مختلفی برای این مساله قابل ذکر است؛ مانند: 🌱 وجه اول: این رحمتها به عواطف نزدیکترند؛ زیرا در نقمتها و امور نامطلوب ظاهری، عواطف و احساسات انسان، غالبا بیشتر درگیر میشوند ( و او فعالتر میشود)؛ 🌱🌱 وجه دوم (عمیقتر): نقمتهای و های آشکار، به طور بهتر و بیشتری، ، و یا و او را خُرد کرده و میشکنند و درنتیجه، و و او را شکوفاتر میکنند. و به بیان دیگر، رحتمهایی که در لباس نقمت میکنند، موجب و بیشتر عواطف انسان میشوند. 🔴 نکته مهم: در همین زمینه، مباحث دیگری نیز نیاز به توجه جدی دارند که در صوت [پست ] بیان شده و به دلایلی در اینجا ذکر نمیشوند (😶)؛ مانند: ➖برخی و تحلیلهای یادشده در مورد رحمت گسترده ؛ ➖تفاوت مختلف نسبت به رحمت و الهی [ و ])؛ ➖ضرورت جمع صحیح بین و و ) و آسانتر بودن اینکار برای صلّی عليه و آله و سلّم؛ ➖ضرورت درخواست همیشگی و انواع آن از ، و برخی مرتبط و... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ✉️ نامه به آقاى سيّد درباره رسيدگى به زمان: 2 بهمن 1342/ 6 رمضان 1383 ❄️🌨❄️ سردی بود و که در اجباری در فکر بود، نامه ای به آقامصطفی نوشت: «جناب نورچشمى! 💔به قرارى كه مطلع شدم وضع فقراى بسيار بد است. اين معنى اينجانب را كاملًا ناراحت كرده است. 😓مع الأسف با وضع حاضر، آنطوریكه بايد و شايد نمى‏توانم به محترم خداى تعالى كنم. ☝️شما از قول من پس از اظهار تشكر از اشخاصى كه كمک كردند، به محترم و معزز تذكر دهيد كه خداى تعالى اين روزها را براى پيش مى‏آورد. ☝️خوب است كه از امتحان سرفراز بيرون بياييد، و هركس به مقدار مقدور خود به محترم و ساير كمک كند. ☝️اگر خداى نخواسته كسى در اين شود، همه هستيم و از خداى تعالى مى‏ترسم... 🌱 مقدارى فرستاده شد. اين ... با وجوهى كه اهالى محترم مى‏دهند در تحت نظر محل، هرطور است، تقسيم شود؛ چه خاكه و چه و ». 💠💠💠 این ظاهراً ساده، نکات مهمی در خود دارد... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ✉️ نامه به آقاى سيّد «جناب ...». 💎💎💎 و داشتن 💠 یک نکته قابل توجه این نامه، نوع به فرزند و اکرام ایشان در قرار دادن است. 🌿این ، در نامه های امام به دیگر هم مشاهده میشود و اساسا در ، و امام نسبت به آنها جاری است که در هم منعکس شده است. برای مثال؛ ر.ش: کتاب که در آن، نامه های به سیّد جمع شده اند. در بسیاری هم بر این معنا، یعنی ضرورت اکرام فرزندان تأکید شده است؛ مانند: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلّی عليه وآلهوسلّم قَبَّلَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ فَقَالَ الْأَقْرَعُ بْنُ حَابِسٍ إِنَّ لِي عَشَرَةً مِنَ الْأَوْلَادِ مَا قَبَّلْتُ وَاحِداً مِنْهُمْ فَقَالَ مَا عَلَيَّ إِنْ نَزَعَ اللَّهُ الرَّحْمَةَ مِنْكَ. 👥 صلّی الله عليه و آله و سلّم، و عليهما السلام را بوسیدند. گفت: «من ده فرزند دارم، یکی از آنها را نبوسیده ام!»😳 پیامبر صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: «بر من چیست اگر خداوند، رحمت را از تو کنده است!»🥺 ، ص220 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ✉️ نامه به آقاى سيّد «جناب ...». 💎💎💎 و داشتن ... در بسیاری هم بر این معنا، یعنی ضرورت اکرام فرزندان تأکید شده است؛ مانند: قَالَ صلّی عليه و آله و سلّم:‏ قَبِّلُوا أَوْلَادَكُمْ فَإِنَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِي الْجَنَّةِ مَا بَيْنَ كُلِّ دَرَجَتَيْنِ خَمْسُمِائَةِ عَامٍ‏. اکرم صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: « خود را ببوسید! پس، همانا برای شما در مقابل هر ، ای در است که بین هر دو درجه، پانصد سال است [به و آن ، یا به اندازه پانصد سال، در و تاثیر دارد]». ، ص220 یا فرمودند: أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ‏ وَ أَحْسِنُوا أَدَبَهُمْ يُغْفَرْ لَكُمْ‏. «فرزندان خود را بدارید و آنها را بگردانید تا شوید». ، ص222 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با «... مع الأسف با وضع حاضر آنطوریكه بايد و شايد نمى‏توانم به محترم خداى تعالى كنم...»؛ 💎💎💎 بخشیدن به در رسانی 🌱 نکته دیگر مهم این نامه آنست که حتّی در خانگی هم نسبت به وضع فقرا و ، و دارند، 💠امّا مهمتر از این مساله، نوع نگرش به این مساله و پشت صحنه های رسیدگی به و به تعبیر دقیقتر، یا دمیده در است که و عمل و شدن آن توسط متعال را نیز تعیین میکند 🖌توضیح بیشتر: 👥 انجام امور ، به دیگران، به ، فعالیت و... (و به طور کلی، )، میتواند به انگیزه های مختلفی صورت بگیرد؛ مثل: ➖ ها و ؛ مانند: ، و دادن، سازی برای خود در امور ، از این جهت، و...؛ ➖ ؛ مانند: شدن - از از حالت و وخیم یک یا یا از افراد موثر نسبت به آنها و...؛ ➖انجام و ؛ مثلا یا بودن کمک یا یا بودن کمک نکردن (به حسب موارد مختلف) و... ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با «... مع الأسف با وضع حاضر آنطوریكه بايد و شايد نمى‏توانم به محترم خداى تعالى كنم...»؛ 💎💎💎 بخشیدن به در رسانی ادامه پست قبل👆 🌱 هرچند انجام ، با همه انگیزه های یادشده در پست منفی (به غیر از موارد و ) جایز و بلکه، مطلوب است، ☝️ امّا 🌿 میتوان نوع خود به این مساله و درنتیجه، و خود را و داد؛ مانند: ➖دیگران را محترم متعال و او دیدن؛ ➖ را کمک و دانستن و از ناحیه ندیدن؛ ➖خود را الهی و و ظهور الهی نسبت به بندگانش دیدن؛ و... 📌 البته، انگیزه های برتر، قابل جمع با دیگر موارد (غیرمنفی) هم هستند. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹