*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_صدوچهلوششم
«وَمَاذَا عَلَيْهِمْ لَوْ آمَنُواْ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقَهُمُ اللّهُ وَكَانَ اللّهُ بِهِم عَلِيماً ، إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِن تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِن لَّدُنْهُ أَجْراً عَظِيماً؛ و بر ايشان چه مى شد، اگر به خداوند و روز قيامت ايمان مى آوردند و از آنچه خداوند، روزى آنان كرده (از روى اخلاص، نه ريا) انفاق مى كردند؟ و خداوند به نيّت آنان داناست.همانا خداوند، به مقدار ذرّه اى هم ستم نمى كند و اگر كار نيكى باشد آن را دوچندان مى كند و از جانب خويش نيز پاداش بزرگى عطا مى كند».(نساء، ۳۹ و ۴۰)
✅ موضوع: عدالت خداوند متعال
❓پدیدارشدن وجوه متفاوت قرائت کلمه «حسنه» به چه دلیل می باشد؟
✍ احتمال ناقص یا تام بودن فعل «کانَ» سبب اختلاف در رفع و نصب واژگانی است که امکان فاعل بودن برای فعل تام یا خبربودن برای فعل ناقص را داشتهاند.
🔸 در آیه «إِنَّ اللّهَ لاَ یَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِن تَکُ حَسَنَةً یُضَاعِفْهَا» در قرائت رفع، «تَکُ» فعل تامّ و «حَسَنَهٌ» فاعل آن است. یعنی اگر «کاری نیک» پدید آید؛ اما در قرائت نصب «تَکُ» فعل ناقص و خبرش «حَسَنَةً» است.
⬅️ علامه طباطبایی میفرماید :
👈 «وَ إِنْ تَكُ»؛ اگر مثقال ذره «حَسَنَةً» كار خير باشد، خداوند جزاى آن را «يُضاعِفْها» چندين برابر عنايت مىفرمايد.
👈 و ان تك حسنة ... كلمه ( حسنه ) هم به رفع و هم به نصب قرائت شده است.
◀️ اگر به صداي رفع خوانده شود ، فعل ( كان ) تامه خواهد بود
◀️ اگر به صدای فتحه خوانده شود، فعل ( كان ) ناقصه ميشود،
اگر فعل ( كان ) ناقصه باشد، اسم و خبر ميخواهد که اسم آن حذف شده است و تقدير كلام «و ان تكن المثقال حسنة» است.
🔸 علت ذکر صیغه مونث کان
اگر در جمله «ان تك» ضمير را مؤنث آورده به دو دلیل می تواند باشد :
1⃣ به جهت مؤنث بودن خبر كان یعنی «حسنه» است
2⃣ اسم كان تانيث را از مضاف اليه خود يعني كلمه «ذرة»كسب كرده است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
سلام مولای من ، مهدی جان
دلخوشم به این سلام ها ...
دلخوشم به امواج گرم پاسختان ...
دلخوشم به عطر نگاهتان ...
دلخوشم به زلال یادتان ...
دلخوشم به بودنتان ، به داشتنتان ...
دلخوشم که پدرم هستید ... که فرزندتان هستم ...
... من چقدر با شما دلخوشم ...
┄┄┄┅•-🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف توسل واقعی بجوییم، قطعا از حضرت جواب می گیریم ان شاءالله...
#توسلات_مهدوی
#استاد_عالی
@moassese_nooralyaghin
🔸 پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) از اصحاب خود پرسیدند :
فقیر کیست؟ اصحاب پاسخ دادند : فقیر کسی است که پول نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.
💠 حضرت فرمودند : آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست ، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست ، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته ، مال کسی را خورده ، خون دیگری را ریخته ، چهارمی را زده ، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند ، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند ، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند ، و روانه آتش دوزخ می نمایند ، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است.
📚 بحارالانوار ، ج 72 ، ص 6
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_صد_و_چهلم
✅ موضوع: احکام قبله
(قسمت دوم )
✅ مواردی که رعایت قبله واجب است:
1⃣ نمازهای واجب
نمازهای واجب و قضای آنها و نماز احتیاط و سجده و تشهد فراموش شده رو به قبله انجام میشوند، یعنی باید طوری ایستاد که مردم بگویند رو به قبله ایستاده است. بیشتر مراجع تقلید معتقدند لازم نیست زانو و نوک پاها رو به قبله باشند،
در نمازهای مستحبی هرچند بهتر است، ولی لازم نیست رو به قبله خوانده شوند.
2⃣ جان دادن،نماز و دفن مردگان
🌱احتضار
مسلمانی که در حال جان دادن است را باید به پشت بخوابانند؛ به طوری که کف پاهایش به طرف قبله باشد.
🌱نماز میت
کسی که بر میت نماز میخواند باید رو به قبله باشد و واجب است میت را مقابل او به پشت بخوابانند،
🌱 به خاک سپاری
میت را باید در قبر به پهلوی راست طوری بخوابانند که جلوی بدن او رو به قبله باشد.
4⃣ ذبح و نهر حیوانات
در موقع سر بریدن حیوانات(ذبح شرعی) یا نحر شتر، باید جلو بدن حیوان رو به قبله باشد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
✅ موارد استحباب رعایت قبله
🍃در حال دعا
🍃در حال قرائت قرآن
🍃در حال ذکر
🍃در حال تعقیبات نماز
🍃در حال سجده شکر
🍃در حال سجده واجب قران
🍃در حال نشستن یا خوابیدن
✅ ادامه دارد...
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از همه یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
60.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | مشروح بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت کشور. ۱۴۰۳/۶/۲۶
💻 Farsi.Khamenei.ir
•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_مومنون
#شهادت_امامحسنعسکری
#حضرت_ولیعصرعج
❇️❇️
استاد آل مرتضی در طلیعه درس تفسیر سوره مومنون از سلسله مباحث طرح رضوان و در سالروز شهادت امام حسن عسکری سلام الله علیه ضمن تسلیت به امام زمان عجل الله و شیعیان جهان و حضار توجه شاگردان خویش را به خصوصیات و مسائل مهمی درباره ی شخصیت امام حسن عسکری علیه السلام جلب کردند.
🔹خصوصیات ویژه امام حسن عسکری علیهالسلام:
۱. غیبت پسر و امام بعدی و مسأله آمادگی مردم برای غیبت امام عصر
۲. ایجاد شبکه وکالت که از زمان امام هادی علیه السلام آغاز شد.
۳. عدم ارتباط مستقیم با مردم به دلیل محدویت
۴. شهادت در سن جوانی
۵. تربیت و پرورش شاگردانی نویسنده
❗️ایشان به شرح و بیان حدیث زیبایی از امام حسن عسکری علیه السلام و ارتباط آن با تفسیر آیات آغازین سوره مبارکه مومنون پرداختند.
قالَ الاِْمامُ الْعَسْكَرى(عليه السلام):
❇️"لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلوةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛ عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است".
(تحف العقول، ص448)
در حقیقت امام علیهالسلام با بیان این حدیث انسانها را به اصل عبادت منتقل میکنند اینکه انسان باید در عبادت خود با توجه به سوره مبارکه مومنون خشوع و حضور قلب داشته باشد و فقط حضور و خشوع ظاهری کافی نیست.به علاوه مومنان باید از انجام کارهای لغو گریزان و امانت عمر را در کسب فیوضات و معرفت هر چه بیشتر غنیمت شمرند.
ایشان به مناسبت سالروز امامت حضرت امام عصر عجل الله تعالی فرجه با اشاره به القاب آن حضرت به موضوع مهدویت در ادیان پرداختند.
❗️❗️❗️مهدویت در سایر ادیان
ادیان و مذاهب دیگر نیز به مسأله ی مهدویت باور دارند و آنرا مطرح میکنند.
👈خصوصاً یهود در ۱۰۰ سال اخیر خیلی زیاد، به مسأله مهدویت پرداختهاند.
اما موعودی که آنها منتظرش هستند، "ماشیح" از نسل داود علیه السلام بوده و معتقدند که او در آسمانها نشسته و روزی که بیاید ذلّت، تفرقه، ناراحتی و مظلومیت یهود را بین خواهد برد.
👈دین مسیحیت نیز به مهدویت معتقدند و عیسی مسیح را موعودی می دانند که در آسمانها نشسته و انتظار ظهور را میکشد.
👈 حتّی گروهی از علمای اهل تسنّن نیز به مسأله "مهدی موعود" باور دارند، برخلاف بسیاری از علمایشان مانند غزالی که حتی از صحبت در مورد ایشان در کتابها اجتناب میکند.
اهل تسنّن معتقدند که او منجی عالم بشریت است و آنها را از ظلم و ستم نجات خواهد داد. حتی اعتقاد دارند که از خاندان پیامبر صل الله علیه وآله و نسل امام حسن و حسین علیهماالسلام است و نامش «محمد» است امّا هنوز متولد نشده است و عمر طولانی و زندگی تا به امروز را برای مهدی موعود باور ندارند.
✅پس دریافتیم که
❓مهدویت سایر ادیان با مهدویت اهل تشیع اشتراکاتی هم دارد اما نقطه اختلاف کجاست؟
مهدی موعودی که ما شیعیان به آن اعتقاد داریم در بین ما حاضر و ناظر است، برای ما دعا میکند، در بین ما حضور دارد.
اما موعود در سایر ادیان تئوری و نظری است ،حقیقت ندارد، در آسمانها نشسته است. با دریافت این تفاوت درمی یابیم که ❌آنها راه را اشتباه رفتهاند و مسیر واقعی را گم کردهاند.
ایشان در ادامه به سوال مهمی در زمینه مهدویت و درخواست امام زمان (عج)از مردم و توقیع شریف حضرت پرداختند.
❓🔆 امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت از ما چه میخواهند؟
🔹ایشان میفرمایند:
🔹اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، همدل می شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.
◀️موضوع مهمی که استاد بر روی آن تاکید کردند بخش اول حدیث، مسأله اجتماع قلوب بود.
در واقع همه مومنان با هر طرز تفکر و سلیقه و رفتاری باید بتوانند با یکدیگر همدل و همفکر و هم عمل گردند و در مسیر دین گام بردارند. بطوری که اختلاف سلیقه ها را کنار بگذارند و به جهاد با دشمنان برخیزند و سر انجام با اتحاد بین مومنان زمینه ظهور حضرت فراهم خواهد شد.
🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
صبح که آغاز مےشود
همان حین که سلامم را به محضرتان عرض مےکنم
عطر حضورتان جان مےبخشد؛به روح خسته ام...
از هجران رویتان صاعقه اے در آسمان ابرے دلم فریاد مےکشد و ناگاه چشمانم مےبارند
گلهاےنرگسےکه برای استقبال از قدمهایتان خریده بودم
حال میان صفحات مفاتیح ام خشکیده اند...
در نبودنت بهارے نمےآید
وچشمهایم تا کار مےکنند خزان مےبینند
تا نیایے بهار را باور نخواهم کرد یا صاحب الزمان(عج)
هروقت غربت و تنهایے
به عمق استخوانم رسوخ میکند
آرام و بےصدا آرامشم دادهاے؛
آنقدر آرام
که حضورت را حس نکردم
مهربانِ لحظه هاےغفلتم
امید غریبان تنها
کجایے...؟!
در افق آرزوهایم
تنها♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔵 مقام یاران امام زمان در آیه ۵۴ سوره مائده:
🔺۱. مقام عشق
🔺۲. مقام خشوع
🔺۳. مقام عزت
🔺۴. مقام مجاهدت
🔺۵. مقام شجاعت
🔴 تعریف مقام:
💠 دو واژه "حال" و "مقام" از اصطلاحات عرفان و تصوف است که تعاریف زیادی از آنها شده است. بنا بر نظر غالب، "حال"، حالتی است که گذرا و غیر دائمی است و از مواهب حق تعالی است.
💠 "مقام" حالتی ماندگار و دارای ثبات است که با جد و جهد حاصل می شود و اکتسابی است.
💠 بنابراین یاران حضرت اهل سیر و سلوک در جاده معرفت هستند و با تهذیب نفس و مجاهده به این مقامات دست یافتهاند.
یاران مهدی علیهالسلام در "سلوک عاشقانه" به جایی رسیدهاند که خدا عاشق وخاطرخواهشان شده. آنها هم عاشق و خاطرخواه خدا هستند.
آنها در "سلوک خاشعانه" تکبر و خودبرتربینی نسبت به مؤمنین ندارند زیرا تکبر سوزی و تکبرشکنی کردهاند.
در "سلوک عزتمندانه" تمام قد در برابر دشمن ایستادگی میکنند حتی اگر امکانات نداشته باشند.
در "سلوک مجاهدانه" در همهی عرصهها مدیریت شان جهادی است. طرف معامله و صاحب کار اصلیشان خداست. خدا را شناختهاند.
و در "سلوک شجاعانه" تا جایی پیش رفتهاند که از سرزنش هیچ سرزنش کنندهای و ملامتگری در این عرصه نمیهراسند.
@moassese_nooralyaghin
توسل به امام زمان علیهالسلام
🔵 پس از آمدن مرحوم آیه الله کشمیری به ایران، مرحوم علامه طباطبایی به دیدن ایشان رفت و این نکته را بهعنوان هدیه به ایشان بیان کرد: هر گاه به مشکلی برخوردید، به پشت بام رفته، دو رکعت نماز خوانده و به امام زمان علیهالسلام هدیه نمایید.
پس از نماز، رو به قبله، تلاش کنید خود را از افکار و پراکندگی و تشتت خالی کنید. در آن هنگام هر چه به ذهنتان رسید، اشاره و الهام و تلقینی است از حضرت ولیعصر علیهالسلام برای رفع مشکل.
📚 میناگر دل/مکتوب سوم
☑️ عارف واصل استاد سید علی اکبر صداقت ره
@moassese_nooralyaghin
🔵 آن حضرت خیلی به ما نزدیک است
🌹 آیتالله بهجت ( قدس سره ):
ما کسانی را دیدهایم که گویی در گشایش و گرفتاریها با حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مخابره و تلگراف داشتند، هر چه میگفتند و یا از آن حضرت میخواستند، همان میشد!
🔸 آن حضرت خیلی به ما نزدیک است، ولی ما او را نمیبینیم و دور میپنداریم.
📚 در محضر بهجت،ج۳،ص۲۵۶
#امام_زمان
@moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_صد_و_چهل_و_هفتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۱۳٠سوره بقره
👈وَمَنْ يَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِيمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ ۚوَلَقَدِ اصْطَفَيْنَاهُ فِي الدُّنْيَا وَإِنَّهُ فِي الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِينَ
و چه کس از آیین پاک ابراهیم روی گردان به جز مردم بیخرد؟! زیرا ما ابراهیم را در دنیا (به شرف رسالت) برگزیدیم و البته در آخرت هم از شایستگان است.
وَ: واو استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم استفهام، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا
یَرغبُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
عَن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ملَّةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
عن ملِّةِ: جارو مجرور، متعلق به «یرغبُ»
ابراهیمَ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر فتحه بدل از کسره (اسم غیرمنصرف)
الّا: از ادات استثنا، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مَن: اسم موصول، مبنی، مستثنا، محلا منصوب یا محلا مرفوع بدل برای فاعل «یرغبُ»
سَفِهَ: فعل ماضی، مبنی برفتح. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
نفسَ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
لَ: حرف واقع در جواب قسم مقدر، مبنی بر فتح،غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
قَد: حرف تحقیق، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اصطَفَینا: فعل ماضی، مبنی برفتح. ضمیر متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به
فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الدّنیا: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره مقدر
فی الدنیا: جارو مجرور، متعلق به «اصطفینا»
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
انَّ: از حروف مشبهه بالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُ: ضمیر متصل، مبنی، محلا منصوب، اسم «اِنَّ»
فی: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الآخرةِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر، کسره ظاهری
فی الاخرة: جارو مجرور، متعلق به «الصالحین»
لَ: لام تأکید (مزحلقه)، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
الصالحین: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر«یاء»
من الصالحین: جارو مجرور، متعلق به عامل مقدر، خبر و محلا مرفوع
•••┈✾~💠~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~💠~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_صد_و_چهل_و_هفتم
✅ موضوع: اسماء غیر منصرف
👈تعریف: اسم غير منصرف اسمي است كه تنوين و كسره نميپذيرد.
اسم یا با یک سبب یا با دو سبب، غیر منصرف می شود.
🔹اسباب منع صرف با یک سبب :
۱. اسمی که دارای الف تأنیث (ممدوه یا مقصوره) باشد بدون هیچ شرطی غیرمنصرف است؛ مانند: مَرضیٰ، حَمراء، شُعَراء
۲. جمع منتهی الجموع: هر جمع مکسری که پس از الف آن دو حرف، یا سه حرف که دومین آنها ساکن است آمده باشد، منتهی الجموع است. مانند: مَساجِد، مَفاتیح
🔹اسباب منع صرف با دو سبب :
9 سبب باعث غیر منصرف شدن اسم می شود. بايد لااقل دو سبب از این اسباب در يك اسم موجود باشند تا غير منصرف شود.
۱. علمیت ۲. تانیث ۳. جمع ۴. ترکیب ۵. وصف ۶. «ان» زائد ۷. عدل ۸. وزن فعل ۹. عجمه
🔹در این مجال به شرح و توضیح
بحث «علمیت» میپردازیم.
🌱 عَلَم
«عَلَم» هنگامی غیر منصرف است که با خصوصیت دیگری مثل «تأنیث» یا «غیر عربی بودن» جمع شود:
الف) عَلَم+ «ان» زائده : هر گاه عَلَم مختوم به «ان» زائد باشد؛ مانند: رَمَضان، رِضوان، زَيدان
ب) اگر عَلَم بر وزن فعل يا شبه فعل باشد مانند: يزيد، احمد، تغلب
ج) علم + ترکیب مزجی: هر گاه علم تركيب مزجي باشد؛ مانند: بَعلَبَك ، بَيتَ لَحم
د) علم + اعجمی: هر گاه علم اعجمي (غير عربي) و زائد بر سه حرف باشد؛ مانند: ابراهيم، يعقوب
نكته اول : اگر علم اعجمي سه حرفي «ساكن الوسط» باشد، منصرف است؛ مانند: نُوْح، لُوْط
نكته دوم: نامهاي انبياء به دليل
۱. علم بودن و ۲. اعجمي بودن، غير منصرف ميباشند به جز اين شش اسم «محمد، شعيب، صالح، هود، نوح، لوط» نامهاي ملائكه نيز اين چنين ميباشد به جز «رضوان، مالك، نكير، منكر».
ه) علم + تأنیث: عَلَم مؤنث، خواه مؤنث لفظی باشد یا معنوی غیر منصرف است، مانند: فاطمة، هبة، مكة، زينب، مريم، هاجر، سقَر
و) علم + عدل: عدل عبارت است از از تغيير كلمه از وزن و صيغه اصلي خود
👈جمع عَلَم با عدل، موجب غير منصرف بودن اسم مي شود؛ مانند: عُمَر ، زُمَر
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۱۳۰ سوره بقره:
کلمه «ابراهیم» به دلیل علمیت و اعجمیت ، غیر منصرف است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه النحو و الصرف و الأعراب )
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•
#تفسیر
#خانم_فخریحسینی
#سوره_حج
#بخش_اول
💫آیه ۷۴
"مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ"
✍سرچشمه شرک به خداوند سبحان
❓عامل اصلی اعراض مشرکان از پرستش خالق یکتا چیست؟
✅ سرچشمه شرک، نداشتن معرفت صحیح درباره خداوند است.
کسی که بداند خداوند:
◀️اولاً: وجودی بیپایان و نامحدود از هر نظر است؛«هو الاول و الاخر»
◀️ثانیاً: آفرینش همه موجودات از طرف خداست، حتی در بقای خود هر لحظه به فیض وجود او نیازمندند.
◀️ثالثاً: تدبیر عالم هستی، راه حل همه مشکلات و همه ارزاق به دست با قدرت اوست و شفاعت بندگان نیز، به اذن و فرمان او خواهد بود.
⬅️ با تأمل در این فیوضات خداوند از رویگردانی به سوی دیگران باز میماند.
✍مراحل شناخت انسان نسبت به خدا
⬅️شناخت ذات اقدس الهی و صفات ذاتی او:
برای انسانها شناخت ذات و صفات پروردگار، محال است و انبیای الهی نیز نمیتوانند به کُنه خدای سبحان پی ببرند.
⬅️ شناخت خداوند در قالب اسماء و صفات فعلی همچون رب، خالق و ...:
این شناخت امری قابل وقوع و از تکالیف بشر است.
💫آیه ۷۵،۷۶
"اللَّهُ يَصْطَفِي مِنَ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا وَمِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ ﴿٧٥﴾"يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ ﴿٧٦﴾"
✍ رسولان الهی، بندگان فرمانبردار
❓ نهی خداوند از پرستش پیامبران و فرشتگان بر چه اساسی شکل گرفته است؟
⬅️ بحث آیات گذشته راجع به توحید، شرک و معبودهای پنداری مشرکان بود و زمانی که جمعی از مردم، فرشتگان یا بعضی از پیامبران را برای عبادت برگزیدند، قرآن در نخستین آیات مورد بحث میفرماید: همه رسولان الهی، بندگان سر بر فرمان او هستند. خداوند از فرشتگان، رسولانی همچون جبرئیل و از انسانها، فرستادگانی همچون پیامبران بزرگ الهی برمیگزیند.
حرف «مِن» در اینجا تبعیضیه است و نشان میدهد که همه فرشتگان الهی رسولان خداوند به سوی بشر نبودند، بلکه گروهی از آنها این سمت را دارا بودند.
⬅️ در پایان آیه اضافه میکند، خداوند شنوا و بیناست؛ یعنی چنان نیست که خداوند مانند انسانها از کار رسولانش در غیابشان بیخبر باشد، بلکه در هر لحظه از وضع آنها با خبر است، سخنانشان را میشنود و اعمالشان را میبیند.
⬅️ سپس ابتدا به مسئولیت پیامبران در ابلاغ رسالت و بعد به مراقبتهای الهی نسبت به آنها اشاره میکند، میفرماید: خداوند میداند آنچه پیش رو و پشت سر آنهاست .
و همه امور به خداوند باز میگردد و همه در برابر او مسئولند.(وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ).
👈تا مردم به این امر واقف شوند که فرشتگان و پیامبران الهی بندگانی هستند که فرمانبر خداوند و دارای مسئولیت در پیشگاه اویند و از خود چیزی ندارند جز آنچه خدا به آنها داده است نه اینکه معبودان و خدایانی باشند در برابر الله .
⬅️ بنابراین جمله «يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْدِيهِم...» در واقع به تکلیف و مسئولیت رسولان الهی و کنترل اعمال آنها از ناحیه پروردگار اشاره میکند، همانند آنچه در سوره جن آمده است، خداوند هیچ کس را بر اسرار غیب خود آگاه نمیکند، مگر رسولانی را که برگزیده و از آنها راضی شده است و برای آنها مراقبانی از پیش رو و پشت سر میفرستد تا روشن شود آیا آنها رسالات پروردگارشان را ابلاغ کردهاند یا نه و خداوند از آنچه نزد آنهاست، باخبر است. در ضمن، منظور از«ما بَيْنَ أَيْدِيهِم» حوادث آینده و از «ما خَلْفَهُمْ» حوادث گذشته است.
آیه ۷۷
"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ".
✍دستورات جامع الهی
خداوند در پایان سوره حج به منظور پیروزی و رستگاری مؤمنان چه دستوراتی را صادر فرموده است؟
در آیات پایانی سوره حج، خداوند با ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺎﺍﻳﻤﺎﻥ سخن میگوید ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﻛﻠﻰ ﻭ ﺟﺎﻣﻊ ﺣﺎﻓﻆ ﺩﻳﻦ، دﻧﻴﺎ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ همه ﺻﺤﻨﻪﻫﺎ را ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰکند.
👈ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩﺍﻳﺪ:
⬅️ ﺭﻛﻮﻉ ﻛﻨﻴﺪ!
⬅️ ﺳﺠﺪﻩ ﺑه جا ﺁﻭﺭﻳﺪ!
⬅️ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎرﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻛﻨﻴﺪ که تنها او شایستگی عبادت دارد!
⬅️ ﻛﺎﺭ نیک ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻴﺪ!
⬅️در راه خدا جهاد و حق جهاد او را ادا کنید!
👈 این توصیهها، دستور جامعی است که فلاح و رستگاری را به دنبال دارد.
🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
مؤسسه نورالیقین
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈🌸﷽🌸◈•••═•
#تفسیر
#خانم_فخریحسینی
#سوره_حج
#بخش_دوم
💫آیه ۷۸
"وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَفِي هَٰذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَىٰ وَنِعْمَ النَّصِيرُ"
✍فرمان صریح خداوند به جهاد
❓ منظور از حق جهاد در عبارت«و جاهدوا فی الله حق جهاده»چیست؟
⬅️ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﺳﻠﺎﻣﻰ،"ﺟﻬﺎﺩ"ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺧﺼﻮﺹ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﻣﺴﻠﺤﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ،ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮم ﻟﻐﻮﻯ ﺁﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ میشود و ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﻛﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﻴﻜﻴﻬﺎ، ﻭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ هوسهاﻯ ﺳﺮﻛﺶ (ﺟﻬﺎﺩ ﺍﻛﺒﺮ) ﻭ ﭘﻴﻜﺎﺭ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻇﺎﻟﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮ (ﺟﻬﺎﺩ ﺍﺻﻐﺮ) ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ.
ﻣﺮﺣﻮم"ﻃﺒﺮﺳﻰ" ﺩﺭ"ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺒﻴﺎﻥ" ﺍﺯ ﺍﻛﺜﺮ ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻘﻞ میکند ﻛﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ" ﺣﻖ ﺟﻬﺎﺩ"ﺧﻠﻮﺹ ﻧﻴﺖ ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺍﻯ ﺧﺪﺍ ﺍﺳﺖ.
⬅️ بدﻭﻥ ﺷﻚ"ﺣﻖ ﺟﻬﺎﺩ" ﻧﻴﺰ ﻣﻌﻨﻰ ﻭﺳﻴﻌﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻭﻛﻤﻴﺖ ﻭ ﻣﻜﺎﻥ ﻭ زﻣﺎﻥ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ابعاد، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻰﺷﻮﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ"ﺍﺧﻠﺎﺹ" ﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﺩ ﻧﻔﺲ ﺍﺳﺖ، ﺭﻭﻯ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، زیرا ﻧﻔﻮﺫ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﻯ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻬﻰ ﺩﺭ ﻗﻠﺐ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﻣﺨﻔﻰ، ﺑﺎﺭﻳﻚ ﻭ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺰ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺎﺹ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻧمییابند.
👌اگر انسان بخواهد در مسیر الهی رشد کند، باید اهل جهاد و تلاش باشد و در راه مبارزه با صبر در مقابل سختیها، ازهمت بلندهمراه با اخلاص برخوردار باشد و از ملامت دیگران هم بیم نداشته باشد.
⬅️ جهاد با توجه به مقتضیات هر زمان، متفاوت است.
🔷 جهاد نظامی :مانند دفاع مقدس
🔷جهاد اقتصادی: که رهبر عزیزمان تحت شعار اقتصاد مقاومتی، مردم ایران را به مقاومت در این عرصه دعوت نمودند.
🔷جهاد فرهنگی: هدف از این جهاد، ایجاد تمدن اسلامی در سراسر جهان است.«لِیُظهِره عَلی الدِّین کُله»
🔷جهاد تبیین:
از جمله مسائلی که باید تبیین شود عبارت است از:
تبیین معارف اسلامی، تبیین ضرورت تقوا، تبیین مبنای انقلاب، تبیین چرایی ضرورت حاکمیت اسلامی، تبیین اهداف انقلاب، تبیین شاخصههای اصلی خط امام، تبیین تاریخ معاصر، تبیین شخصیت عظیم پیامبر اسلام(ص)میباشد.
یکی از سفارشهای مقام معظم رهبری، با توجه به این که در این زمان دشمن روی ذهن مردم، مخصوصا جوانان کار میکند، تبیین معارف اسلامی است.
❓ در آیه پایانی سوره حج به دنبال دستورات جامع و سنگین با چه تعابیری عظمت و مقام مومنان بیان شده است؟
⬅️" ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪ"(ﻫُﻮَ ﺍﺟْﺘَﺒﺎﻛُﻢْ).
ﺍﮔﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻧﺒﻮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎ ﺑﺮ ﺩﻭﺵ ﺷﻤﺎ ﮔﺬﺍﺭﺩﻩ ﻧمیشد.
⬅️" ﺍﻭ ﻛﺎﺭ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﺷﺎﻗﻰ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﮕﺬﺍﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ"(ﻭَ ﻣﺎ ﺟَﻌَﻞَ ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻓِﻰ ﺍﻟﺪِّﻳﻦِ ﻣِﻦْ ﺣَﺮَﺝٍ).
ﻳﻌﻨﻰ؛ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﻨﮕﺮﻳﺪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺷﺎﻗﻰ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎ ﻓﻄﺮﺕ ﭘﺎﻙ ﺷﻤﺎ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﻧﺪ، ﻭ ﺍﺻﻮﻟﺎ ﭼﻮﻥ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻭ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻋﺎﺋﺪ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻣیشوﺩ و ﺩﺭﺫﺍﺋﻘﻪ ﺟﺎﻧﺘﺎﻥ ﺗﻠﺦ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺷﻴﺮﻳﻦ ﻭ ﮔﻮﺍﺭﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
⬅️" ﺍﻳﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﺋﻴﻦ ﭘﺪﺭ ﺷﻤﺎ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺍﺳﺖ" (ﻣِﻠَّﺔَ ﺃَﺑِﻴﻜُﻢْ ﺇِﺑْﺮﺍﻫِﻴﻢَ).
⬅️" ﺍﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺐ ﭘﻴﺸﻴﻦ،ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ درﺍﻳﻦﻛﺘﺎﺏ آﺳﻤﺎﻧﻰ"(ﻗﺮﺁﻥ)مسلمان نام نهاد (ﻫُﻮَ ﺳَﻤَّﺎﻛُﻢُ ﺍﻟْﻤُﺴْﻠِﻤِﻴﻦَ ﻣِﻦْ ﻗَﺒْﻞُ ﻭَ ﻓِﻰ ﻫﺬﺍ).
ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ اوتسلیم ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﻬﺎﻯ ﺍﻟﻬﻰ ﺍﺳﺖ.
⬅️ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﭘﻨﺠﻤﻴﻦ ﻭ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮزیبا رﺍ ﺩﺭبارﻩ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ بیان میکند ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﻟﮕﻮ ﻭ ﺍﺳﻮﻩ ﺍﻣﺘﻬﺎ ﻣﻌﺮﻓﻰ ﻣینماید از آنجا که ﻣیفرﻣﺎﻳﺪ:"ﻫﺪﻑ معرفی آن ﺍﺳﺖ ﻛﻪ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم باشید!"(ﻟِﻴَﻜُﻮﻥَ ﺍﻟﺮَّﺳُﻮﻝُ ﺷَﻬِﻴﺪﺍً ﻋَﻠَﻴْﻜُﻢْ ﻭَ ﺗَﻜُﻮﻧُﻮﺍ ﺷُﻬَﺪﺍءَ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟﻨَّﺎﺱِ).
"ﺷﻬﻴﺪ"ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﺎﻫﺪ،ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ ﺷﻬﻮﺩ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺗﻮﺃم ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﺍﺳﺖ ﻣﻔﻬﻮم ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ؛ﺷﺎﻫﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ (ﺹ) ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻣﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ"ﻋﺮﺽ ﺍﻋﻤﺎﻝ"ﻭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣیکند،ﻛﺎﻣﻠﺎ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻣیباﺷﺪ،ﭼرﺍ ﻛﻪ ﻃﺒﻖ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺖ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﺮﺽ ﻫﻔﺘﻪ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ(ﺹ) ﻋﺮﺿﻪ میداﺭﻧﺪ ﻭ ﺭﻭﺡ ﭘﺎﻙ ﺍﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺁﮔﺎﻩ میشوﺩ، ﺑﻨﺎﺑرﺍﻳﻦ ﺍﻭ ﺷﺎﻫﺪ و گواه ﺍﻣﺖ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻣﺎ ﺷﺎﻫﺪ ﻭ ﮔﻮﺍﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻣﺖ،ﻃﺒﻖ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻣﻌﺼﻮﻣﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺖ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﮔﻮﺍﻫﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻣﺮﺩم هستند.
🌠🌠🌠🌠🌠
برگرفته از تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، نمونه و نور
┄┅••🌸✻🌸••┅
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن
@moassese_nooralyaghin